Liigajoukkueiden voimasuhteet kaudella 2009-2010

  • 903 173
  • 2 180

benzin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Arsenal, Oranje
Aika kohtuullisen toivorikasta analyysiä. SaiPa on toki pelannut hyvin jo pitkään, mutta kyllä ne vielä sen tasonsa löytää, älä pelkää.

Luit rivien välistä täysin väärin! En tosiaankaan usko, että SaiPa jatkaa loppukauden samaan tahtiin, halusin vain osoittaa noilla keskiarvoilla kuinka VAIKEAA on tässä vaiheessa nousta kuuden sakkiin noilta sijoilta!

Ja toinen asia jonka halusin osoittaa oli tuo viimeisen viidentoista pelin huikea putki. Neljäsosa runkosarjasta noilla keskiarvoilla on hatunnoston arvoinen saavutus, tulee se "todellinen taso" vastaan missä vaiheessa tahansa.

Kuten toisessa viestissäni sanoin, uskoisin SaiPan päätyvän 10 sakkiin kyllä, tätä huonompi sijoitus vaatisi ison romahtamisen, mistä EI ole merkkejä, suoritus on viime ajat ollut todella tasaista.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Joko sitä ymmärrystä Porin suuntaan rupeaa löytymään ?

On se vitun helppoa olla jälkiviisas. Olen varma, että itse olet jossain vaiheessa kavereillesi todennut, että "Saarinen ulos!" Joko nyt alkaa löytyä ymmärrystä Saariseen?
 

TPS4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jokerit ja SaiPa ovat nousussa, mutta mihin se riittää, aika näyttää. Itse henkilökohtaisesti uskon Jokereiden nousukiidon jossain vaiheessa rauhoittuvan, ja suoritustason tasaantuvan sijojen 8-10 tienoille. TPS ja Tappara eivät myöskään ole olleet missään nimessä tasaisia suorittajia, ja ovat villejä kortteja aika lailla mille sijalle tahansa välillä 6-13. Ässät on minulle yksi kauden suurimmista yllättäjistä, suorittaminen on ollut tasaista ja ilmeisesti jopa hieman nousujohteista, joten kahdeksannen sijan alapuolelle sijoittuminen olisi jo yllätys.

Puhut totta tuosta TPS:n ja Tapparan suorittamisesta. Samalla voin kuitenkin pitää huomioida, että mahdollisesti SaiPallekin iskee loppukauden aikana pidempi heikompi jakso. Hyvässä putkessa ollessa tuntuu ettei tuollainen ole mahdollista, mutta niitä tuppaa tulemaan. Onhan HIFK:llakin aika heikko jakso meneillään.

Tämän kauden tasaisessa SM-liigassa näyttää pisteiden valossa useinkin siltä, että taulukon tyvipäästä pystyy nousemaan nopeastikin monta sijaa ylöspäin. Todellisuus onkin sitten eri asia. Sarjan tasaisuus aiheuttaa niin paljon ristiinpelaamista ettei suuria eroja joukkueiden välillä pääse tulemaan. Joku 5p etumatkakin näyttää todella pieneltä, mutta ei sen kiinni saaminen ole helppoa. Edellä oleva voi hävitä todellakin kaksi seuraavaa ja oma joukkue voittaa vastaavat pelit. Usein kuitenkin seuraavissa peleissä suuntaa meneekin toisinpäin ja ero jälleen kasvaa.

Jollain tavalla voittoputkessa/nousukiidossa ollessa itsekin sortuu tähyilemään fantasiaskenaarioita kuinka ylös sitä voikaan nousta, kun voittaa vielä pelin tai pari.

Oman joukkueeni kohdalta on todettava, että uskon sijoituksen optimistisesti löytyvän väliltä 6-8. Sääleistä putoamiseen en usko vaikka joukkue on taipuvainen aliahtelevaisuuteen. Sijat 9-10 ovat täysin mahdollisia siinä missä 6-8.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On se vitun helppoa olla jälkiviisas. Olen varma, että itse olet jossain vaiheessa kavereillesi todennut, että "Saarinen ulos!" Joko nyt alkaa löytyä ymmärrystä Saariseen?

Kyllähän tuo laittoi hymyilemään :) Aina on helppoa olla jälkiviisas, mutta tuo kyllä osui aika kohdalleen. Varmasti itsekkin olen valitellut esimerkiksi JYPin sentteritilannetta alkukaudesta ja sen vaikutusta surkeaan peliin. Edelleen toki sentterille olisi käyttöä vaikka otteet aika tasaisia ovatkin.
 
Minusta on aivan ymmärrettävää, että nyt kun SaiPalla kulkee suhtaudumme me kannattajat playoff- haaveisiin optimistisesti. Suoritustason pysyessä about nykytasolla en näe syitä pidemmille tappioputkille ja tasaisella pisteiden napsimisella (esim. 1.5p/o) se pudotuspelipaikka todennäköisesti on haarukassa. Enkä näe sillekään syitä miksi tuo suoritustaso dramaattisesti kääntyisi laskuun, ellei sitten tule pahoja loukkaantumisia tai muuta.

Joku totesi, että kyllä te vielä todellisen tasonne löydätte tjsp. Eikö se todellinen taso voi olla myös SaiPan tämän hetkinen taso? Alkukaudesta oli toki heikompaa pisteiden valossa, vaikka silloinkin oli ajoittain mukana myös hyviä otteluita. Eikä se materiaalikaan välttämättä niin paska ole, kuin moni ulkopaikkakuntalainen haluaa uskoa. Varmasti myös SaiPan 1-2 ketjuissa viilettää ukkoja, joille olisi muuallakin käyttöä.

Minuakin saa toki syyttää ylioptimistisuudesta. Pudotuspelipaikka on kuitenkin tällä hetkellä realismia Lappeenrannassa, kuten yhtä lailla on mahdollista jäädä kinkereistä paitsi. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole suurempaa taantumaa näkyvissä.
 

ahee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Joku totesi, että kyllä te vielä todellisen tasonne löydätte tjsp. Eikö se todellinen taso voi olla myös SaiPan tämän hetkinen taso?
Lyhyt vastaus: EI. Tai jos vastaus olisi kyllä, niin SaiPa olisi melko varma mestari keväällä. Pitkässä juoksussa nämä hommat menevät tasan, ja SaiPan todellinen taso on jossain alkukauden ja tämänhetkisten otteiden välillä. Meikäläinenkin kyllä uskoo että Lappeenrannassa voidaan pelata jonkinnäköisiä pleijareita keväällä.
 

Battle Ankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, IPPPK, Ässät
Ja siinä tappioputkessakin oli 6/8 yhden maalin tappiota. Nyt nämä maalin tappiot on pystytty kääntämään tasureiksi (varsinaisella peliajalla) sekä maalin voitoiksi. Pienestä se syksylläkin oli kiinni. Suoraa pleijaripaikkaa tuskin yltiöoptimistisinkaan odottaa, mutta kuten joku sanoi sääläreistä putoaminen olisi henk.koht. pettymys. Nykyinen (viimeiset 15 peliä) suoritustaso kelpaa kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, en minäkään toki tarkoittanut tuolla tasolla moista pistetahtia, vaan pikemminkin yleisen peli- ilmeen tasoa, joka ei ainakaan musitaakseni kovin raikaalisti poikennut nykyisestä sen tappioputkenkaan aikana. Silloinkin oli hyviä pelejä ja viimeistelyn ontumsiesta jäi moni ottelu kiinni. Pistetahdin ei varmaan kukaan kuvittele jatkuvan samana, mutta jos sama tekemisen meininki ja yleisilme säilyy on 10:n sakkiin kaikki edellytykset.
 

Silkkiuikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lentävä Kalakukko
Pudotuspelipaikka on kuitenkin tällä hetkellä realismia Lappeenrannassa, kuten yhtä lailla on mahdollista jäädä kinkereistä paitsi. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole suurempaa taantumaa näkyvissä.

Jo toinen viesti Lappeenrannan suunnalta, jossa tuodaan esille se, että "mitään suurta taantumaa ei ole näkyvissä". Voiko asian tyhmemmin ilmaista? Taloudellinen taantuma näyttää monesti merkkejä tulostaan jo ennen varsinaista tuloaan, mutta joku pelillinen taantuma ei ainakaan rivifanille näytä mitään merkkejä. Vai onko Lappeenrannassa aina etukäteen tiedo siitä, että Toporowski loukkaantuu seuraavan pelin eka erässä ja Johansebastiabach toisen erä lopulla? Vai mahtaako kenties se näkyä, ennakkona, että ykkösylivoima menee jumiin kolmen pelin päästä, eikä kukaan tiedä syytä siihen? Näin silloin tällöin tapahtuu. Tappiota ja voitot tulevat ja menevät, samoin tappioputket ja voittoputket myös. Pelillinen taantuma voi tulla mille joukkueelle tahansa, milloin tahansa, vaikkei siitä mitään merkkejä etukäteen huomaisikaan. NÄin on käynyt tällä kaudella mm Lukolle, KalPalle, JYPille, HIFKlle, Kärpille, Tapparalle, Tepsille, jne... (en jaksa luetella kaikkia liigan joukkueita).

Vaikka ei ole mitään merkkejä SaiPan pelillisestä taantumasta, niin uskoisin, että suurin osa kiekkokansasta on sitä mieltä, että sputnikien kone hyytyy. Tiedän toki, että iso osa kiekkokansaa voi olla väärässäkin, mutta silti he ovat sitä mieltä, vaikka mitään merkkejä ei olekaan ilmassa...
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Saipan suurin ongelma on juuri tasaisuuden puute, koko kausi on täynnä putkia. Hyviä ja huonoja jaksoja. Saipan materiaalilla tämä on ihan ymmärrettävää. Tammikuu tulee kuitenkin näyttämään Saipan suunnan. Oliko viime kaudellakin niin että tässä vaiheessa Saipa hyytyi ja Ässät aloitti kirin pohjalta. Ässillä oli sama ongelma viime kaudella kuin Saipalla. Kaikki tietävät lopputuloksen.

10 sakkiin Saipalla on kyllä mahdollisuudet, ehkä juuri 10. mutta siihenkin tarvittaisiin jo hieman onneakin. Avainpelaajien ainakin tarvitsee pysyä pelikunnossa. Samalla se tasaisuus tarvitsee löytää eikä mitään rökäletappioita sinne tänne. Viimeiseksi en usko Saipan valhtavan. Karsijan paikka lienee selviö ja Ipa pääsee kokeilemaan Mestis-kiekon huuman.

Jokerit lienee kääntäneen lopullisesti kelkkansa ylöspäin, en silti usko sen riittävän 6 sakkiin, mutta 8 joukossa on.

Oman joukkueen menestystä on vaikea arvioida ilaman värilaseja, silti sanon sen, että me mennään 10 sakkiin. Perusteena tasaisuus joka on koko kauden ollut nousujohteinen. Kaiken lisäksi Ässät ei ole vain voittanut tekemällä enemmän maaleja kuin vastustaja, vaan on selkeästi hallinnut pelitapahtumia, eikä esim. 4 viime kotipelissä vastustajilla ole juurikaan mahdollisuuksia ollut. Maalit ovat myös olleet onnistuneen joukkuepelin saavutuksia, ei yksilösuorituksia. Luomala lätkii maleja pelistä toiseen ja välillä apuna on 2. kenttä ja välillä 3.kenttä. Ässien akilleen kantapäänä on kuitenkin vieraspelaaminen, se lienee ainoa kompastuskivi pudotuspelihaaveiden suhteen. Tähänkin vastaus saadaan aika varmasti tämän kuun aikana ja tällä viikolla kohdataan 2 päävastustajaa vieraissa. Kummastakin tappio ja voidaan taas olla viivan alapuolella. Tasainen liiga on kyllä hienoa juttu!

Lopuksi vielä Lukosta. Joko se taas alkaa mikä tapahtui viime kaudellakin? Eli totaallinen hyytyminen, merkit ovat ilmassa. Minäkin henk.koht olin vielä 2 viikkoa sitten varma Lukon runkkarivoitosta, en enää.
 
Viimeksi muokattu:
Taloudellinen taantuma näyttää monesti merkkejä tulostaan jo ennen varsinaista tuloaan, mutta joku pelillinen taantuma ei ainakaan rivifanille näytä mitään merkkejä. Vai onko Lappeenrannassa aina etukäteen tiedo siitä, että Toporowski loukkaantuu seuraavan pelin eka erässä ja Johansebastiabach toisen erä lopulla?
Vaikka ei ole mitään merkkejä SaiPan pelillisestä taantumasta, niin uskoisin, että suurin osa kiekkokansasta on sitä mieltä, että sputnikien kone hyytyy. Tiedän toki, että iso osa kiekkokansaa voi olla väärässäkin, mutta silti he ovat sitä mieltä, vaikka mitään merkkejä ei olekaan ilmassa...

Kuinkas sen sitten voi nähdä että tällainen taantuma tulee tapahtumaan jos päinvastaisessa tapauksessa asiasta ei voi nähdä ennusmerkkejä? Ja toki pistemenetyksiä tulee, mutta ei välttämättä enää vastaavia 8:n ottelun tappioputkia. Tappio sieltä, voitto täältä tekee pudotuspaikan mahdolliseksi. Mitään muuta minä en ole ainakaan tarkoituksella yrittänytkään väittää, kuin että nyt SaiPalla kaikki mahdollisuudet playoffeihin ovat olemassa. Tosiin kuin monena mennä kautena.

Mutta turha tästä nyt on vääntää. Minun mielestäni edelleen on mahdollista että Saipa voi olla runkosarjan päättyessä kympin sakissa. Ja faktoilla sinä et tässä vaiheessa voi tätä väitettä kumota. Se mitä suurin osa kiekkokansasta ajattelee, ei välttämättä ole aina totuus, vaikka se sinun ajatusmallisi olisikin.

Outoa, että jonkun mielestä on suorastaan raivostuttavaa jos SaiPan kannattajilla riittää nyt omiinsa uskoa. Mutta se peitsien kilkattelusta tältä erää..?
 

Battle Ankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, IPPPK, Ässät
Outoa, että jonkun mielestä on suorastaan raivostuttavaa jos SaiPan kannattajilla riittää nyt omiinsa uskoa. Mutta se peitsien kilkattelusta tältä erää..?

Emmehän me ole tarvinneet muiden joukkueiden fanien/median "hyväksyntää" tähänkään asti. Tuo media vaan alkaa jo huvittaa. Eilisen pelin jälkeen IS otsikoi raflaavasti "SaiPa yllätti TPS:n". Ihan kuntopuntaria ja edellistä ottelua Lappeenrannassa peilaten taitaa kirjoittaja olla ainut yllättynyt. Noin syvälle se on iskostunut selkäytimeen mediassa ja myös täälläkin, ettei SaiPa VOI voittaa tai olla pleijareissa. Tällä hetkellä MIELESTÄNI näyttää hyvälle, mutta keväällä ollaan viisaampia.
 

Silkkiuikku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lentävä Kalakukko
Kuinkas sen sitten voi nähdä että tällainen taantuma tulee tapahtumaan jos päinvastaisessa tapauksessa asiasta ei voi nähdä ennusmerkkejä?

Ei auennut minulle tämä lause.

Mitään muuta minä en ole ainakaan tarkoituksella yrittänytkään väittää, kuin että nyt SaiPalla kaikki mahdollisuudet playoffeihin ovat olemassa. Tosiin kuin monena mennä kautena.

Tottakai SaiPalla on mahdollisuudet pudotuspeleihin. Ihan hyvätkin. Viestini littyikin lähinna tuohon huvittavaan heittoon, että "SaiPa pitänee tasonsa tästä eteenkinpäin, koska mitään taantumaa ei ole näkyvissä" tjsp.

faktoilla sinä et tässä vaiheessa voi tätä väitettä kumota. Se mitä suurin osa kiekkokansasta ajattelee, ei välttämättä ole aina totuus, vaikka se sinun ajatusmallisi olisikin

Eipä ole faktoja käsissä ei. Ja kuten kirjoitin edellisessä viestissäni, niin se, mitä kiekkokansa ajattelee, ei välttämättä ole totuus. Tiedän toki sen, eikä se mikään ajatusmallini ole. sellaista kevyttä vasta-argumentointia tuohon "ei taantumaa näköpiirissä".

Outoa, että jonkun mielestä on suorastaan raivostuttavaa jos SaiPan kannattajilla riittää nyt omiinsa uskoa.

Eipäs höpötetä ja jauheta paskaa. Ei tässä kukaan ole raivostunut.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Lopuksi vielä Lukosta. Joko se taas alkaa mikä tapahtui viime kaudellakin? Eli totaallinen hyytyminen, merkit ovat ilmassa. Minäkin henk.koht olin vielä 2 viikkoa sitten varma Lukon runkkarivoitosta, en enää.

Niin ja jos katsotaan vaikka tätä Lukon kriisiä ja otetaan otannaksi Joulukuu ja alkanut tammikuu. Pelejä on ollut 10 kpl ja pisteitä niistä on tullut 14. Sarjajohto on kasvanut 2 pisteellä seuraavaan nähden. Melkoinen kriisi joo.

Ja vertauksen vuoksi koko ajan tasaisesti noususuhdanteessa pelannut Ässät. Murskavoittoja ja pelien suvereenia hallintaa. Otanta taas joulukuu ja alkanut tammikuu. Pelejä on myös ollut 10 kpl. Pisteitä huippukuntoinen Ässät on raapinut kasaan 16. Sarjajohtajaa, joka on rypenyt pohjamudissa on saavutettu kahdella pisteellä.

Tästä voimme vain päätellä sen, että toisen joukkueen kriisi on toisen joukkueen loistosuoritus. Vai miten se meni? Eläköön tasainen SM_liiga!
 
Itse ainakin pidän peukut ja uskoa yllä SaiPan playoff mahdollisuuksiin. Vaikeaa se tulee olemaan, mutta täysin realistista viimeaikaisilla otteilla. Suuria notkahduksia ei kuitenkaan näin tasaisessa sarjassa voi tulla tai voidaan nekin haaveet haudata.
Luulen että viiden sakki tulee pitämään asetelmat ja paikat vaihtuvat keskenään (näiden viiden sisällä), sijoilta 6-10 kuitenkin aika vaikea nimetä joukkuetta joka putoaisi ulos playoffeista ja SaiPa nousisi tilalle. Tällä hetkellä veikkaisin HPKn putoavan viivan alapuolelle, vaikkakin kova vireisen KalPan voitti juuri kotonaan, mutta tekeminen ei OMAAN silmääni ole ollut missään vaiheessa kovin vakuuttavaa.


Edit: Tiistaina näköjään mielenkiintoinen kierros tulossa keskikastin joukkueiden osalta ja voidaan taas puhua näistä 6pisteen otteluista.
 
Eikös tämä ole silkkaa höpötystä ja paskan jauhantaa miltei koko palsta...

Muotoillaan tällä kertaa vaikka niin, että en itse usko merkittävään pelilliseen taantumaan. Jätetään tämä "näköpiirissä"- asia pois ja perustellaan vain sillä, että peli- ilme on hyvä, se oli hyvä/ok jo ajoittain alkukaudesta, enkä näe syitä miksi joukkueen taso kauden edetessä tippuisi dramaattisesti. Edelleenkään rosteri ei minsuta ole niin huono, mitä moni kuvittelee tai vaikkapa media antaa usein ymmärtää. Toki (toivottavasti hetkellisiä) pelillisiä notkahduksia ja alisuorittajia tullee vastaisuudessakin. Esim. Topohan siellä alisuorittaa ja nyt, mutta onneksi pisteitä on silti ropissut plakkariin.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Melkoinen kriisi joo.

Mikä vitun kriisi? Kukaan mistään kriiseistä ole puhunut kuin sinä.

Otanta taas joulukuu ja alkanut tammikuu. Pelejä on myös ollut 10 kpl. Pisteitä huippukuntoinen Ässät on raapinut kasaan 16. Sarjajohtajaa, joka on rypenyt pohjamudissa on saavutettu kahdella pisteellä!

Mistä ihmeen 10 ottelun otannoista puhut? En minä ole sellaisista puhunut. Olen puhunut viime peleistä ja etenkin peliesityksistä. Ässiä, Saipaa ja Ipaa vastaan mm. todella vakuuttavaa peliä. Aivan kuin syksyllä, herää ny!
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä vitun kriisi? Kukaan mistään kriiseistä ole puhunut kuin sinä.

No mikähän helvetti "totaalinen romahtaminen" on jos ei kriisi?

Mistä ihmeen 10 ottelun otannoista puhut? En minä ole sellaisista puhunut. Olen puhunut viime peleistä ja etenkin peliesityksistä. Ässiä, Saipaa ja Ipaa vastaan mm. todella vakuuttavaa peliä. Aivan kuin syksyllä, herää ny!

2.33 pistekeskiarvolla nuokin 3 matsia, vertailun vuoksi sarjakakkonen KalPa jonka koko kauden pistekeskiarvo on 1.82.
 
Viimeksi muokattu:

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Mikä vitun kriisi? Kukaan mistään kriiseistä ole puhunut kuin sinä.

Mistä ihmeen 10 ottelun otannoista puhut? En minä ole sellaisista puhunut. Olen puhunut viime peleistä ja etenkin peliesityksistä. Ässiä, Saipaa ja Ipaa vastaan mm. todella vakuuttavaa peliä. Aivan kuin syksyllä, herää ny!

Hereillä HEP!

Ässiä, SaiPaa ja Ipaa vastaan ihan OK peliä . Kolme peliä joista saaliina 7 pistettä. Ihan vakuuttavaa minun mielestäni.

Tuo kymmenen peliä nyt oli vain tuollainen heitto. Sopii mulle nuo mainitsemasi kolme peliäkin.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Ässiä, SaiPaa ja Ipaa vastaan ihan OK peliä . Kolme peliä joista saaliina 7 pistettä. Ihan vakuuttavaa minun mielestäni.

Väännetään nyt rautalangasta kun se raumalaisilla näyttää olevan niin hankalaa. Luuletko että tuolla pelillä, mitä Lukko esitti irtoaa pisteitä sarjan ylemmän kastin joukkueita vastaan? Onko pelin taso Lukolla mielestäsi pysynyt samana?

Vastaan itse, koska sinä et näköjään pysty. Eipä juurikaan näytä irtoavan ja ei lähelläkään. Saipaa vastaan tuurilla yksi piste. Ässiä vastaan helvetin isolla munkilla 3 pistettä ja Ipaa vastaan vaivoin 3 pistettä kotona. Siis voititte juuri ja juuri joukkueen joka on viimeisestä 13 pelistä voittanut yhden. Kaiken lisäski Ässät ja Saipa hallitsi kenttätapahtumia mestarilukkoa vastaan. Todella vakuuttavaa joo, tää on meidä Rauma!

E: Ja kun näytätte niin paljon tykkävän keskustella näistä pistekeskiarvoista niin mikäs se Lukon viimeisen 7 pelin pistekeskiarvo on? Mitä eroa sillä on edelliseen 7 peliin tai sitä edeltäviin? Joko alkaa aukeamaan?
 
Viimeksi muokattu:

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Koodi:
1	Kalpa	108	97	+11	+5	   
2	Lukko	103	78	+25	+9	   
3	Jyp	98	106	-8	-2	   
4	Tappara	93	74	+19	+9	   
5	Saipa	89	62	+27	+9	   
6	Kärpät	89	97	-8	-1	   
7	TPS	88	80	+8	+3	   
8	HIFK	86	90	-4	-1	   
9	Ässät	85	75	+10	+3	   
10	Jokerit	85	98	-13	-6	   
11	Pelsut	80	80	+0	-2	   
12	HPK	70	99	-29	-9	   
13	Blues	60	100	-40	-11	   
14	Ilves	44	82	-38	-6

Ohessa sarjataulukko laskettuna sen mukaan, että joukkueet vetävät viimeisen kierroksen (13 ottelua) kuntopuntarin vauhdilla loppukauden. Vertailuna pisteet edellisellä kaudella, muutos pisteissä ja muutos sijoituksessa.

Pari kommenttia:

- Runkosarjan voitto liukuu pikkuhiljaa Kuopioo, jossei etelän pojat ala pian piristymään
- Tappara ja Saipa tulisivat tämän tahdin jatkuessa tekemään huiman nousun sarjataulukossa
- Alkukaudesta Brewerin toiseksi tulemiseksi kehuttu Kojo olisi jäämässä viime kaudenkin pistesaalista, miksei potkuja vaadita HIFK-osiosssa, häh!?
- Huolimatta Toivolan dissauksesta Pelsut on matkalla viime kauden saldoihin, voiko siihen olla tyytyväinen kuitenkaan on toinen juttu
- HPK, Blues ja Ilves ovat matkalla kohti todellista romahdusta, tosin Ilves on tehnyt niin hyvät pohjat, että huolimatta Matikaisen ja Rautakorven kovasta yrityksestä siffan (ja Tamin) Sportin pudottamiksi joutuvat tupsukorvat
- Vuoden valmentaja ehdokkaat olisivat Selin, Urama, Saarinen, Virta ja Rautakallio !?!?!?!??!! Vuoden floppivalmentajat Matikainen, Rautakorpi, Mälkiä ja Aravirta. Jokseenkin juuri täysin päinvastoin kuin kauden alussa

Nämä siis ihan heittoina, toki on selvää että kuntopuntarin lukemat eivät tule loppukautta toteutumaan, ja pohjalla ei ole ainakaan noilla saldoilla ylläolevat joukkueet eivätkä sekä SaiPa että Tappara puske suoriin pleijareihin.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Väännetään nyt rautalangasta kun se raumalaisilla näyttää olevan niin hankalaa. Luuletko että tuolla pelillä, mitä Lukko esitti irtoaa pisteitä sarjan ylemmän kastin joukkueita vastaan? Onko pelin taso Lukolla mielestäsi pysynyt samana?

Ei ole pysynyt, mutta Ilvestä vastaan oli taas paljon paremman näköistä peliä. Onhan se nyt selvää, että kauden aikana tulee notkahduksia suuntaan ja toiseen. Saatikaan kun ratkaisupelaajia on poissa monesta pelistä putkeen.

Lukko sai Ilvestä vastaan ensi kertaa koko joukkueen terveenä mukaan ja nyt kysynkin sinulta (ole nyt tarkkana): miksi Lukon "nykyinen" tahti olisi todennäköisempi loppukautta ajatellen kuin tahti joka kesti jouluun asti tai jokin siltä väliltä?

Tuskinpa Ässät jatkaa samalla pistekeskiarvolla loppukauden kuin kaivamallasi viimeisellä 7 ottelun. Keuliiko Porissa jo muutaman voitetun ottelun jälkeen?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Saipan suurin ongelma on juuri tasaisuuden puute, koko kausi on täynnä putkia. Hyviä ja huonoja jaksoja. Saipan materiaalilla tämä on ihan ymmärrettävää.

Toiselta paikkakunnalta näiden huomioiden tekeminen tietysti on ymmärrettävästi hankalaa, mutta tasaisuus otteissa on ollut juurikin hyviä puolia tämän kauden SaiPassa. Tulokset ovat olleet alkukaudesta ailahtelevia, mutta peliesitykset itse kentällä ovat olleet vahvasti nousujohteisia ja ihan samaa peliä tässä pelataan kuin tuon tappioputken sisälläkin - sillä erotuksella että asiat ovat loksahtaneet kohdalleen myös itseluottamuksen suhteen ja nyt uskotaan omaan tekemiseen ja omiin mahdollisuuksiin. Tässä mielessä on helppo yhtyä SaiPa -kannattajien näkemykseen siitä että ei ole näköpiirissä suurta romahtamista, ellei siis esim. loukkaantumiset sotke tilannetta pahasti. Ilman loukkaantumissumaa, näen myös että SaiPalla on pullat ihan hyvin uunissa jatkopelejä ajatellen. Pelitapa toimii, ratkaisijoita löytyy useammasta kentästä ja joukkueen henkinen tila tuntuu olevan hyvä. Edellisen TPS-pelin alun vaisu esitys pystyttiin ottelun sisällä kääntämään jälkimmäisellä puoliskolla vahvaksi esitykseksi ja nostamaan pelaamisen tasoa voittamisen vaatimalle tasolle, jopa niin että maalipaikkoja oli tuhlattavaksi asti eikä viimeiseen erään lähdettäessä voittajasta ollut juurikaan epäselvyyttä vaan lähinnä SaiPan taistelu aikaa vastaan - milloin ne maalit tulevat? Lisäksi pitää ottaa huomioon että kaikki potentiaali ei edes hyvin silmiinpistävästi ole hyödynnetty ja Toporowski ui hyvin syvissä vesissä tällä hetkellä. Toivon että myös häneltä on lupa odottaa tasonsa löytämistä loppukauden mittaan ja tämä viimeinenkin palanen loksahtaa kohdalleen täydentämään pakettia, joten luottavaisin mielin ollaan.

Jos katsotaan esim. 15 viimeisen pelin putkea, niistä pistekeskiarvo on tllä hetkellä huikea 2.13. En usko että aivan tämä pistetahti jatkuu, mutta toisaalta kuitenkin uskon että varpaillaan saa olla kuka tahansa SaiPalta pisteet ottaakseen. Lisäksi vaikka huikea pisteputki on meneillään, voi kuitenkin edelleen tuloksia katsellessa jopa todeta että pisteputki on peliesitysten lisäksi nousujohteinen joten oikealla tiellä ollaan. Toporowskin myötä haluaisin yltiöoptimistisesti ajatella, että vieläkin olisi mahdollisuudet ottaa yksi askel ylöspäin.

Voimasuhteissa en halua nostaa SaiPaa erityisesti minkäänlaiselle jalustalle tai nimetä edes "varmaksi play off -joukkueeksi" - tällä hetkellä menee hyvin ja tekeminen itsessään antaa uskoa myös loppukaudelle, mutta realiteetit täytyy muistaa, edelleenkään tässä ei mikään All Stars -nippu ole kyseessä, mutta toisaalta josko se viime kauden käsittämättömän loukkaantumissuman jälkeinen aliarviointi vihdoin löytäisi päätöksensä.
 
Viimeksi muokattu:

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
- Runkosarjan voitto liukuu pikkuhiljaa Kuopioo, jossei etelän pojat ala pian piristymään
Lukkohan on jo joulutauon jälkeen esittänyt piristymisen merkkejä ja kuntopuntari(5 peliä) tauon jälkeen on 1,6 p/peli. Tuollakin pistekeskiarvolla lopuista Lukko päätyisi n. 110 pisteeseen ja sillä todennäköisesti voitettaisiin runkosarja.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Koodi:
Lukko	110
KalPa	103
JYP	98
Kärpät	92
HIFK	90
Tappara	88
TPS	86
Ässät	82
Jokerit	79
SaiPa	78
Pelsut	75
HPK	73
Blues	66
Ilves	54

Ohessa oma näkymykseni runkosarjan lopputilanteesta. Olen painottanut viimeisiä otteluita enemmän kuin alkukauden ja näin laskenut loppukauden pisteodotuksen.

Edellinen taulukko oli siis kuten totesinkin puhtaasti tuoreen kuntopuntarin mukaan (13 ottelua). Tämä vastaa omaa näkymystäni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös