Äänestys: Vuosikymmenen parhaat elokuvat 2000-2009

  • 25 817
  • 202

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Teinifantsuäänestykset ovat toistensa kaltaisia, listailee niitä sitten suomalainen kiekkosaitti tai kansainvälinen whatsappryhmä. Aika vähän se antaa, jos iso vaiva nähdään ja tullaan lähtöruutuun (eli jo ennestään tiedettyyn lopputulokseen).

Ehkä sille on jokin syy, että miksi nuo jotkut elokuvat löytyvät aina niiltä listoilta? Joku muukin syy, kuin larppaavat teinit. Vaikka se, että ne ovat oikeasti hyviä elokuvia. Ei hyvän elokuvan tarvitse olla mikään syvällinen taidepläjäys. Hyvä elokuva herättää sellaisia tunteita, joiden vuoksi sen haluaa katsella uudestaan ja uudestaan.

Esim. tuossa yläpuolella ihmetellään The Dark Knightin menestystä, mutta toisaalta samaan hengenvetoon todetaan sen olevan kyllä loistava elokuva. Minunkaan mielestäni se ei ole mikään kaikkien aikojen paras elokuva, mutta erittäin hyvä sellainen. Ja näin se löytyykin vähän jokaisen listalta jostain kohtaa ja kokonaispistemäärä nousee isoksi. Siinä missä sitten jotkut elokuvat ovat sellaisia, että osa rakastaa ja osa vihaa.

Sivuhuomiona on pakko mainita, että Rambo on muuten vuoden 2008 leffa, ei 2009 kuten täällä on pariin otteeseen jo kirjoitettu.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tuo linkittämäsi IMDB-listahan perustuu vain siihen kuinka monta kertaa elokuvan sivulla on käyty, ei varsinaisesti siihen kuinka paljon noista elokuvista on tykätty
Aivan. Kyllä mäki olen siellä käynyt katsomassa paskojen leffojen tietoja. IMDB:n keskiarvoilla mitattuna Top 10 olisi näyttäny tältä:

1.Yön ritari (8,9)
2.Taru sormusten herrasta: Kuninkaan paluu (8,9)
3.Taru sormusten herrasta: Sormuksen ritarit (8,8)
4. Taru sormusten herrasta: Kaksi tornia (8,8)
5.Jumalan kaupunki (8,6)
6. Henkien kätkemä (8,5)
7. Memento (8,5)
8. Pianisti (8,5)
9.The Departed (8,5)
10.Gladiaattori (8,5)
-------------------------------
11. The Prestige
12. Muiden elämä
13. WALL·E
14. Amélie
15 .Old Boy
16. Unelmien sielunmessu
17. Tahraton mieli
18 Snatch - Hävyttömät
19. Kunniattomat paskiaiset
20. Batman Begins
21. Up - Kohti korkeuksia
22. 3 Idiots
23. Perikato
24. Pan's Labyrinth
25. Katseeseen kätketty
26. Gran Torino
27. V niin kuin verikosto
28. Liikkuva linna
29. Rang De Basanti
30. Erämaan armoille
31. Kaunis mieli
32. Hotelli Ruanda
33. Nemoa etsimässä
34. Menetetty maa
35. Mary and Max
36. Kill Bill: Volume 1
37. Dil Chahta Hai
38. There Will Be Blood
39. Sin City
40. Amores perros
41. Million Dollar Baby
42. Hachiko - Tarina uskollisuudesta
43. Medusan sinetti
44. Donnie Darko
45. Infernal Affairs
46. Lagaan - olipa kerran Intiassa
47. Monsterit Oy
48. Salinui chueok
49. Pirates of the Caribbean: Mustan helmen kirous
50. In the Mood for Love

Tossa on siis IMDB:n Top 250 mahtuneet leffat. Mielestäni toi lista näyttää pikkaisen erilaiselta kuin toi Jatkoajan lista tai toi eniten klikkauksia keräneet lista.

(Linkit menee siis IMDB:hen)
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Ei hyvän elokuvan tarvitse olla mikään syvällinen taidepläjäys. Hyvä elokuva herättää sellaisia tunteita, joiden vuoksi sen haluaa katsella uudestaan ja uudestaan...

Tämä on mielestäni hyvä huomio. Esimerkiksi The Fountain - jota muutamat ovat kehuneet ties minkä sortin menestykseksi - oli mielestäni ihan semi mielenkiintoinen ja aiheutti minussakin vähän tällaista wtf-elämystä (tosin ei kyllä pelkästään positiivisessa mielessä), mutta ei minun nyt tekisi mieli tuota uudelleen alkaa katsomaan. Makuja on monenlaisia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Esim. tuossa yläpuolella ihmetellään The Dark Knightin menestystä, mutta toisaalta samaan hengenvetoon todetaan sen olevan kyllä loistava elokuva.
Ei se mielestäni ole loistava elokuva, mutta erittäin hyvä kyllä. Sen suurimmat ansiot tuntuu tulevan lähinnä Heath Ledgerin eittämättä maanisen tulkinnan ja myös kohtalon kautta, kuten joku sanoi. Kyllä se vääjäämättä on vaikuttanut ihmisten mieliin ja se on sinänsä ok. Ok on myös se, että leffaa on äänestetty, siihen on vapaus. Kunhan ilmaisin (pienen) pettymykseni kun listalla oli lukuisia mielestäni paljon upeampia elokuvia (mm. ne mitä itse äänestin) jotka olisi ansainnut voiton. Nämähän ovat makuasioita ja niistä tulee kiistellä, kas kun kivenkovista faktoista ei voida. =)

En nyt menetä tuloksien takia yöuniani, mutta pitäähän niitä vähän analysoida ja ruotia sekä sohaista muurahaispesääkin tarpeen tullen.

Edit. Ja oma leffa makuni on varsin viihteellinen, se näkyi äänestyksessäkin. En millään lailla peittele asiaa. Ehkä vähän turhankin paljon rajoittuu Hollywoodiin katselu, mutta en ehkä ole niin intohimoinen elokuvien katselija kuin moni muu esim. täällä Jatkoajassa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kiitokset Vintsukka:lle ja voisin omasta puolestani ehdottaa myös vuosikymmenten(nen) parasta näyttelijä/roolisuoritusäänestystä.

Tämän voittaja olisi täysin kahden tässäkin ketjussa toistetun hahmon kauppa. Muuten hyvä idea.
 

Joghey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Esim. tuossa yläpuolella ihmetellään The Dark Knightin menestystä, mutta toisaalta samaan hengenvetoon todetaan sen olevan kyllä loistava elokuva. Minunkaan mielestäni se ei ole mikään kaikkien aikojen paras elokuva, mutta erittäin hyvä sellainen. Ja näin se löytyykin vähän jokaisen listalta jostain kohtaa ja kokonaispistemäärä nousee isoksi. Siinä missä sitten jotkut elokuvat ovat sellaisia, että osa rakastaa ja osa vihaa.

Tässä on mielestäni hyvä pointti. Pikaisella selauksella laskin, että Yön ritari oli listattu parhaaksi elokuvaksi viisi kertaa ja suurin osa elokuvaa äänestäneistä oli listausten jälkipuoliskolla. En tietystikään tajunnut vilkaista, että olisiko jollain elokuvalla ollut enemmän ykkössijoja tai top-3 sijoja, mutta erilaisella pisteytyksellä tulos olisi saattanut olla erilainen. Sinänsä tällä tuskin on kauheasti väliä, sillä luulisin monille hauskimman vaiheen olevan oman listan tekeminen ja vertailla listoja muihin käyttäjiin.

Unohdin itse äänestää, vaikka sunnuntaina listaus pitikin tehdä. Kiitokset kuitenkin äänestyksestä ja äänestäneille! Aion varmasti käyttää listausta hyväkseni tulevia elokuvailtoja silmällä pitäen.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tässä on mielestäni hyvä pointti. Pikaisella selauksella laskin, että Yön ritari oli listattu parhaaksi elokuvaksi viisi kertaa ja suurin osa elokuvaa äänestäneistä oli listausten jälkipuoliskolla. En tietystikään tajunnut vilkaista, että olisiko jollain elokuvalla ollut enemmän ykkössijoja tai top-3 sijoja, mutta erilaisella pisteytyksellä tulos olisi saattanut olla erilainen. Sinänsä tällä tuskin on kauheasti väliä, sillä luulisin monille hauskimman vaiheen olevan oman listan tekeminen ja vertailla listoja muihin käyttäjiin.
The Dark Knight sai kolme ykkössijaa, sitä enemmän saivat LotR: Fellowship of the Ring ja Gladiator (molemmat 5). Lisäsin nämä tiedot tulostaululle.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä olen totaalisen hämmenyksen vallassa, että miten koko äänestyksen pystyi voittamaan elokuva jonka ainoa meriitti on se että Ledger kuoli. Muuten kyseessä on aivan sysipaska leffa, jota ei tekisi mieli katsoa uudestaan. Se näyttelijäsuorituskaan ollut mikään erikoinen, saati elokuvan juonellinen sisältö, kuvaus, saati mikään mukaan elokuvassa esitetty asia ei nossut sille tasolle, että se olisi jotenkin perus paska action leffaa parempi. "mutta kun se yks kuoli niin se on niin vitun kova". Onko Crow siis kaikkien aikojen leffa?

Eikä millään pahalla ketään kohtaan mutta jos LOTR trilogia tai Harry Potterit päätyy tuollaiselle listalle, niin kyllä on elämässä jotain pielessä ja aika pahasti.

Toki makuasioista ei saa kiistellä, mutta kyllä esim Sin City (ei mun ykkönen) vaikutti aikanaan paljon enemmän ja olen sen useammin katsonut kuin lotria, potteria saati tota lepakkomiestä. Sillä oli sentään jotain annettavaa elokuvana. Miyazakista puhumattakaan, tosin hänen faninsa olen ollut jo vuosia ja kävin aikanaan Mononoken katsomassa ensiesityksessä ihan teatterissa, tosin aivan liian myöhään rantautuneena. Mutta se on vaan aivan huutava vääryys että elokuvat kuten "a beautifull mind" tai "Hachiko" (eivät parhaita esimerkkejä) eivät ole äänestyksessä kärkisijoilla, koska se olisi ainoa oikeutus niille. Eipä näytä kukaan muistavan myöskään "the soloist" elokuvaa. Minusta erittäin hyvä elokuva ja vakuuttavat näyttelijäsuoritukset vaikeasta aiheesta. Samaten SAW oli sellainen leffa, joka toki tuhottiin jatko-osilla, mutta olihan se ensimmäinen elokuva vaan aivan saamarin kova.

Ja minä sentään arvostan "äijä" viihdettä, enkä laske itseäni miksikään elokuvakriitikoksi. Saati että elokuvalla tarvitsisi olla sanoma. Viihteenä menee se Dammen leffa ja pari kaljaa aivan helvetin loistavasti, mutta ei se todellakaan tee elokuvasta vuosikymmenen parasta, se vaatisi "hieman" enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Mä en ole pitkiin aikoihin jaksanut stressailla mistään leffalistoista ja tämän kaltaisten äänestysten tuloksista. Osittain siitä syystä, että ei omat suosikit koskaan pärjää ja ennen kaikkea siksi että olen yrittänyt oppia sisäistämään, että ei näitä vaan voi mihinkään universaaliin järjestykseen pistää. Jokainen äänestäköön ihan omien mieltymystensä mukaan ja siksi kaikki esim. The Dark Knightin äänet on ansaittuja.

Tällä kertaa omalta listalta koko äänestyksen TOP 10:iin pääsi yksi elokuva (Lost in Translation) ja tuota koko äänestyksen voittanutta leffaa en ole edes nähnyt, koska ei ole vain kiinnostanut tarpeeksi. Sen ensimmäisen Balen Batmanin kyllä näin, ja eihän se huono ollut, joten kyllä nuo jatkotkin varmaan joskus tulee katsottua. Aika omien odotusten mukainen tuo kärki oli, tosin Mulholland Drivea olisin veikannut ihan kärkikahinoihin. Oman listani ykkösen United 93:n bongasin pikavilkaisulla vain yhdellä listalla omani lisäksi, joten tuo muhun suurimman vaikutuksen tehnyt leffa ei samalla tavalla muita säväyttänyt.

Mielenkiinnolla odotellaan jo jatkoäänestyksiä. Listat on mulla jo valmiina aina 60-luvulle saakka, koska enpä malttanut odottaa äänestysten alkamiseen saakka. Merkillisen antoisaa puuhaa tuo listojen tekeminen on.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Onko Crow siis kaikkien aikojen leffa?

Taitaa olla TDK nyt syrjäyttänyt tosiaan tuon tuossa kategoriassa. :D Keskinkertainen angstipätkä.

Samaten SAW oli sellainen leffa, joka toki tuhottiin jatko-osilla, mutta olihan se ensimmäinen elokuva vaan aivan saamarin kova.

2000-luvulla on tehty paljon parempaakin kauhuviihdettä. Tuo meni "keinokauhuksi", jonka vakavuus nauratti kyllä kovasti leffan loppupuolella. Ei joka leffa jossa on twisti tai "omaperäinen asetelma" ole mikään mestariteos. Tuossa häiritsi vielä aika kehno näyttelykin. Arvostuskin näköjään tosiaan laskenut vuosien saatossa, annoin itse aikanaan kolmisen tähteä.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Jokainen äänestäköön ihan omien mieltymystensä mukaan ja siksi kaikki esim. The Dark Knightin äänet on ansaittuja.

Tässä taitaa mennä sekaisin ihmisten käsitykset leffasta ja leffa itse. Muutenhan tuo olisi siis paras.

Mielenkiinnolla odotellaan jo jatkoäänestyksiä. Listat on mulla jo valmiina aina 60-luvulle saakka, koska enpä malttanut odottaa äänestysten alkamiseen saakka. Merkillisen antoisaa puuhaa tuo listojen tekeminen on.

Onhan tämä viihdyttävää, vaikka tylsääkin kun aina näkee miten kehittymätön näkemys ihmisillä on.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
2000-luvulla on tehty paljon parempaakin kauhuviihdettä. Tuo meni "keinokauhuksi", jonka vakavuus nauratti kyllä kovasti leffan loppupuolella. Ei joka leffa jossa on twisti tai "omaperäinen asetelma" ole mikään mestariteos. Tuossa häiritsi vielä aika kehno näyttelykin. Arvostuskin näköjään tosiaan laskenut vuosien saatossa, annoin itse aikanaan kolmisen tähteä.
Kyllähän SAW oli tullessaan melkoinen "pommi". Toki nyt myöhemmin kun asiaa miettii niin tilanne on eri. Tuota ennen vain tuollaiset "piinaavat" elokuvat olivat loistaneet poissaolollaan, saati että ne olisi sisältäneet tuollaisen twistin. Tässä on se minun pointtini, SAW oli aikanaan ihan jäätävä leffa. Hachikolle itken edelleen. Miksi siis joku tehostepläjäys olisi ajan arvoinen? Molemmat mainitsemani kestää aikaa myös seuraavat 50 vuotta, ne cgi pljäykset tuskin, muutoin kuin "nimensä" takia. Ja lotrin olen kuitenkin lukenut sen 8 kertaa kannesta kanteen (juu olen säälittävä). En vaan ymmärrä että mikä siinä leffassa oli niin ihmeellistä.

Toki en ymmärrä muutenkaan paljoa ihmisten elokuvamauista. Minusta esim. http://www.imdb.com/title/tt1314655/ (imdb linkki) Tuo elokuva oli ihan ysin leffa, koska tuollaisia sai odottaa sen 6 vuotta kaiken splatterin ja säikyttelyn keskellä.

Emäntä tykkää muuten kauhuleffoista, ihan mielelläni otan vastaan sellaisia kauhuleffoja jotka on 2000-luvulla pääseet SAW:in tasolle tai paremmaksi.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
@BlackWolf :lle komppausta siinä suhteessa, että kyllä se aito ja alkuperäinen SAW oli oikeasti kova, leffateatterissa muistan olleeni katsomassa ja piti loistavasti otteessaan koko yleisön. Harvinaista kauhuleffalle, yleensä kuitenkin ympärillä aina joku naureskelee, jos on oikein huono kauhuleffa, niin saatan tirskahtaa itsekin.

Äänestyksestä yleensä, niin jännä nähdä jatkuuko silti sama trendi myös 90-luvulla, että jääkö esim joku Schindlerin lista - jonka lasken all time elokuvarankingissani top5:n - jälkeen joillekin action- tai viihdepläjäyksille..?
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Emäntä tykkää muuten kauhuleffoista, ihan mielelläni otan vastaan sellaisia kauhuleffoja jotka on 2000-luvulla pääseet SAW:in tasolle tai paremmaksi.

Seuraavassa varmastikin suurin osa tuttuja mutta vastauksena kysymykseen:

Eden Lake
The Cabin in the Woods
The Strangers
Haute tension
Rec
The Others
Prisoners
Hatchet
Cloverfield
All the Boys Love Mandy Lane

Hostel on vähän siinä ja siinä. ;-)
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Seuraavassa varmastikin suurin osa tuttuja mutta vastauksena kysymykseen:

Eden Lake
The Cabin in the Woods
The Strangers
Haute tension
Rec
The Others
Prisoners
Hatchet
Cloverfield
All the Boys Love Mandy Lane)

The Conjuring on [REC]:n ohella parasta mitä omiin silmiin on osunut. Myös 28 päivää myöhemmin, Dark Water ja Sinister onnistuvat luomaan "hyvän" tunnelman.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hieman eroa tulee siitä että jatkoaikalaiset eivät ole kehdanneet (?) tuoda julki Harry Potter-fanitustaan ja siitä faktasta että naisjatkoaikalaisia on selvä vähemmistö, joten Mean Girls ja Paholainen pukeutuu Pradaan ei pärjännyt.
Suomalaisen elokuvan arvostus tuntuu myös olevan lätkäväen keskuudessa melko matalalla, ainakin listausten perusteella. Leffateattereihin väkeä näyttää kyllä löytyvän kotimaisen elokuvan pariinkin.

No, eipä sillä. Ei siltä omalta listaltakaa löytynyt kuin kuin yksi kotimainen.

Mielestäni suomalaisen elokuvan taso on kuitenkin kokonaisuudessaan noussut, mutta ihan huippuja ei juurikaan tule. Ennen oli vähän päinvastoin. Taso ei ollut kovin laajaa, mutta yksittäisiä helmiä löytyi. Ehkä tämä selittää osaltaan tuon Suomi-leffojen puuttumisen listoilta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
The Conjuring on [REC]:n ohella parasta mitä omiin silmiin on osunut. Myös 28 päivää myöhemmin, Dark Water ja Sinister onnistuvat luomaan "hyvän" tunnelman.

The Conjuringille ääni myös täältä. Sinister omaa mielestäni kovaa potentiaalia, loppu oli itselleni pettymys.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Äänestyksestä yleensä, niin jännä nähdä jatkuuko silti sama trendi myös 90-luvulla, että jääkö esim joku Schindlerin lista - jonka lasken all time elokuvarankingissani top5:n - jälkeen joillekin action- tai viihdepläjäyksille..?
Itse olen tota 90-luvun listausta jo katellu ja pohtinut. Just mm. ton Schindlerin listan kanssa olen joutunut miettimään että miten ne sijat ratkaisen. Annanko ääneni semmoisille leffoille jotka on esim. taiteellisesti hyviä vaiko sellaisille leffoille joista satun pitämään. Esim. Päiväni murmelina on yksi hauskimmista leffoista jonka olen koskaan nähnyt mutta eihän se mikään taidepläjäys ole. Kuitenkin loppujen lopuksi se on ns. mun lista ja miten mä olen ne leffat elämyksenä kokenut.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Emäntä tykkää muuten kauhuleffoista, ihan mielelläni otan vastaan sellaisia kauhuleffoja jotka on 2000-luvulla pääseet SAW:in tasolle tai paremmaksi.

En ole kauhuelokuvien suurkuluttaja, mutta tässä 2000-luvun leffassa on hieno tunnelma ja helppo samaistua pohjoismaalaisena tyyliin miten tehty. Tämä mainittiinkin muutamassa listassa ja olisi pitänyt olla omassakin, ainakin top15 listalla vuosikymmenen leffoissa.

Låt den rätte komma in / Ystävät Hämärän jälkeen
http://www.imdb.com/title/tt1139797/?ref_=fn_al_tt_2

_
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En ole kauhuelokuvien suurkuluttaja, mutta tässä 2000-luvun leffassa on hieno tunnelma ja helppo samaistua pohjoismaalaisena tyyliin miten tehty. Tämä mainittiinkin muutamassa listassa ja olisi pitänyt olla omassakin, ainakin top15 listalla vuosikymmenen leffoissa.

Låt den rätte komma in / Ystävät Hämärän jälkeen
http://www.imdb.com/title/tt1139797/?ref_=fn_al_tt_2

_
Kiitos, tämä menee ehdottomasti katseluun.
Minua vähän harmittaa muutenkin tälläiset äänestykset, kuvaavinta olisi kerätä vaikka top 10 per vuosi ja siitä rankkailla sitten se kymmenen kärki jos on pakko. Jotain vain katoaa kun cgi miljoonat kävelee elokuvien yli. Eikä siinä mitään että on cgi:tä, mutta ei joku pacific rim, niin huikea elokuva kuin onkin, vain ole mikään klassikko, eikä kai edes yritä olla, vaan nimen omaan sitä viihdettä.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Kiitos, tämä menee ehdottomasti katseluun.
Minua vähän harmittaa muutenkin tälläiset äänestykset, kuvaavinta olisi kerätä vaikka top 10 per vuosi ja siitä rankkailla sitten se kymmenen kärki jos on pakko. Jotain vain katoaa kun cgi miljoonat kävelee elokuvien yli. Eikä siinä mitään että on cgi:tä, mutta ei joku pacific rim, niin huikea elokuva kuin onkin, vain ole mikään klassikko, eikä kai edes yritä olla, vaan nimen omaan sitä viihdettä.
Joka vuosihan täällä äänestetään päättyvän vuoden parhaita elokuvia. Pacific Rimin kaltaiset leffat eivät menesty niissä, eikä myöskään näissä. Se johtuu siitä, että ne eivät ole hyviä tai muistettavia elokuvia.

Harmillista, kuinka epäreilua kohtelua Ledgerin roolityö saa osakseen. Vaikuttaa siltä, että vuosien saatossa tuosta on muodostunut jonkinlainen kyseenalaistamaton totuus, että Ledgerin suorituksen arvostaminen täytyy välttämättä liittyä ennenaikaiseen kuoleman aiheuttamaan hypeen. Varmasti sillä on osansa, mutta yhtälailla varmasti on väärin kuitata jokainen kehu jollain "jos ei olisi kuollut niin kukaan ei muistaisi" -ääliömäisyydellä. Esimerkiksi on tietysti helppo nostaa itsensä, eli minulle Ledger ei ollut mitenkään läheinen näyttelijä ennen Dark Knightia, kuolemakin kuittaantui lähinnä sillä, että lukion käytävillä tytöt harmittelivat sen söpön pojan Brokeback Mountainista kuolleen. Sitten kävin katsomassa leffan tietämättä juonesta juuri mitään, ja olin aivan täysin myyty ensimmäisen kohtauksen päätteeksi. Aivan poikkeuksellinen suoritus, jonka äänen, maskeerauksen, eleiden ja ilmeiden alta minun on edelleen vaikea tunnistaa muista elokuvistaan tuttua Ledgeriä. Varmasti esimerkiksi Granlundin ilmaveivi olisi vielä suuremman hypen kohteena, jos poika olisi mestaruusjuhlissa kännissä jäänyt junan alle, mutta ei silloinkaan olisi oikein viedä poikkeuksellisen suorituksen arvoa kuittaamalla kaikki kehut ennenaikaisen kuoleman tiliin.

Muutenkin huvittavaa loukkaantumista väärinäänestämisestä täällä. Eihän tässä ole mitään ihmeellistä tapahtunut, The Dark Knight menestyi ihan samoilla eväillä kuin millä jonkun huolehtima Schindlerin Lista tulee menestymään seuraavassa äänestyksessä. Ne menestyvät siksi, että keskimääräisen elokuvista innostuneen ihmisen mielestä ne ovat poikkeuksellisen laadukkaita elokuvia. Ihan satavarmaa on, että vaikkapa Schindler, Shawshank Redemption ja Pulp Fiction pärjäävät hyvin 90-luvun äänestyksessä. En tiedä sitä siksi, että ne olisivat kaikki suosikkejani, vaan siksi että ne ovat kaikki hyvin yleisesti laadukkaiksi tunnustettuja teoksia.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kiitoksia myös täältä Vintsukalle vaivannäöstä!

Kuulun varmaan kanssa näihin väärin äänestäneihin, sillä 8 ääntäni saaneista leffoista oli mukana tuloslistauksessa. Tosin top-kympissä vain kaksi. Aika jännää, että Shaun of The Dead ei saanut riittävästi mainintoja. Kyseessä kuitenkin yleisestikin hyvät arvosanat saanut tunnettu elokuva - lisäksi vielä saman tyylilajin leffat pärjäsivät aika hyvin.

Transamerican sivuuttamisen ymmärrän paremmin, sillä ei varmasti ole ihan jokaisen makuun ja on lisäksi huomattavasti tuntemattomampi tapaus. Hyvä elokuva joka tapauksessa. Phone Booth jäi mun äänestyslistalta niukasti, mutta ei näköjään mahtunut muillekaan mukaan.

Top-10 leffoissa ei ole ihan omaan makuun sattuvia. Tolkienit on aikoinaan luettu, mutta leffat eivät ole jaksaneet kiinnostaa. Jotain pätkiä olen kyllä nähnyt, ja komeastihan ne on tehty, ei siinä. Lost In Translation on kanssa komea, mutta joko en vain tajua mistä siinä on kyse, tai sitten se on pahasti yliarvostettu. Mementosta ja Unelmien sielunmessusta muistan tykänneeni aikoinaan: pitäisi kai katsoa uudestaan, että ovatko jopa näin hyviä. Niin ja Batmanit rankkaisin itse toiseen järjestykseen...

Jonkun verran tuossa oli sellaisia (lista alla), joita en ole nähnyt. Osasta tosin on sen verran tietoa tai olen nähnyt pätkiä, etteivät kiinnosta, mutta esim. tuo Jumalan kaupunki pitänee tsekata.

22. Pan's Labyrinth (El laberinto del fauno) (2006) - 47
25. The Fountain (2006) - 44 (2 ykkössijaa)
00. Henkien kätkemä (Sen to Chihiro no Kamikakushi/Spirited Away) (2001) - 34
00. Jumalan kaupunki (Cidade de Deus/City of God) (2002) - 33
38. Muiden elämä (Das Leben der Anderen/The Lives of Others) (2006) - 28
00. Sideways (2004) - 28
46. Antichrist (2009) - 22
49. Apocalypto (2006) - 19
00. Dogville (2003) - 19
52. The Man from Earth (2007) - 18
00. Miehet jotka vihaavat naisia (Män som hatar kvinnor) (2009) - 18
54. Battle Royale (2000) - 17
61. Irréversible (2002) - 15
00. Master and Commander - maailman laidalla (Master and Commander: The Far Side of the World) (2003) -
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muutenkin huvittavaa loukkaantumista väärinäänestämisestä täällä. Eihän tässä ole mitään ihmeellistä tapahtunut, The Dark Knight menestyi ihan samoilla eväillä kuin millä jonkun huolehtima Schindlerin Lista tulee menestymään seuraavassa äänestyksessä. Ne menestyvät siksi, että keskimääräisen elokuvista innostuneen ihmisen mielestä ne ovat poikkeuksellisen laadukkaita elokuvia. Ihan satavarmaa on, että vaikkapa Schindler, Shawshank Redemption ja Pulp Fiction pärjäävät hyvin 90-luvun äänestyksessä. En tiedä sitä siksi, että ne olisivat kaikki suosikkejani, vaan siksi että ne ovat kaikki hyvin yleisesti laadukkaiksi tunnustettuja teoksia.

En tiedä kohdistuuko tämä moite väärinäänestämisestä loukkaantumisesta meikäläiseen. Olen elitistinen basterdi, se myönnetään ja taustalla on yli 30 vuotta aktiivista elokuvaharrastusta kerhoista lehdentekoon ja kohtalaiseen kokoelmaan sekä yli tuhanteen nettiarvosteluun asti. Siinä sitä makuaisti matkan varrella kultivoituu sellaiseksi että ihan perusäksöni ei jaksa säväyttää vaikka poppisten ja kaljan voimalla hyvinkin mieluusti katselen. Äänestyksiin osallistumisen odotus itsellä on, että vastoin vahvoja ennakkokäsityksiä sieltä kuitenkin pullahtaisi jotain entuudestaan itselle yllättävää (leffaa tai arviota). Harvoin se toteutuu.

Minusta todella huvittavaa loukkaantumista esiintyy lähinnä siinä osastossa, joka lähtee osallistumaan keskustelufoorumin johonkin ketjuun ja pahastuu siilipuolustukseen siitä, kun joltakulta tuleekin poikkeava tai vastakkainen mielipide. Keskustelua ei siis itse asiassa joko kaivata tai sen tulisi olla myötäkarvaista hymistelyä. Melko alkeellista.

Ennustan että Shawshank voittaa 90-luvun äänestyksen, vaikkei se ansaitse sitä mitenkään.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minusta on ainakin hyvä, että mielipiteet tuodaan esiin, asioista vähän kinastellaan ja ollaan eri mieltä. Eihän tässä muuten järkeä ole ja jokainen luonnollisestikin on omasta mielestään oikeassa ja omistaa sen parhaimman leffamaun.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei hemmetti. En ymmärtänytkään, että hävisin ilmeisesti jotakin, kun ykköseksi äänestämääni This is Englandia ei laittanut kuin yksi henkilö lisäkseni omalle listalleen. Ja Dark Knightia en ole tainnut edes katsoa (joo, myönnän häpeillen, että en ole nähnyt kaikkia 2000-09 ilmestyneitä ja jopa menestyneitä elokuvia). Toisaalta työnsin kymppilistaani yhden elokuvan, joka ei absoluuttisesti ole ehkä kymmenenneksi paras katsomani elokuva tuolta vuosikymmeneltä, mutta halusin sinne yhden suomalaisenkin mukaan. Ehkä se ei ole edes paras kotimainen tuolta vuosikymmeneltä, mutta jätti jonkilaisen fiiliksen ja tuli lipsautettua se sinä päivänä listalle, kun sen tein. Voi minua, kun en ymmärtänyt tämän olevan haudanvakavaa. Omalta osaltani olin liikenteessä samalta pohjalta, kuin nimim. kurhela:
Hauskinta tässä on enemmänkin se, että sai koostaa oman listansa. Sekä sai sujauttaa muiden listoilta jotain mielenkiintoisia leffoja korvan taakse, joiden pariin ei ole eksynyt. .

Ja näköjään matto vedettiin jo alta 90-luvun osalta, kun eihän elokuva joka aikanaan säväytti minua helvetisti voi olla hyvä, koska on ilmeisesti säväyttänyt montaa muutakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös