Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

  • 876 126
  • 8 574

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No jos sinä tuota naamakirjakeskustelua luet niin kyllähän toi asusteiden väritys nyt tuomittiin täydellisesti. @Golden AWe tuossa kanssa väitti, että väärän väriset vaatteet. Multa onneksi löytyy myös pinkkejä ja punaisia kauluspaitoja. Punaisen kanssa ei siis kannata käyttää keltaista kravattia, yritän tästä nyt päätellä.

Kai sinä ymmärrät, että musta paita ja sininen kravatti oli Lapuan liikkeen ja IKL:n univormu/ pelipuku? Lapuan liike ja IKL olivat fasistisia liikkeitä, joten fasismin yhteys mustaan paitaan ja siniseen kravattiin on olemassa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kai sinä ymmärrät, että musta paita ja sininen kravatti oli Lapuan liikkeen ja IKL:n univormu/ pelipuku? Lapuan liike ja IKL olivat fasistisia liikkeitä, joten fasismin yhteys mustaan paitaan ja siniseen kravattiin on olemassa.
En ymmärrä. Tuon YLE:n jutun kun lukee, niin siellä ei ainakaan kukaan mainitse fasismia, pl. Oula Silvennoinen. Vähemmän yllättäen hän on myös fasismin tutkija. Ei noi toimetkaan mitä tuossa jutussa mainitaan kauhean fasistisilta vaikuttaneet. Lisäksi koko aate hiipui ja myöhemmin tuomittiin sen saavutettua haluamansa, eli kommunismin kieltämisen.

Teemu Keskisarja: Sinimustan paidan kieltäminen ja paheksuminenkin olisi melko naurettavaa. Kyseinen väriyhdistelmä ei ole ikuisiksi ajoiksi saastunut. Kukapa muistaa edes sitä, minkä värisiä olivat 1970-luvun taistolaisten paidat? Vihje: eivät punaisia.

Lisätään nyt vielä, että ymmärrän toki joidenkin tuohtumuksen ja villapidankin olisin ymmärtänyt, mutta oliko tuon Lapuan liikkeen aikaan edes käytössä mustia kauluspaitoja ja kravatteja? Vai onko nyt vain niin, että musta paita ja mikä tahansa sininen on Lapualla tai muualla kielletty väriyhdistelmä?
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei se käden venyttelykään chaplin-viiksisenä ole ok ymmärrettävistä syistä. Pettänyt kyllä pelisilmä pohjanmaalaisilla vaihteeksi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ok, näillä mennään sitten.
Niin siksi minä kysyin, aika monta erilaista kysymystä esitin. Että saako käyttää ollenkaan, milloin saa käyttää, missä tilanteissa, koskeeko vain Lapuaa vai muitakin paikkoja jne. Ei tullut kauheasti vastauksia. Eli tässä on joku koodi, mutta ei ole koodia, mutta onkin koodi ja jos ei sitä koodia ymmärrä niin on idiootti ja jos kysyy on vielä suurempi idiootti ja vastausta ei kukaan kerro. Toivottavasti tulkitsin oikein.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niin siksi minä kysyin, aika monta erilaista kysymystä esitin. Että saako käyttää ollenkaan, milloin saa käyttää, missä tilanteissa, koskeeko vain Lapuaa vai muitakin paikkoja jne. Ei tullut kauheasti vastauksia. Eli tässä on joku koodi, mutta ei ole koodia, mutta onkin koodi ja jos ei sitä koodia ymmärrä niin on idiootti ja jos kysyy on vielä suurempi idiootti ja vastausta ei kukaan kerro. Toivottavasti tulkitsin oikein.
Ehkäpä tämä kulttuurinen ja historiallinen konteksti on sinulle hieman vieras - sinimustat värit Lapuan kaupungin palkitsemana ovat täysin erehtymättömästi sidoksissa semi-fasistiseen IKL:ään ja väkivaltaiseen Lapuan liikkeeseen. Ei kahta sanaa. Näin vuonna 2020 ihan koominen osuma omaan jalkaan Lapuan kaupungilta. Näin naapurina tiedän notta krannit kyllä osaa, ei hyvää päivää... Itse kulkue on varmaan ollut ihan asiallinen, mutta sitten poseerataan puoluevormussa kaupungin fb-sivulla. Uskomatonta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ehkäpä tämä kulttuurinen ja historiallinen konteksti on sinulle hieman vieras - sinimustat värit Lapuan kaupungin palkitsemana ovat täysin erehtymättömästi sidoksissa semi-fasistiseen IKL:ään ja väkivaltaiseen Lapuan liikkeeseen. Ei kahta sanaa. Näin vuonna 2020 ihan koominen osuma omaan jalkaan Lapuan kaupungilta. Näin naapurina tiedän notta krannit kyllä osaa, ei hyvää päivää... Itse kulkue on varmaan ollut ihan asiallinen, mutta sitten poseerataan puoluevormussa kaupungin fb-sivulla. Uskomatonta.
Jos tiedät asiasta tarkemmin, niin onko nämä kaverit nyt jollain tavalla sidoksissa IKL:än toimintaan tai millä nimellä nykyään jatkuukaan? Vai siis miten nämä nuoret kaverit nyt pelisilmän puutteen lisäksi tässä nyt jonkun häpäisee?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos tiedät asiasta tarkemmin, niin onko nämä kaverit nyt jollain tavalla sidoksissa IKL:än toimintaan tai millä nimellä nykyään jatkuukaan? Vai siis miten nämä nuoret kaverit nyt pelisilmän puutteen lisäksi tässä nyt jonkun häpäisee?
No siis mitä luulet? Larppaavat IKL:ää ja Lapuan liikettä. Toki voi olla ihan sattuma, että on naamiaisvaatteet päällä. Hyvä ettei bileillä ollut NSDAP-teema. Siis aidostiko olet nyt ymmälläsi ja ajattelet että voihan sitä pitää tuollaisesta sinimustasta pukuyhdistelmästä ihan sattumalta muutenkin?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No siis mitä luulet? Larppaavat IKL:ää ja Lapuan liikettä. Toki voi olla ihan sattuma, että on naamiaisvaatteet päällä. Hyvä ettei bileillä ollut NSDAP-teema. Siis aidostiko olet nyt ymmälläsi ja ajattelet että voihan sitä pitää tuollaisesta sinimustasta pukuyhdistelmästä ihan sattumalta muutenkin?
No nuohan nyt ilmeisesti larppaa muutenkin Lapuan liikettä ja kulkevat esim. villapaita päällä. En minä jaksa ymärtää tuohtumusta jos eivät ketään ole kyyditelleet, tai muutoinkaan ole toimineet epäasiallisesti. Mitä ilmeisimminkin Lapualla koko Lapuan liike on aika iso juttu historiaa ja en minä osaa sanoa miten siellä paikalliset suhtautuu toisiinsa tai asiaan. Ilmeisesti lehden mielestä ei ollut mitään kun kerran kuvakin otettiin ja kynttiläkulkue palkittiin. En minä täältä ulkopuolelta halua alkaa tuomitsemaan. Enkä näe siihen edes syytä. Jos paikalliset tuomitsee, niin sitten tuomitsevat heidän asiahansa se on. Miksi minun pitäisi tästä nyt hirveästi tuohtua tai vetää hernettä nenääni? Ketä loukattiin? Onko yksi valokuva nyt siis jotain fasismin hyväksymistä? Väärin pukeuduttiin ja nyt juutalaiset tuohtui? Punaisten jälkeläiset suuttui? Miksi? Onneksi minun ei tarvitse ymmärtää tätä nykyajan touhua missä täysin ulkopuoliset loukkaantuu aivan naurettavista asioista.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tuon FB-päivityksen kommenteissa vaikuttaa olevan kaikenlaisille pienemmille ja suuremmille somekohuille tyypillinen ilmiö: ihmiset, jotka todennäköisesti eivät muutenkaan kävisi kyseisessä paikassa tai ostaisi kyseistä tuotetta, kuuluttavat etteivät taatusti nyt ole tulossa.

Hassuimmillaan käy kuten Ämyrockin Peitsamo-älämölön kanssa: kymmeniä Hämeenlinnassa vuosia aina ilmaisena olleen festarin someen tulvi vihaista palautetta, missä kerrottiin jostain Itä-Suomesta, ettei ostetakaan tänä vuonna ryhmällemme lippuja, tahi järjestetäkään tänä vuonna firman kesäpäivää siellä fasiliteeteissa. Että "harmi"!
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Lapuan liike pyrki vaikuttamaan demokraattiseen päätöksentekoon poliittisen terrorin keinoin ja lopulta se uhkasi väkivalloin perustuslaillista järjestystä sekä tasavallan olemassaoloa.

Tuommoisen järjestön fanittaminen on kohtuullisen epäisänmaallista touhua.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
En ymmärrä. Tuon YLE:n jutun kun lukee, niin siellä ei ainakaan kukaan mainitse fasismia, pl. Oula Silvennoinen. Vähemmän yllättäen hän on myös fasismin tutkija. Ei noi toimetkaan mitä tuossa jutussa mainitaan kauhean fasistisilta vaikuttaneet. Lisäksi koko aate hiipui ja myöhemmin tuomittiin sen saavutettua haluamansa, eli kommunismin kieltämisen.

Liike hiipui vasta sitten, kun lapualaisten "Suomen diktaattoriksi" kaavailema Svinhufvud puolusti laillisuutta sekä tasavaltaa, ja käski lapualaisten suksia himaansa Mäntsälästä.

Lapuan Liikkeen klerikaalifasistista perintöä jatkoi IKL, joka pysytteli kuitenkin parlamentaristisen vaikuttamisen piirissä fasismia tavoitellessaan.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Liike hiipui vasta sitten, kun lapualaisten "Suomen diktaattoriksi" kaavailema Svinhufvud puolusti laillisuutta sekä tasavaltaa, ja käski lapualaisten suksia himaansa Mäntsälästä.

Lapuan Liikkeen klerikaalifasistista perintöä jatkoi IKL, joka pysytteli kuitenkin parlamentaristisen vaikuttamisen piirissä fasismia tavoitellessaan.
Jaha editoit tekstiäsi. Kyllä Lapuan liike oli rikollinen, osittain antidemokraattinen (aika nopeasti kyllä palasi demokratian tielle ilman verenvuodatusta) ja väkivaltainen. Fasismista olen eriävää mieltä. Pitäisi jokaisen olla, ellei Lapuan liike itse kutsunut itseänsä fasistiseksi ja en ole moiseen törmännyt. Lisäksi Lapuan Liike syntyi vähän liian aikaisin ja fasismi on muutenkin terminä todella huono käytettäväksi yhtään mistään. Olen aina inhonnut sitä kun sitä käytetään. Varsinkin kun sitä aletaan käyttämään lyömäaseena tai täältä 2000-luvulta leimailemaan aikalaisiaan fasisteiksi ilman lähdeviitteitä. Suosittelen lukemaan esim. tämän artikelin asiasta.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Jaha editoit tekstiäsi. Kyllä Lapuan liike oli rikollinen, osittain antidemokraattinen (aika nopeasti kyllä palasi demokratian tielle ilman verenvuodatusta) ja väkivaltainen. Fasismista olen eriävää mieltä. Pitäisi jokaisen olla, ellei Lapuan liike itse kutsunut itseänsä fasistiseksi ja en ole moiseen törmännyt. Lisäksi Lapuan Liike syntyi vähän liian aikaisin ja fasismi on muutenkin terminä todella huono käytettäväksi yhtään mistään. Olen aina inhonnut sitä kun sitä käytetään. Varsinkin kun sitä aletaan käyttämään lyömäaseena tai täältä 2000-luvulta leimailemaan aikalaisiaan fasisteiksi ilman lähdeviitteitä. Suosittelen lukemaan esim. tämän artikelin asiasta.
Mites ne oululaiset kommarit jotka ampuvat Suomen vaakunaa?
Se on kuitenkin hieman eri luokkaa oleva tempaus ja lisäksi vielä poseerataan aseiden kanssa julkisesti.

Milloin tuomitset kommareiden teot?
Se on kuitenkin se liike, joka hajottanut Suomen kansaa ja valtiota eniten.
Valitettavasti se on vielä hyväksyttävä ja toimii jopa nykyisessä hallituksessa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mites ne oululaiset kommarit jotka ampuvat Suomen vaakunaa?
Se on kuitenkin hieman eri luokkaa oleva tempaus ja lisäksi vielä poseerataan aseiden kanssa julkisesti.

Milloin tuomitset kommareiden teot?
Se on kuitenkin se liike, joka hajottanut Suomen kansaa ja valtiota eniten.
Nyt en ymmärrä yhtään. Miksi lainasit minua? Minä olen koko ajan ihmetellyt tätä vohkaamista tässä asiassa, sen sijaan muut on kertoilleet miten Lapuan liike paha fasistinen järjestö ja vaatetus väärin.

Vastaan nyt kuitenkin, vaikka en ymmärrä miksi minulta kysyt, tai siis minua lainaat.
Kai nyt kuka tahansa saa ampua Suomen vaakunaa jos se heistä on hyvä idea, minusta se on hölmöä, mutta ehkä nyt on hölmöä Lapualla pukeutua myöskin Lapuan liikkeen paitaan. En nyt ymmärrä miksi pitäisi ketään siltikään tuomita, tai mikä tuossakaan on nyt se iso asia? Onko joku loukkaantunut, onko jota kuta uhkailtu? Hölmöä toki, mutta en ymmärrä miksi tuostakaan pitäisi vetää jotain asiaansa suurempaa juttua, idiootteja tähän maahan mahtuu, kuten mahtuu mielipiteitäkin. Minusta myöskään kommunismi ei valtavirtaistu sillä, että tuon totean. Heillä on kuitenkin täysi oikeus kommunismia tässä maassa kannattaa jos he sen arvoja hyvänä pitävät.

Minulle on ihan se ja sama mihin Lapualla pari jamppaa pukeutuu kun saavat jonkun plakaatin. Sitten asia olisi eri jos olisivat saaneet Lapuan uutisilta plakaatin siitä, että Lapuan liikkeen nimissä siellä käveltiin. Nyt oli käsittääkseni kuitenkin kyse sankarivainajien muiston vuoksi pidetystä kynttiläkulkueesta ja käsittääkseni nämä kaverit ei ole minään PVL edustajina ollut sitä kulkuetta perustamassa, saati että siellä olisi ollut edes 612- kulkueen verran tekemistä äärioikeiston kanssa. Hieno teko jos olen oikeassa ja en ymmärrä mitä helevatun väliä sillä on mihin pukeutuvat jos se ei ole alkuperäiseen asiaan liittynyt.
 
Viimeksi muokattu:

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Jaha editoit tekstiäsi. Kyllä Lapuan liike oli rikollinen, osittain antidemokraattinen (aika nopeasti kyllä palasi demokratian tielle ilman verenvuodatusta) ja väkivaltainen. Fasismista olen eriävää mieltä. Pitäisi jokaisen olla, ellei Lapuan liike itse kutsunut itseänsä fasistiseksi ja en ole moiseen törmännyt. Lisäksi Lapuan Liike syntyi vähän liian aikaisin ja fasismi on muutenkin terminä todella huono käytettäväksi yhtään mistään. Olen aina inhonnut sitä kun sitä käytetään. Varsinkin kun sitä aletaan käyttämään lyömäaseena tai täältä 2000-luvulta leimailemaan aikalaisiaan fasisteiksi ilman lähdeviitteitä. Suosittelen lukemaan esim. tämän artikelin asiasta.

Joo, editoin. Kirjoitin alunperin, että Lapuan liike oli fasistinen, kun oikeammin olisi ollut sanoa, että se kehittyi semmoiseksi. Alunpitäen liike oli tosiaan lähinnä antikommunistinen ja siihen kuului sekalaista seurakuntaa liberaaleista monarkistiseen äärioikeistoon. Se on totta, että liikkeen alkuvaiheissa fasistinen äärioikeistolaisuus ei vielä ollut varsinaisesti muotia varsinkaan Suomessa.

Alkuperäisen tavoitteen saavuttamisen eli kommunistilakien säätämisen jälkeen liike ei kuitenkaan hiipunut, vaan radikalisoitui. Maltilliset elementit poistuivat varsin nopeasti kelkasta, äärioikea laita säilyi ja vahvistui, ja liike radikalisoitui sekä muutti kokonaisuudessaan antitasavaltalaiseksi. Samaan aikaan fasismi alkoi saavuttaa jalansijaa Euroopassa ja Suomessa. Kun Lapuan liike Mäntsälän kapinan jälkeen lakkautettiin, sen toimintaa jatkoi IKL, joka jo avoimesti tunnusti fasismia. Siellä vaikutti kuitenkin hyvinkin pitkälti samat naamat. Eivät he yhdessä hetkessä IKL:ää perustettaessa muuttuneet fasisteiksi.

***

Kommunistilaeista vielä: Sisällissodan jälkeen kommunismin pelko oli erittäin inhimillistä ja ymmärrettävää. Todellista ja suurta sisäistä uhkaa se ei kuitenkaan nuorelle tasavallalle enää muodostanut, koska pahimmat kommunistiset höyrypäät olivat joko Venäjällä tai mullassa maan. Vankileireillä ja vankiloissa oli lähinnä punaisten vähäisempiä tekijöitä ja rivimiehiä.

Arvostan erittäin paljon sisällissodan jälkeisiä laillisuuden ja tasavallan puolustajia (esimerkiksi K.J. Ståhlberg ja Heikki Ritavuori), jotka itseään säästämättä ja pelotta kävivät niin vasemman kuin oikeankin laidan ääriaineksia vastaan. Oikean laidan kanssa heillä oli kuitenkin enemmän tekemistä, koska sisällissodan voittajaosapuolen antidemokraattisia ja antitasavaltalisia vaikuttajia oli korkeissa asemissa järjestyspoliisissa, Etsivässä Keskuspoliisissa, armeijassa, suojeluskunnassa, (tuolloin vaikutusvaltaisen) kirkon piirissä, liike-elämässä ja politiikassa. Liberaalit laillisuuden puolustajat eivät tosiaankaan säästyneet vihalta. Ritavuori maksoi liberaalin demokratian puolustamisesta hengellään ja Ståhlbergkin joutui myöhemmin lapualaisten poliittisen terrorin kohteeksi.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Joo, editoin. Kirjoitin, että Lapuan liike oli fasistinen, kun oikeammin olisi ollut sanoa, että se kehittyi semmoiseksi. Alunpitäen liike oli tosiaan lähinnä antikommunistinen ja siihen kuului sekalaista seurakuntaa liberaaleista monarkistiseen äärioikeistoon. Se on totta, että liikkeen alkuvaiheissa fasistinen äärioikeistolaisuus ei vielä ollut varsinaisesti muotia varsinkaan Suomessa.

Alkuperäisen tavoitteen saavuttamisen eli kommunistilakien säätämisen jälkeen liike ei kuitenkaan hiipunut, vaan radikalisoitui. Maltilliset elementit poistuivat varsin nopeasti kelkasta, äärioikea laita säilyi ja vahvistui, ja liike radikalisoitui sekä muutti kokonaisuudessaan antitasavaltalaiseksi. Samaan aikaan fasismi alkoi saavuttaa jalansijaa Euroopassa ja Suomessa. Kun Lapuan liike Mäntsälän kapinan jälkeen lakkautettiin, sen toimintaa jatkoi IKL, joka jo avoimesti tunnusti fasismia. Siellä vaikutti kuitenkin hyvinkin pitkälti samat naamat. Eivät he yhdessä hetkessä IKL:ää perustettaessa muuttuneet fasisteiksi.
Kyllä, mutta voiko sen alkuperäisen liikkeen silloin muuttaa myöhemmin fasistiseksi, vaikka oikeasti se toiminta putosi murto-osaan? Tämä on se mitä minä en ymmärrä. Pokkana heitellään fasismia ilmoille, ikäänkuin koko liike olisi fasistinen, vaikka oikeasti se liike käytännössä lakkasi ennen kuin muuttui fasistiseksi. Lisäksi kyseessä oli todella suuri liike ja suurin osa siitä toiminnasta oli ihan asiallista. Ei olisi ikinä onnistunut pelkillä äärivoimilla ja toimilla muodostaa noin suurta liikettä, en ainakaan usko. Sodan arvet oli liian lähellä. Se on muutenkin jännää, että samat ihmiset jotka liikkeen aloitti, sen myös lopetti. Mäntsälän kapinahan oli se viimeinen niitti, mutta mielestäni fasismin vetäminen siihen, vaikka liike oikealle siirtyikin on kyseenalaista.

IKL taas voidaan tulkita aikalaiskatsannosta olleen fasistinen, käsittääkseni ihan avoimestikin näin sanoivat.

Jos jaksat lukea lainaamani linkin, niin se fasismikin on hyvin häilyvä käsite muutenkin. Kirjoittajana erittän arvostettu professori, joka kirjoitti asiansa aikana kun ei vielä temppuiltu näillä ihme nimillä ja ollut mitään internettejä. Jostain syystä arvostan näitä vanhempia kirjoituksia enemmän, koska mielestäni ne on nykyajan politiikasta puhtaampia.

Edit. lisätään nyt vielä, että en puolustele Lapuan liikkeen toimia, enkä kommunistien toimia aikanaan. Mielestäni on vain tämä nykyajan kulttuuri mennyt todella naurettavaksi, missä väkisin kaivellaan kaukaa menneisyydestä asioita ja yritetään ylitulkita niitä suuntaan tai toiseen, että voitaisiin osoittaa miten natsi rasisti paskoja suomalaiset oli ja on. Kun lähtökohtainen asennoituminen on se, että suomalaiset oli ihan varmaan natseja ja joukkomurhasi ja ihan varmana oli lapuan liikkeen porukat fasisteja jne. niin varmasti löytää juuri sille omalle kannalleen sieltä ne jutut mitkä omaa näkemystä tukee. Minä lukisin paljon ennenmmin sellaisia tutkimuksia missä lopussa voi todeta, että perskele ei sitä paskaa löytynytkään. Eiköhän jokainen tiedä että rintamakarkureita on ammuttu ja Saksan joukoissa on tehty mitä ylempi on käskenyt tai on oma henki lähtenyt jne.

Silti tämä valtio on rakennettu ihan eri pohjalle kaiken sorron ja paskan jälkeen, se kansallinen moraali vaan on toisilla kovempi kuin toisilla.
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Lapuan Liike, voi hyvää päivää. Kuuntelen tällä hetkellä äänikirjaa, joka kertoo suomalaisen kovan luokan uusnatsin, Holapan tarinan. Jotkin suomalaiset skinit tsi odinit ovat pikkupoikia verrattuna tämän tyypin kontakteihin. Kandee tutustus jos uusnatsismi kiinnostaa. Meillä Suomessa ollaan vielä lapsen kengissä tämän suhteen.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Nyt en ymmärrä yhtään. Miksi lainasit minua? Minä olen koko ajan ihmetellyt tätä vohkaamista tässä asiassa, sen sijaan muut on kertoilleet miten Lapuan liike paha fasistinen järjestö ja vaatetus väärin.
Sattui sopivasti kohdalle.

Olisi lähinnä tälle tämän palstan oikeistopoliisin kultaisen aween, joka tuntuu aina pahoittavan mielensä jos joku asia menee oikeiston suuntaan.
Sitten kun kommarit ja vassarit tekevät saman niin vastavaa tuomitsemista ei tule.
No se on varmaan tämä parempi puoli kun saa tehdä mitä huvittaa, tosin tappoivathan ne paremmat ihmiset enemmän ihmisiä viime vuosisadan puolella.
Tämä ihan järjestelmän takia.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Sellainen huomio että fasistisia liikkeitä oli kyllä Euroopassa (esiasteet huomioiden) ollut jo vuosikymmeniä ennen Lapuan liikettä ja Mussolinin Fasistinen taisteluosastokin perustettiin jo 1919 eli 10 vuotta ennen Lapuan liikettä.

Lapuan liikkeellä on varmasti ollut yhtä monta puolta kuin jäsentäkin ja varmasti ovat tehneet (paikallisesti) hyviäkin asioita, mutta mitä siitä on historiaan päällimmäisenä jäänyt, on kyyditykset(/muilutukset) ja Mäntsälän kapina. Tuo huomioiden on turha ainakaan yllättyä siitä että jäsenistön pelipaitaan pukeutumalla ei herätetä huomiota ja koska kyseessä tuskin mitkään historiaa tietämättömät ihmiset ovat niin eiköhän se ole ihan tietoinen valinta. Eikä liike veretönkään ollut, muilutusten yhteydessä tapahtui myös henkirikoksia. Toki entisiä punaisia tai niiksi/niiden symppaajiksi epäiltyjä olisi kurmuutettu ilman järjestöäkin melko varmasti samojen yksilöiden toimesta.

Kyllä Italiassakin tiedetään mitä mustapaitojen marssit tarkoittaa, toki maassa tuo on yleisesti hyväksytympää. Saksan tapauksessa en tiedä onko alkuperäiset ruskeat paidat tehneet paluuta äärioikean garderoobiin vai vedetäänkö enemmän sota-ajan värimaailmassa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Lapuan Liike, voi hyvää päivää. Kuuntelen tällä hetkellä äänikirjaa, joka kertoo suomalaisen kovan luokan uusnatsin, Holapan tarinan. Jotkin suomalaiset skinit tsi odinit ovat pikkupoikia verrattuna tämän tyypin kontakteihin. Kandee tutustus jos uusnatsismi kiinnostaa. Meillä Suomessa ollaan vielä lapsen kengissä tämän suhteen.

Joko minä ymmärsin viestisi väärin tai sitten et ole päässyt Esa Henrik Holapan elämässä siihen vaiheeseen, jossa hän irtisanoitui natsismista ja rasismista - käytännössä siis hylkäsi perustamansa Suomen Vastarintaliikkeen ja siinä sivussa siihen liittyvät kontaktinsa.

Holappa oli kyllä tässä skenessä hyvin merkittävässä roolissa, verkostoituessaan ensin saksalaisten kanssa, ja tämän jälkeen Holappa solmi yhteydet ruotsalaisiin uusnatseihin (Ruotsin Vastarintaliikkeen johtoon) - ja lopulta ruotsikontaktien kautta syntyi yhteys Yhdysvaltoihin, vuosikymmenien vankeustuomiota istuvaan The Order of Silent Brotherhoodin "marttyyriin" Richard Scutariin.

Holapan tiiviin kontaktoinnin ja viestittelyn sekä henkilökohtaisten tapaamisten myötä Ruotsin Vastarintaliike antoi lopulta luvan Suomen Vastarintaliikkeen perustamiseen.

Kyllä, Holapan henkilökohtaiset kontaktit olivat hyvin merkittäviä. Yhdysvalloissa lopulta niin merkittäviä, että DHS pidätti hänet, FBI:n kuullustellessa Holappaa, lähinnä kysellen, onko hänellä tietoa Obamaan kohdistuvasta (mahdollisesta) salamurhahankkeesta. Mutta on kuitenkin huomioitava, että Holapan aktiivivuosina erilaiset äärioikeistoliikkeet olivat sirpalemaisia ja vasta verkostoitumisen alkutaipaleella - tänään tilanne on olennaisesti huonompi (demokratian kannalta), koska verkostoituminen on edennyt pidemmälle, rahaa on tullut mukaan enemmän (tästä saamme kiittää näiden kansallissosialistien tukijaa Venäjää) ja rahan oheen entistä useammin myös aseita ja ammattilaisten organisoimaa koulutusta (kouluttajilla taustalla kokemusta palvelusta asevoimissa tai turvallisuusorganisaatioissa, kokemusta sotimisesta ja sabotaashioperaatioista jne).

Eli, vaikka Holapan rooli aikaan oli merkittävä ja hän oli erittäin verkostoitunut - merkittäviä kontakteja löytyi useisiin maihin, tänään ympyrät vaan ovat paljon suuremmat (ja jos Holappa olisi edelleen mukana toiminnassa, hänen asemansa todennäköisesti varsin merkittävä - ainakin Pohjolassa).

Ja, Holapan kirjaan "Henrik Holappa: Minä perustin uusnatsijärjestön" kannattaa tutustua, merkittävintä antia on hänen de-radikalisaatio.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun anarkisti häpäisee Suomen lipun polttamalla sen, lippu on pelkkä kankaanpala, eikä symboloi mitään.
Kun pari tyyppiä pukeutuu mustaan ja siniseen, niin natsi, fasisti, IKL ja Lapuan liike huudetaan ilmoille.

Molempien laitojen hörhöt tarjoaa ehtymätöntä komediaa vuorollaan. Myös Jatkoajassa.
 

Matala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onneksi minun ei tarvitse ymmärtää tätä nykyajan touhua missä täysin ulkopuoliset loukkaantuu aivan naurettavista asioista.

Kehä kolmosen sisäpuolella olevat sateenkaariporukat näyttävät suuttuvan kovin helposti, kun Pohjanmaan miehet pukeutuvat vain kahteen väriin. Ilmeisesti eläminen on nykyään liian helppoa, että aikaa ja energiaa riittää pahoittamaan mielensä toisten vaatetuksella. Taitaa olla heidän elämänsä aika raskasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös