Armeija....

  • 31 580
  • 187

Oletko käynyt armeijan?....

  • Tietysti olen!

    Ääniä: 595 69,2%
  • En vielä, mutta tulevaisuudessa kyllä....

    Ääniä: 158 18,4%
  • Olen sivari

    Ääniä: 31 3,6%
  • Aion mennä tulevaisuudessa siviilipalvelukseen....

    Ääniä: 13 1,5%
  • Olen saanut vapautuksen (Terveydellisistä tms. syistä).

    Ääniä: 63 7,3%

  • Äänestäjiä
    860

Pataprinsessa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
varjo kirjoitti:
Naisia ei tiedustelu/sissijoukoissa ole yleensä sen takia, että naiset eivät yleensä fyysisesti kestä rasitusta, se on karu fakta jolla ei ole mitään tekemistä sovinismin kanssa. Kyse ei ole oikeastaan siitä, etteikö nainen voisi juosta cooperissa vaikka 3500 metriä, mutta kun selkään pistetään 30+ kiloinen rinkka, niin pelkkä ruumiinmassa/kantamus-suhde muuttuu niin epäedulliseksi, etteivät paikat pysy ehjänä.

Tosissaan en yhtään ihmettele, sitä miksei tiedustelussa ole naisia. Eikä tämä varmaan ole komppanian päälliköstä kiinni. Mutta lähinnä ajattelin tuossa vastauksessani STK:ta rauhan ajan komppaniana, missä siis koulutetaan myös sotilaspoliisit. Monissa muissa prikaateissa sotilaspoliiseina on naisiakin, mutta Säkylässä ei (on se sitten kiinni komppanian päälliköstä tai mistä tahansa).
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Jaahas löytyi tällainenkin ketju. No oma korteni tähän(kin) kekoon:
I/00 res. kers. KarPr/KarTr/ITasPtr/IITasPtr/TykAUK

Jälkikäteen katsottuna mielenkiintoinen vuosi. Ehkä aikakin on kullannut muistoja, mutta positiiviset fiilikset reissusta jäi.
Ketjun alusta asti luettuani, aika vähän on ollut mitään väittelyjä ko. aiheesta, vissiin tarpeeksi homogeenista porukkaa..

Ajat muuttuvat ja todennäköisesti pitää myös Suomen puolustuslaitoksenkin. Sillä käsitykseni mukaan nykymeno ei voi olla kauhean pysyvä järjestys. Suuntaus tuntuu olevan kohti palkka-armeijaa ja NATOa.

Sääli sinänsä.
 
pelikielto kirjoitti:
Sama paikka myös minulla oli ja tulee olemaan, PorPr STK. Ansiokkaasti P- kausi ja pari viikkoa AUK:sta vempassa ---> kotiin parantelemaan syyskuussa 05. Kohta koittaa maaliskuu ja Säkylä kutsuu jälleen, valtion tavoitteena saada minusta tiedustelujoukkueen lääkintä- au. (Puuha-pete olisi muuten saanut nauttia taidoistani jos kintut olisivat pysyneet kunnossa)


Ei tule olemaan. STK loppuu ensi vuoden alusta. Tilalle tulee 2. JK. Myö Spollit muutetaan KrhK:n tiloihin, muista en tiedä. Ja juu, naisia ei tosiaa ole STK:ssa ollut. En tiedä johtuuko "kapteenikangesta" vai mistä...
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Käyty on Jakke Jääkärinä maastopuku leikkimiset ja kotiutumisesta sen verran kuitenkin vähän aikaa, että suht hyvässä muistissa on sipat ja muut käytännön asiat. Niin ja sotkun munkit maistui.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen näemmä joskus veikkaillut että tulisin käymään armeijan. Sille veikkaukselle oli varsin matalat kertoimet ja niinpä tarina jatkuu kunnes 3.4.2008 (muistan päivämäärän luultavasti paremmin kuin hääpäivän tai oman syntymäpäiväni) vapauduin Jääkäriprikaatin portista sotkun pihalle äärimmäistä kovuutta vaativan, kestävyyttä kasvattavan, hirvittävän mielenkiintoisen, äärimmäisen palkitsevan, ylistettävän sankarillisen, actiontäyteisen ja parhaatkin unenlahjat tyydyttävän SPOL-koulutuksen saaneena korpraalina.

Tulipahan käytyä. Toisaalta yhdeksässä kuukaudessa oli 3kk liikaa, toisaalta 3kk liian vähän.
 

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
31.7.2009 on lähtö sinne. Tänään tuli myös Ruotuväen alokasliite kotiin.

Alkaako se noin myöhään nykyään eli vasta heinäkuun vika päivä?

Itsellänihän tulee kohta tasan vuosi, kun sieltä pääsi pois eli USA:n itsenäisyyspäivänä vuosi sitten tuli kotiuduttua Suomen persereiästä eli Kajaanista. Kyllä vain eli Turku ei ole Suomen persereikä vaan se on Kajaani ainakin säiden osalta.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Alkaako se noin myöhään nykyään eli vasta heinäkuun vika päivä?

Veikkaan näppäilyvirhettä, eiköhän se 13.7. ala.

Itse kotiuduin viime kesänä vuoden Parolassa palvelleena. Pääpiirteissään positiivisia muistoja jäi, ja hommani hoidin ainakin niin kunnolla kuin voin. Paino muuten 90 > 77 kg, oli aika messevä fiilis. Tuosta toki muutama kilo tullut takaisinpäin, mutta kyllä posket ovat aika lailla kaventuneet.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Oma eräni oli II/88 eli todellakin on intti käytynä:) Tosin jäin sinne vielä duuniinkin pariksi vuodeksi.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Pakko tätäkin on nostaa kun ei ole vähään aikaan kommentoitu.

C-paperit itsellä luvassa mitä luultavimmin kuulovamman takia. Puolustusvoimat suhtautuvat näihin ilmeisesti aika vakavasti eikä haluta ottaa turhia riskejä. Itse en ole asiasta oikein mitään mieltä, ehkä ajankohdan tullessa lähemmäs ja lähemmäs alkaa hahmottamaan asiaa paremmin.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
I/08 ei pitänyt kotiutua koskaan, mutta niin vain marssittiin reserviin 362-päiväisen palvelusajan päätteeksi 2.1.2009. Kertausharjoituksiin ei ole koskaan tullut kutsua.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
I/08 ei pitänyt kotiutua koskaan, mutta niin vain marssittiin reserviin 362-päiväisen palvelusajan päätteeksi 2.1.2009. Kertausharjoituksiin ei ole koskaan tullut kutsua.

Tähän muuten sama, mutta kerran ovat pyytäneet vapaaehtoiseen kertaukseen, johon en lähtenyt syystä, että matkoihin olisi mennyt ~4-5 tuntia suunta ja kertaus olisi kestänyt vain vuorokauden.

Reserviin poistuin vänrikkinä.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Käyty on. Jos nyt olisi edessä, en menisi. Hukkaan heitettyä aikaa ja efforttia koko paska. Opin syömään munkkeja, pelaamaan biljardia ja väittelemään hommia ja vastuuta oikein huolella. Kaiken tuon osasin jo ennen inttiä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Käyty on. Jos nyt olisi edessä, en menisi. Hukkaan heitettyä aikaa ja efforttia koko paska. Opin syömään munkkeja, pelaamaan biljardia ja väittelemään hommia ja vastuuta oikein huolella. Kaiken tuon osasin jo ennen inttiä.

Minulla ja varmaan kaikilla oli kaltaisiasi armeijakavereita. Heitä ei pidetty juurikaan arvossa, ainoastaan toiset vätykset kehuskelivat vemppailijoita. Rivissä palvelleet joutuivat paikkaamaan näitä sankareita, eikä palvelun aikana tai sen jälkeen juuri hyvällä muisteltu "vemppanian" sotilaita.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulla ja varmaan kaikilla oli kaltaisiasi armeijakavereita. Heitä ei pidetty juurikaan arvossa, ainoastaan toiset vätykset kehuskelivat vemppailijoita. Rivissä palvelleet joutuivat paikkaamaan näitä sankareita, eikä palvelun aikana tai sen jälkeen juuri hyvällä muisteltu "vemppanian" sotilaita.

Eihän BigRedBob välttämättä kuulu tähän suureen vemppakomppaniaan, vaikka vastuuta välttelikin. Kaikkia muitakin nakkihommia siellä oli, joita oli hyvä opetella välttämään. Aika monta kertaa tuli itse karattua jonnekin piiloon silloin, kun joku ylimääräinen homma oli tuloillaan.

BigRedBobin kanssa muuten samoilla linjoilla, käyty on, mutta olisihan tuon väliinkin voinut jättää. Täysin turha puolen vuoden visiitti, jonka aikana olisi voinut siviilissä takoa rahaa, kun mutsin nurkissa vielä asui.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Näkövammaista ei sisään otettu: C:n paperit. Jotain haistapaska-hommia olisin kyennyt tekemään, mutta kutsunnoissa kanssani jutellut majuri sanoi suoraan että: "parempi kun hankit hyvän koulutuksen ja autat maatasi sitä kautta."

Mitään kovin vahvoja tunteita tuo asia ei herätä. Jos joskus tähän tilaani parannus löydetään, menen mielelläni mikäli vaan vielä iän puolesta huolitaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitään kovin vahvoja tunteita tuo asia ei herätä. Jos joskus tähän tilaani parannus löydetään, menen mielelläni mikäli vaan vielä iän puolesta huolitaan.
Ei kannata mennä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vemppasakin teko-ontujat ja teatraaliniiskuttajat olivat kieltämättä surkeaa sakkia. Eipä siinä mitään, säädetyt palveluspäivät kuluvat noinkin pois. Mitään tuosta ei käteen jää, paitsi ehkä ikäviä muistoja. Ihmettelen miksi tuollaisella asenteella kukaan lähtee enää nykypäivänä inttiin, kun vapautuksen voi järjestää itselleen aika helposti. Ja totaalikieltäytyjä voi motiiveistaan riippuen olla varsin kunnioitettava tapaus, ja ainakin noihin vemppalusmuihin verrattuna mitä suurimmassa määrin.

Intin sosiaalikuraattoreilla on etenkin isoissa varuskunnissa kiireistä aikaa jokaisen palveluserän 2-3 ekaa viikkoa. On tietysti ihan normijuttuja, kuten kaikenlaisten hoitamatta jääneiden siviiliasioiden paikkauksia. Sitten on näitä eroahdistusta äidistään ja pleikkaristaan potevia tuskailijoita, käskemisestä loukkaantuneita ja muita vätyksiä. Osa laitetaan kotiin kasvamaan, osa saa hullun paperit, osa saa kenties itsensä jotenkin kuosiin ja sinnittelee eteenpäin.

Totesin vaan inttiaikana tuollaisen porukan odottamassa vuoroaan sosiaalikuraattorille, siinä klo 20 maissa oli vielä puolisen tusinaa kaveria oven ulkopuolella. Yksi itkeskeli hiljaa, muut olivat totisia kuin olisivat kohta ammuttavaksi menossa. Kieltämättä sosiaalikuraattori ja VMTK tulevat tarpeeseen.
 

SgtMarkov

Jäsen
Kyllä, Karjalan Prikaatiin astuin palvelukseen saapumiserässä II/05. Kuljettajan musta halusivat ja tekivät, eli 362 aamuun oli tyytyminen.

Ekat puoli vuotta olivat aivan perseestä, lähes jokaiselle keikalle lyötiin alle joko ajo-ominaisuuksiltaan järkyttävä KrAZ tai liitoksissaan natiseva ja koliseva ZIL. Tammikuussa uuden saapumiserän tulon myötä ne omatkin ajot sitten paranivat ja saatoin saada ajaa oikeillakin autoilla. Oli siellä toki muutakin ohjelmaa kuin autossa istumista, nämä nyt vaan jääneet päällimmäisinä mieleen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
On käyty. Kauan sitten. Niin kauan sitten, että naiset ei vielä päässeet armeijaan. Pääsivät vasta seuraavassa saapumiserässä. Pikku pähkinä muille meikäläisen saapumiserästä.

Mutta jos ihan rehellisiä ollaan, niin kävin sen sen takia koska oli pakko. Kertaamaan en ole joutunut kertaakaan. Vissiin se toimii, että kun kerran hoitaa kunnolla niin ei tartte kertailla...
 

A Siente

Jäsen
6kk tuli palveltua. Eipä tuota kovin vakavasti voinut ottaa. Välillä tuli käytyä veksissä hakemassa lisää lepoaikaa, kun ei vain aina jaksanut kiinnostaa. Onneksi sentään pääsin hyviin hommiin, eli ei tarvinnut p-kauden jälkeen enää vetää munaravia taisteluissa.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Pakollinen armeija, hyi vittu. Olen koko systeemiä vastaan ja jos olisin politiikko, puhuisin tuon vanhanaikaisen lakipykälän poistamisen puolesta. Mielestäni on aivan perseestä, että ollaan olevinaan niin saatanan vapaamielinen maa ja silti ei muka voida edes antaa miehelle oikeutta VALITA, haluaako hän oikeasti suorittaa armeijapalveluksen, vai vaikkapa mieluummin panostaa opintoihinsa tulevaisuuden tavoiteammattia varten.

Mielestäni on aivan käsittämättömän ahdasmielistä ja vanhanaikaista, että jos uskaltaa olla erilainen, jos uskaltaa sanoa systeemille jyrkästi EI, niin sinua rankaistaan tästä joko vuoden siviilipalvelus-pakkopullalla tai kivalla pikku visiitillä vankilassa. Vittu sä erotut rohkeasti massasta, ja olet siis kriminaali ja kapinallinen!

Aion nyt puhua täysin totta. Suunnittelin jopa itsemurhaa, koska luulin aidosti joutuvani armeijaan jota olin pelon vallassa jo pennusta asti odottanut.
En vaan sillon uskonut että olisin kestänyt sitä rääkkiä, ei olisi ollut minun paikka, ei sitten alkuunkaan. Rauhaa rakastavana ja arvostavana ihmisenä ei ollut pienintäkään kiinnostusta koko vitun paskaa kohtaan. Sotapeleistäkään en ole koskaan tykännyt. Kaipa nämäkin mieltymykset kulkee tietyllä tapaa käsi kädessä.

Noh, sairastin "onnekseni" lapsena rolandisen epilepsian + minulla oli tuolloin syksyllä 2011 kutsuntojen aikaan paha ahdistuneisuusongelma juuri siksi kun pelkäsin niin saatanasti omaa tulevaisuutta, jonka takia minulla oli lääkitys että sain edes nukutuksi öisin. Kun tähän vielä lisätään että olen todella ns. "kevyttekoinen" kaveri, mitä nyt yleensäkään 170cm pätkä luonnolleen voi kun en mikään salifriikkikään satu olemaan.

Nuo olivatkin sitten riittivät kriteerit C-paperien myöntämiselle ja se helpotus kun pääsin kutsunnoista pois... En osaa edes kuvailla sitä valtaisaa huojentuneisuuden täyttämää tunnetta mikä mulla tuolloin oli. Tunsin itseni voittajaksi, tunsin itseni hyvin onnekkaaksi. Tosin ne läheiset jotka tietää mun hankalan, ajoittain suorastaan helvetillisen, koulukiusausatuksi joutumisen sävyttämän lapsuuteni, pystyisi myöntämään rehellisesti että tämä onni on ansaittu menemällä läpi helvetin liekkien.

Lapsuuteni oli oikeastaan ihan vitun perseestä, ja jos saisin elää sen uusiksi, voitte olla varmoja että tekisin sen helvetin mielelläni, mutta hei elämä opettaa. Nyt olen kuitenki jo parikymppinen ja onnellisempi kuin ikinä aiemmin. Elämäni on sielunkumppania vaille täydellisen tip top :)

Jotta ei nyt kuitenkaan liikaa tulisi karattua ketjun aiheesta, niin toivon koko sydämeni pohjasta, että jos minulla tulee joskus olemaan lapsia, saisivat he itse valita. Pakollinen armeija joutaisi helvettiin. Tämä on minun absoluuttisen vahva mielipiteeni. Jos olet eri mieltä, ei ole syytä suuttua. Tiedän varsin hyvin että maailma on täynnä erineviä mielipiteitä, mutta juuri se on yksi ihmiselämän hienouksista :)
 
Viimeksi muokattu:

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Varsin rehellinen ja hyvä kirjoitus nimimerkiltä Smitty#41. Olen itse samoilla linjoilla, eli minua ei henkilökohtaisesti haittaisi yhtään vaikka kaikki armeijat maailmassa lakkautettaisiin ja sodankäynnit lopetettaisiin kokonaan. Ajatuksena varsin kaunis, mutta valitettavasti näitä sotahulluja ja valtion vanhojen rajojen palauttajia löytyy maailmasta vielä tänäkin päivänä. Ehkäpä paras vaihtoehto valtioiden välisten konfliktien ratkaisemiseen olisi se, ettei niiden tarvitsisi lähteä rintamalle, joita ei kiinnosta. Eli sodat ammattisotilaiden voimin. Sellaisten, jotka lähtevät armeijoihin ja sitä kautta sotiin vapaaehtoisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös