Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 715 665
  • 33 934
En tiedä, johtuuko tämä siitä, että suomalaisista on maailmallakin tuollainen kuva ja sitä kuvaa ruokitaan vuosi vuodelta, vai löytyykö muilta mailta oikeasti aivan erilaiset fanit. Ehkä molempia.

Ilkka Kulmalakin kiinnittää aiheeseen huomiota MM-kisakolumnissaan.

Avautui juuri, että Ilkka Kulmala taitaa olla pahimman luokan tosikko.

Toki kukin tyylillään, niin kolumnistina kuin kisaturistinakin.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Avautui (tai ei oikeastaan avautunut, vaan ihmetyttää), ovatko suomalaiset kauttaaltansa niitä stereotypioita joita kiinnostaa eniten se "mitä muut meistä ajattelevat?".

Nyt jos koskaan kannattaa olla ylpeä suomalaisesta kiekkokulttuurista. Keskieuroopassa on syntymässä kiekkobuumi ja fanikulttuuri, Suomessa ne ovat olleet olemassa jo vuosikymmeniä.

Emme kai me nyt jumalauta tässä kohtaa ala miettiä mitä meistä ajatellaan kun meillä on sentään jotakin kouluttettavaakin tässä asiassa. Ottakaa tai jättäkää olisi ainoa oikea asenne tässä kohtaa. Keskieurooppalaisten potkupalloälyttömyyksien tuominen jäähalleihin... en jatka tästä, keittää jo muutenkin.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
...Avautui juuri, että Ilkka Kulmala taitaa olla pahimman luokan tosikko...

Nytkö vasta? Onhan hän angstisesti todistellut useamman vuoden ajan rahan mahdista yli urheilullisuuden suomalaisen jääkiekon happaman maun ilmapiirissä. Sitäpaitsi ei se jääkiekko ole edes mitään kestävyysurheilua.

Edellämainittu ei tietenkään ole ollut esteenä Kulmalan mestaruusmopon keulimiselle matkan varrella. Mestaruus, jonka hän kirjoituksillaan sai vihdoinkin aikaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Kun suomalaisia kuvataan, niin ne ovat poikkeuksetta jotain kännisiä keski-ikäisiä veikkosia, joilla on pumpattavat barbarat kainalossa. Jos taas esimerkiksi Tshekin faneja kuvataan, niin ruutuun laitetaan totta kai ne katsomon kauneimmat neitoset.

En tiedä, johtuuko tämä siitä, että suomalaisista on maailmallakin tuollainen kuva ja sitä kuvaa ruokitaan vuosi vuodelta, vai löytyykö muilta mailta oikeasti aivan erilaiset fanit. Ehkä molempia.

Erittäin terävä huomio.

Itse olen huolissani suomalaisen jääkiekkoseurannan keskieurooppalaistumisesta. Keskuuteemme on jo pidemmän aikaa ollut rynnimässä jääkiekon karnevalistinen seuraaminen kasvomaalauksineen, rumpuryhmineen ja tekohauskoine lakanoineen, jolloin itse peliin keskittyminen on sivuseikka.

Suomalaisten kisaturistien esikuvana ovat selvästikin olleet pienten jääkiekkomaiden kannattajat, jotka kompensoivat oman joukkueensa kehnoa pelillistä menestystä viittaamalla itse pelille kintaalla ja panostamalla katsomossa kekkulointiin. Meillähän ei tähän olisi tarvetta.

Missä ovat totisena peliin keskittyvät ja sen vaiheita naapurille kriittisellä otteella analysoivat suomalaiset katsojat? Kai heitäkin vielä on. Ohjaaja tuntuu aina löytävän jotain viikinkikypäräisiä (emmehän me edes ole viikinkejä vaan heidän ryöstökohteitaan) urpoja tai krapulaisen näköisiä keski-ikäisiä pienyrittäjiä suomipaita päällään maustehyllyn kokoiset silmäpussit valvotuista öistä kertoen.

Jos joskus kuvaan eksyy suomalaisia naisia, olisi parempi, jos ei olisi eksynyt. Ikään kuin jossain olisi kansainvälinen tv-ohjaajien salaliitto, jossa on päätetty, että tsekeiltä ja ruotsalaisilta poimitaan kuviin kauniita nuoria naisia ja suomalaisilta etsitään joko edellä mainittuja ticotico-turisteja tai itäsaksalaisten moukarinheittäjien näköisiä naisia.
 

Kawalski

Jäsen
Suosikkijoukkue
pesäkissat
Erittäin terävä huomio.

Itse olen huolissani suomalaisen jääkiekkoseurannan keskieurooppalaistumisesta. Keskuuteemme on jo pidemmän aikaa ollut rynnimässä jääkiekon karnevalistinen seuraaminen kasvomaalauksineen, rumpuryhmineen ja tekohauskoine lakanoineen, jolloin itse peliin keskittyminen on sivuseikka.

Suomalaisten kisaturistien esikuvana ovat selvästikin olleet pienten jääkiekkomaiden kannattajat, jotka kompensoivat oman joukkueensa kehnoa pelillistä menestystä viittaamalla itse pelille kintaalla ja panostamalla katsomossa kekkulointiin. Meillähän ei tähän olisi tarvetta.

...
So true, näillä hahmoilla on ilmeisesti joku keskieurooppalainen olutfestivaali ollut esikuvana ja sen pohjalta lähdetään sitten rakentamaan fanikulttuuria joka on jotain aivan muuta kuin mitä isolta kiekkomaalta odottaisi.

Oli kovin mukavaa päästä maistelemaan sitä oikeaa hoki-meininkiä pohjois-amerikan visiitillä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Itse olen huolissani suomalaisen jääkiekkoseurannan keskieurooppalaistumisesta. Keskuuteemme on jo pidemmän aikaa ollut rynnimässä jääkiekon karnevalistinen seuraaminen kasvomaalauksineen, rumpuryhmineen ja tekohauskoine lakanoineen, jolloin itse peliin keskittyminen on sivuseikka.
Enpä sanoisi niinkään keskieurooppalaistumiseen, ennemminkin junttiutumiseen. "Kuka antaa itsestään typerimmän kuvan" -kisa näyttää olevan vallalla nimenomaan MM-kisakatsomoissa. Eivät ihmiset pukeudu joulukuuseksi ja ota pumpattavaa Barbaraa mukaan tavallisiin sarjapeleihin missään päin maailmaa. Tämä naurettava toiminta katsomossa on omiaan syömään MM-kisojen viimeisetkin uskottavuuden rippeet. Hirvittävää.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Suomalaisten kisaturistien esikuvana ovat selvästikin olleet pienten jääkiekkomaiden kannattajat, jotka kompensoivat oman joukkueensa kehnoa pelillistä menestystä viittaamalla itse pelille kintaalla ja panostamalla katsomossa kekkulointiin. Meillähän ei tähän olisi tarvetta.

Missä ovat totisena peliin keskittyvät ja sen vaiheita naapurille kriittisellä otteella analysoivat suomalaiset katsojat? Kai heitäkin vielä on. Ohjaaja tuntuu aina löytävän jotain viikinkikypäräisiä (emmehän me edes ole viikinkejä vaan heidän ryöstökohteitaan) urpoja tai krapulaisen näköisiä keski-ikäisiä pienyrittäjiä suomipaita päällään maustehyllyn kokoiset silmäpussit valvotuista öistä kertoen.

Eilen oli mahdollista seurata neljää MM-kisaottelua ja katsomokuvia tarkkaillessa sattoi, toden totta, huomata ainakin Itävallan, Latvian, Norjan, Tanskan, Suomen ja Ruotsin karnevaalityyppisiä kannattajia. Tsekit näkyivät enimmäkseen tyytyneen iänikuisiin Jagr-paitoihinsa ja USA:ssa ei kai juuri kukaan tiedäkään käkikellomaassa pelattavasta turnauksesta.

Neuvostoliiton aikana osattiin Itänaapurissa hoilata hienosti tummiin pukeutuneina shaibua - nyt on kovin kirjavaa ja järjestäytymättömän oloista sikäläinenkin fanijoukko.

Hienoahan se olisi, jos aidot p-amerikkalaiset hokifanit elävöittäisivät MM-höntsäilyä kauniilla mustekalan- tai rotanviskontaperinteellä tai jopa virittäisivät alulle jonkun upouuden ja oikeaoppisen kannustustavan.

Taitaa vaan jäädä haaveeksi, kehitys näyttää kulkevan kohti vahvoja seurajoukkueita ja kansallisten sarjojen ja maajoukkueiden näivettymistä.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Suomalaisten kisaturistien esikuvana ovat selvästikin olleet pienten jääkiekkomaiden kannattajat, jotka kompensoivat oman joukkueensa kehnoa pelillistä menestystä viittaamalla itse pelille kintaalla ja panostamalla katsomossa kekkulointiin.

Tätähän on jo suomessa muutenkin. Esimerkiksi nyt nämä Jokereiden ja Sportin sämpylät. Kun ei pelillistä menestymistä tule niin eikun osa porukasta selkä kentälle päin ja kaikenmaailman piirileikit ja -laulut päälle. Sitten vielä rähistään lähtiessä.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Minulle avautui seuraava totuus:
Moraali on sitä ettei kuse pilluun.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hoksasin just, että jos jatkan tenutusta tähän tahtiin, olen parin tunnin päästä sen verran huppelissa, etten tajua Lostista hölkäsen pöläystä. No, saa nähdä kuinka käy. I like to live on the edge!

Ja tajusin myös sellaisen sanonnan ja sen paikkaansapitävyyden kuin että "sen minkä bensakuluissa säästää sen kaljalaskuissa maksaa". Hörps Jah Jah.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Hoksasin just, että jos jatkan tenutusta tähän tahtiin, olen parin tunnin päästä sen verran huppelissa, etten tajua Lostista hölkäsen pöläystä. No, saa nähdä kuinka käy. I like to live on the edge!

Tuus nyt perkele Kalsarikänniketjuun! Ei sua oo siellä liikaa näkynyt, onko koskaan? Luulisi ahdistavan siihen malliin että sinne tuleminen olisi itsestäänselvyys. KooKoolla on aika aneeminen jengi tällä hetkellä, tuskin on edes haluja nousta liigaan vaikka ei sinne kyllä nouse kukaan nykyisistä Mestis jengeistä. Sportilla ei ole ainankaan mitään saumoja nousta liigaan jos karsii esimerkiksi SaiPaa vastaan. Ässät on sitten asia erikseen, niin kauan kuin Alpo on puikoissa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ylen toimittaja Inka Helenius onkin todellisuudessa Inka Henelius...
Olisiko joskus vuosia-vuosia-vuosia sitten ollut Ylellä (tai MTV3:lla) ollut toimittaja nimeltä Inka Helenius?

EDIT: my bad; sekoitin Inkat keskenään! MTV3:lla oli/on Inka Korhonen.

Mutta mikäs toimittaja se oli, kun raportoi tuossa alkuviikosta Meksikon tapahtumia Ylen uutisissa: Poika-Mies Riionsaari?
 
Viimeksi muokattu:

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Avautui, että Janne Niinimaa on ilmeisesti niin korvaamaton pelaaja, että hänet piti raahata kisajoukkueeseen puolikuntoisenakin.
Janne Niinimaa kirjoitti:
Polvesta on siteitä rikki, mutta ei onneksi poikki. Selkä alkoi puolestaan oikutella, kun jouduin vaihtamaan hieman luisteluasentoa polven vuoksi. Toisessa olkapäässäkin on jotain häikkää.
Hellurei.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Suomen maajoukkue voitaisiin lakkauttaa ihan kokonaan, koska kannattajien keskuudessa ei ole minkäänlaista yhteishenkeä. Oman joukkueen pelaajia hehkutetaan suorituksen huonoudesta riippumatta ja vastaavasti muiden joukkueiden pelaajat pelaavat aina huonosti ja maalit tehdään tuurilla, kun ei saisi tehdä maaleja.

Kyllä, olen itsekin syyllistynyt tähän, mutta onneksi parannuin. Jos jossain Espanjassa koko kansa baskiterroristeja lukuunottamatta on maajoukkueen takana, niin miten Suomessa voi olla näin jakautunut kansakunta?
 
Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Jos jossain Espanjassa koko kansa baskiterrotisteja lukuunottamatta on maajoukkueen takana, niin miten Suomessa voi olla näin jakautunut kansakunta?
Ei kai ne sielläkään palvo, edes terrotissit, jos Espanja pelaa itsensä ulos EM- tai MM- lopputurnauksesta?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä, olen itsekin syyllistynyt tähän, mutta onneksi parannuin. Jos jossain Espanjassa koko kansa baskiterrotisteja lukuunottamatta on maajoukkueen takana, niin miten Suomessa voi olla näin jakautunut kansakunta?
Kateellinen, masentunut ja itsetunnoltaan heikko kansa, siinähän sitä syytä ja savottaa on setvittäväksi vaikka ikuisuuksiin saakka. Omien selkäänpuukotuksessa sentäs ollaan mestareita monen vuosikymmenen ajalta, että siitä voidaan olla sitten vaikkapa ylpeitä.

Ennen luulin, että se on vaan meidän karjalaisten yksinoikeus. Enää en ole siitä varma, tai sitten ollaan tosi tehokkaasti kylvetty siementä muualle Suomeen. Saavutus toki sekin siinä tapauksessa.
 

Aivan totta. Ja sama asia tehdään turnauksen jokaisessa vaiheessa, lähtien siitä ajasta, kun ensimmäistäkään pelaajaa ei olla joukkueeseen vielä valittu. Turnauksen aikana jopa hienon voiton jälkeen kaivetaan jokin yksittäinen pomppu siltä "vastapuolen" pelaajalta, jota sitten voidaan suolata.

Joukkuelajeissa on muutenkin ihan uskomatonta lynkata aina se yksi pelaaja, joka muka munaa koko viisikon. Näin sattuu toki muissakin lajeissa, mutta silloin on yleensä kyseessä hieman isompi peli ja hieman isompi pelialusta, jossa olisi jokin kyseinen virhe pitänyt MM-finaalissa pystyä välttämään.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Ja sama asia tehdään turnauksen jokaisessa vaiheessa, lähtien siitä ajasta, kun ensimmäistäkään pelaajaa ei olla joukkueeseen vielä valittu. Turnauksen aikana jopa hienon voiton jälkeen kaivetaan jokin yksittäinen pomppu siltä "vastapuolen" pelaajalta, jota sitten voidaan suolata.
Toki nyt varmasti unohdat sen, miten nämä "suolaukset" vastaanotetaan siellä "puolustuvassa" leirissä. Kyllä paska yleensä tunnistetaan niin monesta suunnasta, että välillä olisi syytä tarkistaa että kuinka syvällä siinä itse seisoo...
 
Toki nyt varmasti unohdat sen, miten nämä "suolaukset" vastaanotetaan siellä "puolustuvassa" leirissä. Kyllä paska yleensä tunnistetaan niin monesta suunnasta, että välillä olisi syytä tarkistaa että kuinka syvällä siinä itse seisoo...

Mikähän sinun luetun ymmärtämisessä oikein mättää? Minusta on jokaisen pelaajan teilaaminen vuorollaan naurettavaa. Aivan sama onko vuorossa JP Hytönen vai Janne Niinimaa. Olkoon sitten vaikka Niko Kapasen vuoro olla puukotettavana.

Pointti on siinä, että pääsääntöisesti jokaista puukotetaan, mutta eniten jokainen puukottaa sitä "toisen" joukkueen pelaajaa.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Kateellinen, masentunut ja itsetunnoltaan heikko kansa, siinähän sitä syytä ja savottaa on setvittäväksi vaikka ikuisuuksiin saakka. Omien selkäänpuukotuksessa sentäs ollaan mestareita monen vuosikymmenen ajalta, että siitä voidaan olla sitten vaikkapa ylpeitä.

Mainio viesti. Ensin haukkuu porukan, johon kuuluu, ja sitten tunnustaa että ovat kovia puukottamaan selkään. Rehellisyyshän on hyve.

Minulle on jo ajat sitten avautunut se, että tämä myytti suomalaisten jostain huonoudesta on todellakin vain myytti, jota jostain syystä osa heistä itse pitää yllä. Voisi opettaa porukalle nöyryyden sijaan ylpeyttä. Mehän olemme aivan helvetin hyviä.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Kauan se on tämänkin tajuaminen kestänyt. The Beatles: Revolver, erinomaisuutta.
 

Kawalski

Jäsen
Suosikkijoukkue
pesäkissat
Mainio viesti. Ensin haukkuu porukan, johon kuuluu, ja sitten tunnustaa että ovat kovia puukottamaan selkään. Rehellisyyshän on hyve.

Minulle on jo ajat sitten avautunut se, että tämä myytti suomalaisten jostain huonoudesta on todellakin vain myytti, jota jostain syystä osa heistä itse pitää yllä. Voisi opettaa porukalle nöyryyden sijaan ylpeyttä. Mehän olemme aivan helvetin hyviä.
Mä komppaan tätä. Oli melkoisen mielenkiintoista lukea kanukkien lehdistä näistä mm-kisoista. Suomella heidän mielestään nopea ja vahva joukkue. Suomalaiset taas antaa joukkueesta kuvan että "hyvä jos unkarille pärjätään, niin lapasia ollaan".

Itsetuntoa ylös hei, liput salkoon ja uhataan hakata kaikki jotka ei oo meidän kanssa samaa mieltä!
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Travian onkin joku peli.

Vapaan keskustelun etusivulla on välillä vilahdellut tuollainen otsikko ja olen kuvitellut sen käsittelevän jotain örrörrör-bändiä.

(Kierrätyskeskuksessa se näemmä olikin.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös