PS3: NHL14 - EASHL - HC JATKOAIKA

  • 30 446
  • 313

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eilen jäikin sitten pelit pelaamatta, koska linjoilla nyt vain sattui olemaan äärimmäisen hiljaista. Kummallista sinänsä, kun aiempina päivinä on pelejä saatu hyvinkin.

Onkos tänään porukkaa tulossa pelailemaan? Itse pääsen linjoille viimeistäänkin liigakierroksen jälkeen, ehkä jopa ennen sitä.
 
Viimeksi muokattu:

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Itse olen linjoilla tänään siinä 16:00 eteenpäin, lopetan vissiin joskus seitsemän jälkeen. Ottakaahan loputkin ne mikit käyttöön jos vain löytyy!
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen linjoilla tänään siinä 16:00 eteenpäin, lopetan vissiin joskus seitsemän jälkeen. Ottakaahan loputkin ne mikit käyttöön jos vain löytyy!
No jos kerran meidän oma Nu Laine on linjoilla niin täytynee itsekin vääntäytyä mukaan tuossa 16:n korvilla. Nyt mulla on ihan oikea headsettikin, toisin kuin viikko sitten :)
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse pääsen mukaan joskus 20 jälkeen, kunhan täältä matsista kotiudun.. Muutkin illalla messiin!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4
 

Kippe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ekan pelin 0-6 -katastrofista huolimatta tänään oli oikein hyvä päivä, paineltiin sukkana kakkoseen ja voitto kuudella pelaajalla. Välillä kyllä ihmetytti, kun pakkiparin värikoodi vaihteli lähes vaihdosta toiseen, kai se sitten on osoituksena viisikkopelin sopeutumiskyvystä. ;) Tässähän pitää pian jo ruveta pelaamaan tosissaan, kunhan nyt ensin päästään kärkitasolle.
 

Loonie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ekan pelin 0-6 -katastrofista huolimatta tänään oli oikein hyvä päivä, paineltiin sukkana kakkoseen ja voitto kuudella pelaajalla. Välillä kyllä ihmetytti, kun pakkiparin värikoodi vaihteli lähes vaihdosta toiseen, kai se sitten on osoituksena viisikkopelin sopeutumiskyvystä. ;) Tässähän pitää pian jo ruveta pelaamaan tosissaan, kunhan nyt ensin päästään kärkitasolle.

Juurikin näin, hyviä matseja oli loppua kohden vaan tahti kiihtyi! Poijaat, ny ollaan 2 divarissa! Alkaa pelien taso varmaan nousemaan taas ihan kiitettävästi.

Viisikon sopeutumiskyvystä niin kuin tuossa hienosti mainitaa, pitää muistaa,pelata ja kunnitoittaa sitä omaa pelipaikkaa ja joukkuetta! Ei surffailla ihan missä sattuu. Ei ole rikollista pakkina nousta / tuoda kiekkoa ylös mutta rajansa tietysti kaikella.

Tänään ketään peleillä nostamassa HC Jatkoaikaa kohti sitä suurinta ja kauneinta divisioonaa? Itse pitkin päivää ja varmaan illastakin linjoilla roikuskelen.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Itse en pääse syysloman aikana ollenkaan pleikan ääreen, ensi viikon maanantaina vasta. Koittakaahan pojat sillä välin nousta sinne 1-divariin ja siitä sitten liigaan!
 

Roo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Philadelphia Flyers
Viisikon sopeutumiskyvystä niin kuin tuossa hienosti mainitaa, pitää muistaa,pelata ja kunnitoittaa sitä omaa pelipaikkaa ja joukkuetta! Ei surffailla ihan missä sattuu. Ei ole rikollista pakkina nousta / tuoda kiekkoa ylös mutta rajansa tietysti kaikella.

Itse sorruin ainakin liikaa nousemaan pakin tontilta varsinkin silloin kun peli oli jo selvä. Meni keskittyminen siihen kun kavereita ryyppäs samassa huoneessa mutta onneks sentään voitettiin suurimmalta osin missäsattuusurffailuistani huolimatta. :)
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselle noista peleistä jäi mieleen ainakin se, että yksi pakki tuntui pelin alta löytyvän todella hyvällä prosentilla, siitä en tiedä oliko kyseessä aina sama pakki.

Eli hyökkääjille on kyllä tärkeää että pakit yrittävät pelata omaa tonttiaan, koska tällöin hyökkääjät voivat keskittyä siihen omaan hommaansa paremmin. Helpotti siis ainakin omaa pelaamistani reilusti, kun huomasi että alakertaan voi luottaa.

Tärkeintä on että aina yksi pelaaja löytyy pelin alta estämässä läpiajoja, ja vaikka tuolloin tulisikin 2vs1 tai 3vs1 tilanteita, niin tämä yksikin pelaaja pystyy tekemään yllättävän paljon. Jos ei muuta niin hidastaa hyökkäystä sen verran, että muut ehtivät takamatkalta mukaan puolustushommiin.

Eilen pelattiin oikein hyviä matseja, ennenkaikkea koko viisikko pelasi hyvin yhteen ja jokainen hoiti oman hommansa.

Tästä on hyvä jatkaa!

PS. Tänään ei ole vielä pelattu, vaikka nytkin chatista löytyy kolme kaveria. Linjoille sieltä niin päästään pelaamaan!
 

Loonie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vieläkö mahtuu yksi puukäsillä varustettu pakki mukaan?

Moro,

eiköhän soppaan mukaan mahdu, harvoin meitä 6, saati sitte 5 ollut linjoilla.
Laittelehan pyyedtety tiedot niin saat kutsun illalla joukkueeseen.

Onkos väkeä tänään linjoilla? Jos porukkaa on niin vois itekki taas vähän pelailla. Mikkejä vaan käyttöön jos sellaisia on.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Pari taktiikkaa

Tulin tässä tehneeksi parit hyökkäys- ja puolustusalueen taktiikat näin viikonlopun kunniaksi. Nämä ajatukset ovat tulleet useamman kerran mieleeni, kun ollaan pelattu, joten ajattelin julkaista niitä teilekin. Ei tarvitse ottaa mitenkään vakavasti, mutta voitte kertoa mitä olette mieltä. Taktiikat perustuvat peliin mutta myös ihan oikeaan elämäänkin. Siniset pallurat ovat meidän pelaajia ja punaiset rastit vastustajan. Nuolet viittaavat liikkumisalueeseen.

Puolustustaktiikka 1

"Riskialttiimpi" puolustusmetodi. Kiekko on vasemmassa kulmassa, joten vasen pakki koittaa estää syötön keskialueelle/maalinedustalle. Tässä tilanteessa n. 80% karvaus, eli pakki ei lähde välttämättä aina ihan sinne kulmaan riistämään sitä kiekkoa. Tosin tässä kuvassa, missä kiekko/vastustaja tällä hetkellä on, voi kiekkoa koittaa poke checkillä riistää.

Oikea pakki on tässä tilanteessa maalin edessä, pitämässä mahdollisesti maalinedustalla kärkkyvää vastustajaa pois vetopaikoilta.

Sentteri seilaa tässä tilanteessa B-pisteiden väliä. Senan pitää estää ristisyötöt sekä vastustajan "A-luokan" maalipaikat.

Vasen laituri pitää luonnollisesti oman laitansa pakin, mutta samaan aikaan hänen pitää olla maalin ja vastustajan välissä (eli ei ihan kiinni laitaan blokkaamaan syöttöä, jolloin avautuu iso tyhjä tila keskialueelle, jonka sentterin pitäisi periaatteessa pitää kiinni).

Tässä tilanteessa oikean laiturin pitää luonnollisesti vahtia vastustajan pakkia, mutta samaan aikaan kärkkyä mahdollista syöttöpaikkaa, jos oma joukkue saa kiekon. Silloin vastustajan pakit jäävät jälkeen ja saadaan mahdollisesti 2vs1 -hyökkäys.

HUOM! Tämä kuvio luonnollisesti peilautuu, jos kiekko on esim. oikean laidan kulmassa. Silloin vasen pakki menee maalineteen ja oikea estämään syöttöä, oikea laituri rupeaa puolustavammaksi jne...

Puolustustaktiikka 2

"Vetäytyvämpi" puolustus. Tätä voidaan käyttää esim. silloin, jos vastustajan pelaajat ovat liian vikkeliä tai taitavia, mutta miksei myös vaikka alivoimalla.

Pakit ovat molemmat maalin edessä, blokkaamassa vetoja. Sentteri on myös aika lailla maalinedustalla, mutta voi myös nousta tilanteen mukaan. Laiturit pitävät B-pisteet, mutta voivat myös nousta tilanteen mukaan. Jos meidän joukkue saa kiekon, laiturit nousevat silloin hyökkäämään nopeasti. Tässä tilanteessa 2-1-2 kuvio, eli noppavitonen.


Hyökkäystaktiikka

Tässä tilanteessa ollaan hyökkäyslueella. Kiekko on meidän joukkueella oikeassa kulmassa.

Oikea pakki nousee auttamaan hyökkääjää, jolloin vasen pakki jää varmistamaan keskelle siniviivaa. Vasemman pakin pitää pitää vastustajan kärkkyvää laituria silmällä, eikä hän saa päästää vastustajaa selkänsä taakse. Tämän takia vastustaja on saanut niin paljon läpiajoja meidän peleissämme. Jos vastustaja on alempana kuin meidän pakki, saa vastustaja syötön ja BOOM. Se on läpiajomaali. Jos tilanne vaatii, että pakki joutuu olemaan esim. keskiviivalla pitämässä vastustajan hyökääjää, se on ok.

Sentteri ja vasen laita kärkkyvät syöttöä, sentteri tietysti hieman alempana. Vasen laita voi hakea aivan maalin edestä/takatolpalta. Sentterin liikkumisalue suunnilleen B-pisteiden kaarien välissä.

HUOM! Tässäkin tilanteessa kuvio peilautuu, jos kiekko vaihtaa kulmaa.

Linkit vievät Photobucket -kuvanjakopalveluun.
 

Loonie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Koko teksti]

Kiitos, hyviä ajatelmia. Itse olen melkin puolustustaktiikka 1 kannalla, liika sumpuittaminen ei johda hyviin nopeisiin vasta hyökkäyksiin.

Yksi kova nyrkkisääntö!Itse orrun tähän erittäin useesti, haetaan liikaa taklauksia! Minä varmaan yksi pahimmista. Jotenka ehdotan että kun pelataan omissa niin pelataan yllä olevan kuvan nro 1 mukaista puolustus peliä, nöyrästi, nöyrästi eikä höntyillä! Isot pommit on hienoja mutta mutta, joukkue kärsii. Itse sitoudun pelaamaan nöyrästi, en hae pelkkiä taklauksia, en hae vastapalloja(näistä tulee useesti ylivoima hyökkäyksia).

Haastan kaikki mukaan yllä olevaan ;)

Aletaan jo olemaan aika kovalla tasolla, joudutaan jo oikeasti miettimään millaisia ratkausuja jäällä tehdään. Mikit on ollut oiva apuväline pelin aikana sovittaviin asioihin. Itsestä huomasin sen että mikki päällä jotenkin pelaa paljon nöyremmin kun palautteen saa ns.välittömästi :) Palaute ei ole ollut vihan sävyistä vaan asiallista, näin sen pitääkin olla.
Liian totiseksi ei saisi mennä mutta kyllähän voittaminen on keskimäärin kivempaa kuin häviäminen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyviä ajatuksia molemmilta yllä. Puolustustaktiikoista molemmat ovat käyttökelposia, eli vaihdellaan hieman vastustajan mukaisesti. Toisaalta kovia vastustajia vastaan tarvitaan tiiviimpää puolustamista, mutta myös vastahyökkäyksiä, koska hitailla hyökkäyksillä kovia joukkueita vastaan tulee usein melko vaikeaa.

Hyökkäystaktiikan oleellisin osa on juurikin tuo, että painottoman puolen pakin täytyy pitää silmällä vastustajien hyökkääjiä, jotka kärkkyvät läpiajoja ja yv-hyökkäyksiä ahnaasti. Yhden pakin täytyy aina olla pelin alla, kuten edellisessä viestissänikin puhelin. Tämä toteutui lauantain peleissä hienosti, paremmin kuin koskaan aiemmin.

Liika taklaaminen on ongelma pääosin pakkien kanssa, sillä pakki ei saa pelata itseään ulos tilanteesta. Hyökkääjillä on varaa ottaa tässä suhteessa riskejä, JOS ei ole kahden alimman pelaajan joukossa. Itse olen ollut joukkueen aktiivisimpia taklaajia, mutta olen myös huomannut että se toimii. Keskimäärin ollaan melko aktiivisesti taklaava joukkue ja pääosin siitä on meille hyötyä. Tietty maltti pitää toki touhussa olla, mutta ei tarvitse lähteä taklauksia suoranaisesti varomaan.

Eli nyrkkisääntönä pitäisin sitä, että ylemmät pelaajat voivat taklata rohkeastikin, koska tällöin siellä on alla kuitenkin kavereita varmistamassa. Liian usein on tullut vastaan sitä, että yksi toisensa jälkeen taklaa samasta pelaajasta ohi ja näitä tilanteita tulisi todellakin välttää.

Oma pelaaminen perustuu suurelta osin myös taklaamiseen ja valehtelisin jos väittäisin ettei se parantaisi pelifiilistä yleisestikin. Pyrin kuitenkin pitäämään taklaamisessa maltin mukana, eli en lähde taklaamaan jos riski on liian suuri. Pyrin taklaamaan silloin kuin suurta riskiä ei ole, tai taklaaminen on yksinkertaisesti parhaalta tuntuva vaihtoehto tilanteen puolustamiseen.

Karvaaminen on meidän joukkueen suurimpia vahvuuksia ja pääosin koko hyökkäyskolmikko tuntuu tietävän mihin mennä, eli yleensä ei olla yhdessä kasassa kiekon perässä. Siitä kiitokset kaikille hyökkääjätovereille!
 

Kippe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvää ajattelua taktiikoista. Mitä taklaamiseen tulee niin hyvä nyrkkisääntö on, että alin pakki ei melkein ikinä, toinen pakkikin vain herkullisissa paikoissa (juuri siniviivalla niin että saadaan vastustaja paitsioon) ja siitä ylöspäin mentäessä vapaammin.

Linkitän oheen youtube-videoita NHL11:n ajoilta, jotka moninpelin suhteen ovat vieläkin käyttökelpoisia ja joita itse olen käyttänyt lähestulkoon EASHL-raamattuna.

Puolustava puolustaja sillä erotuksella, että NHL13/14 on mailannostoa parannettu, joten sitäkin voi käyttää hyvissä olosuhteissa.

Kiekollinen pakki - erikoishuomiona tästä videosta se, että omien pitää lähtökohtaisesti muistaa mahdollistaa maalin takaa syöttö, jos vastustaja yhtään karvaa.

Hyökkäävä pakki - Erikoishuomio avauspeliin ja "näkymättömään työhön" eli pieniin ratkaisuihin, jotka eivät näy pistesarakkeessa, mutta kääntävät pelejä.

Pelintekijä/sentteri yleisesti

Kahden suunnan hyökkääjä

Snaipperi

Alivoima - Yleisestikin puolustuksessa ei kannata perääntyä siniviivan alle ilman hyvää syytä.

Ylivoima

Ja vielä mallimatsi kommenttiraidalla loppuun
 

hellcop

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Hyvää ja todella aiheellista pohdintaa kakkosdivariin. Kuten eilen muutamassa pelissä huomattiin, saattaa vastaan tulla erittäin vikkeliä kavereita ja omien paikkojen pitäminen on erittäin tärkeää. Toisen pakin on käytännössä pakko olla aina oman maalin edessä, mutta myös sentterin apuja tarvitaan.

Noi Kippen videoklipit on hyvää matskua, yritän itse tsekata ne vielä ajatuksella kun pääsen töistä himaan.
 

Loonie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tänään taas illasta 17 jälkeen roikun varmaan jonkun tunnin linjoilla.

Mites eilen pelit jatkui 21 jälkeen kun lähdin linjoilta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös