Yleisömäärät kaudella 2015–2016

  • 280 205
  • 1 482

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
On se jännä kun moni ei halua uskoa, että taloustilanteella ei ole väliä yleisökadon kanssa vaikka itse tunnen vaikka kuinka monta ketkä eivät peleissä käy kun ei vain yksinkertaisesti ole varaa. Tuotteessa ei niinkään ole vika oman tuttavapiirin mukaan.

Kyllähän tuota yleistä taloudellista tilannetta ollaan aika paljon täälläkin puitu. Eli monen asian summa tuo on, ja ihmisten talous on yksi pala tuossa palapelissä,
 

K.Nuget

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo, Kiekko-Espoo, Blegi United
Onko kenellekään tietoa Ruutu-palvelun tilaajamääristä? Se on liian helppoa ja halpaa katsoa kalsarit jalassa kotisohvalla lätkää 20 e / kk ja juoda euron kaljatölkkiä, kun yksittäinen lippu hallille voi maksaa 20 euroa. Siihen päälle 8 euron tuoppi ja 7 euron nakkimukki + bensat tai julkisten liput. NFL-malli käyttöön niin ettei kotipeli näy paikkakunnalla Ruudusta tai ainakin niin että se maksaisi tavallista puolet enemmän?
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Voitko vähän avata että miksi näin?

Koska yksinkertaisesti seuran kassaan kilahtaa 5 euroa enemmän rahaa. Toki tässä on oletuksena se, että henkilöt eivät käytä hallin palveluita. Pointtina nyt oli vain se, että seurat tarvitsevat rahaa eivätkä pysty hirveästi mitään tarjouksia heittelemään ainakaan sen kustannuksella, että lipputulot pienenevät.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Et ole käynyt, mutta surkeaa on verrattuna SHL:ään? Niin no voihan sitä noinkin arvioida ja kritisoida, kun kuitenkin mielestäni tässä puhutaan tämän kauden yleisömääristä. Minun mielestäni taas Jokerien tämän kauden yleisömäärät selättävät ruhtinaallisesti Liigan katsojaluvut. Hesarikin (tai lienee Liigan käsky) lopetti jo nyt yleisömäärien kertomisen, perin huvittavaa.
Myös Jokerien alkushow, juuri ennen ottelun alkua selättää 6-0 jonkun muovisen kuvan heijastamisen jäänpintaan. Ilmeisesti se vaan menee niin, että kun diggaa SHL:ää ja Kärppiä, niin Jokerit on surkea. Ole onnellinen SHL:ssäsi.

Meeps taisi sanoakin tuossa, että tällä kaudella ei ole käynyt, sen takia kysyi vilpittömästi mikä siinä on hyvää. Lisäksi mainitsi, että viime kaudella ottelutapahtuma oli aivan surkea, eikä väärässä ollut ainakaan alkukauden osalta. Varsinkin "alkushow" oli kaikkien hehkutuksien jälkeen sellainen, joka herätti vain ja ainoastaan myötähäpeää. Onneksi sitä rukattiin vähän parempaan suuntaan.

Tälle kaudellehan oli ilmeisesti tarkoitus tuoda tuollainen jääprojektori, joka siis areenalta löytyy, käyttöön, mutta se olisi vaatinut todella suuren sähköremontin Arenalle. Noin muuten tämä tämän kauden alkushow on huomattavasti parempi omasta mielestäni ja ainakin itselläni menee kylmät väreet tuossa alun muisteluvideolla, jossa on mm. pätkä Selänteen haastattelusta vuoden -92 mestaruuden jälkimainingeista. Lisäksi musiikki tuossa ennen jäälle tuloa on hyvää. Ainut mikä puuttuu, on se räjähtävyys kun joukkue tulee jäälle. Tästä taas päästään tuohon, mitä Meeps mainitsi, eli esimerkiksi ruotsissa pelkästään yleisön eläytyminen aiheuttaa tuon valtavan pauhun kotijoukkueen saapuessa. Siinä ei paljoa mitään muuta ylimääräistä tarvitse, jos koko halli seisoo ja huutaa. Suomessa ei tuohon tulla pääsemään todennäköisesti ikinä. Mutta Meepsille sen verta tiedoksi, että tälle kaudelle on kyllä karsittu kaiken maailman erätaukokilpailut pois eikä kisscämejäkään joka pelissä tule, eli tervetuloa jälleen paikan päälle :)

Itse olen myös sitä mieltä, että pelin laatu on se suurin syy sille onko yleisöä vai ei. Enkä kyllä todellakaan näe, että pelin laatu voisi ainakaan parantua nyt, kun ensi kaudelle Liiga kasvaa jo 16-joukkueen sarjaksi...
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onko kenellekään tietoa Ruutu-palvelun tilaajamääristä?

Minun käsittääkseni Nelonen ei ole koskaan julkaissut näitä lukemia... Pitävät kovinkin salaisena tietona jostain syystä...
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Koska yksinkertaisesti seuran kassaan kilahtaa 5 euroa enemmän rahaa. Toki tässä on oletuksena se, että henkilöt eivät käytä hallin palveluita. Pointtina nyt oli vain se, että seurat tarvitsevat rahaa eivätkä pysty hirveästi mitään tarjouksia heittelemään ainakaan sen kustannuksella, että lipputulot pienenevät.

Kyllä, juuri näin. Jos esimerkiksi HIFK alkaisi nyt myymään joitain irtolippuja Liigaan 10€/kpl, niin voidaan olla ihan varmoja siitä, että...
a) kausarien ostajat vähenevät tulevaisuudessa
b) irtolippujen ostajat alkavat helposti kyttäämään vaan noita lippuja, eivätkä tule enää peleihin, joihin 10€ lippuja ei ole saatavana
c) näiden myötä seuran tulot tulisivat romahtamaan

Eli mun ymmärtääkseni kaikista paras alennus olisi se, jossa irtolippulainen ostettuaan vaikka 2 normaalihintaista lippua, saisi 3:nnen veloituksetta. Tämä olisi win-win molemmille, jos ajatellaan että ilman tuota tarjousta herra X ei välttämättä ostaisi noita lippuja kuin yhden tai ei yhtään. Nyt maksaisi kuitenkin 2 norm. hintaista lippua.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On se jännä kun moni ei halua uskoa, että taloustilanteella ei ole väliä yleisökadon kanssa vaikka itse tunnen vaikka kuinka monta ketkä eivät peleissä käy kun ei vain yksinkertaisesti ole varaa. Tuotteessa ei niinkään ole vika oman tuttavapiirin mukaan.
Noin kuukausi sitten oli Aamulehdessä tutkimus kotitalouksien rahankäytöstä, ja miten se on muuttunut. Yhteenvetona voin sanoa, että kategorioiden "viihde ja kulttuuri" sekä "muut menot" yhteenlaskettu osuus ei tutkimuksen mukaan ole muuttunut 30 vuodessa mihinkään. Toisin sanoen, vaikka ruuan, asumisen, liikkumisen, ynnä muiden pakollisten kustannusten hinta on heitellyt suuntaan jos toiseen, ihmiset käyttävät edelleen saman osan tuloistaan "ylimääräiseen". Samaan aikaan kotitalouksien oikaistu reaalitulo on kasvanut 90-luvun lamaa lukuunottamatta tasaisesti vuoteen 2010 asti, jonka jälkeen ollaan pysytty prosenttiyksikön sisällä samasta luvusta. Näiden faktojen perusteella mun on vaikea sulattaa selitystä heikosta taloustilanteesta yleisömäärien suhteen - ainakaan toistaiseksi ihmisten tulot eivät ole pienentyneet eikä pakolliset menot kasvaneet merkittävästi.

EDIT: tuota Aamulehden tutkimusta en valitettavasti tähän hätään ainakaan nettiversiona löytänyt, mutta vastaavat luvut näkee graafisessa muodossa Findikaattori.fi:stä: Findikaattori.fi - Kotitalouksien kulutusmenot
Tässä myös linkki kotitalouksien oikaistuun reaalituloon: Findikaattori.fi - Kotitalouksien oikaistu reaalitulo
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Mistä noin halpoja lippuja saa Jokereiden peleihin?En ole itse koskaan päässyt matsiin alle 20e. Ja halvimpia lippuja yleensä ostelen. Itse käyn peleissä Joketeiden takia. Oheis hässäkkällä ei ole väliä. Mutta kun pari kertaa kaudessa tulee vierailtua Nordiksella ja Rinkelinmäellä niin kyllä se show aika nihkeätä on. Pääsääntöisesti tietysti lätkää katsomassa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
En tiedä onko teknisesti edes mahdollista toteuttaa mutta tulipa vaan mieleen että koska

a) Liigan yhteistyökumppani Nelonen Pro/Ruutu näyttää kaikki pelit telkkarista
b) Liiga koostuu seuroista joilla on intressi saada väkeä katsomaan lajia paikanpäällä

miksei noita voitaisi yrittää yhdistää?

Esim. Nelonen Prolta/Ruudulta paketteja joissa näet oman suosikkijoukkueen kaikki vierasottelut ja tuntuva alennus pakettiin jos omaat liigaseuran kausikortin.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Mistä noin halpoja lippuja saa Jokereiden peleihin?En ole itse koskaan päässyt matsiin alle 20e. Ja halvimpia lippuja yleensä ostelen. Itse käyn peleissä Joketeiden takia. Oheis hässäkkällä ei ole väliä. Mutta kun pari kertaa kaudessa tulee vierailtua Nordiksella ja Rinkelinmäellä niin kyllä se show aika nihkeätä on. Pääsääntöisesti tietysti lätkää katsomassa.
Itse törmäsin jossain päin nettiä tarjoukseen, johon kuului 7pelin "kausari" hintaan 70€ eli 10€ per peli. Kyllä sinne Arenalle näemmä erittäin edullisesti pääsee koheloa seuraamaan. Lisäksi kummastusta herätti se, että näiden 7 kotipelin vastustajiin kuului myös näitä sexywau -jengejä kuten ska, tsska ja magnitogorsk.

Sorry offtopic.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Meeps taisi sanoakin tuossa, että tällä kaudella ei ole käynyt, sen takia kysyi vilpittömästi mikä siinä on hyvää. Lisäksi mainitsi, että viime kaudella ottelutapahtuma oli aivan surkea, eikä väärässä ollut ainakaan alkukauden osalta. Varsinkin "alkushow" oli kaikkien hehkutuksien jälkeen sellainen, joka herätti vain ja ainoastaan myötähäpeää. Onneksi sitä rukattiin vähän parempaan suuntaan.

Tälle kaudellehan oli ilmeisesti tarkoitus tuoda tuollainen jääprojektori, joka siis areenalta löytyy, käyttöön, mutta se olisi vaatinut todella suuren sähköremontin Arenalle. Noin muuten tämä tämän kauden alkushow on huomattavasti parempi omasta mielestäni ja ainakin itselläni menee kylmät väreet tuossa alun muisteluvideolla, jossa on mm. pätkä Selänteen haastattelusta vuoden -92 mestaruuden jälkimainingeista. Lisäksi musiikki tuossa ennen jäälle tuloa on hyvää. Ainut mikä puuttuu, on se räjähtävyys kun joukkue tulee jäälle. Tästä taas päästään tuohon, mitä Meeps mainitsi, eli esimerkiksi ruotsissa pelkästään yleisön eläytyminen aiheuttaa tuon valtavan pauhun kotijoukkueen saapuessa. Siinä ei paljoa mitään muuta ylimääräistä tarvitse, jos koko halli seisoo ja huutaa. Suomessa ei tuohon tulla pääsemään todennäköisesti ikinä. Mutta Meepsille sen verta tiedoksi, että tälle kaudelle on kyllä karsittu kaiken maailman erätaukokilpailut pois eikä kisscämejäkään joka pelissä tule, eli tervetuloa jälleen paikan päälle :)

Itse olen myös sitä mieltä, että pelin laatu on se suurin syy sille onko yleisöä vai ei. Enkä kyllä todellakaan näe, että pelin laatu voisi ainakaan parantua nyt, kun ensi kaudelle Liiga kasvaa jo 16-joukkueen sarjaksi...

Kiitos tästä viestistä, itse en jaksanut tuohon haukan viestiin edes vastata. Jos vain satun Helsingissä Jokereiden pelin aikaan olemaan niin mielellään tulen kyllä paikan päälle.

Tässä on vielä pari videota Frölundan viime kauden introsta. Haukallekin todistusaineistoa, että projektorilla voi heijastaa jäähän muutakin kuin muovisen kuvan ;) Molemmat vinkit vie Youtubeen. Ensimmäinen video on kuvattu katsomosta ja tunnelman aistii siitä paremmin. Toinen video on Frölundan oma video, jossa taas näkee paremmin mitä sinne jäähän oikeasti heijastetaan.

Frölunda Indians Intro 2014/2015 - YouTube

Frölunda intro 14-15 - YouTube
 

faro

Jäsen
Itse törmäsin jossain päin nettiä tarjoukseen, johon kuului 7pelin "kausari" hintaan 70€ eli 10€ per peli. Kyllä sinne Arenalle näemmä erittäin edullisesti pääsee koheloa seuraamaan. Lisäksi kummastusta herätti se, että näiden 7 kotipelin vastustajiin kuului myös näitä sexywau -jengejä kuten ska, tsska ja magnitogorsk.
Tässä kohtaa olisi ottaa huomioon se, että lähtöhinta noille lokakuun kausareille oli tuo mainitsemasi n. 70€. Tuo kausari oikeuttaa Eteläpäätyyn paikattomaan fanikatsomoon. Ja kun ottaa huomioon, että Eteläpäädyn paikaton oli jo ennen kautta lähes loppuunmyyty, niin kovin moni ei pääse tuota tarjousta hyödyntämään. Ja kuinka moni satunnaiskatsoja nyt ylipäätänsä edes haluaa paikattomaan fanikatsomoon?

Eteläpäädyn paikallisiin katsomonosiin (jotka on myös lähes myyty jo kaikki loppuun) ko. kausari lokakuulle maksaa n. 90€. Alakatsomon kaarteisiin pääsee 130€, joka tekee jo melkein parikymppiä per matsi. Sitten jos haluaa alakatsomoon keskelle, niin joutuu pulittamaan 235-260 euroa, joka tekee jo sen 34-37 euroa per ottelu.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mr.Fox vaikka usein puhut asiaa, varsinkin lipunmyynnistä ja kausikortti kampanjoista niin nyt on pakko sen verran puuttua, että jos ihminen haluaa mielummin katsoa peliä kotona, vaikka sitten muna kädessä niin kuin sinä sanot, niin miksi se on sinulle niin suuri ongelma? Anna olla. Jos joku haluaa välillä viettää tiistai illan kotona niin onko se väärin? Ei ole tekosyy, jos haluaa olla perheen kanssa, vaikka olisi ennen käynyt matseissa. (ennen olin 20v. nykyään en)
Vaihteeksi meikäläisen tekstejä luetaan ja ymmärretään täysin päin persettä! Kirjoitanko mä oikeasti niin epäselvästi, että sieltä on täysin mahdotonta poimia niitä oleellisia pointteja?

En kai mä missään välissä ole väittänyt, että matsipäivinä ihmisten jääminen sohvannurkkaan muna kädessä on mulle mikään ongelma? Ennemminkin mä ihmettelen sitä, kun kirjoittajat täällä vinkuvat jostain huonoista yleisömääristä - mutta eivät myöskään itse olleet hallilla. Tyyliin...

"Oh-hoh... olipas XXX paikkakunnalla vähän porukkaa paikalla! MINÄHÄN käyn hallilla vain kun itsestä siltä tuntuu ja järjestän ennemmin vaikka sukkalaatikkoani jonkun runkosarjan perustiistaimatsin aikana."

Eikö mun lisäkseni ketään muu näe tuollaisessa ulostulossa mitään ristiriitaisuuksia?

Puhut siitä että sama ihminen kävi ennen peleissä ja nyt katsoo telkkarista... Jos löytyy yksikin syy olla menemättä hallille, se ei ole ikinä tekosyy. Laiskuutta voi toki olla, mutta mikä sinä olet sitä arvostelemaan onko se väärin. Jos seuraa otteluita ja oman seuran suorituksia onko se väärin seurattu jos ei ole hallilla?
Ei, se ei ole missään nimessä väärin seurattu!

Enkä mä nyt mielestäni ole arvostellut kenen seuraaminen on "väärin" tai "oikein"? Mä olen pyrkinyt arvostelemaan vain tuota ihmettelyä huonoista yleisömääristä, kun SAMANAIKAISESTI tämä samainen ihmettelijä ei itse ole käynyt hallilla.

Jonkun CHL-matsin otteluseurantaketjussahan oli loistava esimerkki. KalPa-kannattaja ihmetteli ensimmäisen erän aikana kuinka vähän Niiralassa on porukkaa paikalla. Heitin tähän pienen piikin, että päätit sitten itsekin jäädä ennemmin kotiin seuraamaan ottelua televisiosta/streamista - et sitten itsekään lähtenyt hallille. Vastauksena tuli selittelyä liian pitkästä matkasta. Samanaikaisesti Düsseldorfiin oli saapunut toistasataa EHC Linzin kannattajaa seuraamaan DEG-LNZ -matsia. Mä jäin siihen käsitykseen, että tällä ihmettelijällä olisi ollut kotoaan Niiralaan matkaa ehkä 100km. Linzista Düsseldorfiin on matkaa linnuntietä ~600km...

See my point?

Itse omistan kausikortin, joten käyn peleissä, mutta ymmärrän silti erittäin hyvin ihmisiä jotka eivät käy! Ja nyt olen luultavasti ensimmäistä kertaa täysin eri mieltä ajatuksiesi kanssa.
Kun näitä matseissa käymättömiä ihmisiä löytyy riittävästi - sekä heille riittää vielä ymmärrystäkin, niin ei ole mitään tarvetta ihmetellä SM-liigan nykyisiä surkeita yleisömääriä.

Ei kysymys ole asenteesta. Ei se ole katsojien tehtävä muuttaa asennettaan vaan liigan ja seurojen tehtävä tehdä tuotteestaan niin kiinnostava/merkityksellinen, että se nousee prioriteeteissa nyrkkeilytreenien tai kitaratuntien ohi.
Totta kai se on kiinni jokaisen ihmisen asenteesta. Päätös hallille lähtemisestä on jokaisen yksilön vapaasta tahdostaan tekemä ratkaisu.

Olisi mielenkiintoista tehdä kyselyä vaikka Göteborgissa, Düsseldorfissa tai Bernissä jonkun arkimatsin aikana katsojilta, että nauttivatko he näkemästään vai olisivatko he ennemmin jossain toisaalla, kuten kitaratunneilla tai painitreeneissä. Jokainen voi vain miettiä ja spekuloida minkälaisia vastauksia ihmisiltä saataisiin. Tehdään sama kysely Suomessa vaikkapa Espoossa, Jyväskylässä ja Turussa. Mahtaisiko vastauksissa olla eroja?

Mikä Göteborgissa, Düsseldorfissa tai Bernissä ottelutapahtumista tekee niin paljon parempia, että ihmiset viihtyvät halleilla ja nauttivat näkemästään? Ovatko pelaajat niin paljon parempia? Onko show niin paljon parempi? Ovatko hallilla tarjotut makkarat niin paljon parempia? Onko sarjajärjestelmä niin paljon parempi? Onko yleinen taloudellinen tilanne niin paljon parempi? Ovatko TV-lähetykset niin paljon huonompia?

Miksi esim. näissä kaupungeissa käy halleilla paljon porukkaa (hatusta revityt yleisökeskiarvot: FRÖ ~11.000, DEG ~7.500, SCB ~16.000) ja he oikeasti nauttivat hallilla olosta? Eikö tällä ole mitään tekemistä asiakkaiden asenteen kanssa?

Toivon todella, että liigaseurojen asenne on erilainen kuin sinun, koska jos he ajattelevat noin, voidaan liigalle jättää hyvästit jo nyt.
En mä todellakaan edusta minkään seuran tai SM-liigan markkinointiosastoa! Miksi mulla siis pitäisi olla näissä kirjoituksissani joku markkinointihyypiön asenne?

Mulla on kyllä paljonkin ideoita, joilla SM-liigan (tai ainakin yksittäisen seuran) katsojakeskiarvoja voitaisiin nostaa. Ympäri Eurooppaa reissatessani olen pyrkinyt aina hieman tutustumaan paikallisiin tapoihin. Esim. Porin Ässien kampanja seisomakatsomon täyttämiseksi (99EUR kausikortit) on käytännössä suora kopio Bernistä vuosituhannen vaihteesta.

15 vuotta sitten SCB:n katsojakeskiarvo oli reilusti alle kymppitonnin. Bernin asukkaat saatiin paikallisen seuran taakse täyttämällä Grand Stand halvoilla sadan frangin kausareilla. Tänä päivänä SCB on katsojakeskiarvoilla mitattuna Euroopan suosituin seura jo jotain kolmattatoista vuotta putkeen yli 16.000 katsojakeskiarvolla. Halvinkin (seisoma-) kausikortti SCB:n matseihin maksaa muistaakseni 370CHF. Kausikortteja on kaikkiaan myynnissä 13.000 kappaletta ja ne myydään käytännössä joka kausi loppuun.

Kuinka tämä on ollut mahdollista? SCB:n piti seurana muuttaa berniläisten ASENNE ja saada kaupunkilaiset oman joukkueensa taakse. Tämä ASENTEENMUUTOS onnistui tarjoamalla lähes puoli-ilmaisia kausikortteja - loppu onkin historiaa. Kampanja olisi yhtä hyvin voinut epäonnistua ja SCB olisi tätä nykyä joku paikallinen mutasarjaseura tai jopa konkurssissa. Kampanja onnistui ja SCB onkin tänä päivänä Euroopan rikkain KHL:n ulkopuolinen seura noin 30 miljoonan euron liikevaihdollaan (sisältää ravintolatoimintaa).

Yli 16.000 berniläistä käy joka matsipäivänä Bern Arenalla - eivät he mieti mitään kitaratunteja tai nyrkkeilytreenejä sen sijaan, että raahautuisivat hallille katsomaan jotain tiistai-illan väsynyttä matsia jotain väsynyttä Ambri-Piottaa vasraan. Kaikki lähtee kannattajien ja kaupunkilaisten ASENTEESTA oman kaupungin seuraa kohtaan!

Tästä syystä seuraankin erityisellä mielenkiinnolla kuinka Porin Ässät onnistuu tänä vuonna tuossa kampanjassaan (saada porilaiset yhtenä joukkona Ässien taakse) ja erityisesti, että osataanko siellä jatkaa oikealla tiellä tämän kauden jälkeen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Esim. Nelonen Prolta/Ruudulta paketteja joissa näet oman suosikkijoukkueen kaikki vierasottelut ja tuntuva alennus pakettiin jos omaat liigaseuran kausikortin.

Ihmettelyt vähän miksi nelonen ei ole enemmänkin hyödyntänyt tuota isoa kausikorttilaisten määrää omassa markkinoinissaan. Moni kausikorttilainen voi jättää paketin ostamatta koska tuntee että paketti on lian kallis koska käy kaikki kotipelit katsoon + mahdollisesti vieraspelejä tai sitten katsovat pelit ilmaiseksi jotain kautta. Kuitenkin kausikorttilaisia on se reilut 30 000 kpl liigassa joten tuossa voisi enemmänkin olla mahdollisuuksia yhdistää kausikortti + nähdä vieraspelit telkkarista. Tyyliin 10 eurolla/kk näkisi vieraspelit. Seurat vielä jos saisi jotenkin yhteistyökumppanien ym.. kautta kerättyä potin niin että tulisi suoraan kausikortin päälle niin saisi enemmän syytä käydä matseissa ja näkee vielä ne vieraspelitkin eikä käy niin että katsoo sekä koti että vieraspelit kotona. Siinä on vielä riski jos katsoo kaikki pelit kotona että kaveritkin tulee sitä samaa pakettia katsomaan..
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Minun mielestäni kyse on niin yksinkertaisesta asiasta kuin laadukas jääkiekko. En usko, että Jokerit vetäisi 10 000 katsojan keskiarvolla, mikäli pelintaso olisi sama kuin Liigassa. Kauniit tanssitytöt, vilkkuvalot, musiikki tai oikeastaan mikään oheistoiminto ei voi pelastaa tilannetta, mikäli peli itsessään ei ole kunnossa. En tiedä, mitä pitää tapahtua, että Suomen suursarjan puolustajat ymmärtävät, ettei mopolla mennä kuuhun. Ainoa ratkaisu Liigan pelastamiseksi on kilpailullisuuden lisääminen avaamalla Liiga sekä laadukkaamman jääkiekon takaaminen vähentämällä joukkuemäärää. Oikotietä ei ole.

AAMEN!

Tekosyitä voi jokainen keksiä ja ladella tänne niin paljon kun ehtii. Tässä on kuitenkin se kaikista tärkein asia. Vielä kun ne, jotka voivat asiaan vaikuttaa, tajuaisivat tämän.
 

Meeps

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Frölunda
Olisi mielenkiintoista tehdä kyselyä vaikka Göteborgissa, Düsseldorfissa tai Bernissä jonkun arkimatsin aikana katsojilta, että nauttivatko he näkemästään vai olisivatko he ennemmin jossain toisaalla, kuten kitaratunneilla tai painitreeneissä. Jokainen voi vain miettiä ja spekuloida minkälaisia vastauksia ihmisiltä saataisiin. Tehdään sama kysely Suomessa vaikkapa Espoossa, Jyväskylässä ja Turussa. Mahtaisiko vastauksissa olla eroja?

Mikä Göteborgissa, Düsseldorfissa tai Bernissä ottelutapahtumista tekee niin paljon parempia, että ihmiset viihtyvät halleilla ja nauttivat näkemästään? Ovatko pelaajat niin paljon parempia? Onko show niin paljon parempi? Ovatko hallilla tarjotut makkarat niin paljon parempia? Onko sarjajärjestelmä niin paljon parempi? Onko yleinen taloudellinen tilanne niin paljon parempi? Ovatko TV-lähetykset niin paljon huonompia?

Miksi esim. näissä kaupungeissa käy halleilla paljon porukkaa (hatusta revityt yleisökeskiarvot: FRÖ ~11.000, DEG ~7.500, SCB ~16.000) ja he oikeasti nauttivat hallilla olosta? Eikö tällä ole mitään tekemistä asiakkaiden asenteen kanssa?

Hattu taisi tällä kertaa hieman yliarvioida. Viime kaudella Frölundan runkosarjan yleisökeskiarvo oli 9087. Tavoite oli 9250. Halliin mahtuu 12044. Ensimmäisessä pudotuspeliottelussa oli 7625 ja sen jälkeen lippuja saikin 40 kruunulla eli noin 4,3 eurolla.

Mutta vastaukset kysymyksiisi: pelaajat ovat parempia, show on parempi ja sarjajärjestelmä on parempi.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Hattu taisi tällä kertaa hieman yliarvioida. Viime kaudella Frölundan runkosarjan yleisökeskiarvo oli 9087. Tavoite oli 9250.
Joo, näemmä hattu muisteli Frölundan keskiarvoja muutaman vuoden takaa...

Frölunda attendance average

...eli suunnilleen vuosilta 2003-2010.

Mutta vastaukset kysymyksiisi: pelaajat ovat parempia, show on parempi ja sarjajärjestelmä on parempi.
Asia selvä! Tässähän on selkeä ratkaisu kuinka SM-liigan yleisömäärät saadaan jälleen nousuun: tarjotaan yleisölle parempia pelaajia, parempaa showta ja parempi sarjajärjestelmä.

Mielenkiintoista muuten, että esim. saksalaisjengejä voidaan kuvailla tyyliin: "ykkösketju KHL-tasoa ja alaketjut on kerätty kasaan puoli tuntia ennen matsia Lidlin kulmilla notkuneista joutomiehistä". Parempia pelaajia?
 

SjV

Jäsen
Periaatteessa tuollainen vain vierasottelut tv kortti olisi mahdollinen rakentaa, mutta koska meillä on useita joukkueita samoilla näkyvyysalueilla toteutukselle vaaditaan useampia ehtoja. Joka joukkueella pitäisi olla oma kanava, jotta kanavan salausavain voisi olla sama pidemmän aikaa, näin nykyistä "pääkanavaa" ei voisi olla vaan "päästudioryhmä" kiertäisi kanavalta toiselle. Tai sitten pystyä jakamaa paikallispelit siten että kotijoukkue ei kuulu siihen kanavaryhmään, johon vieraspelikortti purkaa salauksen. Ison ongelma tässä on se, että salausavain ei vaihdu vastaanottimessa heti vaan x hetken kuluessa.
 

JoKP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinettiurheilua vastustavat joukkueet
Sarjajärjestelmä sakkaa pahemman kerran ja se ei ole kenenkään jääkiekon ystävän etu. Meillä kaikilla on yhteinen nimittäjä nimeltä jääkiekko ja kun YLE teki gallupin avoimen ja suljetun sarjamuodon välillä, niin 89 prosenttia vastaajista kannatti avoimia sarjoja!
Vaikka ketjun aihe on Liigan yleisömäärät, niin pakko laittaa todiste Joensuun valtavasta potentiaalista kiekkokaupunkina, yleisöä tänään kabinetti-Jukureita vastaan Mehtimäellä 2156 katsojaa!..Ei siis häpeä viime kierroksen Bluesin ja Kalpan yleisömäärille.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Perjantai-ilta ja HIFK:n kotimatsin yleisömäärä jää alle kuuden tuhannen. Koska viimeksi näin? Viime kaudella ainoastaan yhdessä tiistaipelissä pelsuja vastaan jäätiin alle kuuden tuhannen.

Ei nuo Sportin ja KooKoon yleisömäärät näin perjantai-illan peliksi myöskään hurraa-huutoja aiheuta, joskaan ei nyt mitään katastrofaalisistakaan luvuista ole kyse.
 

Ralph

Jäsen
Perjantai-ilta ja HIFK:n kotimatsin yleisömäärä jää alle kuuden tuhannen.
Jos sinä erku et seuraa Liigaa, etkä ole kiinnostunut siitä, niin miksi sinua kuitenkin kiinnostaa aina kun Liigassa on huono yleisömäärä? Ei siinä ole mitään kiellettyä, mutta ihmettelen vain, että joku seuraa Liigaa pelkästään yleisömäärien kautta. Minulle itselleni kun yleisömäärät on luultavasti ne vähiten kiinnostavimmat asiat otteluissa. Enemmän kiinnostaa lihapiirakan hinta ja ennenkaikkea sen maku.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Tämänpäiväisellä lakolla ja julkisen liikenteen puuttumisella ei tietenkään ole mitään merkitystä, eiku...
 

Lhutuur

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jari Levonen haista vittu!!
Helsingissä 5889. Ei muuten vitussa ole.
Hyvä tekstitv-analyysi. TV:n perusteella tuota on mahdotonta arvioida koska yläkatsomot jäävät kuvasta pois. Vitun huono sää ja julkisen liikenteen lakko varmasti vaikuttivat. Eipä siinä, heikko luku tuo on silti muttei mikään katastrofi alkukauden peliksi.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Perjantai-ilta ja HIFK:n kotimatsin yleisömäärä jää alle kuuden tuhannen. Koska viimeksi näin? Viime kaudella ainoastaan yhdessä tiistaipelissä pelsuja vastaan jäätiin alle kuuden tuhannen.

Ei nuo Sportin ja KooKoon yleisömäärät näin perjantai-illan peliksi myöskään hurraa-huutoja aiheuta, joskaan ei nyt mitään katastrofaalisistakaan luvuista ole kyse.
Eiköhän tuo työseisaus kumminkin vaikuta. Keli on mitä on ja veikkaan että suurin ifk-faneista tulee yleensä julkisilla paikalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös