Opiskelijaketju – opiskelua vai pelkkää hauskanpitoa?

  • 61 461
  • 249

Sakkoliha

Jäsen
Kyllä opiskelijan asema Suomessa on täysin poikkeuksellinen. Koulutus on maksutonta, minkä lisäksi valtio maksaa opiskelusta ja tarjoaa lainaa erittäin hyvillä ehdoilla. Varsinkin tuo opintolaina on itsessään jo niin kannattava, että sen nostamatta jättäminen on kyseenalaista. Tietysti ajoittain saattavat olla rahat tiukassa varsinkin pääkaupunkiseudulla, mutta jossakin määrin myös opiskelijan elämä on valintoja täynnä. Itsekin olen opiskelijana pääkaupunkiseudulla, mutta silti ihmettelen suuresti tätä yleistä negatiivista asennetta opintotuen uudistamisesta.

En kuitenkaan voi puhua kuin omien kokemuksieni pohjalta yliopistossa opiskelun osalta, enkä tiedä, miten joustavasti esimerkiksi ammattikorkeakoulussa opiskelun ja työn saa sovitettua yhteen. Ainakin yliopistossa työn ja opiskelun yhteensovittaminen on mielestäni hyvinkin mahdollista. Tosin itse en käy kylläkään töissä, koska pystyn helposti tienaamaan kesäisin sen verran rahaa, jolla elää mainiosti talven yli tukien kanssa ilman, että joudun lainaa käyttämään elämiseen.