Vitutusketju

  • 10 560 675
  • 56 142

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Terveisin,

opiskelija

Sulla on ilmeisesti opiskelijaksi ruhtinaan tulot, mutta ilmeisesti sitten myös suuriruhtinaan menot, muuten tuossa yhtälössäsi ei joku oikeen täsmää.
 

tutzba

Jäsen


Tämä nyt on ollut aikamoista sekoilua tämä tulojen ja tukien laskeminen. Ensiksi laskin väärällä tukikuukausimäärällä, sitten vuoden 2007 vuositulorajoilla väärällä tukikuukaudella, tuolla kolmannella (jota jo kerkesin väittämään oikeaksi) laskin vuoden 2007 rajoilla, mutta oikealla tukikuukausimäärällä. Ei pitäisi väsyneenä tehdä mitään vähääkään tärkeää.

Mutta joo, nyt lopulliset laskelmat näyttävät ihan hyvältä. Silti pitää joku tuki jättää nostamatta, mutta tuskinpa siihen elämä kaatuu. Silti vituttaa tämä kyttäily ja laskeminen, että koska pitää palauttaa ja mitä pitää palauttaa. Kesän aikana tulee tehtyä töitä hulluna, eli silloin tulee lähestyttyä tulorajaa.

Tämä on ensimmäinen kesä kahteen vuoteen kun pääsen tekemään töitä (kaksi edellistä menivät intin takia vihkoon). Tähän asti on tullut elettyä oikeastaan sivuduunilla ja opintotuella. Ei oikein enää edes muista millaista se on, kun tekee oikeita ihmisten töitä.

Tietysti kesän tuloista jää säästöön rahaa, ei siinä mitään. Todennäköisesti tämä on väärin vitutettu, myönnetään nyt jo itsekin se.
 
Kyllä mä ainaki rakastan. Suurin osa kouluista on ilmasia, safka on hyvää eikä korkeakouluissakaan maksa montaa euroa ja kaiken tämän päälle saa vielä ilmaista tukea valtiolta ihan mukavasti. Eikä pidä unohtaa miten hienoa on, että ne onnekkaat jotka pääsee töitäki painaan opiskelun ohessa eivät saa sitä ilmaista rahaa enää mielinmäärin. Pitäisikö toimeentulotuella elävilläkin olla oikeus tienata töistä mielinmäärin ja silti saada nostaa sitä toimeentulotukea?

Eikä tässä meidän koulutusjärjestelmässä noin muutenkaan juuri moitittavaa ole ulkopuolisin silmin, enemmänkin kadehdittavaa. Aiheesta on julkaistu vastikään amerikkalaisdokumentti 'The Finland Phenomenon: Inside the World's Most Surprising School System', jonka traileri tässä linkissä.

Joo ja itseäni vituttaa opintotuesta tai sen riittämättömyydestä kitisijät.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Joo ja itseäni vituttaa opintotuesta tai sen riittämättömyydestä kitisijät.

Minua taasen vituttaa opintotuesta tai sen riittämättömyydestä kitisemisestä kitisijät.

Onhan nuo opintotuen tulorajat aivan perseestä, kun tuettomienkin kuukausien tulot vaikuttavat. Niin ja tuo opintotuen määrä on ihan oikeasti aivan pirun pieni summa, jos haluaa syödä jotain muutakin kuin makaronia ja tonnikalaa sekä asua muualla kuin teltassa tai vanhempien nurkissa.

Lisättäköön nyt vielä, etten ole opiskelija.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Onhan nuo opintotuen tulorajat aivan perseestä, kun tuettomienkin kuukausien tulot vaikuttavat. Niin ja tuo opintotuen määrä on ihan oikeasti aivan pirun pieni summa, jos haluaa syödä jotain muutakin kuin makaronia ja tonnikalaa sekä asua muualla kuin teltassa tai vanhempien nurkissa.

Opintotuki on kyllä pieni, mutta sen lisäksi voi nostaa opintolainaa jos ei muuten pärjää elämässä. Se on muutenki ihan valinnoista kiinni millasta elämää sen rahan kanssa haluaa elää. Pitääkö olla se 1-2h ihan keskustasta vai riittääkö pieni yksiö vähän syrjäsemmästä tai uskaltaako jopa asua 2-4hengen solussa. Pitääkö baarissa käydä joka keskiviikko ja perjantai/lauantai vai käyttääkö ne rahat esim. ruokaan. Pitääkö autoa opiskelun ajan vai käveleekö/menee bussilla kouluun jne.. Elämä on niitä valintoja täynnä.

Kerro mulle toki vielä kuinka helvetin paljon opiskelijan pitäisi saada rahaa kuukausittain kaiken tän ilmasen koulun yms. lisäksi? Oisko joku 1000euroa hyvä minimi niin ei tarvis makaroonia syödä joka päivä?

Koska tulee ensimmäinen kymmenen lapsen yh itkemään miten tiukkaa tekee elättää 10lasta ja itsensä opintotuella?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan nuo opintotuen tulorajat aivan perseestä, kun tuettomienkin kuukausien tulot vaikuttavat. Niin ja tuo opintotuen määrä on ihan oikeasti aivan pirun pieni summa, jos haluaa syödä jotain muutakin kuin makaronia ja tonnikalaa sekä asua muualla kuin teltassa tai vanhempien nurkissa.

Jos tuettomien kuukausien tulot eivät vaikuttaisi niin tuellisten kuukausien palkanmaksuajankohdilla venkoiltaisiin täysin hallitsemattomasti.

En ole opiskelija, mutta elätän yhtä. Terveisiä vaimolle.
 

tutzba

Jäsen
Opintotuki on kyllä pieni, mutta sen lisäksi voi nostaa opintolainaa jos ei muuten pärjää elämässä.

Onko se oikein, että opetetaan jo parikymppisille, että ota lainaa, sillä pärjää? Mieluummin opetettaisiin, että tee työtä, sillä pärjää. Tämä edellyttäisi sitä, että poistetaan tulorajat.

Kerro mulle toki vielä kuinka helvetin paljon opiskelijan pitäisi saada rahaa kuukausittain kaiken tän ilmasen koulun yms. lisäksi? Oisko joku 1000euroa hyvä minimi niin ei tarvis makaroonia syödä joka päivä?

Ei kysytty minulta, mutta vastaan silti. Jos kuvitellaan, että en pystyisi tekemään töitä ollenkaan vaan eläisin pelkillä tuilla, niin minulle kelpaisi 600-700 euroa. Nykyisestä summasta jää vuokran ja jokapäiväisen kouluruokailun jälkeen alle sata euroa - yritäpä elää sillä kuukausi, kun pelkkiin pakollisiin ruokaostoksiin menee jo se 20 euroa/kerta. Ja tuo siis sisältää maitoa, leipää, jugurttia, juustoa/makkaraa leivän päälle, vihanneksia, hedelmiä ja sitten jotain, mistä taiotaan päivän pääateria, eli lihaa, kalaa yms.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Jos tuettomien kuukausien tulot eivät vaikuttaisi niin tuellisten kuukausien palkanmaksuajankohdilla venkoiltaisiin täysin hallitsemattomasti.

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta rehellisten "rankaiseminen" venkoilijoiden vuoksi ei ole ihan oikein.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Olisipa minullakin palaveri Englannissa Juhannuksena. Tervetuloa valintojen maailmaan.

Nyt ei ihan täysin ymmärrä, mutta ei oo eka kerta... Meikäläiselle kun tuo on vähän sellainen "ammatinvalintakysymys", eli joko teen nykyistä hommaani ja menen tuonne sumujen saarelle viettämään juhannusaaton & juhannusyön lentokoneessa tai sitten en tee ja en mee...
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Onko se oikein, että opetetaan jo parikymppisille, että ota lainaa, sillä pärjää? Mieluummin opetettaisiin, että tee työtä, sillä pärjää. Tämä edellyttäisi sitä, että poistetaan tulorajat.

Eihän sekään ole oikein, mutta en toisaalta halua että nuoret saavat ilmaista tukea vaikka pärjäisivät työstään ansaitsemilla rahoilla. Yleensä kait opiskelijoilla ei ole koulua kesä-elokuun aikana (3kk) jolloin he siis nostavat tukea yhdeksältä kuukaudelta. Tuolloin saa tienata 11 850 (tästäki saa vielä mennä korkeintaan 220 euroa yli) vuodessa niin miten helvetissä sillä ei jo pärjää? Vajaa tonni kuukaudessa bruttoa ja siihen vielä opintotuki päälle.

Ei kysytty minulta, mutta vastaan silti. Jos kuvitellaan, että en pystyisi tekemään töitä ollenkaan vaan eläisin pelkillä tuilla, niin minulle kelpaisi 600-700 euroa. Nykyisestä summasta jää vuokran ja jokapäiväisen kouluruokailun jälkeen alle sata euroa - yritäpä elää sillä kuukausi, kun pelkkiin pakollisiin ruokaostoksiin menee jo se 20 euroa/kerta. Ja tuo siis sisältää maitoa, leipää, jugurttia, juustoa/makkaraa leivän päälle, vihanneksia, hedelmiä ja sitten jotain, mistä taiotaan päivän pääateria, eli lihaa, kalaa yms.

Olen monesti opiskelijana elänytki vastaavilla summilla, ei se mitään herkkua ole. Juustot piti monesti jättää pois kauppalistalta eikä paljon ollu varaa ylimääräsiin herkkuihin. Muistaakseni halvin opiskelijasolu missä olen asunut oli 170€/kk ja tuon jälkeen pysty vielä elämään ihan herroiksi jos vertasi yksiöissä asuviin opiskelijoihin. Eli tiedän kyllä ettei moni pärjääkään pelkällä opintotuella, mutta kertokaa mulle kuinka monessa maassa ilmaisen koulutuksen lisäksi valtio vielä maksaa siitä opiskelusta? Hienoahan se ois et kaikki sais riittävästi rahaa valtiolta, mutta jostain neki pennit on revittävä eikä mua kiinnosta yhtään enempää maksaa opiskelijoiden elämää kuin mitä jo tällä hetkellä joudun maksamaan.
 

Eetu

Jäsen
Hienoahan se ois et kaikki sais riittävästi rahaa valtiolta, mutta jostain neki pennit on revittävä eikä mua kiinnosta yhtään enempää maksaa opiskelijoiden elämää kuin mitä jo tällä hetkellä joudun maksamaan.

Etkai sinä joutuisi maksamaan penniäkään enempää opiskelijoiden elämästä, jos tulorajat poistettaisiin. Niinsanottu takuueläke myös opiskelijan päivärahaksi, ja tulorajat pois. Perussumman saat, tienaat tai et. Vaikka jopa hieman pienempi raha kuin nykyään, jotta motivoisi enemmän työntekoon kuin lainanottoon. Mielummin sitä rikastuttaa valtiota verorahoilla kuin pankkeja lainakorolla.

Onneksi omassa nuoruudessa tälläiset eivät olleet ongelmia, töihin lähdettiin heti sen ollessa mahdollista.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Vituttaa myöhästyä bussista 20 sekuntia. Ok, seuraava tulee 10 minuutin kuluttua, mutta mieluummin senkin ajan viettäisi kotona.
 

passenger

Jäsen
Kaikki hyvin,jotain opiskeluhommia vähän rästissä. Työsopimus juuri kirjoitettu, jotenkin vaan sellainen perusvitutus. Tuntuu että sellainen intohimoinen kiinnostus puuttuu elämästä tällä hetkellä, ei ole mitään palavaa tavoitetta joka innostaisi tekemään. Vähän sellaista oleilua tämä elämä nyt.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Hyvää pääsiäistä kaikille. Onko muita, jotka ei tee mitään pääsiäisenä? Vain murehtii niitä näitä.

En minäkään aio tehdä yhtään mitään, niin turhanpäivästä paskaa koko "pääsiäinen". Lomasta nautin nyt ihan kotosalla olemisella ja auringon paistaessa ehkä hieman lenkkeilemään mutta muuten ihan lepoa koko pyhien aika. Huomenna ehkä joutuu rakastelemaan mutta siinä menee se 2 min ja seki on jo ylisuorittamista.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Hyvää pääsiäistä kaikille. Onko muita, jotka ei tee mitään pääsiäisenä? Vain murehtii niitä näitä.

Täältä löytyy kohtalotoveri. Poika lähti äitinsä kanssa reissuun pääsiäiseksi, kaverit täällä Turussa ovat suunnanneet pääsiäisen viettoon kuka minnekin. Suku ja ystävät asuu Kuopiossa. Minä vietän siis varmastikin elämäni paskinta pääsiäistä yksin ja lähes rahattomana pienessä kerrostalokämpässä. Vittu kun olisi edes ollut töitä mitä tehdä nämäkin paskapäivät. Viime aikoina ollut ihan tarpeeksi näitä joutopäiviä, niin tällaiset juhlapyhät ovat aika perseestä. Tietysti joku tulee pätemään, että itsehän olet valinnut, niin olenkin mutta vituttaa se silti.

Hyvää vitun pääsiäistä vaan kaikille. P.S. Alkon perkeleetkään ei ole auki ja minulla on 2litraa viiniä ja 7 tölkkiä olutta, näillä mennään.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hyvää pääsiäistä kaikille. Onko muita, jotka ei tee mitään pääsiäisenä? Vain murehtii niitä näitä.

No itselläni olisi ollut ohjelmaa paljonkin, vielä erittäin hauskaa sellaista, mutta hyvänä työntekijänä makaan kuumeessa kotona pääsiäisen.

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täältä löytyy kohtalotoveri. Poika lähti äitinsä kanssa reissuun pääsiäiseksi, kaverit täällä Turussa ovat suunnanneet pääsiäisen viettoon kuka minnekin. Suku ja ystävät asuu Kuopiossa. Minä vietän siis varmastikin elämäni paskinta pääsiäistä yksin ja lähes rahattomana pienessä kerrostalokämpässä. Vittu kun olisi edes ollut töitä mitä tehdä nämäkin paskapäivät. Viime aikoina ollut ihan tarpeeksi näitä joutopäiviä, niin tällaiset juhlapyhät ovat aika perseestä. Tietysti joku tulee pätemään, että itsehän olet valinnut, niin olenkin mutta vituttaa se silti.

Hyvää vitun pääsiäistä vaan kaikille. P.S. Alkon perkeleetkään ei ole auki ja minulla on 2litraa viiniä ja 7 tölkkiä olutta, näillä mennään.

Siis mitä mitä, siirrypäs kalsarikännketjuun ja heti :) tuon alko-asian hoidit kyllä huonosti, totta vitussa ne on kiinni pääsiäisenä. Eilen siellä tuli onneks käytyä.
ps. ketjuun liittyen niin itseäni vituttaa tällä viikolla alkanut putkiremontti.

heh, siellähän näytitkin olevan jo, sorry
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Siis mitä mitä, siirrypäs kalsarikännketjuun ja heti :) tuon alko-asian hoidit kyllä huonosti, totta vitussa ne on kiinni pääsiäisenä. Eilen siellä tuli onneks käytyä.
ps. ketjuun liittyen niin itseäni vituttaa tällä viikolla alkanut putkiremontti.

heh, siellähän näytitkin olevan jo, sorry

Tiesin kyllä, että ne ovat kiinni pääsiäisen. Sanotaanko nyt vaikka niin, että eilen oli 20€ käytettävissä ja tänään vasta sain rahaa. Mutta vaan sen verran, että hengissä pysyy. Köyhälle kaikki on kallista. Elämäni on nyt tässä pisteessä ja suunta ei ole kuin ylöspäin. En ala sen enempää ruotimaan virhepäätösten ketjua elämässäni. Vielä on kuitenkin asiat sillä mallilla, että ylös voi päästä ja "helpostikin". Onneksi minulla on edes lapsi, niin pysyy järjissään tässä paskassa maailmassa. Ja kuppikaan ei onneksi maistu, kuin 0-2 kertaa viikossa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Hyvää vitun pääsiäistä vaan kaikille. P.S. Alkon perkeleetkään ei ole auki ja minulla on 2litraa viiniä ja 7 tölkkiä olutta, näillä mennään.

Tuon kun olis tiennyt aikaisemmin niin oisin sut jeesannut tänne Loimaalle. Kaiken lisäksi meille tulee vierailulle vielä tänään 21-vuotias ranskalainen neitonen joka on SINKKU. Sun ikää en tiedä mutta tuossahan noita makuupaikkoja olisi jaossa:D
 

Snagari

Jäsen
Tuon kun olis tiennyt aikaisemmin niin oisin sut jeesannut tänne Loimaalle. Kaiken lisäksi meille tulee vierailulle vielä tänään 21-vuotias ranskalainen neitonen joka on SINKKU. Sun ikää en tiedä mutta tuossahan noita makuupaikkoja olisi jaossa:D

Ja täältä nousee käsi! Pari vuotta vanhempi, mutta väliäkös tuolla?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On se kyllä kumma juttu. Selvinpäin jos menet ulos, et koskaan törmää kehenkään tuttuun, mutta auta armias jos olet pikkuisen alkoholia nauttinut ja pienessä krapulassa hieman täriset, niin aivan varmasti joka saamarin nurkan takana lymyää joku tuttu hymy korvissa.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Tuon kun olis tiennyt aikaisemmin niin oisin sut jeesannut tänne Loimaalle. Kaiken lisäksi meille tulee vierailulle vielä tänään 21-vuotias ranskalainen neitonen joka on SINKKU. Sun ikää en tiedä mutta tuossahan noita makuupaikkoja olisi jaossa:D

Voi prkl =D Nyt Vanha Len kääntää puukkoa syvällä haavassa. Ja olisin saanut kunnian tavata legendaarisen Vanha Lenin. Ja 26-vuotais sinkku olen =P
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös