Onko salibandy huippu-urheilua?

  • 53 384
  • 367

Onko salibandy huippu-urheilua?


  • Äänestäjiä
    301
  • Poll closed .
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
"Liian pienikokoinen" Suomen salibandysankari näpäytti päävalmentaja Nykkyä

Tässä on mielenkiintoinen juttu nimenomaan myös tuon ketjun otsikon näkökulmasta. Pylsyn on siis sanottu olevan "liian pienikokoinen", että voisi koskaan olla kansainvälisellä huipulla salibandyssa. Erikoinen näkökulma sikäli, että oman kokemukseni mukaan juuri salibandyssa jos missä on aina vain sen parempi, mitä pienikokoisempi olet. Pieni koko on lajin luonteen takia vain etu.. näin itse väitän pienikokoisena höntsäilijänä

Tietääkö muuten joku, minkä mittainen Pylsy sitten on? Eli mikä on "liian pienikokoinen"?

Vahvasti eri mieltä. Lajia dominoi ulottuvat, hoikat pelaajat. Ketju kestää yhden, kaksi lyhyempää pelaajaa, mutta viisi käppänää häviää viidelle hujopille vaihto toisensa perään.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mielestäni nämä vain alleviivaavat pointtiani. Esimerkkisi nimenomaan kertovat siitä, kuinka absurdilta näyttää, kun lajin huipulle tuodaan amatööri – salibandyssa sellainen voi tehdä jopa maalin.

Yhden. Pelatessaan jengissä, jossa puolet on maajoukkuepelaajia.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Saako muuten maaliin laittaa vaikka sumopainijan vai onko joku rajoitus veskarin koolle olemassa? Kysyn tätä vakavissani.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Saako muuten maaliin laittaa vaikka sumopainijan vai onko joku rajoitus veskarin koolle olemassa? Kysyn tätä vakavissani.

Saa, mutta hänellä ei saa olla esimerkiksi lasikuidusta rakennettua, päälle osista ruuvattavaa paitaa joka pakottaisi ihrat painovoiman vastaiseen asentoon. Käytännössä ihmiskehoa on aika hankala saada sellaiseen muotoon, joka peittäisi maaliaukon maaliviivalla pönöttäen.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Saa, mutta hänellä ei saa olla esimerkiksi lasikuidusta rakennettua, päälle osista ruuvattavaa paitaa joka pakottaisi ihrat painovoiman vastaiseen asentoon. Käytännössä ihmiskehoa on aika hankala saada sellaiseen muotoon, joka peittäisi maaliaukon maaliviivalla pönöttäen.
Joskus aikanaan saunaillassa mietittiin, että jos ei saada ensi kaudelle Läski-Salosta maaliin, niin sinivalas voisi olla aika hyvä peittämään...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
"Pieni koko on lajin luonteen takia vain etu.. näin itse väitän pienikokoisena höntsäilijänä
Höntsätessä voi ollakin, koska pitkä on höntsäillessä yleensä kömpelömpi ja hitaampi. Huipputasolla taas nuo puutteet ovat pääosin otettu kiinni ja/tai lisäksi etuna on edellä mainittu ulottuvuus. Tai jos käytän itseäni pitkäkätisenä esimerkiksi: mulla on helposti 10 cm etu johonkin 180 cm pelaajaan pelkästään käsivarren mitassa, ja nyt puhutaan siitä, että pitäisimme kättä ojennettuna olkapäät samalla tasolla, enemmänkin, jos otetaan huomioon muu kroppa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Siis olenko mä nyt ainut joka ymmärtää @benicio :n pointin. Eli siis ei se, että Jarkko Nieminen itse tekisi koripallossa tai lentopallossa nämä jutut. Vaan vastaavalla lajiosaamisella varustettu kaveri. Eli siis vaikkapa tyyppi, joka pelasi junnuissa koripalloa, mutta lopetti teininä kun viina ja naiset alkoivat kiinnostamaan ja pelaa nykyään työpaikan joukkueessa harrastesarjaa tai vastaavaa, voisi mahdollisesti tehdä jonkun korin koripalloliigassa. Ei tää o niin vaikeeta.

Tätä tulee aina joskus mietittyä. Olin B-junnuissa vielä SM-ringissä ja A:ssa pelasin divaria. Hyvin vaikea sanoa miten sitä pärjäisi koripalloliigassa.

Kunnon treenit päälle, niin ehkä sitä jonkun korin voisi tehdäkin. Eihän se lopulta vaadi kuin sen yhden heittopaikan. Jos juoksukuntoa riittää ja perustaidot on hallussa, niin saahan sitä aina sen verran vapaata tilaa. Ja jos jalka liikkuu, niin pallonriistostakin vaikka.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Joskus aikanaan saunaillassa mietittiin, että jos ei saada ensi kaudelle Läski-Salosta maaliin, niin sinivalas voisi olla aika hyvä peittämään...

En oikein edes muista, milloin viimeksi olisin nähnyt miesten tai poikajunnujen peleissä silmiinpistävän ylipainoisen veskarin pelanneen hyvän pelin.
Sen sijaan olen nähnyt, millaisia "suojia" nykyisissä varusteissa on. On helpompaa saada pitkäraajaiselle, hoikalle veskarille enemmän peittopintaa kuin tehdä läskisalosesta riittävän nopea.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Höntsätessä voi ollakin, koska pitkä on höntsäillessä yleensä kömpelömpi ja hitaampi. Huipputasolla taas nuo puutteet ovat pääosin otettu kiinni ja/tai lisäksi etuna on edellä mainittu ulottuvuus. Tai jos käytän itseäni pitkäkätisenä esimerkiksi: mulla on helposti 10 cm etu johonkin 180 cm pelaajaan pelkästään käsivarren mitassa, ja nyt puhutaan siitä, että pitäisimme kättä ojennettuna olkapäät samalla tasolla, enemmänkin, jos otetaan huomioon muu kroppa.

Lisäksi lajiliitto aivopieruissaan salli pitkille pelaajille ylipitkän mailan "terveydellisistä syistä lääkärintodistuksella" joitakin vuosia sitten. Jotenkin olisi tuntunut reilummalta vaan kasvattaa sitä mailan maksimipituutta kaikkia koskien.

Yhdeltä osin laji ei todellakaan ole huippu-urheilua, ja se on sääntöpuuhastelu. Niitä muutellaan ihan muuttamisen ilosta tämän tästä vaikkei vanhoissa olisi ollut mitään vikaa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Yhdeltä osin laji ei todellakaan ole huippu-urheilua, ja se on sääntöpuuhastelu. Niitä muutellaan ihan muuttamisen ilosta tämän tästä vaikkei vanhoissa olisi ollut mitään vikaa.

Tämä on muuten totta. Kerran mulle yksi laji-ihminen totesi, että ihan näissä korkeammankin sarjan peleissä korkealla mailalla tehty maali voidaan tuomarin puolesta hyväksyä, jos se on tarpeeksi hieno. Todellista huippu-urheilun kaanonia siis.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tämä on muuten totta. Kerran mulle yksi laji-ihminen totesi, että ihan näissä korkeammankin sarjan peleissä korkealla mailalla tehty maali voidaan tuomarin puolesta hyväksyä, jos se on tarpeeksi hieno. Todellista huippu-urheilun kaanonia siis.
Toisaalta myös kotoisessa jääkiekon pääsarjassa eli (SM-)Liigassa on finaalivaiheessa todettu otteluvalvojan suulla että "ei näitä sääntökirjan mukaan vihelletä". Todellista huippu-urheilun kaanonia siis.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Toisaalta myös kotoisessa jääkiekon pääsarjassa eli (SM-)Liigassa on finaalivaiheessa todettu otteluvalvojan suulla että "ei näitä sääntökirjan mukaan vihelletä". Todellista huippu-urheilun kaanonia siis.

Yrität siis tällä kaukaa haetulla vänkäyksellä väittää, että salibandy olisi huippu-urheilua? Älä viitsi.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän säännöissä perseillään ihan NHL:ssä asti, jos katsoo vaikka maalivahtien varusteiden pienentämistä. Tuolla logiikalla ei jääkiekko NHL:n tasolla ole huippu-urheilua.

Mielenkiintoinen tuo ylipitkän mailan salliminen. Koin aina hieman keskiarvoa pidempänä kaverina outona, että minua 20-30cm lyhyemmät jannut pelaa saman mittaisella mailalla.

Salibandy luonnollisesti on huippu-urheilua, sillä korkeimmalla tasolla meno on helvetin kovaa ja taitavaa.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Vaikea kysymys. Omasta mielestäni huippu-urheilu eroaa ammattimaisesta urheilusta siinä, että laji on suosittu/tunnettu/harrastettu useammalla mantereella kuin yhdellä, näin saadaan maailman huiput esiin. Arvostan salibändiä todella paljon, lajin ammattilaiset ovat aivan huikeita. Silti laji on laaja vain euroopassa, joten se ei ole mielestäni huippu-urheilua vaan ammattilaisurheilua. Siis tällä hetkellä. Samaan tapaan esim. amerikkalainen jalkapallo ja baseball eivät ole mielestäni huippu-urheilua. Eihän esimerkiksi jääkiekkokaan ollut alussa suosittua muualla kuin Pohjois-Amerikassa.

Joku toinen voi ajatella, että kai sitä huippu-urheilua voi pelata yhdelläkin mantereella ja arvostan hänen mielipidettään ja ajatustaan urheilusta. Tuo aikaisempi on vain minun omia ajatuksiani. Monet muuten eivät tajua sitä, että huippu-urheilun ja harrasteurheilun välissä on ammattimainen urheilu.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tämä on muuten totta. Kerran mulle yksi laji-ihminen totesi, että ihan näissä korkeammankin sarjan peleissä korkealla mailalla tehty maali voidaan tuomarin puolesta hyväksyä, jos se on tarpeeksi hieno. Todellista huippu-urheilun kaanonia siis.

Samassa tilanteessa puolustajan pelatessa samaa palloa? Pilkku.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mielenkiintoinen tuo ylipitkän mailan salliminen. Koin aina hieman keskiarvoa pidempänä kaverina outona, että minua 20-30cm lyhyemmät jannut pelaa saman mittaisella mailalla.

Missä lajissa pelivälineen toleranssi on säännöissä suhteutettu pelaajan pituuteen? Minä vaahtosammuttimen kokoisena maalivahtina ihmettelen, miksi minun pitää tukkia yhtä suurta maaliaukkoa kuin sen 190 cm vastustajan kassarin...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Missä lajissa pelivälineen toleranssi on säännöissä suhteutettu pelaajan pituuteen? Minä vaahtosammuttimen kokoisena maalivahtina ihmettelen, miksi minun pitää tukkia yhtä suurta maaliaukkoa kuin sen 190 cm vastustajan kassarin...

Tämä on mennyt täysin ohi, onko tosiaan noin, että jonkun lekurin arvalla saisi sitten jonkun välineen. Paralympialaiset on erikseen.

Ne on arvokas tapahtuma, eihän siinä mitään, mutta salibandy on vitsi mikä ei naurata.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Missä lajissa pelivälineen toleranssi on säännöissä suhteutettu pelaajan pituuteen? Minä vaahtosammuttimen kokoisena maalivahtina ihmettelen, miksi minun pitää tukkia yhtä suurta maaliaukkoa kuin sen 190 cm vastustajan kassarin...
Jääkiekossa pelaajan pituus määrittää hyvin pitkälti mailan pituutta. Salibandyssä taitaa käytännössä kaikki pelata saman mittaisella kepillä. Myöskään sinua isompien maalivahtien ei tarvitse ahtautua yhtä pieniin suojuksiin kuin mitä sinä käytät.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jääkiekossa pelaajan pituus määrittää hyvin pitkälti mailan pituutta. Salibandyssä taitaa käytännössä kaikki pelata saman mittaisella kepillä. Myöskään sinua isompien maalivahtien ei tarvitse ahtautua yhtä pieniin suojuksiin kuin mitä sinä käytät.

Itseasiassa käytän ainakin housuissa niin isoa kokoa, että aika harvalla ei olisi vaikeuksia niihin mahtua. Pointti on siinä, kohteleeko säännöt kaikkia pelaajia samoin? Juuri sääntöjen vuoksi minä voin käyttää yli-isoja housuja (niitä ei ole muutettu mitenkään, mikä jo helposti rikkoisi sääntöjä). Jääkiekossa säännöt määrittänevät yksiselitteisen ja kaikille yhteisen mailan maksimipituuden.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Jääkiekossa säännöt määrittänevät yksiselitteisen ja kaikille yhteisen mailan maksimipituuden.
Erioikeussäännös on jääkiekossakin. Säännöstä 38:

xii. Mailan varren enimmäispituus on 163 cm varren päästä lavan ja varren kulmaan mitattuna; enimmäisleveys on 3 cm; enimmäispaksuus on 2,54 cm.

xiv. Poikkeussäännöksiä mailan pituuteen sallitaan, jos (1) pelaaja on vähintään 2,0 metriä pitkä, (2) IIHF:lle on toimitettu kirjallinen anomus ennen kuin pelaaja haluaa käyttää mailaa ja (3) mailan varren pituus ei ylitä 165,1 cm
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseasiassa käytän ainakin housuissa niin isoa kokoa, että aika harvalla ei olisi vaikeuksia niihin mahtua. Pointti on siinä, kohteleeko säännöt kaikkia pelaajia samoin? Juuri sääntöjen vuoksi minä voin käyttää yli-isoja housuja (niitä ei ole muutettu mitenkään, mikä jo helposti rikkoisi sääntöjä). Jääkiekossa säännöt määrittänevät yksiselitteisen ja kaikille yhteisen mailan maksimipituuden.
Venytetään tätä esimerkkiä vielä niin, että isojalkaiset puolustajat eivät joudu käyttämään koon 41 kenkiä, vaikka joillekin ne ovat riittävän kokoiset. Vertaus maalin koosta ontuu, sillä se ei liity pelaajan henkilökohtaisiin varusteisiin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Erioikeussäännös on jääkiekossakin. Säännöstä 38:

Kappas. Eriarvoistavat säännöt eivät näköjään olekaan vain sählyn yksinoikeus. Kuinkahan pitkä pitäisi uimarin olla, että hän saisi käyttää räpylöitä? Riittääköhän 210cm?

Paljonko jääkiekko lajina kärsisi siitä, jos mailan yksiselitteiseksi maksimipituudeksi määrättäisiin tuo nykyinen poikkeusmitta?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös