Antti Rinteen hallitus – kevyet punamullat budjettikurille?

  • 417 761
  • 3 607

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Esimerkkisi on mielestäni näennäisesti sama asia. Totta on se, että noita tulkitaan eri tavalla, mutta siihen voipi olla syynsä. Esimerkiksi työttömän työhaastetteluajoa ei voida mitenkään pitää säännöllisenä tai toistuvana tapahtumana, vaan se on poikkeustapaus. Tällöin työn tukemiseen luotua järjestelmää ei varmasti ole suoraan ajateltu työttömien tukemiseen. Työttömien tukemisessa taidetaan keskittyä muutenkin enemmän mahdollistamiseen. Mitä tulee taas työmatkoihin, niin nekin ovat eri asia kuin työajot. Siihen en ota nyt kantaa, että onko syyt pitäviä tai järkeviä, mutta eroja kyllä löytyy, kuin myös tarkoitusperiä.
Kaikissa näissä on kyse korvauksista. Korvaus määritelmällisesti tarkoittaa sitä, että maksetaan koituneet kustannukset. Eihän se oikeasti mene niin, että työttömän ajaessa työhaastatteluun hänelle aiheutuu autoilusta puolet vähemmän kustannuksia kuin kiinteistövälittäjän ajaessa saman matkan vaikkapa toimistolta välitettävälle kiinteistölle.

Kyse on puhtaasta edunvalvonnasta. Nykyinen ylikompensaatio verottomissa kilometrikorvauksissa on saavutettu etu paljon työssään ajaville eikä tätä saada puretuksi, kun tietyt liitot sekä työntekijä- että työnantajapuolella kiivaasti vastustavat. Sitten taas vaikkapa työttömien edunvalvonta on todella heikkoa, mikä johtaa siihen, että heidän autoliu työhaastatteluun on mukamas valtion silmissä puolet edullisempaa, mikä nyt on ihan järjetön linjanveto.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Kilometrikorvaukseen ja uusiin autoihin liittyyen onko tuo 30k, joku keskihinta vai mikä. Melkoisen alhaiselta kuulostaa. Ei taida riittää mitenkään keskimääräiseen uuteen autoon. Sitä kautta laskelma taas kusee.

Vähän kärjistettynä heittäen - kohta on joku demari vinkumassa, että 30k € auto riittää kaikille...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kilometrikorvaukseen ja uusiin autoihin liittyyen onko tuo 30k, joku keskihinta vai mikä. Melkoisen alhaiselta kuulostaa. Ei taida riittää mitenkään keskimääräiseen uuteen autoon. Sitä kautta laskelma taas kusee.

Vähän kärjistettynä heittäen - kohta on joku demari vinkumassa, että 30k € auto riittää kaikille...

Joo, olisin uskonut kalliimmaksi, mutta tuolla mennään:

https://www.is.fi/autot/art-2000005203080.html

Keskimääräinen auto siis luokkaa 30 000 ja keskimääräinen autovelka siis luokkaa 21 500. Rinteen vasemmisto on sentään fiksumpaa kuin Jatkoajan vasemmisto. Rinteen porukat tuntevat laskelmat ja todelliset kulut sekä sen, että duunarille auto on aika välttämättömyys monissa hommissa ja paikoissa. Nykyinen km-korvaus ei näillä ehdoilla jätä mitään tai juuri mitään käteen.

Noin muuten kannatan mahdollisimman paljon autolle vaihtoehtoisia liikkumistapoja.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kilometrikorvaukseen ja uusiin autoihin liittyyen onko tuo 30k, joku keskihinta vai mikä. Melkoisen alhaiselta kuulostaa. Ei taida riittää mitenkään keskimääräiseen uuteen autoon. Sitä kautta laskelma taas kusee.
Eihän tuon hintainen olekaan enää auto vaan pippelin jatke.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kilometrikorvauksethan mahdollistavat sen, että työnantajan ei kannata hankkia työntekijälleen tarvittavia työvälineitä eli autoa.

Toki jos silloin tällöin täytyy autolla ajella työmatkaa, niin kilometrikorvaukset ovat perusteltuja. Jos joka kuukausi saa 900 euroa kilometrikorvauksina, niin ehkäpä oikeampi tapa olisi työnantajan hankkia työauto työntekijälleen.
 
15 vuotta sitten minulle merkattiin työpaikaksi kaukaisempi toimipiste, että ajoa tulisi enemmän ja osa palkasta näin verottomasti ylisuurina kilsoina.

Tuon jälkeen ei ole töissä autoa tarvinnut, joten yllätyin että vieläkö saman epäkohdan korjaamisesta keskustellaan vaikka vuosikymmenet vierii.

Sitten radiossa vanhat äijät itkee kuorossa bensan hinnasta. Kumma kyllä että mulla on varaa ajella tulottomana niin paljon kuin vain huvittaa (Nyt 12kk aikana 25tkm enimmäkseen tarpeettomasti), ja toivoisinkin valtion sitä (tarpeetonta yksityisautoilua kaupungissa) piiskalla enemmän ohjaavan. Millä tolalla on tämän kerskakuluttavan ikäluokan oma taloudenhallinta? Onko velat niskassa ja pihassa liian kallis auto, ja syyllinen joku vasemmistohallitus joka ei ole vielä edes aloittanut?
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kilometrikorvauksethan mahdollistavat sen, että työnantajan ei kannata hankkia työntekijälleen tarvittavia työvälineitä eli autoa.

Jos on vaikka 100 työntekijää, jotka tarvitsevat autoa, työnantajalle hemmetisti halvempaa maksaa km-kuluja kuin hankkia esimerkiksi 80 autoa liisattuna ja rakentaa niille parkkipaikka. Jos työntekijät saavat ajella työnantajan autoilla kotiinsa ja muualle, työntekijälle syntyy verotettavaa etua. Jos yksityisajoa on vähän, auto on kallis työntekijälle.

15 vuotta sitten minulle merkattiin työpaikaksi kaukaisempi toimipiste, että ajoa tulisi enemmän ja osa palkasta näin verottomasti ylisuurina kilsoina.

Tuossa kyse on laittomasta maksusta. Laittomuuksien estäminen on aina haastavaa, mutta jokainen tekee itse ratkaisunsa ottaako esityksen vastaan.

***

Kilometrikorvausten tulisi kohdentua ihmisille, joille auto on konkreettinen työväline. He tarvitsevat autoa työnantajan ajoon. Muullainen kikkailu on ikävää, mutta km-korvauksen pudottamisen sijasta tarvittaisiin rehellisempiä työntekijöitä ja työnantajia. Yllä olevassa kikkailussa kyse on suunnilleen samasta asiasta, kuin palkan ottamisesta pimeänä käteen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
TIedän paikkoja, joissa käytännössä pakotetaan ottamaan työsuhdeauto palkan päälle, kun vaihtoehtona on ajaa omalla autolla omaan piikkiin. Mikäänhän ei pakota työnantajaa maksamaan oman auton käytöstä ja tuo vajaa 50 c on maksimi joka verottomana saa maksaa, mutta vähemmänkin voi maksaa, jos niin sovitaan.
 

Rannelaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kilometrikorvauksethan mahdollistavat sen, että työnantajan ei kannata hankkia työntekijälleen tarvittavia työvälineitä eli autoa.

Toki jos silloin tällöin täytyy autolla ajella työmatkaa, niin kilometrikorvaukset ovat perusteltuja. Jos joka kuukausi saa 900 euroa kilometrikorvauksina, niin ehkäpä oikeampi tapa olisi työnantajan hankkia työauto työntekijälleen.
Paljon työajoa ajavalle kannattaa aina antaa firman auto, koska kilometrikorvaukset tulevat firmalle silloin paljon kalliimmiksi. Vähän työajoa ajavalle kannattaa maksaa kilometrikorvaukset. Poikkeuksen muodostaa tilanne, jossa työnantaja haluaa maksaa verotonta korvausta työntekijälle, koska se on verotettavaa ansiota edullisempi korvaus työnantajalle. Todellisiin kilometreihin perustuen se on ok, tekaistuihin kilometreihin perustuen tietenkin laitonta ja rangaistavaa.

30 000€ lukuna johtunee siitä, että sillä saa Suomessa hyvin varustellun taloudellisen perhefarkun ja siksi se on keskimääräisen uuden auton hinta. Väestökehitys, kaupungistuminen ja vihreät arvot saattavat toki liikuttaa sitä lähivuosina johonkin suuntaan. Yli joka toinen ensirekisteröitävä henkilöauto on muuten työsuhdeauto, jolloin myös yritysten intressit ohjaavat kehitystä.

Koska kilometrikorvauksesta hyötyvät jossain määrin sekä työntekijät että työnantajat, sitä on kaikesta irrationaalisuudestaan (esim. ero työmatkakorvaukseen) huolimatta säilytetty. Vihreät ei näytä päässeen tuohon juurikaan vaikuttamaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos on vaikka 100 työntekijää, jotka tarvitsevat autoa, työnantajalle hemmetisti halvempaa maksaa km-kuluja kuin hankkia esimerkiksi 80 autoa liisattuna ja rakentaa niille parkkipaikka. Jos työntekijät saavat ajella työnantajan autoilla kotiinsa ja muualle, työntekijälle syntyy verotettavaa etua. Jos yksityisajoa on vähän, auto on kallis työntekijälle.
Toki näin. On sitten oma keskustelunsa, että onko järkevää ylläpitää tällaista järjestelmää, jossa työnantaja ei tarjoa työvälineitä ja työntekijää palkitaan vanhan ja halvan auton käyttämisestä. Mielestäni ei.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toki näin. On sitten oma keskustelunsa, että onko järkevää ylläpitää tällaista järjestelmää, jossa työnantaja ei tarjoa työvälineitä ja työntekijää palkitaan vanhan ja halvan auton käyttämisestä. Mielestäni ei.

Samaa mieltä. Aikanaan kymmenkunta vuotta sitten tätä joutui tutkimaan. Nykyinen tilanne on eräänlainen kompromissi, jota työntekijä- ja työnantajajärjestöt sekä mm. Veronmaksajat kannattavat.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässä laskelmassa ilmeisesti ei oteta huomioon sitä, että miljonäärillä maalausurakkaan menisi koko kesä kirvesmiehen kuukauteen verrattuna?
Ei oteta kun tuollaisessa käsityönä tehtävässä omakodin maalaushommassa siinä ei eroa tule. Vaikka euroissa itse tekemällä menisi samoihin, niin silloinkin homma kandee tehdä itse. Onhan tuollainen maalaushomma lähes lomaa stressaavaan asiantuntijahommaan verrattuna sopivissa määrin säiden salliessa.

Myöskään koti-Liisan Pirkko ei imuroi sen nopeammin ei piha-Pekka leikkaa nurmikkoa sen nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei oteta kun tuollaisessa käsityötä tehtävässä omakodin maalaus hommassa siinä eroa tule
Sitten sitä ei kannata teettää ammattilaisella vaan naapurin 15-vuotiaalla jonnella. Kahdeksan euroa tunti.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kilometrikorvaukseen ja uusiin autoihin liittyyen onko tuo 30k, joku keskihinta vai mikä. Melkoisen alhaiselta kuulostaa. Ei taida riittää mitenkään keskimääräiseen uuteen autoon. Sitä kautta laskelma taas kusee.

Vähän kärjistettynä heittäen - kohta on joku demari vinkumassa, että 30k € auto riittää kaikille...
Minä en ole demari, mutta ei kai mitään asumislisiäkään lasketa asuntojen keskihinnoista vaan siitä mikä on kohtuullinen asumiskustannus.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sitten sitä ei kannata teettää ammattilaisella vaan naapurin 15-vuotiaalla jonnella. Kahdeksan euroa tunti.
Toki pimeänä teettäminen on vielä halvempaa. 15v ei samaan työtehoon pääse, mutta voi sen 20v jonnen ottaa 20€ tunti ja hänen tyttöystävänsä siivoaa samalla liksalla. Edelleen vaan yhteiskunnan kannalta tuohon ohjaaminen ei ole järkevää.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei oteta kun tuollaisessa käsityötä tehtävässä omakodin maalaushommassa siinä ei eroa tule. Vaikka euroissa itse tekemällä menisi samoihin, niin silloinkin homma kandee tehdä itse. Onhan tuollainen maalaushomma lähes lomaa stressaavaan asiantuntijahommaan verrattuna sopivissa määrin säiden salliessa.

Myöskään koti-Liisan Pirkko ei imuroi sen nopeammin ei piha-Pekka leikkaa nurmikkoa sen nopeammin.

Niin väität siis, että toimistohommia painava kynäniska-asiantuntija maalaa talon yhtä laadukkaasti ja nopeasti kuin alan ammattilainen? Otetaan vielä huomioon sekin, että tuolla asiantuntijalla ei oletettavammin ole yhtään mitään muita välineitä kuin kaksi kättään ennen homman aloitusta. Välineetkin varmaan saa ilmaiseksi jostain? Voihan sen talon toki maalata vaikka tyttären vesiväripensselillä - rentouttavaa puuhaa kun mitä ilmeisemmin on.

Itse en kyllä edes harkitsisi jotain talon maalaamista rentouttavana lomaprojektina, vaikka kustannukset menisivätkin samoihin. YMMW obv.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei oteta kun tuollaisessa käsityötä tehtävässä omakodin maalaushommassa siinä ei eroa tule. Vaikka euroissa itse tekemällä menisi samoihin, niin silloinkin homma kandee tehdä itse. Onhan tuollainen maalaushomma lähes lomaa stressaavaan asiantuntijahommaan verrattuna sopivissa määrin säiden salliessa.

Myöskään koti-Liisan Pirkko ei imuroi sen nopeammin ei piha-Pekka leikkaa nurmikkoa sen nopeammin.
Jossain omakotitalon maalaushommassa ammattimies tekee takuuvarmasti tuntuvasti nopeammin. Ei se ole pelkkää sutimista, kaikki ikkunanpuitteiden ja nurkkalautojen irrotukset ja kiinnittämiset ja tellinkien rakentamiset vievät myös aikaa. Tellinkien pusaamiselta toki säästyy, jos tontti mahdollistaa pyörillä kulkevan hydraulinostimen vuokrauksen. Mutta tekee se maalari sen puhtaan maalaustyönkin nopeammin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Niin väität siis, että toimistohommia painava kynäniska-asiantuntija maalaa talon yhtä laadukkaasti ja nopeasti kuin alan ammattilainen? Otetaan vielä huomioon sekin, että tuolla asiantuntijalla ei oletettavammin ole yhtään mitään muita välineitä kuin kaksi kättään ennen homman aloitusta. Välineetkin varmaan saa ilmaiseksi jostain?

Itse en kyllä edes harkitsisi jotain talon maalaamista rentouttavana lomaprojektina, vaikka kustannukset menisivätkin samoihin. YMMW obv.
Jep ja voin paljastaa olevani tässä asiassa kokemusasiantuntija. Muutama vuosi sitten tuli talo maalattua. Siihen tarvittiin nosturia, mutta ei se ammattilaiseltakaan olisi ilman onnistunut ja vuokraan ei vaikuttanut se että oliko maalari ammattilainen vai amatööri. En nyt muista oliko kyseinen pensseli jo entuudestaan vai hankinko silloin uudet. Tikkaat joita parissa kohdassa hyödynsin olivat naapurin.

Ihan mieluusti tuon ensi kerralla teettäisin ulkopuolisella ja mielellään kuitilla. Ei siinä kuukautta tietenkään mennyt. Ai niin, sellainen eri tuossa oli ammattilaiseen, että nyt se tuli tehdyksi selvinpäin.

YNWA vaan itsellesi.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jep ja voin paljastaa olevani tässä asiassa kokemusasiantuntija. Muutama vuosi sitten tuli talo maalattua. Siihen tarvittiin nosturia, mutta ei se ammattilaiseltakaan olisi ilman onnistunut ja vuokraan ei vaikuttanut se että oliko maalari ammattilainen vai amatööri. En nyt muista oliko kyseinen pensseli jo entuudestaan vai hankinko silloin uudet. Tikkaat joita parissa kohdassa hyödynsin olivat naapurin.

Ihan mieluusti tuon ensi kerralla teettäisin ulkopuolisella ja mielellään kuitilla. Ei siinä kuukautta tietenkään mennyt. Ai niin, sellainen eri tuossa oli ammattilaiseen, että nyt se tuli tehdyksi selvinpäin.

YNWA vaan itsellesi.

On asioita joita minun mielestäni ei kannata tehdä itse - vaikka osaisi ja / tai olisi aikaa ja kyvykkyyttäkin.

Heitit tuon kommenttisi sellaisella yleisnerouden suomalla itseluottamuksella, että olisi täysin 100% faktaa kaikkien onnistuvan siinä aikataulussa ja budjetissa. No näin nyt ei kuitenkaan liene. Eikä kaikki maalarit taida olla juoppojakaan - vaikka veditkin aika nätin yleistyksen.

Kokemuksesi perusteella siis ensi kerralla ulkopuolisella ja kuitilla. Ei siis kuitenkaan ollut niin rentouttava kokemus miltä alunperin vaikutti.

NNTR
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo pakkoruotsi on aivan naurettava päätös. Fakta on se ettei ruotsin kieltä tarvitse nykymaailmassa. Kommunikointi onnistuu joko suomeksi tai englanniksi.

Nimim: 10v asiakaspalvelualalla enkä ole koskaan ruotsia tarvinnut

Eipä juuri tarvi. Itse olin surkea ruotsissa yläasteella ja lukiossa, mutta kun menin opiskeluaikana parina kesänä kesätöihin Ruotsiin, otin kielen haltuun ja sittemmin valmistumisen jälkeen olen eri työpaikoissa hyödyntänyt kielitaitoa. Olisin pärjännyt ilmankin, mutta hyötyä siitä on ollut. Jos joku haluaa oppia ruotsia, hän kyllä opiskelee sitä (sama pätee tietysti muihinkin kieliin). Pakkoruotsista ei ole mitään hyötyä, sillä se ei tuota ruotsinkielentaitoisia nuoria, kun useimmat unohtavat kielen heti koulun päätyttyä. Virkamiesruotsi yliopistossa oli täysi vitsi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Heitit tuon kommenttisi sellaisella yleisnerouden suomalla itseluottamuksella, että olisi täysin 100% faktaa kaikkien onnistuvan siinä aikataulussa ja budjetissa.

Kokemuksesi perusteella siis ensi kerralla ulkopuolisella ja kuitilla. Ei siis kuitenkaan ollut niin rentouttava kokemus miltä alunperin vaikutti.
En ottanut kantaa mikä onnistuu keneltäkin. Kerroin kuvitteellisen esimerkin joka perustui löyhästi tositapahtumat. On remonttihommia joissa ammattilaiset ovat omaa luokkaansa. Sitten on purku, siivous, rautakauppa ja kantohommia, jotka onnistuvat useimmilta, mutta jokainen itse päättäköön itse osaako kantaa tiiliä vai ei. Sähköhommia ei myöskään vaadi ihmeellistä osaamista. Jonkun verran tuuria ja uskallusta vaan.

Ensimmäisellä kerralla nosturi oli kiva lelu, mutta minä en fyysistä työtä kaipaa rentoutumiseen. Jotkut hulluthan käyttävät jopa kesälomiaan tuollaiseen.

FY
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Skenaario:

PM Antti Rinne
VM Mika Lintilä
UM Pekka Haavisto
Elink.m. Ville Skinnari
STM Li Andersson

Jos ajatellaan hallituksen potentiaalisia kärkiministereitä tuolta pohjalta ja puhtaasti ko. poliitikkojen substanssiosaamisen kannalta, niin en näe tuossa listassa mitään muuta katastrofia, kuin Antti Rinteen.

Onko muuten mitenkään 100% varmaa se, että vassareiden kenttä hyväksyisi hallitusohjelmaa? Tunnetusti ei ole mitään eripuraisenpaa porukkaa Suomen politiikassa, kuin Vasemmistoliiton kenttä. Vakauttavasta ja kentän ilmeisen vahvasti arvostamasta puheenjohtajasta huolimatta.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
En ottanut kantaa mikä onnistuu keneltäkin. Kerroin kuvitteellisen esimerkin joka perustui löyhästi tositapahtumat. On remonttihommia joissa ammattilaiset ovat omaa luokkaansa. Sitten on purku, siivous, rautakauppa ja kantohommia, jotka onnistuvat useimmilta, mutta jokainen itse päättäköön itse osaako kantaa tiiliä vai ei. Sähköhommia ei myöskään vaadi ihmeellistä osaamista. Jonkun verran tuuria ja uskallusta vaan.

Ensimmäisellä kerralla nosturi oli kiva lelu, mutta minä en fyysistä työtä kaipaa rentoutumiseen. Jotkut hulluthan käyttävät jopa kesälomiaan tuollaiseen.

FY

Aikamoista. Kantohommat ja siivous kyllä. Monet sähkötyöt ja vaikka purkuhommat ei niinkään. Tai voi toki tuurilla onnistua, mutta virheen vaara on huomattava sen lisäksi, että omaa aikaa suttaantuu räpeltämiseen ja monesti uusiksi tekemiseen jonka voisi käyttää lomailuun tai rahan hankintaan. Kyllä minäkin pystyn tulkitsemaan ilmastonmuutosta, ei siihen ammattilaisia tarvita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös