Suomen poliisi kriisissä?

  • 656 908
  • 5 579
Lisäksi olisi hyvä lukea edes yksi perustelu, miksi etnistä profilointia ei voisi käyttää. Siis todellinen peruste, ei näitä täällä keksittyjä, lapsellisia itkuja.
Koska EIT on näin linjannut.

With respect to differential treatment on the ground of ethnic origin, the European Court of Human Rights indicates that “In any event, it considers that no difference in treatment which is based exclusively or to a decisive extent on a person’s ethnic origin is capable of being objectively justified in a contemporary democratic society built on the principles of pluralism and respect for different cultures” (ECHR, 13 December 2005, Timishev v. Russia, § 58). As concerns differential treatment on the ground of nationality, the European Court of Human Rights includes this ground among those for which “very weighty reasons” are required in order for differential treatment to be justified (ECHR, 16 September 1996, Gaygusuz v. Austria, § 42).
http://www.coe.int/t/dghl/monitorin...N/Recommendation_N11/Recommendation_11_en.asp

Se että kannatat moista on sairasta ja ihmisoikeuksien vastaista. Onneksi mennyttä maailmaa joidenkin junttien kyttien ja oikeistokonservatiivisten nettietsivien ajatuksia lukuunottamatta.

Eipä käy kateeksi poliisijohtoa jonka täytyy nyt taas selitellä työntekijöidensä mokia parhain päin. Ovat nyt keksineet väittää etteivät harrasta "väärää" etnistä profilointia vaan ainoastaan "oikeaa" etnistä profilointia, mutta "oikean" profiloinnin yksityiskohtia pitävät poliisisalaisuutena. Well played. Tuskinpa tästäkään mitään sanktioita tulee, mutta ulkomaalaislaki muuttunee ECRI:n suositusten mukaiseksi jahka tulee poliisipuolueiden vuoro väistyä hallitusvastuusta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Koska EIT on näin linjannut.

Itse linjasin aiemmin näin:

Etninen profilointi on yleensä kielletty länsimaissa. Syynä lienee se, että sen avulla voidaan harjoittaa mm. rasismia. Se mitä itse tarkoitan etnisellä profiloinnilla, liittyy oikeuteen rajata esimerkiksi pankin valvontakamerasta nähdyt ryöstäjät etnisesti, jos se on mahdollista ja jos se edesauttaa syyllisten löytämistä. Kun poliisien resursseja entistä enemmän kavennetaan - ja esim täällä mökkikunnassa ei poliisia ole näkynyt koko kesänä - profilointi voi säästää ylimääräiseltä työltä.

Enpä tuosta ongelmaa löydä. Tai toki löydän, mutta eri asiassa: poliisien määrää vähennetään isolla riskillä kun ei maaseudulla ole enää lainkaan valvontaa (kuten puhalltukset).

Nyt kohti Visuvetta ja Ruovettä ja aamusta joskus täällä.
 
Itse linjasin aiemmin näin:
Enpä tuosta ongelmaa löydä.
Termi on määritelty suomeksi @Anssi#5 linkkaamassa poliisijohdolle tarkoitetussa Euroopan unionin perusoikeusviraston ohjeessa ja se perustuu tuohon minun linkkaamaani Euroopan neuvoston rasismin ja suvaitsemattomuuden vastaisen komitean suosituspaperi nro 11:een. Ehkä kyttien ohella sinunkin kannattaisi vilkaista.

Pankin ryöstäjiä tietysti voidaan etsiä ja esim. ihonväriltään samannäköisiä henkilöitä tiedetyn pakoreitin varrella tutkia. Nyt nähty "ulkomaalaisvalvonta" sen sijaan on huomattavasti ongelmallisempaa kuten nyt vellovasta julkisesta keskustelusta voidaan huomata, vaikka juuri sinä et näkisi siinäkään mitään ongelmaa.

(Miksei tägi toimi prkl.)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kun opiskelin venäjää, oli Neuvostoliitto vielä kovasti voimissaan. Muuan opiskelukaverini löysi neuvostovaltion lakikirjaa selaillessaan mielenkiintoisen kohdan silloisista kansalaisoikeuksista: "Jokaisella Neuvostoliiton kansalaisella on aina oikeus siihen, että viranomainen tarkistaa hänen henkilötietonsa."
Ns. kotimaan passi piti kansalaisella siksi olla aina mukana. Lenin-setä ja kumppanit olivat kaukaa viisaita.
 
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Tulipahan kahlattua tämänkin ketjun viimeiset sivut läpi. Melko jyrkkiä kannanottoja puoleen jos toiseen tapauksesta, josta suurella yleisöllä ei ole muuta tietoa kuin yksi somekirjoitus. Itse ajattelin odotella Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen tutkinnan valmistumista ja luotan siihen että sen perusteella tapahtumienkulusta saa hilppasen paremman käsityksen kuin Mustan Barbaarin somekirjoituksesta. Tosin kyllähän Nikanderin kirjoitus johonkin perustuu koska asiasta on esitutkinta käynnissä. Nikanderin kirjoituksesta voinee varmuudella tehdä johtopäätöksen siitä että poliisi on kyseisenä ajankohtana suorittanut ulkomaalaisvalvontaa steissillä. Mistään muusta en ainakaan minä voi olla varma.

Mutta ai niin. Eihän esitutkintaan ja sen lopputulokseen voi luottaa, koska poliisit. Mutta hei, olihan Aarniokin yli 2v tutkintavankeudessa ja tuomittiin jo Trevoc-haarasta ja lopuista haaroista tulee päätökset syksyllä? Ai niin, siinä olikin mukana KRP eikä Itä-Uudenmaan poliisit. Mutta hei, tutkihan Itä-Uudenmaan poliisi myös Karhuryhmän entisen ylikonstaapelin epäilykset ja sekin meni käräjille? Ai niin, sehän on tietty ihan eri juttu ja tollaset jutut on varmaan pakko tutkia kun ei voi lakaista maan alle.

Foliohatut päähän ja lisää kakkaa housuun! Kivahan näitä on lueskella jos ei ole muuta tekemistä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nikanderin kirjoituksesta voinee varmuudella tehdä johtopäätöksen siitä että poliisi on kyseisenä ajankohtana suorittanut ulkomaalaisvalvontaa steissillä. Mistään muusta en ainakaan minä voi olla varma.
En tiedä mitä olet lueskellut kun oikeasti Musta Barbaari kirjoitti tapahtumasta "Mummotunnelin ulkopuolella ratikkapysäkkien vieressä"... Mutta hyvä että olet varma steissin tapahtumista!

Tuolla Aleksanterinkadullahan olisi varmasti valvontakameran kuvaakin tarjolla, jos se syyttäjä oikeasti on kiinnostunut tapahtumien kulusta.
 
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
En tiedä mitä olet lueskellut kun oikeasti Musta Barbaari kirjoitti tapahtumasta "Mummotunnelin ulkopuolella ratikkapysäkkien vieressä"... Mutta hyvä että olet varma steissin tapahtumista!

Tuolla Aleksanterinkadullahan olisi varmasti valvontakameran kuvaakin tarjolla, jos se syyttäjä oikeasti on kiinnostunut tapahtumien kulusta.
Hyvä pointsi. Mun paha. Jotenkin jäänyt mielleyhtymä steissistä, mutta väärähän se.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Termi on määritelty suomeksi @Anssi#5 linkkaamassa poliisijohdolle tarkoitetussa Euroopan unionin perusoikeusviraston ohjeessa ja se perustuu tuohon minun linkkaamaani Euroopan neuvoston rasismin ja suvaitsemattomuuden vastaisen komitean suosituspaperi nro 11:een. Ehkä kyttien ohella sinunkin kannattaisi vilkaista.

Vilkaisin sen ja entistä enemmän ihmettelen, mistä suvakkien mesoamisessa on kyse. Oletko itse edes lukenut kopioimaasi ja linkittämääsi kohtaa? Siinä todetaan, ettei sellainen etninen profiointi, joka perustuu yksinomaan tai ratkaisevasti henkilön etniseen alkuperään ole nykyisissä demokratioissa oikein. Tästä varmasti jokainen tai lähes jokainen on samaa mieltä.

Kysymys kuuluikin ja kuuluu edelleen, miksi Suomen poliisin suorittama etninen profilointi olisi väärin. Poliisipomo Seppo Kolehmaisen mukaan ”poliisi ei harjoita Suomessa väärää etnistä profilointia toteuttaessaan ulkomaalaisvalvontaa” (HS 12.7. 2016), joten jään odottamaan vastausta, mikä suomalaisen poliisin käytännön työssä on sellaista, jossa etnistä profilointia suoritetaan väärin.

En tietenkään kiistä sitä, etteikö poliisin joukosta löydy rasisteja kuten muualtakin. Mutta se taas on eri keskustelun paikka.
 
Kysymys kuuluikin ja kuuluu edelleen, miksi Suomen poliisin suorittama etninen profilointi olisi väärin. Poliisipomo Seppo Kolehmaisen mukaan ”poliisi ei harjoita Suomessa väärää etnistä profilointia toteuttaessaan ulkomaalaisvalvontaa” (HS 12.7. 2016), joten jään odottamaan vastausta, mikä suomalaisen poliisin käytännön työssä on sellaista, jossa etnistä profilointia suoritetaan väärin.
Johan poliisi sen itsekin pari vuotta sitten, ECRI:n torujen tultua julki, lipsautti, että tarkastetaan henkilöllisyyksiä pelkän ulkonäön perusteella. Poliisi myöntää: tarkastuksia tehdään ulkonäön perusteella | Yle Uutiset | yle.fi

Tällä kertaa se johti siihen että pari suomalaista laitettiin nippuun, nöyryytettiin, ja kamat rikottiin. Eikä ollut ensimmäinen kerta, viimeksi huhtikuussa poliisi on joutunut selvittämään toimintaansa näiden osalta yhdenvertaisuusvaltuutetulle neljästi. Näissä selvityksissä poliisi ei kyennyt antamaan mitään sellaista tietoa joka tekisi heidän etnisestä profiloinnistaan "oikeaa".
Yhdenvertaisuusvaltuutettu: Poliisin valvontaiskut ongelmallisia - "Ulkonäön perusteella näytetään tarkastettavan"

Mutta kun tällä kertaa sattuivat olemaan julkkiksen perhettä niin asia tuli lehdistön kautta laajasti julki ja poliisipomo Kolehmaisen oli keksittävä tuollainen selitys, jota tuskin itsekään uskot, vaikka nyt nettikeskustelun tähden siihen nojaatkin.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Johan poliisi sen itsekin pari vuotta sitten, ECRI:n torujen tultua julki, lipsautti, että tarkastetaan henkilöllisyyksiä pelkän ulkonäön perusteella. Poliisi myöntää: tarkastuksia tehdään ulkonäön perusteella | Yle Uutiset | yle.fi

Tällä kertaa se johti siihen että pari suomalaista laitettiin nippuun, nöyryytettiin, ja kamat rikottiin. Eikä ollut ensimmäinen kerta, viimeksi huhtikuussa poliisi on joutunut selvittämään toimintaansa näiden osalta yhdenvertaisuusvaltuutetulle neljästi. Näissä selvityksissä poliisi ei kyennyt antamaan mitään sellaista tietoa joka tekisi heidän etnisestä profiloinnistaan "oikeaa".
Yhdenvertaisuusvaltuutettu: Poliisin valvontaiskut ongelmallisia - "Ulkonäön perusteella näytetään tarkastettavan"

Mutta kun tällä kertaa sattuivat olemaan julkkiksen perhettä niin asia tuli lehdistön kautta laajasti julki ja poliisipomo Kolehmaisen oli keksittävä tuollainen selitys, jota tuskin itsekään uskot, vaikka nyt nettikeskustelun tähden siihen nojaatkin.

Sitä ihmettelen, ettei oikeusasiamies ole tämmöisiin ottanut kantaa vaikka hänen nämä kuuluisi tutkia.

Tuommoisten tasa-arvohumanistihippien mielipiteillä ei ole mitään merkitystä mihinkään, onneksi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tuommoisten tasa-arvohumanistihippien mielipiteillä ei ole mitään merkitystä mihinkään, onneksi.

On sillä. Ja kyseisellä tasa-arvohumanistihipillä enemmän vaikutusvaltaa kuin yhdelläkään yksittäisellä poliisilla. Tässä muuten lainaus nykyisen tasa-arvohumanistihipin taustoista.

Pimiä on virkavapaalla eduskunnasta, jossa hän on hoitanut valiokuntaneuvoksen virkaa vuodesta 1999 lähtien. Aiempien virkavapauksien aikana hän työskenteli oikeusministeriössä demokratia-, kieli- ja perusoikeusasioiden yksikön johtajana (2013—2014), EU-asioiden yksikön päällikkönä valtioneuvoston kansliassa (2012—2013), oikeusministeri Tuija Braxin erityisavustajana (2007—2008) sekä erityisasiantuntijana Suomen pysyvässä edustustossa EU:ssa (2001—2003).
 

Jeffrey

Jäsen
Johan poliisi sen itsekin pari vuotta sitten, ECRI:n torujen tultua julki, lipsautti, että tarkastetaan henkilöllisyyksiä pelkän ulkonäön perusteella. Poliisi myöntää: tarkastuksia tehdään ulkonäön perusteella | Yle Uutiset | yle.fi

Itse olen myös kohdannut tällaista vääryyttä, helvetti! Aikanaan Malminkartanon juna-asemalla oli ollut joku ammuskelu. Satuin sitten liikkumaan tuosta asemasta noin kahden kilometrin päässä jouduttuani kiinniotetuksi. Keskellä yötä minua kiikutettiin tunnistettavaksi, otettiin valokuvaa yms. Myöhemmin sitten selvisi, että kiinniottoni oli johtunut siitä, että ihonvärini sekä takkini- että kaulahuivini väri oli vastannut tuntomerkkeihin. Minut oli siis kiinniotettu puhtaasti pelkän ulkonäen perusteella, ja olin rasismin uhri.

Valitettavasti en ole saanut aiheen tiimoilta sympatiaa osakseni. Ei ole kukaan puolustellut, ei kukaan kyseenalaistanut poliisin toimia, eikä kukaan ole ajanut minun oikeuksiani.

Voisitko edes sinä @kahden suunnan sentteri olla ystävällinen ja nostaa asia pinnalle piireissäsi ja ajaa törkeän rasismin kohteeksi joutuneen mieleni etua?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On sillä. Ja kyseisellä tasa-arvohumanistihipillä enemmän vaikutusvaltaa kuin yhdelläkään yksittäisellä poliisilla. Tässä muuten lainaus nykyisen tasa-arvohumanistihipin taustoista.

Niin, kysehän on kaikessa yksinkertaisuudessa tasa-arvovaltuutetun olevan väärä henkilö ottamaan kantaa asiaan. Tai voihan kantaa aina ottaa mutta sillä ei ole mitään merkitystä, olkoon henkilö ollut töissä vaikka missä. En kyllä ymmärrä sinun esittelemäsi cv tarkoitusta, pitäisikö tuon listan tuoda jotain auktoriteettiä henkilön sanomisiin?

Oikea instanssi valittaa poliisin toimista on eduskunnan oikeusasiamies ja heidän päätöksillä on merkitystä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Oikea instanssi valittaa poliisin toimista on eduskunnan oikeusasiamies ja heidän päätöksillä on merkitystä.

Ai kysymys oli päätöksen merkityksestä. Minä kun muistin, ettei mielestäsi tämän tasa-arvohumanistihipin (oik. oikeustieteilijä) mielipiteellä ole mitään merkitystä. Kyllä sillä vain on, kun kysymys on mahdollisesta etnisestä profiloinnista.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ai kysymys oli päätöksen merkityksestä. Minä kun muistin, ettei mielestäsi tämän tasa-arvohumanistihipin (oik. oikeustieteilijä) mielipiteellä ole mitään merkitystä. Kyllä sillä vain on, kun kysymys on mahdollisesta etnisestä profiloinnista.

Jos tämä täti kertoo mielipiteensä, on tällä yhtä paljon merkitystä kuin sinun tai minun mielipiteellä. Tämä täti voi antaa vaikka kottikärryllisen päätöksiä viikossa ja mikään ei muutu, koska hänen päätöksellä ei ole paskankaan merkitystä tässä asiassa.

Oikeusasiamiehen mielipiteellä on merkitystä ja voi mahdollisesti muokata poliisien toimintatapoja.

Lopeta tolppien siirtely heti alkuun niin keskustelussa on jotain järkeä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Myöhemmin sitten selvisi, että kiinniottoni oli johtunut siitä, että ihonvärini sekä takkini- että kaulahuivini väri oli vastannut tuntomerkkeihin. Minut oli siis kiinniotettu puhtaasti pelkän ulkonäen perusteella, ja olin rasismin uhri.

Näin mutuna: Kuten itsekin sanoit, niin sinut ei otettu syrjään pelkän ihonvärin vuoksi, vaan täytit muitakin kriteereitä (todennäköisesti mainitsemiesi kriteerien lisäksi oli varmaan sukupuoli ja ikäkin mukana).

Eli profilointia saa tehdä, mutta etnistä profilointia ei.


Lisäksi tässä ei ollut mistään "valvonnasta" kyse, jos poliisi pyrki etsimään mahdollista rikosta tehneen ihmistä tuntomerkkien perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

oliwa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Supercell
Johan poliisi sen itsekin pari vuotta sitten, ECRI:n torujen tultua julki, lipsautti, että tarkastetaan henkilöllisyyksiä pelkän ulkonäön perusteella. Poliisi myöntää: tarkastuksia tehdään ulkonäön perusteella | Yle Uutiset | yle.fi

Tällä kertaa se johti siihen että pari suomalaista laitettiin nippuun, nöyryytettiin, ja kamat rikottiin. Eikä ollut ensimmäinen kerta, viimeksi huhtikuussa poliisi on joutunut selvittämään toimintaansa näiden osalta yhdenvertaisuusvaltuutetulle neljästi. Näissä selvityksissä poliisi ei kyennyt antamaan mitään sellaista tietoa joka tekisi heidän etnisestä profiloinnistaan "oikeaa".
Yhdenvertaisuusvaltuutettu: Poliisin valvontaiskut ongelmallisia - "Ulkonäön perusteella näytetään tarkastettavan"

Joku fiksumpi olisi ehkä huomannut, että ulkomaalaisvalvontaa koskevia lakeja muutettiin 2015, ei siis mikään ihme että vuonna 2013 poliisin toimintatavat ulkomaalaisvalvonnassa olivat sen aikaisten lakipykälien mukaisia.

Nykyisin laissa määrätään, että "valvontatoimenpiteiden tulee perustua tehtyihin havaintoihin tai saatuihin vihje- taikka analyysitietoihin" ja näin poliisi myös menettelee. Yhdenvertaisuusvaltuutetun pitäisi ehdottamasti tehdä poliisin toiminnasta tutkintapyyntö, jos pitää poliisin toimintaa lain vastaisena.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos tämä täti kertoo mielipiteensä, on tällä yhtä paljon merkitystä kuin sinun tai minun mielipiteellä. Tämä täti voi antaa vaikka kottikärryllisen päätöksiä viikossa ja mikään ei muutu, koska hänen päätöksellä ei ole paskankaan merkitystä tässä asiassa.

Oikeusasiamiehen mielipiteellä on merkitystä ja voi mahdollisesti muokata poliisien toimintatapoja.

Lopeta tolppien siirtely heti alkuun niin keskustelussa on jotain järkeä.

Sinä puhuit mielipiteestä, joka on eri asia kuin päätös. Ei yhdenvertaisuusvaltuutettu ole mikään turha virka, vaan myös hänen mielipidettään kuullaan. Siksi sillä on enemmän merkitystä kuin sinun tai minun. Minullakin on kantani valtion virkamiehiin, mutta eivät ne kaikki aivan turhia virkoja ole niin kuin sinä vähättelylläsi annat ymmärtää.
 

oliwa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Supercell
Sinä puhuit mielipiteestä, joka on eri asia kuin päätös. Ei yhdenvertaisuusvaltuutettu ole mikään turha virka, vaan myös hänen mielipidettään kuullaan. Siksi sillä on enemmän merkitystä kuin sinun tai minun. Minullakin on kantani valtion virkamiehiin, mutta eivät ne kaikki aivan turhia virkoja ole niin kuin sinä vähättelylläsi annat ymmärtää.

Yhdenvertaisuusvaltuutettua kuultiin mm. 2014, kun viimeksi ulkomaalaisvalvontaan liittyviä lakimuutoksia valmisteltiin. Ilmeisesti valtuutetun mielipiteille ei kuitenkaan annettu paljoa arvoa, sillä laissa annetaan poliisille edelleen varsin laajat valtuudet ulkomaalaisvalvonnan suhteen.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sinä puhuit mielipiteestä, joka on eri asia kuin päätös. Ei yhdenvertaisuusvaltuutettu ole mikään turha virka, vaan myös hänen mielipidettään kuullaan. Siksi sillä on enemmän merkitystä kuin sinun tai minun. Minullakin on kantani valtion virkamiehiin, mutta eivät ne kaikki aivan turhia virkoja ole niin kuin sinä vähättelylläsi annat ymmärtää.

Kyllä se on täysin turha virka poliisin mahdollisia virheitä ajatellen. Instanssin mielipidettä voidaan toki kuunnella mutta mitään käytännön toimenpiteitä mielipiteen perusteella tuskin suoritetaan. Aivan samoin kuin sinun tai minun mielipiteen pohjalta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sinä puhuit mielipiteestä, joka on eri asia kuin päätös. Ei yhdenvertaisuusvaltuutettu ole mikään turha virka, vaan myös hänen mielipidettään kuullaan. Siksi sillä on enemmän merkitystä kuin sinun tai minun. Minullakin on kantani valtion virkamiehiin, mutta eivät ne kaikki aivan turhia virkoja ole niin kuin sinä vähättelylläsi annat ymmärtää.

Periaatteessa erilaisten viranomaisten mielipiteillä ei ole merkitystä, jos vastapuoli ei välitä niistä. Käsittääkseni poliisi on kuitenkin pyrkinyt huomioimaan toiminnassaan esim. yhdenvertaisuusvaltuutetun mielipiteen.

Näissä mielipiteissä on joskus ongelmana niiden kapeakatseisuus ja ehdottomuus. Virkamies katsoo tapahtumia vain oman toimialansa näkökulmasta, ilman että näkee tai tuntee kokonaisuutta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja ehkä juuri tästä syystä Suomen poliisi on saanut moitteita EN:lta.

Erilaiset organisaatiot saavat huomautuksia toiminnastaan ja useimmiten korjaavat toimintaansa. Näin on myös Suomen poliisi käsittääkseni toiminut. Tässä keskustelussa korostetaan mielellään poliisin negatiivisia puolia ja unohdetaan että Suomen poliisi on pääosin ammattitaitoinen työssään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Erilaiset organisaatiot saavat huomautuksia toiminnastaan ja useimmiten korjaavat toimintaansa. Näin on myös Suomen poliisi käsittääkseni toiminut. Tässä keskustelussa korostetaan mielellään poliisin negatiivisia puolia ja unohdetaan että Suomen poliisi on pääosin ammattitaitoinen työssään.

Poliisin ammattitaitoisuus pitäisi olla itseisarvo ja siksi kai tämänkin ketjun otsikko on Suomen poliisi kriisissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös