Suosikkijoukkueen taustat

  • 29 889
  • 254

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Joskus vuonna 86 asustelin jenkkilässä, olin tuolloin 8 vuotias.
Katselin isukin kanssa Stanley Cuppeja telkkarista, ja päätin alkaa kannattamaan Canadienssia, joka sittemin voitti pystin.

Enpä muista mitä varten joukkuuesta tykkäsin, saattopa olla syynä eräs nimeltämainitsematon maalivahti tai pelityyli tai peliasu tai jotaki.

Olihan tuo oikein mukava ylläribylläri, kun joukkueeseen läksi myöhemmin suosikkipelaajani, joka nyttemin vaikuttaa kyseisessä joukkueessa kapteenin roolissa.

Pakko tosin myöntää, ettei hirveesti tuu Nähliä seurattua, mitä nyt Montrealin tulokset ja suomalaisten tehot tulee aamuisin katottua tekstitv:stä.
 

The Rock

Jäsen
Oi niitä aikoja...

...Stanley Cup finaalit '91 olivat ensimmäisiä NHL-pelejä, joita allekirjoittanut muistaa televisiosta katsoneensa. Vastakkain finaaleissa olivat Pittsburgh Penguins ja Minnesota North Stars.

Olin myyty heti ensimmäisen näkemäni pelin jälkeen ja syynä tähän oli #66 Mario Lemieux, Penguinsin kapteeni ja koko joukkueen selkäranka.

Ottelussa Mario teki sellaisen maalin, että huhhuijaa! Mies otti kiekon oman maalin takana Phil Bourquelta ja lähti nousuun. Siniviivan kohdalla hän harhautti kaksi Minnesotan karvaajaa ja punaviivan kohdalla kolmannen.

Päästyään North Starsien alueelle vastassa oli enää kaksi puolustajaa (N.Wilkinson ja M.Tinordi) ja mitä tekee Mario? Mies menee pakkien välistä kiekko mukanaan kuin marketin ovista, harhauttaa päälle vielä maalivahti Jon Caseyn aivan väärään suuntaan ja tempun päätteeksi laittaa kiekon maaliin.

Lemieux'n nyrkki nousee kohti kattoa ja mökä Iglussa oli infernaalinen! Katsoin maalia hidastuksista suu auki ja tiesin tämän jälkeen minkä joukkueen nimeen tulisin jatkossakin huutamaan. Myös suosikkipelaajani oli selvillä heti.

Pittsburgh Penguins ja Mario, siinä suosikkini nyt ja aina NHL:ssa.
 

a-line

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL-joukkueet kaikki
NJ Devils,LA KINGS
Kings on kuitenkin yhä edelleen minun suosikki,eikä
vähiten sen takia,että siellä pelasi yksi tämän hetken
maailaman parhaista puolustajista..Jere Karalahti!
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kohdallani herää kysymys mikä on suosikkijoukkueeni? Ei minulla ole NHL:stä ylivertaista suosikkia, mutta monia sellaisia joukkueita kyllä, jotka kiinnostavat.

Detroit: Tämä oli ensimmäinen suosikkini taalaliigasta, eikä sille ole sen ihmeempää syytä. Olin silloin siinä iässä, että taisin tykätä tästä siksi että se pärjäsi hyvin ;-) Enää ei kiinnosta.

Colorado: Blake. Siellä pelaa Blake. Hän on lempipelaajani. Suurikokoinen pakki, ja laukauslähtee. Ei löysy huonoja puolia. Myös Skoula on mieleeni. Hyökkääjistä pidin Drurysta, mutta hänkin sitten treidattiin pois. :-(

Minnesota: Pieni seura, joka aloitti tämän kauden todella hyvin, reippaasti yli odotusten. Ja ehkä siellä eniten painaa se tammelan poika Antti Laaksonen.

NY Islanders: Jotenkin joukkue iskee helvetin hyvin. Ihmettelen itsekkin, kun en löydä minkäänlaista syytä sille, miksi pidän Islesistä.

Florida: Tässä täytyy myöntää, että suomalaiset painavat aika kovin. Taitas olla unelmaseura pelata NHL:ssä, lämmin kaupunki jne.



Kyllähän siellä muitakin kiinnostavia joukkueita on, mutta nämä nyt kärkipäässä. Kun noita joukkueita katsoo, ensimmäisenä tule mieleen ristiriitä. Katso nyt, Minnesota ja Colorado... Joo, luulen, että jos Blake ei siellä pelaisi, joukkuei ei kiinnostaisi minua niin paljoa, mutta who knows? Nämä ne joukkueet ovat, piste.
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
80-luvulla eräs Wayne Gretzky käännytti meikun Oilers-faniksi. En koskaan (vieläkään!) antanut Pocklingtonille ja Oilersille anteeksi, että he möivät 99:n. Tämän jälkeen seurasin Kingsin ja Waynen edesottamuksia kuitenkin hiipuvalla mielenkiinnolla 1993-finaalitappion jälkeen.

v. 1993 törmäsin pelaajaan nimeltä Jere Lehtinen ja hänen taitonsa ja taistelutahtonsa sekä luontainen vaatimattomuutensa tekivät vaikutuksen: hän oli pelaaja, jollainen itse olin halunnut pelatessani olla. Kun Jere lähti NHL:ään 95, oli valinta selvä: Dallas Stars!
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tämän postasin joskus kauan sitten SO:lle

Minun kipinäni NHL:a kohtaan syttyi sen yhden viikottaisohjelman myötä jota aikoinaan maikkarilla näytettiin. Nykyään Nelosella näytetään kaiketi samaa ohjelmaa joka on tosin tasollisesti taantunut. Vauhdikkaat videovälähdykset, Teemu Selänteen hohdokas tulokaskausi, ennätysmaali jonka hän flippasi Nordiquesin maalivahdin yli ja asiantuntevat lausunnot viidennellä luokalla Chicagosta ja Christian Ruutusta ovat vieläkin hämärästi muistissani. Jääkiekko oli kaveripiirissä sellainen hyvä puheenaihe, niin SM-Liiga tarravihkoineen kuin NHL erikoisena ja kaukaisena liigana josta ei tiennyt kovin paljoa, mutta oli pakko esittää toista, muutenhan olisi ihan huono.

Sitten sain joskus kaupasta Chicago Blackhwaksien paidan joka nosti minut NHL-tietämykseltäni ainakin omasta mielestäni ylempään kaartiin. SM-Liiga eli vielä kovasti mukana, TPS oli suosikkini kun olin tyhmä pieni napero. Keskisen Esat, Jouko Narvanmaat ja se pieni mutta pippurinen sentteri joka on sen yhden valmentajan poika. Varmaan monella on jokin vaihe elämästä kun on hieman tyhmempi, jälkikäteen ajatellen. Silloin todennäköisesti kannatetaan TPS:aa ja Chicagoa.

Ala-asteen ja yläasteen taitteessa NHL:een oli tullut pari uutta joukkuetta joiden surkeudelle naureskeltiin niinkin asiantuntevien henkilöiden parissa mitä olimme. Jotain Ottawaa, San Josea ja Tampa Baytä! Se San Josekin on jossain Nicaraguassa! Naurettavia ja umpisurkeita joukkueita joiden olemassaoloa ei voinut ymmärtää...

Sitten kun Sharks pääsi ensimmäisen kerran pudotuspeleihin alkoi mielenkiinto herätä. Olin jo huomannut, että San Jose on myös Kaliforniassa, ja siellä oli muutama venäläinen pelaaja joilla synkkasi todella hyvin. Arturs Irben torjunnat televisiossa herättivät epäuskoa ja ihastusta, ja kun kuulin Sharksien tiputtaneen Detroitin pudotuspeleissä olin myyty. "Tässähän on erittäin hauska joukkue, ja hieno pelipaitakin vielä!".

Sitten tuli tietoliikenne, purkeista nyt ei vielä ollut hirveästi jääkiekkointoiluun, mutta salaperäinen "maailmanverkko" Internet valtasi alaa nopeasti, eikä aikaakaan kun modeemini oli valjastettu nettisurffaukseen. Nopeasti surffasin kuulemma parhaalle NHL-uutissivustolle ESPN:lle Telen iNET palvelun sivuhakemistosta. Seuraava kohteeni oli Sharksien kotisivu ja siitä se sitten eteni.
 

apostoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JALKAPALLO, NJ Devils
Päiviä vaan näin uuden forumistin puolesta! Joo, vähän samanlaisia kokemuksia minullakin NHL-suosikkini suhteen joka on NY Islanders. Paikallisessa urheiluliikkessämme vuonna 1994 ei oikein tiedetty mitään Islandersista, eikä kyllä oikeastaan mistään muustakaan NHL-seurasta juurikaan mitään. Kun sieltä ei sitten Detroit tuotteita löytynyt, niin kysyin Oilersin tuotteiden perään, tähän sain vastaukseksi jotain tyyliin "Eihän se Kurri kai enää siellä pelaa?" Että siihen malliin, en tiedä miten lienee nykyisin.

Minusta itsestäni tuli Islandersin fani erään televisiosta näkemäni pelin jälkeen, tuolloin vastustajana taisi olla Montreal. Islanders hoiti pisteet kotiin lujaan tahtoon, kohtuulliseen taitoon ja samalla riittävään fyysisyyteen nojaavalla pelityylillä joka oli nautittavan tasapainoista katseltavaa. Tietenkin silmään osui myös hieno, menestyksekästä historiaa huokuva logo ja iskevät punavalkoiset värit. Tietysti silmään osuivat myös hienot värit ja erikoinen logo. Lähes koko 1990-luku on ollut pateettista konttaamista, mutta nyt viime kauden jälkeen Nassau Coliseum on vihdoin heräämässä ja 1980-luvun kultainen dynastia tulossa takaisin. Harmi vaan että Czerkawski lähti, niitä maaleja kaivattaisiin..
 
Viimeksi muokattu:

Fubar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minua on jo jonkin aikaa kiinnostanut, että mistä NHL-suosikkijoukkue kullakin on löytynyt. Monet ovat erittäinkin fanaattisia "joukkueensa" kannattajia, mutta useimmilla syy ei varmaan ole joukkueen pelaaminen nykyisessä tai entisessä kotikaupungissa.

Itselläni lukee tuossa Maple Leafs yksinkertaisesti siksi, että olen Torontossa muutaman kerran käynyt ja pitänyt, sekä minulla asuu alueella sukulaisia, jotka joukkuetta kannattavat. Fanaattisuuteen asti en kuitenkaan Leafsin lippua kanna.

Erityisesti ihmetyttää Detroitin sankat kannattajajoukot. Kanadan puolella kun kaupunkia pidetään mantereen persläpenä. Itsekin olen kerran läpi ajanut, ei tehnyt mieli pysähtyä.
 

Rocco

Jäsen
Itselläni on tuttuja San Josessa. Olen kaupungissa käynytkin kahteen otteeseen. Olin Sharks-fani jo silloin kun joukkue pelasi San Fransiscon lähiössä Cow Palacen hallissa kotipelinsä. Sympaattinen pieni keskusta, massiiviset esikaupunkialueet ja mukavat pikku vuoret ympärillä, fanaattiset fanit joita on kaupunkiin saapunut töihin ympäri maailmaa...

Nyt olen vielä enemmän joukkueen fani kun joukkueen rosterissa ei ole yhtään ruotsalaista. Tai ainakin arvostus joukkuetta kohtaan nousi kerralla ainakin pari pykälää.

Torontossakin olen käynyt ja hauskaa oli mutta joukkueen faniksi minua ei saa. Monissa forumeissa kaikkein ällöttävimmät ja tyhmimmät fanit ovat juuri Toronton faneja.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Koetan ruotia kysymystä jatkossa vielä tarkemmin mutta tähän pientä kommenttia.

Viestin lähetti Fubar

Erityisesti ihmetyttää Detroitin sankat kannattajajoukot. Kanadan puolella kun kaupunkia pidetään mantereen persläpenä. Itsekin olen kerran läpi ajanut, ei tehnyt mieli pysähtyä.

Kerran Detroitissa itsekin käyneenä täytyy todeta ettei kaupunki ainakaan ulkoisella olemuksellaan viehätä minua - tuskin löytyy montaakaan ihmistä kuka pitäisi kaupunkia kauniina. Edes kaupungin keskusta ei jaksa sykähdyttää, tai se slummien ja teollisuusalueiden keskellä "nököttävä" alue jota keskustaksi tavataan kutsua. Yleisilme kaupungissa oli tosiaan melkoisen ahdistava ja ränsistynyt, erinäiset korttelit olivat kuin pommin jäljiltä.. Eipä tekisi mieleni lähteä niihin hortoilemaan edes päiväsaikaan, illasta tai yöstä nyt puhumattakaan.

Mutta enhän minä joukkueeseen olekaan ihastunut kaupungin tähden, vaan joukkueen itsensä.

Go Wings Go!

vlad#16.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Allekirjoittanut huomasin Devilsin joukkueen playoffeissa vuonna 1995. Silloin jotenkin jäi sydän tälle joukkueelle, se kun tuli vähän kuin puskan takaa ja voitti Stanley Cupin Detroitin nenän edestä. Varsinkin suosikiksi nousi Marty, ja hän on edelleen se nro 1, ainakin maalivahtien osalta =)
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Äidille tahi kummitädille kiitos

Olisikohan eletty vuotta 1986 kun äiti, vai olisikohan sittenkin ollut kummitäti, (huomio vm. 2006) toi tuliaisina joltain reissultaan harmaan collegepaidan, jonka etumusta koristi CH-logo ja Les Habitants teksti.

Tuolloin 9-kesäisenä ei tarvinnut muuta syytä kannatukseen, kuin tyylikkään logon joka iski heti meikäläisen silmään. Sittemmin kannatus on hieman syventynyt, eivätkä Koivun ansiot Montrealissa kannatusta ainakaan heikennä.
 
Viimeksi muokattu:

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Ihmettelen myös Detroitin lukuisia faneja ja kun niistä vielä suurin osa on pitkäaikaisia eikä viime vuosien menestyksen takia seuraa kannattavia.

Itse kannatan New York Rangersia se tuntuu hieman oudolta sillä en todellakaan pidä nykyisestä joukkoeesta: se on pinnallinen ja jotenkin koko organisaatio onläpimätä eikä siellä näytetä tietävän miten joukkoe kasataan ( jatkuvuudella,roliituksella eikä hankkimalla pelaajia katsomalla paljon heille on maksettu palkkaa)

Faniuteni alkoi vuonna1993 kun vanhempani kävivät Nykissä ja toivat tosi makeen NYR lippiksen seuraavana vuonnahan tuli mestaruus ja se oli tavallaan ensimmäinen kausi kun pystyin tai osasin NHL:ää seuraamaan. Suosikeiksini nousivat Leetch ja Richter. Leetch siksi että olin itsekkin pakki ja numeroni oli kakkonen.

Sitten samana vuonna kun kurri tuli Nykkiin "kylään" faniuteni vain kasvoi sillä sain upean SINISEN LEETCH "C" pelipaidan suoraan MSG:stä.


Tänä vuonna tuli siis kymmenen vuotta täyten Rangersin kanssa ja niin kuin kaikissa liitoissa niin tässäkin on menossa vaikeat ajat, mutta turha edes kuvitella vaihtaa joukkoetta sillä olen New York Rangersin mies ikuisesti...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Köntsä
Ihmettelen myös Detroitin lukuisia faneja ja kun niistä vielä suurin osa on pitkäaikaisia eikä viime vuosien menestyksen takia seuraa kannattavia.

Jospa meitä todellisuudessa on vain suhteellisen vähän mutta olemme sitäkin äänekkäämpiä? Tosiasiassa aktiivisemmin kirjoittavia Wings-faneja taitaa olla yhden käden sormin laskettavissa oleva määrä ja sitten vähintäänkin toinen mokoma on sellaisia jotka kirjoittelevat harvemmin. Nimiä en nyt lähde mainitsemaan kun en kuitenkaan kaikkia ulkoa muista ja tietty tällaisessa tapauksessa unohtaisin juuri jonkun "merkittävän" (paljon kirjoittelevan) fanin.

vlad#16.
 

apostoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JALKAPALLO, NJ Devils
Minulla on oikeastaan monia suosikkijoukkueita NHL:ssa, mutta yhtä olen "kannattanut" pisimpään ja kiihkeimmin. Tämä joukkue on Devils New Jerseysta. Vieläkin löytyy lukuisia keräilykortteja vintiltäni, vaikka useimmat ovatkin varmaan jo kadonnneet.

Seuran huomasin ensin sen hienon, muista omalla tavallaan poikkeavan logon takia. Toisaalta minuun vetosi seuran sijainnista tuleva vaikutelma "ihmisten joukkueesta", New Jerseyhan on isoksi osaksi asuinaluetta Nykin kupeessa..
 
Viimeksi muokattu:

Voittaja

Jäsen
Oma Red Wings faniuteni alkoi Stevie Y:n aloittaessa pelaamaan. Sanokaa muut mitä sanotte, muuta meikäläiselle hän on kaikkien aikojen paras pelaaja! Näin silloin alkuaikoina jonkun hänen pelinsä(samoin Detroitin TODELLA HIENOT PELIASUT) ja se oli siinä. Jääkiekon JUMALA löytyi minulle(en ole millään tavoin uskovainen muutoin, paitsi ehkä Robbie "God" Fowler). Täydellinen johtaja.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Voittaja
Oma Red Wings faniuteni alkoi Stevie Y:n aloittaessa pelaamaan. Sanokaa muut mitä sanotte, muuta meikäläiselle hän on kaikkien aikojen paras pelaaja!

Kättälippaan Voittajalle!

Meikäläinenkin on Sinuun verrattuna lyhyenlinjan Wings-fani kun minun faniuteni alkoi vasta 80-luvun lopulla. Tarkemmin aloin seuraamaan Wings'ien edesottamuksia vasta kauden '89/90 kieppeissä. Tätä ennen olin seurannut NHL'ää kuitenkin jo jonkun aika muun kiekon seuraamisen ohella.

Vilkuilin hivenen arkistoja ja sieltä löytyi NHL-leikkeitä ajalta ennen Calgaryn olympiakisoja, silloin NHL tosin oli minulle kaukainen satunnaisen seuraamisen kohde, kiintoisa kuitenkin. Kuten Henkan esille kaivamaan ketjuun olen kirjoittanut, tarkempi seuraaminen kohdistui alkuun Devilseihin ja siitä mukaan astui Wings'it jo samalla kaudella. Kiitokset Probien ja Kocur'in railakkaille otteille!

vlad#16.
 

Voittaja

Jäsen
Bruise Brothers oli hauska katsoa, mutta Stevien voittanutta ei löydy. Tosin en pistäisi pahakseni, vaikka uusi Bruise Brothers vielä joskus löytyisi ja pelaisi Detroitissa.

Muuten, yksi kavereistani on todella SUURI Probert(ja sitä kautta Detroit fani) fani!

Muuten Vladi, kun äänestetääm vuoden kirjoittajia, niin tulet saamaan ääneni, ei pelkästään NHL ketjun ansiosta, vaan myos kaikkien muiden viestien takia!
 
Viimeksi muokattu:
Penguinshan se suosikkijoukkue on ollut 90-luvun alusta lähtien. Joukkuevalinnan ratkaisivat pelaajat 66 & 68 joista ei varmaankaan tarvitse sen enempää mainita.

Ensi kauden pingviinejä ajatellessa tulee kyllä mieleen aika vahvasti takinkääntö. Jostain kumman syystä heidän pelejään ei ole enää niin kiva seurata kuin ennen...
 

Ruhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Jokerit
rangers sen takia, että kun asustelin tuolla keskieuroopassa niin suomalainen naapurini oli suuri rags fani vuonna 91. Siitä se sitte lähti ja tietysti meillä oli siellä hirveet katu lätkä matsit keskenään rags vs the whole world. Itse olin aina veskana joten siitä on tullu suuri jumala richter palvonta mulla. Seinällä kolme richter julistetta plus kaks rags paitaa. toinen ostettu MSGltä v. 95 valkoinen Rangers 35 Richter ja toinen ostettu MSGltä v. 97 3. paita jossa on vapauden patsas ja 35 richter.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Alunperin lapsena aloin kannattamaan Blackhawksia, oikeastaan vain sen logon takia. Myöhemmin mukaan tuli myös viihdyttävän fyysinen pelityyli.

Ducksia olen kannattanut sen 'underdog' aseman takia, sille nauretaan ja sitä halveksutaan joten se oli jotenkin 'sympatiafaniutta' aluksi mutta myöhemmin se kasvoi oikeaksi faniudeksi.
 

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Minut nimettiin edellisenä vuonna (1975) uransa lopettaneen Henri "Pocket Rocket" Richardin mukaan, Habs-kannatus on siis ikäänkuin veressä.

Jep jep, oikeasti aloin kannattaa Canadiensia aika tarkalleen sinä vuonna kuin Saku Koivu siirtyi Montrealiin. En ollut aiemmin juurikaan NHLää seurannut, puhumattakaan siitä että minulla olisi ollut suosikkijoukkue taalaliigassa. Nyt on ja pysyy.

Niin, näissä playoffseissa gloryhunttaan Ducksin ja Wildin mukana.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Islanders tuli "omaksi" loistavan 1992-1993 kauden perusteella jolloin se katkaisi Pittsburghin orastavan Dynastian. Kannatus vain vahvistui kun seura meni NHL:n kellariin 90-luvun lopulla.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Vaikea kysymys

En minä tiedä miksi Blackhawks on muodostunut suosikiksi. Se vaan lähti noin viisi vuotta sitten jotenkin. Sitä ennen mm. Kings sai minulta tukea.

Hawks on siis suosikkijoukkue, mutta myös CBJ saa suurta sympatiaa. Vaikea sanoa miksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös