Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 976 922
  • 81 131

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Täytyy vaan sitten itse kunkin muistaa harjoittaa kansalaistottelemattomuutta ja tukea salakapakoita jos hallituksen hulluttelu menee tuolle tasolle vielä kesällä.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuo baarien sulkeminen klo 17 tai 18 on ehkä kaikista pahin aika sulkea kun ihmiset kerkee vielä käydä hakemassa lisää juotavaa kaupoista sekä alkosta ja siirtää bileet ahtaisiin kotioloihin, mahdollisesti vielä eri seurueen kanssa. 23 jos menee kiini niin siinä ainakin vähenee se mahdollisuus kun kaupat on jo kiini ja kaikilla ei ole välttämättä kotona juotavaa ja osalle tuo taas on jo aika riittävä aika lähteä nukkumaan. Ravintola kuitenkin saisi edes osan liikevaihdostaan.
Hallituksen tavoite lienee siirtää ravintoloiden liikevaihdot alkoon ja sitä kautta valtion taskuihin. Nythän siinä on jo aika hyvin onnistuttu.
 

Jeffrey

Jäsen

IS:n uutisessa Pirkanmaa on vielä leviämisvaiheessa, vaikka näin ei ole.

Mikäs uutinen tämä nyt on? Itse kirjoitin asiasta paljastuksen jo eilen.

Onhan tuo tahti naurettava, jopa absurdi. Siltikin olisin itse sen jopa jossain määrin valmis hyväksymään mikäli tässä touhussa olisi edes jotain suunnitelmallisuutta. Olisin valmis hyväksymään jopa jonkun "tunti per viikko - kunhan kahden viikon päästä ei olla veitsenterällä" ratkaisun, jos se vaan tehtäisiin suunnitellusti.

Tämä olisi myös yrittäjille hyvä ratkaisu, joka loisi jonkinlaista näkymää tulevaa, ja jota mallia käytetty myös ulkomailla. Jostain syystä meidän hallituksella on tarve päästä neuvottelemaan ja kameroiden eteen harvaseviikko. Jos tällainen hitaiden purkujen metodi halutaan nyt ottaa käyttöön, niin ottaisivat edes kunnolla. Eli tyyliin maanantaista lähtien ravintolat saavat tunnin per viikko lisää anniskeluaikaa, ja heinäkuun alusta rajoitukset poistuvat kokonaan. Tämä toki sillä olettamalla, ettei kesäkuun lopussa lähdetä turvaamaan joulunviettoa. Ja kyllä, en ole absoluuttisesti sillä linjalla että tämäkään olisi hyvä ratkaisu, mutta nykyiseen verrattuna ja jos halutaan pysyä hissuksiin etenevällä linjalla niin tämä olisi mielestäni jopa mahtava.

Samalla kapasiteetti ja menohalut saataisiin ajettua ylös pikkuhiljaa, ja näiden kertaryöpsyistä aiheutumat haasteet minimoitaisiin.
 
Suosikkijoukkue
KK
Katsos kun se rokote ihan tutkitusti estää myös leviämistä. Mutta kuten harhaiset uimahallijuttusi osoittavat, ei tämä keskutelu johda todennäköisesti mihinkään joten vedä foliot vaan tiiviimmälle kun piikki lähestyy.
Faktat tiskiin. Itsé olen lukenut ja minulle on linkitetty, että vaikka sinut on rokotettu niin silti voit saada koronan ja levittää virusta. Ainoa ero on, että kun sinut on rokotettu et saa todennäköisesti taudin vakavaa muotoa. Korjaa jos olen väärässä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Tässä ei ollut kyllä pienintäkään järjen hiventä... Anteeksi, mutta pakko sanoa rumasti.

En ymmärrä alkuunkaan tätä rokotteen ottamisen ja uimisen vertaamista toisiinsa, enkä etenkään sitä että mikäli haluaa uimahallit auki, ei saisi olla sitä mieltä, että rokote tulisi kaikkien kynnelle kykenevien ottaa.

Noh, mutta ehkä tämä riittää tästä. Itse olen piikillä jo käynyt, ja olen tyytyväinen siihen. Jatkakaa te muut!
En minä halua (toki olisi hyvö että olisi auki) uimahalleja auki. Voin liikkua vedessä vaikka ulkona tällä hetkellä. Se on jopa suotavaa. Kylmä kuuma (sauna avanto) on todella hyvää liikuntaa. Siihen päälle vielä lenkkeilyt metsässä omien voimien rajoissa auttaa minua henkisesti ja fyysisesti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Faktat tiskiin. Itsé olen lukenut ja minulle on linkitetty, että vaikka sinut on rokotettu niin silti voit saada koronan ja levittää virusta. Ainoa ero on, että kun sinut on rokotettu et saa todennäköisesti taudin vakavaa muotoa. Korjaa jos olen väärässä.
Jos olet noin tyhmä, niin kannattaisiko opetella käyttämään Googlea tai ainakin poimimaan tuloksista muutakin kun salaliittoja.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Kerrankin jotain hyötyä siitä, että on vantaalainen varhais-boomer. Meille nelikymppisille aukesi ajanvaraus koronarokotukseen tänään. Aika varattu ensi viikon perjantaille. Josko tässä tosiaan syksymmällä pääsisi jo vähän normaalimpaan elämään.
Joo. Huomasin tämän myös ja sitten löytyi tuo ohjeistus samalta nettisivuilta, että Vantaa ei rokottaisi alle 6kk sisään sairastamisesta. Tuo ratkaisee kai sen pulman kun mietin aiemmin että kannattaako edes heti mennä piikille. Huomenna silti kyllä soitan besserwisser-puhelun tuonne ja kysyn että laskenko 6kk sairauden alusta vai lopusta ja saanko ajan siis syys- vai lokakuulle. Samassa yhteydessä asiallisesti tiedustelen myös onko varmaa ettei kyseessä ole terveydentilaan liittyvä syrjintä.

..koska mieleni taas pahoitin.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
HUS ja leviämisvaiheen kriteerit:

Ilmaantuvuus yli 50 -> kyllä
Tapusten kasvuvauhti yli 10% -> ei
Postiivisten näytteiden osuus yli 2% -> ei
Sairaalahoidon ja tehohoidon tarve kasvaa voimakkaasti -> ei
Alle puolet tartuntalähteistä jäljitettävissä -> käsittääkseni ei

Millään muulla kuin ilmaantuvuudella ei ilmeisesti ole enää mitään merkitystä? Aivan käsittämätöntä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
HUS ja leviämisvaiheen kriteerit:

Ilmaantuvuus yli 50 -> kyllä
Tapusten kasvuvauhti yli 10% -> ei
Postiivisten näytteiden osuus yli 2% -> ei
Sairaalahoidon ja tehohoidon tarve kasvaa voimakkaasti -> ei
Alle puolet tartuntalähteistä jäljitettävissä -> käsittääkseni ei

Millään muulla kuin ilmaantuvuudella ei ilmeisesti ole enää mitään merkitystä? Aivan käsittämätöntä.

Ymmärtääkseni, mutta voin olla väärässäkin, tuo ilmaantuvuusluku on se tärkein kriteeri tuossa luokittelussa. Ja se on HUS-alueella edelleen yli 90, eli selvästi yli tuon 50 rajan.

Tuon perusteella sinänsä ymmärrän, että jos noita kriteereitä tuijotetaan, niin niiden mukaan ei HUS-alue ole vielä kiihtymisvaiheessa. Siihen en sitten ota kantaa, että ovatko kriteerit erityisen hyvät... No, sanotaan diplomaattisesti, että ehkä niitä voisi tarkastella uusiksi.

Uskoisin, että jos HUS:n alueella ilmaantuvuusluku olisi vain vähän tuon 50 rajan yli, niin silloin noiden muiden kriteerien täyttymisen vuoksi kiihtymisvaiheeseen pääsy voisi ollakin mahdollista. Mutta koska ollaan kuitenkin vielä hyvin kaukana siitä, niin ymmärrän, ettei tuo ole vielä ajankohtaista.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
HUS ja leviämisvaiheen kriteerit:

Ilmaantuvuus yli 50 -> kyllä
Tapusten kasvuvauhti yli 10% -> ei
Postiivisten näytteiden osuus yli 2% -> ei
Sairaalahoidon ja tehohoidon tarve kasvaa voimakkaasti -> ei
Alle puolet tartuntalähteistä jäljitettävissä -> käsittääkseni ei

Millään muulla kuin ilmaantuvuudella ei ilmeisesti ole enää mitään merkitystä? Aivan käsittämätöntä.
Myös @Sistis Menee ehkä hienosäädöksi, mutta tähän olisi pitänyt tehdä porras satasen ja viidenkympin väliin. En tarkoita, että 75 olisi jokin maaginen välietappi, vaan pikemminkin niin, että satasen alituksen jälkeen esimerkiksi tietty lasku (25%?) kolmen viikon tarkastelujaksolla toisi alueen kiihtymisvaiheeseen, jos muut mittarit olisivat sen mukaiset. Vastaavasti toinen vastaava lasku heti perään merkitsisi perusvaihetta, olettaen taas, että muut mittarit ovat sen mukaiset.

Ennen sataa lähtötaso saattaa olla liian korkea suurimittaiselle avaamiselle, enkä ehkä lähtisi itsekään ottamaan riskiä siitä, että mentäisiin vielä jonkinlaista takapakkia.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Onko tästä nyt tulkittavissa että vaikka päästään 70 prosentin rokotekattavuuteen niin jos seurataan vain uusia tartuntoja niin rajoituksista ei päästä koskaan eroon? Jutussa ei mainittu sairaalaan joutuneista mitään.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille

Onko tästä nyt tulkittavissa että vaikka päästään 70 prosentin rokotekattavuuteen niin jos seurataan vain uusia tartuntoja niin rajoituksista ei päästä koskaan eroon? Jutussa ei mainittu sairaalaan joutuneista mitään.
Se tietty mainittiin, että iso osa väestöstä on rokotettu kiinalaisvalmisteilla, joiden tehosta ei ole vielä kovin hyvin mitään riippumatonta tutkimusdataa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eikös joku kiinalainen terveysjohtaja maininnut aiemmin, että heidän rokote ei ole kovin tehokas. Sitten lausuntoa korjattiin kun ylempää tuli käsky. Ei se totuutta kuitenkaan muuksi muuttanut.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se tietty mainittiin, että iso osa väestöstä on rokotettu kiinalaisvalmisteilla, joiden tehosta ei ole vielä kovin hyvin mitään riippumatonta tutkimusdataa.

Israelissa näyttäisi olevan tällä hetkellä viikon keskiarvo noin 70 tartuntaa/vrk. Pahimmillaan siellä kirjattiin tammikuun puolivälissä yli 8000 tartuntaa/vrk. Ehkä parempi vertailukohde rokotteen tehosta.

En toki ole sukeltanut syvemmälle dataan eli Israelin sairaalaan koronan takia joutuneiden määristä, kuolleista yms. en tiedä mitään. Lisäksi siellä oli ilmeisesti jotain hässäkkää jonkun väestönosan rokottamisen kanssa?
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Inter käynyt AVIn kanssa neuvottelut ja saa ottaa kuusi katsojaa 8000 kapasiteetin Veritas Stadionille. Toivottavasti myös muut seurat yhtyvät vastaavaan vittuiluun.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Turha näistä on yrittää väitellä kun ei ole haluakaan ymmärtää näitä liikuntapaikkojen sulkuja. Nuoriso ostaa Helsingissä puukkoja ja kirveitä ja lähes joka viikko ollut viime aikoina nuorten välisiä puukotuksia. Sama kun heille sanoisi, että miksi ette mene metsään keräämään sieniä kun harrastukset ja nuorisotilat ym ollut kiinni.
Toivottavasti rajoitukset poistuu ennen kuin suurin osa Helsingin asukkaista on puukotettu hengiltä, koska tietyt harrastukset ja nuorisotalot on kiinni. Luotan, että junnujen verhojen värit on vaihdettu, uudet pelikonsolit hankittu ym. ettei susihukka vie. Miten ennen aikaan ihmiset pysyi hengissä, kun ei ollut nykyisen kaltaisia harrastuksia?
Ps. Toivottavasti ulkoliikuntalajit avautuisivat mahdollisimman nopeasti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Inter käynyt AVIn kanssa neuvottelut ja saa ottaa kuusi katsojaa 8000 kapasiteetin Veritas Stadionille. Toivottavasti myös muut seurat yhtyvät vastaavaan vittuiluun.

Onkohan tuossa nyt vähän liioiteltu tuon yleisömäärän kanssa, mitä jos toinen katsoja vahinkossa katsoo toista katsojaa päin omassa 400 hengen katsomossa ja korona hyppäisi sinne toiseen katsomoon. Toivottaasti muistavat maskit ja käsidesit ettei tule koronalinko katsomoon.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Kuinka paljon mielestäsi tartuntoja olisi Suomessa tänään, jos ravintoloiden aukiolo olisi vapautettu normaaliin ennen vappua?
Onko mielestäsi rajoituksilla mitään vaikutuksia nykyisiin tautitapauksiin?

Puhuinko normaalista? 21.00 hanat kiinni ja 22.00 ovet kiinni olisi paljon kannattavampaa ravintoloille. Tuollaiset 18.00-19.00 hanat kiinni on naurettavaa.

E: Ja lisätään vielä, että varmasti vähän voisi nousta tapausmäärät. Mutta eiköhän siitäkin selvittäisi aivan mainiosti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Puhuinko normaalista? 21.00 hanat kiinni ja 22.00 ovet kiinni olisi paljon kannattavampaa ravintoloille. Tuollaiset 18.00-19.00 hanat kiinni on naurettavaa.
Jos keskustelemme kannattavuudesta ravintoloille niin miksi on anniskelurajoituksia ylipäätänsä?
Itse olen tyytyväinen nykyisiin rajoituksiin ja toivon, että tästä pienestä tautitapausten noususta päästään nopeasti laskusuuntaan ja paluu normaaliin tapahtuu mahdollisimman nopeasti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kerroinko syyn miksi uimahallit ovat kiinni? Kerroin vain, että ihan yhtä suurella syyllä uimahallit ovat kiinni, kuin esimerkiksi ravintolat.

Viittasit asioihin, joilla ei ole a) yhtään b) mitään tekemistä uimahallien sulkusyyn kanssa. Lopeta jo tuo trollaaminen, hölmöily ja salaliitot.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Myös @Sistis Menee ehkä hienosäädöksi, mutta tähän olisi pitänyt tehdä porras satasen ja viidenkympin väliin. En tarkoita, että 75 olisi jokin maaginen välietappi, vaan pikemminkin niin, että satasen alituksen jälkeen esimerkiksi tietty lasku (25%?) kolmen viikon tarkastelujaksolla toisi alueen kiihtymisvaiheeseen, jos muut mittarit olisivat sen mukaiset. Vastaavasti toinen vastaava lasku heti perään merkitsisi perusvaihetta, olettaen taas, että muut mittarit ovat sen mukaiset.

Ennen sataa lähtötaso saattaa olla liian korkea suurimittaiselle avaamiselle, enkä ehkä lähtisi itsekään ottamaan riskiä siitä, että mentäisiin vielä jonkinlaista takapakkia.

Tuo 75 taisi olla joku hallituksen välietappi, jonka jälkeen exit-toimia voidaan käynnistellä vähän enemmän. Ja sitten tuo 50 on seuraava. Joka tapauksessa HUS:n alueella oltaisiin varsin kaukana tuostakin, joten se ei vielä auttaisi. HUS-alueella ilmaantuvuusluvun lasku on itse asiassa varsin voimakkaasti hiipunut, ja nyt näyttäisi, että se olisi jämähtämässä tuonne 90:n tuntumaan. Tartuntojen määrän pitäisi laskea sinne n. 60 tartuntaan vuorokaudessa, ennen kuin HUS-alue voisi tuon "viidenkympin säännön" perusteella siirtyä kiihtymisvaiheeseen.

Tarkennan vielä, että tämä ei ollut oma kannanottoni siitä, mikä olisi turvallinen epidemian taso. Tämä oli vain arvioni siitä, miten näitä kriteereitä noissa päättävissä elimissä tulkitaan.

Niin, itse arvioisin tämän hetken kehityksellä, että koko maassa tartuntojen päiväkohtainen keskiarvo painuisi tuonne 120 tartunnan paikkeille joskus tämän kuun puolivälin jälkeen. Ja kun HUS-alueelle on viime aikoina osunut noin puolet maamme tartunnoista, niin olisiko tuossa jonkinlainen arvio siitä, milloin HUS-alueella aletaan olla kiihtymisvaiheen tuntumassa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös