Mainos

Äärioikeisto ja -vasemmisto Suomessa

• 962 709
  • 9 054

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Erittelisitkö vielä, että miksi? Mun käsittääkseni poliisin tehtävä on turvata myös mielenosoittajien turvallisuus, ja jos ei sitä voida tehdä kohtuullisissa rajoissa (esimerkiksi Elokapinan tapauksessa tällainen vaatii teiden sulkemista pitkäksi aikaa), niin siinä on meillä ongelma.

Jos poliisi sulkisi vaan tien pätkän missä Elokapina istuu ja autoilijat kiertäisivät muutaman tunnin kyseisen paikan, niin päästäisiin paljon helpommalla.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erittelisitkö vielä, että miksi? Mun käsittääkseni poliisin tehtävä on turvata myös mielenosoittajien turvallisuus, ja jos ei sitä voida tehdä kohtuullisissa rajoissa (esimerkiksi Elokapinan tapauksessa tällainen vaatii teiden sulkemista pitkäksi aikaa), niin siinä on meillä ongelma.
Natsit marssivat rauhanomaisesti, vasemmisto riehuu ja tarvitaan poliiseja. Sinä kieltäisit natsit.

Elokapina osoittaa mieltään rauhanomaisesti, natsit tulevat riehumaan ja tarvitaan poliiseja. Sinä kieltäisit Elokapinan?

Siinä parempi vertaus.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ajattelin, että jos järjestäisin ensi vappuaamupäivänä mielenosoituksen Helsingissä Kaisaniemenkadun ja Hämeentien hoodeille. Teen siis ilmoituksen ja olen saava sille luvan.

Mielenosoituskulkueeni pysähtyy Pitkänsillan kohdalle, ja Elokapinalta opittuun tapaan kellon katsominen loppuu siihen paikkaan. Ihmisbarrikadini yli ei mene yksikään auto, eikä etenkään myöhemmälle päivälle suunniteltu perinteinen sosialistien vappumarssi.

Vaadin ehdottomasti poliisin suojelua ja mielenosoittajien turvaamista sekä autoilijoilta että vappumarssijoilta. Jälkimmäiset voivat aivan hyvin pyöriä myös Hakaniemen torin tuntumassa, ei ole mikään jumalan säätämä pakko päästä sillan yli.

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolmen voiton Lukko
Ajattelin, että jos järjestäisin ensi vappuaamupäivänä mielenosoituksen Helsingissä Kaisaniemenkadun ja Hämeentien hoodeille. Teen siis ilmoituksen ja olen saava sille luvan.

Mielenosoituskulkueeni pysähtyy Pitkänsillan kohdalle, ja Elokapinalta opittuun tapaan kellon katsominen loppuu siihen paikkaan. Ihmisbarrikadini yli ei mene yksikään auto, eikä etenkään myöhemmälle päivälle suunniteltu perinteinen sosialistien vappumarssi.

Vaadin ehdottomasti poliisin suojelua ja mielenosoittajien turvaamista sekä autoilijoilta että vappumarssijoilta. Jälkimmäiset voivat aivan hyvin pyöriä myös Hakaniemen torin tuntumassa, ei ole mikään jumalan säätämä pakko päästä sillan yli.
Tämä nyt olikin vähän niin kuin se mun pointtini tuossa. Vaikka oikeus rauhanomaiseen mielenosoittamiseen on tärkeä oikeus, niin voin myöntää, että tuossa kuvailemassasi tilanteessa olisi omasta mielestäni aivan kohtuullinen päätös siirtää sinut pois tieltä ja päästää autoliikenne sekä vappumarssi kulkemaan. Samalla tavalla nyt kyseenalaistan sitä, että miten paljon yhteiskunnan on kohtuullista nähdä vaivaa sen eteen, että kourallinen natseja saa rauhassa viettää itsenäisyyspäivän kävelynsä. Ehkä tässä onkin kyse lopulta siitä, että mihin raja päätetään vetää. Ping myös @Tadu ja @TosiFani .

Suosikkijoukkue
Tämä nyt olikin vähän niin kuin se mun pointtini tuossa. Vaikka oikeus rauhanomaiseen mielenosoittamiseen on tärkeä oikeus, niin voin myöntää, että tuossa kuvailemassasi tilanteessa olisi omasta mielestäni aivan kohtuullinen päätös siirtää sinut pois tieltä ja päästää autoliikenne sekä vappumarssi kulkemaan. Samalla tavalla nyt kyseenalaistan sitä, että miten paljon yhteiskunnan on kohtuullista nähdä vaivaa sen eteen, että kourallinen natseja saa rauhassa viettää itsenäisyyspäivän kävelynsä. Ehkä tässä onkin kyse lopulta siitä, että mihin raja päätetään vetää. Ping myös @Tadu ja @TosiFani .
Tämä tarkoittaa sitä, että mielenosoittajilla on mielestäsi oikeus laittaa liikenne seis sen perusteella, onko a) mielenosoituksen idea sopiva, ja b) mahdolliset haitat eivät kohdistu vasemmistolaisiin. Ei tuollainen ajattelu oikein kanna, jos samaa lakia pitää soveltaa kaikenlaiseen rauhanomaiseen mielenosoittamiseen. Nyt oletamme, että sekä Elokapinan että minun mielenosoitukseni ovat toteutustavoiltaan ja ulkoisilta ilmenemismuodoiltaan vastaavan kaltaisia.

Minä tulkitsen asiaa siten, että sekä minä että Elokapina olemme omine käytäntöinemme joko oikeassa tai väärässä, yhtä lailla. Jos olet sitä mieltä, että poliisin tehtävänä on suojella Elokapinan mielenosoittajien turvallisuutta, pitäisi tuon koskea loogisesti myös minun mielenosoittajieni turvallisuutta, ja itse hankittua oikeutta istua tönöttää ajoradalla.

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolmen voiton Lukko
Tämä tarkoittaa sitä, että mielenosoittajilla on mielestäsi oikeus laittaa liikenne seis sen perusteella, onko a) mielenosoituksen idea sopiva, ja b) mahdolliset haitat eivät kohdistu vasemmistolaisiin. Ei tuollainen ajattelu oikein kanna, jos samaa lakia pitää soveltaa kaikenlaiseen rauhanomaiseen mielenosoittamiseen. Nyt oletamme, että sekä Elokapinan että minun mielenosoitukseni ovat toteutustavoiltaan ja ulkoisilta ilmenemismuodoiltaan vastaavan kaltaisia.

Minä tulkitsen asiaa siten, että sekä minä että Elokapina olemme omine käytäntöinemme joko oikeassa tai väärässä, yhtä lailla. Jos olet sitä mieltä, että poliisin tehtävänä on suojella Elokapinan mielenosoittajien turvallisuutta, pitäisi tuon koskea loogisesti myös minun mielenosoittajieni turvallisuutta, ja itse hankittua oikeutta istua tönöttää ajoradalla.
Nyt tässä on kyllä jokin väärinymmärrys. Elokapinan otin esimerkiksi juuri sen takia, että heidän mielenosoituksiaan on keskeytetty, koska poliisi ei ole voinut turvata mielenosoittajien turvallisuutta (joka nyt on sanomattakin selvää, jos mielenosoittajat menevät vaikkapa moottoritielle pötköttämään). Tämä on mielestäni aivan ok. Mielestäni tässä nyt ei ole kyse mistään poliittisista sympatioista tai siitä, että pitäisikö jokin poliittinen ryhmä mielenosoituksineen kieltää vai ei, vaan siitä, että onko ko. mielenosoitusta mahdollista järjestää ilman järjestyshäiriöitä. Itsenäisyyspäivän natsimarssin kanssa mennään siinä rajoilla.

Suosikkijoukkue
Nyt tässä on kyllä jokin väärinymmärrys. Elokapinan otin esimerkiksi juuri sen takia, että heidän mielenosoituksiaan on keskeytetty, koska poliisi ei ole voinut turvata mielenosoittajien turvallisuutta (joka nyt on sanomattakin selvää, jos mielenosoittajat menevät vaikkapa moottoritielle pötköttämään). Tämä on mielestäni aivan ok. Mielestäni tässä nyt ei ole kyse mistään poliittisista sympatioista tai siitä, että pitäisikö jokin poliittinen ryhmä mielenosoituksineen kieltää vai ei, vaan siitä, että onko ko. mielenosoitusta mahdollista järjestää ilman järjestyshäiriöitä. Itsenäisyyspäivän natsimarssin kanssa mennään siinä rajoilla.
Kyllä jonkin hyvin rajatulle ja selkeälle alueelle kuten Pitkällesillalle rajoittuvan istumamielenosoituksen turvaamisen pitää luonnistua poliisilta. Onnistuisi valtavasti helpommin kuin Mannerheimintiellä. Eikä meitä olisi varmaan kuin 30-40 mielenosoittajaa, tukimme vain tehokkaasti sillan. Itse asiassa oikeinkin helppo nakki poliisille, partiot ja puomit vain sillan molempiin päihin, niin ei tule haavereita.

Mutta sinähän olit jo siirtämässä meitä sivuun vappumarssijoiden tieltä. Kaameaa miten yksioikoista kohtelua, sentään rauhanomainen mielenosoitus. Ei väkivaltaa, ei natseja, ei neukkulippuja.

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Jos poliisi sulkisi vaan tien pätkän missä Elokapina istuu ja autoilijat kiertäisivät muutaman tunnin kyseisen paikan, niin päästäisiin paljon helpommalla.
Kaikista helpoimmalla päästäisiin jos Elokapina järjestäisi jatkossa mielenosoituksensa Ivalossa, Raja-Jooseppiin johtavan tien varrella.

Tuo ehdottamasi keino ei muutenkaan toimi Elokapinan kohdalla, ovat tainneet ennenkin harrastaa sitä että vaihtavat tarvittaessa paikkaa.

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolmen voiton Lukko
Kyllä jonkin hyvin rajatulle ja selkeälle alueelle kuten Pitkällesillalle rajoittuvan istumamielenosoituksen turvaamisen pitää luonnistua poliisilta. Onnistuisi valtavasti helpommin kuin Mannerheimintiellä. Eikä meitä olisi varmaan kuin 30-40 mielenosoittajaa, tukimme vain tehokkaasti sillan. Itse asiassa oikeinkin helppo nakki poliisille, partiot ja puomit vain sillan molempiin päihin, niin ei tule haavereita.

Mutta sinähän olit jo siirtämässä meitä sivuun vappumarssijoiden tieltä. Kaameaa miten yksioikoista kohtelua, sentään rauhanomainen mielenosoitus. Ei väkivaltaa, ei natseja, ei neukkulippuja.
Niin, varmasti onnistuu, mutta onko se kohtuullista? Kyllä kai teoriassa jonkun motarinkin liikenteen voisi pysäyttää Elokapinan mielenosoituksen turvaamiseksi, mutta olisiko se kohtuullista - ei olisi.

Mulle ei ole henk koht merkitystä, että marssivatko ne tyypit joiden tieltä sinun ja tovereidesi istuntamiekkari siirretään PAMin vai EKn liput tanassa, joten tällaisen keksityn vastakkainasettelun voinee lopettaa.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mielestäni tässä nyt ei ole kyse mistään poliittisista sympatioista tai siitä, että pitäisikö jokin poliittinen ryhmä mielenosoituksineen kieltää vai ei, vaan siitä, että onko ko. mielenosoitusta mahdollista järjestää ilman järjestyshäiriöitä. Itsenäisyyspäivän natsimarssin kanssa mennään siinä rajoilla.

Tässä näkemyksessä on ongelmansa. Jos Helsingissä järjestettäisiin joka vuosi globaalien ihmisoikeuksien ja Antifan kunnian marssi, sitä ei tulisi sallia mikäli se kohtaa järjestyshäiriöitä.

Demokratiassa asiat eivät mene niin, että ulkopuolinen mielenosoitukselle vihamielinen taho määrittää muiden laillisen oikeuden osoittaa mieltään.

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolmen voiton Lukko
Tässä näkemyksessä on ongelmansa. Jos Helsingissä järjestettäisiin joka vuosi globaalien ihmisoikeuksien ja Antifan kunnian marssi, sitä ei tulisi sallia mikäli se kohtaa järjestyshäiriöitä.

Demokratiassa asiat eivät mene niin, että ulkopuolinen mielenosoitukselle vihamielinen taho määrittää muiden laillisen oikeuden osoittaa mieltään,
Niin, rajojen vetämisestähän tässä on kyse. Jos nyt joku taho tahtoisi järjestää vaikka ISIS-järjestön kunniaksi marssin, niin uskoisin, että se ei ilman järjestyshäiriöitä onnistuisi, ja aika monelle olisi varmaan ihan ok, että poliisi hajoittaisi kulkueen, koska kokoontuminen ei onnistuisi ilman järjestyshäiriöitä.

Suosikkijoukkue
Niin, varmasti onnistuu, mutta onko se kohtuullista? Kyllä kai teoriassa jonkun motarinkin liikenteen voisi pysäyttää Elokapinan mielenosoituksen turvaamiseksi, mutta olisiko se kohtuullista - ei olisi.

Mulle ei ole henk koht merkitystä, että marssivatko ne tyypit joiden tieltä sinun ja tovereidesi istuntamiekkari siirretään PAMin vai EKn liput tanassa, joten tällaisen keksityn vastakkainasettelun voinee lopettaa.
Sinulle merkitystä tuntui olevan sillä, että natsioletettujen marssi ylipäätään sai tapahtua, ei sillä että ranttaliksi laittoivat jotkut ihan toiset tahot.

Kyllä yhteiskunnan pitää jonkin verran kestää ”vääriä” mielipiteitä, rauhanomaista mielenosoittamista, kulkueita ja kokoontumisia, kunhan käyttäydytään kunnolla, noudatetaan lakeja, lupaehtoja ja viranomaisten käskyjä. Ei suomalainen yhteiskunta ihan helpolla muutu totalitaristiseksi paskavaltioksi, eikä ainakaan muutaman kulkueen takia, joiden seassa on oikealle tai vasemmalle kallellaan olevia laita-ajattelijoita.

Moonshine Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kolmen voiton Lukko
Sinulle merkitystä tuntui olevan sillä, että natsioletettujen marssi ylipäätään sai tapahtua, ei sillä että ranttaliksi laittoivat jotkut ihan toiset tahot.

Kyllä yhteiskunnan pitää jonkin verran kestää ”vääriä” mielipiteitä, rauhanomaista mielenosoittamista, kulkueita ja kokoontumisia, kunhan käyttäydytään kunnolla, noudatetaan lakeja, lupaehtoja ja viranomaisten käskyjä. Ei suomalainen yhteiskunta ihan helpolla muutu totalitaristiseksi paskavaltioksi, eikä ainakaan muutaman kulkueen takia, joiden seassa on oikealle tai vasemmalle kallellaan olevia laita-ajattelijoita.
Noh, eipä niinkään. Oleellista minusta on nyt se, että missä määrin yhteiskunnan on uhrattava resurssejaan turvatakseen kyseisen natsimarssin tapahtumisen. Natsien marssiminen keskellä kaupunkia on nähdäkseni jo itsessään provokatiivista, ja aiheuttaa varmasti vastareaktioita. Ei minua haittaa pätkääkään se, että natsit kokoontuvat keskenään kerhotaloissaan ja muissa tiloissaan, mutta kyseenalaistan sen, että onko tuo nykymallinen itsenäisyyspäivän touhu enää missään muotoa järkevää.

Jälkimmäisestä kappaleesta olen kyllä pitkälti samaa mieltä, mutta tällekin on rajansa. Mitä mieltä itse olet esimerkiksi tuosta ISIS-kannattajien marssista, josta puhuin edellisessä viestissäni - olisiko tällaisellekin syytä taata mahdollisuus tepastella valtavan poliisijoukon suojelemana kustannuksista välittämättä, vai olisiko kohtuullista todeta, että nyt on pojat parempi jättää tuo touhu väliin?

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Minä en jaksa ymmärtää, miten oikeus osoittaa mieltä ilmeisesti tarkoittaa sitä, että kuka vaan saa osoittaa mieltään missä tahtoo, milloin tahtoo.

Jos minä nyt tulen palstasisaruksen X makuuhuoneen ikkunan edustalle osoittamaan mieltäni tiistaina klo 03 aamuyöllä, niin kyllähän se pitää sallia tietenkin koska sananvapaus. Ei jumalauta.

Mielenosoitukset itsenäisyyspäivänä voitaisiin kieltää ihan vaan vaikkapa järjestyksenvalvojien sunnuntailisien kalliuden takia. Max. 1 mielen osoitus per päivä. Min. 10 km etäisyys kahden mielenosoituksen välillä. Miten on mahdollista, että muuten ollaan niin sääntö-Kekkoslovakia, mutta tämän asian kanssa istutaan sormi nenässä ja "öö" huulilla?

Näillä helpoilla säännöillä meillä on mielenosoituksia ja sitten on selkeästi porukkaa, joka ei osoita mieltään vaan pääasiassa pyrkii estämään muita osoittamasta mieltään. Eli häiriköitä.

Suosikkijoukkue
Noh, eipä niinkään. Oleellista minusta on nyt se, että missä määrin yhteiskunnan on uhrattava resurssejaan turvatakseen kyseisen natsimarssin tapahtumisen. Natsien marssiminen keskellä kaupunkia on nähdäkseni jo itsessään provokatiivista, ja aiheuttaa varmasti vastareaktioita. Ei minua haittaa pätkääkään se, että natsit kokoontuvat keskenään kerhotaloissaan ja muissa tiloissaan, mutta kyseenalaistan sen, että onko tuo nykymallinen itsenäisyyspäivän touhu enää missään muotoa järkevää.

Jälkimmäisestä kappaleesta olen kyllä pitkälti samaa mieltä, mutta tällekin on rajansa. Mitä mieltä itse olet esimerkiksi tuosta ISIS-kannattajien marssista, josta puhuin edellisessä viestissäni - olisiko tällaisellekin syytä taata mahdollisuus tepastella valtavan poliisijoukon suojelemana kustannuksista välittämättä, vai olisiko kohtuullista todeta, että nyt on pojat parempi jättää tuo touhu väliin?
Kuten olen tässä lähipäivinä todennut, niin minun puolestani itsenäisyyspäivänä ei tarvitsi järjestää lainkaan poliittissävyisiä marsseja tai mielenosoituksia, poliittisesta, uskonnollisesta tai muusta aatesuunnasta riippumatta. Sinänsä 612-kulkue on kai teknisesti ottaen epäpoliittinen, siihen vain tuppaa liittymään mukaan sekalaisia häröoikeistoajattelijoita. Arveluttavaa hyvinkin, mutta toistaiseksi kaukana laittomasta. Voi se sellaiseksikin päätyä, jos toiminta alkaa täyttää organisoidun rikollisuuden tunnusmerkistöä.

Mielenosoittamisen ja kokoontumisen vapaudet ovat aika perustavan laatuisia Suomen kaltaisessa läntisessä demokratiassa, ainakin silloin, kun toiminta ei riko lakeja eikä viranomaismääräyksiä. Myös melkoisen äärimielisellä järjestöllä on nämä samat oikeudet ja samoin edellytyksin, kunhan järjestö nauttii lain suojaa.

Onkin syytä muistaa, että Suomessa terroristi- ja rikollisjärjestöksi luetun organisaation toiminta voidaan määrätä toimintakieltoon. Lisäksi esimerkiksi ISISin toimintaa rajoittavat Suomessa rikoslain 34 luvun terrorismirikoksia koskevat pykälät, ja oletan vahvasti, että mielenosoitusluvan saaminen ISISin nimissä tai ISISin asialla ei tämän perusteella onnistu.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...

Onkin syytä muistaa, että Suomessa terroristi- ja rikollisjärjestöksi luetun organisaation toiminta voidaan määrätä toimintakieltoon. Lisäksi esimerkiksi ISISin toimintaa rajoittavat Suomessa rikoslain 34 luvun terrorismirikoksia koskevat pykälät, ja oletan vahvasti, että mielenosoitusluvan saaminen ISISin nimissä tai ISISin asialla ei tämän perusteella onnistu.
Toisaalta mm. PVL:n puuhahenkilöt saavat polkaista "epäpoliittisen" kulkueen pystyyn kun ovat niin ovelia etteivät mainosta julkisesti että koko touhun tarkoitus on legitimisoida äärioikeiston agendaa ja myydä sitä suuremmalle yleisölle "yleisesti hyväksyttynä", siirtäen samalla Overtonin ikkunaa ripauksen oikealle (ja toisaalta myös vasemmalle, koska nämä ääripaskeet toki oikeuttavat sivistyksen kaatamiseen tähtäävää toimintaa kummassa tahansa laidassa hevosenkenkää). Toki itse kulkue oli aika mitättömän kokoinen tänäkin vuonna (200 ihmistä joista useita kymmeniä tunnustuksellisia uusnatseja?), mutta mediahuomion perusteella tuota ei herkästi uskoisi ja varmasti on myös valmiiksi vähän siellä konservatiivikaapin ovella kurkistavia, joiden uutisvirrassa näkyy ainoastaan sopivasta kulmasta kuvattuna ne vankkumattomat ja viivasuorat rivit kansakunnan puhtauden esitaistelijoita ja mielikuvatasolla tuhatmäärissä.

Voisivat harrastaa nuo kävelynsä vaikka siellä Keravan kerhotiloillaan, olisi bändeillekin tutumpi osoite saapua soittamaan epäpoliittisia laulujaan uunittamisista ja puhdistuksista. Kotityöt selvästi maistuu.

edit. Niin tämäkin vielä
Johan tässäkin ketjussa pari sivua takaperin tuli joku kotiryysy jakelemaan tuota samaa Kremlin tarinaa.
Samaa paskasakkia on molemmat äärilaidat ja Kremlissä hyödynnetään toki kaikki jutut mitkä niiden narratiivia tukee. Iloisesti siis avustavat niitä soihtukulkuelaisia ja ovat antaneet mm. koulutusta terroristisessa toiminnassa, vaikka virallisesti ihan hurjana tuomitsevat ja käyttävät näitä maksamiaan paskanaamoja esimerkkinä miten suomalaiset ovat niin hirveän natseja ja etenkin russofoobeja. Tuon soihtuporukan kritisoinnissa pitäisikin muistaa aina kaivaa myös johtoväkensä rahoituskuviot framille, jos sillä saisi jonkun "torniaisen" miettimään että haluaako varmasti tulla sieltä natsiluolastaan terroritunkion sponssaamalle kävelylle.

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sinänsä 612-kulkue on kai teknisesti ottaen epäpoliittinen, siihen vain tuppaa liittymään mukaan sekalaisia häröoikeistoajattelijoita.
Tuo on kyllä todella hämmentävä juttu. Että miten sattuukin äärioikeistolaisten järjestämään kulkueeseen osallistumaan äärioikeistolaisia. Varmaan sinne tuppautuvat aina pyytämättä ja yllätyksenä.

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
612 kulkueen keppihevonen ei laukkaisi ilman median tarjoamaa raippaa äärioikeistolle. Laukkakisojen yleisö onkin sitten pääsääntöisesti äärivasemmistolaisia, joiden kannustus saa keppihevosen vauhkoontumaan ja laukkaamaan parodiahorisonttiin yhä syvemmälle. Sama koskee toisinpäin vaikkapa Elokapinaa, jossa roolit vaihtuvat päittäin. Median luoma ikiliikkuja on valmis, klikkiotsikoita avataan ja pöyristytään spektrin molemmin puolin. Kytät on joko natsisikoja tai suvakkihuoria, riippuen kumpaa leiriä kopitetaan enemmän.

Nämä ääripäät ovat reaalimaailman trolleja, jotka ruokkivat toinen toisiaan julkisuuden polttoaineella. Ilman näkyvyyttä PVL:n lippua heiluttava päihdeongelmainen, väkivaltaan taipuvainen ja tapatyöttömyyden kokemusasiantuntijaa ei motivoisi palelluttaa ajeltua päätään Itsenäisyyspäivänä. Tai ilmastoahdstusta potevaa tuskin motivoisi istua keskellä Mannerheimintiellä ja syödä pepperonipizzaa, että jaksaa taas hakata Temusta lentorahdilla tilattua muovirumpua ja julistaa ilmastohätätilaa.

Ääripäät ovat marginaalissa ja pysyisivät siellä ilman median täysin pidäkkeetöntä tarvetta itsetyydyttää itseään klikkiotsikoiden mälliämpäriin.

Suosikkijoukkue
Tuo on kyllä todella hämmentävä juttu. Että miten sattuukin äärioikeistolaisten järjestämään kulkueeseen osallistumaan äärioikeistolaisia. Varmaan sinne tuppautuvat aina pyytämättä ja yllätyksenä.
Niin, teknisesti ottaen. Ei kai kukaan kuvitellutkaan, että kokoonkutsuja olisi tyyppiä Oulunkylän Kansallissosialistit är yy.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Niin, teknisesti ottaen. Ei kai kukaan kuvitellutkaan, että kokoonkutsuja olisi tyyppiä Oulunkylän Kansallissosialistit är yy.
Voidaan vallan hyvinkin olla jossain vaiheessa vielä tilanteessa jossa kokoonkutsuja on virallisestikin se "kiljunatsit ry" ja sitten ilmoittavat pontevasti kuin vova putler -14 ikään että "KYLLÄPÄ OLTIINKIN OIKEASTI ÄÄRIOIKEISTOA EIKÄ KUKAAN ARVANNUT!!". Tai siihen nuo ainakin yrittävät tuolla jatkuvalla hivutustaktiikalla, jota nyt on kunnioittanut sitten läsnäolollaan kansanedustaja Keskisarja ja legitimoineet suullisesti sekä eduskunnan puhemies, että valtiovarainministeri, jotka toki edustaja Keskisarjan puoluetta edustavat ja toisaalta myös hyötyvät poliittisesti kahtiajaon lisäämisestä.

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Toisaalta mm. PVL:n puuhahenkilöt saavat polkaista "epäpoliittisen" kulkueen pystyyn kun ovat niin ovelia etteivät mainosta julkisesti että koko touhun tarkoitus on legitimisoida äärioikeiston agendaa ja myydä sitä suuremmalle yleisölle "yleisesti hyväksyttynä", siirtäen samalla Overtonin ikkunaa ripauksen oikealle (ja toisaalta myös vasemmalle, koska nämä ääripaskeet toki oikeuttavat sivistyksen kaatamiseen tähtäävää toimintaa kummassa tahansa laidassa hevosenkenkää). Toki itse kulkue oli aika mitättömän kokoinen tänäkin vuonna (200 ihmistä joista useita kymmeniä tunnustuksellisia uusnatseja?), mutta mediahuomion perusteella tuota ei herkästi uskoisi

Ilmeisesti tämä hc-natsien Suomi Herää -kulkue sai marssia ympäri Helsinkiä ilman sen isompia järjestyshäiriöitä. Mikä vähän kummastuttaa, koska HIN kuitenkin oli paikalla samaan aikaan. Eikö natsien vastustaminen kannattaisi aloittaa oikeista natseista sen sijaan, että yrittää käydä poliisin ja mestistason 612-marssijoiden kimppuun? Miksei nappaa?

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Häpeääköhän tuo laitaoikeisto jotenkin omaa ideologiaansa kun siellä tuntuu olevan kova tarve todistella että nimenomaan eivät ole laitaoikeistoa, vaan "isktr" :)

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilmeisesti tämä hc-natsien Suomi Herää -kulkue sai marssia ympäri Helsinkiä ilman sen isompia järjestyshäiriöitä. Mikä vähän kummastuttaa, koska HIN kuitenkin oli paikalla samaan aikaan. Eikö natsien vastustaminen kannattaisi aloittaa oikeista natseista sen sijaan, että yrittää käydä poliisin ja mestistason 612-marssijoiden kimppuun? Miksei nappaa?

Sinänsä hyvä kysymys, ja väistämättä tulee mieleen, että median huomio ohjaa. Tosin sitä en näe, miksi hc-taso muuttuisi "mestikseksi", kun natsit siirtyvät marssilta toiselle.

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Annettu kahden viikon pelikielto provosoinnista ja disinformaatiosta
Kansanedustaja Keskisarja päätti antaa julkisuutta hei

Kutsu miksi haluat. He normalisoivat ja legitimoivat tapahtumaa. Sillä tämä tapahtuma pysyy hengissä ja saa merkityksen. Tosiasioiden vääristelyä on vähätellä Purran ja Halla-ahon sekä lukemattomien muiden sammallahtien hyväksynnän merkitystä. Ja oikeastaan vain sillä on Supon arvion, yhteisön muuten toteuttamien, sekä ihailijoiden toteuttamien rikoksien lisäksi merkitystä.

Aistin vähättelyä.
"Alle neljä vuotta sitten kansanedustaja Anna Kontula (vas.) oli leikkaamassa raja-aitaa Gaza-Israel välillä. Anna Kontula on vahvasti osasyyllinen 10/2023 tapahtuneeseen kansanmurhaan ja sodan syttymiseen alueella. Anna siis legitimatisoi ja yllytti alueella toimineen Hamas terroristijärjestön rasistisen hyökkäyksen festivaaleille raja-aidan Israelin puolella, jossa kuoli kolmisensataa musiikista nauttinutta ihmistä. Oliko Anna Kontula probe, jolla kokeiltiin toimivaa tapaa päästä teurastamaan viattomia siviileitä?"

Meidän omilla natseilla on aika pitkä matka tuon tason suorituksiin, joihin oma äärivasemmistomme on kansan hurratessa innostunut.

Tuossa vielä linkki, ettet väitä minun puhuvan paskaa:

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy