Miksi vain ylioppilaita arvostetaan?

  • 21 725
  • 165

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Viestin lähetti DanC
Toinen asia on , miten sitten perheen / suvun piirissä arvostetaan valmistumista, on sitten kyse mistä tahansa opinnoista

Niin no kai meillä kotona ylioppilaaksi tuloa jotenkin arvostetaan, mutta ei mitenkään vouhoteta. Olin itse 3 vuotta sitten perheen 5. ylioppilaaksi "valmistunut". Kummatkaan isoveljeni eivät pitäneet juhlia, enkä minäkään. Vielä on ensi vuonna perheeseen tulossa 6. ja viimeinen ylioppilas, eikä juhlia ole tulossa silloinkaan. Vanhemmista en tiedä, miten railakkaasti aikoinaan n. 37 vuotta sitten juhlivat.

Kyllähän siinä semmonen suurin hohto häviää, kun perheessä ei muita olekkaan, kuin ylioppilaita ja sukusin näitä otuksia vilisee. Eiköhän ne ihmiset pidä näitä juhlia, joitten mielestä ylioppilaaksi tulossa on jotain juhlimista. Ja semmosessa perheessä/suvussa jossa ylioppilaita on vähän, halutaan juhlia tätä "suurta" tapahtumaa, kun kerran "aihetta" on. Turhaa pelleilyä sanon minä!
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti seisnauraa


Kyllähän siinä semmonen suurin hohto häviää, kun perheessä ei muita olekkaan, kuin ylioppilaita ja sukusin näitä otuksia vilisee. Eiköhän ne ihmiset pidä näitä juhlia, joitten mielestä ylioppilaaksi tulossa on jotain juhlimista. Ja semmosessa perheessä/suvussa jossa ylioppilaita on vähän, halutaan juhlia tätä "suurta" tapahtumaa, kun kerran "aihetta" on. Turhaa pelleilyä sanon minä!

Totta.

Itse olen viime kevään ylioppilaita ja vaikka pitkään ja hartaasti juhlia vastustin, ne kuitenkin päätettiin pitää. Yksi syy oli isovanhemmat: Olen heidän ensimmäinen lapsenlapsi, joka kirjoittaa ylioppilaaksi (koska olen vanhin lapsenlapsi).

Itse juhlissa ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta otti aika armottomasti aivoon se hirveä hössötys sitä ennen.

Olisin jättänyt myös lakin ostamatta, koska eihän sillä ole edes nykyään mitään virkaa/statusarvoa? Suorastaan nauratti nekin kaverit, jotka tänä vappuna kulkivat lakki päässä kaupungilla. Huh huh.. Ylioppilaslakki statuksen symbolina on aikansa elänyt juttu. Jos olet kirjoittanut ylioppilaaksi 60-luvulla tai sitä ennen, on se ylioppilaslakin pito ihan oikeutettua, mutta nykyaikana kun kuka tahansa voi päästä ylioppilaaksi, ei tuolla ole enää mitään arvoa. Oli vähän off topic, mutta...
 

katjuska

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Loistava ketju, kerrassaan! Itsekin olen manannut älytöntä vouhotusta ylioppilaat sitä ylioppilaat tätä, ylioppilaat ylioppilaat YLIOPPILAAT! Eikö kukaan tosiaan muista meitä ammattiin valmistuvia? Missään ei puhuta edes ammattikorkeista ynnä muista valmistuvista. Media jauhaa vain ylioppilaista.

Itse valmistun lauantaina pukuompelijaksi. Osa luokkakavereista tilasi lakin ja järjestää juhlat. Minä en. Miksi?
Lakki on minusta täysin tyhjänpäiväinen kapistus, sitä voi pitä päässä ehkä kerran vuodessa ja maksaa tuplasti yo-lakin hinnan. Kaiken huipuksi se on kopiotu ylioppilailta, jotta ammattikoulu ja lukio olisivat "saman arvoisia". Epäilen.

Juhlia en pidä, koska en kestä sitä hirveää tekopyhyyttä mikä niissä vallitsee. Kummit, tädit, sedät, serkut jne. joiden kanssa ei normaalisti ole missään tekemisissä ovat yhtäkkiä niin hirveän onnellisia puolestasi. Ei kiitos.

Kyse ei siis suinkaan ole siitä ettenkö arvostaisi ammattiani, kuten jotkut sen tulkitsevat. Ei sinnepäinkään. Osaan arvostaa ammattiani ilman lakkeja, ammattisormuksia, juhlia ym turhaa.

Minulla ei myöskään ole mitään henkilökohtaista lukiolaisia vastaan, monet kavereistani käyvät lukiota. Toisille sopii, toisille ei. Toiset ovat käytännönläheisiä, toiset ei niinkään.
Paras ystäväni on lukiossa enkä mitenkään voisi edes kuvitella häntä ammattikouluun. Itse taas en koskaan edes harkinnut lukioon menoa, vaikka yläasteella ei ollut aavistustakaan mille alalle haluan.

Onnittelut minunkin puolestani kaikille koulunsa päättäville!
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti katjuska
Eikö kukaan tosiaan muista meitä ammattiin valmistuvia? Missään ei puhuta edes ammattikorkeista ynnä muista valmistuvista. Media jauhaa vain ylioppilaista.

Itse valmistun lauantaina pukuompelijaksi. Osa luokkakavereista tilasi lakin ja järjestää juhlat. Minä en. Miksi?
Lakki on minusta täysin tyhjänpäiväinen kapistus, sitä voi pitä päässä ehkä kerran vuodessa ja maksaa tuplasti yo-lakin hinnan. Kaiken huipuksi se on kopiotu ylioppilailta, jotta ammattikoulu ja lukio olisivat "saman arvoisia". Epäilen.

Juhlia en pidä, koska en kestä sitä hirveää tekopyhyyttä mikä niissä vallitsee. Kummit, tädit, sedät, serkut jne. joiden kanssa ei normaalisti ole missään tekemisissä ovat yhtäkkiä niin hirveän onnellisia puolestasi. Ei kiitos.

Eikö tuossa nyt ole jonkinlaista ristiriitaa kun ensin valitat, että mediassa jauhetaan vain ylioppilaista ja heti seuraavaksi ilmoitat, ettet itse aio juhlia valmistumistasi?

Minä olen myös ihmetellyt, miksei ammattiin valmistuvia huomioida lehdissä ja televisiossa, vaikka itse ylioppilas olenkin. Toisaalta monikaan ammattiin valmistuva ei juhli valmistumistaan, kuten suuri osa ylioppilaista tekee. Minä olen joka kerta aidosti ihmeissäni, kun ammattikoulusta valmistuva kaverini ilmoittaa, ettei sitten pidä juhlia. Ihan yhtä mielelläni minä niihin valmistujaisiin menisin kuin lakkiaisiinkin, ehkä jopa mieluumminkin kun niitä juhlia on harvemmin. Ammattikoululaisilla on kai jo valmiiksi sellainen asenne, että "ei mua tarvii juhlia" ja minusta siitä pitäisi lähteä tilannetta korjaamaan.

Kun sain valkolakin vuosi sitten, juhlat olivat itsestäänselvyys. Nuo juhlat olivat oikeastaan juuri tuon 12-vuotisen koulutaipaleen päättymisen vuoksi. Suuri urakka peruskoulua ja yleissivistävää lukiota oli nyt takana ja itsenäinen opiskelijaelämä edessä.

Eniten minua ärsyttää se, kun nykyään lähihoitajilla ja muilla ammattiin valmistuvilla on myös lakki, joka on ylioppilaslakista matkittu. Miksi pitää yrittää olla samanlainen vaikka kyse on kuitenkin ihan eri asiasta jos valmistuu ammattiin kuin jos "valmistuu" lukiosta. Eikä vaikkapa parturi-kampaaja ja ylioppilas todellakaan ole tasa-arvoisia. Minä en ainakaan antaisi jonkun vastavalmistuneen ylioppilaan leikata hiuksiani. (typerä esimerkki, tiedetään)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti Chip
Eniten minua ärsyttää se, kun nykyään lähihoitajilla ja muilla ammattiin valmistuvilla on myös lakki, joka on ylioppilaslakista matkittu. Miksi pitää yrittää olla samanlainen vaikka kyse on kuitenkin ihan eri asiasta jos valmistuu ammattiin kuin jos "valmistuu" lukiosta. Eikä vaikkapa parturi-kampaaja ja ylioppilas todellakaan ole tasa-arvoisia. Minä en ainakaan antaisi jonkun vastavalmistuneen ylioppilaan leikata hiuksiani. (typerä esimerkki, tiedetään)

Ei niin paha loukkaus, kuin teekkarien tupsulakista olevat väännökset: merkonomi-lakki ja insinööri-lakki, joista jälkimmäinen on siis AMK-insinööriopiskelijoiden VIOLETTI tupsulakki. Rehellisesti sanottuna se on karmean näköinen.
 

katjuska

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Chip
Eikö tuossa nyt ole jonkinlaista ristiriitaa kun ensin valitat, että mediassa jauhetaan vain ylioppilaista ja heti seuraavaksi ilmoitat, ettet itse aio juhlia valmistumistasi?

Ei siinä mitään ristiriitaa ole. Kuten jo yritin sanoa minua ärsyttää median mieletön vouhotus ylioppilaista, kuin he olisivat jotain elämää suurempaa. Juhlat ei liity siihen mitenkään. Ei minulla ole mitään muiden juhlia vastaan, jokainen ylioppilas, ammattikoulusta tai mistä tahansa muualta valmistuva saa puolestani pitää niin suuret juhlat kuin haluaa. Minä en halua, syyn mielestäni kerroin jo.
Sanoin siis etten järjestä juhlia, en sanonut etten juhli valmistumistani. Siinäkin on iso ero.
 
Viimeksi muokattu:

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Ei kiinnostaisi juhlia lainkaan, koska ylioppilaaksi kirjoittaminen ei ole mitään. Täysin leikkikoulu. Sanalla sanoen vituttaa koko hössötys ja mussutus.

Arvostan ammattikoululaista valmista enemmän kuin omaa saavutustani, koska heillä on sentään taito harjoittaa jotain ammattia saman tien.

Itse opin lukiossa viettämänäni aikana lähinnä puhumaan paskaa, valehtelemaan ja selittelemään itseni läpi kursseista jne. Opin löysäilemään ja luistamaan kaikesta mahdollisesta. Nyt osaan korkeintaan nuo taidot, jotka sinäällään ovat kyllä melko hyödyllisiä, mutta ammatiksi niistä ei ole - sikäli kun en ole autokauppiaaksi ryhtymässä.

Vitut yo-hössötyksestä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Viestin lähetti acidjam
Ei kiinnostaisi juhlia lainkaan, koska ylioppilaaksi kirjoittaminen ei ole mitään. Täysin leikkikoulu.

snap snap snap

Itse opin lukiossa viettämänäni aikana lähinnä puhumaan paskaa, valehtelemaan ja selittelemään itseni läpi kursseista jne. Opin löysäilemään ja luistamaan kaikesta mahdollisesta. Nyt osaan korkeintaan nuo taidot, jotka sinäällään ovat kyllä melko hyödyllisiä, mutta ammatiksi niistä ei ole - sikäli kun en ole autokauppiaaksi ryhtymässä.

Niin tuohan ei kerro yhtään mitään lukiosta tai ylioppilastutkinnosta. Se kertoo vain sinusta ja sinun suhtautumisestasi tiettyihin asioihin sekä taipumuksestasi lusmuiluun. Onnea vaan työelämään "oppimillasi" taidoilla...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Niin tuohan ei kerro yhtään mitään lukiosta tai ylioppilastutkinnosta. Se kertoo vain sinusta ja sinun suhtautumisestasi tiettyihin asioihin sekä taipumuksestasi lusmuiluun. Onnea vaan työelämään "oppimillasi" taidoilla..."

Voidaan esittää kysymys, montako vuotta AJ käytti tämän turhan tutkinnon suorittamiseen...luulisi että helpon/merkityksettömän tutkinnon suorittaisi myös nopeasti.

Jokaisesta asiasta saa tehtyä turhan oikealla asennoitumisella, kyllä lukionkin asioista hyötyä jos ne tosissaan sisäistää.
Taitaa vain olla että liian moni tajuaa vasta korkeakouluissa että opiskeluiden idea ei ole selvitä kursseista läpi AJ:n mainitsemilla tavoilla vaan ihan oikeasti oppia&ymmärtää opetetut asiat.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
Viestin lähetti acidjam
Ei kiinnostaisi juhlia lainkaan, koska ylioppilaaksi kirjoittaminen ei ole mitään. Täysin leikkikoulu.

Samaa mieltä olen tuosta, ettei juhliminen kiinnosta. Eri mieltä olen leikkikoulusta. Tai no, sen verran pätevät leikit lukiossa, että ilman sitä, en olisi päässyt yliopistoon. Mun kunnianhimolle ei olis riittäny amiksen "pätevyys"! Ja amiksen kautta jos haluais yliopistoon, pitäis opiskella enemmän, kuin lukion kautta mennessä. Mihin itse ajattelit suunnata lukion jälkeen? Ilmeisesti et yliopistoon!
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Totta puhut. Se taitaa johtua vankoista perinteistä?

Eihän yliopiston mielestä muut kuin yliopisto-opiskelijat ole oikeita opiskelijoita...teku- ja ammattikoululaisena siihen törmäsi useasti.

Ja toisaalta olen myös stuidu, mutta ei mua silti kukaan arvosta paskan vertaa...
 

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Miksi edes kuvitella, että lausontoni olisivat yleispäteviä tai universaaleja totuuksia, koska en esitä niitä kenenkään muun, kuin omalla nimelläni.

Minulle lukio oli vain hauskaa ajanvietettä ja täyttä lusmuilua. Muille se saattaa merkitä kovaa työtä ja ankaraa opiskelua - kunnia heille siitä.

Varjo, ymmärsin ja sisäistin helposti kaiken. Minulle lukio vaan ei ollut sitä kovaa opiskelua ja rankkaa puurtamista, vaan kuten sanottua, pelkkää leikkiä ja seurustelua.

Jos joku ottaa lausuntoni kovinkin raskaasti, niin voin sanoa vain "Voi nyt kyynel". Arvostan rankkaa puurtamistasi, mutta henkilökohtaisesti evvk.

EDIT: Seisnauraa: yliopisto ei ole poissuljettu vaihtoehto. Opiskelu ei vaan juuri nyt kiinnosta. Katsotaan parin vuoden päästä.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Varjo, ymmärsin ja sisäistin helposti kaiken. Minulle lukio vaan ei ollut sitä kovaa opiskelua ja rankkaa puurtamista, vaan kuten sanottua, pelkkää leikkiä ja seurustelua."

Tämähän on toki yksilöllistä joten sinulle lienee käynyt vain armoton tuuri lahjojesi kanssa, toiset joutuvat oikeasti tekemäänkin töitä (mainittakoon kuitenkin että itse en joutunut).

On naurettavaa sitten kyseenalaistaa koko systeemiä omien kykyjen pohjalta, etenkin jos et muistaakseni edes suorittanut lukiota 2 vuodessa, minkä jokaikinen _oikeasti_ asiat helposti sisäistävä ja ymmärtävä tekisi/voisi tehdä tai sitten kolmessa vuodessa.

Lisäksi kenties sisäistämisesi on vain itsesi aiheuttama harha, täytyy muistaa etteivät arvosanat lukiossa korreloi oikean ymmärryksen aukottomasti (taas kerran, omat arvosanani olivat useinmiten _riittäviä_). Kympin saamiseen on monia teitä mutta uskaltaisin väittää että harvemmalla tavalla oikeasti asioita kykenee sisäistämään kokonaisvaltaisesti, etenkin jos opiskelu ja työnteko ei maita.

Yksi syy tähän on lukion vahva kirja/kurssi-pohjaisuus jossa usein seurataan varsin sokeasti yhden kirjan näkemyksiä, eikä juurikaan jakseta tutkia mitään asioita syvällisemmin.
Yliopisto-opiskelijat tietävät mistä puhun, harva kurssi noudattaa vain yhtä kirjaa...oikeastaan poikkeuksetta kirjaviitteissä on 5-10 kirjaa.

Ilman näitä lisälukemisia(=työtä) asioiden sisäistäminen on periaatteessa mahdotonta ja koska olet vahvasti tuonut esille että työtä et tehnyt pidän epätodenmukaisena että _oikeasti_ ymmärrätkään kaikkia asioita sillä tasolla mitä joku toinen saattaa ymmärtää.

Ja tiedän kyllä aivan hyvin miten lukiosta selviää ilman töitä, tunnen aivan tarpeeksi _todella lahjakkaita_ henkilöitä jotka harvoin lukiossa tekivät juuri mitään, enkä voi itsekään väittää että olisin itsekään töitä juurikaan tehnyt (tosin en näe joitain asioita "töinä" vaikka yleisesti kenties ne sellaiseksi voitaisiin määritellä, itselleni historian/minkätahansa aineen lisälukemiset olivat enemmänkin mielenkiinnon kohteita).

Kuitenkin tosiaan subjektiivisten näkemysten esittäminen on varsin turhaa, ennenkuin jaksat mainita että kyse todellakin on vain omista mielipiteistäsi (kuten tässä viimeisimmässä viestissä teit).
 

acidjam

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Olipas siinä todellista omantunnon nostatusta ja egoboostausta väännettynä hienon elämänohjeen muotoon. Oli tosin niin pitkä, että jaksoin vain vähän alusta. Can't bring me down.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Olipas siinä todellista omantunnon nostatusta ja egoboostausta väännettynä hienon elämänohjeen muotoon"

Öh, kannattaa vielä kerran lukea se oma 1. viestisi ja miettiä sitten kuka boostaa ja mitä...

Omien arvosanojen maininta oli jossain mielessä puolipakollista koska muuten viestin olisi helposti voinut tulkita "kateellisen ja tyhmän mutta ahkeran" henkilön tilitykseksi.

Kenties se ettet kommentoi itse sisältöä mitenkään kertookin olennaisen asiasta.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Milloin tulee se päivä, kun yle tai vastaava media nostaa framille ammattiin valmistuvan tarjoilijan, automekaanikon, kokin tai parturikampaajan? Naurattaa tämä vuodesta toiseen jatkuva yo-ihanne, joka on jäänne ajoilta, kun lukioon oli kohtalaisen hankalakin päästä. Nykyään paria lukiota lukuunottamatta tuonne käytännössä ilmoittaudutaan, lonnitaan tunneilla ja kirjoitetaan hikiset A:n paperit ja sitten pidetään välivuosi, kun oli niin vitun rankkaa ja haetaan sitten jonnekin ties minne ihan lotolla, kun ei vieläkään tiedetä, kun tekisi mieli bilettää. Siihen mennessä tämä mekaanikko/kokki/sähköasentaja on tienannut rahaa, tehnyt alustavia hankintoja elämäänsä ja maksanut kasapäin veroja sillä välin, kun nämä priimukset miettivät mitä "papereillaan" tekisivät. Vielä lauantaihin asti pitää kuunnella näitä juhlapäivän aikataulutuksia ja sitten taas helpottaa.

Terveisin ylioppilas. Kyllä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Milloin tulee se päivä, kun yle tai vastaava media nostaa framille ammattiin valmistuvan tarjoilijan, automekaanikon, kokin tai parturikampaajan? Naurattaa tämä vuodesta toiseen jatkuva yo-ihanne, joka on jäänne ajoilta, kun lukioon oli kohtalaisen hankalakin päästä. Nykyään paria lukiota lukuunottamatta tuonne käytännössä ilmoittaudutaan, lonnitaan tunneilla ja kirjoitetaan hikiset A:n paperit ja sitten pidetään välivuosi, kun oli niin vitun rankkaa ja haetaan sitten jonnekin ties minne ihan lotolla, kun ei vieläkään tiedetä, kun tekisi mieli bilettää. Siihen mennessä tämä mekaanikko/kokki/sähköasentaja on tienannut rahaa, tehnyt alustavia hankintoja elämäänsä ja maksanut kasapäin veroja sillä välin, kun nämä priimukset miettivät mitä "papereillaan" tekisivät. Vielä lauantaihin asti pitää kuunnella näitä juhlapäivän aikataulutuksia ja sitten taas helpottaa.

Terveisin ylioppilas. Kyllä.
Kyllä. Voimme nähdä mm. aikamme merkkihenkilöiden historiasta, kuinka juuri kampaajat ja putkimiehet ovat nousseet yhteiskunnan johtopaikoille ja suuryritysten johtoon. Lukion käyneet ja sieltä muihin luusereiden biletyskouluihin jatkaneet ovat pärjänneet merkittävästi huonommin.

No joo, muualtakin voi ja on ponnistettu kovinkin korkealle, mutta miksi nyt pitäisi ylioppilaiden pitää kynttilää vakan alla? Rankka 3 vuotta takana, ja ylioppilaaksi luku ennustaa edelleen ihan hyvää tulevaisuutta. Ihan vihkoon suoritettu lukio ei ehkä niinkään, mutta eipä myöskään vihkoon suoritetut muut tutkinnot juuri jatkossa hyödytä.

Mitä mielestäsi on sitten syytä juhlia? Lätkän MM-kultaa ja torilla tavataan, muuten parempi pitää matalaa profiilia?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olipa mustavalkoinen avautuminen nimimerkiltä @Pavlikovsky

Yhtälailla se raksapuolelle puolipakolla vääntäytynyt jonne voi jäädä ihmettelemään elämänsä valumista ohitse kaljanhuuruiseen lähiöön, kun yläkoulun luokkakaveri painelee kuuden ällän saattelemana lääkikseen. Eikä tarvitse kuutta ällää sen kummemmin, vaan omalla tasollaan vaikka ne c:n paperit vääntää ja haluamiinsa hommiin sitten pyrkii. Urpoa, että tästäkin pitää joku ihmeen kohtaus järjestää.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
No joo, muualtakin voi ja on ponnistettu kovinkin korkealle, mutta miksi nyt pitäisi ylioppilaiden pitää kynttilää vakan alla? Rankka 3 vuotta takana, ja ylioppilaaksi luku ennustaa edelleen ihan hyvää tulevaisuutta. Ihan vihkoon suoritettu lukio ei ehkä niinkään, mutta eipä myöskään vihkoon suoritetut muut tutkinnot juuri jatkossa hyödytä.

Mitä mielestäsi on sitten syytä juhlia? Lätkän MM-kultaa ja torilla tavataan, muuten parempi pitää matalaa profiilia?

Lue ketjun aiemmat viestit, niin ymmärrät ehkä pointin. Rankka 3 vuotta? Ei koske kaikkia lähellekään. Sitähän nuo 10 laudaturin ihanneopiskelijat tuntuvat vuodesta toiseen hokevan, että tulipas helposti laudaturit. En väittänyt etteikö juhlia saisi, vaan naurattaa edelleen tämä yo-hatun glorifiointi ja hehkutus, kun samaan aikaan ammatillisista oppilaitoksista valmistuu läjäpäin nuoria työntekijöitä kenties jo valmiilla toiminimillään, ketkä tulevat, ainakin osa, hankkimaan elämässään paljon enemmän kuin ne elinkautis-yo- teekkarit. Hekö eivät ole sen arvoisia, että kehtaisi kympin uutisiin tehdä jutun tukevasta valmistumisesta/työurasta? No ei! Vittu sillehän nauraa suuret ikäluokat ympäri Suomen, joille se yo-lakki on tie, totuus ja elämä. Hehän siellä juhlissa eniten ovat liekeissä. Heidän aikaan se lakki oli vielä kova juttu.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Olipa mustavalkoinen avautuminen nimimerkiltä @Pavlikovsky

Yhtälailla se raksapuolelle puolipakolla vääntäytynyt jonne voi jäädä ihmettelemään elämänsä valumista ohitse kaljanhuuruiseen lähiöön, kun yläkoulun luokkakaveri painelee kuuden ällän saattelemana lääkikseen. Eikä tarvitse kuutta ällää sen kummemmin, vaan omalla tasollaan vaikka ne c:n paperit vääntää ja haluamiinsa hommiin sitten pyrkii. Urpoa, että tästäkin pitää joku ihmeen kohtaus järjestää.

Saa vääntäytyäkin. On vain hämmentävää miten media arvottaa vuodesta toiseen oppilaitoksen mukaan sen, ketkä ansaitsevat paistatella parrasvaloissa ja ne ketkä voivat mennä rassaamaan niitä putkia auki sen enempiä mainitsematta. Jos joku valmistuu ammattikoulusta hyvin arvosanoin ja on jo valmistumisen aikaan työpaikassa, niin se nyt ei tarkoita käytännössä mitään yo-juhlahumua seuraaville toimittajille. Itse olen ammatissani ja opiskeluissa hyötynyt yo-todistuksesta, joten en voi sanoa sen olevan täysin turha, mutta liian yliarvostettu se on aika suurelle osalle.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Lue ketjun aiemmat viestit, niin ymmärrät ehkä pointin. Rankka 3 vuotta? Ei koske kaikkia lähellekään. Sitähän nuo 10 laudaturin ihanneopiskelijat tuntuvat vuodesta toiseen hokevan, että tulipas helposti laudaturit. En väittänyt etteikö juhlia saisi, vaan naurattaa edelleen tämä yo-hatun glorifiointi ja hehkutus, kun samaan aikaan ammatillisista oppilaitoksista valmistuu läjäpäin nuoria työntekijöitä kenties jo valmiilla toiminimillään, ketkä tulevat, ainakin osa, hankkimaan elämässään paljon enemmän kuin ne elinkautis-yo- teekkarit. Hekö eivät ole sen arvoisia, että kehtaisi kympin uutisiin tehdä jutun tukevasta valmistumisesta/työurasta? No ei! Vittu sillehän nauraa suuret ikäluokat ympäri Suomen, joille se yo-lakki on tie, totuus ja elämä. Hehän siellä juhlissa eniten ovat liekeissä. Heidän aikaan se lakki oli vielä kova juttu.
Suurinta osaa koskee, lukion opettajana tiedän tämän varsin hyvin ;) Ne on aika pieni vähemmistö, jotka löysin rantein kolaavat hyvät arvosanat. Tokihan elämä kaikkinensa on useimmille vielä aika huoletonta, että tuskin moni silti lukioaikaa mitenkään erityisen raskaaksi mainitsee kysyttäessä.

En edelleenkään ymmärrä tuota ajatusmallia, jossa lähdetään asetelmasta elinkautis-yo-teekkarit ja vastapuolella sitten amiksen huipputekijät toiminimineen. Ei taida keskimäärin olla kuitenkaan se tilanne? Siirtymäriittinä yo- juhla voi olla ihan paikallaan sille heikomminkin pärjänneelle, ei ole niin vakavaa. Sitä paitsi onhan näitä ammattiin valmistuviakin alettu huomioida enemmän. Et vaan ole huomannut valkolakkeja soimatessasi ;)
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse olen ammatissani ja opiskeluissa hyötynyt yo-todistuksesta, joten en voi sanoa sen olevan täysin turha, mutta liian yliarvostettu se on aika suurelle osalle.

YO- todistuksen merkityshän on käytännössä nolla heti jatko- opintohaun jälkeen, että miten se voi olla kenellekään yliarvostettu? Jollain perusteellahan ne opiskelupaikat on jaettava, ja akateemisista valmiuksista tuo todistus nyt vaan kertoo aika paljon.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Samoilla linjoilla mitä @Pavlikovsky Mitään pois nyt ylioppilailta, mutta menee vähän tuo glorifiointi ohitse itsellä ainakin. Esim. hyvissä ajoin hehkutetaan nimenomaan yo-juhlien säätä valmistujaisten sijaan. Parhaat herkut yo-juhlapöytään jne.

Toisaalta, mikä siinä sitten on syynä et ylioppilaslakin saamista pidetään "niin isona ja merkittävänä asiana et sitä pitää juhlistaa", vrt. ammattiin valmistautuminen. Tällä siis meinaan sitä et itse oon ainakin niihin lukeutuva jotka eivät oikeen innostuneet ammattiinvalmistumisen juhlimisesta. Kahvit saatoin keittää ja saunan pistää lämpiämään sille joka välttämättä halusi, mut ei siinä nyt niin suurta juhlantuntua ollut et oisi pitänyt suuria kemuja pitää.

PS. Aina voi myös käydä niinkin hullusti et luulee tietävänsä siinä 15-18v räkänokkana, mitä loppuelämältä haluaa. Sitten 2-3v päästä onkin uudelleenkouluttautumassa. t. näin kävi itsellenikin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Juu, kylhän mä toki sen ymmärrän, että yo- juhlissa on kyse aika pitkälti tällaisesta pitkästä traditiosta, eikä tietenkään siitä, että saavutuksena olisi niin paljon muita tutkintoja merkittävämpi. Olen myös vahvasti sitä mieltä, että ammattitutkinto on paljon hyödyllisempi kuin puolihuolimattomasti läpi haahuiltu lukio, jonka jälkeen tie jatko- opintoihin tyssää, tai ainakin joutuu valitsemaan alan, jossa lukion käyminen ei edes ole mikään edellytys. Hyvin suoritettuna lukio antaa kuitenkin hyvät eväät jatkoon, ja sitä voi vaikka vähän juhliakin. Mun puolesta muiden juhlien arvostus voisi myös ihan hyvin nousta, en sinänsä halua ylläpitää mitään yo- tutkinnon ylivertaisuutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös