Opiskelijaketju – opiskelua vai pelkkää hauskanpitoa?

  • 61 314
  • 249

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tänks. Onko varsinaiset opinto-oppaaseen kuuluvat kurssit siis lähtötasoltaan lukioruotsia? Muistaakseni vetelin lukiossa ruotsista 6-7 numeroita, mutta siitä aikaa on jo melkein kymmenen vuotta. On kyllä erikoinen muinaisjäänne tämä ruotsin opiskelu joka koulutusasteella. Eihän jokainen korkeakoulutettu suinkaan päädy ruotsintaitoa vaativiin virkamiestehtäviin, vaikka etua siitä työnhakijalle toki on.

En tiedä mitkä ovat vastaavuudet. Kielikeskuksen tarjonnastahan ne löytyvät samoin kuin tasot. Kannattaa muuten käydä juttelemassa opettaja tutorin kanssa, päivystävät viikottain Aleksandriassa.

Kaikki eivät tosiaan päädy tehtäviin, jossa ruotsia pitäisi osata, mutta koskaan ei tiedä kuinka elämä heittää. Itse olin kovaa vauhtia menossa duuniin yksityiselle puolelle, mutta niin vaan mielenkiinnot muuttuivat ja nyt olen virkamiehenä. Muutamaan otteeseen on kyllä pänninyt, että miksi ei viitsinyt enempää duunia ruotsin kanssa tehdä. Voihan sitä vieläkin opiskella lisää.
 
En tiedä mitkä ovat vastaavuudet. Kielikeskuksen tarjonnastahan ne löytyvät samoin kuin tasot. Kannattaa muuten käydä juttelemassa opettaja tutorin kanssa, päivystävät viikottain Aleksandriassa.

Kaikki eivät tosiaan päädy tehtäviin, jossa ruotsia pitäisi osata, mutta koskaan ei tiedä kuinka elämä heittää. Itse olin kovaa vauhtia menossa duuniin yksityiselle puolelle, mutta niin vaan mielenkiinnot muuttuivat ja nyt olen virkamiehenä. Muutamaan otteeseen on kyllä pänninyt, että miksi ei viitsinyt enempää duunia ruotsin kanssa tehdä. Voihan sitä vieläkin opiskella lisää.

Kielikeskuksen valikoimasta löytyy näköjään kurssi "erilaisille oppijoille", joka täyttää tutkintovaatimukset ja pohjavaatimuksena A2. Varmaan ihan hyvä mulle, ettei ihan nollasta lähdetä kuitenkaan liikkeelle. Tuollainen kurssi on varmaan vähän pakko järjestää, jos miettii HY:n kokoista laitosta ja sitä, kuinka moni opiskelija kokee ruotsin haastavaksi. Fiksua.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Eihän se yliopistoruotsi nyt ole muuta kuin kertauskurssi. Ihan perusjuttuja. Lopussa se joku diskuteeraus ryhmässä.

Mitä tulee muuten mieleen opiskelusta, niin mitä pidemmälle opiskelu-urallaan pääsi, sitä heikommaksi opetuksen taso muuttui. Yliopistossa (teknillinen) se oli usein mallia säälittävä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Eihän se yliopistoruotsi nyt ole muuta kuin kertauskurssi. Ihan perusjuttuja. Lopussa se joku diskuteeraus ryhmässä.

Ei se ainakaan HY:ssä täysin tuollainen ollut. Kielioppi kyllä kerrattiin, mutta kurssin fokus oli oman alan ruotsissa.

Loppukokeessa oli kyllä diskutreeraus ryhmässä, jonka opettaja jopa nauhoitti. Lisäksi oli myös kirjallinen tentti, jossa piti valita annetuista oman alan otsikoista joku ja kirjoittaa siitä parin sadan sanan kirjoitelma.

Se mikä itseäni kaivelee edelleen ruotsin kurssissa oli opettajien väliset erot arvostelussa. Meillä oli saman aikaisesti kaksi ryhmää käynnissä samasta tiedekunnasta. Molemmissa ryhmissä noin 15 opiskelijaa. Meidän ryhmässä arvosanan HT sai yhdessä tai molemmissa arvostelukohdissa 3 opiskelijaa. Toisessa ryhmässä vastaava luku oli 11. En usko, että ryhmien tasoerot voivat olla noin suuret, koska ryhmissä ei ollut mitään osaamisvaatimuksia, vaan opiskelija itse päätti kumpaan ilmoittautui.
 

Finzko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kannanpa oman vaatimattoman korteni tähän kekoon. Reilut kuusi vuotta sitten sain oudon päähänpinttymän, kun nuoria oikeustieteen opiskelijoita alkoi koko ajan hyppimään silmille, vaikka heillä ei ollut oikeastaan minkäänlaista tietämystä suurin piirtein mistään.

Päätin sitten vanhoilla päivillä piruuttani hakea oikeustieteelliseen, ja yllätykseni oli melko suuri, kun lähestulkoon lukematta sisälle pääsin. Mikäs tässä töiden ohessa on opiskella, mutta pakko myöntää, että suurimmalla osalla alan opiskelijoita ei ole minkäänlaista käsitystä todellisuudesta. Käsittämättömiä fanaatikkoja.

Pikkuhiljaa opiskellen todennäköisesti noin kahden vuoden kuluttua paperit ulos. Sitten pitää alkaa miettimään, että mitäköhän sitä isona tekis....

En tiedä missä opiskelet, mutta ainakaan Helsingissä tai Rovaniemellä ei ole mitenkään mahdollista päästä ulos kahdessa vuodessa. Pakollisia läsnäoloja ja ryhmätöitä on sen verran paljon lisätty opetussuunnitelmaan. Jos lukematta oikikseen pääsit niin onnitteluni, kukaan muu ei ole tiedekunnan käytävillä kehuskellut, että olisi päässyt ilman koko kevään kestävää duunia pääsykoekirjojen parissa. Ei edes ne nelikymppiset maisterit tai kauppishyypiöt.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
En tiedä missä opiskelet, mutta ainakaan Helsingissä tai Rovaniemellä ei ole mitenkään mahdollista päästä ulos kahdessa vuodessa.

Käsitin, että on jo jokusen vuoden opiskellut ja vielä noin kaksi edessä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
En tiedä missä opiskelet, mutta ainakaan Helsingissä tai Rovaniemellä ei ole mitenkään mahdollista päästä ulos kahdessa vuodessa. Pakollisia läsnäoloja ja ryhmätöitä on sen verran paljon lisätty opetussuunnitelmaan. Jos lukematta oikikseen pääsit niin onnitteluni, kukaan muu ei ole tiedekunnan käytävillä kehuskellut, että olisi päässyt ilman koko kevään kestävää duunia pääsykoekirjojen parissa. Ei edes ne nelikymppiset maisterit tai kauppishyypiöt.

En kai minä missään sanonut kahdessa vuodessa valmistuvani tai lukematta sisään päässeeni. Vai sanoinko?
 

Finzko

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En kai minä missään sanonut kahdessa vuodessa valmistuvani tai lukematta sisään päässeeni. Vai sanoinko?

Et. Pitää varmaan hankkia ne lasit, näkee ehkä pelitkin paremmin.

Lähestulkoon lukematta sanoit. Mutta ei siinä, jos taustatietoa riittää sen verran tai jossain koe on selvästi muuttunut aineistotehtäväsuuntaan, että se riittää. Sanasta sanaan opettelemista riittää kuitenkin edelleen ainakin osassa tiedekuntien pääsykokeista, mikä kyllä pakottaa käyttämään kirjoihin runsaasti aikaa.

Meidän tiedekunnasta sen verran, että eihän siellä juurikaan oikeaa opetusta saa. Notaarivaiheessa kaikki pitää opiskella itsenäisesti, välillä on jotain pakollista mikä pitää hoitaa alta pois, mutta eihän siellä mitään yleensä opi, kun on useampi sata ihmistä samalla kurssilla. Jengi käy töissä opiskelun ohella jo alkuvaiheen jälkeen, sen takia ihmisillä venyy valmistumiset. Jos ei halua käydä töissä niin ihmetellään valmistumisen jälkeen, miksi ei ole työkokemusta, kun kaikilla muilla on. Ei ole mitään yhteisöllisyyttä, ainejärjestöissä pyörii samat ihmiset ja ei siellä kukaan kolmannen vuoden opiskelijaa vanhempi jaksa hengailla kuin korkeintaan jossain kerhoissa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Haaga-Helia tarjoaa Officen mulle ilmaiseksi. Nyt mulla on jo haalarit ja olen Sture ry:n sekä Helgan jäsen. Ja mun piti ottaa ihan rauhallisesti. Huomennakin pitäisi tintata.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alkaa lähestymään opintojen alut täälläkin. Yliopiston sähköpostit sun muut on jo avattu ja reilun viikon päästä alkaisi orientoitumispäivällä hommat. Biletykset on jo onneksi hoidettu aiempina vuosina ja töistäkään ei tarvitse murehtia hetkeen, joten opiskeluun saa keskittyä ihan tosissaan. Tavoite oliskin ekana vuonna saada kasaan päälle 70 opintopistettä ja toiselle vuodelle sitten vähän reilummin.

Pikkuisen jopa jännittää, kun ei oikein tiedä millaista tuo sitten todellisuudessa tulee olemaan. Ja varsinkin kun suurin osa muista opiskelijoista on mua huomattavasti nuorempia. Alkuun nyt onneksi on aika peruskauraa luvassa ja pari kurssia perusopinnoista kävinkin jo avoimen kautta viime keväänä. Helpottanee urakkaa, vaikka en niitä tenttinytkään silloin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Saanko udella alaa, @Footless ? Hyvin ne varmasti lähtevät käyntiin, ikä on opiskeluissa vain voimavara. Ainakin itse lähinnä ihmettelin, miten parikymppiset kokivat sen homman niin rasittavana, kun itse hoisin FM:n paprut liki nollasta taskuuni neljässä vuodessa perheen ja töiden ohella. Kai sitä jonkinlaista organisointi- ja priorisointikykyä tarttuu matkaan vuosien varrella, sekä tietysti omalla opetaustallani ehkä vastaustekniikkakin oli hallussa keskimääräistä paremmin.

Tsemiä matkaan ja kannattaa myös nauttia siitä omanlaisestaan vapaudesta, minkä opinnot tuovat. Tuossa juuri juttelin duunikavereiden kanssa, että vaikken kaipaa tippakaan sitä työmäärää, mikä esim. viime talvena oli töiden, opetusharjoittelun ja gradun keskellä normaalin perhearjen lisäksi, oli niissä luentojen ja ryhmätapaamisten välisissä yksinäisissä ja kiireettömissä oluthetkissä ja lounaissa myös puolensa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Saanko udella alaa, @Footless ? Hyvin ne varmasti lähtevät käyntiin, ikä on opiskeluissa vain voimavara. Ainakin itse lähinnä ihmettelin, miten parikymppiset kokivat sen homman niin rasittavana, kun itse hoisin FM:n paprut liki nollasta taskuuni neljässä vuodessa perheen ja töiden ohella. Kai sitä jonkinlaista organisointi- ja priorisointikykyä tarttuu matkaan vuosien varrella, sekä tietysti omalla opetaustallani ehkä vastaustekniikkakin oli hallussa keskimääräistä paremmin.

Tsemiä matkaan ja kannattaa myös nauttia siitä omanlaisestaan vapaudesta, minkä opinnot tuovat. Tuossa juuri juttelin duunikavereiden kanssa, että vaikken kaipaa tippakaan sitä työmäärää, mikä esim. viime talvena oli töiden, opetusharjoittelun ja gradun keskellä normaalin perhearjen lisäksi, oli niissä luentojen ja ryhmätapaamisten välisissä yksinäisissä ja kiireettömissä oluthetkissä ja lounaissa myös puolensa.
Tietojenkäsittelytiede. Tossa hommassa on vähän siinä ja siinä, onko iästä enemmän kuitenkin haittaa, ainakaan ihan huipputason koodariksi tuskin enää taipuu. Mutta onhan tuolta paljon muitakin mahdollisuuksia ja uskoisin jotain töitä löytäväni kohtuu nopeastikin. Jotain (vähäistä) pohjaosaamista onneksi on ja pakollisena sivuaineena luettava matematiikka luonnistuu hyvin, mikä monelle tuolla on kuulemma tuottanut hankaluuksia. Sivuaineena sitten varmaan luen joko kauppatieteitä tai taloustieteitä, jos vaikka tulee tilanne että pitää omaa bisnestä alkaa pystyttämään. Ja tuskin niistä muutenkaan ikinä haittaa on.

Tosiaan kahdelle ekalle lukakaudelle saan aikuiskoulutustukea, niin ei tarvitse huolehtia ihan niin paljon taloudellisesta tilanteesta. Sen jälkeen sitten varmaan muuttukin raskaammaksi, mutta tavoite olisi että siinä vaiheessa olisi jo pääosa kandiin vaadittavista pisteistä kasassa. Sitten voisikin jo ehkä saada opintojen sivuun jotain uuden alan töitä, eikä tarvisi enää palata raflahommiin. Parasta tässä on kuitenkin se, että saa saman arkirytmin kuin muukin perhe, tulee vietettyä pojan ja vaimon kanssa jatkossa ihan erilailla aikaa kuin aiemmin. Jo se motivoi aivan pirusti tekemään töitä.

Kiitokset tsempeistä, onhan noista opiskeluista tosiaan muutkin kohtuullisesti selvinneet yli kolmikymppisenä, kuten sun allekirjoituksen mies.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, tuolla alalla ei ehkä niin paljon voi hyödyntää iän kypsyttämää ajattelua ja karttunutta yleistietoa kuin esim. hissassa, kun tietyt lainalaisuudet sanelevat homman periaatteet. Elämänhallinnalliset taidot silti varmasti eduksi moneen aloittavaan nuoreen verrattuna. Jos sattuu yhtään inspiroimaan, niin kannattaa suorittaa pedagogiset opinnot vaikka valmistumisen jälkeen. Matikassa käsittääkseni opehommia on aika hyvin tarjolla, eikä tt-taidoista ainakaan haittaa ole, kun sähköistä matskua ja tvt-evankeliumia puskee kouluihin joka suunnasta. Itse opinnot ovat naurettavan helpot, mutta opetus ei tietysti kaikille luonteenlaadulla sovi.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Ainakin itse lähinnä ihmettelin, miten parikymppiset kokivat sen homman niin rasittavana, kun itse hoisin FM:n paprut liki nollasta taskuuni neljässä vuodessa perheen ja töiden ohella. Kai sitä jonkinlaista organisointi- ja priorisointikykyä tarttuu matkaan vuosien varrella, sekä tietysti omalla opetaustallani ehkä vastaustekniikkakin oli hallussa keskimääräistä paremmin.
Koitapppa ite olla kännissä viis vuotta ja opiskella. Kyllä siinä ymmärtää, että vähän on rankkaa. Tosissaan puhuen itekkin kyllä ihmettelen, että porukalla on aikaa köydä jokaikisissä bileissä ja olla mukana jokaisessa ryhmittymässä aktiiveina ja oikeasti opiskella samalla. Mulla ei tunnu olevan ikinä aikaa mihinkään, vaikka viikon ohjelmassa on tasan kahdet kiekkoreenit ja sitten ei oikein muuta.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Tulevalla viikolla alkaa meikäläisen kolmas vuosi ammattikorkeakoulussa, kun pääsen suunnittelemaan viikon päästä aloittavien uusien opiskelijoiden orientaatioviikkoa. Valmistumisvuosi edessä, parit kurssit suorittamatta ja opinnäytetyön aihekin jo tiedossa. Hyvällä mallilla opinnot, mutta joku taisi tässäkin ketjussa pari päivää sitten mainita, että kyllä ammattikorkeakoulu vaikuttaa aika lepsulta touhulta. Opiskelen itse liiketalouden tradenomiksi, opinahjonkin pystyy nopeasti halukkaat selvittämään ja sitä kautta ymmärtämään, että ainakin pisterajojen perusteella koulun pitäisi olla yksi Suomen parhaista.

Hauskaa on kuitenkin ollut, mutta vastuu on pääasiassa itsellä, mikäli tästä haluaa oikeasti saada jotain irti tulevaisuudessa. Pakollisten kurssien lisäksi pitänyt ottaa itseä kiinnostavia kursseja mm. yliopistolta ja kyllä se verkostoituminen herran jumala on tärkeää. Jokaiset kekkerit poikivat jotain, jokainen tilaisuus tai tapahtuma poikii jotain, jos vain uskaltaa mennä juttelemaan. Suomalaiselle se voi olla hankalaa, mutta kyllä rohkeus palkitaan.

Tsemppiä kaikille uusille sekä vanhoille opiskelijoille ja muistakaa jälleen ensi toukokuussa tulla Suomen parhaisiin opiskelijakemuihin Turkuun, Akateemiseen Aurajokilaivue-tutkintoon!
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Tsemppiä kaikille uusille sekä vanhoille opiskelijoille ja muistakaa jälleen ensi toukokuussa tulla Suomen parhaisiin opiskelijakemuihin Turkuun, Akateemiseen Aurajokilaivue-tutkintoon!
Tai siis Turkuun, mutta vähän aikasemmin niihin oikeasti parhaisiin kemuihin, eli Pikkulaskiaiseen!

Oikeesti parhaat opiskelijabileet on ollut kyllä Ynnän appro Jyväskylässä, niistä tutkintorajoista ei selviä kukaan, kenellä on ihan normaali maksa.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
@Pausima : Pikkulaskiainen on myös kova, oon vaan missannut sen kahtena vuonna peräkkäin. Katotaan josko ensi talvena!
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jep, tuolla alalla ei ehkä niin paljon voi hyödyntää iän kypsyttämää ajattelua ja karttunutta yleistietoa kuin esim. hissassa, kun tietyt lainalaisuudet sanelevat homman periaatteet. Elämänhallinnalliset taidot silti varmasti eduksi moneen aloittavaan nuoreen verrattuna. Jos sattuu yhtään inspiroimaan, niin kannattaa suorittaa pedagogiset opinnot vaikka valmistumisen jälkeen. Matikassa käsittääkseni opehommia on aika hyvin tarjolla, eikä tt-taidoista ainakaan haittaa ole, kun sähköistä matskua ja tvt-evankeliumia puskee kouluihin joka suunnasta. Itse opinnot ovat naurettavan helpot, mutta opetus ei tietysti kaikille luonteenlaadulla sovi.
Jos opettaminen edes vähän kiinnostaisi, niin voisikin olla ihan järkevä idea. Mulla meinaa loppua kärsivällisyys kesken jos joudun toistamaan samoja asioita moneen otteeseen, eikä asia mene perille ja se ei ehkä ole opettajalle ihan paras luonteenpiirre. Viidentoista vuoden asiakaspalvelun jälkeen viettäisin loppu-urani mieluusti vaikka jossain kellarissa yksin.

Jos opettaminen kiinnostaisi, olisin saattanut hakea vaikkapa historiaa lukemaan, se kun kovasti on aina kiinnostanut. Noin muuten se taas vaikutti vähän turhan epävarmalta alalta työllistymistä ajatellen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juu, opettaminen ei ole kaikkien juttu, eikä se ole mikään puute tai vika. Tunnistan kyllä työssäni ne piirteet, mikä monia hirvittää, tai ainakin osan niistä, ja joitain niistä siedän työn tuomien etujen varjolla, osa taas ei häiritse ollenkaan. Joistain jopa nautin jollain kierolla tavalla, enkä nyt tarkoita rangaistusten jakamista tai lastensuojeluilmoitusten tekemistä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
onhan noista opiskeluista tosiaan muutkin kohtuullisesti selvinneet yli kolmikymppisenä
Itsellä vanhin opiskelutoveri on tällä hetkellä jossain 55v paikkeilla ja keski-ikä meidän ryhmittymässä on jossain +40v.
Edit. Ja jos 40v valmistuu niin näillä eläkeiän nostoilla työuraa on vielä edessä 30v. Eli ei välttämättä nuoremmatkaan aja kaikessa työnhaussa ohi
Hyvällä mallilla opinnot, mutta joku taisi tässäkin ketjussa pari päivää sitten mainita, että kyllä ammattikorkeakoulu vaikuttaa aika lepsulta touhulta. Opiskelen itse liiketalouden tradenomiksi,
Tuo tradenomihan on skaalattu suoraan kaikessa insinööristä alaspäin. Eikä se inssikään loppujen lopuksi niin hirveästi vaadi. Mutta koulutus on koulutus, näytöt annetaan työelämässä. Eli en koita vittuilla (kauheasti ;) ) vaan kerron omia kokemuksiani. Ja onhan tässä mukana hieman sitä inssi vs tradenomi-kilpalisää, eli älä ota turhan vakavasti. Eräs tuttu tekee sähköinssin nimikkeellä hommia ja koulutus on "puolikas levyseppähitsarin kurssi".
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Tuo tradenomihan on skaalattu suoraan kaikessa insinööristä alaspäin. Eikä se inssikään loppujen lopuksi niin hirveästi vaadi. Mutta koulutus on koulutus, näytöt annetaan työelämässä. Eli en koita vittuilla (kauheasti ;) ) vaan kerron omia kokemuksiani. Ja onhan tässä mukana hieman sitä inssi vs tradenomi-kilpalisää, eli älä ota turhan vakavasti. Eräs tuttu tekee sähköinssin nimikkeellä hommia ja koulutus on "puolikas levyseppähitsarin kurssi".

Mä en osaa ottaa mitään vakavasti koulutuksen vertailun suhteen, kun tosiaan ei ole minkäänlaista sisäpiiritietoa noista muista, esimerkiksi juuri inssiksi opiskelusta. Mutta niin kuin sanoit, työelämässä ne näytöt annetaan ja ehkä tässä osaa ajatella järjellä tietyllä tavalla eli omissa käsissä on aika pitkälti kuinka hyvin koulutuksesta saa jotain irti tulevaisuudessa. Se on sitten tietysti myös onnesta kiinni, kun työllisyyttä mitataan jne. Mutta tosiaan, ei tämä tradenomiksi opiskelu kovin paljoa ole ressiä aiheuttanut.

Pieni kettuilu kuuluu toki asiaan, haalareissa sitä joskus tulee tehtyä, mutta todellakin vitsillä ja aina pienemmille kavereille. :)
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Kohtapuoliin siirtyminen vaihto-opiskeluun Etelä-Eurooppaan vajaaksi puoleksi vuodeksi. Onhan se hienoa, että matkustelusta maksetaan ja pääsee todella oppimaan englantia. Suosittelen kaikille vaihtoreissua. Nuorena kannattaa hieman huvitella kun on mahdollisuus.
 

rosba70150

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
8 vuotta tuli lojuttua AMK:n kirjoilla. 4 vuotta niistä tekemättä mitään koulun suhteen, mutta vuosi sitten otin itteeni niskasta kiinni ja äsken kävin tekemässä maturity examin. Ens viikolla avainten ym palautus ja syyskuun lopussa paperit kouraan. Melko hyvä fiilis tällä hetkellä kun sain kuin sainkin homman maaliin
 

Kalalokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yllättävän pitkään sait olla sisällä jos et tosiaan yhtään opintopistettä suorittanut normivalmistumisajan puitteissa. Onnittelut toki tulevasta valmistumisesta @rosba70150

Itsellä alkoi nyt samaisen laitoksen neljäs ja viimeinen vuosi. Töitä lokakuun loppuun, muutama kurssi ennen joulua, lopputyö keväällä ja talotekniikan insinöörin nimikkeellä vappuna työelämään.
 

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Kyllä opinto-oikeuden puitteissa saa vaikka näppäillä koko sen ajan kiviänsä ilman yhtään noppaa. Yliopistossa se lienee 7 vuotta. Sitten jos on lähellä valmistumista niin todennäköisesti saa anomalla lisäaikaa, koska korkeakouluhan kait saa rahaa valmistuneista opiskelijoista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös