Tattista jälleen kerran nimimerkille
@Musta Nuoli äänestyksen järjestämisestä! Hetken jo pyörittelin mielessäni, että varovaisesti voisin tarjoutua ehdolle ketjua avaamaan, mutta hyvä että ehdit ottaa homman hoitaaksesi!
Eipä kestä!
Jos sinulla on ensi vuonna halua ja innostusta avata ketjua, niin ei minulla mitään välttämätöntä tarvetta ole tätä äänestysketjua itse pitää yllä. Kolmatta vuotta peräkkäinhän minä pisteitä lasken, ja
@Vintsukka piti äänestyksiä toistakymmentä vuotta, joten lisää elokuvaäänestysväkeä aina tarvitaan.
Kannattaa vain ensi vuoden äänestystä pohjustaa sitten hyvissä ajoin ja sopia, kuka avaa vuoden 2019 leffojen äänestysketjun. Vuoden 2017 leffojen äänestyksessähän oli vähän käynnistysvaikeuksia kun
@alwahla tuli perustaneeksi elokuvaäänestysketjun itsekseen ennen kuin vuosi oli edes ohi (ja minä sain lopulta laskea pisteet, kun alwahlasta ei ketjuavauksen jälkeen juuri mitään kuulunut). Leffaäänestyshän on hyvä avata vasta vuoden vaihduttua, koska vielä vuoden viimeiselläkin viikolla tulee monta elokuvaa ensi-iltaan.
Sitä pitäisi ainakin pohtia ajoissa ja rauhassa, että pitääkö muualle kuin teattereihin tulevat elokuvat hyväksyä äänestykseen (lähinnä siis suoratoistopalveluihin kuten Netflixiin tulevat) vai ei? Ja jos ei, niin olisiko niille sitten oman äänestyksen paikka yhdessä tv-sarjojen kanssa? Suoratoistoleffathan voi rinnastaa tv-elokuviin ja -sarjoihin sekä fyysisiin tallenteisiin. Vanhan maailman "straight-to-video"-kategoria menee ainakin nykyään suoratoistokanaviin, erilaiset Plejmot ovat pullollaan kökköhalpiksia joita ei (onneksi) teattereissa kovin paljon näytetä.
Oma mielipiteeni on edelleen se, että äänestys on hyvä rajoittaa teattereissa näytettyihin ensi-iltoihin, koska oikeat elokuvat on tarkoitettu alun perin valkokankaille eikä läppäriin, kännykkään tai telkkariin.
Lisäksi jokaisella on mahdollisuus käydä katsomassa leffoja teattereissa, sen sijaan suoratoistoihin päätyvää aineistoa ei näe ilman erillistä kuukausimaksua. Eikä siellä suoratoistossa käsittääkseni ole ainakaan vielä ollut kuin ihan muutama ns. tekijämiesten tekemä isomman budjetin laatuelokuva, eli aika harvassa ovat toistaiseksi Coenit ja muut suoratoistopalveluissa.
Ja vielä lisäksi teatteriensi-illan kriteeri on ehdottomasti selkein ja yksiselitteisin: jos elokuva on ollut Suomessa ensi kertaa teatterikierroksella kyseisen äänestysvuoden aikana se on äänestyskelpoinen. Ei tarvitse miettiä, onko jotain elokuvaa esitetty minäkin vuonna jossain maksukanavalla, suoratoistopalvelussa tai peräti dvd-tallenteena.
Mitä mieltä
@Vintsukka on muuten tästä? Minä pitäytyisin ylläolevin perustein vanhassa äänestyskäytännössä jatkossa, ainakin ensi vuonna ja lähivuosinakin. Sitten on tietysti miettimisen paikka jos 2030 on käynyt niin, ettei mitään elokuvateattereita enää olekaan vaan kaikki lataavat leffat päähänsä kyberneettisesti BrainFlixistä.