Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 997 546
  • 47 190

lakimies

Jäsen
Twite kirjoitti:
Tähän asti olin kuvitellut että Jatkoajan Sekalaisten kysymysten ketju on ehtymätön tiedon lähde. Joudunko muuttamaan kantaani?

Suomessa ei ole yleistä velvollisuutta ilmoittaa tehtyjä rikoksia viranomaisille. Sen sijaan rikoslain 15 luvun 10 §:ssä on rangaistuksen uhalla säädetty ilmoitusvelvollisuus törkeästä rikoksesta. Ilmoitusvelvollisuus koskee vain tekeillä olevaa vakavaa rikosta.

Joka tietää joukkotuhonnan, joukkotuhonnan valmistelun, kemiallisen aseen kiellon rikkomisen, biologisen aseen kiellon rikkomisen, Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantamisen, maanpetoksen, törkeän maanpetoksen, vakoilun, törkeän vakoilun, valtiopetoksen, törkeän valtiopetoksen, raiskauksen, törkeän raiskauksen, törkeän lapsen seksuaalisen hyväksikäytön, murhan, tapon, surman, törkeän pahoinpitelyn, ryöstön, törkeän ryöstön, ihmiskaupan, törkeän ihmiskaupan, panttivangin ottamisen, törkeän tuhotyön, törkeän terveyden vaarantamisen, ydinräjähderikoksen, kaappauksen, 34 a luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun terroristisessa tarkoituksessa tehdyn rikoksen, törkeän ympäristön turmelemisen tai törkeän huumausainerikoksen olevan hankkeilla eikä ajoissa, kun rikos vielä olisi estettävissä, anna siitä tietoa viranomaiselle tai sille, jota vaara uhkaa, on tuomittava, jos rikos tai sen rangaistava yritys tapahtuu, törkeän rikoksen ilmoittamatta jättämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
lakimies kirjoitti:
Suomessa ei ole yleistä velvollisuutta ilmoittaa tehtyjä rikoksia viranomaisille. Sen sijaan rikoslain 15 luvun 10 §:ssä on rangaistuksen uhalla säädetty ilmoitusvelvollisuus törkeästä rikoksesta. Ilmoitusvelvollisuus koskee vain tekeillä olevaa vakavaa rikosta.
Kiitos!
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Toistan tämän: Onko olemassa lakia mikä edellyttää kuntien luoda ilmaisia urheilupuitteita (esim. kuntosali) asukkailleen?

Mulla on tämmöinen muistikuva, mutta en nyt löytänyt mistään. Laki olisi kiva löytää. Jos sellainen siis on.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
mendieta kirjoitti:
Toistan tämän: Onko olemassa lakia mikä edellyttää kuntien luoda ilmaisia urheilupuitteita (esim. kuntosali) asukkailleen?

Mulla on tämmöinen muistikuva, mutta en nyt löytänyt mistään. Laki olisi kiva löytää. Jos sellainen siis on.

Tällasta siellä liikuntalaissa sanotaan: Kunnan tulee luoda edellytyksiä liikunnalle edistämällä liikunta-alan paikallista ja alueellista yhteistyötä, tukemalla liikunnan kansalaistoimintaa ja tarjoamalla liikuntapaikkoja sekä tarvittaessa itse järjestää liikuntatoimintaa ottaen huomioon myös liikunnan erityisryhmien tarpeet.

Eli siis finlexistä löytyy kun hakee liikuntalakia.
 

Ebbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado
Eilen posti toi kutsun häätapahtumaan Iisalmeen. Mitä majoitusvaihtoehtoja arvon palstatoverit suosittelevat Iisalmen valikoimasta? (2-3 aikuista sekä 2vee junnu)
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
mendieta kirjoitti:
Toistan tämän: Onko olemassa lakia mikä edellyttää kuntien luoda ilmaisia urheilupuitteita (esim. kuntosali) asukkailleen?

Mulla on tämmöinen muistikuva, mutta en nyt löytänyt mistään. Laki olisi kiva löytää. Jos sellainen siis on.

Liikuntalakia tuossa jo lainattiinkin, mutta siis kunnalla ei todellakaan ole mitään velvoitetta ILMAISIIN palveluihin. Esimerkiksi tuo kuntosali löytynee useimmista kunnista, se voi olla uimahallin tai liikuntahallin tms. yhteydessä, mutta siis on maksullinen. Meidän pikkukaupungistamme kuntosali löytyy liikuntahallista, liikuntahallin käyttömaksu on muistaakseni 17€ puolelta vuodelta sisältäen kuntosalin lisäksi siis muutakin. Varustustaso tyydyttävä, hinta/laatu -suhde hyvä.

Joissain kunnissa on jo keskusteltu kunnan latujenkin hiihtelyn maksullisuudesta, ainakin siinä kalliissa lumetusvaiheessa. Ulkokentät, pururadat, ladut, uimarannat jne. ovat näitä käyttäjille maksuttomia kunnallisia liikuntapalveluja, mutta siis ainakin latujen käyttömaksua on jossain kuitenkin jo suunniteltu. Tampereella taisi jo olla vapaaehtoinen maksu lumetusvaiheessa syksyllä.

Edit: Katsoppa vaikka kotikuntasi nettisivulta, mitä siellä kerrotaan eri liikuntapalveluista. Saatat yllättyä.

t. hanu
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Mikä mahtoi olla sen suomalaisen kaverin nimi joka seisoi yhdellä sormella pullossa käsillään ? Käsittääkseni ainoa maailmassa jonka sen on pystynyt tekemään.

veini
 
dingus kirjoitti:
Jos haluan lokakuussa matkustaa viikoksi lomailemaan aurinkoiseen ja lämpimään paikkaan, mutta kohteella ei nyt ole niin väliä, niin kannattaako minun varata matka jo nyt, vai saanko reissun edukkaammin lokakuun puolessa välissä kärkkymällä jotain peruutuspaikkoja?

nimim. kokematon turistimatkailija

Tarkista nyt kuitenkin ettei toivomaasi ajankohtaan osu mitään koulujen syyslomia tms. Tuolloin on nimittäin lähes toivotonta päästä äkkilähdölle. Ja toisin kuin useimmat luulevat, eivät viimehetken paikat ole mitään peruutuspaikkoja vaan myymättä jääneitä paikkoja. Vähemmän kuin 48h ennen matkan alkua tulevia peruutuksia on vähemmän kuin promille verrattuna matkojen määrään. Lisäksi alle vuorokautta ennen matkan lähtöä tulevat peruutukset eivät yleensä tule edes myyntiin enää. Toisinsanoen, jos myynnissä ei ole viikkoa ennen lähtöä yhtään matkaa niin silloin ei niitä ole enää lähempänäkään lähtöajankohtaa.

nimim. entinen pakettimatkakauppias. Edelleenkin huvittaa kun muistelen joitakin krapulapäissänsä/suoraan baarista lentokentälle tulleita juntteja jotka olivat varanneet ison tukun käteistä mukaan ja olivat varmoja että kyllä sieltä paikka löytyy. No eipä löytynyt, ja vaikka olisikin löytynyt niin kentällä ei kyllä matkaansa voi nykyään edes maksaa käteisellä saati muulla tavalla.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Promillet

Highest blood alcohol level The University of California Medical School, Los Angeles, USA, reported in December, 1982 the case of a confused but conscious 24-year-old female who was shown to have a blood alcohol level of 1,510 mg per 100 ml of blood. This is triple the normal lethal limit. The US driving limit is 0.08% of alcohol per 100 ml of blood.

http://btobsearch.barnesandnoble.co...?r=1&btob=Y&ean=9780553587128&displayonly=EXC

Että silleen, 15,1 promillea ja vielä tajuissaan, parin päivän päästä oli kirjautunut itse sairaalasta ulos. Vanhoista guinnesin kirjoista löytyy sama tieto, nykyversioista ei kait löydy.
 

Mulli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Virmanen & Hjallis akseli, Jokerit, Avs.
Mistä johtuu, että kun käyn potkimassa palloa niin einsimmäisten juoksu pyrähdysten jälkeen molempien jalkojen sääriluita rupeaa särkemään ihan vitusti?

Nyt tänä keväänä on eka kerta kun sattuu niihin.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Mulli kirjoitti:
Mistä johtuu, että kun käyn potkimassa palloa niin einsimmäisten juoksu pyrähdysten jälkeen molempien jalkojen sääriluita rupeaa särkemään ihan vitusti?
Nyt tänä keväänä on eka kerta kun sattuu niihin.
Saattaa olla jännetupentulehdus.
Ainakin lääkäri minulle sanoi noin, kun samanlaista kipua valittelin. Reilun viikon ajan söin 2kpl Burana 600mg päivässä ja se auttoi.
Ainakin tuo kipu oli minulla jotain "ennen kokematonta" eli erittäin pistävä ja viiltävä kipu juuri tuossa oikean sääriluun kohdalla. Nyt ei enää pahemmin ole vaivannut.

Lääkäri tosin määräsi minulle vain "särkylääkkeitä pari kertaa päivässä". Burana 600:han ei saa ilman reseptiä.
 

M10

Jäsen
Mulli kirjoitti:
Mistä johtuu, että kun käyn potkimassa palloa niin einsimmäisten juoksu pyrähdysten jälkeen molempien jalkojen sääriluita rupeaa särkemään ihan vitusti?

Sulla on todennäköisesti penikat (=penikkatauti). Sitä en sitten tiedä mistä nuo johtuvat.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Mulli kirjoitti:
Mistä johtuu, että kun käyn potkimassa palloa niin einsimmäisten juoksu pyrähdysten jälkeen molempien jalkojen sääriluita rupeaa särkemään ihan vitusti?

Nyt tänä keväänä on eka kerta kun sattuu niihin.

Yksi mahku on ns. lättäjalkailmiö. Tuo on siis lättäjalkaisilla ihan yleistä, muille vastaava saattaa tulla huonoista kengistä. Eli kokeile, jos mahdollista, häviääkö oire toisilla kengillä/tossuilla.

t. hanu
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mulli kirjoitti:
Mistä johtuu, että kun käyn potkimassa palloa niin einsimmäisten juoksu pyrähdysten jälkeen molempien jalkojen sääriluita rupeaa särkemään ihan vitusti?

Nyt tänä keväänä on eka kerta kun sattuu niihin.

Penikkatauti saattaisi olla todennäköinen, mutta tuo vaatii sen, että olet rasittanut jalkojasi tuossa talvenaikana ja todennäköisesti jättänyt venyttelyn hieman vähemmälle. Kipu tuntuu yleensä sääriluun sisä- tai ulkopuolella ja levossa tuota kipua tulee, kun painelee sääriluun ja lihaksen liittymäkohtaa. Tyossa liittymäkohdassa saattaa tuntua myös sellasia kiinnikkeitä, joilla lihaspussi tai vastaava on luussa kiinni tuon vaivan takia.

Ihmetyttää aina nuo tarjottavat hoitokeinot penikkataudille. Itselläni on hyvä urheiluhieroja tehnyt ihmeitä tuolle joka kerta.
 

Mulli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Virmanen & Hjallis akseli, Jokerit, Avs.
sopuli kirjoitti:
Penikkatauti saattaisi olla todennäköinen, mutta tuo vaatii sen, että olet rasittanut jalkojasi tuossa talvenaikana ja todennäköisesti jättänyt venyttelyn hieman vähemmälle. Kipu tuntuu yleensä sääriluun sisä- tai ulkopuolella ja levossa tuota kipua tulee, kun painelee sääriluun ja lihaksen liittymäkohtaa. Tyossa liittymäkohdassa saattaa tuntua myös sellasia kiinnikkeitä, joilla lihaspussi tai vastaava on luussa kiinni tuon vaivan takia.

Ihmetyttää aina nuo tarjottavat hoitokeinot penikkataudille. Itselläni on hyvä urheiluhieroja tehnyt ihmeitä tuolle joka kerta.

Talven aikana oli aika kovaa rasitusta lätkän puolella ja venyttelyt jäivät vähälle. Huonosti istuvat uudet hokkarit kiusoitteli jalkoja läpi talven melkein.

Ja kyllä, mulla on lättä jalat eli siitä se varmaan johtuupi enimmiten. Nyt oon aina rasituksen jälkeen laittanut jäägeeliä sääriin ja aina sillon kun niitä särkee julmimmin.

Vittumaisin kipu mitä ikinä olen kokenut.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mulla on kanssa lättäjalat ja kesän ekat potkukerrat saa jalat aina kipeiksi. Itse olen päätellyt, että kova alusta on yksi osasyy plus tietty jalkojen tottuminenkin. Talven jälkeen kun käy räpeltämässä, niin pallo pomppii minne sattuu ja sääret on siksikin kipeinä.

Junnuna käytin kengissä muotin mukaan tehtyjä pohjallisia. Ilman niitä jalat tulivat silloin kasvuikäisenä tosi kipeiksi.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
HemmoP kirjoitti:
Kuka on ensimmäinen jääkiekkoleijonaksi aateloitu ?


Tarkennetaan sen verran, että ensimmäisessä aateloimistilaisuudessa vuonna 1985 aateloitiin peräti 36 ensimmäistä Jääkiekkoleijonaa.

Numero 1 Kauko Karvonen oli itseoikeutettu valinta sille numerolle, sillä hän oli Suomen Jääkiekkoliiton ensimmäinen puheenjohtaja. (1929-42)
 
Voisiko joku valaista että mikä on autoista puhuttaessa "väännön" ja "tehon" vertaussuhde? Siis jos autossani on vääntöä 200Nm vaikka kierroksilla 3000 ja huipputehoa luvataan 110Kw eli 150hv niin kuinka paljon tuo 200Nm on hevosvoimina tai kilovatteina ja minkälaisella kaavalla se lasketaan? Vai voiko niitä edes laskea? Tyhmänä kyselen, kun nykydieseleissä tuota vääntöä löytyy hämmästyttäviä määriä.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Bluesbrother kirjoitti:
Voisiko joku valaista että mikä on autoista puhuttaessa "väännön" ja "tehon" vertaussuhde?
Teho = Kulmanopeus x momentti. (Kulmanopeus = 2 x pii x kierrosnopeus)

Edit: Ja kierroksia sekunnissa tuohon, muuten tule megawatteja.

En mä tästä ihan valalle kyllä mene...

Edit2: Kokeillaan vielä tuolla esimerkillä:
200Nm x (3000/60)r/s x 2 x 3,14 = 62,8 kW
Kuulostaa uskottavalta jos tosiaan huipputeho oli 110 kW
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös