Äänestys: Vuosikymmenen parhaat elokuvat 2000-2009

  • 25 814
  • 202

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei hemmetti. En ymmärtänytkään, että hävisin ilmeisesti jotakin, kun ykköseksi äänestämääni This is Englandia ei laittanut kuin yksi henkilö lisäkseni omalle listalleen.

This is England on loistava leffa, mutta syy miksi ei ollut mun listalla on se että on itse asiassa paljon parempi sarjana koska tarina toimi pidempänä paremmin. Siinä oli mistä ammentaa ja tuo This is England sarja on parhaita tv-sarjoja mitä olen nähnyt.
Löytyy muutamia muitakin vastaavia esimerkkejä, ihan härmästä vaikkapa RAID, niin loistava sarja ettei sitä voi pusertaa 2 tunnin elokuvaan.

_
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämä on kyllä ollut loistava ketju. Löysin itsekin yhden hyvän filkan, jota en ollut aiemmin nähnyt, eli Gone baby gone (2007). Äsken katseltiin, hieno leffa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ennustan että Shawshank voittaa 90-luvun äänestyksen, vaikkei se ansaitse sitä mitenkään.
Mä taas veikkaan että tällä saitilla Pulp Fiction ja Fight Club antaa kunnon vastuksen. Toivottavasti ketju avataan pian niin päästäs äänestelemään! :)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä on kyllä ollut loistava ketju. Löysin itsekin yhden hyvän filkan, jota en ollut aiemmin nähnyt, eli Gone baby gone (2007). Äsken katseltiin, hieno leffa.

Tässä huomaa näiden listojen edun. Ei kukaan jaksa kaivaa Jatkoajan Leffakerho -ketjua läpi, mutta nämä listathan löytyy parilta sivulta ja itsekin poimin sieltä muutaman vinkin ja aion etsiä ne käsiin pikapuolin.

Menetelmä on hyvin suoraviivainen parhaalle 10 pistettä, toiselle 8 jne. Jäänyt näköjään mainitsematta. Lisätään sitten ysärillä avausviestiinkin tuo tieto.

Ja VIntsukalle huomio että meikäläisellä oli City Of God Jumalten kaupunki ykkösenä, jos haluat päivittää tuloksiin että elokuvalla oli kuin olikin ykkössija, merkittävä asia kuitenkin, ainakin mulle, oli selkeä ykkönen.

Tässä vielä knoppitieto elokuvasta mikä kertoo autenttisuudesta: Ohjaaja Fernando Meirelles ja apulaisohjaaja Katia Lundi harjoittelivat yli sadan lapsen ja amatöörinäyttelijöiden kanssa kahdeksan kuukautta ennen kuvauksia. Näyttelijäkaarti elää elokuvassa elämää, joka on hyvin lähellä heidän arkitodellisuuttaan, mikä tekee elokuvasta lähes dokumentaarisen. Tämä totuudenmukaisuus tekee City of Godista paljastavan elokuvan.

_
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Toivottavasti ketju avataan pian niin päästäs äänestelemään! :)
Kuten mainitsin, pidetään pari viikkoa taukoa, eli reilun viikon päästä aukeaa ysäriäänestys.

Ja VIntsukalle huomio että meikäläisellä oli City Of God Jumalten kaupunki ykkösenä, jos haluat päivittää tuloksiin että elokuvalla oli kuin olikin ykkössija, merkittävä asia kuitenkin, ainakin mulle, oli selkeä ykkönen.
Niin moni elokuva sai yhden ykkössijan, etten pitänyt järkevänä niitä merkitä listaan, eli pistelistalla on merkintä kaikissa leffoissa, jotka saivat vähintään kaksi ykkössijaa. Kuten tulosviestissäkin lukee.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Makuasioita juu, mutta kyllä mä silti uskallan ihmetellä muutamia leffoja, jotka tuonne ovat päässeet. Kuten vaikka Hangover. Siis onko joku katsastanut vuosikymmenen verran leffoja ja tullut sen perusteella siihen tulokseen, että Hangover on parasta, mitä vuosikymmenellä oli tarjota? Aika masentavaa...Ja siinähän ei ole mitään väärää, että kyseessä on komedia, löytyyhän listalta mm. mainio Sideways, joka todellakin tällaiselle isommalle listaukselle kuuluukin!
Olihan Hangover kuitenkin tullessaan jotain ajanhengelle täysin poikkeuksellista, törkykomedia, joka oli tehty aikuisille. Ei mun mielestäni leffan huumorin tartte olla Sidewayssin kaltaista ollakseen hauska. Hangover on omassa kategoriassaan erityisen onnistunut ja hauska pätkä. Pidin molemmista leffoista ja erityisesti viinitarhailusta, mutta ymmärrän täysin miksi Hangover on jonkun listalla.

Toki jo ekan kolmen perusteella voi sanoa, että kyse on teinimausta. Kolme eri tavoin fantasialeffaa kärjessä, onko todellisuuspakoisuus näinkin suurta että tuota elementtiä arvostetaan noin mahdottomasti?
Kolme ensimmäistä elokuvaa kertoo tasan siitä, että suurimmalle osalle elokuvan tärkein tehtävä on viihdyttää, eikä välttämättä herättää kysymyksiä tai avata uusia näkökulmia. Eikö leffojen tietynlainen perusajatus ole pako todellisuudesta? LOTR- leffojen hienous on se miten ne on herättäneet eloon täysin toisen maailman uskottavalla ja kauniilla tavalla.

Minusta todella huvittavaa loukkaantumista esiintyy lähinnä siinä osastossa, joka lähtee osallistumaan keskustelufoorumin johonkin ketjuun ja pahastuu siilipuolustukseen siitä, kun joltakulta tuleekin poikkeava tai vastakkainen mielipide. Keskustelua ei siis itse asiassa joko kaivata tai sen tulisi olla myötäkarvaista hymistelyä. Melko alkeellista.
Seuraavanlaiset kommentit EIVÄT ole keskustelua.
Teinifantsuäänestykset ovat toistensa kaltaisia, listailee niitä sitten suomalainen kiekkosaitti tai kansainvälinen whatsappryhmä. Aika vähän se antaa, jos iso vaiva nähdään ja tullaan lähtöruutuun (eli jo ennestään tiedettyyn lopputulokseen).
Jos lähtökohta on se, että haukkuu äänestystä teinifantsuäänestykseksi ilman perusteluita on ihan turha odottaa rauhallista ja analyyttistä vastausta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos lähtökohta on se, että haukkuu äänestystä teinifantsuäänestykseksi ilman perusteluita

Kumpi loukkaa Oravaa enemmän: teini vai fantsu? Jos listauksessa toistuu Lotrit ja Potterit tai vaikka vampyyrirakkausdraamat jotka on suunnattu poppareilla ja zerokokiksilla käyville teineille niin mikä meni väärin? Tässä vielä tuhkaa päälle ripoteltavaksi:.......
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Joo, samat elokuvat pyörivät listoilla vuosikymmenestä toiseen ja tämä on turhaa. Ymmärretään.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kolme ensimmäistä elokuvaa kertoo tasan siitä, että suurimmalle osalle elokuvan tärkein tehtävä on viihdyttää, eikä välttämättä herättää kysymyksiä tai avata uusia näkökulmia. Eikö leffojen tietynlainen perusajatus ole pako todellisuudesta? LOTR- leffojen hienous on se miten ne on herättäneet eloon täysin toisen maailman uskottavalla ja kauniilla tavalla.

Joo, kieltämättä. Ei tuo silti vielä tee kolmesta hirmupitkästä leffasta jotain mestariteoksia vailla vertaa.
Uskottavakin on vähän niin ja näin, aika paljon siellä on lapsellisuuksia jotka toki kuuluu satuun.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Mä taas veikkaan että tällä saitilla Pulp Fiction ja Fight Club antaa kunnon vastuksen. Toivottavasti ketju avataan pian niin päästäs äänestelemään! :)

Tässä aletaan olla dilemman äärellä. En oikein välittäisi kummankaan noista voittavan, joten voisi antaa Shawshankille täydet pisteet mutta toisaalta rasittanut jo pitemmän aikaa kun se on siellä imdb:ssä aina ja ikuisesti Kummisedän edellä ykkösenä ja on 90-luvulta sentään muitakin erinomaisia leffoja...

Nimenomaan tuolta vuosikymmeneltä on varmaan hankalinta laittaa listaa, tosin löysin jo 5-6 joita on erittäin hankala kuvitella pudottavansa pois että sikäli.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olisi nasta kuulla jos joku bongaa toisen listalta elokuvan ja nostaa(nostaisi) sen omalle listalleen. Nämä listat nimittäin toimivat hyvin suosituksinakin.
Eilen katsoin tältä vuosikymmeneltä The Roadin mutta lukuisista kehuista huolimatta elokuva jäi kauas ainakin omista hyvistä sijoituksista, aihe toimi mutta elokuva oli täynnä itsestäänselvyyksiä ja keskiverto näyttelijäntyötä. Ok leffa, mutta ei lähelläkään mestariteosta.

_
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Olisi nasta kuulla jos joku bongaa toisen listalta elokuvan ja nostaa(nostaisi) sen omalle listalleen. Nämä listat nimittäin toimivat hyvin suosituksinakin.
Eilen katsoin tältä vuosikymmeneltä The Roadin mutta lukuisista kehuista huolimatta elokuva jäi kauas ainakin omista hyvistä sijoituksista, aihe toimi mutta elokuva oli täynnä itsestäänselvyyksiä ja keskiverto näyttelijäntyötä. Ok leffa, mutta ei lähelläkään mestariteosta.

_

Ihan samaa mieltä The Roadista! Minä katsoin sen myös täältä bongattuna, että joku oli nostanut parhaiden leffojen joukkoon. Sanoisin samat asiat kuin sinäkin, eli ihan ok, mutta ei kyllä mikään mestariteos.

Toinen täältä bongaamani leffa, eli Gone baby gone oli todella hyvä ja viihdyttävä elokuva.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kuin myös. The Road oli kyllä nihilistisyydessään varsin osuva nykyaikaankin, mutta ei noin elokuvana kyllä noussut edes kolmeen tähteen omalla kohdalla. Angstisille eskapisteille voi suositella varauksetta.

Aika paljon nämä täällä esiintyneet vinkit ovat niitä samoja, joita on pitänyt katsella jo vuosikaudet.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Henkilökohtaisesti The Roadin ongelma on lähinnä se, että se perustuu enemmänkin muotoon kuin sisältöön, tai pääasiassa ympäristöön, tai vaihtoehtoisesti ympäristön olemattomuuteen. Henkilöillä ei ole sijaa missään vaiheessa. Se on ihan ok, jos lähdemateriaali ei muuta tarjoa, joten usein henkilöistä tulee tällöin vain elokuvantekijän hyväksikäytettäviä välineitä kun ympäristö ei toimi. Sitten keskitytään suorituksiin ja henkilöiden tuntemuksiin, jotka nyt eivät syvene tässä tapauksessa millään tasolla. Elävät kuin loppumattomassa lamassa, jossa vain yksi kokistölkki saa enää mielihyvän tunteita aikaan.

Sen paremmin katastrofaalisten olosuhteiden alkuperää ei selitellä kuin vaikkapa jossain Walking Deadissa, vaan kaikki nähtävä on yksinkertaistettua harmaalla alueella suoraviivaisesti etenevää post-apokalyptista purkkafantasiaa, joka ei pääse suoraviivaisesta harmaudestaan eroon siksi, että se keskittyy lopulta vain siihen. Joo, kaikki on perseestä, tylsää. Minkäänlaisia yleiseen tietouteen pääseviä ajatuksia ei ole tarjolla, enkä usko että niitä on ollut tarkoituskaan tarjota kuin välillä joidenkin kadonnutta aikaa ilmaisevien yksityiskohtien tai tilanteiden kautta. Todella simppeliä ja minimaalista, mutta tyylikeino käy raskaaksi. The Road tuntuu tästä johtuen kaikesta ajatuksellisesta toiminnasta riisuttuna vain ja ainoastaan tylsämielisille (sanotaan suoraan, että moralistisissa ulosteissa piehtaroiville idiooteille) tehdyltä tuhoelokuvalta. Provosointi on varmasti ollut tavoitteenakin, sillä kuka antaa paskan? Ei kuitenkaan huono elokuva visuaalisuutensa takia, mutta kovin vähän kokonaisuus antaa lavastuksellisten seikkojensa ulkopuolella, vaikka se siihen tähtää, ettei se mitään anna.

Eläkeläisnihilisti Cormac McCarthyn romaaneista on tehty yksi oikeasti kiinnostavakin elokuva, No Country for Old Men, mutta sen elokuvan tyyli on ohjaajiensa vuoksi paljon kekseliäämpi sekä elävämpi. Coenit ovat ymmärtäneet aikanaan jo nuoruudessaan, että nihilismi on todellisuudessa varsin hauska käsite - vain dorka siinä piehtaroi ja siitä jos mistä lohkeaa tilannetajuista, ja ennen kaikkea, ajoituksen varjolla rakennettua huumoria. Oivallinen yhdistelmä siinä mielessä, että elokuva on myös hyvinkin jännittävä. Coenit ovat aina osanneet genreyhdistelmät.

Vaan koittakaapa katsoa tuore The Counselor, jonka on ohjannut persoonaton mutta ammattitaitoinen työmies Ridley Scott. Persoonaton siksi, että on aina vain ohjannut, muttei kirjoittanut mitään, joten mikään ei ole koskaan siirtynyt valkokankaalle suoranaisesti hänen aivoistaan eikä kädenjälkeään voi lopulta tunnistaa. Jeesus Kristus sentään, että voi yhden McCormacin tekstit kääntyä eri tekijöiden käsissä ankariksi tuomiopäivän ripuleiksi, jotka kirvelevät pöntöllä istuessa ja tunnista toiseen jo kauan sen varsinaisen "nautintohetken" jälkeenkin. Uskomatonta vanhojen likaisten miesten trippailukamaa suoraan kokkelin kyllästämistä tippaleipäaivoista, mutta en tiedä, onko tämä todellisuudessa lähimpänä sitä tyyliä, mitä McCarthy romaaneissaan hakee. Voisin uskoakin että näin on, koska tällä tapaa kiinnostavaa elokuvaa ei tehdä, mikäli elokuvakerronnasta jotain ymmärtää. Tekele on sana sanalta filmattua kirjaa, ei elokuvaa.

Jos palataan sivureissulta The Roadin ohjaajaan, Hillcoatiin, niin hän on lopulta ohjaana vähän tämmöinen rankkojakin aiheita melko populistisesti käsittelevä tyyppi, mutta tuotantoarvot sekoittavat lopullista päämäärää. Jazz-rumpalia kun ei sopisi tunkea yhteen kaavaan, vaikka hyvältä näyttävä ja jostain kertova elokuva tuntuu usein siltä, että se pyrkii muuhunkin kuin kassavirtojen kääntämiseen (tai ainakin pyrkii luomaan tunteen, että jotain kerrotaan). Jos joku ymmärtää mitä melko vapaamuotoisesti fiilistelevä, mutta omituisella "svengillä" läpi lyönyt Nick Cave musiikillaan hakee, niin sitten ehkä ymmärtää miksi tämä aikojen alusta yhteistyötä tehnyt kaksikko tulee toimeen elokuvienkin suhteen. Caven kirjoittama The Proposition sentään vielä oli jollain modernilla tapaa spaghettiwesterneistä muotokieltään ammentava, niin sanottua rumuuden estetiikkaa hyödyntävä toimintadraama. Taisi juonessakin olla pieniä romanttisen pimeitä, koston teemaan sulautuvia melankolisia käänteitä, jotka alunperin tarinan liikkeelle laittoivat ja veivät loppuun asti, mutta The Roadissa ei ole mitään. Hillcoat ja Cave toimii yhdessä, mutta Hillcoat on samanlainen nenänniistäjä kuin muutkin "vain" ohjaajat - he ovat täysin riippuvaisia käsikirjoituksista.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kumpi loukkaa Oravaa enemmän: teini vai fantsu? Jos listauksessa toistuu Lotrit ja Potterit tai vaikka vampyyrirakkausdraamat jotka on suunnattu poppareilla ja zerokokiksilla käyville teineille niin mikä meni väärin?
Teini lähinnä ärsyttää. Tästä äänestyksestä puuttuivat Potterit ja vampyyrirakkausdraamat. Olet huono keskustelija ja väärässä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pahoittelut että pisteidenlasku kesti.

Jatkoaika on puhunut. Viime vuosikymmenen paras elokuva on Yön ritari (The Dark Knight).

BBC on listannut 2000-luvun parhaat elokuvat täällä: BBC - Culture - The 21st Century’s 100 greatest films

Jatkoajan ensimmäisen vuosikymmenen voittaja The Dark Knight löytyy sijalta 33 ja BBC:n voittaja Mulholland Drive tässä äänestyksessä on sijalla 14. BBC:n kakkonen In the Mood for Love ei löydy listalta ollenkaan ja en itsekään ole sitä nähnyt. Mullhollland Drive on kyllä mahtava elokuva, mutta kolmonen There Will Be Blood oli omaan makuun hieman tylsä, enkä sen hehkutusta oikein ikinä ole ymmärtänyt.

Kuluvan vuosikymmenen parhaat listauksesta poimittuna olisivat Boyhood ja The Tree of Life. Boyhood oli hyvä elokuva, mutta ei nyt kuitenkan tämän vuosikymmenen paras.... Ja The Tree of Life jäi itseltäni viidentoistaminuutin jälkeen kesken.

Mutta mielenkiintoistahan näitä listauksia on lueskella.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ja The Tree of Life jäi itseltäni viidentoistaminuutin jälkeen kesken.

Sama. Joku voisikin kertoa, että tapahtuiko siinä leffassa myöhemmin yhtään mitään? Monet sitä kyllä ovat kehuneet, eli vaihtoehtoina on että oltiin liian hätäisiä, tai sitten ei vaan ymmärretty taidetta.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Sama. Joku voisikin kertoa, että tapahtuiko siinä leffassa myöhemmin yhtään mitään? Monet sitä kyllä ovat kehuneet, eli vaihtoehtoina on että oltiin liian hätäisiä, tai sitten ei vaan ymmärretty taidetta.
En ymmärrä taidetta minäkään, koko leffan katsoin mutta mitään en siitä irti saanut.

Minulle tämän vuosikymmenen paras elokuva tähän mennessä on Cloud Atlas, joka ei kriitikkojen listalle mahtunut.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kaikki jotka ei ymmärrä taidetta ymmärtää sitä itseasiassa kaikista parhaiten. Taiteessa ei nimittäin ole järjen hiventäkään.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Eläkeläisnihilisti Cormac McCarthyn romaaneista on tehty yksi oikeasti kiinnostavakin elokuva, No Country for Old Men, mutta sen elokuvan tyyli on ohjaajiensa vuoksi paljon kekseliäämpi sekä elävämpi. Coenit ovat ymmärtäneet aikanaan jo nuoruudessaan, että nihilismi on todellisuudessa varsin hauska käsite - vain dorka siinä piehtaroi ja siitä jos mistä lohkeaa tilannetajuista, ja ennen kaikkea, ajoituksen varjolla rakennettua huumoria. Oivallinen yhdistelmä siinä mielessä, että elokuva on myös hyvinkin jännittävä. Coenit ovat aina osanneet genreyhdistelmät.

Ei kai McCarthy ole nihilisti?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ei kai McCarthy ole nihilisti?

Jos olet katsonut elokuvan The Counselor, niin osaat tehdä tarvittavat johtopäätökset. Aivan kamalaa vanhan ja hitaan pervon sedän itseriittoiseksi kuvattua "filosofista" seksifantasiapaskaa, jossa mikään ei tue sitä väitettä, että mies näkisi kauhean positiivisestikaan asioita saati osaisi kirjoittaa elokuvia.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Jos olet katsonut elokuvan The Counselor, niin osaat tehdä tarvittavat johtopäätökset. Aivan kamalaa vanhan ja hitaan pervon sedän itseriittoiseksi kuvattua "filosofista" seksifantasiapaskaa, jossa mikään ei tue sitä väitettä, että mies näkisi kauhean positiivisestikaan asioita saati osaisi kirjoittaa elokuvia.

Olen lukenut vain hänen kirjojaan. En ole nähnyt elokuvia hänen kirjoistaan tai elokuvia, joihin hän olisi tehnyt käsikirjoituksen. Sen myönnän, että jotkut hahmot voivat ollakin nihilistisiä, mutta ei se vielä hänen kokonaismaailmankuvastaan tee nihilististä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Olen lukenut vain hänen kirjojaan. En ole nähnyt elokuvia hänen kirjoistaan tai elokuvia, joihin hän olisi tehnyt käsikirjoituksen. Sen myönnän, että jotkut hahmot voivat ollakin nihilistisiä, mutta ei se vielä hänen kokonaismaailmankuvastaan tee nihilististä.

Miksi kysyt minulta elokuvatopicissa jotain, jos et ole edes nähnyt kirjoistaan tehtyjä elokuvia?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös