Melkoinen töräytys yleensä ytimekkään hyvästä journalismistaan tunnetulta teksti-TV:ltä. Siis näyttää siltä, kuin Venäjän propaganda olisi ilman kunnon referointia päässyt sellaisenaan julki. Eikö venäläisten tietolähteiden käytön voisi lopettaa, kuin aivan poikkeustapauksissa? Varmasti kyseisestä drone-puolustustaistelusta olisi ollut saatavilla tietoa myös Kiovasta. En haluaisi uskoa, että Ylellä olisi tätä nykyä ainuttakaan "Venäjän ymmärtäjää" talossa, mutta tiedä tuosta.
Juuri nyt kun Ukrainan tilanne on vaikea, tarvittaisiin enemmän Pro-Ukraina-journalismia. Miksi Putin pääsee "kansikuvapojaksi" iltapäivälehtiin jatkuvasti, vaikka yhtä lailla sodasta voisi kirjoittaa ennen kaikkea Ukrainan narratiivista. Me olemme Ukraina ja Ukraina on me.
Tuota tosiaan itsekin olen ihmetellyt.
Muutenkin aina tuntuu tai on ainakin tuntunut siltä, että Ukrainan pian toista kesää olleen suuren luokan hyökkäyksen niin kovin epäonnistuttua olevinaan siitä tuli tietyllä tapaa aina eräänlainen vedenjakaja mitä tuli uutisointiin.
Tämän jälkeen häiritsevänkin usein ajoittain on vähänkin jätetty Ukrainan juttuja uutisoimatta tai monikin menestys on niin hirvittävän epäilyn alla tai ainakin on vaatinut/tuntunut vaativan niin hirveän paljon enemmän erinäisiä todisteita (Muistetaan Kursk kun Ukraina alkoi etenemään sielläkin päin.) kun taas minkään sortin olematon venäläismenestys tuntuu ihan menevän kyllä läpi tai sitä jotenkin jos ei ihannoida niin siitä voisi helposti saada sellaisen kuvan.
Olikohan silloisestikin joillakin YLE:ssä 'pettymys' liian suuri sitten kestää joillekin toimittajille tuolloin ja sen jälkeen on ollut niin kovin nihkeää?
Ja mikäli vielä YLE:ssä jotenkin homma hoidetaan uutisoinnin osalta menettelevästi niin nk. Keltainen Lehdistö se vasta pahempi onkin mitä tuohon sitten tulee.
Houkutusotsikointi mielessä ja myyntiluvut kaiketi!
Mitä nyt tulee Ukrainaan niin tuntuu nuo aluemenetykset olevan olleen Kurskissa tai muualla kiinni vain ja pelkästään sidottuna yhdysvaltalaisen tiedustelutiedon/avun lopettamiseen tai äärimmäisen tuntuvaan vaikeuttamiseen johtuneesta edusta.
Venäjä ehkä etenee Kurskissa vaikkakin ei välttämättä lähellekään propagandaväittämän vertaa, mutta vaikka etenisi edes sen murto-osan niin Ukraina samaan aikaan kiitos venäläisten ja jäljellä olevien Pohjois-Korean edustajien pakkomielteisen Kurskin jyräysyrityksen aikana on juurikin sinne olevien keskitysaukkojen vuoksi saanut etua.
Lisäksi kun venäläiset, pohjoiskorealaiset ja muut heikäläisten puolella taistelevat yksiköt ovat kärsineet juurikin ammuslastien suunnatessa mielettömästi Kurskiin tai sen rintamalle yllättävänkin paljon itse omaan ammustilanteeseensa nähden ammusvajausta niin ukrainalaiset ovat saaneet vallattua itse asiassa itse alueita Torestkin, Pokvrovskin, Chasiv Yarista ja Kupjanskista alueista koostuvilta rintamilta.
Eli alueilta jotka nekin ovat olleet normaalisti tai viime aikoina/kuukausina vaikeita Ukrainalle.
Tuo tuntuu harmittavan kovin usein 'unohdetulta' tai jotenkin aina vain vähätellyltä puolelta.