JYPin joukkueenrakennus ja spekulaatiot 2018–2019

  • 391 545
  • 1 765

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Jonne ja Darryl pois tuolta listalta. Molempien panos seuraan kyseenalainen.
Eikä tuon tyyppisille pelaajille ole nykykiekossa oikein käyttöä. Pujottelukeppejä ja jäähyautomaatteja.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Jonne ja Darryl pois tuolta listalta. Molempien panos seuraan kyseenalainen.
Eikä tuon tyyppisille pelaajille ole nykykiekossa oikein käyttöä. Pujottelukeppejä ja jäähyautomaatteja.

@kummitus on mielestäni kartalla sen suhteen että fyysisemmän profiilin pelaaja tuo parhaimmillaan lisäarvoa vaikuttaessa vastustajaan ja herätellen joukkuetta. Nyt tosin tuollaisen pelaajatyypin tulisi olla kiekolliseenkin peliin kykenevä kaveri. Narreihin mennyt Max Wärn oli JYPissä paras esimerkki nykytarpeesta. Ja kyllähän Boyce myös pelata osasi.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mitä mieltä muut?

Terve!

Mä oon samaa ja eri mieltä, vanha jakomielitauti. Mun silmään Rooba on tuossa joukkueessa se herra asenne ja sytyttäjä, jos joku ja Kuukka alakerrassa. En vaan ole ihan varma, ratkeaisiko mikään pelillinen umpisolmu sillä, että sinne tuotaisiin joku esimerkki roolipelaaja, vai pitäisikö markkinoilta alkaa kalastaa nopeutta joukkueeseen.

tarkkaan pitäisi myös myös hankinnoissa katsoa millaisia pelaajia hankkia sitä isoa rungon murrosta silmälläpitäen. Tällä hetkellä olevassa rosterissa ne tukijalat on aika vähissä, jos mä listaan oman mielen ja muistin mukaan tähän jotain, niin laittakaa korjausta ja erimielisyyttä arastelematta kehiin: Nykyrosterista näen siis tärkeää ruutua seuraaville: Rooba, Saari, Nättinen ja mahdollisesti Turkulainen (esitykset voi viedä rahakkaampiin ympyröihin, siksi ehkä) Nämä Ratiset, Jokiset ym. ei vielä mun silmään kannuksiaan hankkineet, mutta toki ovat mahdollisia myös.

Sitten, jos ajattelee alakerran ukkoa, niin pelaajia parhaassa iässään rungoksi en näe kuin Vainion. Uskon toki, että Allen, Viinikainen ja kumppanit omaa potentiaalia, mutta lunastamatta se vielä on, jos ajattelee liigassa menestyvän joukkueen runkomiehistöä.

Siinä on aika ohkanen orkesteri luokkakokouksen jälkeiseen aikaan ja tarkoittaa varmasti, että JYP joutuu raottamaan pussinnyörejään ja ostamaan sitä osaamista joukkueeseen, kun omista ei riitä rungoksi asti ja ei voi ajatella hankittavan vain kärkiosaamista ulkoa. Siksi JYPin on nyt oltava tarkkana liikkujen kanssa, mitä hankitaan, milloin hankitaan jne.

Maalivahtien suhteen mä toivoisin nyt kärsivällisyyttä, olevasta kaksikosta työllä ja hyvällä koutsaamisella kasvaa vielä kovan luokan kassarit pitkäksi aikaa. Minulla jostain syystä riittää uskoa tähän kaksikkoon, vaikken tällä hetkellä liigan kärkipäähän kassareihin heitä sijoitakaan. Ehkä tästä, ja toki monesta muustakin syystä hyväksyn sen, ettei tästä kaudesta välikautta kummempaa tulisikaan. Nyt on se ihan oikea nahanluomisen aika käsillä ja toivottavasti fokus säilyy ja asiaa kehitellään hötkyilematta. Eli hankinnat, jos niitä tehdään, sen tulevan pelitavan vision mukaisina ja mielellään sopivana ikärakenteeltaan siihen tulevaan.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@kummitus on mielestäni kartalla sen suhteen että fyysisemmän profiilin pelaaja tuo parhaimmillaan lisäarvoa vaikuttaessa vastustajaan ja herätellen joukkuetta. Nyt tosin tuollaisen pelaajatyypin tulisi olla kiekolliseenkin peliin kykenevä kaveri. Narreihin mennyt Max Wärn oli JYPissä paras esimerkki nykytarpeesta. Ja kyllähän Boyce myös pelata osasi.
Juu, Wärn tosiaan ajaisi hienosti asian tälläkin hetkellä.

Listassani oli tarkoituksella hieman historian havinaa. Tarkoitukseni oli toki vielä lisätä tuohon edelliseen viestiini, että tällaisessa isäntä-/asennepelaajahankinnassa tulisi olla myös muutkin pelimiehen ominaisuudet kohdillaan, eikä mikään yksipuolinen puukätinen pujottelukeppi. Tuollaiset monipuoliset laatupelaajat ovat kalliita ja vaikeita hankkia tässä vaiheessa kautta.

JypFabu: Kuukka on hyvä mustelmia pelkäämätön luuta ja näyttää loistavaa esimerkkiä joukkueen eteen uhrautumisesta vaikka kiekkoja blokatessaan, mutta edellä mainittujen nimien veroinen "isäntä" hän ei mielestäni aivan kuitenkaan ole.
Pidän Roobasta. On voimahyökkääjä ja esimerkillinen asennepelaaja ja urheilija. Taklaa ja menee ahtaisiin paikkoihin, mutta en usko Rooban aiheuttavan sellaista jännäkakkaa vastustajassa laidan lähellä kuin vaikkapa tilanteeseen nykypelaajista kaahaava Miika Lahti tai entisistä Pile tai Jonne. He kun lähestyivät vauhdilla, vastustajan kiekollisella pakilla päädyssä seurasi poikkeuksetta hätäroiskaisu JYPin eduksi. Tämä tietenkin siksi, koska tiesivät em hyökkääjien taklaavan niin, että todella tuntuu (epämukavalta).

Maalivahtien suhteen minäkin olisin vielä kärsivällinen.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Jonne ja Darryl pois tuolta listalta. Molempien panos seuraan kyseenalainen.
Eikä tuon tyyppisille pelaajille ole nykykiekossa oikein käyttöä. Pujottelukeppejä ja jäähyautomaatteja.
Those are fighting words. Boyce olisi vahvistus tämänkin vuotiseen joukkueeseen. Aika harvassa on joukkueessa pelaajat ollut viime vuosina, jotka ovat pelkällä henkilökohtaisella panoksellaan purkaneet vastustajan pitkän myllyn omissa ilman pitkää kiekkoa. Siihen vielä päälle taklauspeli ja halukkuus puolustaa omia.
Boycen puolustuspeli mahdollisti mm. Perrinin ja Pihlmanin hyökkäyspeliä, ja tasapainotti ketjua omissa.

Vain sokea tai radio/tekstariseuraaja voi väittää, että Boycen panos oli kyseenalainen.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
halukkuus puolustaa omia.
Tämä. Onko tällaista elementtiä näkynyt edellä mainittujen pelaajien poistuttua. Ehkäpä vielä ei ole ollut tarvettakaan, mutta katsellaan miten jatkossa kun pelit kovenevat ja pelikavereita alkaa tippumaan vastustajien sikailuista saikulle. Astuuko Kole tai Kuukka esiin? Tomasek on (vielä) nuorempana osoittanut tuota asennetta Youtuben perusteella, mutta eipä tuon pitäisi olla hänen roolinsa. Mutta hatunnosto asenteesta. Tomasekin kuumaverisyydestä kertonee myös viime aikaiset juputusjäähynsä. Kaveri pelaa suurella tunteella - pidän siitä, kunhan jättää turhautumisjäähyt ottamatta.
 
Viimeksi muokattu:

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@kummitus on mielestäni kartalla sen suhteen että fyysisemmän profiilin pelaaja tuo parhaimmillaan lisäarvoa vaikuttaessa vastustajaan ja herätellen joukkuetta. Nyt tosin tuollaisen pelaajatyypin tulisi olla kiekolliseenkin peliin kykenevä kaveri.

Toki tämä kiekollinen puoli pitäisi toimia myöskin, riittävästi. Mutta minulle lätkässä on kyse myös viihteestä ja olen aina nauttinut siihen liittyvästä intensiteetistä ja vastakkainasettelusta joita joidenkin joukkueiden ja pelaajien välille syntyy. Olen jäänyt kaipaamaan myös Jokereita, joilla oli tarjota vastaan monelaista värikästä pelaajaa, joka osaltaan tätä vastakkainasettelua ja tunnetta sai aikaan. Toki suurempi saalis on aina myös mukavampi kaataa, sekin on osa viihdettä.

JYPissä ei ole tällä hetkellä todellista Isäntää joka täyttäisi tämän roolin merkityksen, ainakaan minulle. Ei ole Kuukasta siihen, eikä Roobasta. Niin paljon kuin muutoin Roobasta ja hänen kehityksestä jääkiekkoilijana pidänkin, ei hän edusta missään nimessä Isäntää joka pudottaisi tarvittaessa hanskat puolustaessaan omia. Jos muutaman esimerkin pelaajatyypistä antaa niin vaikkapa Mike Halmo (Ilves) tai Ed Wittchow (KooKoo), tämän tyypin pelaajilla voisi olla jotain annettavaa myös fyysisemmän kiekon ystäville, ainakin sitä tilattaessa.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Pidän Roobasta. On voimahyökkääjä ja esimerkillinen asennepelaaja ja urheilija. Taklaa ja menee ahtaisiin paikkoihin, mutta en usko Rooban aiheuttavan sellaista jännäkakkaa vastustajassa laidan lähellä kuin vaikkapa tilanteeseen nykypelaajista kaahaava Miika Lahti tai entisistä Pile tai Jonne. He kun lähestyivät vauhdilla, vastustajan kiekollisella pakilla päädyssä seurasi poikkeuksetta hätäroiskaisu JYPin eduksi.

Onhan sulla tossa pointti. Mä oon vaan suopeudella katsonut Rooban tekemistä. Liike riittää, urheilusellisuus riittää ja asenne 100% Mä en käsitä, jos tuo ei sytytä omaa joukkuetta tekemään ja laittamaan itseään enemmän likoon.

Papparaisista Tuppurainen miellyttää samasta syystä. Lahden kohdalla vaan tilanne alkaa nykymenon suhteen olla, että ei tahdo ehtiä mainitunlaisen paineen antoon, tai jos ehtii, niin ei ehdi omiin. Asenne on kyllä taatusti kohdillaan.

Nää on tietty myös aina taktisiakin juttuja, jolloin samanlaiset sytyttäjät ja roolipelaajat tulee olla toisin ominaisuuksin kuin ennen. Tonne pakkipäähän kyllä kaipaisi jonkinlaisen fyysisen roikaleen, joka osaa lukea peliä ja puolustaa, mutta osaa myös liikkua ja taas tää on kiinni osin siitä, mitä valkku korvaan kuiskuttaa, mikäli oma pää jätetään viisikon miehityksessä kokonaan vastustajan armoille, niin samahan se on oli siellä millainen karpaasi tahansa, ehkä koodinimi skrbek olisi paikallaan.

Mutta kuten huomioitu, sulla on osuva pointti ja mua härnää, kun mieli väkisin pohtii sitä tulevaa aikaa ja mitä siitä rakennetaan.
 

Hexa

Jäsen
Vain sokea tai radio/tekstariseuraaja voi väittää, että Boycen panos oli kyseenalainen.
Boycehan oli itse asiassa kiekollisenakin varsin pätevä, kun sai olla kiekollisemmassa roolissa, sekä hänen luistelu oli myös varsin sulavaa. 2016 playoffeissa oli yksi JYPin parhaita pistemiehiä, ellei jopa paras, lähes ppg-tahdissa. Silloin piti oikein hieraista silmiä, että kukas siellä oikein pyörittääkään peliä kaukalossa. Harmi että on jo lopettanut uransa.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä. Onko tällaista elementtiä näkynyt edellä mainittujen pelaajien poistuttua. Ehkäpä vielä ei ole ollut tarvettakaan, mutta katsellaan miten jatkossa kun pelit kovenevat ja pelikavereita alkaa tippumaan vastustajien sikailuista saikulle. Astuuko Kole tai Kuukka esiin? Tomasek on (vielä) nuorempana osoittanut tuota asennetta Youtuben perusteella, mutta eipä tuon pitäisi olla hänen roolinsa. Mutta hatunnosto asenteesta. Tomasekin kuumaverisyydestä kertonee myös viime aikaiset juputusjäähynsä. Kaveri pelaa suurella tunteella - pidän siitä, kunhan jättää turhautumisjäähyt ottamatta.

Samaa mieltä, ei todellakaan ole Tomasekin rooli. Pidän myös, että siellä on tulta ja tappuraakin, mutta ei mitään mussunmussun jäähyjä liikaa kiitos. Hassua sinänsä, mutta Tomasek on ainoa pelaaja joka ensimmäisenä tulee asenteen puolesta mieleen ja tämä latistaa omaa fiilistä, ei voi mitään.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Telian 360 lähetyksessä kerrottiin äsken, että newtonin jakke palaa JYPiin.
Olin juuri tulossa kysymään täältä JYP-henkisiltä, mistä tämä virallinen tieto löytyy? JYPin sivuilla ei äsken ollut mitään mainintaa asiasta.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Uskoisin, että tämä julkaistaan mj-tauolla, jos julkaistaan lainkaan.

Tämän vuoden viimeinen mahdollinen finaali on 4.5, joten jos vahvasti huhuiltu artistisoppari pitää paikkansa, niin ajoittuu sopivasti mj-tauolle.
 

david

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hienoa, jos Jake tulee! Tämä joukkue tarvitsee nyt arkeensa jotakin uutta ja yksi liigan parhaista hyökkäävistä pakeista voisi olla juuri sitä.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Hyökkääviä pakkeja enemmän tarvittaisiin puolustavia oman maalin edessä jämäkästi pelaavia helpon syötön antavia pakkeja. Newton ei ihan sitä täysin ole.

Tässä täysin samaa mieltä.

Mikähän ihme siinä on, että täällä unohdetaan kovin nopeasti ne esitykset viime kaudelta JYPin paidassa, kun selässä lukee "newton" tai "mäenpää". Kummatkaan eivät mitään kovin suurta ole esittäneet, ja etenkin ensin mainitusta minulle tulee mieleen viime kauden selännostamiset ja löysä paskuus puolustuspäässä.

Toki, jos kaikki tähdet olisivat kohdallaan, ja kummatkin esittäisivät niitä otteita mihin parhaimmillaan pystyisivät, JYPillä olisi kaksi Liigan top 5-pakkia. Siinä mielessä ymmärrän, mutta valitettavasti vähän epäilen.
 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Sen mitä minä muistan Darryl Boycesta, niin aika harvassa oli ne pelit kun pystyin pitämään panoksesta. Mutta minulle jo kerrottiin, että olen väärässä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Boyce oli ainakin parhaimmillaan 2016 Saipa-sarjassa. Painavia taklauksia (jossain pelissä 1 vaihtoon pari oikein makeaa taklausta) ja muutenkin taisteluasenne kohdallaan. Ja sitten taas on jäänyt mieleen päinvastaisuuksista joku syksyinen Ilves-ottelu jossa turhautuminen -> mailanheitto ja oliko jopa ottelurangaistus.

Joku koodinimellä Boyce / Yonkman tarvittaisiin kyllä tälle kaudellekkin. Tosin jälkimmäisen kohdalla ehkä vähän vikkelämpi tapaus.
 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Piti tarkistaa pöytäkirjoista mitä olen peleistä tehnyt. 18.10.2014 eli noin 4 vuotta sitten löytyi kirjaus "Nyt Darryl Boyce sieltä, siellä on peli kesken" 2016 Saipa-sarjassa olen tuupannut plussaa 1-4 kohdalla. Enemmän jäi mieleen paikkojen tuhlaajana, jäähyilijänä kuin minään taistelun ruumiillistumana.

Aika on saattanut kullittaa muistoja. Max Wärniä kyllä kaipaan, kun sen joku nosti esille.
 

Huikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp Jyväskylä, Detroit Red Wings, Tre Kronor
Taisi olla Atte Pentikäisen pikkusikaan kyllästyminen ja keihästämisestä ulos. Ilves vei pelin sen vitosen maaleilla.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Boyce oli ainakin parhaimmillaan 2016 Saipa-sarjassa. Painavia taklauksia (jossain pelissä 1 vaihtoon pari oikein makeaa taklausta) ja muutenkin taisteluasenne kohdallaan. Ja sitten taas on jäänyt mieleen päinvastaisuuksista joku syksyinen Ilves-ottelu jossa turhautuminen -> mailanheitto ja oliko jopa ottelurangaistus.

Joku koodinimellä Boyce / Yonkman tarvittaisiin kyllä tälle kaudellekkin. Tosin jälkimmäisen kohdalla ehkä vähän vikkelämpi tapaus.

Vielä paremmin Boyce jakeli niittejä Kärppä -sarjassa. Vastaavaa pommitusta en ole JYPin pelaajilta nähnyt tuon ottelusarjan jälkeen. Toki sama menee tuohon SaiPa -sarjaan, jossa Kolehmainen, Boyce ja kumppanit pehmittivät SaiPan aivan täysin.
Mikään armoton maalintekijä Boyce ei ikinä urallaan ollut, eikä tätä sen vuoksi Jyväskylään hankittukkaan. Vaan nimen omaan tuomaan kokemusta, luisteluvoimaa ja kovuutta alempiin ketjuihin, ja sitä mieheltä saatiin.

Olikohan tuo nelonen muodossa Kolehmainen-Lahti-Boyce tuolla SaiPan pehmitys vuonna ja Boyce liimasi tuon ketjun yhtenäiseksi. Kolen ja Rambon vauhti omissa ei riittänyt purkamaan paineita, mutta niin vain Darryl nosti jalalla sen kiekon kerta toisensa jälkeen omista punaiselle, kiekko päätyyn ja vaihtoon. IFK-sarjaan tuo ketju sitten hajotettiin ja Boyce pistettiin pelaamaan Ekin? kanssa. Vähemmän yllättäen nelonen oli aivan täysin purjeissa omissa tuon jälkeen. Mutta Boycehan oli ihan turha kaveri, kun joku saatanan Huikko siitä jaksaa mutustella useamman viestin verran...
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samaa mieltä, ei todellakaan ole Tomasekin rooli. Pidän myös, että siellä on tulta ja tappuraakin, mutta ei mitään mussunmussun jäähyjä liikaa kiitos. Hassua sinänsä, mutta Tomasek on ainoa pelaaja joka ensimmäisenä tulee asenteen puolesta mieleen ja tämä latistaa omaa fiilistä, ei voi mitään.
Tuosta Tomasekin kympistä: onhan se tyhmää, että paras rankkarinvetäjä laittaa itsensä ulos vaikka teoriassa oli vielä mahdollisuus tulla tasoihin. MUTTA, Tomasek kerran tönäisi pleksejä ja siitä kymppi. Toki siellä oli mussuttamista alla, mutta kyllä tuota jäähyboksissa hermoilua ja tunteiden purkamista on nähty iät ajat ja aika kevyellä tuon kympin sai. Tomasekin pelissä on asennetta, mutta ei hän todellakaan ole mikään kuumakalle jäällä. Päinvastoin. Toki selostajat voi rakentaa Tomasekille maineen pelaasta, jolla "helposti keittää yli", johan me on jo yksi pleksiin tönäisy nähty.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös