Kyllähän salibandy on huippu-urheilua mitä suuremmassa määrin. Tai ainakaan sitä ei voi huipulla pelata ilman ammattimaista harjoittelua. Nuo liiga ja divaripelaajatkin ovat äärimmäisen hyväkuntoisia. Ei sinne voi pystymetsästä mennä kokeileen. Itse sain aikanaan pienen oppitunnin, kun jossain kesäsarjassa pelasimme joitain OLSin A/B junnuja vastaan, niin meno oli kuin pesukoneessa ja me olimme niitä rättejä kentällä. Mekin tuohon aikaan pystyimme haastamaan kolmosdivarijoukkueita. Ainakin tuolloin selkeähkö raja meni kakkosdivarin ja kolmosen välissä. Kolmosessa pystyi vielä pelaamaan ilman isompaa harjoittelua, mutta kakkosessa homma alkoi mennä vaativammaksi.
Ja vaikka Salibandyssä ei saa taklata, niin sehän on äärimmäisen fyysinen laji. Kontaktia otetaan surutta ja paljon. Se vaatii myös nopeutta. Varsinkin jalat ovat kovassa rasituksessa. Sanoisin, että kovemmassa kuin jääkiekossa. Itse en enään salibandyssä uskalla edes höntsäpeleihin sen jälkeen, kun akillesjänne napsahti poikki. Jääkiekkoa uskallan höntsätä.
Se, mikä Salibandyn asemaa huippu-urheilusta vetää poispäin on tietenkin raha. Eihän siinä lajissa kovin isot rahat pyöri ja sitä pelataan todellakin rakkaudesta lajiin. Se vaatii kropalta niin äärettömän paljon. Omista tutuista aika monella on akillesjänne, nilkka, polvi jne ongelmia, vaikka Salibandya pelattiin vain harrastuksena.. Sarjassa toki, muttei huipulla. Itsekin olen saanut siitä lajista palkinnoksi akillesjännevaivat varmaan loppuelämäksi.
Mitä tulee noihin huippumaihin, niin selvä toki on, että siinä on vain ne neljä kovaa, joista kaksi erottuu kovimmiksi. Sveitsi ja Tsekki pystyvät haastamaan kuitenkin uskottavasti. Latvian taso on viime vuosina ollut jyrkässä nosteessa. Myös Slovakia, Tanska ja Norja ovat mahdollisesti kehittymässä lähemmäs kärkeä. Lajiahan pelataan kuitenkin lähes ympäri maailman, mutta aikaa se ottaa, että se alkaa saada lisää huippumaita. Kanadan voisi olettaa joskus nousevan hieman esiin. Eihän siellä kaikki voi lätkää pelata ja SB on sinnekin saatu pikkuhiljaa ujutettua.