Mainos

Äänestys: Vuoden 2018 parhaat elokuvat

  • 9 164
  • 75

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eli muillekin elokuvien ystäville vielä muistutukseksi (ainakin @Everton , jolla oli melkein viisi jo kasassa), että jos on viisi omasta mielestään riittävän kelvollista leffaa listattavana ja katsottuna, niin se riittää, ei tarvitse olla nähnyt kymmenittäin elokuvia. Äänestysaikaa on vielä tämä viikko.

Mulla on tiukka loppukiri parhaillaan käynnissä. Jos ei yllätyksiä satu, niin vuoden paras elokuva on jo nähty, plus jokunen tusinatavara. Lisäksi jemmassa on lähipäiville muutama raina Viaplayssa (ainakin se Churchill-leffa pitäisi ehtiä katsoa) ja kaiken huipuksi hoksasin, että muutama telkkarista näkemistäni dokumenteistakin on äänestyskelpoinen!

Tulen siis pudottamaan lomakkeeni vaaliuurnaan.
 

eeMule

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
1. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
2. Mission: Impossible - Fallout
3. A Star is Born
4. Hiljainen Paikka (A Quiet Place)
5. Wonder

Bubbling under: Searching, First Man, Bohemian Rhapsody, Coco.
 

Manazeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tuolta listalta tuli nähtyä vajaa 40 elokuvaa. Näistä elokuvista parhaimmisto näyttää tältä:

1. Spider-Man: Kohti hämähäkkiversumia
2. Call Me by Your Name
3. A Star Is Born
4. Coco
5. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri


Bubbling underina sitten vielä sijat 6.-10.

6. The Post
7. Roma
8. Mission: Impossible - Fallout
9. BlackKklansman
10. The Florida Project


Neljän kärki oli lopulta helppo laittaa järjestykseen. Spider-Man pääsi yllättämään täydellisesti, vaikka arvostelut olinkin lukenut ennakkoon. Noin kymmenen vuoden ajan olen arvostellut käytännössä kaiken näkemäni ja Spider-Man oli vasta kolmas täyden kympin saanut elokuva. Call Me by Your Name ei tosin tuosta paljon jäänyt. Sijat kolme ja neljä voisivat yhtä hyvin olla toisin päin. Coco oli paras Pixar-elokuva sitten Toy Story kolmen. A Star Is Born menee tämän ohitse lähinnä vain koska tuli nähtyä se teatterissa vs. Coco kotisohvalla. Sijat viisi, kuusi ja seitsemän voisivat myös vaihtaa paikkaa miten päin vain, enkä olisi ollenkaan pahoillani.

Listan ulkopuolelta mainittava vielä mainio Wonder, listalle kelpaamaton HBO-elokuva The Tale, joka olisi mennyt top vitoseen, sekä vuoden paras komediaelokuva Blockers.

Isoimmat pettymykset itselle oli Lady Bird ja Avengers: Infinity War. Lady Birdista paljastui lopulta keskiverto coming of age -elokuva, jonka tarina on kerrottu monet kerrat aikaisemmin. Infinity War oli taas kahden ja puolen tunnin pituinen taistelukohtaus, joka ajaa varmasti asiansa MCU:in mielenkiintoisessa tarinassa, mutta itsenäisenä elokuvana se ei "seissyt" alkuunkaan.

Oma listani ei sinäänsä ole täydellinen, koska syksyllä teattereihin tulleista potentiaalisista elokuvista tuli muutama missattua. Oli myös tarkoitus vielä katsoa Shape of Water, Isle of Dogs ja All the money in the world, mutta myönnän laiskuuteni enkä halunnut käyttää tämän viikon vähäistä vapaa-aikaani näiden elokuvien parissa.


Omasta puolestani nämä suoratoistopalveluiden elokuvat voisi hyvin ottaa mukaan tähän äänestykseen. Tuo mainitsemani The Tale olisi tosiaan omalle listalleni mahtunut. Pitää myöskin muistaa, että nämä huomioidaan Oscar-gaalassa, joten miksei myöskin tässä. Netflix'hän on voittanut kaksi Oscaria, tosin dokumenttielokuvista. Mutta viime vuoden Mudbound keräsi ehdokkuuksia, tänä vuonna Roma tehnee saman ja jatkossa näitä tullaan näkemään enenevässä määrin.

Toisaalta ymmärrän jos nuo pidetään poissa tästä äänestyksestä ja sekin on mielestäni täysin perusteltua. Suomeen ei kuitenkaan kaikki mielenkiintoiset elokuvat saavu levitykseen ja täten pysyvät poissa tästä äänestyksestä. Esimerkiksi Eight Grade keräsi todella paljon kehuja ja sai jonkin verran Oscar-hypeä kuluneen vuoden aikana, muttei nähtävästi ole saapumassa Suomeen. Joten ei tuota listaa koskaan tulla saamaan "täydelliseksi", jolloin on mielestäni myöskin ihan ok jos "netflix-elokuvat" saavat esimerkiksi oman äänestyksensä.
 

Histo

Jäsen
Olen nyt nähnyt 50 elokuvaa viime vuoden ensi-illoista (tosin Noidantappajat jo aiemmin DVD:ltä). Enimmäkseen laadukkaita, kun IMDb-arviointeni perusteella keskiarvo on 6,33. Muutamaa arviota tosin nyttemmin muuttaisin (alaspäin) ja tietysti aika paljon turhakkeita jätin suosiolla katsomatta. Kun rajataan parhaiden määrä viiteen, ovat ne seuraavat:

1. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
2. The Death of Stalin
3. Ensimmäisenä Kuussa
4. Tyhjiö
5. Coco

Näistä kolme ensimmäistä sijaa saaneet tuli nähtyä pariin kertaan. Billboards, Kuu ja Tyhjiö kaikki ohjaajilta, joiden elokuvista tunnun erityisesti pitävän. Stalinia odotin vesi kielellä heti trailerin nähtyäni ja onhan se upeaa, kun elokuva vastaa ennakko-odotuksia. Suomitekstitettyä julkaisua tuosta ei taida olla tulossa. Kotimainen nollabudjetin näyttelijävetoinen Tyhjiö uskoakseni parani siitä, että sitä piti tehdä viisi vuotta. Coco oli tarinankerronnan ja uskomattoman hienon animoinnin puolesta täysosuma.

Tämän lisäksi kunniamaininnat seuraaville joko hyvyyden tai viihdyttävyyden perusteella: BlacKkKlansman, Bohemian Rhapsody, Hölmö nuori sydän, Ready Player One, Synkin hetki, The Post ja eilen katsomani The Wife.

Heikoimmat / mitäänsanomattomimmat nähdyistä leffoista: 15:17 Pariisiin, Megalodon, Olavi Virta, Solo: A Star Wars Story, The Happytime Murders.
 

Histo

Jäsen
Omasta puolestani nämä suoratoistopalveluiden elokuvat voisi hyvin ottaa mukaan tähän äänestykseen. Tuo mainitsemani The Tale olisi tosiaan omalle listalleni mahtunut. Pitää myöskin muistaa, että nämä huomioidaan Oscar-gaalassa, joten miksei myöskin tässä. Netflix'hän on voittanut kaksi Oscaria, tosin dokumenttielokuvista. Mutta viime vuoden Mudbound keräsi ehdokkuuksia, tänä vuonna Roma tehnee saman ja jatkossa näitä tullaan näkemään enenevässä määrin.
Oscar-gaalassa ne huomioidaan siksi, että saavat teatterikierroksen Losissa (ehdokkuuden edellytys). Joten kriteerit periaatteessa tässä äänestyksessä ovat samanlaiset. Pitäisi Netflixien ja muiden tuoda elokuvansa täälläkin teatteriin, että ne pääsisivät tähän äänestykseen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Oscar-gaalassa ne huomioidaan siksi, että saavat teatterikierroksen Losissa (ehdokkuuden edellytys). Joten kriteerit periaatteessa tässä äänestyksessä ovat samanlaiset. Pitäisi Netflixien ja muiden tuoda elokuvansa täälläkin teatteriin, että ne pääsisivät tähän äänestykseen.

Tosiaan elokuvan pitää olla esitetty Los Angelesissa 1. tammikuuta - 31.joulukuuta välisenä aikana ja sitä pitää esittää tietty aika teattereissa, jotta se kelpaa seuraavan vuoden alkupuolella pidettävään Oscar-gaalaan. Aika oli varsin lyhyt, oliko se noin viikon verran putkeen, joten vaikka elokuvaa esitettäisiin ensisijaisesti suoratoistopalveluissa niin sitä voidaan esittää tietty aika teattereissa jotta se kelpaa ehdolle.

Oscar-gaalasta myös se huomio, että gaalassahan ovat ehdolla usein sellaisetkin elokuvat, joita ei ole Suomessa edes esitetty. Tilannehan on viime vuosina hitusen parantunut, mutta edelleen on niin, että osa gaalassa ehdolla olevista elokuvista ei ole Suomessa ensi-illassa kuin gaalan jälkeen, jos silloinkaan. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Shape Of Water on nyt tänä vuonna Jatkoajan vuoden 2018 leffaäänestyksessä, koska sen ensi-ilta oli Suomessa helmikuussa 2018. Yhdysvalloissa sen ensi-ilta oli jo elokuussa 2017 ja se oli vuoden 2017 elokuvien myötä ehdolla viime Oscar-gaalassa (jossa se voittikin). Vähän tyhjäksi kuplaksi on Shape Of Water osoittautunut tai ainakaan sen suosio ei vaikuta kovin kestävältä: ainakaan tässä tämänvuotisessa äänestyksessä se ei ole juuri pisteillä mässäillyt.

Minusta suoratoistoleffoille ja -sarjoille voisi hyvin pitää omankin äänestyksensä jos haluaa, siinä kriteerinä siis ensisijainen levitys suoratoistopalveluissa (ja miksei saman tien suoraan-videolle-julkaisutkin samaan äänestykseen). Minä en sellaista kuitenkaan järjestä, mutta ideana se on varsin hyvä. Ymmärtääkseni esim. Netflix puskee aika paljonkin elokuvia markkinoille, joista ei paljoa muuten kuulu, joten tämäntapainen äänestys voisi antaa mahdollisuuden tuoda suoratoistomateriaalia esille.

Näin taiteellisena kannanottona äänestyskäytäntöjen ulkopuolelta olen sitä mieltä, että elokuvat kuuluisi katsoa mahdollisuuksien mukaan isolta valkokankaalta. Esimerkiksi Roman ohjaaja Alfonso Cuaron kuvasi elokuvansa 65-millisellä filmillä ja on sanonut itse, että Roma kuuluisi valkokankaalle. Kuulemma se on myös näyttänyt todella upealta isolla kankaalla ja isolla kuvaformaatilla kuvattuna. Siksikin tuntuu elokuvataidemuodon typistämiseltä jos julkaisukanavaksi vakiintuisi suoratoistopalvelu ja ihmiset katsoisivat visuaalisesti tarkkaan mietittyjä ison filmin elokuvia kännyköistä, läppäreistä, tableteista ja niin edelleen. Niinhän ihmiset toki tekevät, mutta vähän samahan se on kuin jos kuuntelisi laadukasta orkesteria paskoista nappikuulokkeista ruuhkabussissa mp3-muodossa eikä livenä konserttitaloissa. Ei se ole sama asia.
 

Mapo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pool, Blackhawks
1. Deadpool 2
2. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
3. Molly’s Game
4. The Post
5. Papillon
 

Avuton tunari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vähän kaikki.
1. Solo: A Star Wars Story
2. Ihmeotukset: Grindelwaldin rikokset
3. Ihmeperhe2
4. Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja
5. Olavi Virta

Pettymyksenä mainittakoon: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.

Kahden kärki on ylivoimainen.
Mielestäni Solo on aliarvostettu elokuva. Siinä kuvastuu täydellisesti Hanin nuoruus, ja siihen liittyvät persoonallisuuden muutokset.

Ihmeotukset: Grindelwaldin rikokset olisi jonain toisena vuonna ykkönen.
Se on sopivan synkkä, ( toisinaan) tunteellinen ja kuvaa Grindelwaldin nousun alkua häkellyttävän hyvin.

Kolmas ja neljäs ovat melko lähellä toisiaan, tosin neljättä laskee Antti Litjan, ainoan oikean Mielensäpahoittajan, puuttuminen ymmärrettävästä syystä.
Kinnunen ei vain yllä Litjan tasolle.

Molemmat ova viihdyttäviä ja hauskoja elokuvia.

Olavi Virta ei herättänyt juurikaan tunteita suuntaan tai toiseen. Sopii siis viidenneksi hyvin.

Ja sitten pettumys:
Three Billboards Outside Ebbing, Missourin katsoin, koska se oli saanut paljon kehuja ja pärjää näenmä hyvin äänestyksessäkin.

Kokonaisuus oli ihan tyydyttävä, mutta kyseenalainen huumori ( pidän toki mustasta huumorista, mutta se ei toiminut tässä) ja juoni saivat miinusta.

Katsoin nämä kuusi elokuvaa.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Eiköhän se ole leffat nyt katsottu mitä ehtii tässä äänestysajassa katsomaan. Näin ollen lista näyttää seuraavalta:

1. Bohemian Rhapsody (9)
2. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (9)
3. Coco (8)
4. Deadpool 2 (7)
5. Wonder (7)

Kärkikaksikko oli oikein hyvä, Cocokin vuosikymmenen parhaimpia piirrettyjä ja Deadpool 2 sekä Wonder upposivat myös. Tosin tiukkaa oli kisa noista viimeisistä sijoista, kun Synkin hetki, Molly's Game ja Red Sparrow olivat aika lähellä. Suurimpia pettymyksiä taisi olla Avengers, Black Panther ja odotuksiin nähden Solokin.

Loput nähnyt leffat paremmuusjärjestyksessä:

Synkin hetki 7
Molly’s Game 7
Red Sparrow 7
Hiljainen paikka 6
Solo: A Star Wars Story 6
The Greatest Showman 6
Ihmeperhe 2 6
All the Money in the World 5
Petteri Kaniini 5
Game Night 5
Black Panther 5
Death Wish 5
The Commuter 5
Smallfoot 5
15:17 Pariisiin 4
Avengers: Infinity War 4
Phantom Thread 3
Tomb Raider 3
You Were Never Really Here 3
Suomen hauskin mies 3
The Death of Stalin 2
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
No niin. Otin sitten loppujen lopuksi tämän haasteen ihan tosissani ja pyrin katsomaan tässä loppukirin aikana joka päivä yhden leffan listalta. Muutama täsmävuokraus ja sitten avoimin mielin Netflixin ja Viaplayn tarjontaa kahlaten. Kun lisäksi muutama aiemmin näkemäni dokumentti löytyi listalta niin päädyin jo kohtuulliseen noin 20 leffan otantaan. Tai ehkä vähän päällekin, jos leffafestivaaliesitykset lasketaan (esim. Film Stars Don't Die In Liverpool ensiesitettiin kaiketi vuoden 2018 R&A-festareilla).

Ihan ensiksi haluan jakaa köntsäkasa-palkinnon. Avengersille ei löytynyt edes teoreettista vastustajaa. Tekisi mieli kysyä, että miksi tällaista kuraa edes tehdään, mutta vastauksen tietää kaikki: tuo on varmasti tahkonnut rahnaa jo yhden Roope Ankan rahasäiliöllisen verran. Olisivat kyllä varmaan tienanneet ihan yhtä hyvin uskollisen fanijoukon ansiosta, vaikka olisivat tehneet leffan halvemmalla, mikä olisi varmasti ollut fiksua. Koska olihan tuo nyt ihan kamalaa resurssien, rahan ja osaavien ihmisten työpanoksen tuhlaamista. Kaiken tuon olisi voinut käyttää järkevämmänkin. Tuskin kukaan työryhmän jäsenistäkään pystyy olemaan rehellisesti ylpeä työstään tuossa produktiossa. Ei käsikirjoittajat, ei täyttä kuraa esittämään joutuneen näyttelijät, eivätkä efekti-immeisetkään. Luulisi, että tässä genressä ja mittapuussa olisi saatu tehtyä edes komeaa kuvaa, mutta jotenkin nuokin näytti halvalta ja nopeasti hutaistuilta, vaikkei varmasti olleetkaan. En viitsinyt edes katsoa Black Pantheria tämän leffan takia, vaikka se kuulemma olisikin ihan ok.

Palaan Hollywood-teemaan vielä hetken kuluttua, mutta tässä välissä harmiteltakoon, että todennäköisesti niin tämän kuin muidenkin maallikkoäänestysten lopputulos tulee olemaan liian Hollywood-painotteinen. Ja harmi kyllä, minäkään en poikkea kaavasta. Tykkään kyllä eurooppalaista elokuvista (etenkin ranskalaisista ja espanjalaisista), amerikkalaisista sekä brittiläisistä indie-tuotannoista ja monesti esim. leffafestarien palkintojen voittajista löytyy todellisia helmiä. Monesti ovat kuitenkin sen verran arvoituksia, että ei uskalla vuokrata sokkona, eivät ole tarpeeksi myyviä pikkukaupungin leffateatteriin, telkkarista tulevat vasta vuosien päästä ja Netflixistäkin on löytynyt "muun maalaista" -osastosta lähinnä bollywoodia ja pohjoismaalaisia leffoja.

Suoratoistopalveluiden osalta tilanne on ehkä kuitenkin muuttumassa? Viaplaysta löytyi palkintoja ja ehdokkuuksia keränneet Call Me By Your Name ja The Florida Project. Netflixiltä puolestaan omana satsauksena kovasti suitsutettu Roma, jonka katselin justiinsa aamuyön tunteina. Tuo on varmaankin sellainen elokuva, joka tulee esiintymään tulevaisuuden "500 elokuvaa, jotka sinun on nähtävä ennen kuolemaasi" -kirjassa. Mutta peruskatsojalle ihan liian taiteellinen ja tylsä. Mä asetun ehkä johonkin tuohon väliin. Tarina soljui eteenpäin sulavasti ja omalla painollaan. Todisti myös, että elokuva voi edelleen olla komeaa katsottavaa, vaikkei siinä olisi erikoisefektejä ja nopeaa leikkausta. Mutta ei minunkaan keskittymiskykyni ihan täysin riittänyt.

Mutta sitten takaisin Hollywoodiin. Ytimen muodostaa ehkä kolme-neljä eri kategoriaa. Joka vuosi tehdään edelleen muutama sellainen ison profiilin elokuva, mihin satsataan sekä rahallisesti että taiteellisesti. Rahat tahkotaan kuitenkin nykyään remakeilla, (supersankari)elokuvasarjoilla ja kierrätyksillä. Tuttu tarina ja joku suosittu näyttelijä, niin ovat varmoja rahakoneita ja siksi myös tärkeintä studioille. Pidemmän päälle ehkä kuitenkin huono kehityssuunta. Kolmannessa kategoriassa on sitten sellaiset täyteleffat, joilla koneisto pidetään pyörimässä. Ne tehdään halvemmalla, suuri osa päätyy suoraan DVD:lle tai suoratoistoon, eikä niille ole useimmiten edes kuviteltukaan minkäänlaista suurempaa taiteellista tahi taloudellista merkitystä. Neljännessä kategoriassa pikkuleffat, joissa kiltisti koneistoa palvelleet ja sekä studiolle että omille pankkitileilleen rahaa tienanneet taitelijat pääsevät sitten toteuttamaan itseään.

Kakkoskorin elokuvista esimerkkeinä nostan esiin kolmikon Ocean's 8, Megalodon ja Deadpool 2. Ekasta Deadpoolista tykkäsin kovasti ja tämä kakkososakin oli vahvasti tyrkyllä äänestyslistalleni, mutta olen oikeasti tyytyväinen että sain listan täyteen ilman sitä. Koska eihän tämä nyt leffana kovin hyvä ollut. Täysin Ryan Reynoldsin ja Deadpool-hahmon varassa: juoni ei ollut kaksinen ja sivuosaroolit huteja. Eka osa oli erilaisuutensa ansiosta piristys, mutta kakkososaan olisi putänyt sitten jo keksiä jotain muutakin. Parempaa oli toki loppukohtaus, mikä olikin muuten hyvässä ykkösosassa varsin epäonnistunut.

Ocean's 8 ja Megalodon ovat puolestaan sellaisia leffoja, mitkä menevät tyhjänpäiväsenä viihteenä, mutta jotka myös unohtaa heti katsottuaan. Ocean's 8:a voi suositella, jos tykkäsi aiemmista leffoista, mutta liikaa hahmoja liian täyteen pakattuna. Megalodonia suositellaan puolestaan sellaisille, jotka tykkäsivät Tappajahaista niin paljon että viitsivät katsoa myös kakkos-, kolmos- ja nelososatkin. Tässä oli kyllä efektiryhmä pannut ihan oikeasti parastaan ja oli paikoiteillen hyvinkin näyttävä leffa, käsikirjoituksesta ei vaan valitettavasti voi sanoa samaa. Jason Statham tekee kyllä aina sen yhden ja saman roolinsa takuutyönä, eli laskettakoon sekin vielä plussaksi.

Jostain tuolta kakkos-kolmoskorien välimaastosta tuotantoon pistetty Game Night oli ainoa listalta näkemäni puhdas komedia. Kohtalaiset näyttelijät ja muutama hauska kohtaus, mutta kaiken kaikkiaan sellainen elokuva, minkä olisi voinut ihan yhtä hyvin jättää tekemättä/näkemättä. Samaa voi sanoa myös ns. elämäkerralisten elokuvien kategoriaan kuuluvista leffoista I, Tonya ja Molly's Game.

Tonya Hardingin tapaus on edelleenkin hyvin muistissa, joten tuo oli sinällään semikiinnostava elokuva. Kohtalainen, mutta jälkikäteen jäi eniten mietityttämään, että kuinkakohan paljon oikeille henkilöille pitää maksaa jotta saa oikeudet esittää heidät tuollaisina? Oli kyllä melkoista white trash -meininkiä. Suurin ongelma katsojan kannalta tällaisissa elokuvissa on monesti se, että joko tarina on tylsä (eli päähenkilö liian täydellinen), tai sitten leffassa vaan ei ole perinteistä protagonisti/antagonisti-asetelmaa (kuten ei ole oikeassa elämässäkään). Molly's Game ei hirveästi houkutellut, koska tarina oli ihan vieras, pokeri ei voisi kiinnostaa tippaakaan, enkä nyt mikään lakidraamojenkaan ystävä ole. Idris Elban nimen takia aloin tuota kuitenkin katsoa ja oli ihan katsottava. Ei kaksinen, mutta ylitti vaatimattomat odotukset.

Sitten vielä yksi perinteinen kategoria ennen parhaita elokuvia - ja ennen pitkää myös äänestyslappuani (sori pitkästä viestistä @Musta Nuoli ). Historialliset draamat on monesti aika puisevia - etenkin jos liittyvät vielä politiikkaan - mutta nämä tuntuvat monesti myös olevan niitä leffoja, joihin studiot saattavat vielä satsatakin. Synkin hetki oli pakkokatsottavien joukossa ihan pelkästään Gary Oldmanin pakitun roolisuorituksen johdosta. Ja olihan se Oldmanilta huikea suoritus - edellyttäen, että ohjaaja oli siis tosiaankin tuollaisen suorituksen halunnut. Mutta maskeeraajalle ainakin 100/100 pinnaa työstään. Mutta se onkin sitten vaikeampi sanoa, että oliko tuo hyvä elokuva eller ei? Ei ollut kuiva, kuten pelkäsin, oikeastaan päinvastoin. Sisälsi hykerryttäviä kohtauksia, mutta vastavaasti myös vaivaannuttavia. Vähän sellainen fiilis jäi, että kukaan ei ollut osannut päättää, tehdäänkö puskafarssia vai vakavaa draamaa. Timo Koivusalon elokuva Kekkosesta ja noottikriisistä tulee varmasti olemaan samaa tyyliä. Ja Martti Suosalo vetää yhtä varmasti huikean roolin Urkkina.

Lajityypin toisena elokuva sitten The Post, joka ei esittelyn perusteella vaikuttanut kovin kiinnostavalta, mutta kova kolmikko Spielberg-Hanks-Streep takaisi varmaankin jonkunlaisen perustason. Tästä olin kuitenkin ihan varma, että olisi tylsä ja kuiva, mutta olin väärässä. Kyllä tämän jaksoi ihan keskittyneesti katsoa läpi, mutta ehkäpä aihepiirin vierauskin vaikutti siihen, että ei tämä nyt suuremmin koskettanut.

Mutta sitten top-vitosen kimppuun. Dokumentteja tykkään katsoa kovasti, mutta niiden suhteen tässä on pari ongelmaa. Ensinnäkin se, että aika harvaa dokumenttia esitetään leffateattereissa. Lisäksi: jos eri genren elokuvien laittaminen paremmusjärjestykseen on vaikeaa, niin dokumentin ja fiktion keskinäinen vertailu on jopa mahdotonta. Mutta joku dokumentti pitää listoille saada jo ihan sen takia, että ne ansaitsevat arvostusta. Listalla oli nuo pari sotaveteraanien traumoista kertovaa dokkaria. Ne oli hyviä, mutta enpä enää muista kumpi oli kumpi, joten skipataan ne, ja annetaan maininta dokumentille Wheels of Freedom. Näin tragikoomista roadtrip-tarinaa ei onnistuisi kukaan käsikirjoittajakaan keksimään. Vähän epäkorrekti olo tuli välillä nauraessa, mutta katson ehdottomasti, jos lähtevät seuraavaksi Ladalla Venäjälle.

Neloseksi sitten The Disaster Artist. En ole pystynyt katsomaan The Roomia koskaan kokonaan, tämän leffan ansiosta ei ehkä koskaan tarvitsekaan katsoa. Eiköhän tässä jo kaikki oleellinen käynyt ilmi. James Franco ei ehkä ole mikään kamalan mukava mies, mutta kyllä se näytellä osaa. Ja nähtävästi myös ohjata. Erittäin mielenkiintoinen tarina ja hyvin tehty leffa. Suosittelen kaikille elokuvabisneksestä kiinnostuneille.

Kolmossijalle ehkäpä suurimpana positiivisena yllättäjänä Wonder. Mulla on aina vähän syyllinen olo, kun nyyhkytän jonkun tällaisen elokuvan parissa. Ei siksi, että nyyhkyttämisessä olisi jotain väärää, vaan siksi, että ne penteleet ovat juuri sen varaan laskelmoineetkin. Tässäkin periaatteessa kaikki halvat kliseet, lähtökohdat ja käänteet: vammaisuus, kiusaaminen, perheongelmat ja vielä lemmikin kuolemakin, perkele. Mutta niin ne vaan ameriikassa osaavat tämän siirappidraamagenren leffat toteuttaa, että pysytään juuri ja juuri sokeripitoisuuksien hyväksyttävissä rajoissa. Tämä oli hyvin roolitettu, näytelty, käsikirjoitettu ja ohjattu ns. hyvän mielen elokuva. Sivujuoni siitä, millaista vammaisen lapsen sisaruksella on, toimi hyvin sen peruskaavan rikkojana.

En tykkää räp-musiikista, mutta väitän kuitenkin pystyväni erottamaan hyvin tehdyn räpin ja huonosti tehdyn räpin. Popparit sylkee meitsijeetä halvalla ja nopeasti ohjelmoitujen pohjien päälle. Asa koluaa sampleja Loven lp-arkistoista ja runoilee. Vähän sama animaatioelokuvien kanssa. Lähtökohtaisesti en pidä niistä, mutta joudun altistumaan niille jonkun verran. Jos vaan malttaa pitää mielen avoimena, niin aina silloin tällöin sekä räpistä että animaatioleffoistakin voi löytyä helmiä. Ja Coco on todellakin sellainen. Tämä oli ihan uskomattoman komea elokuva! Sen tekoon oli selvästikin satsattu ja tästä nätimpää, yksityiskohtaisempaa ja värikkäämpää animaatiota voi olla vaikea tehdä enää koskaan. Oleellisin juonikäänne nyt oli jo heti alusta asti selvä, mutta muutoin mielestäni vältettiin ne pahimmat animaatio- ja muidenkin hollywoodleffojen kliseet. Plussaa myös siitä, että Meksikoon liittyvää tarinaa ei oltu lähdetty amerikkalaistamaan.

Coco olisi ollut ihan hyvä jopa ykkössijalle, mutta onneksi ehdin katsoa myös elokuvan Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Tästä oli kovat odotuksetkin, koska tarina vaikutti kiinnostavalle, traileri oli mielenkiintoinen, enkä muista nähneeni huonoa leffaa Frances McDormandilta (joka olisi varmasti Kati Outisen tilalla, jos Kaurismäki kuvaisi elokuvan Yhdysvalloissa). Mutta tämähän sitten ylitti odotukseni ja vieläpä kirkkaasti. Elokuvan loputtua olimme puolison kanssa hetken hiljaa ja totesimme sen jälkeen yhteen ääneen, että tämän takia elokuvia tehdään ja katsotaan! Erilainen, hauska, koskettava ja täynnä kaikenlaisia pieniä mielenkiintoisia yksityiskohtia. Erikoismainintana: Sam Rockwellin hahmo vastenmielisenä poliisina oli huikea. Loppu olisi voinut olla toisenkinlainen, mutta kokonaisuutena silti paras elokuva mitä muistan muutamaan vuoteen nähneeni!

Eli tässä siis minun ääneni:

1. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
2. Coco
3. Wonder
4. The Disaster Artist
5. Wheels of Freedom


Äänestystuloksista ja muiden perusteluista odotan vinkkejä, koska enpä ole vielä nähnyt yhtään listan kotimaista leffaa. Myöskin sota-, action-, scifi- ja kauhugenrejen parhaat näytteet jäi näkemättä, jos sellaisia nyt olisi ollut tarjolla.

Listalle jäi kyllä vielä kymmeniä sellaisia elokuvia, jotka tulen tilausuuden tullen katsomaan. Jonkun verran jopa sellaisia, joilla voisi olla potentiaalia sotkea viiden kärkeäkin. Vahvimmat ehdokkaat Raja, Isle of Dogs ja BlacKkKlansman (koska Spike Leen leffat ovat joko loistavia, tai sitten niin kultuurisidonnaisia, että ikänsä Kouvolassa asuneella ei voi riittää niihin ymmärrys...)

Suomen hauskin mies voisi hyvinkin olla paras suomalainen elokuva minun makuuni? Suosaloa on kehuttu - kuten kai aina - ja tarinakin on kiinnostava. The Shape of Water voi iskeä täysillä, tai sitten ei ollenkaan. Yllätyspotentiaalia ainakin venäläisellä elokuvalla Kesä, japanilaisella elokuvalla Shoplifters sekä ainakin asetelmaltaan hyvin mielenkiintoiselta vaikuttavalla leffalla The Death of Stalin.

Jatkuvasti enemmän meneepi tosiaan leffojen katselukin meikäläiseltäkin tuonne suoratoistopalvelujen puolelle, eli sieltä tuli nähtyä tuplamäärä uusia elokuvia, mutta eivät olleet tähän äänestykseen kelvollisia. Mutta sinällään aika se ja sama ainakin toistaiseksi, sillä kyllähän nuo suoraan Netflixiin tulevat elokuvat tuppaavat ainakin toistaiseksi olemaan parhaimillaankin lähinnä keskinkertaisia. Tosin: jos olisi ollut mahdollista, niin dokumenttiääneni olisi saanut Käry, jota suosittelen kaikille palstalaisille. Niin uskomatonta, että ei olisi tätäkään osannut kukaan käsikirjoittaa. Amerikkalainen harratelijapyöräilijä päättää kokeilla dopingia ja dokumentoida kokeensa, saa hankkeen vetäjäksi Venäjän doping-ohjelman isän ja tulee sitten vähän niinkuin vahingossa paljastaneeksi koko jutun. Mukana myös enemmän agenttijuttua kuin viimeisimmissä Bondeissa yhteensä.

Netflix-leffoista maininnan arvoinen voisi olla myös Mute. Ei mikään mestariteos, mutta ihan ok. Tästä tykkää varmasti ainakin jonkun verran, jos arvosti uuden Bladerunnerin miljöötä. Alexander Skarsgård vetää haastavan roolin hyvin ja tarina on vähän erilainen kuin normaalisti.
 

Sokea Vartija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers, Ässät, HIFK
Meinasin unohtaa tämän elokuva-alan tärkeimmän äänestyksen.

1. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
2. Phantom Thread
3. Avengers: Infinity War
4. Synkin Hetki
5. Ready Player One

Laadukasta draamaa, ison budjetin Viihdettä ja hienoja näyttelysuorituksia tarjosi tämä mennyt elokuvavuosi. Kaikista ylläolevista elokuvista tykkäsin todella paljon, joista Three Billboards on mielestäni paras elokuva viimeiseen kolmeen vuoteen.

Hiljaisen Paikan ylistystä ihmettelen, ei tehnyt minuun suurta vaikutusta (tosin katsoin sen kännissä kaverin kanssa). Ja ihan liian monta kehuttua leffaa vielä näkemättä joten jos/kun vuosikymmen parhaat elokuvat laitetaan vuoden päästä järjestykseen niin voi joku niistä nousta korkeallekin sijalle.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ääh. Vähän ohivuosi elokuvamaailmassa, tai sitten en ole vielä löytänyt niitä merkkiteoksia vuodelta 2018. Nähdyistä nämä on jäänyt parhaiten mieleen:

1. Kylmä sota / Zimna wojna (listan numero 23)
2. The Death of Stalin
3. Three Billboards outside Ebbing
4. Blackkklansman
5. Bergman - yksi vuosi, yksi elämä
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
No niin. Otin sitten loppujen lopuksi tämän haasteen ihan tosissani ja pyrin katsomaan tässä loppukirin aikana joka päivä yhden leffan listalta. Muutama täsmävuokraus ja sitten avoimin mielin Netflixin ja Viaplayn tarjontaa kahlaten. Kun lisäksi muutama aiemmin näkemäni dokumentti löytyi listalta niin päädyin jo kohtuulliseen noin 20 leffan otantaan.

Sitten vielä yksi perinteinen kategoria ennen parhaita elokuvia - ja ennen pitkää myös äänestyslappuani (sori pitkästä viestistä @Musta Nuoli ).

Nostan hattua, mahtava viime hetken panostus sinulla!

Eikä yhtään tarvitse pyytää anteeksi viestin pituudesta, päin vastoin - minä (ja varmasti moni muukin elokuvien ystävä) luen oikein mielelläni näin perusteellista ja pohjustettua analyysia elokuvamarkkinoista, yksittäisistä elokuvista sekä omakohtaisista näkemyksistä siitä, miksi joku elokuva tai lajityyppi toimii tai ei toimi.

Erityisen hyvä oli saada listalle myös dokumentteja. Wheels Of Freedomista luin sen ilmestyessä, ja se pitäisi jossain vaiheessa katsoa.

Vielä katsomattomistasi elokuvista suosittelen The Death Of Stalinia, joka taiteili onnistuneesti absurdin mustan huumorin ja sen takana olevien kauheuksien nuoralla. Elokuvalle ja sen hahmoille nauraa, mutta nauru on varsin hermostunutta naurua samalla kun puistelee päätään Neuvostoliiton johdossa olleiden hirviömäisten tunarien menolle. Lisäsuosituksena myös Venäjän valtion suositus, eli Venäjällä elokuvan esittäminen teattereissa kiellettiin tykkänään.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Äänestysaika päättyi, @El Gordo ehti viime minuutilla vielä äänestämään! Seuraavaksi pistelaskun pariin. Siinä ei pitäisi mennä kovin kauan, olen hiljalleen äänestyksen aikana ja sen loppuvaiheissa laskenut ääniä yhteen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kiitos kaikille äänestäjille, on aika julistaa Neljännentoista Vuotuisen Jatkoajan Melko Epävirallisen Elokuvaäänestyksen tulokset!

Äänestykseen otti tänä vuonna osaa 32 äänestäjää, jotka äänestivät 55 eri elokuvaa. Tässä oli lievää nousua viime vuodesta, jolloin osallistujia oli 28 ja eri elokuvia mainittiin 51 kappaletta. Äänestyskelpoisia elokuvia oli teattereissa 195 elokuvaa, siinäkin hieman nousua viime vuoteen jolloin ensi-iltoja oli 184.

Tasapisteisiin päätyneiden elokuvien keskinäisen sijoituksen ratkaisivat sen saamat valinnat ykkösiksi listoilla. Jos nämäkin olivat tasoissa niin elokuvat päätyivät samalle sijoitukselle.

Jatkoajan valitsema vuoden 2018 paras elokuva käsittämättömän voittomarginaalin turvin on:
1. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (91 pistettä, peräti 9 ykkössijoitusta - ja 24/32 äänestäjistä antoi elokuvalle pisteitä)

Murskaavan ykkösvalinnan takana oli tasaisempaa:
2. Bohemian Rhapsody (27 pistettä, 3 ykkösvalintaa)
3. Avengers: Infinity War (27 pistettä eikä yhtään ainutta ykkösvalintaa, mutta tasaista pisteiden keruuta)

Sijat 4-10 menivät erittäin tasaisissa merkeissä:
4. Hiljainen paikka (25 pistettä, 2 ykkösvalintaa)
5. Deadpool 2 (24 pistettä, 3 ykkösvalintaa)
6. A Star Is Born (23 pistettä, 2 ykkösvalintaa)
7. BlacKkKlansman (22 pistettä, 1 ykkösvalinta)
8. The Death of Stalin (22 pistettä, ei ykkösvalintoja)
9. Coco (17 pistettä, 1 ykkösvalinta, vuoden paras animaatio)
10. Call Me By Your Name (15 pistettä, 1 ykkösvalinta)

Sijat 11-20 menivät myöskin hyvin tasaisesti, eli moni elokuva päätyi samoille sijoituksille:
11-12. Ensimmäisenä kuussa (13 pistettä, 1 ykkösvalinta)
11-12. Mission Impossible - Fallout (13 pistettä, 1 ykkösvalinta)
13. Solo: A Star Wars Story (12 pistettä, 1 ykkösvalinta)
14. Hereditary (11 pistettä, 1 ykkösvalinta)
15. Spider-Man: Kohti Hämähäkkiversumia (10 pistettä, 2 ykkösvalintaa)
16. Juice - Risainen elämä (9 pistettä, 1 ykkösvalinta)
17. Creed II (8 pistettä, 1 ykkösvalinta)
18. Phantom Thread (8 pistettä, ei ykkösvalintoja)
19-20. Ilosia aikoja, mielensäpahoittaja (6 pistettä, ei ykkösvalintoja, vuoden paras kotimainen elokuva)
19-20. Love, Simon - Minä, Simon (6 pistettä, ei ykkösvalintoja)

Seuraavat saivat vielä ykkössijoituksia eli olivat yksittäisten äänestäjien kärkileffoja:
21-23. Cold War - Zimna Wojna (5 pistettä, 1 ykkössijoitus)
21-23. Florida Project (5 pistettä, 1 ykkössijoitus)
21-23. Ihmisen osa (5 pistettä, 1 ykkössijoitus)

Lisäksi hajapisteitä saivat seuraavat elokuvat (aakkosjärjestyksessä):
5 pistettä: Jurassic World - Kaatunut valtakunta, Synkin hetki, The Disaster Artist, Wonder
4 pistettä: Aquaman, I Tonya, Ihmeellinen Beverly Luff Linn, Ihmeotukset: Grindelwaldin rikokset, Rakkautta vailla, The Predator, Varasto 2, Whitney
3 pistettä: Ant-Man And The Wasp, Hevi reissu, Hotel Artemis, Ihmeperhe 2, Mamma Mia! Here We Go Again, Molly's Game
2 pistettä: Olavi Virta, Ready Player One, Suomen hauskin mies, The Post, Tottelemattomuus, Tyhjiö, Valmentaja
1 piste: Bergman - yksi vuosi, yksi elämä, Death Wish, Papillon, Punasii päin, Red Sparrow, Shape Of Water, Wheels Of Freedom

Varsin laaja-alainen elokuvamaku on jatkoaikalaisilla. Yhden vääryyden Jatkoajan elokuvaäänestys selkeästi korjasi: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri ei voittanut viime vuoden Oscar-gaalassa parhaan elokuvan Oscaria, mutta Jatkiksen äänestyksen se voitti huimalla marginaalilla. Paremmin täällä tiedetään kuin rapakon takana, varsinkin kun suurella kohulla viime Oscareissa parhaan elokuvan palkinnon voittanut Shape Of Water sai jatkoaikalaisilta tasan yhden (1) pisteen ja jäi muutaman muun elokuvan tavoin äänestettyjen elokuvien jumbosijalle. Kovin kestävää ei Shape Of Waterin lumovoima ollut.

EDIT: Laskettu pisteet uudestaan pikku laskuvirheen vuoksi, Bohemian Rhapsodyn, Hiljaisen paikan ja Juicen sijoitukset nousivat. Some blame God, I blame Excel.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jatkoajan jäsenten valitsemat vuoden elokuvat:
2005 - Sin City
2006 - The Departed
2007 - The Simpsons Movie
2008 - Yön ritari (The Dark Knight)
2009 - Gran Torino
2010 - Inception
2011 - Black Swan
2012 - Yön ritarin paluu (The Dark Knight Rises)
2013 - Django Unchained
2014 - The Wolf of Wall Street
2015 - Star Wars: The Force Awakens
2016 - The Revenant
2017 - Blade Runner 2049
2018 - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Vielä pari poimintaa mitä elokuvia EI äänestetty ollenkaan Jatkoajan äänestyksessä, vaikka ne niittivät mainetta ja/tai rahaa maailmalla:

-Black Panther. Tienasi toista miljardia, on huhujen mukaan tyrkyllä yli kymmeneen Oscar-kategoriaan ja oli ns. rodullistettujen (mustat) näkökulmasta kohutapaus. Vaan eipä tainnut elokuvan sisältö kuitenkaan pärjätä ihonväriteemalle. Perustason supertoimintaa, jossa toki hyvät roolisuoritukset Andy Serkisiltä ja Martin Freemanilta.

-Lady Bird. Oscareitakin voittanut kehuttu draamaelokuva, jossa pääosassa aina taitava Saoirse Ronan. Myöskään Ronanin tähdittämä Rannalla ei saanut ainuttakaan mainintaa. Saa nähdä saako tänä vuonna tullut Kaksi kuningatarta mainintoja.

-Jokainen haluaa jotain (The Place): Paolo Genevesen intensiivinen draamatrilleri, jossa paholaismaisen oloinen mies nurkkapöydässä antaa ihmisille moraalisesti ristiriitaisia tai jopa pahoja tehtäviä vastineeksi erilaisille pyynnöille ja palveluksille. Pitää otteessaan, vaikka elokuva sijoittuu lähes kokonaan yhteen ja samaan kahvilaan.

Jatko-osat kehutuille ykkösosille tai sarjoille (vaikka totuuden nimissä erilaiset jatko-osat olivat varsin hyvissä asemissa tänäkin vuonna):
-Sicario 2: Soldado (väkevän huumesotaelokuvan jatko)
-The Equalizer 2 (Denzel Washingtonin tavallista vakavampaa toimintaa)
-Hotel Transylvania 3: monsterit matkalla (vuoden paras animaatio mielestäni, tosin Coco on näkemättä mutta tuskin muuttaisi mielipidettä Draculasta laivaristeilyllä)
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Ja ihan liian monta kehuttua leffaa vielä näkemättä joten jos/kun vuosikymmen parhaat elokuvat laitetaan vuoden päästä järjestykseen niin voi joku niistä nousta korkeallekin sijalle.
Tarkoitus on kyllä vuosikymmenen parhaista äänestys pistää jossain vaiheessa pystyyn edellisten jatkoksi, mutta ei vielä vuoden päästä. Ainakin vuosi-pari täytyy antaa aikaa, muuten vuoden 2019 leffat jää epäreiluun asemaan.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kiitos tyylikkäästä äänestyksen järjestämisestä, @Musta Nuoli!

Sen verran kuitenkin pyytäisin tuloslistaan kosmeettista tarkistusta, että eikö Juice-leffalla kuuluisi olla enemmän pisteitä ihan jo sillä, kun sen ykköseksi omalla listallani asetin (ts. vähintään viisi)?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kiitoksia järjestäjälle ja kaikille äänestäjille!

Mahtoikohan olla kaikkien aikojen selvin voitto, @Vintsukka varmaan muistaa?

Avengersia olen jo (ainakin) kahdessa viestissä haukkunut, mutta kakkossijan arvosta löytyi näköjään tykkääjiä. En voi käsittää, mutta toisaalta taas samalla pitää arvostaa sitä, kuinka erilaisista elokuvista ihmiset voivatkaan pitää.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Kiitos ahkeruudestanne. Huomasin, että The Place on näkemättä, kun en muistanut sen nimeä. Kiitos @Musta Nuoli
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kiitos tyylikkäästä äänestyksen järjestämisestä, @Musta Nuoli!

Sen verran kuitenkin pyytäisin tuloslistaan kosmeettista tarkistusta, että eikö Juice-leffalla kuuluisi olla enemmän pisteitä ihan jo sillä, kun sen ykköseksi omalla listallani asetin (ts. vähintään viisi)?

Olet oikeassa, nöyrimmät pahoittelut! Lasken äänestystulokset excel-taulukolla, ja syystä tai toisesta sinun äänestysrivistäsi puuttui tarvittava laskukaava joka pisteyttää elokuvat, eli sinun valintojesi pisteet eivät olleet rekisteröityneet lopputuloksiin.

Pahoittelut tästä virheestä, nyt laskin pisteet uusiksi sillä lopputuloksella, että Bohemian Rhapsody meni ykkössijoituksien turvin Avengersien ohi. Lisäksi Hiljainen paikka ohitti pisteellä Deadpool 2:n ja Juice teki nousun top20-listalle yhteensä yhdeksällä pisteellä. Solokin sai sen yhden pisteen lisää.

Ei tässä onneksi isoja muutoksia tapahtunut, mutta mitalisijojen oikeudenmukainen uudelleenjako on aina tärkeää, joten onneksi olit tarkkana.

Pitänee jatkossa olla tarkempi ja tarkistaa rivit vielä erikseen eikä luottaa excel-taulukkoon sellaisenaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kiitoksia järjestäjälle ja kaikille äänestäjille!

Mahtoikohan olla kaikkien aikojen selvin voitto, @Vintsukka varmaan muistaa?

Avengersia olen jo (ainakin) kahdessa viestissä haukkunut, mutta kakkossijan arvosta löytyi näköjään tykkääjiä. En voi käsittää, mutta toisaalta taas samalla pitää arvostaa sitä, kuinka erilaisista elokuvista ihmiset voivatkaan pitää.

Ole huoleti, Avengersin tähti on laskussa - olin laskenut excelillä pisteet hieman vituralleen, ja uudelleenlaskennan myötä Avengers putosi kakkossijalta sijalle kolme.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös