Matkakohteenne

  • 2 445 399
  • 14 516

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Syksymmällä on hieman lomaa, ja katselin, että tuolle ajalle saisi halpoja lentoja WizzAirilla Lontoon Lutoniin. Olen käynyt Lontoossa kerran, mutta se oli vuonna 1993, jolloin olin 13-vuotias. Ja tuolloin kyseessä oli lyhyt puolipäiväretki. Käytännössä kaupunki on siis kokematta.

No, nyt olisi mahdollisuus vain lyhyeen reissuun, eli lauantai-illasta tiistaiaamuun. Isossa kaupungissa se on vain pintaraapaisu, mutta joskus näitäkin pitää tehdä.

Olen aloittanut jo reissun suunnittelun. Kysyn osana tätä nyt täältä Suomen asiantuntevimman matkailijayhteisön jäseniltä, että mille alueelle kannattaisi mielestänne majoittua? Spekseinä hyvät yhteydet Lutonin lentokentän suuntaan, päänähtävyydet ajallisesti lyhyehkön matkan päässä, ja hyvä valikoima perinteisiä brittipubeja lähialueella. Alueen turvallisuus myös mielellään hyvä. Ja hintataso Lontoon mittakaavassa inhimillinen...

Noin lyhyt reissu tarkoittaisi käytännössä sitä, että nähtävyyksiä voi katsastaa lähinnä ulkoa. Shoppailua tuskin tulee ihmeemmin harrastettua, paitsi ehkä jossain levykaupoilla voisi pistäytyä. Pääpaino siis pubeissa.

Toki joku vaihtoehtoinen kaupunkikin, jonne Lutonin kentältä pääsee sujuvasti julkisilla, voisi tulla kyseeseen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toki joku vaihtoehtoinen kaupunkikin, jonne Lutonin kentältä pääsee sujuvasti julkisilla, voisi tulla kyseeseen.

Niin, no. Brightoniin on suoria junia kahdessa tunnissa. Oma lehmä ojassa vanhan kotikaupunkini suosittelussa, mutta "it's like London without the hassle."

Lontooseen ei ehkä oikein kannata kiireellä mennä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, no. Brightoniin on suoria junia kahdessa tunnissa. Oma lehmä ojassa vanhan kotikaupunkini suosittelussa, mutta "it's like London without the hassle."

Lontooseen ei ehkä oikein kannata kiireellä mennä.

Brightonia vähän pohdinkin, mutta arvelutti vähän, että miten yhteydet sinne toimivat tuohon aikaan illasta. Pikaisella tarkastelulla osui silmään enemmän Lontoon suuntaan tarjolla olevaa liikennettä, mutta en kyllä tehnyt vielä mitään tarkempaa tutkimusta.

Brightonin suhteen voisi olla kiva saada jokunen täsmävinkki.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen tehnyt kaksi reissua Lontooseen kiireellä. Ekalla kerralla en todellakaan saanut mitään irti, jäi lähinnä vain ahdistava kuva koko paikasta, kun majoitus oli hintava ja ankea, porukkaa joka paikassa liikaa ja jo tullessa kauhea ruuhka Gatwickin kentällä. Sitten taas tämä toinen yhden yön trippi oli varsin positiivinen kokemus: lento Heathrowlle, joka oli ainakin näillä kerroilla paljon toimivampi kenttä, majoitus rauhalliselta Chiswickin alueella rafloineen ja pikkupuoteineen ja sitten pikkupyörähdykset vilkkaimmilla seuduilla. Tosin seuraavaksi itse suuntaan tuonne Brightoniin, sitä kun joka paikassa kehutaan ja maailman hipsteripääkaupungiksikin sanotaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Brightonin suhteen voisi olla kiva saada jokunen täsmävinkki.

Vaikea se on hipeille täsmävinkkejä antaa, pitää tutkia mikä voisi kiinnostaa vaikka tästä raamatusta:

https://wikitravel.org/en/Brighton_(England)

Hassua:

"Junkies often gather around London Road and the Level, although these places are perfectly safe before dark. Some areas on the outskirts, such as Whitehawk and Moulsecoomb have a bad reputation, but most tourists would have little reason to visit them anyway."

Kovin tuttuja paikkoja ja tuo on tosiaan totta, eipä noihin kannata mennä. Pubejakin on ja ihmiset vain elävät elämäänsä. Mitään nähtävää tai tekemistä ei ole.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
mille alueelle kannattaisi mielestänne majoittua
Esimerkiksi Kings Cross on ihan ok alue, josta saattaa löytää kelvollisen majoituksen.

Sinne kuitenkin pääsee kentältä junalla ja King Crossista kävelee myös keskustaan (pari kilometriä) ja takaisin, mutta toki metro lisää toimintasädettä.

Lontoo on kyllä turvallinen paikka, en ole törmännyt yhteenkään epämääräiseen alueeseen. Pubeja on siellä täällä, niiden suhteen ei kannata majoituksen sijaintia miettiä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lontoo on kyllä turvallinen paikka, en ole törmännyt yhteenkään epämääräiseen alueeseen.

Epämääräisiä alueita on todella paljon, mutta nekin on taas niitä minne ei välttämättä edes keksisi mennä, vaikka haluaisi.

Paikallisuutisissa loputtomat puukotukset ovat olleet todella paljon esillä. Suomessa ei ole jostain syystä ylittänyt uutiskynnystä.

https://www.theguardian.com/uk-news...orth-london-bringing-toll-to-five-in-six-days

Tuo on vain randomlinkki. Jos nuo kaikki laittaisi, niin sitten siitä pitäisi jo saada palkkaa. Lontoossa on todella iso ongelma toisenväristen syrjäytymisestä.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Brightonia vähän pohdinkin, mutta arvelutti vähän, että miten yhteydet sinne toimivat tuohon aikaan illasta. Pikaisella tarkastelulla osui silmään enemmän Lontoon suuntaan tarjolla olevaa liikennettä, mutta en kyllä tehnyt vielä mitään tarkempaa tutkimusta.

Brightonin suhteen voisi olla kiva saada jokunen täsmävinkki.
Ei ole kyllä mitään järkeä parin päivän Lontoon reissun ajaksi majoittua Brightoniin. Tunti-puolitoista junalla. King's Cross/ St. Pancrasilta on suora yhteys Lutoniin ja tubella pääsee joka paikkaan Lontoossa halvalla ja nopeasti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Epämääräisiä alueita on todella paljon, mutta nekin on taas niitä minne ei välttämättä edes keksisi mennä, vaikka haluaisi.

Nämä taitavat painottuva enemmän kaupungin eteläpuolelle, tai ainakin näin olen ymmärtänyt. Mutta tuskinpa sinne tulee edes eksyttyä.

Enpä minä Lontoota mitenkään vaarallisena kaupunkina ole pitänyt. Isossa maailmassa pärjää usein perusjärjellä, vaikka toki huono tuuri voi iskeä kohdalle missä vaan. Olen itselleni perustellut tämän sillä, että keskellä ei-mitään sijaitsevan ex-mummolani naapuritalon isäntä murhattiin joskus 1980- ja 1990-lukujen vaihteessa. Kaikkea voi sattua ihan rauhallisellakin seudulla. Maailmalla reissatessani oikeastaan vain Valparaiso, St. Louis ja Memphis ovat olleet sellaisia paikkoja, että olo on tuntunut hieman epämukavalta.

Nyt tuntuu siltä, että Lontoo on kuitenkin kohde. Brighton voisi muuten olla hyvä kohde, mutta saapuminen sinne olisi niin myöhään yöllä, ettei oikein viitsisi. Isossa kaupungissa riittää varmasti nähtävää pidemmäksikin aikaa, mutta täytyy optimoida ohjelma.

Seuraavaksi pitää kartoittaa se alue. King Cross ja Chiswick voisivat palstaveljien kommenttien perusteella olla ihan hyviä vaihtoehtoja. Jälkimmäisessä tosin arveluttaa, että samanniminen bitter on loisteliaan Fuller'sin tuotteista oikeastaan niitä harvoja paskoja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole kyllä mitään järkeä parin päivän Lontoon reissun ajaksi majoittua Brightoniin. Tunti-puolitoista junalla. King's Cross/ St. Pancrasilta on suora yhteys Lutoniin ja tubella pääsee joka paikkaan Lontoossa halvalla ja nopeasti.

Joo, idea olikin lähinnä, että skippaa Lontoon ja viettääkin aikaa muualla. Mutta aikataulujen vuoksi tuo Lontoo näyttää vahvasti vievän pidemmän korren, vaikka lyhyt reissusta tuleekin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei ole kyllä mitään järkeä parin päivän Lontoon reissun ajaksi majoittua Brightoniin. Tunti-puolitoista junalla. King's Cross/ St. Pancrasilta on suora yhteys Lutoniin ja tubella pääsee joka paikkaan Lontoossa halvalla ja nopeasti.

Ei kai kukaan ole puhunut Brightoniin majoittumisesta erikseen. Sinne voi mennä ja skipata Lontoon minne voi mennä paremmalla ajalla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Seuraavaksi pitää kartoittaa se alue. King Cross ja Chiswick voisivat palstaveljien kommenttien perusteella olla ihan hyviä vaihtoehtoja. Jälkimmäisessä tosin arveluttaa, että samanniminen bitter on loisteliaan Fuller'sin tuotteista oikeastaan niitä harvoja paskoja.
Tässä tapauksessa nimi ei ole enne, mutta suora yhteys Lutonista King's Crossille kannattaa toki huomioida. Heathrow'lta oli helppo hypätä Turnham Greenin asemalla pois omalle hostellille, jota suosittelen btw hintaansa nähden - 75 euroa aamupalalla Airbnb:n kautta, Foubert's nimeltään - mutta en tiedä, kannattaako tuonne lähteä varta vasten vaihtamaan junia yms. kun vastaavia alueita löytynee pohjoisestakin. Mutta jos itse Heathrow'lle lennän jatkossa, otin paikan mapsiin muistiin. Edullisen ja halvan paikan löytyminen kun ei kokemani ja kuulemani mukaan Lontoossa se helpoin juttu ole.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Joo, idea olikin lähinnä, että skippaa Lontoon ja viettääkin aikaa muualla. Mutta aikataulujen vuoksi tuo Lontoo näyttää vahvasti vievän pidemmän korren, vaikka lyhyt reissusta tuleekin.
Ok, käsitin väärin, pahoittelut. Lontoo kolmessa päivässä on kyllä turhauttavan vähän, mutta ei ainakaan lopu näkeminen kesken.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En mä kyllä ymmärrä miksei suurkaupunkiin voisi mennä kolmeksi päiväksi.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
En mä kyllä ymmärrä miksei suurkaupunkiin voisi mennä kolmeksi päiväksi.
Kyse on toki henkilökohtaisista mieltymyksistä ja omalla kohdalla harrastuksesta. Kerään UNESCOn maailmanperintökohteita ja historiallisia taistelukenttiä. Kolme päivää Lontoossa on tuskaisen vähän, kun nähtävää on viikoiksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyse on toki henkilökohtaisista mieltymyksistä ja omalla kohdalla harrastuksesta. Kerään UNESCOn maailmanperintökohteita ja historiallisia taistelukenttiä. Kolme päivää Lontoossa on tuskaisen vähän, kun nähtävää on viikoiksi.
Toki meillä on kaikilla omat preferenssimme. Kolme päivää on silti enemmän kuin ei ollenkaan. Ymmärrän ettei Nykiin kannata lentää muutamaksi päiväksi kun matkustamiseen kuluu aikaa, mutta mieluummin mä viettäisin kolme päivää Lontoossa siellä missä ne merkittävät kohteet ovat. Tuskinpa siitä huono reissu tulisi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En mä kyllä ymmärrä miksei suurkaupunkiin voisi mennä kolmeksi päiväksi.

Kyllähän se menee silloin helposti melkoiseksi läpijuoksuksi, mutta etukäteen suunnittelemalla tuonkin ajan pystyy optimoimaan. New Yorkissa olin neljä päivää, ja näin sen, mitä halusinkin, ja ehdin jopa rentoutua. Chicagossa olin kaksi päivää. Suunnittelua hyvin etukäteen, ja kaikki meni hyvin. Osakassa olin vain päiväretkellä, mutta sielläkin ehti tutustua tärkeimpiin paikkoihin.

Toki Lontoo on kohde, jossa tunnettujen nähtävyyksien määrä on selvästi Chicagoa ja Osakaa runsaampi. Karsintaa on pakko tehdä. Onneksi kävin 1993 Madame Tussaudsilla ja Harrordsilla, joten niissä ei ole pakko käväistä. Eivätkä ne muutenkaan suurimpiin suosikkikohteisiini kuuluisi.

Lontoo on siitä helppo kohde, että sinne on varsin helppo mennä uusiksikin. Siksi kaikkea nähtävää ei ole pakko katsastaa yhdellä kertaa. Tuskin ne rajoja ihan kokonaan sulkevat, vaikka Brexit toteutuisikin.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Toki meillä on kaikilla omat preferenssimme. Kolme päivää on silti enemmän kuin ei ollenkaan. Ymmärrän ettei Nykiin kannata lentää muutamaksi päiväksi kun matkustamiseen kuluu aikaa, mutta mieluummin mä viettäisin kolme päivää Lontoossa siellä missä ne merkittävät kohteet ovat. Tuskinpa siitä huono reissu tulisi.
Lontooseen on hyvin vaikea tehdä huonoa reissua missään olosuhteissa, oli kesto mikä tahansa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä olen käynyt useamman tripin yhden yön pysähdyksellä ja joka kerta on ollut kivaa. Eihän siinä ehdi juuri paria paikkaa enempää nähdäkään, mutta enpä mä silloin nähtävyyksiä kiertämään juuri, vaan ne ovat urheilumatkoja, keikkoja, ruokareissuja tms. happihyppyjä arjesta. Olen ottanut lentoja varsinkin Berliinin kautta usein tarkoituksella siten, että jään yöksi sinne ja pörrään tutuilla kulmilla omaksi ilokseni. Ja sielläkin mulla olisi nähtävää ihan peruspaikkojen lisäksikin paljon. Ei vain jaksa luuhata joissain museoissa, kun näissä isoissa kaupungeissa historiaa ja kulttuuria on niin paljon museoiden ja näyttelyiden ulkopuolellakin. Itse pidän siitä enemmän, mutta voisin hyvin lähteä myös viikoksi johonkin pikkupaikkaan, koska tykkään myös edetä hitaasti ja ihmetellä menoa kaikessa rauhassa. Historiaa ja kulttuuria yleensäkin kun löytyy myös isojen kaupunkien ulkopuolelta.
 
K

Kiekkokatsoja

Mikä kotimaan ilmansuunta kiinnostaa eniten kesäloman matkailussa?
Etelä, pohjoinen, itä vai länsi?
Mulla pohjoinen ja itä, jonkinverran myös länsi.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Mikä kotimaan ilmansuunta kiinnostaa eniten kesäloman matkailussa?
Etelä, pohjoinen, itä vai länsi?
Mulla pohjoinen ja itä, jonkinverran myös länsi.
Aika hiljaista on itselläni. Tampereen Sauna Open Air, Savonlinnan Oopperajuhlat sekä Turun ja Ture... Hämeenlinnan keskiaikamarkkinat on ainoat missä tulen käymään tai mitkä edes kiinnostaa. Ja kyllä, Turussakin voi olla kivaa.

EDIT: Tuska Helsingissä ja Helsinki muutenkin kesällä on huippu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä Suomi kiinnostaa kokonaisuudessaan, mutta myös mulla isoin kiinnostus kääntyy tuonne itään ja pohjoiseen. Keski-Suomi myös järvimaisemineen toimii, Pohjanmaa on vähän tylsä luonnon puolesta. Vaan siellä taas sitten on hyvä pöhinä muutoin ja koomiset alkuperäisasukkaat, jotka siinä pohjattomassa itseluottamuksessaan ovat jotenkin sympaattisia. Idässä pidän vaarojen ja isojen järvien jylhyydestä sekä sitten tuo Saimaan eteläosasto Punkaharjuineen yms. on aivan tolkuttoman kaunista seutua.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Lappi oli ruska-aikaan ihan jees paikka patikoida, mutta talvella en sinne viitsisi lähteä; pimeää, kylmää ja aika onnettomat laskettelurinteet. Meillä on molempien sukujen mökit Länsi/Etelä-Suomessa, joten näillä nurkilla tulee paljon pyörittyä. Tampere on muuten vaan kiva kaupunki reissata viikonlopuksi. Jos nyt jonkun paikan Suomessa haluaisin kokea, niin se olisi Turun tai Ahvenanmaan saaristo kesällä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En ole koskaan käynyt Ahvenanmaalla. Ruotsissa toki lukemattomia kertoja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
EDIT: Tuska Helsingissä ja Helsinki muutenkin kesällä on huippu.
Helsinki on kyllä hieno kaupunki kesäisin varsinkin, jää harmittavan usein tajuamatta pohjoisemman Suomen porukoilla, kun on kiire ulkomaille. Tapahtumia, nähtävää ja hienoja hengailupaikkoja on erittäin paljon kera historian.

---
Toisaalta sama toisin päin, eli aika monelle paljasjalkaiselle eteläsuomalaiselle muu Suomi on usein oudompi kuin Euroopan suurkaupungit. Sääli sinänsä, kun katselee maisemia järvien, harjujen ja metsien sinfoniaa tuolla idässä. Ihastelin itsekin alppimaisemia mykistyneenä, kun sellaisia ei täällä ole, mutta sitten kelailin, että sikäläiset "järvet" ovat kyllä naurettavia lätäköitä Järvi-Suomen kasvatille. Ehkä junantuomat tämän jollain tapaa tajuavat, kunhan tilanne korvesta muuttamisen jälkeen on tasaantunut, mutta välillä tuntuu, että etelässä koko ikänsä asuneet eivät ihan aidosti osaa nähdä muualla Suomessa mitään kiinnostavaa, minkä luen lähinnä sivistymättömyydeksi ja joissain ääritapauksissa tyhmyydeksikin.

Kai tässäkin homma tasaantuu pikkuhiljaa, kun ollaan opittu parin viime vuosikymmenen aikana matkustelemaan ja se pahin alemmuudentunne ropisee pois. Ja olipa ilmastonmuutoksesta mitä mieltä tahansa, pelaa se ainakin hiukan kotimaanmatkailun pussiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös