Mika Myllylä

  • 61 523
  • 303

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Myllylä saisi kyllä jo levätä rauhassa. Tuohon aikaan erinäisten aineiden käyttö oli vielä nykyistäkin yleisempää ja kuten monessa paikassa todettua niin samoilla aineilla siellä muutkin huiput painelivat. En mitenkään yritä puolustella aineiden käyttäjiä mutta tekemätöntä ei tekemättömäksi saa ja Myllylä on ainakin minun silmissäni silti arvostuksensa ansainnut ja paperilla kaveri kuitenkin voitti puhtaana lähes kaiken mahdollisen. Ja olihan ne kuvat miehestä repimässä itseään suossa lähes kainaloitaan myöten aika raadollisia.

Median riepottelut kaverista 2001 jälkeen meni rajusti yli ja olivat ihan varmasti edesauttamassa sitä miten taru lopulta päättyi. Osittain varmaan katselen tapahtumia pienoisten värilasien läpi, koska allekirjoittaneelle Myllylä oli 90-luvun kovimpia urheilijoita tässä maassa ja jonkinlaista pikkupoikamaista fanitustakin löytyi.

Erityisesti mieleen on jäänyt Trondheimin viisikymppiä jossa Myllylä pesi norjalaiset selvästi ja muistan tuon maaliintulon vieläkin kuin eilispäivän, likkiä Juutubeen:

Nordic Ski WM 1997 Trondheim, Mens 50k classic (5/5) - YouTube
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
@Radiopää

En tiedä, mistä suunnaton vihasi Harri Kirvesniemeä kohtaan johtuu, mutta alleviivatessasi Hartsan douppausta ja vähätellessäsi hänen saavutuksiaan, on hyvä pitää mielessä, että kyseessä on erittäin lahjakas kestävyysurheilija. Ei hän saavutuksiaan pelkällä dopingilla ole saanut. On muutenkin ihan yksi paskan hailee, onko tunnustanut käyttöään vai ei. Ura loppui käryyn ja kärsi rangaistuksensa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En tiedä, mistä suunnaton vihasi Harri Kirvesniemeä kohtaan johtuu, mutta alleviivatessasi Hartsan douppausta ja vähätellessäsi hänen saavutuksiaan, on hyvä pitää mielessä, että kyseessä on erittäin lahjakas kestävyysurheilija. Ei hän saavutuksiaan pelkällä dopingilla ole saanut. On muutenkin ihan yksi paskan hailee, onko tunnustanut käyttöään vai ei. Ura loppui käryyn ja kärsi rangaistuksensa.

En minä Kirvesniemeä vihaa. Minä vain en arvosta häntä, koska ei ole puhunut asioista niin kuin Myllylä. Myllylä alkoi puhua hyvin pian kärynsä jälkeen, mutta Karpaasi-Harri päätti valehdella vielä oikeudessa. Luulisi olympiamitalistin ja suomalaisen hiihtoikonin arvostavan häntä ladun varrella ja television ääressä vuosien mittaan kannustavia ihmisiä sen verran, että puhuisi asioista, mutta ei taida ylpeys antaa periksi. Kuten ei antanut oikeudessakaan. Se on totta, että hän on rangaistuksensa kärsinyt, mutta ei se tarkoita sitä, että arvostuskin pitäisi palauttaa.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Suomalainen perusluonnehan on sellainen, että maassa makaavaa pitää potkia entistä enemmän, jotta pystyy alleviivaamaan omaa erinomaisuuttaan.
 
Poistetaan sana vahva ja epäily. Huijarin leima joka tapauksessa Kirvesniemestä jäi.

Jos kaikki ovat huijareita onko peli silloin reilua eikä periaatteessa huijareita ole ja kaikki lähtevät samalta viivalta?

Suomalainen perusluonnehan on sellainen, että maassa makaavaa pitää potkia entistä enemmän, jotta pystyy alleviivaamaan omaa erinomaisuuttaan.

Mistä keksit tämä juuri suomalaisuuden perusluonteeksi? Eikö juuri Suomessa ja Skandinaviassa kanneta kaikkia luusereita mukana ihan eri tavalla kuin käytännössä koko muussa maailmassa? Versus potkia päähän.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Suomalainen perusluonnehan on sellainen, että maassa makaavaa pitää potkia entistä enemmän, jotta pystyy alleviivaamaan omaa erinomaisuuttaan.

Jos viittaat tällä minuun niin kerropa, miksi minun tai kenekään muunkaan pitäisi arvostaa ihmistä, jolle urheilussa huijaaminen on ollut niin tärkeää, ettei pysty myöntämään sitä edes oikeuden edessä? Kai tässä nyt jokin muukin vaihtoehto pitää olla kuin joko arvostaa entistä hiihtäjää tai potkia maassa makavaa, vai mitä sanovat @Toppeli ja @Vinyl?

Jos kaikki ovat huijareita onko peli silloin reilua eikä periaatteessa huijareita ole ja kaikki lähtevät samalta viivalta?

Riippuu tietysti siitä, kerrotaanko lähtökohta kaikille maksavalle yleisölle.
 
Viimeksi muokattu:

Toppeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves ja Pelicans
Suomessa ei oikeastaan juurikaan potkita päähän luusereita. Täällä potkitaan päähän niitä, jotka joskus on menestyneet ja sitten niille tulee vastoinkäymisiä tai virheitä. Sitten potkitaankin isolla porukalla ja pitkään.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Pitää olla täydellisen naivi ja idiootti, jos luulee että yhdessäkään vähääkään kilpaillussa kestävyyslajissa on voitettu yhtään mitään kahdeksan- tai yhdeksänkymmentäluvulla puhtaana. Ja käytännössä kaikki tuon ajan voittajat kieltävät käyttäneensä mitään. Eihän sitä tietenkään pakko ole arvostaa mutta onhan se aika lähellä hurskastelun maailmanennätystä jos sitten tuolta alkaa jotain yksittäisiä henkilöitä tuomitsemaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tarkoitatko siis ettei silloin ole huijari jo ei jää kiinni huijaamisesta?

Joo, sori. Siis jos kaikille on tiedossa, että huijata saa, niin ei kai silloin voi huijata. Paitsi ehkä yleisöä. Se on periaatteessa ihan sama vaikka kaikki maailman huippuhiihtäjät olisivat doupanneet koko 90-luvun, koska huijaaminen on tuolloin kohdistunut yleisöön. Jos keinot olisivat olleet hyväksytyt ja tämä kaikkien tiedossa, ei mitään Lahti 2001 -kohua olisi koskaan syntynyt. Ihmisten pitäisi ottaa kilpaurheilu vähemmän tosissaan, niin ei tule pettymyksiä. Sen sijaan pitäisi nauttia vain viihteestä, eikä luoda mitään sankarimyyttejä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Joo, sori. Siis jos kaikille on tiedossa, että huijata saa, niin ei kai silloin voi huijata. Paitsi ehkä yleisöä.

Esim. NHL:n kohdalla näin tapahtuukin. Kaikki tietää, että siellä doupataan, joten ei haittaa ketään. Samoinhan tuo tosin menee kaikkien kestävyyslajienkin kanssa, mutta suhtautuminen on kuitenkin erilaista.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Ihan mielenkiinnosta @Radiopää uskotko että esimerkiksi Bjorn Daehlie, Torgny Mogren, Erling Jevne tai vaikkapa Aleksei Prokurorov ovat olleet kilpaillessaan puhtaita? En siis kysy ovatko he kärähtäneet, vaan mitä sinä itse uskot.
 

Tornados

Jäsen
Tuota lukemalla voi todeta, että Erja Kuivalainen väittää nähneensä lasipullon Marjo Matikaisen pöydällä ja tuossa pullossa luki Erythropoietin.

Kyllä materiaalista löytyy muutakin. Lähinnä tietoja siitä, että hiihto ei ollut puhdasta 80- luvullakaan.

K-PK: No suoraan niin ku Marjon dopingin käytöstä ja siitä tietosuudesta niin niin niin enskädessä minä olen tän Pekka Vähäsöyringin perin siirrettävän tiedon varassa. Ja aika tarkkaanki Vähäsöyringin kanssa käytiin läpi läpi hänen aikasempaa, ensimmäistä päävalmentajajaksoa -85-89, jonka tuote ja suuri tähti Matikainen oli ja siihen aikaan kuulu veritankkaus ja testosteroni. Ja minun käsityksen mukaan Marjo Matikainen on tyypillisin esimerkki veritankkauksesta, veritankkausta käyttäneestä urheilijasta elikkä jos kattoo hänen sitä minkä kuinka Vähäsöyrinki kuinka tarkkaan hän sen kuvas ja ku katto Matikaisen niin ku tulosten vaihtelua, että kotimaan SMkisoissa ja näissä liikutaan siellä muitten seassa ja ku tulee veritankkauksen hetki, arvokisoissa tuloksen tekemisen hetki, niin hän parantaa noin viis prosenttia verrattuna moneen muuhun suomalaiseen ja voittaa kultamitalin.

AM: No tuossa mediassa on ollu esillä, että Marjo Matikaisen hotellihuoneessa olisi ollu jossain vaiheessa EPO-pullo, niin onko sulia siitä mitään omakohtasta tietoa tai Vähäsöyringin kertomaa tai muuta? K-PK: Ei ees Vähäsöyringin, mulla ei ole mitään tietoa siitä, tää oli mulle uus tieto. Mutta ainahan tietenkin niin ku Vähäsöyringin ja minun ja kaikkien näitten niin myöski myöski liittyy tää kilpailuasetelma, että mä ymmärrän sen hyvin, että en minäkään olis lähteny kertomaan, jos olis onnistunu vuonna -88 hankkia niin ku maailmassa ihan ensimmäisten joukossa EPO:a. Mutta veritankkausta ja testosteronia käytiin kyllä läpi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä materiaalista löytyy muutakin. Lähinnä tietoja siitä, että hiihto ei ollut puhdasta 80- luvullakaan.

K-PK: No suoraan niin ku Marjon dopingin käytöstä ja siitä tietosuudesta niin niin niin enskädessä minä olen tän Pekka Vähäsöyringin perin siirrettävän tiedon varassa. Ja aika tarkkaanki Vähäsöyringin kanssa käytiin läpi läpi hänen aikasempaa, ensimmäistä päävalmentajajaksoa -85-89, jonka tuote ja suuri tähti Matikainen oli ja siihen aikaan kuulu veritankkaus ja testosteroni. Ja minun käsityksen mukaan Marjo Matikainen on tyypillisin esimerkki veritankkauksesta, veritankkausta käyttäneestä urheilijasta elikkä jos kattoo hänen sitä minkä kuinka Vähäsöyrinki kuinka tarkkaan hän sen kuvas ja ku katto Matikaisen niin ku tulosten vaihtelua, että kotimaan SMkisoissa ja näissä liikutaan siellä muitten seassa ja ku tulee veritankkauksen hetki, arvokisoissa tuloksen tekemisen hetki, niin hän parantaa noin viis prosenttia verrattuna moneen muuhun suomalaiseen ja voittaa kultamitalin.

AM: No tuossa mediassa on ollu esillä, että Marjo Matikaisen hotellihuoneessa olisi ollu jossain vaiheessa EPO-pullo, niin onko sulia siitä mitään omakohtasta tietoa tai Vähäsöyringin kertomaa tai muuta? K-PK: Ei ees Vähäsöyringin, mulla ei ole mitään tietoa siitä, tää oli mulle uus tieto. Mutta ainahan tietenkin niin ku Vähäsöyringin ja minun ja kaikkien näitten niin myöski myöski liittyy tää kilpailuasetelma, että mä ymmärrän sen hyvin, että en minäkään olis lähteny kertomaan, jos olis onnistunu vuonna -88 hankkia niin ku maailmassa ihan ensimmäisten joukossa EPO:a. Mutta veritankkausta ja testosteronia käytiin kyllä läpi.

Miten tämä liittyy Kirvesniemen vuoden 1989 MM-kullan puhtauteen?
 

Tornados

Jäsen
Miten tämä liittyy Kirvesniemen vuoden 1989 MM-kullan puhtauteen?

Siten, että Suomessa käytettiin dopingia (ja ilmeisesti myös epoa) jo 80- luvulla kun täällä aiemmin sanottiin epon käytön alkaneen -94. Mielestäni tämä tietoo lisää huomattavasti Kirvesniemen dopingin käytön todennäköisyyttä jo -89 maailmanmestaruuden aikana.

Omasta mielestäni dopingista kiinni jääminen luo aina merkittävän tahran kyseisen urheilijan kaikille mestaruusmitaleille, vaikka näiden osalta dopingin käyttöä ei pystyttäisi todistamaankaan.
 

Tornados

Jäsen
Jos kaikki ovat huijareita onko peli silloin reilua eikä periaatteessa huijareita ole ja kaikki lähtevät samalta viivalta?



Mistä keksit tämä juuri suomalaisuuden perusluonteeksi? Eikö juuri Suomessa ja Skandinaviassa kanneta kaikkia luusereita mukana ihan eri tavalla kuin käytännössä koko muussa maailmassa? Versus potkia päähän.

Kaikki eivät koskaan ole olleet huijareita, vaan kaikki parhaiten menestyneet ovat olleet huijareita. Mieti niitä urheilijoita, jotka ovat hävinneet dopingin käyttäjille vain sen vuoksi, että ovat kilpailleet rehellisesti ilman dopingia. Tällaisia urheilijoita löytyy paljonkin joka lajista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siten, että Suomessa käytettiin dopingia (ja ilmeisesti myös epoa) jo 80- luvulla kun täällä aiemmin sanottiin epon käytön alkaneen -94. Mielestäni tämä tietoo lisää huomattavasti Kirvesniemen dopingin käytön todennäköisyyttä jo -89 maailmanmestaruuden aikana.

Omasta mielestäni dopingista kiinni jääminen luo aina merkittävän tahran kyseisen urheilijan kaikille mestaruusmitaleille, vaikka näiden osalta dopingin käyttöä ei pystyttäisi todistamaankaan.

Uskon, että kaikki hiihdon olympia- ja MM-mitalit ovat vaatineet jonkinlaisia kiellettyjä menetelmiä 80-90-luvuilla. En kuitenkaan ymmärrä, miten 2001 tapahtunut dopingrike aiheuttaa tahran vuoden 1989 mestaruudelle.
 

Tornados

Jäsen
Uskon, että kaikki hiihdon olympia- ja MM-mitalit ovat vaatineet jonkinlaisia kiellettyjä menetelmiä 80-90-luvuilla. En kuitenkaan ymmärrä, miten 2001 tapahtunut dopingrike aiheuttaa tahran vuoden 1989 mestaruudelle.

Otetaan esimerkki Norjasta. Luuletko, että Johaugin menestystä ihaillaan muissa maissa nyt yhtä paljon kun hän on jäänyt kiinni dopingista? Entä kun hän voittaa muutaman kullan ensi vuoden olympialaisissa jäämättä kiinni dopingista. Luuletko, että muissa maissa hänen saavutuksiaan arvostetaan samalla tavalla nyt kun hän on jo dopingtuomionsa kärsinyt ja todistetusti puhdas urheilija olympialaisissa?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Otetaan esimerkki Norjasta. Luuletko, että Johaugin menestystä ihaillaan muissa maissa nyt yhtä paljon kun hän on jäänyt kiinni dopingista? Entä kun hän voittaa muutaman kullan ensi vuoden olympialaisissa jäämättä kiinni dopingista. Luuletko, että muissa maissa hänen saavutuksiaan arvostetaan samalla tavalla nyt kun hän on jo dopingtuomionsa kärsinyt ja todistetusti puhdas urheilija olympialaisissa?

Ei varmasti, mutta Kirvesniemen mestaruuden ja dopingrikkeen välillä oli 11 vuotta, Johaugilla vähän yli vuosi.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
"Mutta kun kaikki muutkin käytti" ei ole minkäänlainen puolustus. Dopinginkäyttäjät ovat huijareita, jotka eivät ansaitse minkäänlaista kunnioitusta urheilu-uristaan. Myllylöiden, Kirvesniemien ja Isometsien kohtelu on ollut täysin ansaittua ja itse aiheutettua.

Sen sijaan median Virpin suojelu on ollut oksettavaa. Hänen kärystään ei puhuta pihaustakaan ja aina tuodaan studioihin asiantuntijaksi. Aikalailla ollut kohtelu erilaista kuin "karpaasien" kohdalla, vaikka Virpi oli samanlainen huijari, jota en arvosta hiihtäjänä yhtään. "Karpaasit" ainakin ovat myöntäneet tekonsa, kun taas Virpi ei tähän päivään mennessä ole myöntänyt huijaamistaan, vaan naurettavasti väittänyt ettei hänellä oe ollut tietoa mitä häneen on pumpattu. Yeah right.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
"Mutta kun kaikki muutkin käytti" ei ole minkäänlainen puolustus. Dopinginkäyttäjät ovat huijareita, jotka eivät ansaitse minkäänlaista kunnioitusta urheilu-uristaan. Myllylöiden, Kirvesniemien ja Isometsien kohtelu on ollut täysin ansaittua ja itse aiheutettua.
Kuten myös Therese Johaugin ja monen muunkin kärynneen mestarihiihtäjän. Näitä on joitain muitakin kuin suomalaisia pelkästään.
 

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Kuten myös Therese Johaugin ja monen muunkin kärynneen mestarihiihtäjän. Näitä on joitain muitakin kuin suomalaisia pelkästään.
Johaugin tapauksessa olisin kuitenkin valmis antamaan synninpäästön kiellon kärsittyään, koska kunnes toisin todistetaan käry tuli vahingossa otetusta huulirasvasta.
Tahallaan dopingia käyttäneiden kohdalla pitäisi olla ekasta kerrasta kilpaura paketissa. Tuon pelotteen myötä nousisi myös kynnys ruveta käyttämään kummasti.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Johaugin tapauksessa olisin kuitenkin valmis antamaan synninpäästön kiellon kärsittyään, koska kunnes toisin todistetaan käry tuli vahingossa otetusta huulirasvasta.
Tahallaan dopingia käyttäneiden kohdalla pitäisi olla ekasta kerrasta kilpaura paketissa. Tuon pelotteen myötä nousisi myös kynnys ruveta käyttämään kummasti.

Ei helvetti nyt repesin totaalisesti!
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Johaugin tapauksessa olisin kuitenkin valmis antamaan synninpäästön kiellon kärsittyään, koska kunnes toisin todistetaan käry tuli vahingossa otetusta huulirasvasta.
Tahallaan dopingia käyttäneiden kohdalla pitäisi olla ekasta kerrasta kilpaura paketissa. Tuon pelotteen myötä nousisi myös kynnys ruveta käyttämään kummasti.
:DDDDD

Oot sä kyllä koominen jätkä. Olisit nyt sanonut samantien että "Johaugiille annan synninpäästön koska hän ei ole suomalainen".

Mites toi Sundby muuten? Mitä selityksiä hänen varalleen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös