Ilmoitukset

Nimimerkki Nynoamous jatkoi offtopicia ja turhaa vääntöä ketjunootin jälkeenkin, joten hän saa harjoitella viikon ajan luetun ymmärtämistä.

Sulje ilmoitus

Nimimerkin RiverDog vähäinen tuotanto on sisältänyt henkilökohtaisuuksia, offtopicia ja itsemoderointia. Häntä on jo aiemmin huomautettu käytöksestään, mutta kun huomautus ei auttanut, on raati laittanut hänet viikon rauhoittumislomalle.

Lisäksi päätimme viikonloppuna, ettei nimimerkki Bawdy enää jatkossa avaa ketjuja. Meille ei ole väliä, milloin "valmentajalle X kenkää!"-ketju avataan, mutta myös näiden ketjujen avauksiin odotamme edes jonkinlaista panostusta. Tähän Bawdy ei ole kyennyt, sillä hänen ketjunavauksensa sekä Merikiven että Tirkkosen potkuille ovat olleet aivan luokattomia.

Sulje ilmoitus

Antti Rinteen hallitus – kevyet punamullat budjettikurille?

Viestiketju osiossa 'Vapaa keskustelu' , aloittajana Jussih, 28.05.2019 klo 17.37.

1. Jesus Shaves Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Dorados de Sinaloa
    Lainaus:
    Niin väität siis, että toimistohommia painava kynäniska-asiantuntija maalaa talon yhtä laadukkaasti ja nopeasti kuin alan ammattilainen? Otetaan vielä huomioon sekin, että tuolla asiantuntijalla ei oletettavammin ole yhtään mitään muita välineitä kuin kaksi kättään ennen homman aloitusta. Välineetkin varmaan saa ilmaiseksi jostain? Voihan sen talon toki maalata vaikka tyttären vesiväripensselillä - rentouttavaa puuhaa kun mitä ilmeisemmin on.

Itse en kyllä edes harkitsisi jotain talon maalaamista rentouttavana lomaprojektina, vaikka kustannukset menisivätkin samoihin. YMMW obv.

2. Jymäkkä Jäsen

Suosikkijoukkue:
    HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
    Lainaus:
    Jossain omakotitalon maalaushommassa ammattimies tekee takuuvarmasti tuntuvasti nopeammin. Ei se ole pelkkää sutimista, kaikki ikkunanpuitteiden ja nurkkalautojen irrotukset ja kiinnittämiset ja tellinkien rakentamiset vievät myös aikaa. Tellinkien pusaamiselta toki säästyy, jos tontti mahdollistaa pyörillä kulkevan hydraulinostimen vuokrauksen. Mutta tekee se maalari sen puhtaan maalaustyönkin nopeammin.

heavy tykkää tästä.
  3. dana77 Jäsen

Suosikkijoukkue:
    vaikea selittää
    Lainaus:
    Jep ja voin paljastaa olevani tässä asiassa kokemusasiantuntija. Muutama vuosi sitten tuli talo maalattua. Siihen tarvittiin nosturia, mutta ei se ammattilaiseltakaan olisi ilman onnistunut ja vuokraan ei vaikuttanut se että oliko maalari ammattilainen vai amatööri. En nyt muista oliko kyseinen pensseli jo entuudestaan vai hankinko silloin uudet. Tikkaat joita parissa kohdassa hyödynsin olivat naapurin.

Ihan mieluusti tuon ensi kerralla teettäisin ulkopuolisella ja mielellään kuitilla. Ei siinä kuukautta tietenkään mennyt. Ai niin, sellainen eri tuossa oli ammattilaiseen, että nyt se tuli tehdyksi selvinpäin.

YNWA vaan itsellesi.

4. Jesus Shaves Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Dorados de Sinaloa
    Lainaus:
    On asioita joita minun mielestäni ei kannata tehdä itse - vaikka osaisi ja / tai olisi aikaa ja kyvykkyyttäkin.

Heitit tuon kommenttisi sellaisella yleisnerouden suomalla itseluottamuksella, että olisi täysin 100% faktaa kaikkien onnistuvan siinä aikataulussa ja budjetissa. No näin nyt ei kuitenkaan liene. Eikä kaikki maalarit taida olla juoppojakaan - vaikka veditkin aika nätin yleistyksen.

Kokemuksesi perusteella siis ensi kerralla ulkopuolisella ja kuitilla. Ei siis kuitenkaan ollut niin rentouttava kokemus miltä alunperin vaikutti.

NNTR

5. eriatarka Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Lukko
    Lainaus:
    Eipä juuri tarvi. Itse olin surkea ruotsissa yläasteella ja lukiossa, mutta kun menin opiskeluaikana parina kesänä kesätöihin Ruotsiin, otin kielen haltuun ja sittemmin valmistumisen jälkeen olen eri työpaikoissa hyödyntänyt kielitaitoa. Olisin pärjännyt ilmankin, mutta hyötyä siitä on ollut. Jos joku haluaa oppia ruotsia, hän kyllä opiskelee sitä (sama pätee tietysti muihinkin kieliin). Pakkoruotsista ei ole mitään hyötyä, sillä se ei tuota ruotsinkielentaitoisia nuoria, kun useimmat unohtavat kielen heti koulun päätyttyä. Virkamiesruotsi yliopistossa oli täysi vitsi.

6. dana77 Jäsen

Suosikkijoukkue:
    vaikea selittää
    Lainaus:
    En ottanut kantaa mikä onnistuu keneltäkin. Kerroin kuvitteellisen esimerkin joka perustui löyhästi tositapahtumat. On remonttihommia joissa ammattilaiset ovat omaa luokkaansa. Sitten on purku, siivous, rautakauppa ja kantohommia, jotka onnistuvat useimmilta, mutta jokainen itse päättäköön itse osaako kantaa tiiliä vai ei. Sähköhommia ei myöskään vaadi ihmeellistä osaamista. Jonkun verran tuuria ja uskallusta vaan.

Ensimmäisellä kerralla nosturi oli kiva lelu, mutta minä en fyysistä työtä kaipaa rentoutumiseen. Jotkut hulluthan käyttävät jopa kesälomiaan tuollaiseen.

FY

7. BitterX Jäsen

Suosikkijoukkue:
    HPK ja FC Wacker Innsbruck
    Skenaario:

PM Antti Rinne
    VM Mika Lintilä
    UM Pekka Haavisto
    Elink.m. Ville Skinnari
    STM Li Andersson

Jos ajatellaan hallituksen potentiaalisia kärkiministereitä tuolta pohjalta ja puhtaasti ko. poliitikkojen substanssiosaamisen kannalta, niin en näe tuossa listassa mitään muuta katastrofia, kuin Antti Rinteen.

Onko muuten mitenkään 100% varmaa se, että vassareiden kenttä hyväksyisi hallitusohjelmaa? Tunnetusti ei ole mitään eripuraisenpaa porukkaa Suomen politiikassa, kuin Vasemmistoliiton kenttä. Vakauttavasta ja kentän ilmeisen vahvasti arvostamasta puheenjohtajasta huolimatta.

8. Ck Jäsen

Suosikkijoukkue:
    HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
    Lainaus:
    Aikamoista. Kantohommat ja siivous kyllä. Monet sähkötyöt ja vaikka purkuhommat ei niinkään. Tai voi toki tuurilla onnistua, mutta virheen vaara on huomattava sen lisäksi, että omaa aikaa suttaantuu räpeltämiseen ja monesti uusiksi tekemiseen jonka voisi käyttää lomailuun tai rahan hankintaan. Kyllä minäkin pystyn tulkitsemaan ilmastonmuutosta, ei siihen ammattilaisia tarvita.

9. dana77 Jäsen

Suosikkijoukkue:
    vaikea selittää
    Lainaus:
    Helpottaako jos sanon, että sähköhommat oli vitsi? Joskin omiin kokemuksiin perustuva sekin...
    Ja toki purkuhommia on monenlaisia. En minäkään kerrostaloa tai savupiippua lähtisi purkamaan. Paitsi jos saisi käyttöön runsaasti räjähteistä, koska niillähän se onnistuisi tuosta noin vain helposti.

Purkuhommissahan on toki se homma vakavasti otettuna, että se ei ole välttämättä mitään terveellistä. Vanha pöly yms mitä siitä tulee ei tee keuhkoille hyvää ja siksi kaikki kirvesmiehet eivät sitä edes halua tehtäväksi.

10. Ck Jäsen

Suosikkijoukkue:
    HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
    Lainaus:
    No sinänsä oletinkin vitsiksi ainakin noilta osin, eli ei ollut uutinen.

Kyllä ja esimerkiksi vanhemmissa rakennuksissa ja vielä 90-luvun alkupuolen rakenteissa voi olla asbestia. Pitää myös tietää minkälaista seinää purkaa ja mitä siellä on sisällä ja missä kohtaa, eli sitä puukkosahaakaan ei kannata tyrkkästä mistä tahansa kohtaa sisään. Tietyt kaapistojen purut ja vastaavat ovat helppoja, eikä tuo purku sinänsä muutenkaan ole mitään ydinfysiikkaa, kunhan on varma mitä tekee.

Yleensä kuitenkin se suunnittelu on se aikaavievin osuus, jos suunnitelmat on hyvät niin toteutus kyllä onnistuu. Työkalut on tietysti kalliita ja ammattilaiselta sellaiset yleensä löytyy.

Kannattaa myös aina miettiä se, että jos duuni on joku 2000-5000 euroa tai enemmänkin siihen miljoonan taloon, että mikä on se hyöty kun ammattilainen sen tekee ja kantaa vastuun sekä käyttää siihen oman aikansa. Sen oman arvokkaan aikansa voi käyttää lomailuun ja elämästä nauttimiseen.

11. dana77 Jäsen

Suosikkijoukkue:
    vaikea selittää
    Lainaus:
    Varmaan kannattaa miettiä, mutta ihan kaikilla ei ole miljoonan taloja eikä kaikilla ole sadantonnin tai mielellään parin vuosipalkkaakaan. Eikö meidän kannattaisi täällä pyörittää sellaista systeemiä, että 50K€ vuodessa ansaitsevilla ihmisillä olisi oikeasti mahdollisuus juuri tuollaisia ammattilaisia palkata tekemään? Jos ammattilaisen palkkaaminen kuukaudeksi maksaa sen mainitsemani lähes 6K€ (todellisuudessa tuntihinnat ovat lähempänä luokkaa 40€ tai ylikin). Ei sellaisen maksamisen jälkeen "hyvätuloisillakaan" ole varaa enää nauttia elämästä tai lomailla, joten realistiset vaihtoehdot on tehdä pimeänä tai tehdä itse.

12. Walrus21 Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Lukko
    Tuossa yo-kokeiden pakkoruotsissa ei ole muuten mitään järkeä. Mitään suurta muutosta tuo ei tokikaan tuottaisi suurimmalle osalle, sillä ruotsin kieli on aika suosittu valinta joka tapauksessa. Pienelle vähemmistölle tuo päätös aiheuttaa kuitenkin aivan tarpeetonta kitkaa.

Ruotsi on germaanisena kielenä helppo nakki niille, jotka siihen jaksavat paneutua. Sen opiskelu on kuitenkin jokseenkin triviaalia suurimmalle osalle, sillä kieltä ei valitettavasti kuule juuri missään muualla kuin Pedersöressä, Pietarsaaressa tai Kauniasissa.

Itse olen asunut monissa kaksikielisissä kunnissa, eikä niissäkään ruotsia tarvitse aidosti kuin aivan poikkeustapauksissa - ja silloinkin on turvallisepaa vetää englanniksi. Ruotsista on kuitenkin siinä mielessä hyötyä, että sen voi mainita työhaastattelussa ja cv:ssä. Pikanttina lisänä nordic noirin ystävät saattavat bongata tuttuja sanoja Kurt Wallanderin suusta.

Tadu tykkää tästä.
  13. finnjewel Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Porin Ässät, KooKoo
    Pakkoruotsia en kannata minäkään, mutta @Walrus21 jätti mainitsematta Ahvenenmaan (Åland). Itse olen viime vuosina tarvinnnut s.o. joutunut käyttämään ruotsin kieltä muutamia kertoja vuodessa ahvenanmaalaisten asiakkaiden sitä vaatiessa (oikeasti, vaatiessa). Minut on sen takia myös haettu kollegoiden toimesta puhelimeen, kun nämä eivät ole osanneet. Sen olen huomannut, että ruotsalaiset yhteistyökumppanit ovat nykyään niin tottuneita käyttämään suomalaisten kanssa englantia, että eivät aina heti tajua, että haluaisin ihan oikeasti kommunikoida heidän kanssaan ruotsiksi.

14. Kiekkokatsoja Jäsen

No ei tuo hallitusohjelma vaikuta kovin pahalta, vaikka siinä onkin asioita joista en pidä. Paitsi että.. Mistä rahat sitten kun ne loppuu kesken? Taikka mitä silloin tehdään??

15. dana77 Jäsen

Suosikkijoukkue:
    vaikea selittää
    Lainaus:
    Tämä johtuu vain siitä, että Suomessa ei kaikkien tarvitse opetella molempia kieliä. Ahvenanmaalaisten ei tarvitse opetella suomea,

Sinänsä tämä päätös oli minusta huono, mutta jos se on sellainen lehmänkauppa jolla RKP aina takaa hallitukselle toimintaedellytyksiä ja pitää esim persut oppositiossa, niin ehkä sen kanssa pitää vain elää.

16. Virveliä kainaloon Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Jouel Awrmiia, GeneMatti
    Kyllä tämä hallitus ainakin meikäläistä onnistuu motivoimaan ruotsin (tai norjan) opiskeluun. Tosin lukiosta on jo muutama vuosi ja virkamiesruotsikin on plakkarissa.

17. msg Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Sopimustekninen verovelka
    Myös ruotsia äidinkielenään puhuville tulee pakolliseksi kirjoittaa suomi. Nythän Suomessa on voinut suorittaa ylioppilastutkinnon kirjoittamatta suomea, mutta jatkossa ei.

18. dana77 Jäsen

Suosikkijoukkue:
    vaikea selittää
    Lainaus:
    Mitenköhän tämä oikeasti toteutetaan. Jos joillekin ei ole suomea opetettu, niin aika vaikea on heidän ylioppilaaksi pääsyään sillä perusteella estää. Jos taas muutos astuu voimaan 12 vuoden päästä (peruskoulu + lukio) eli vuodesta 2031, niin on jo pari pari hallitusta ehtinyt päätöksen kumoamaan.

19. Cobol Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Jokerit Suomessa
    Lainaus:
    Tämä on hyvä uudistus. Lapsuuden kodissa puhuttiin toisena kielenä ruotsia ja asuttiin Pohjanmaan rannikkoseudun ns. ruotsalaisalueella, jossa kaikki eivät todellakaan osanneet suomea. He eivät joutuneet lukemaan suomea missään, koska opetus oli ruotsiksi. Jatkossa ruotsinkielisissä peruskouluissa opiskellaan aiempaa enemmän suomea. Muutenhan tavoite ei onnistu.

20. msg Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Kyllä se suomen opiskelu on ollut ihan yhtä pakollista kuin ruotsin opiskelu suomenkielisille. Kirjoittaminen on ollut vapaaehtoista molemmille. Tämä siis mannermaalla ja Ahvenmaa on sitten oma tapauksensa kaikin puolin ja sinne ei tarvitse mennä jos se vituttaa ja Taffelit voi jättää hyllyyn ja Eckerö Linen sijaan voi tukea vaikka virolaisia laivoja.

21. Lainaus:
    Voisko Lahti jättää ruotsin opiskelun perusteluina ettei sinne tarvi mennä jos vituttaa, Lahden siniset voi jättää hyllyyn ja Salpausselän kisojen sijaan voi tukea Holmenkollenia?

Fat Cat tykkää tästä.
  22. Cobol Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Jokerit Suomessa
    Lainaus:
    Näin varmaan on ollut. Omat kokemukseni ao. alueella olivat kuitenkin sellaisia, että osa väestä ei ihan oikeasti suomea osannut. Ehkä eivät koulussa sitten viitsineet suomeen panostaa.

23. msg Jäsen

Suosikkijoukkue:
    Lainaus:
    Jos tulisi eteen mahdollisuus YK:n (Kansainliitto meni jo) päätöksella liittää Lahti Ruotsiin itsehallintoalueena, niin kannattaisin ajatusta. Itse asiassa voisi antaa myös Orimattilan ja Nastolan samalla kerralla.

24. Lainaus:
    Annoit Nastolan jo Lahen kohalla. Mutta itse myös kannattaisin. Lahti saisi päättää omat asiansa ja Ahvenanmaan tapaan kuppaisi valtion rahoja tähän.

25. Cliffer666 Jäsen

Suosikkijoukkue:
    New Jersey Devils, Jokerit, Järvenpään Haukat
    Lainaus:
    Varmaksi en tietenkään osaa sanoa, mutta luulisi kyllä, että tämä äänestys tulee olemaan pelkkä muodollisuus. Kovasti tuntuu kentän mielipiteet olevan hallitukseen osallistumisen puolesta. Tiedostetaan, että vaihtoehto tarkoittaisi tieten tahtoen avaimien antamista Jussi Halla-Aholle ja/tai Petteri Orpolle ja se katastrofi aiheuttaa itse kussakin kylmänväreitä, myös allekirjoittaneessa. Useiden muiden rivijäsenten kanssa keskustelleena ja n. 3500 jäsenen fb-ryhmästä mielipiteitä seuraamalla. Ainahan tietysti voi tapahtua mitä tahansa, mutta yli 50% vastaan äänestäminen olisi totaalinen yllätys...