Oulu – paska kaupunni?

  • 151 767
  • 594

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Olen Oulussa (keskustassa) - elämääni ensimmäistä kertaa. Olen toistaiseksi varsin tykästynyt, täällä on viehkeitä ihmisiä. Näkyvillä ei ole niitä Raksilasta tuttuja paidattomia huligaaneja, vaan miellyttäviä jolokottavaa kieltä puhuvia tyyppejä. Aurinkokin paistaa ja ruoka-annokset ovat tehty VITTU MIEHILLE.

Mutta. Tänne tullessa oli leimallinen ongelma, sillä välittömästi Pohjois-Pohjanmaalle tultuamme tiellä oli aivan loputtomasti asuntoautoja ja -vaunuja. Mitä kummaa? Mistä niitä sikiää ja kuinka normaalit ihmiset jaksavat moista? Suorastaan nauratti kun ärsytti niin pahasti se matelu...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siellä on jonkin lestasuvun perhejuhlat sattunut kohdille. Testaapa Kauppuri5, josko taso on säilynyt hyvänä. Ajattelin vielä ennen töiden alkua käydä yksin Oulussa, osin niiden mättöjen innoittamana.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Testaapa Kauppuri5, josko taso on säilynyt hyvänä.
Haha! Mahtavaa, sillä skrivasin tuon viestin Kauppuri5:sta ruokia odotellessa. Aivan helvetin hyvä annos tuli syötyä, paikan suosituin setti nimeltään Teurastaja. Onneksi en ottanut tuplana, olisi "halajeennut".

Ps. Ainiin lestat tietysti. Ei helvetti.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo ei Oulussa nälkää tarvitse nähdä. Kauppurin ainoa vika on, että se on yleensä täynnä porukkaa. Jos ei ole pakkomiellettä syödä aina haarukalla ja veitsellä, niin kannattaa käväistä myös jollain paikallisella grillillä. Kutsuvat niitä sielläpäin nimellä "kipsa".
 

Fordél

Jäsen
Meitä jatkislaisiahan on ravannut tänään Oulusa sen verran, että olisi kokoontumisen saanut pystyyn. Itsekin olen käynyt monesti Kauppuri5:ssa, mutta nyt kun lihansyönti on jäänyt, on sanottava hyvästit myös tälle ravintolalle. Onneksi vastapäätä löytyi uusi tuttavuus ja kenties uusi kantapaikka Phuket thai take away. Kympillä sai mainion thaisapuskan tofulla. Palvelu oli mainiota ja iloista. Suosittelen!
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Haha! Mahtavaa, sillä skrivasin tuon viestin Kauppuri5:sta ruokia odotellessa. Aivan helvetin hyvä annos tuli syötyä, paikan suosituin setti nimeltään Teurastaja. Onneksi en ottanut tuplana, olisi "halajeennut".

Ps. Ainiin lestat tietysti. Ei helvetti.


Noh noh, oikea muotohan olis "halennut".

Kannattaa myös käydä Roosterissa. Varsin hyvä burgerit sielläkin, ja alakerrassa suht kattava valikoima erilaisia alkoholijuomia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kaveri muutti vastikään Ouluun ja haluaisi tietää missä näkisi Joshua vs Klitschko -myllyn lauantaina?
 

Barney

Jäsen
Nostetaan ketju ylös. Itse en ole koskaan (ainakaan tietääkseni) Oulussa vieraillut, mutta loppukesästä saattaa olla edessä muutto sinne opiskelujen perässä. Mielenkiinnosta kyselisin oululaisilta, että minkälainen kaupunki se Oulu on? Onko se niin paska kaupunki kuin väitetään? Pitääkö alkaa jo miettimään, mihin kaupunkiin hakee siirtohakua ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen? Lisäksi jos on Oulun yliopistolla opiskelleita ihmisiä. niin mielelläni kuulisin millainen se on. Millaista on opiskelijaelämä Oulussa? Asuntohakemustakin pitäisi laittaa sisään, joten onko tuolla Oulussa jotain paskoja kaupunginosia, joihin ei kannata mennä? Millaiset on kulkuyhteydet eri kaupunginosien ja yliopiston välillä? Onko jotkut kaupunginosat/opiskelija-asunnot hintalaatusuhteeltaan selvästi parempia kuin muut?

Aika paljon kysymyksiä, joten mielelläni haluaisin niihin vastauksia. Myös muuta kuin kysyttyä saa kertoa liittyen Ouluun ja etenkin opiskelijaelämään Oulussa. Pahin pelkoni on, että löydän itseni asumasta jostain narkkarien keskeltä helvetin kaukana yliopistolta ja huonoilla bussiyhteyksillä.
 

salama#8

Jäsen
Asunnon katselisin akselilta Tuira - Alppila - Koskela - Linnanmaa, jos opiskelemaan yliopistoon olisin tulossa. Toppilaa välttäisin. Omaa kokemusta sieltä ei ole, mutta puheiden mukaan rauhatonta. Itse olen asunut Tuirassa ja Alppilassa ja molemmat mukavia paikkoja. Tuirastakin löytyy rauhattomampia nurkkia Valtatien (?) lähistöltä. Asuin Koskitiellä ja siellä oli rauhallista. Alppilasta kokemus reilu 5 vuotta sitten. Siellä asu paljon opiskelijoita ja oli ihan mukavaa seutua. Vähän on kauempana kaupungista, mutta toisaalta lähempänä yliopistoa kuin Tuira.

Oulun joukkoliikenne ei ole mikään paras mahdollinen, mutta väliä keskusta Linnanmaa pääsee sukkuloimaan. Joukkoliikenteen kannalta Tuira olisi yksi parhaista kaupunginosista, kun siitä ajaa iso osa busseista läpi. Yliopistosta en osaa sanoa mitään, kun itse olin ammattikorkeakoulussa. Paska kaupunni se Oulu on, mutta itse olen viihtynyt.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Samaa mieltä siitä, että linja Keskusta-Linnanmaa on yliopisto-opiskelijalle paras. Siitä löytyykin usein vaihtoehtoa monenlaista vähän riippuen siitä haluaako enemmän opiskella vai käydä kaupungilla juhlistelemassa. Ekstrasuositukseni Syynimaa/Puulinnanmaa -alueelle. Erittäin rauhallista perhealuetta ja yliopisto on lähellä. PSOAS:illa on siellä asuntoja. Linja-autot kulkevat keskustan ja Linnanmaan väliä tiheään, joten talvikylmälläkään ei välttämättä tarvitse pyöräillä. Muutenhan täällä kannattaa liikkua paljon pyörällä kun pyöräteitä on paljon ja maa on tasaista.

Oulun yliopisto on arkkitehtooninen ihme. Varsinkin vanha puoli on kaunis kuin mikä.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Nostetaan ketju ylös. Itse en ole koskaan (ainakaan tietääkseni) Oulussa vieraillut, mutta loppukesästä saattaa olla edessä muutto sinne opiskelujen perässä. Mielenkiinnosta kyselisin oululaisilta, että minkälainen kaupunki se Oulu on? Onko se niin paska kaupunki kuin väitetään? Pitääkö alkaa jo miettimään, mihin kaupunkiin hakee siirtohakua ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen? Lisäksi jos on Oulun yliopistolla opiskelleita ihmisiä. niin mielelläni kuulisin millainen se on. Millaista on opiskelijaelämä Oulussa? Asuntohakemustakin pitäisi laittaa sisään, joten onko tuolla Oulussa jotain paskoja kaupunginosia, joihin ei kannata mennä? Millaiset on kulkuyhteydet eri kaupunginosien ja yliopiston välillä? Onko jotkut kaupunginosat/opiskelija-asunnot hintalaatusuhteeltaan selvästi parempia kuin muut?

Aika paljon kysymyksiä, joten mielelläni haluaisin niihin vastauksia. Myös muuta kuin kysyttyä saa kertoa liittyen Ouluun ja etenkin opiskelijaelämään Oulussa. Pahin pelkoni on, että löydän itseni asumasta jostain narkkarien keskeltä helvetin kaukana yliopistolta ja huonoilla bussiyhteyksillä.

Yliopistohan on yks sokkeloinen kampus jonka pääkäytävät tulee nopeesti tutuksi. Paitsi jos menet lääkikseen niin olet toisella puolen kaupunkia. Linnanmaalla ja lähistöllä on opiskelija-asuntoja ja pyöräilyreitit on hyviä useisiin suuntiin. Busseja kulkee parhaiten Yliopisto-Keskusta (ja mitä siihen väliin jää alueita) välillä, muuallekin mutta harvakseltaan pääkaupunkiseutuun verraten. Toppilassa ja Rajakylässä lienee rauhattomimmat taloryppäät muttei nekään mitään mahdottomia alueita ole asua varsinkaan jos ei itse niissä ns. huonoissa taloissa ole.

Opiskelijaelämää on aivan riittävästi kun uskaltautuu muihinkin kuin oman kiltansa tapahtumiin. Teekkaritalo on nyt remontissa Kaionharjussa ja avautuu joskus lokakuussa näillä näkymin entistä ehompana. Keskustassa on tietysti baaribileitä varmasti joka viikko jonkun killan/yhdistyksen järkkäämänä jne.

Itsellä kerkisi melkein vuosikymmen vierähtää Helsingissä ennen muuttoa Ouluun 2014 ja hyvin sopeuduin ainakin itse. Tervetuloa Ouluun!
 

Barney

Jäsen
Kiitokset @salama#8 @vanukas ja @DTremens

Vaikuttaa siltä, että sopivan oloisia asuinalueita voisivat olla ainakin Linnanmaa, Alppila, Syynimaa ja Kaijonharju. Varmaan ainakin talvella lämmittää enemmän se koulun läheisyys kuin keskustassa asuminen. Etenkin jos keskustaan on hyvät kulkuyhteydet (toivottavasti myös öisin).
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Kiitokset @salama#8 @vanukas ja @DTremens

Vaikuttaa siltä, että sopivan oloisia asuinalueita voisivat olla ainakin Linnanmaa, Alppila, Syynimaa ja Kaijonharju. Varmaan ainakin talvella lämmittää enemmän se koulun läheisyys kuin keskustassa asuminen. Etenkin jos keskustaan on hyvät kulkuyhteydet (toivottavasti myös öisin).
Vastikään Kaijonharjusta pois muuttaneena voin allekirjoittaa @DTremens mietteen paikallisliikenteen (=onnikoiden) vähintään kohtalaisesta toimivuudesta Yliopiston alueelta keskustaan. En keksinyt kyllä valittamisen sijaa. Asuinalueenakin oikein kelvollinen, mitä nyt vuokrahinnat taitavat nousta väkisinkin, kunhan uusi OAMK:n kampus fuusioituu aikanaan Yliopistoon. Kaijossa bonuksena mukavat ulkoilureitit, kun se on näppärästi kahden järven välissä.

Alppila taasen on aivan ehdoton oma suosikkini alueista, joissa olen Oulussa asunut (Tuira, Etu-Lyötty, Keskusta, Alppila, Myllyoja, Kaijonharju ja Toivoniemi) jo muiden yllä mainitsemista syistä. Suosittelen yo-opiskelijalle lämpimästi. Toivoniemi hyvänä kakkosena.

Oulu on opiskelijoiden kaupunki, joten sekaan mahdut varmasti.
 

teppana

Jäsen
Ehdottomasti sykkeli käyttöön jos Oulussa asuu. Itse ajoin pääsääntöisesti Pikisaaresta Linnanmaalle kouluun muutaman vuoden ajan kun reitit oli niin hyvät. Kyllä julkisetkin kulkee, toki pääkaupunkiseudulta tulleen pitää vähän totutella harvempaan aikatauluun.

Itse oon Oulussa nyt sen viitisen vuotta asunut ja oon tykännyt. Toppila on tosiaan vähän rauhaton paikka, itse asun nykyään Toppilansalmessa ja ennen kun tuo uus KKK marketti aukesi niin tuli käytyä Toppilan Salessa. Siellä näki viikonloppuisin ties minkälaista vipeltäjää. Jossain vaiheessa tais olla vakituinen vartija kaupassa. En tiedä onko enää. Mutta kyllä sielläkin varmasti uskaltaa asua ja Toppilan puistossa on suosittu frisbeegolf rata. En itse harrasta mutta lenkillä siellä oon käyny ja aina on jengiä heittelemässä. Järjestivät siellä viime kesänä ilmeisesti jotkin isot kansainväliset kisatkin. On Toppilassa myös Oulun Kiipeilykeskus missä on kiva käydä kavereiden kanssa ottamassa hiet ja adrenaliinit ennen lauantaisaunaa ja baanaa.

Perus ruokapaikat nuorelle miehelle on tietenkin Kauppuri5 ja Da Max keskustassa, Pannukakkutalo torinrannassa. Mutta Oulusta löytyy myös yllättävän tasokasta ravintolakokemusta jos se kiinnostaa. Uusi Lapland Hotels ketjun ravintola Oula on laadultaan melkein jopa Fine Dining niin ruoan laadun kuin palvelun suhteen. Ravintola Uleåborg 1881 on myös tunnelmallinen ravintola torinrannan yhdessä aitassa. Intiimi ja rauhallinen fiilis minne kannattaa viedä vaikka se humanistisen tiedekunnan kuumin perä treffeille. Ja tottakai kesään (miksei myös talveen mutta mukavampi kävellä torinrantaan digestiiville jälkikäteen) kuuluu jo melkein legendaariseksi muodostunut Sokeri-Jussin Kievari. Poronkieli on ehdottomasti yksi parhaista jos se listalla sattuu olemaan. Merellinen buffetlounas löytyy Nallikarista Oulun Edenin kanssa samalla rannalla. Viimeisenä tietysti Ravintola Hugo joka sitten kahdelta hengeltä verottaa helposti sen 250€ mutta kokemuksena huikea. Yksi tasokkaimpia ravintoloita missä koskaan tullut käytyä ja upea idea vaikka synttäri/joululahjaksi paremmalle puoliskolle.

Jos asumisbudjettiin pystyy lyödä ihan pikkuisen lisää, kannattaa katsella vuokrayksiöitä Oulun Siiloilta. Talossa on muutama kymmenen yksiö asuntoa jotka on pääosin sijoitusasuntoja ja joka kesä näkyy opiskelijoiden muuttoliikettä. Todella rauhallinen ja upea paikka asua. Meri muutaman metrin päässä ja jos pyöräily ei pelota niin keskusta ja yliopisto on 15-20 minuutin päässä.
 
Kaupungin (maailmallakin kohtuullisen tunnettu) tunnetuin rock-yhtye keskittyi teksteissään käsittelemään lähinnä ahdistusta ja itsemurhaa. Sanotaan, että oululainen osoittaa tykkämisenkin vittuilemalla. Onko se sitten itsevarmuutta? Tympeyttä se ainakin toisinaan on.

Esim. Oulun torilla ei tarvitse paljon vieraille jutella. Monissa muissa Suomen kaupungeissa teoriassa mahdollista.
 
Sentenced on jo muinaishistoriaa? Eniten myytyjä levyjä maailmalla oululaisartisteista. Yli puoli miljoonaa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Äijät asuivat yhtä jäsentä lukuunottamatta (tosin pääasiallinen säveltäjä) merkittävän levytysuran ajan Oulussa. Yleisesti pidetään oululaisena yhtyeenä.
Kärpäset pitävät yleisesti paskasta, joten sinun kannattaa maistaa.

Samalla logiikalla Keravalla syntyneet häiskät muuttaessaan Helsinkiin levyttämään ovatkin sitten perustaneet helsinkiläisen bändin. Kyllä se henkinen tausta ja juuret ovat silti siellä Keravalla.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No mutta missä on sarjakakkaaja? Vieläkö löytyy se oulu on paskakaupunni kirjoitus samasta seinästä? Valaiskaa meitä oi paskan kaupungin asukkaat, kun tiedotusvälineet eivät ole hoitaneet hommiaan ja uusia päivityksiä ei ole asioiden tiimoilta tullut.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
No mutta missä on sarjakakkaaja? Vieläkö löytyy se oulu on paskakaupunni kirjoitus samasta seinästä? Valaiskaa meitä oi paskan kaupungin asukkaat, kun tiedotusvälineet eivät ole hoitaneet hommiaan ja uusia päivityksiä ei ole asioiden tiimoilta tullut.
Sarjakakkaaja oli kuulemani mukaan turvapaikkaihme.

Samalla seinällä oli teksti noin viikko sitten.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Helsingin F1 kisasta puhuttiin joskus ja nykyisin huhutaan Kymiringistä, mutta mielestäni Helsinkiä ei kannattaisi laittaa enää tukkoon ja Kymiringilläkin menee vielä muutaman vuosi ainakin ennen kuin kisa voidaan järjestää, joten jokin pieni kaupunki kuten Oulu voisi olla hyvä paikka kisan järjestämiselle mikäli rahoittajat tulisivat samaa kautta ja kisa Suomeen haluttaisiin saada aikaisemmin. Linkin takana ehdotus rataprofiilista, joka kulkisi ikonisesti kauppakeskuksen lävitse

https://pbs.twimg.com/media/DmliI6JWwAAGveI.jpg:large
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös