Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 321 707
  • 66 813
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Olen silloin tällöin kohdalle osuessa katsonut muutaman jakson TLC:n Hengenvaarallisesti lihava -sarjaa.

En edes oikein tiedä, että miten tuota pitäisi kommentoida? Miten kukaan, ikinä ja missään päästää itseään tuollaiseen kuntoon? On täysin selvää, että kyseessä on riippuvuus ja käytännössä kaikilla tuntuu olevan taustalla jotain isompia traumoja ja täten psyyke on kovalla, mutta silti?
Niimpä. Mielenterveysongelmat yhdistettynä muihin "mahdollistaviin" juttuihin saavat ihmeitä aikaan. Surullistahan se on. Samaa kamaa kun nämä liskoihmiset jotka "muokkaavat vartaloansa", ihmis-Kenit, Lolo Ferrarit ynnä muut. Vakavia mielenterveysongelmia, mutta kun ilmeisesti hilloa on edistää sairauttaan niin miksi kukaan estäisi jos siitä nettoaa? Ja omaiset ja ystävät ovat joko kadonneet ajat sitten tai sitten heitä ole tai ei kuunnella.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tulivat vähän turhan tutuksi hakkuuaukeat kun olin neljä kesää istuttamassa puita ja kuljin pitkin poikin hakkuuaukioita.
Tuttua hommaa... Sitähän varten minä siellä "metsässä" olin. Se on minun keväthommaa jota teen joillekin tutuille. Joskus hommissa löytyy korvasieniä, yleensä ei. Ensimmäisellä kuviolla ei ollut otettavaa, vain annettavaa. Yllättäen toisella kuviolla oli sieniä jotka otin sitten talteen. Reilu kilo niitä oli ennen putsaamista.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Niimpä. Mielenterveysongelmat yhdistettynä muihin "mahdollistaviin" juttuihin saavat ihmeitä aikaan. Surullistahan se on. Samaa kamaa kun nämä liskoihmiset jotka "muokkaavat vartaloansa", ihmis-Kenit, Lolo Ferrarit ynnä muut. Vakavia mielenterveysongelmia, mutta kun ilmeisesti hilloa on edistää sairauttaan niin miksi kukaan estäisi jos siitä nettoaa? Ja omaiset ja ystävät ovat joko kadonneet ajat sitten tai sitten heitä ole tai ei kuunnella.

Nämä kehonmuokkaajat on kyllä todella sekaisin olevaa sakkia. Pitäisi olla jo lekureillakin joku roti etteivät suostu ihan kaikkea tekemään. Mutta, isossa maailmassa raha määrää ja jos asiakas on valmis maksamaan niin sitä saa mitä tilaa.

Näissä lihavuus tapauksissa läheiset itseasiassa ovat yleensä niitä, jotka mahdollistavat ylenpalttisen lihomisen koska roudaavat järjettömät määrät roskaruokaa syötäväksi. Syynä kuulemma se, että "no kun muuten se suuttuu".

No, suuttumus toki loppuu kun syövät itsensä hautaan. Jenkkien perusterveydenhuolto ja sen ongelmat myös näkyvät aika hyvin tällaisissa sarjoissa. Myös sitä tulee ihmeteltyä, että mistä näillä rahat riittää siihen safkaan? Ok, roskaruoka on Jenkeissä halvempaa, mutta vastaavasti nuo kuluttaa sitä järjettömiä määriä. Useinkin kotiolojen perusteella eivät todellakaan ole varoissaan.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään alko Ylellä uusi kausi "Au pairit maailmalla" - sarjasta. Jostain ihme syystä olen jossain vaiheessa jääny seuraamaan tota sarjaa lähes alusta asti. Käsittämätöntä sekoilua, mutta loistavaa viihdettä.

Nyt on tuotantoyhtiö onnnistunu taas hyvin ja hankkinu mielenkiintoisia persoonia ja isäntäperheitä Uuteen-Seelantiin. Katoin tänään ne telkun kautta tulleet pari jaksoa, mutta tuskin jaksan odottaa loppujaksoja, joten loput tulee katottua pian Areenasta. Luulen, että aika viihdyttvää settiä tulossa, sen verran erikoisia persoonia taas liikkeellä.. Olihan ne pari emäntääkin aivan järkyttävän tiukkoja, 12-sivuinen ohjeistus..
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
TLC:stä voin itse sanoa ainoastaan sen, että koko kanavan ohjelmatarjonta on hengenvaarallisesti pilalla...
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Minä en usko että alkoholismista voi parantua. Mutta minä olinkin mielestäni alkoholin suurkuluttaja ja siitä voi parantua kohtuukäyttäjäksi takaisin. Näin minä uskon. En koskaan ollutkaan alkoholisti vaan olin alkoholin suurkuluttaja, siinä on vissi ero.

Minä uskon vakaasti että voin parantua tästä alkoholin liikakäytöstä takaisin silloin tällöin kännejä juovaksi juntiksi Ja jos en voi parantua niin sitten alan ottamaan antabusta taas. Se on niin helkkarin helppo parannuskeino ja toimii minulle. Antabusta suoneen ja meikäläinen on taas juomatta. So simply!

Läheiset ja muut varmasti huolestuu kun meikäläinen on taas tillin tallin mutta minä en jumalauta niin typerys ole että pilaan hyvät mahdollisuudet työelämässä alkoholilla. Silloin ennen asiat olivat ihan toisin kuitenkin.

Ensimmäinen asia jonka jätin tekemättä suunnilleen koronan takia oli mennä peliin Seagulls-Kauhajoen Karhu basket- Suunnitemlat olivat jo tehtynä. Mutta ehkä vielä joskus jopa Kauhajoella minut nähdään?
 
K

Kiekkokatsoja

ÖÖ,HÄH? Oletko tietoinen tuosta jatkikiksen kesäringistä? No ei toki toteudu kuten kuviteltiin, mutta silti.

Jotenkin olen kuitenkin minun kohti liveä viemäni olevan aika yleistä tietoa täällä. Minä olen ensimmäisiä, jotka tänne naamakuvia pistänyt ja monet ovat ottaneet mallia.
Juu tiedossa nää. Ja siksi totesinkin noin. Tänään kai jotain nettiyhteyttä tarjosit, niin siitä moinen kommenttini lähti kirjaimiksi.
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Minä en usko että alkoholismista voi parantua. Mutta minä olinkin mielestäni alkoholin suurkuluttaja ja siitä voi parantua kohtuukäyttäjäksi takaisin. Näin minä uskon. En koskaan ollutkaan alkoholisti vaan olin alkoholin suurkuluttaja, siinä on vissi ero.
Minusta "alkoholisti" ja "alkoholin suurkuluttaja" ovat puhtaasti määritelmiä joita me ihmiset luomme itsestämme sekä toisistamme. Näet itsesi jälkimmäisen kategorian edustajana, mutta joku toinen ulkopuolinen henkilö saattaa nähdä sinut alkoholistina.

Kun alkoholi on kerran sysännyt ihmisen syvälle kuoppaan, niin tuskinpa se riski uudesta retkahtamisesta koskaan täysin kokonaan poistuu, vuosien jälkeenkään. Ihmiselle on luontaista olla houkuttunut palaamaan vanhoihin epäterveellisiin elämäntapoihin koska ne tuottivat kerran niin paljon mielihyvää ja mahtavan olon.

Ottamatta kantaa, oletko ollut alkoholin suurkuluttaja vai mikä, niin lopulta muutos vaatii todella kovan motivaation ja paljon mielenlujuutta. Läheisten tuestakaan ei tietysti ole ikinä haittaa.

Toivon sulle vilperi parasta ja että saat vakiinnutettua paikkasi työelämässä, mutta samalla vain muistutan että pidä mies itestäsi huoli, tunnista ja tiedosta missä kohtaa lotraaminen menee yli. Jos uskot kykeneväsi jatkamaan "satunnaiset kännit"-linjalla niin toivon vain että kuuntelet niinä irroitteluiltoina omaa kehoasi, etkä omaa päätäsi.
 
K

Kiekkokatsoja

Minä en usko että alkoholismista voi parantua. Mutta minä olinkin mielestäni alkoholin suurkuluttaja ja siitä voi parantua kohtuukäyttäjäksi takaisin. Näin minä uskon. En koskaan ollutkaan alkoholisti vaan olin alkoholin suurkuluttaja, siinä on vissi ero.

Minä uskon vakaasti että voin parantua tästä alkoholin liikakäytöstä takaisin silloin tällöin kännejä juovaksi juntiksi Ja jos en voi parantua niin sitten alan ottamaan antabusta taas. Se on niin helkkarin helppo parannuskeino ja toimii minulle. Antabusta suoneen ja meikäläinen on taas juomatta. So simply!

Läheiset ja muut varmasti huolestuu kun meikäläinen on taas tillin tallin mutta minä en jumalauta niin typerys ole että pilaan hyvät mahdollisuudet työelämässä alkoholilla. Silloin ennen asiat olivat ihan toisin kuitenkin.

Ensimmäinen asia jonka jätin tekemättä suunnilleen koronan takia oli mennä peliin Seagulls-Kauhajoen Karhu basket- Suunnitemlat olivat jo tehtynä. Mutta ehkä vielä joskus jopa Kauhajoella minut nähdään?
Tuota tuota. Lienee yksilöllistä tämä juttu, mutta aika monilla on tuttuja, joilla juttu lähtee aina/taas lapasesta.. ja osalla myös itselläkin sellaisia vireitä.. että ei ois pitänyt, tai piti tehdä toisin.
Mun mielestä ois hyvä vetää tosi pitkä tipaton kausi, kuten vaikka tää vuosi.. ja sit tarkastella asiaa uudelleen, jos siltä tuntuu.
 
Suosikkijoukkue
Häviää viimeistään finaaleissa
Joskus pelkästään riittää että on luotettava, kuitenkin tarpeeksi tuntematon (mutta ei mikään psykiatri tms) ihminen, jolle voi avautua. Tai ei pelkästään riitä, mutta on yksi apukeino muiden joukossa, jos elämä rupeaa menemään vinoon.
Nimenomaan näin. Se että on edes joku joka kuuntelee ja on valmis kuuntelemaan on hemmetin tärkeää!
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
En sitten voinut eilen enää vastustaa kiusausta ja menin juomaan kännit. Ei minulla mitään pakonomaista juomisen tarvetta ollut mutta en kai enää voinut vastustella sitä kokeilemisen kiusausta kun kolmeen vuoteen en ollut itseäni humalaan juonut. Olin vähän kuin 18 vuotta täyttänyt jonka oli pakko testata taas miltä se tuntuu.

Edelleen näen juomisen hallinnassa ja hallinnottomuudessa jotain hyvääkin. Minulla on tässä kuitenkin ollut päiviä kun en ole alkoholia juonut lainkaan ja alkoholia on kuitenkin kaapissakin ollut. En ole vain kaatanut sitä suustani alas. Nyt eletään kuitenkin kai aika kriittisiä päiviä, jääkö putki päälle vai ei?

Vähän pelottaa jos ja kun lähimmäiset on saanut vihiä juomisestani. Että mikä on heidän reaktio?

Ja onneksi minulla on nyt helpohko ratkaisu ongelmaan jos tästä taas ongelma tulee. Eli pitää alkaa käyttämään taas antabusta. Tosin juomisen jatkamista vaikeuttaa nyt sekin että juomat ja rahat minun käyttötililtä loppu. Välitystilillä on rahaa mutta se ei ole suoraan minun käytettävissäni.

No minulla oli sentään hauskaa eilen. Ja sekin on mielestäni kyllä edistysaskel. En juonut pahaan oloon tai sen takia etten kyennyt olla juomattakaan vaan puhtaasti ihan pitäekseni hauskaa. Mutta alkoholin kanssa leikkimiinen on kuin tulella leikkisi.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Elä hyvä veli @vilperi lärhe tuolle tielle. YV:llä saat tarvittaessa vertaistukea.

Kiitos. Jatkossa kyllä pyrin pysymään kaidalla tiellä. Sillä tämä syyllisyyden tunnekin on paha tunne ja se tulee näemmä heti kun vähänkin ottaa. Ja se kun asiat alkavat painamaan mieltä niin se lisää riskiä juopotteluun.

En oikein voi sanoa muuta kuin että teki mieli kovasti kokeilla pitkästä aikaa sitä humaltumisen tunnetta ja se oli menoa eilisillan osalta. Nyt todella yritän olla pidemmän ajan juomatta. Joko se onnistuu omin voimin tai sitten antabusta vaan takaisin kehiin.

Pitää muistaa kuitenkin että ihmisiä tässä ollaan ja virheitäkin voi tulla. Ei pidä olla kai liian raadollinenkaan itseään kohtaan. Ja se antabuksen käytön lopettaminenkin saattoi olla virheratkaisu.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
@vilperi Joo, ei liikaa kannata syyllistää, edes itseään. Tuli mokattua ja toivottavasti opittua. Matka jatkuu.
 
K

Kiekkokatsoja

Elä hyvä veli @vilperi lärhe tuolle tielle. YV:llä saat tarvittaessa vertaistukea.
Luulempa, että kaikki meistä jotka ovat lukeneet hänen tilanteesta, ajattelevat juurikin näin.
Itse jokainen tekee päätöksensä, mutta nyt kyllä kannattaisi meidän muiden kirjoitukset ottaa tosissaan mietintään.
Kuulostaa huolestuttavalta @vilperi . Tsemppiä!
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Katselen todella paljon eri kokkausohjelmia ja yksi asia mikä on pistänyt silmään niissä ja myös täällä jatkoajassa on se, että kukaan muu maailmassa ei ole tehnyt parempaa ruokaa kuin äitini/mummoni. Mietin vaan, että kuinka huonoja kokkeja kaikki on. Mun äiti ja isä teki ihan hyvää ruokaa ja heiltä olen kokkaustaitoni oppinut. Isän äiti teki juuri ja juuri syötävää ruokaa, äidin äidiltä olen oppinut yhden hyvän reseptin. Mutta rehellisesti kaikkein parasta ruokaa mitä olen ravintoloiden ulkopuolella saanut, on ihan minun itseni kokkaamaa ja monet niistä ruuista on ihan minun omasta päästäni vedettyä reseptejä. Eli kokeilla rohkeasti, alkuun tulee takuulla huteja, mutta siitä kyllä oppii ja ei tarvi montaa kertaa kokata, kun huomaa, että ei juma, minähän osaan.
 

Glove

Jäsen
Katselen todella paljon eri kokkausohjelmia ja yksi asia mikä on pistänyt silmään niissä ja myös täällä jatkoajassa on se, että kukaan muu maailmassa ei ole tehnyt parempaa ruokaa kuin äitini/mummoni. Mietin vaan, että kuinka huonoja kokkeja kaikki on. Mun äiti ja isä teki ihan hyvää ruokaa ja heiltä olen kokkaustaitoni oppinut. Isän äiti teki juuri ja juuri syötävää ruokaa, äidin äidiltä olen oppinut yhden hyvän reseptin. Mutta rehellisesti kaikkein parasta ruokaa mitä olen ravintoloiden ulkopuolella saanut, on ihan minun itseni kokkaamaa ja monet niistä ruuista on ihan minun omasta päästäni vedettyä reseptejä. Eli kokeilla rohkeasti, alkuun tulee takuulla huteja, mutta siitä kyllä oppii ja ei tarvi montaa kertaa kokata, kun huomaa, että ei juma, minähän osaan.
Minä en ole juuri mummojeni tai pappojeni ruokia syönyt. Isän vanhemmat kuolivat minun ollessani vielä vaippaikäinen. (Toki tuo vaippaikä taas lähestyy.) Äidinäiti kuoli muutama vuosi äitini syntymän jälkeen. Äidin isältä opin yhden ruokalajin, vaarin suosikin: näkkileivän päälle voita ja siihen Aromat maustetta päälle. Äiti osasi kyllä tehdä hyviä kalaruokia, lihaa kun hän ei juuri syönyt. Minä taas osaa tehdä lihasta hyvää, mutta kalasta en niinkään. Jäi sekin taito oppimatta, niin kuin monet muutkin.
 
K

Kiekkokatsoja

Minä en ole juuri mummojeni tai pappojeni ruokia syönyt. Isän vanhemmat kuolivat minun ollessani vielä vaippaikäinen. (Toki tuo vaippaikä taas lähestyy.) Äidinäiti kuoli muutama vuosi äitini syntymän jälkeen. Äidin isältä opin yhden ruokalajin, vaarin suosikin: näkkileivän päälle voita ja siihen Aromat maustetta päälle. Äiti osasi kyllä tehdä hyviä kalaruokia, lihaa kun hän ei juuri syönyt. Minä taas osaa tehdä lihasta hyvää, mutta kalasta en niinkään. Jäi sekin taito oppimatta, niin kuin monet muutkin.
Kaksimielinen suunta-alahäiriöni poimi kirjoituksestasi muutaman sanan erilleen. Tuli päähän iskulause : "Hyvää lihasta". Saa käyttää, mut ei oo pakko. Sanapari soveltunee muutamiin eri asioihin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Eli kokeilla rohkeasti, alkuun tulee takuulla huteja, mutta siitä kyllä oppii ja ei tarvi montaa kertaa kokata, kun huomaa, että ei juma, minähän osaan.

Tuossahan se on tiivistettynä. Toki reseptejä voi tsekkailla, mutta ehdottomasti suosittelen niiden muokkaamista omaan makuun. Huteja tulee taatusti, mutta siinähän oppii.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tuossahan se on tiivistettynä. Toki reseptejä voi tsekkailla, mutta ehdottomasti suosittelen niiden muokkaamista omaan makuun. Huteja tulee taatusti, mutta siinähän oppii.
Juuri näin. Ja nyt kun olen siirtynyt jälleen 99% vegaaniksi, niin olen palanut tähän aikaan, että kokeillaan ja kokeillaan. Pari ruokaa on olleet semmoisia, että syö mieluummin kuin ottaa turpiinsa, mutta ei mikään makuelämys, muutama ruoka ollut taas semmoinen, että itsekin hämmästelee, että teinkö minä tosiaan tämän, tästä reseptistä olisi ammattikokitkin ylpeitä.
Monesti miettinyt kokin uraa, mutta kaksi asiaa estää sen ilman koulutusta on se, että käytän kaikkiin aina juuresveitseä, en osaa käyttää kokkipuukkoa ja toinen on se, että en osaa pleitata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös