Yleisömäärät kaudella 2015–2016

  • 279 561
  • 1 482

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen avoimen sarjan kannalla, mutta ei se ole yleisöongelmaan ratkaisu eikä mikään. Vaikutus avoimella sarjalla katsojamääriin tulisi olemaan melko pieni.
Tämä on varmasti aivan oikeutettu mielipide. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla pikkaisen perusteluja väittämällesi. Minä näen nimittäin asian aivan toisin. Olen lähes varma, että kilpailullisuuden lisääntyminen ja otteluiden merkityksellisyyden kasvaminen toisivat mukavan lisän Liigan yleisömääriin. Urheiluun kuuluu raaka kilpailu ja kamppailu, se kiinnostaa yleisöä. Ilman panosta kilpaurheilu menettää ison osan viehätysvoimaansa. Mielestäni Liiga kamppailee juuri tämän ongelman kanssa parhaillaan. Avoin Liiga voisi tuoda osaltaan helpotusta tähän ongelmaan.
12 joukkueen sarja on mielestäni yksinkertaisesti liian pieni, olen itse 14 - 16 joukkueen kannalla. 16 joukkueen kannalla houkuttelisi NHL tyyliin konferenssijaot. Molempiin konferensseihin 8 joukkuetta, molemmista konferensseista 3 parasta joukkuetta playoffeihin. Sitten loput 10 joukkuetta tarkasteluun ja kaksi parasta playoffeihin, vaikka tulisivatkin samasta konferenssista ( näin jos konferenssit ovat voimasuhteeltaan selvästi poikkeavat niin vahvemmasta konferenssista tulisi 5 joukkuetta playoffeihin ). Sitten ihan normaalisti playoffit eli runkosarjan 1. kohtaisi runkosarjan 8. joukkueen jne. Sanomattakin selvää, että tällaisessa systeemissä nuo konferenssin keskeiset matsit olisivat aina ne tärkeimmät joka toisi lisää mielenkiintoa kauteen.
Sain käsityksen, että kävit tiistaina ensimmäisen kerran tälle kaudelle seuraamassa livenä kannattamasi joukkueen ottelun. Sinä olet siinä onnellisessa asemassa, että voit valikoida mielestäsi mielenkiintoisimmat ottelut seurattavaksi. Minä kausikorttilaisena olen maksanut jokaisesta Kärppien liigapeleistä. Näin ollen pyrin tietenkin pääsemään paikanpäälle mahdollisimman monesti, riippumatta siitä, onko vastassa HIFK vai Sport. Voin kertoa sinulle, että pelit HIFK:ta vastaan ovat lähtökohtaisesti selvästi tasokkaampia ja viihdyttävimpiä kuin pelit Sportia vastaan. Mietin, mihin otteluihin ostaisin lipun, jos en olisi kausikortin omistaja. Vastaus on helppo: HIFK, Tappara, Lukko, TPS ja mahdollisesti JYP. Liian iso osa otteluista on nyt joko tasoltaan liian heikkoja, tai panokset ovat liian alhaiset. Ratkaisu ei ole joukkuemäärän nostaminen, vaan laskeminen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
MIelestäni tuo tauon pituus ptäisi mennä enemmän ehkä yleisömääränkin mukaan, Joskus se 18 minuuttia on aivan lian lyhy aika että kerkeisi edes samaan tiskiltä mitään, varsinkin jos pitäisi käydä vaikka vessassa tai tupakalla niin sitten ei kerkee kun tehdä sen yhden asian erätauolla. Tuo on aika hallikohtaista kuinka hyvin mikäkin jono vetää. Monesti lian nopean tauon takia jää ostokset tekemättä kun ei kannata jonoon jäädä odotteleen.
 

tulikaste

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Tero Lehterä
Yleisöä Kuopiossa tänään 2424. Vaikka seuralle tuo 24 niin hieno numero onkin niin eipä varmaan toimistolla kauheasti naurata. Vastustaja on ei-Suomen-kiinnostavin-joukkue Sport, kausi on alussa ja kaikkea, mutta onhan tuo aivan katastrofaalinen luku. Laskettu yleisökeskiarvotavoite kaudelle on hyvin maltillinen 3500 mutta siitäkin jäädään yli tuhannella (!) nyt.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Laskettu yleisökeskiarvotavoite kaudelle on hyvin maltillinen 3500 mutta siitäkin jäädään yli tuhannella (!) nyt.

Kenties maltillinen tavoite, mutta silti jostain syystä tavoitteeksi asetettiin kovempi lukema kuin viime kauden toteutunut yleisökeskiarvo (3441). Kolmen ensimmäisen ottelun keskiarvo on tämän illan jälkeen 2812, joka tarkoittaa että loppuihin 27 otteluun pitää tulla 3576 katsojaa / ottelu jotta tavoite täyttyy. Toki kausi on vasta alussa jne. mutta hirveän montaa kertaa ei näitä alle 2500 katsojan pelejä kestä tulla. Toistaiseksi niitä on ollut jo 2/3.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Yleisöä Kuopiossa tänään 2424.

Synkkää on. Viime kaudella molemmat kotipelit Sportia vastaan (ti ja to) keräsivät Kuopiossa katsojia 2800 ja risat. Tuollainen 400 katsojan pudotus on aika hurja.

Eipä tosin muuallakaan häävisti tänään mennyt. Blues ylsi vähän päälle 2500, joka on selvästi vähemmän kuin yhdessäkään viime kauden kotipelissä. HIFK:lla myös ongelmia, kun legendaarinen TPS vastassa ja yleisöä alle 5900. Viime sesongilla vain yhdessä Jullien kotipelissä oli tämän päivän lukemaa heikompi yleisömäärä.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tämä on varmasti aivan oikeutettu mielipide. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla pikkaisen perusteluja väittämällesi. Minä näen nimittäin asian aivan toisin. Olen lähes varma, että kilpailullisuuden lisääntyminen ja otteluiden merkityksellisyyden kasvaminen toisivat mukavan lisän Liigan yleisömääriin. Urheiluun kuuluu raaka kilpailu ja kamppailu, se kiinnostaa yleisöä. Ilman panosta kilpaurheilu menettää ison osan viehätysvoimaansa. Mielestäni Liiga kamppailee juuri tämän ongelman kanssa parhaillaan. Avoin Liiga voisi tuoda osaltaan helpotusta tähän ongelmaan.

Perustelen tämän sillä, että tämä ei vaikuttaisi kuin vasta runkosarjan lopulla pohjalla oleviin joukkueisiin ja vain, jos erotkin ovat siellä pienet.

Sain käsityksen, että kävit tiistaina ensimmäisen kerran tälle kaudelle seuraamassa livenä kannattamasi joukkueen ottelun. Sinä olet siinä onnellisessa asemassa, että voit valikoida mielestäsi mielenkiintoisimmat ottelut seurattavaksi. Minä kausikorttilaisena olen maksanut jokaisesta Kärppien liigapeleistä. Näin ollen pyrin tietenkin pääsemään paikanpäälle mahdollisimman monesti, riippumatta siitä, onko vastassa HIFK vai Sport. Voin kertoa sinulle, että pelit HIFK:ta vastaan ovat lähtökohtaisesti selvästi tasokkaampia ja viihdyttävimpiä kuin pelit Sportia vastaan. Mietin, mihin otteluihin ostaisin lipun, jos en olisi kausikortin omistaja. Vastaus on helppo: HIFK, Tappara, Lukko, TPS ja mahdollisesti JYP. Liian iso osa otteluista on nyt joko tasoltaan liian heikkoja, tai panokset ovat liian alhaiset. Ratkaisu ei ole joukkuemäärän nostaminen, vaan laskeminen.

Oli ensimmäinen matsi, ensimmäinen mahdollinen matsi mihin pystyi menemään. Omasta mielestäni 12 joukkuetta olisi liian vähän, 14 on oikein passeli nykyisellä systeemillä ja taas 16 olisi sitten jos tehtäisiin nuo konferenssit. Uskoisin tämän tuovan myös mielenkiintoa, mutta toki tuolle 12 joukkueelle on myös perustelut ja hyviä sellaisia.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Perustelen tämän sillä, että tämä ei vaikuttaisi kuin vasta runkosarjan lopulla pohjalla oleviin joukkueisiin ja vain, jos erotkin ovat siellä pienet.
Mun mielestä tuo vaikuttaa jo suoraan moneen joukkueeseen kauden puolivälin tienoilla. Sen lisäksi tämä nykysysteemi latistaa ainakin omalta kohdaltani tätä kilpailullisuutta, joka taas laskee suoraan innostusta koko sarjaa kohtaan. Uskon että se tekee ainakin minulle muutamasta kiikunkaakun matsista sen että jään pois. En tiedä onko monella muulla sama, mutta tuskin yksin olen asiani kanssa.
Tämän lisäksi myös mestiksen katsojamäärät olisi syytä huomioida. En ole seurannut mitä ne on ollut aiemmin, mitä ne on nyt, enkä mitä ne olisi karsinnoissa. Muistan vain karsintojen olleen joskus äärettömän suosittujakin pelejä, mutta edelleenkin karsinnat ovat turhia, kun mestis on kupattu täysin.
 

Lätkä

Jäsen
Tämä kausi tulee olemaan eräänlainen vedenjakaja liigan katsojamäärissä. Tästä esimaksua antoi tämän iltainen sarjakierros: Blues-Ässät pelattiin siis reilusti 200 000 asukkaan Espoossa, katsojia 2566!!! KalPa-Sport pelattiin puolestaan n.100 000 asukkaan Kuopiossa, katsojia 2424!!!

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin "tämä on vasta alkua". Katsojamäärät tulevat tippumaan todella rajusti. Heikoimmissa, merkitsemättömissä runkosarjan matseissa, kuin myös POF:n alun jälkeen tullaan näkemään todella surkeita katsojamääriä. Villi veikkaus, että tuhannen katsojan pinnassa pyöritään tietyillä paikkakunnilla. Kiitos SULJETUN sarjan! Mitta on tullut sillä 89%:lla avoimia sarjoja kannattavista täyteen. Merkityksettömät matsit eivät nyt vaan kiinnosta ketään. Panoksettomissa matseissa pyörii ainoastaan ne tuhat teiniä, jotka eivät olleet edes syntyneet, kun sarjat olivat aidosti auki. Ne 1000 per. kaupunki siellä pyörii, kun ei ole kosketuspintaa avointen sarjojen aikakauteen. Silloin jokainen piste oli tärkeä, sillä ilman pisteitä oli vaarana pudota. Pisti meinaan yrittämään.

Tässä vähän pussiin puhuvan Liimatukan teesejä. Kantsii katsoa jälleen kerran.

Linkki:Suljettu lätkäliiga - A-studio 2014 - YouTube
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Minkähän takia syys- ja kevätkaudella on samat lipun hinnat. Odotan sitä että joku joukkue keksii halventaa muutamalla eurolla tasaisesti kaikkia lippuja syksyn pelehin ja keväällä sitten hinnat entisellään. Syyskausi=näyteikkunakausi. Enkä sitä sano, piileehän tässä riskinsä, nyt kun useampi joukkue jää ulos playoffeissa, kevään pelit ei muutamalla ole enää kuin teoreettista sitkuttelua. Mutta riski (ja näinkin pieni) se on mikä kannattaa.

Palkkakatto voisi myös olla aiheellinen liigaan, väliaikaisesti. Halvemmat joukkueet, halvemmat liput -> uuden suosion kasvu. Suosiolla tarkoitan paikan päällä näkemisen suosiota, yleisesti Liigahan on edelleen suosittu. Ei vain paikan päällä koettuna.

Oheistuotteiden hinnat myös samassa suhteessa alas mitä lippujen hinnat. Kannattaa muistaa missä hinnoissa nämä kaikki oli suhteessa ostovoimaan kun viimeksi riitti porukkaa hallilla, eli karkeasti sanottuna noin ennen vuotta 2005.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Perustelen tämän sillä, että tämä ei vaikuttaisi kuin vasta runkosarjan lopulla pohjalla oleviin joukkueisiin ja vain, jos erotkin ovat siellä pienet.
Kyllä minä uskon vaikutuksen olevan paljon laajempi. En väitä, että pelkästään avoimen Liigan ansiosta katsomot pullistelisivat syyskuussa. Väitän kuitenkin, että lähtökohta kauteen on aivan erilainen, kun panoksena pöydässä on mestaruuden lisäksi sarjapaikka. Kyllä iso osa jääkiekon seuraajista on urheiluihmisiä ja uskoisin tällöin urheilun merkityksen korostamisen olevan kannattavaa. Kaikki tuttuni kannattavat avointa Liigaa. Tällä keskustelupalstalla enemmistö, sinä mukaan lukien, kannattaa avointa Liigaa. Liigan ympärille kaivataan kovasti positiivista pöhinää. Liigan avaaminen olisi oivallinen potku kohti uutta, parempaa aikaa.


Oli ensimmäinen matsi, ensimmäinen mahdollinen matsi mihin pystyi menemään. Omasta mielestäni 12 joukkuetta olisi liian vähän, 14 on oikein passeli nykyisellä systeemillä ja taas 16 olisi sitten jos tehtäisiin nuo konferenssit. Uskoisin tämän tuovan myös mielenkiintoa, mutta toki tuolle 12 joukkueelle on myös perustelut ja hyviä sellaisia.
Miksi se 12 joukkuetta on liian vähän? Tällä hetkellä Liigassamme on vain kourallinen laadukkaita ja kiinnostavia joukkueita. 14 ja varsinkin 16 joukkueen sarjassa turhien, tylsien ja heikkotasoisten otteluiden määrä kasvaa turhan suureksi. Tällöin voi moni kausikorttilainen miettiä, kuinka mielekästä on maksaa näistä kaikista kamppailuista. Ainakin minua tämä asia on ruvennut hieman vaivaamaan. Kohta olen siinä tilanteessa, että suurin yksittäinen syy kausikortin hankintaan on etuosto-oikeus playoff-peleihin. Playoffit taas ovat täyttä rautaa oikeastaan kaikilla mittareilla. Runkosarjan tasosta ja merkityksellisyydestä olen huolissani. Minä en näe, että millään poppakonsteilla tai konferenssijaoilla asiaan saataisiin suurta muutosta. Liigan avaamisen ja joukkuemäärän laskemisen näen tärkeimpinä tekoina positiivisen muutoksen aikaansaamiseksi. Näin saataisiin elävöitettyä Liigan lisäksi myös Mestis.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä kausi tulee olemaan eräänlainen vedenjakaja liigan katsojamäärissä. Tästä esimaksua antoi tämän iltainen sarjakierros: Blues-Ässät pelattiin siis reilusti 200 000 asukkaan Espoossa, katsojia 2566!!! KalPa-Sport pelattiin puolestaan n.100 000 asukkaan Kuopiossa, katsojia 2424!!!

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin "tämä on vasta alkua". Katsojamäärät tulevat tippumaan todella rajusti. Heikoimmissa, merkitsemättömissä runkosarjan matseissa, kuin myös POF:n alun jälkeen tullaan näkemään todella surkeita katsojamääriä. Villi veikkaus, että tuhannen katsojan pinnassa pyöritään tietyillä paikkakunnilla. Kiitos SULJETUN sarjan! Mitta on tullut sillä 89%:lla avoimia sarjoja kannattavista täyteen. Merkityksettömät matsit eivät nyt vaan kiinnosta ketään. Panoksettomissa matseissa pyörii ainoastaan ne tuhat teiniä, jotka eivät olleet edes syntyneet, kun sarjat olivat aidosti auki. Ne 1000 per. kaupunki siellä pyörii, kun ei ole kosketuspintaa avointen sarjojen aikakauteen. Silloin jokainen piste oli tärkeä, sillä ilman pisteitä oli vaarana pudota. Pisti meinaan yrittämään.

Tässä vähän pussiin puhuvan Liimatukan teesejä. Kantsii katsoa jälleen kerran.

Linkki:Suljettu lätkäliiga - A-studio 2014 - YouTube

Onko sulla joku valmis tekstipohja jossain tallessa ja siihen aina vaan vaihdat kaupungit ja yleisömäärän illan mukaan? Ainakin tuntuu että olen tuon saman viestin lukenut jo aika monta kertaa. Suostuisitkos sinäkin siihen vetoon jonka esitin sille kohtalotoverillesi noista yleisömäärien tippumisprosenteista? Mielelläni voisin sua vastaan ottaa saman vedon.


Mitä tohon avoimeen sarjaan tulee niin ei sitä paskaporukan tappioputkea ole yleisö ennenkään tullut kattomaan. Ehkä sitten karsinnoissa on vähän enemmän. Onneksi tätä johtaa ammattilaiset eikä vedetä millään huutoäänestyksellä johon voi osallistua ainoastaan katkeroituneet mestis-fanit.

IFK veti tänään taas lipputuloilla varmaan jonkun puoltoistasataatuhatta euroa. Pari matsia lisää niin sillähän pyörittäs jo kauden jotain mestisporukkaa. Ei kovin huonosti.
 

Migufutuuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Hernesaaren Näädät, Blackhawks, Lugu
Lopettakaa nyt herran tähden se ulina suljetusta sarjasta Mestis-jengien katkerat kannattajat, kun sillä ei nyt ole helvatan paskaakaan väliä katsojalukujen valossa, onko joku Peräseinäjoen Pallokerho 100k budjetilla heittopussina mukana. Suurimmat syyt on Ruutu, kotitalouksien taloustilanne laman kuudentena perättäisenä vuotena, sekä Liigan paska brändäys viime vuosina. Lisäksi paikalliset tekijät, kuten ainakin Espoossa KHL-Jokerit vie etenkin perhekatsojia.

EDIT: Jokeritkin menettänyt muuten katsojia kauden ekoissa peleissä, joten aika valtakunnallinen ilmiö eikä mikään vitun suljettu sarja.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Synkkää on. Viime kaudella molemmat kotipelit Sportia vastaan (ti ja to) keräsivät Kuopiossa katsojia 2800 ja risat. Tuollainen 400 katsojan pudotus on aika hurja.

Eipä tosin muuallakaan häävisti tänään mennyt. Blues ylsi vähän päälle 2500, joka on selvästi vähemmän kuin yhdessäkään viime kauden kotipelissä. HIFK:lla myös ongelmia, kun legendaarinen TPS vastassa ja yleisöä alle 5900. Viime sesongilla vain yhdessä Jullien kotipelissä oli tämän päivän lukemaa heikompi yleisömäärä.
Raksila oli loppuunmyyty viime lauantaina, vaikka ottelu oli neljäs kotipeli kahdeksaan päivään. Nyt on kotipeleistä puolentoista viikon tauko, joten eiköhän ensi viikon tiistaina Ässiä vastaan päästä tyypilliseen noin 5500 katsojan arki-iltapelin lukemaan ja ensi viikon lauantaina HIFK-peli tulee todennäköisesti olemaan loppuunmyyty. Ihan vain näitä positiivisiakin lukuja tuon julki, kun sinulta tuppaa ne jäädä huomiotta.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Miksi se 12 joukkuetta on liian vähän?

Jos sarjassa olisi vain 12 joukkuetta ja niistä 8 suoraan playoffeihin niin mielestäni se on liikaa suhteessa kuinka paljon joukkueita on. Ja kuitenkin ollaan varmaan siitä samaa mieltä, että playoffit kuuluu aloittaa 8 joukkueen voimin? Jos joukkueita on 14 niin voidaan käyttää nykyistä systeemiä hyvin, että 6 parasta suoraan playoffeihin, neljä seuraavaa sääleihin ja neljä jää nuolemaan näppejään tällöin ( tällöin mieleenkiinto kohdistuu myös sinne sijan 6 ja 10 paikkeille ). Mielellään vielä niin, että viimeinen tippuu suoraan ja toiseksi viimeinen karsii.

E: Ja itse tykkään kyllä nähdä eri joukkueita, vaikka sitten taso hieman siitä kärsisikin niin silti.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kouvolassa oli tänään yleisöä 3413 ja KooKoon keskiarvo tällä kaudella neljän kotiottelun jälkeen on 3665. Olen ihan tyytyväinen KooKoon alkukauden yleisömääriin ja en usko, että Kouvolassa olisi käynyt tällä kaudella yhtään enempää yleisöä vaikka liiga olisi auki. Toisaalta kyllähän mestis nykyään on täysin mielenkiinnoton sarja ja tuota sarjaa vuosikausia seuranneena voin todeta, että kyllähän Kouvolassa yleisömäärät romahtaisivat, jos KooKoo joutuisi palaamaan takaisin mestikseen eli ei tuo liigan avaaminen mitenkään automaattisesti tarkoita yleisömäärien kasvua.
 

Kenth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee
Raksila oli loppuunmyyty viime lauantaina, vaikka ottelu oli neljäs kotipeli kahdeksaan päivään. Nyt on kotipeleistä puolentoista viikon tauko, joten eiköhän ensi viikon tiistaina Ässiä vastaan päästä tyypilliseen noin 5500 katsojan arki-iltapelin lukemaan ja ensi viikon lauantaina HIFK-peli tulee todennäköisesti olemaan loppuunmyyty. Ihan vain näitä positiivisiakin lukuja tuon julki, kun sinulta tuppaa ne jäädä huomiotta.

No, vähän on kaunisteltua totuutta tuokin. Raksilan loppuunmyyty peli oli Viuhkolan juhlapeli, joka odotetusti myi hyvin, mutta sitä ennen pelatussa arkipelissä Kärpät ilmoitti katsojamääräksi 4400. Se on aika vähän, kun ilmoitetussa luvussa on kuitenkin mukana kaikki mahdolliset kausarit, joka Kärppien tapauksessa on noin 3500 kappaletta. Eipä siinä paljon ole lippuluukulla kauppa käynyt.

Vähän veikkaan, että Oulussakin suunta yleisömäärissä on alaspäin.
 

Lätkä

Jäsen
Kyllä minä uskon vaikutuksen olevan paljon laajempi. En väitä, että pelkästään avoimen Liigan ansiosta katsomot pullistelisivat syyskuussa. Väitän kuitenkin, että lähtökohta kauteen on aivan erilainen, kun panoksena pöydässä on mestaruuden lisäksi sarjapaikka. Miksi se 12 joukkuetta on liian vähän? Tällä hetkellä Liigassamme on vain kourallinen laadukkaita ja kiinnostavia joukkueita. 14 ja varsinkin 16 joukkueen sarjassa turhien, tylsien ja heikkotasoisten otteluiden määrä kasvaa turhan suureksi. Tällöin voi moni kausikorttilainen miettiä, kuinka mielekästä on maksaa näistä kaikista kamppailuista. Ainakin minua tämä asia on ruvennut hieman vaivaamaan. Kohta olen siinä tilanteessa, että suurin yksittäinen syy kausikortin hankintaan on etuosto-oikeus playoff-peleihin. Playoffit taas ovat täyttä rautaa oikeastaan kaikilla mittareilla. Runkosarjan tasosta ja merkityksellisyydestä olen huolissani. Minä en näe, että millään poppakonsteilla tai konferenssijaoilla asiaan saataisiin suurta muutosta. Liigan avaamisen ja joukkuemäärän laskemisen näen tärkeimpinä tekoina positiivisen muutoksen aikaansaamiseksi. Näin saataisiin elävöitettyä Liigan lisäksi myös Mestis.

Allekirjoitan täysin McTorson kommentin.

Oli 80-luvun alussa Oulussa katsomassa, kun Kärpät voitti mestaruuden. Olin myös katsomassa Kärppien viimeisimmän Liigaan nousun. Täytyy sanoa, etten ollut sitä ennen, enkä sen jälkeen nähnyt mitään lähellekään vastaavaa. Tunnelma oli kliseisesti sanottuna käsin kosketeltava. Vertailupohjaksi voin ottaa Hakametsän, jossa istuin 80-luvun, kahdella kausarilla per. vuosi ja liki kaikki matsit kyseisenä vuosikymmenenä nähneenä. Silti Kärppien nousu karsintojen kautta oli täydellinen kliimaksi.

Suomi tarvitsee avoimet sarjat. Olemme kilpaurheilijoiden maa. Heidän ainoa tavoitteensa on olla kaikista paras. On aivan turha sösöttää jostain Mestis-mestaruudesta. Kyseessä on todellakin mehukannu, jonka arvokkain tehtävä on toimia "sorsana". Avoimissa sarjoissa on ainoastaan YKSI maan paras ja siihen täytyy olla kaikilla mahdollisuus. Näin me saamme palautettua arvokkaan Liigan, arvokkaan Divarin ja arvokkaat alasarjat. Kaikilla seuroilla on teoriassa mahdollisuus voittaa maan mestaruus ja se pistää tekemään töitä alasarjoja myöten. Eikä tuo todellakaan tarkoita, että jokin SS:nen tulisi ja nappaisi Liigassa mestaruuden. Ei...mutta se, että se teoreettinen mahdollisuus on olemassa, niin se pistää yrittämään. Olkookin, että se SS:nen tavoittelee kynsin hampain Divariin pääsyä. Ihan vaan siksi, että pääsisi edes muutaman matsin historiassa pelaamaan Liigasta pudonnutta Liiga-joukkuetta vastaan. Kaikki tällaiset nostavat yleisömääriä.

Lopuksi off topicia. Wallinheimoa EI näyttäisi olevan päätymässä Kalu Kammolan seuraajaksi. Pelaajayhdistys on kääntynyt vastustamaan Wallinheimon valintaa Kalun seuraajaksi. Syykin on selvä. Wallinheimo kannattaa ainoastaan ja vaan suljettua Liigaa. Sen sijaan pelaajat eivät!
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos sarjassa olisi vain 12 joukkuetta ja niistä 8 suoraan playoffeihin niin mielestäni se on liikaa suhteessa kuinka paljon joukkueita on. Ja kuitenkin ollaan varmaan siitä samaa mieltä, että playoffit kuuluu aloittaa 8 joukkueen voimin? Jos joukkueita on 14 niin voidaan käyttää nykyistä systeemiä hyvin, että 6 parasta suoraan playoffeihin, neljä seuraavaa sääleihin ja neljä jää nuolemaan näppejään tällöin ( tällöin mieleenkiinto kohdistuu myös sinne sijan 6 ja 10 paikkeille ). Mielellään vielä niin, että viimeinen tippuu suoraan ja toiseksi viimeinen karsii.

E: Ja itse tykkään kyllä nähdä eri joukkueita, vaikka sitten taso hieman siitä kärsisikin niin silti.
Minä en pidä sääliplayoffeista ollenkaan. On mielestäni väärin, että jatkoonmenijöitä ratkotaan 60 runkosarjan pelin jälkeen paras kolmesta systeemillä. En myöskään jaa mielipidettäsi siitä, että kahdeksan joukkuetta pudotuspeleihin kahdentoista joukosta olisi jotenkin liian suuri määrä. Minusta se olisi juuri passeli. Olen myös erimielinen lisäyksestäsi, jotta määrä korvaa laadun. Kausikorttilaisena voin sanoa, ettei todellakaan korvaa. Se puuduttaa. Toki mielipide asioita ovat nämä ja kunnioitan näkemystäsi.

Onneksi tällaisen suursarjankin arjessa on kohokohtansa. Yksi niistä on reilun viikon päästä, kun HIFK luistelee loppuunmyydyn Raksilan jäälle.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No, vähän on kaunisteltua totuutta tuokin. Raksilan loppuunmyyty peli oli Viuhkolan juhlapeli, joka odotetusti myi hyvin, mutta sitä ennen pelatussa arkipelissä Kärpät ilmoitti katsojamääräksi 4400. Se on aika vähän, kun ilmoitetussa luvussa on kuitenkin mukana kaikki mahdolliset kausarit, joka Kärppien tapauksessa on noin 3500 kappaletta. Eipä siinä paljon ole lippuluukulla kauppa käynyt.

Vähän veikkaan, että Oulussakin suunta yleisömäärissä on alaspäin.
Enpä usko, että veikkauksesi osuu oikeaan. Ainakin kausikorttimyynti on sujunut aiempaa vilkkaammin. Kärppien pelastus tässä haasteellisessa tilanteessa on menestys ja laadukas joukkue.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kokonaisuutena yleisömäärien muutokset koskevat seuroja niin Liigassa kuin KHL:ssä. Esimerkiksi uudessa isossa hallissaan pelaava Moskovan Dynamo on saanut väkeä vain kerran yli 10 000 katsojan. Muut lukemat alkavat kuudesta tuhannesta ylöspäin. Jokerien lukemat ovat myös pudonneet tuhannella tai puolellatoista viime kauden keskiarvosta. CHL:ssa lukemat ovat todellisuudessa alle tuhannen osassa otteluita Suomessa ja Ruotsissa. Ehdottomasti yksi syy muutoksiin on jääkiekkoa seuraavien ihmisten siirtyminen maksutelkkarin, -mobiilin ja vastaavien piiriin. Toinen tekijä lienee talous eli menoja priorisoidaan aiempaa enemmän. Kolmanneksi tekijäksi nostaisin sen, että Euroopassa on isojen kiekkomaiden (Suomi, Ruotsi, Venäjä, Tsekki) silmin aivan liikaa turnauksia ja pelejä, joilla ei ole minkäänlaista merktystä. On maajoukkueturnausta ja MM-kisaa joka kausi. Siihen päälle CHL tai KHL:n heikoimmat pelit sekä tietysti oman joukkueen tärkeimmät ottelut. Nämä tärkeimmät tai niistä vielä kaikkein tärkeimmät jaksavat kiinnostaa niin että paikan päälle mennään. Muuten se tapa katsoa ottelu supistuu edelleen.

Edellä olevaankin liittyen, mainittu Moskovan Dynamo tänään uudessa hallissaa vain noin 5 500 katsojaa ja Vityaz teki tänään Moskovan (alueella) kauden ennätyksen kun KHL-peliä seurasi vain 1 550 katsojaa. Tasaluku voi olla sattuma tai kaunisteltu versio vieläkin pienemmästä katsojamäärästä:

Game summary: Vityaz - Neftekhimik : Kontinental Hockey League (KHL)

Vaikka tässä ketjussa kovasti ollaankin sitä mieltä että Liigan katsojamääräongelmat johtuvat suljetusta sarjasta (joka varmasti vaikuttaa ainakin hieman), taustalla on jotain paljon suurempaa. Jääkiekko ei ole osannut vastata kuluttajien vaatimuksiin perinteisissä lätkämaissa vaan on joutumassa hyvin ahtaalle Liigassa, CHL:ssä Pohjoismaissa sekä KHL:ssä. Maksutelkkarit ruutuineen eivät selitä muutosta sillä futiksen puolella maksutelkkarit toimivat ja streameja saa ilmaiseksi HD-laadulla tai lähes sillä eri maissa. Silti futis vetää katsomoihin valtavia massoja edelleen vaikka olosuhteet saattavat olla kaukana jäähallien palveluista ja lämmöstä.

Hakisin edelleen Liigassa yhteisiä toimia muutoksen aikaan saamiseksi. Kyse on isoista asioista joista tulisi puhua niiden oikeilla nimillä liigojen välillä. Keski-Euroopan tilannehan on aivan toinen kuin Liigan, CHL:n pohjoismaisten otteluiden ja monien KHL-otteluiden. Liigan alueella toki kiinnostaa vain Liigan toimenpiteet mutta voidaan myös kysyä, onko Liigalla edes mahdollisuuksia tai osaamista kääntää tilanne edukseen ilman laajempaa yhteistyötä? En tarkoita KHL-yhteistyötä vaan oppimismielessä sitä, mitä Sveitsissä ja Saksassa osataan paremmin kuin mm. Liigassa. Miten siellä saadaan jääkiekolla jättihallit täyteen vaikka otteluita televisioidaan ja kilpailu vaikkapa futiksen kanssa on kovaa?

Vai onko Liigalla pelko siitä, että kääntymällä saksalaisten ja sveitsiläisten pariin voisi paljastua se, että Liigan johto itsessään on suurin ongelma? Minusta näin ei ole, mutta jokuhan Liigassa maksaa kun hymistellään tekemättä oikeastaan mitään konkreettista - saati että otettaisiin lakki käteen ja kysyttäisiin Keski-Euroopan asiantuntijoilta neuvoa.
 
Viimeksi muokattu:

shaminy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mestarit'13, Honkey Donkey Honkanen, Ape ja Pena
Voisiko olla mahdollista että Jääkiekko pelinä ei enää kiinnosta suurta yleisöä. Vähän kuin Jalkapallossa, Maajoukkueen pelit toki kiinnostaa, mutta kotimainen seurapalloilu ei. Nykyihminen on mukavuudenhaluinen ja vapaa-ajalle löytyy paljon tarjontaa, joten ei sitä kiinnosta istua hallissa paria tuntia katsomassa tylsää höntsää ja kuunnella erätauolla musiikkia joka ei maistu omaan makuun. Ennenvanhaan ei ollu muuta tekemistä kuin nyplätä pippeliä kotona tai tulla hallille.
 

Mäntylä #18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Panthers,
Kyllähän Liiga jengien tulisi ensimmäiseksi rukata juomien ja purtavien hintoja rutkasti alaspäin. Väitän jos esimerkiksi olut tai vaikka hodari&limu kombo maksaisi sen 5 euroa 7 euron sijaan niin hallillakin kävisi enemmän porukkaa ja seurat hyötyisivät tästä taloudellisesti. Nythän liput ovat jo aika kalliita, siihen päälle sitten 5-7e pysäköinti maksu jos sattuu autolla tulemaan ja aivan sairaat hinnat virvokkeissa. Toki en tiedä onko Liiga seuroilla mitään sanottavaa hintoihin jos esim Restel pitää kojuja hallilla mutta sitten pitäisi miettiä sitä vaihtoehtoa että seura järjestäisi nämä itse.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noita yleisömäärien tippumisia ei selitä tässä vaiheessa kautta millään helvetin tavalla mikään suljettu sarja, vaikka moni käyttäjä tätä kulunutta korttia käyttää. Eilisessä IFK-TPS pelissä oli vähemmän katsojia kuin esimerkiksi viime kaudella tähän aikaan, miten fanien peliin menemiseen tuo suljettu/avoin sarja vaikuttaa? Ei mitenkään ja näitä esimerkkejä löytyy reilusti lisää. Hyvin yllättävää myös että negatiivisimmat kirjoitukset yleisömääristä tulee käyttäjiltä kuten @erku @Lätkä yms. jotka eivät ilmeisesti seuraa Liigan pelejä aktiivisesti tai lainkaan. Heti kun Liigassa menee joku asia huonommin niin laitetaan se tietokone päälle ja avataan taas Jatkoajan Liiga-osio. Siihen päälle vielä katkerat Mestiksen seuraajat ja meno alkaa oksettamaan enemmän kuin Linnanmäellä.

Jos halutaan konkreettisia syitä etsiä alhaisille katsojamäärille (edelleen otanta on toistaiseksi hyvin pieni), voidaan heittää jo täälläkin paljon mainittuja syitä kuten esimerkiksi se, että kaikki pelit näkyy nykyisin TV:stä ja netistä (Ruutu) ja vieläpä edullisesti. Lisäksi Liigan pelillinen taso on tippunut 2000-luvun kulta-ajoista ja kun pelillinen taso tippuu, osa jääkiekkoa seuraavista siirtyy Liigasta muihin lajeihin tai sarjoihin (KHL-Jokerit ja NHL). Voisin kuvitella että etenkin Bluesin kannattajista yllättävän moni on siirtynyt seuraamaan KHL-Jokereita. Pelillisen tason tippumiseen Liigassa vaikuttaa luonnollisesti aiempaa huonommat pelaajamateriaalit (osalla joukkueista). Toisekseen pelin tempo on laskenut (osasyynä viivelähdöt ja keskialueen träpit) sekä jatkuva taklaaminen on runkosarjassa harvinaista.

''Nykyinen taloudellinen tilanne'' on syynä verrattaen aika pieni, työttömiä ja osa-aikaisia on enemmän kuin aikasemmin ja se vaikuttaa toki katsojamääriin jonkin verran. Perus työssäkäyviltä ei ole edelleenkään leikattu (firmojen ulkopuolelta) palkkoja tai lisiä (päinvastoin) tai yleiset kulut eivät ole erittäin merkittävästi nousseet, joten tavallisilla työssäkäyvillä pitäisi olla edelleen varaa mennä peleihin, jos on vaan halua mennä. Ja siihen haluun vaikuttaa mm. edellisessä kappaleessa mainittuja seikkoja.

Jos Liigan pelillinen taso olisi parempi ja Liigan tuote paremmin kunnossa, ei keskiverto fanille olisi mitään väliä maksaako joku lippu esim. 24 vai 28€ tai joku hodari 5 vai 7€.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Kyllä mää luulen, että Ruutu on varmaan suurin syyllinen näihin yleisömääriin. Kun jo valmiiksi maksaa 30 €/kk siitä että näkee ne pelit, niin kyllähän se vähän tuntuu sitten hölmöltä enää hallille lähteä, kun on jo maksanut siitä että näkee sen pelin. Tuolla hinnalla näkee sitten kotipelejä 1-3/kk riippuen mihin katsomoon ostaa lipun ja millä paikkakunnalla. Eikä se hallille meno nyt varmaan kovin monelle lätkän seuraajalle mikään niin ihmeellinen elämys enää ole, jos niitä matseja on nähnyt livenä jo viime vuosituhannen puolella. Kyllä itsellä on ainakin vähentynyt näiden Urhojen ja Ruutujen aikakaudella hallilla käynti selvästi. Ihan sama mitä surmanajoa siellä erätauolla järjestetään niin ei vaan nappaa. On tästä tullut puhuttua kaveripiirissä, niin kyllähän aika samanlaisia syitä nousee esiin.

- Ruutu palvelusta jo maksettu
- Liput kalliita varsinkin jos pitäs useammalle henkilölle kustantaa
- Menee helposti melkein neljä tuntia aikaa yhteensä siihen että käy katsomassa pelin hallilla
- Kotona voi erätaukojen aikana tehdä jotakin hyödyllistä (joskus erätauko viihde on ollut kiihot, eiku kiintoisampaa kuin peli)
- On vaivattomampaa, on sohvat ja uusinnat eikä jääkaapilla ole jonoja
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyllä mää luulen, että Ruutu on varmaan suurin syyllinen näihin yleisömääriin. Kun jo valmiiksi maksaa 30 €/kk siitä että näkee ne pelit, niin kyllähän se vähän tuntuu sitten hölmöltä enää hallille lähteä, kun on jo maksanut siitä että näkee sen pelin.

Kaveriporukat myös katsovat pelejä kotisohvalta. Varsinkin lauantaipelejä, mutta miksei myös ihan arkipelejä. Viikolla pienemmällä porukalla joku viesti, että mitä teet tänään, tuletko katsomaan peliä. Viikonloppuna sitten isommalle jengille "tulkaa meille tänään kattoo pelii, kylvetään vähän ja mennään sitten pelin jälkeen pubiin."

Erittäin houkutteleva vaihtoehto siihen verrattuna, että menisi hallille tylsistymään ja siitä joutuisi maksamaankin. Kyllähän tässä vähän ylianalysoidaan massojen käyttäytymistä ja ihmetellään miksi tämä ei toimi. Ihan oikeasti se "pelin taso" ei ole kovinkaan merkittävä tekijä monille, mutta ei sinne hallille nyt jaksa mennä, kun pelin näkee muutenkin ja on paremmat oheistoiminnot.

Parempi hintalaatusuhde mennä kaverille tai kutsua kaverit kylään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös