Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

  • 876 372
  • 8 574

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ja sitten tämä natsikortti. Ne, jota heittävät näitä näyttävästi, niin eivät edes ole asiaan petehtyneet ja heittävät tätä surutta. Kertoo myös paljolti siitä ns järjen juoksusta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kuule, min'oon Nurmoosta kotoosin, ei tarvitse tulla selittämään lapualaasta toimintakulttuuria ja älyn säihkettä. Siltikin, en siis pahoita mieltäni, vaan vittuunnun, kun fasismia larpataan vaikka sitten kotiseuturakkauden nimissä. Ei se ole yhtään huvittavaa, aivan kuin ei ole huvittavaa, kun joku "kapinallinen" nuori laittaa päälleen sirppi ja vasara t-paidan.
Kannattaisiko ehkä vähän löysätä pipoa jos alat näkemään fasismia joka puolella ja vittuuntumaan sellaisesta? Mitäs jos vaikka antaisit jokaisen elää ja larpata ihan miten haluavat ilman mitään vittuuntumisia? Koska ne asiat nyt ei ensinnäkään sinulle kuulu ja toisekseen ei ole ihan kauhean tervettä tuollainen. Natsilarppaajakin omaa oikeutensa natsilarpata ilman sinun vittuuntumisia koska tässä maassa sekin on sallittua. Onneksi! Ihan samalla tavalla kuin saa larpata kommunismiakin. Ihan turha on sinun alkaa niistä asioista tekemään yhtään sen suurempia asioita, jokaisella kun on oikeus lain puitteissa larpata ihan mitä tahansa. Toki sinullakin on oikeus vittuuntua ihan mistä haluat, mutta no ei sekään ole mielestäni yhtään sen järkevämpää kuin natsilarppaaminen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nuo paidat ovat Etelä-Pohjanmaalla enemmänkin kulttuurin muistamista, kuin larppaamista. Sama koskee Jussi -paitoja. Tuskin nuo kaverit ovat sua tulossa muiluuttamaan.

Höpö, höpö.

Isäni kuului melko varmasti Lapuan liikkeeseen ja oli IKL:n kannattaja. Hän vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Ilmajoella, kuului suojeluskuntaan ja lähti vapaaehtoisena talvisotaan. Hän ei paljoa nuoruudestaan puhunut, sen verran kuitenkin että Lapuan liikkeen touhut tuomitsi, piti väkivallan käyttöä tuomittavana.

Meillä oli kotona kyllä Jussipaitoja, sinimustia ei koskaan.

Ja jokainen saa larpata mitä halua, mutta turha kiukutella, jos tulee yhdistetyksi fasisteihin sen seurauksena.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kannattaisiko ehkä vähän löysätä pipoa jos alat näkemään fasismia joka puolella ja vittuuntumaan sellaisesta? Mitäs jos vaikka antaisit jokaisen elää ja larpata ihan miten haluavat ilman mitään vittuuntumisia?

Entä jos haluaa larpata niin vihaa ja näkee fasismia kaikkialla ilman että joku anonyymi palstatrolli pipo kireellä rupeaa vinkumaan?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En oikein tajua, miksi jatkuvasti pahoitat mieltäsi toisten reaktioista. Omalta osaltani sanoisin, että tunnen hyvin näiden ideologioiden historiaa, eikä minua siksi huvita, että tietämättömät ja/tai pahanmieliset käytännössä tanssivat haudoilla. Sinun nyt vain täytyy elää tämän kanssa ja suoda minulle vapauden reagoida kuten haluan. Älä yritä noin ahdasmielisesti rajoittaa toisten ihmisten toimintaa ja kaventaa heidän vapauttaan - relaa nyt vähän hyvä ihminen. (Hymiö.)
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En oikein tajua, miksi jatkuvasti pahoitat mieltäsi toisten reaktioista. Omalta osaltani sanoisin, että tunnen hyvin näiden ideologioiden historiaa, eikä minua siksi huvita, että tietämättömät ja/tai pahanmieliset käytännössä tanssivat haudoilla. Sinun nyt vain täytyy elää tämän kanssa ja suoda minulle vapauden reagoida kuten haluan. Älä yritä noin ahdasmielisesti rajoittaa toisten ihmisten toimintaa ja kaventaa heidän vapauttaan - relaa nyt vähän hyvä ihminen. (Hymiö.)
Näytätkö missä olen pahoittanut mieleni? Eikö jatkoaikaan saa enää kirjoittaa mitään kriittistä, esim. sinun kirjoituksistasi ilman, että on automaattisesti pahoittanut mielensä? En ole, ihan tiedoksesi vain. Minä pystyn keskimäärin aika hyvin kirjoittamaan kipeistäkin aiheista turvautumatta esim. sanaan viha, koska viha yleisesti ilmentää jotain niin syvällä olevaa ja alkukantaista, että se lähtökohtaisesti ohjaa ihmisen toimintaa. Minä sanoudun irti vihasta ja olen sanoutunut irti jo kauan sitten. Minulle viha on jotain mikä johtaa toimintaan, ei vain mikään "no kun heitin ihan kännissä ja läpällä". Sinä toki saat itse tulkita minkäkin termin ihan miten haluat ja toimia miten haluat. Mutta ei kannattane yllättyä, että joku puolustaa länsimaalaista ja tasa-arvoista järjestelmää, missä jokaisella on oikeus toimia miten haluaa, lain puitteissa, vihatuksi tulematta.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Näytätkö missä
Ja taas pahoitit mielesi, koen että tosiaan vainoat minua henkilökohtaisella vendetallasi, itken täällä kotona katkeria surun kyyneleitä - ja minulla on länsimaalainen oikeus toimia kuten haluan ilman että sinä pahoitat mielesi. Ynnä muita satunnaisgeneraattorin valitsemia tajunnanvirta-lauseita - oletko mennyt jotenkin epäkuntoon, Gandhi? Anyways, siis puuttumatta enää tähän järjettömään metakeskusteluun, että miksi ei saa ketään kritisoida mistään niin olen mielestäni tuonut esiin sen miksi en ihan kybällä arvosta fasismin ja kommunismin larppaamista nykyajassa. Jos nyt sitten hieman lumihiutalemaisesti pahastut tästä niin sinulla on tietysti siihen täysi länsimaalainen oikeus ilman että kukaan vihaisi ketään koskaan ikinä etc. etc.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ja taas pahoitit mielesi, koen että tosiaan vainoat minua henkilökohtaisella vendetallasi, itken täällä kotona katkeria surun kyyneleitä - ja minulla on länsimaalainen oikeus toimia kuten haluan ilman että sinä pahoitat mielesi. Ynnä muita satunnaisgeneraattorin valitsemia tajunnanvirta-lauseita - oletko mennyt jotenkin epäkuntoon, Gandhi? Anyways, siis puuttumatta enää tähän järjettömään metakeskusteluun, että miksi ei saa ketään kritisoida mistään niin olen mielestäni tuonut esiin sen miksi en ihan kybällä arvosta fasismin ja kommunismin larppaamista nykyajassa. Jos nyt sitten hieman lumihiutalemaisesti pahastut tästä niin sinulla on tietysti siihen täysi länsimaalainen oikeus ilman että kukaan vihaisi ketään koskaan ikinä etc. etc.
Kiitos. Jäämme odottamaan niitä näkemyksiäsi siitä miten kahden ihmisen vaatetus on nykyaikana väärin ja johtaa johonkin, tai on jotain, koska se ehkä voi johtaa jonkun (sinun) mielestäsi johonkin. En kyllä tiedä mihin, mutta sinä selvästi kuvittelet tietäväsi. Minä antaisin kaikkien kukkien kukkia, niiden ojantappuroidenkin. Mutta jaxu halit, kuitenkin sinulle ja hyvää lauantai-illan jatkoa. Eiköhän me molemmat olla kuitenkin loppupeleissä yhtä kovia fasismin ja muidenkin ääriliikkeiden vastustajia, toiset vain saattavat olla suvaitsevaisempia kuin toiset, koska joidenkin mielestä, ilmeisen valitettavasti, se oikeus olla ja kannattaa paskaakin ideologiaa on kuitenkin meidän yhteiskuntamme peruskivi ja tukijalka.
 

Matala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Höpö, höpö.

Isäni kuului melko varmasti Lapuan liikkeeseen ja oli IKL:n kannattaja. Hän vietti lapsuutensa ja nuoruutensa Ilmajoella, kuului suojeluskuntaan ja lähti vapaaehtoisena talvisotaan. Hän ei paljoa nuoruudestaan puhunut, sen verran kuitenkin että Lapuan liikkeen touhut tuomitsi, piti väkivallan käyttöä tuomittavana.

Meillä oli kotona kyllä Jussipaitoja, sinimustia ei koskaan.

Ja jokainen saa larpata mitä halua, mutta turha kiukutella, jos tulee yhdistetyksi fasisteihin sen seurauksena.

En tiedä onko joku nyt täällä muka puolustellut väkivaltaa?

Ja turhaan siinä höpöttelet, jos et kerta itse ole Lapualta. Täällä noita paitoja voi nähdä enemmänkin. Se, että isälläs on historiaa liikkeestä ei liity mitenkään siihen, etteikö tuo mun edellinen viesti pitäisi paikkaansa nykyisten paikallisten keskuudessa.

Tuossa Lapuan Sanomien jutussakin pahimmat kiukuttelijat ovat kotoisin Etelä-Suomesta, eikä Pohjanmaalta.
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Olen hämilläni. Miksei vihervasemmistolaiset anna jokaisen kukan kukkia, jos se ei aiheuta vaaraa muille? Miksei vihervasemmistolaiset suvaitse moista pukeutumistyyliä ilman että siitä pitää aloittaa somelynkkaus?
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Aika sakeeta settiä. Eteläsuomalaiset tulevat kertomaan pohjalaisille, ettei saa missään olosuhteissa käyttää mustaa kauluspaitaa ja sinistä kravattia, koska Lapuan liike. Vieläpä lauantaina jaksatte tällaista paskaa suoltaa sivukaupalla :D

Olen hämilläni. Miksei vihervasemmistolaiset anna jokaisen kukan kukkia, jos se ei aiheuta vaaraa muille? Miksei vihervasemmistolaiset suvaitse moista pukeutumistyyliä ilman että siitä pitää aloittaa somelynkkaus?

Tää on aika helppo: Koska valkoinen lihaa syövä heteromies on pukeutunut mustaan ja siniseen. Se on se ongelma. Näin olen asian sisäistänyt.
 

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tää Kiilunen ainakin tuntuu joutuvan Lapuan liikkeeseen vahingossa aika usein.


31-vuotiaalla Matti Kiilusella on yksi Suomen komeimmista lapuanliikekokoelmista.

Kiilusen alakoulussa alkanut kiinnostus sotahistoriaan täsmentyi vähitellen lapuanliikkeeseen ja Isänmaalliseen kansanliikkeeseen (IKL) liittyvien esineiden keräilyksi. Nyt hän sanoo hengittävänsä lapuanliikettä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Olen hämilläni. Miksei vihervasemmistolaiset anna jokaisen kukan kukkia, jos se ei aiheuta vaaraa muille? Miksei vihervasemmistolaiset suvaitse moista pukeutumistyyliä ilman että siitä pitää aloittaa somelynkkaus?

Pieni korjaus. Historian tietävät läpi puoluerajojen pitävät kyseenalaisena sitä, että Lapuan kaupunki antaa oikein kulttuuripalkinnon Lapuan liikettä larppaaville.

On meillä natsikamaa kerääviäkin, ja siinäpähän on, mutta harvempi kaupunki heitä kulttuuripalkinnoilla palkitsee.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Missä näin on kerrottu?

Kunhan viittasin yleisellä tasolla vauhkoimpiin esityksiin somessa tästä syntyneessä keskustelussa.

Ehkä kaukaa viisaina tyypit olisivat tässä maailmantilanteessa voineet valita kynttiläkulkueeseen muita värejä, mutta suhteeton numero tehty taas jostain "värin tunnustamisesta".
 

Matala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Pieni korjaus. Historian tietävät läpi puoluerajojen pitävät kyseenalaisena sitä, että Lapuan kaupunki antaa oikein kulttuuripalkinnon Lapuan liikettä larppaaville.

On meillä natsikamaa kerääviäkin, ja siinäpähän on, mutta harvempi kaupunki heitä kulttuuripalkinnoilla palkitsee.

Palkinto tuli sille kynttiläkulkueelle. Mutta mielensä pahoittajien mielestä se on nyt jälkikäteen natsikulkue, koska kuvan puku. Noi äijät varmaan pyyhkii perseensäkkin väärän merkkisellä vessapaperilla?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Palkinto tuli sille kynttiläkulkueelle. Mutta mielensä pahoittajien mielestä se on nyt jälkikäteen natsikulkue, koska kuvan puku. Noi äijät varmaan pyyhkii perseensäkkin väärän merkkisellä vessapaperilla?

Elikkäs palkinto myönnettiin kulkueen järjestäneille kolmelle henkilölle, joista ainakin kaksi pokkaajaa on Lapuan liike -larppaajia, joita kaupunki käytti viestinnässään larppiasut päällä, eikä nähnyt siinä mitään ongelmaa.
 

Matala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Elikkäs palkinto myönnettiin kulkueen järjestäneille kolmelle henkilölle, joista ainakin kaksi pokkaajaa on Lapuan liike -larppaajia, joita kaupunki käytti viestinnässään larppiasut päällä, eikä nähnyt siinä mitään ongelmaa.

Väärin. Jutun julkaisi Lapuan sanomat, eikä kaupunki. Pitäisi varmaan lopettaa paikallislehtien nettijulkaisu, ettei kaupunkilaisten tarvitse närkästyä maalaisten asioista.

Larppaatko muuten itse kommunistia?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kunhan viittasin yleisellä tasolla vauhkoimpiin esityksiin somessa tästä syntyneessä keskustelussa.

Ehkä kaukaa viisaina tyypit olisivat tässä maailmantilanteessa voineet valita kynttiläkulkueeseen muita värejä, mutta suhteeton numero tehty taas jostain "värin tunnustamisesta".

Kulkue oli ehkä palkitsemisen arvoinen, mutta palkinnon miesvastaanottajien univormu valinta oli varsin kyseenalainen. .
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Väärin. Jutun julkaisi Lapuan sanomat, eikä kaupunki. Pitäisi varmaan lopettaa paikallislehtien nettijulkaisu, ettei kaupunkilaisten tarvitse närkästyä maalaisten asioista.

Larppaatko muuten itse kommunistia?

Palkitsemistilaisuus, johon kutsutaan paikallislehti tekemään juttua, on kaupungin viestintää.

Lehden ottama kuva kulkueesta ei ole.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Väärin. Jutun julkaisi Lapuan sanomat, eikä kaupunki. Pitäisi varmaan lopettaa paikallislehtien nettijulkaisu, ettei kaupunkilaisten tarvitse närkästyä maalaisten asioista.

Missä pitää asua, että saa kommentoida tai vaikka ihan kritisoida esimerkiksi Lapualla tapahtuvia asioita? Päteekö tämä toisinkin päin?
 

Matala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Missä pitää asua, että saa kommentoida tai vaikka ihan kritisoida esimerkiksi Lapualla tapahtuvia asioita? Päteekö tämä toisinkin päin?

En niin sanonut. Tarkoitin vain, että ei tulisi ainakaan turhaa mielipahaa mielensäpahoittajille, jos pieni pitäjä ei uutisoisi omia asioitansa isolle kirkolle.
 

Kyle

Jäsen
Elikkäs palkinto myönnettiin kulkueen järjestäneille kolmelle henkilölle, joista ainakin kaksi pokkaajaa on Lapuan liike -larppaajia, joita kaupunki käytti viestinnässään larppiasut päällä, eikä nähnyt siinä mitään ongelmaa.

Itselle on tähän tapaukseen kaksijakoiset fiilikset. Ymmärrän minkä takia nousi kohu, kun kaupunki palkitsee kulttuuritekona tälläiset ääripää-ajattelijat. Kuitenkin jos palkitaan joku teko, vuoden kulttuuritekona, niin onko henkilöhistorialla väliä. Uskon että Lapualla ei oikeasti tapahdu mitään ja jos joku saa 800 ihmistä liikkeelle on se jotakin, kun seuraavaksi merkittävin tapahtuma voi olla tyyliin kylätalolla järjestetyt tanssit jossa oli 50 ihmistä.
Miettikää jos joku poliittisesti epäkorrekti taho keksisi lääkkeen aidsiin, ratkaisi maailman nälänhädän tai tekisi jotain merkittävää, niin oikeasti olisi tämä yksi joukko joka ei näkisi metsää puilta. Eli ei näkisi tekoa tai innovaatiota henkilöhahmon takana.

Ja tähänhän nämä Lapuan kaupungin puolustajat vetoavat nähdäkseni. Ei siihen onko lapuan liike rasistinen vai ei. Vaan siihen että onko aidosti niin, että jos joku on poliittiselta ajatukseltaan vinksahtanut, niin eikö hänellä ole oikeutta tehdä yhteiskunnallisesti hyvää ja saada siitä tunnustusta?
 

Tuamas

Jäsen
Ja tähänhän nämä Lapuan kaupungin puolustajat vetoavat nähdäkseni. Ei siihen onko lapuan liike rasistinen vai ei. Vaan siihen että onko aidosti niin, että jos joku on poliittiselta ajatukseltaan vinksahtanut, niin eikö hänellä ole oikeutta tehdä yhteiskunnallisesti hyvää ja saada siitä tunnustusta?

Niin, sinänsä se mitä tässä olisi pitänyt tehdä, olisi ollut joko jättää larppaajien kuva ottamatta tai pyytää näitä vaihtamaan asustetta. Tällöin mitään kohua ei olisi syntynyt.

Toki jos kunta haluaa profiloitua Lapuan Liikkeen ja IKL:n kautta, niin ihan fine sekin on ja siinä tämä prosessi onnistui vallan mainiosti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös