Kaukoviisastelua – piilosanoja ja sanapiiloja

  • 58 997
  • 2 011

Kuinka vaikeita/helppoja piilosanoja mieluiten ratkaiset asteikolla 1-9?

  • Erittäin helppo, helppo, käytetty itsestäänselvyyksiä (1-2).

    Ääniä: 0 0,0%
  • Helpohko, jossa jokin twisti, mutta käytetty itsestäänselvyyksiä (3-4).

    Ääniä: 1 12,5%
  • Helppoa vaikeampi, vaikeahko, joka sisältää ei niin itsestäänselviä vihjeitä (5-6).

    Ääniä: 6 75,0%
  • Vaikea, todella vaikea, ei ole käytetty suoraan vastaukseen johdattavia vihjeitä

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ihan sama, ei kiinnosta

    Ääniä: 1 12,5%
  • Muu, mikä?

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    8
  • Poll closed .

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Laitan vielä uuden piilosanan.

Tämän eläimen löytää Suomestakin.

Kahdestoista kerää ilman kuudetta eli yhtä kuin yhdeksäs.
Vastausta en tiedä, mutta koska Patarouva (ja minäkin) on kiinnostunut eri ihmisten ajatusten juoksusta niin kerrottakoon omia ajatuskulkuja.

Kerää ilman kuudetta - olen melko varma, että kyseessä on haa(vi).
eli yhtä kuin yhdeksäs - olen melko varma, että kyseessä on l on i

Toisaalta olen melko varma, että mikään eläin ei lopu -haaloni.

Tällaista pohdiskelua tällä erää.

Vastaan mufloni. Lisää tästä elikosta, jota esiintyy Suomessa, tämän linkin kautta
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vastausta en tiedä, mutta koska Patarouva (ja minäkin) on kiinnostunut eri ihmisten ajatusten juoksusta niin kerrottakoon omia ajatuskulkuja.

Kerää ilman kuudetta - olen melko varma, että kyseessä on haa(vi).
eli yhtä kuin yhdeksäs - olen melko varma, että kyseessä on l on i

Toisaalta olen melko varma, että mikään eläin ei lopu -haaloni.

Tällaista pohdiskelua tällä erää.

Vastaan mufloni. Lisää tästä elikosta, jota esiintyy Suomessa, tämän linkin kautta
Oikea vastaus tosiaan on mufloni. Alunkin voit vielä selittää.

Säpin saaressa noita eläimiä mm. on.

Porilaisella panimoravintola Beer Hunter’silla on Mufloni-oluita.
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voisin selittää jos osaisin.

"kahdestoista kerää ilman kuudetta" = muf? olettaen, että "eli yhtä kuin yhdeksäs" = loni.

Jään pohtimnaan.
M on ämmä mikä viittaa korttipakan kuningattareen. Keräävä on UFF, josta pudotetaan kuudes eli f pois. Sinänsä vähän kömpelö kun toinen f jää, mutta mitään Samuelssonia tai muutakaan Ulfia en viitsinyt alkaa vihjeeksi vääntämään.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
M on ämmä mikä viittaa korttipakan kuningattareen. Keräävä on UFF, josta pudotetaan kuudes eli f pois. Sinänsä vähän kömpelö kun toinen f jää, mutta mitään Samuelssonia tai muutakaan Ulfia en viitsinyt alkaa vihjeeksi vääntämään.
Kiitos tästä. Olin jossain välissä niin varma tuosta haa(vi)sta, mutta eipä ollut lähelläkään.
 

Jeesus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kevään viimeinen piilosanavisa alkakoon, teemana POTKUPALLOKUKKA

Minä en tiiä onko tämmöiselle ilmoitukselle tilausta, mutta laitan varalta tiedon: mulla on takki täysin tyhjä noiden aiempien visojen sekä muun elämässä tapahtuvan jäljiltä! En ole vilkaissutkaan näihin arvoituksiin. Jos kuitenkin sallit, olen jatkossa kernaasti mukana tuossa ilmoituslistalla, jos vain näille syksymmällä jatkoa seuraa. Kiitos tähänastisista, näitä on ollut suuri ilo ja riesa ratkoa!
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuli tuosta @Jeesus kommentista mieleen, että ajan puute alkaa vaivata itse kutakin. Nöyrä toiveeni olisi, että pidemmät visailut voisivat jäädä tauolle, mutta yksittäisiä piilosanoja olisi kiva tähän ketjuun edelleen saada. Kuka vain tykkääkin jotain ”päänvaivaa” muille keksiä.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huh hellettä - meinasi vallan unohtua POTKUPALLOKUKKA-visan vastausten, selitysten ja tulosten julkaisu.

Vastauksia tuli van neljä.
Tässä vastaukset selityksineen - kuinkas muuten kuin @Patarouva lta

  1. Kännykässä uraani muuttuu idäksi sisältäen tohtorin-) Petri Helin ( Kännykkä on puhelin ja sen sisällä uraani eli u muuttuu idäksi eli e:ksi ja saadaan pehelin, jonka sisällä on tohtori eli tri)
  2. McCartney soittti Peter Gabrielin tahtiin Rovaniemen alueella -) Paulus Roiha ( McCartney on Paul, ja Peter Gabrielilla on levy nimeltään Us, Rovaniemeen viittaa Roi ja alueeseen pinta-ala lyhenne ha)
  3. Ehkä ala, rasia ja kuudes? -) Kai Haaskivi ( ehkä on kai, ha on ala, rasia on aski ja kuudes on VI)
  4. Kershaw pienokaista siipan ja lutakon kera -) Niklas Tarvajärvi ( Kershaw on Nik, pienokaista on lasta, siipan on rva, lutakko on järvi).
  5. Viides ja viides on värikkäämpi -) Veli Lampi (viides on V ja e on myös viides, lilampi on värikkäämpi)

  6. Olisiko sittenkin maksu? -) Vaivero (olisiko sittenkin on vai, maksu on vero)
  7. Kömpiä Mesopotamiassa -) Ukontatar (Mesopotamiassa on Ur ja sen sisällä kömpiä eli kontata)
  8. Naken selässä -) Tikankontti (Naken eli tikan ja selässä on kontti)
  9. Kalpaluotsi -) Miekkavalkku (Kalpa on miekka ja luotsi on valkku)
  10. Räme Timo-) Suomukka (Räme on suo ja Timon sukunimi oli mukka)
@Patarouva 10
@MacRef 10
@Unkka 9
@CuJo#31 9

Kuten on esitetty ja aikoumukseni oli, piilosanavisoille koittaa kesätauko. Katsellaan missä välissä jos silloinkaan aloitamme uuden sarjan.

Sillä välin, olkaa hyvä ja käyttäkää ketjua omien piilosanojen esittelyyn.

Hyvää kesää kaikille!
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kiitos @Kauko Viisas ja muutkin piilosanojen laatijat @Patarouva ja muut. Olette todella auttaneet jaksamaan läpi vaikeiden aikojen. Ja hyvää tekee myös kesätauko aivoille. Tämä viimeisin Kaukon oli kyllä mainio noin yleissivistyksenkin kannalta. Aika paljon suomalaisia on pelannut ulkomailla, ja kasvien listaa tuli plarattua. Iisoppikin sieltä löytyi.
Itse ajattelin kesälomalla tunnistaa vähintään 50 kasvia luonnossa. Pääsee irti stressaavasta työstä, toivottavasti. Ennen vanhaan koululaiset keräsivät kasveja. Niitä pantiin painumaan painojen alle ja liimattiin A4-arkeille ja latinankieliset nimet viereen. Minun kouluaikana 70-luvulla ei enää kerätty.
Hyvää kesää vaan kaikille, tästä on tullut sellainen mukava yhteisö, jatketaan samaan malliin ja heitellään piilosanoja toisillemme kun sellaisen hoksaamme.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Ennen vanhaan koululaiset keräsivät kasveja. Niitä pantiin painumaan painojen alle ja liimattiin A4-arkeille ja latinankieliset nimet viereen. Minun kouluaikana 70-luvulla ei enää kerätty.

Tämä tapa tuli takaisin ainakin meille 90-luvulla yläastetta käyneille. Muistaakseni ei tarvinnut kirjoitella latinaa, riitti ihan suomenkilinen nimi.

Omat lapset eivät ole vielä yläasteiässä, joten nykymeiningistä ei ole tarkempaa tietoa.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
yleissivistyksenkin kannalta. Aika paljon suomalaisia on pelannut ulkomailla, ja kasvien listaa tuli plarattua.
Minä olen ottanut tämän täysin "yleissivistyksen" kannalta - niin piilosanojen laatijana kuin ratkojana: minua ainakin pitää jollain tavalla motivoida tekemään jotain "hyödyllistä". En esimerkiksi osaa lähteä kävelemään/juoksemaan pelkästään kävelemisen/juoksemisen ilosta vaan täytyy olla jokin päämäärä.

Yllätyin itsekin tuosta ulkomailla pelanneiden jalkapalloilijoiden määrästä - eipä sitten olekaan niin suuri ihme, että EM-kisat ovat todellisuutta.

Ennen vanhaan koululaiset keräsivät kasveja.
Tämä tapa tuli takaisin ainakin meille 90-luvulla yläastetta käyneille
Vanhemmat sisarukset keräsivät, mutta jostain syystä minä en tuota kokenut (väliinputoaja) ja olen ihmetellytkin, että miksi se päättyi jossain välissä ja myöhemmin jatkui.

Olen kuullut, että nykyäänkin kerätään kasvioita mutta puhelinten (+kamera) kanssa, mikä onkin nykyaikainen ja oivallinen idea.

Stressaamatonta kesää kaikille - heitelkää piilosanoja tai muita "yleissivistäviä" juttuja kehiin.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Stressaamatonta kesää kaikille - heitelkää piilosanoja tai muita "yleissivistäviä" juttuja kehiin.

Kiitos samoin!

Otetaanpa neuvosta vaari: tässäpä muutama kotimainen kukkakasviarvoitus lisää. Vaikeustasosta en osaa kertoa mitään, kertokaapa te konkarit minulle ratkaistuanne ne.

Muusikko Forssasta tai kenties taidemaalari Saksasta

Asuntolamme edeltäjä on jodi

Harvinainen maametalli yhdistyy karvoitukseen
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Mali.

Forssasta ovat Mika ja Turkka Mali ja Saksassa oli Christian Mali.

Oikeinhan se meni. Arvelinkin, että tämä oli helpoin. Mietin, olisiko "muusikko Suomesta" ollut liian hankala?
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Toinen akussakin.
...
Tähän tuli heti mieleen napakettu, eli naali. Toinen napaketun sanoista, eli napa, löytyy akustakin. Ei kovin vakuuttavalta luettuna vaikuta, mutta menköön nyt kun viestin jo kirjoitin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös