Ihan vain mielenkiinnosta: Oletko koskaan yrittänyt muuttua?
Jep, käynnissä oleva prosessi. Ensin käytiin pitkät keskustelut, minkä perusteella suljettiin narsismi, sosiopatia ja sen kaltaiset persoonallisuushäiriöt pois. Olin niin umpirehellinen kuin vain mahdollista, enkä edes yrittänyt kusettaa psykiatria, minkä senkin olen joskus aikoinaan menestyksekkäästi tehnyt.
Kuulemma tämä kroonisesti etenevä, keskushermostoa rappeuttava autoimmuunisairaus on muuttanut persoonallisuuttani ja kuvittelen, että koska sairaus on polttomerkinnyt minut loppuelämän ajaksi, on minulla oikeus tehdä mitä tahansa. Voi olla ihan tottakin. Mikä on pahempi rangaistus touhuistani, kuin parantumaton, etenevä ja rappeuttava sairaus? Sakot? pistä piikkiin. Vankila? Aivan sama. Kuolema? Kaada ittelles vaan. Kun ei välitä itsestään, ei oikein pysty välittämään muistakaan, vaikkakin läheiset ja vähän kaukaisemmatkin ihmiset (ns. tutut) ovat jostain syystä tärkeitä. Lisäksi elän hyvin syvällä köyhyysrajan alapuolella ja mieluummin varastan kuin kärsin nälkää. Leipäjono on tuttu paikka ja niin edelleen. En kerjää sääliä, mutta väitän, että mun elämäni on ainakin ajoittain niin kovaa, että suurin osa porukasta ei osaa sitä edes kuvitella. Vaikka ei se ole mikään tekosyy, eikä edes syy.
Parin viime vuoden ajan olen kuitenkin ollut ns. "kaidalla tiellä" ja homma on mennyt todella paljon parempaan suuntaan. Varastelun olen lopettanut, samaten ihmisten hyväksikäyttämisen. Tai kaikkihan toisia käyttävät hyväksi, mutta ymmärtänet mitä tarkoitan. Ja sitä paitsi mä olen hyväkäytöksinen, toiset huomioon ottava ihminen, jos niin haluan. Nyt tuntuu, että suurimman osan ajasta haluan. Tältä palstaltakin löytyy jengiä, jotka uskoakseni voisivat vahvistaa kertomukseni. Väitän tuntevani itseni paremmin kuin suurin osa ihmisistä, mulla on ollut aikaa itsetutkiskeluun.
Olisi tästä vielä rivitolkulla sanottavaa, mutta tämä on väärä ketju siihen. Pahoittelut tästäkin off topicista.
*edit*
Sanottakoon nyt vielä se, että mun kaksijakoisuus näkyy siinäkin, että toisaalta en välitä mistään, mutta toisaalta olen helvetin hyväkäytöksinen ja kohtelias. Tiedän, kuulostaa sosiopatialta, narsismilta tai molemmilta. Ne on kuitenkin neurologin, kahden psykiatrin ja yhden ylilääkärin käppänän toimesta suljettu pois, joten en kai sitten ole kumpaakaan, vaikka kun luen esim. sosiopaatin tunnusmerkkejä, niin aika moneen kohtaan saan ruksata rastin. Haren piirreluettelosta muistaakseni 12/20, eli liian moni osuu.
Olen varmaan sitten vaan niin perkeleen fiksu, että kusetan tietämättäni liudan lekureita sulkemaan tuollaiset diagnoosit pois. Ei kai siinä sitten.