Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 003 754
  • 47 191

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Onko kenelläkään varmaa tietoa baarista tms. yleisestä tilasta Kalliossa Hesarin tienoilla jossa olisi ilmainen wlan? William K ja Kuikka olivat vesiperiä. Myöskään siinä Urheilutalon Parnell's :ssa ei ole.

Kolmannella linjalla sijaitseva Club Liberté tarjoaa varmuudella. Brakun kentältä ~5 minuutin kävelymatka, eli ei tosiaan liian kaukana Hesarin sydämestä.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tarviiko ekstravuoroja tekevä ihminen sairausloman lääkäriltä vai riittääkö pelkkä ilmoitus, että en pääse huomenna töihin?

Nimimerkillä: Tällä hetkellä helvitin paska olo, tärisen ihan, en jaksa mitään. No lämpöä ei ole kyllä kuin 37,1. Ainakaan toistaiseksi.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Kaverin kanssa tyhmä väittely tv-kanavien mainoksista. Olenko väärässä, kiellettiinkö jossain euroopan maassa tv-mainoksien näyttäminen? Vai onko jossain maassa kauankin ollut ilman mainoksia toimivat kanavat?
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tarviiko ekstravuoroja tekevä ihminen sairausloman lääkäriltä vai riittääkö pelkkä ilmoitus, että en pääse huomenna töihin?

Jos työsopimuksessasi lukee "sitoutuu tarvittaessa tekemään ylitöitä", niin luulisin, että ainakin silloin tarvitaan lääkärintodistus myös ekstravuoroista pois jäädessä. Tämä on kyllä puhdasta mutua, joku viisaampi antakoon varmistuksen.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Jos työsopimuksessasi lukee "sitoutuu tarvittaessa tekemään ylitöitä", niin luulisin, että ainakin silloin tarvitaan lääkärintodistus myös ekstravuoroista pois jäädessä. Tämä on kyllä puhdasta mutua, joku viisaampi antakoon varmistuksen.

Eikä varmaan väärin olisi ollut heti soittaa työnantajalle sen sijaan, että alkaa Jatkoajassa kyselemään saikkulappujen tarpeen perään.

Että silleen...
 

Miksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eikä varmaan väärin olisi ollut heti soittaa työnantajalle sen sijaan, että alkaa Jatkoajassa kyselemään saikkulappujen tarpeen perään.

Että silleen...

Mutta mistä muualta löytää tämänkaltaisia pilkunnussijoita? Ei mistään, eli eiköhän tämäkin kysyjä jo nyt viimeistään soittanut työnantajalle, tämän nerokkaan neuvon nähtyään.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarviiko ekstravuoroja tekevä ihminen sairausloman lääkäriltä vai riittääkö pelkkä ilmoitus, että en pääse huomenna töihin?

Nimimerkillä: Tällä hetkellä helvitin paska olo, tärisen ihan, en jaksa mitään. No lämpöä ei ole kyllä kuin 37,1. Ainakaan toistaiseksi.

Itse olen oman työkokemukseni aikana oppinut, että em. asia riippuu käytännössä 100-prosenttisesti pomostasi. Eli jos bossi on tiukkapipo ja/tai ei juuri pidä teikäläisestä, taikka sitten haluaa/joutuu tekemään asiat virallisesti, niin sitten tarvitsee hakea saikku lääkäriltä ja todistaa se pomolle paperein. Mutta jos pomo on vähänkin "ihmisläheisempi", niin tuollaiset pikkutaudit voi parantaa yhden-kahden päivän poissaololla vain soittamalla ja kertomalla olotilansa. Itse ainakin kun olin kerran flunssassa, niin aamulla soitto pomolle riitti yhden päivän saikkuun, ja kun kyselin notta tarviiko mitään lääkärintodistuksia, niin vastaus kuului hölmistyneenä kysymyksenä "Mitä mä sillä tekisin?"
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Eikä varmaan väärin olisi ollut heti soittaa työnantajalle sen sijaan, että alkaa Jatkoajassa kyselemään saikkulappujen tarpeen perään.

Että silleen...
Mitä? Jatkoaikahan on elämän Raamattu josta löytää vastauksen kysymykseen kuin kysymykseen. No myönnetään että sinun kertomasi toimintatapa olisi toki ollut viisaampi mutta olin niin sippi eilen tuolloin ettei hissi kulkenut edes yläkertaan asti. No olo koheni lepäämällä ja töissä ollaan keräämässä tuplat pois...
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Onko kenelläkään kokemusta Orbitrekista jota mm. jokin tv-shop mainostaa? Tarkoitan tällä siis nimenomaan sellaista laitetta jolla juostaan paikallaan ja liike on ovaalinmuotoista ja jossa saa kädet myös mukaan. Näitähän on käsittääkseni useimmissa kuntosaleissa, sinnehän vois mennä kokeilee mut ajattelin josko täältä löytyisi joku jolla on pidempiaikaista kokemuta kyseisenlaisesta laitteesta? Oma polvi ei oikein kestä rehellistä raakaa juoksemista kovin hyvin jotenka tälläinen orbtrekki voisi olla ratkaisu kunnon kohottamiselle. Itselle noin teoriittisella tasolla laite tuntuu toimivalta, jopa pelottavan toimivalta ollakseen tv-shop tuote... Onko laite siis kestävä ja jämäkkä vai hutera hempula jolla pyykkilauta vatsasta unelmoiva mies ei tee mitään?
 

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Osaisiko kukaan suositella mitä kirjoja kannattaa lukea tekniikan ja liikenteen pääsykokeisiin? Fysiikkaa, kemiaa ja matematiikkaa siellä tietenkin on. Eli millainen kirja kannattaa lainata kirjastosta? Olen jonkin verran koittanut etsiä, mutta en ole löytänyt.

Kiitos ja anteeksi.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kaverin kanssa tyhmä väittely tv-kanavien mainoksista. Olenko väärässä, kiellettiinkö jossain euroopan maassa tv-mainoksien näyttäminen? Vai onko jossain maassa kauankin ollut ilman mainoksia toimivat kanavat?

Ruotsissa taidettiin kieltää mainokset elokuvien yhteydessä. Joku ohjaaja veti herneen nenään, kun hänen taideteostaan raiskattiin mainoksilla ja vei asian rosikseen. Tämä siis täydellisellä mutulla.
 

J.Petke

Jäsen
Missäköhän olisi mallikirjaimet kaunokirjoituksesta mitä Suomessa nykypäivänä opetetaan? Nuo Wikipedian kirjaimet ei kai liene oikeat..?
 

Opatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, BVB, NHL, Snooker
Missäköhän olisi mallikirjaimet kaunokirjoituksesta mitä Suomessa nykypäivänä opetetaan? Nuo Wikipedian kirjaimet ei kai liene oikeat..?

Ainakin tuossa Wikin artikkelissa on linkki tälle Opetushallituksen sivulle, jossa nuo kirjaimet ovat. On kyllä melkoisesti muuttuneet siitä 20 vuoden takaisesta mallista, jonka itse opettelin. Nuohan on käytännössä tekstausta.
 

J.Petke

Jäsen
Ainakin tuossa Wikin artikkelissa on linkki tälle Opetushallituksen sivulle, jossa nuo kirjaimet ovat. On kyllä melkoisesti muuttuneet siitä 20 vuoden takaisesta mallista, jonka itse opettelin. Nuohan on käytännössä tekstausta.

Thanks. En tiedä miten meni minulta ohi tuo linkki. Töissä vaan heräsi kina kuinka kirjoitetaan pieni f. Siinä oli kolme ihmistä jolle jokaiselle oli opetettu erilailla.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ainakin tuossa Wikin artikkelissa on linkki tälle Opetushallituksen sivulle, jossa nuo kirjaimet ovat. On kyllä melkoisesti muuttuneet siitä 20 vuoden takaisesta mallista, jonka itse opettelin. Nuohan on käytännössä tekstausta.

Kyllähän sitä tuli aikoinaan väännettyä kaunoa ihan tosissaan, ja aina sieltä jokunen t:n viiva ja i:n piste puuttui. Taisin itseasiassa vetää vielä ylä-asteelle asti kaunoa, vasta lukiossa muutin omatoimisesti tekstaukseen. (joku taisi vetää siellä kaunokirjoituksella vielä 1990-luvun puolessa välissä). En muista, että tuohon olisi puututtu, edes äidinkielen ainekirjoituksessa. Jokainen sai valita tyylinsä itse.

Ei kait kaunokirjaimet ole mihinkään muuttuneet, eiköhän ne ole suurinpiirtein tuon wikipedian sivuston mukaiset. Suomessa kai vaan nykyään puhutaan (opetetaan) tekstauskirjaimista ja kirjoituskirjaimista ja kaunokirjaimet ovat historiaa? Näin ainakin asian olen ymmärtänyt.
 

Opatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, BVB, NHL, Snooker
Kyllähän sitä tuli aikoinaan väännettyä kaunoa ihan tosissaan, ja aina sieltä jokunen t:n viiva ja i:n piste puuttui. Taisin itseasiassa vetää vielä ylä-asteelle asti kaunoa, vasta lukiossa muutin omatoimisesti tekstaukseen. (joku taisi vetää siellä kaunokirjoituksella vielä 1990-luvun puolessa välissä). En muista, että tuohon olisi puututtu, edes äidinkielen ainekirjoituksessa. Jokainen sai valita tyylinsä itse.

Minuun ei jostain syystä ikinä ole tekstaus uponnut, vaan vetelin kaunokirjoituksella koko opiskeluaikani ala-asteen alusta kirjoituksiin asti. Tekstausta joskus testailin, mutta kirjoittaminen ei tuntunut ollenkaan niin helpolta sillä tyylillä, joten päätin olla vaihtamatta. Kaunokirjoitus onnistuu vissiin tuplanopeudella verrattuna tekstaukseen. Jäljen laatua en sitten sen enempää kommentoi. Yliopistossa olen vastaillut tenteissä joko kaunolla tai sitten ihan karusti tikuilla.

EDIT: Veikkaan kyllä, että selkeyttää jonkun verran tekstiä tuo kaunosta luopuminen. Sen verran sekavaa tekstiä oli itsellä, sekä muutamalla kaverilla tuo kaunon vääntäminen. Ainakin kirjaimet s ja r olivat aika samaa tasoa.
 
Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Vapaa autoetu muuttuu ilmeisesti nyt keväällä jotenkin. Jaksaisiko joku muutamalla lauseella selittää mistä on kyse?
 

OJIS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomen maajoukkueet
Lukukausimaksut?

Tämmöseen asiaan oon nyt koittanu ettiä vastausta ja mistään en löytäny suoraa vastausta, joten päätin kokeilla täältä kun täällä on vähän joka alan asiantuntijaa.

Eli, periikö suomalaiset yliopistot lukukausimaksuja euroopan ulkopuolelta tulevilta opiskelijoilta? Oisin enemmän kuin tyytyväinen jos löytyisi jokin linkki josta myös muuta tietoa ei-eurooppalaisen opiskelusta suomessa. Mitä kaikkia asiakirjoja tarvitaan jne jne?

Kiitos
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ainakin tuossa Wikin artikkelissa on linkki tälle Opetushallituksen sivulle, jossa nuo kirjaimet ovat. On kyllä melkoisesti muuttuneet siitä 20 vuoden takaisesta mallista, jonka itse opettelin. Nuohan on käytännössä tekstausta.

Samaa päivittelin tytölleni, joka on nyt ekaluokalla ja opettelee noita kirjaimia. Vetäisin vielä malliksi samat tehtävät "oikealla" kaunokirjoituksella.

Toki ymmärrän että nuo uudet ovat sellaisia, jota oikeasti tulee käytettyä, silloin kun käsin tarvitsee kirjoittaa. En muista kyllä ylioppilaskirjoitusten jälkeen kertaakaan tarvinneeni tuota kaunokirjoitusta, mutta jännästi se vaan tulee selkärangasta, vaikka kirjoituksista on 15 vuotta.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Samaa päivittelin tytölleni, joka on nyt ekaluokalla ja opettelee noita kirjaimia. Vetäisin vielä malliksi samat tehtävät "oikealla" kaunokirjoituksella.

Toki ymmärrän että nuo uudet ovat sellaisia, jota oikeasti tulee käytettyä, silloin kun käsin tarvitsee kirjoittaa. En muista kyllä ylioppilaskirjoitusten jälkeen kertaakaan tarvinneeni tuota kaunokirjoitusta, mutta jännästi se vaan tulee selkärangasta, vaikka kirjoituksista on 15 vuotta.
Kyllä täytyy itsekin ihmetellä, miksi tuota kaunokirjoitusta yhä vain ja edelleen nappuloille tuputetaan. Tosin eipä ole itsellänikään noista ajoista kuin reilut kymmenen vuotta, mutta jo näinkin lyhyellä tarkasteluvälillä kaunokäsialan kirjoitusasu on näköjään kerennyt muuttumaan melkoisesti. Trendi näyttää olevan selvä: koko ajan yksinkertaisemmaksi ja lähemmäs perinteistä tekstausta.

Itse en kaunoa käyttänyt enää kuudennen luokan jälkeen, ja esimerkiksi nykyaikaisessa ylioppilaskokeessa hyväksytään vain ja ainoastaan tekstaus. Eli mikä on se pointti, että vieläkin vuosikerrasta toiseen, kaunokirjoitukseen pitää upottaa suuria määriä opetusresursseja? Mitään käyttöä sille ei kuitenkaan myöhemmässä opiskelussa löydy. Uskaltaisin melkeinpä väittää, että kaunokirjoitus katoaa opetussuunnitelmasta kymmenen vuoden sisään.
 

megamusil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitään käyttöä sille ei kuitenkaan myöhemmässä opiskelussa löydy. Uskaltaisin melkeinpä väittää, että kaunokirjoitus katoaa opetussuunnitelmasta kymmenen vuoden sisään.

Vaikka en kaunokirjoituksesta koulussa aikoinaan yhtään pitänytkään, niin en silti väittäisi sitä aivan hyödyttömäksi. Mielestäni se on erittäin nopea kirjoitustapa ja huomaan käyttäväni sitä silloin, kun täytyy kirjoittaa jotakin nopeasti, eikä tarvitse välittää saako siitä selvää muut kuin minä.

Tiedä sitten johtuuko tämä siitä, että olen sitä tottunut käyttämään ja tekstannut harvemmin, mutta minusta tekstaus on reilusti hitaampi tapa kirjoittaa. Käsinkirjoittaessa vaihtoehdot ovat minulla kauno tai sitten tyylikkäät pölkkykirjaimet. Tekstauskin kyllä luonnistuu, mutta minusta se on hidasta ja jotenkin vaivalloista. Kaunossa ei tarvitse juurikaan nostella kynää. Sen kun vain liu'uttelee pitkin paperia ja lisäilee aina pisteet ja viivat lopuksi.

Eläköön kauno!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös