Yleisömäärät kaudella 2014–2015

  • 349 827
  • 1 703

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mä kyllä ihmettelen näiden säälien epäsuosiota. Näissä peleissä ei yleensä hirveästi kyttäillä, jokainen maali on pirun tärkeä. Lähdetään suoraan "viidennestä pelistä". Säälien ensimmäinen matsi on huomattavasti jännittävämpi, kuin kvartsien ensimmäinen. Erikoista, ettei porukka löydä halliin. Onko se sitten sitä, että ei osteta playoff-kausaria, jos oma jengi aloittaa 1. kierrokselta?
Varmasti sitäkin, eli sääleihin joutuvilla runkosarja ei ehkä ole mennyt ihan putkeen(joukkueesta/odotuksista riippuva seikka), mikä ei ole omiaan lisäämään poff- korttimyyntiä. Sitten irtolippulaiset varmaan usein vähän säästelevät rahojaan "oikeisiin" pudotuspeleihin. Poff- vaiheessa moni irtolippulainen käy useammin pelissä, ja ehkä ajatellaan, että turha tuhlata vielä näissä peleissä, käytetään ne sitten myöhemmin jos aihetta on. Vähän harmillista, mutta kunkin taloushan ne ehdot sanelee. Minäkään en ymmärrä, jos jäädään pois sääläreiden huonon maineen takia. Runkosarjaan verrattuna kuitenkin hyviä pelejä, kuten kuvailitkin. Hintapolitiikkaa voisi miettiä kyllä, jos ei ihan alennuksella, niin ainakin runkkarin hinnoilla pitäisi mennä tämä vaihe.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Porissa ainakin hinnat ovat runkkarimatsin kanssa samoja sääleissä.

Joo, seuroittain varmaan vaihtelua. HIFK korottanut hintoja hieman. Enemmän kyse olisi signaalista kuin parista eurosta. Heikosti myyvän tuotteen kiinnostavuutta voisi parantaa toisenlaisella hintapolitiikalla.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mulla on tuossa helposti käsiteltävässä muodossa yleisödata kausilta 2010-14. Jokereiden koti-ja vieraskeskiarvot noilta neljältä kaudelta (stadionottelut puhdistettu) ovat 8906 ja 5319.

Kauden 2014-15 katsojakeskiarvo (ilman Sport) + Jokerien "siivottu" katsojakeskiarvo kausilta 2010-14 =4782.
Kiitos näistä!

Mä ajattelen asiasta näin, että kaudella 2014-15 palattiin katsojakeskiarvoissa kauteen 2010-11 (4.794) tai oikeastaan jopa alle. Tämähän oli myös ensimmäinen (?) kausi, jolloin runkosarjassa pelattiin 60 ottelua. Seuraavat kolme kautta (2011-12, 2012-13, 2013-14) katsojakeskiarvo kipusi noin viiteen tonniin, mutta niissäkin stadionottelut sekä NHL-pelaajat tekevät pieniä heittoja. Kyllä mä näistä lukemista päättelen, että Jokerien vaihtuminen Sportiin tiputti katsojakeskiarvoa lähes viidelläsadalla katsojalla per ottelu (4.337 vs ~4.782). Kaikki mikä ylittää tämän viidensadan katsojan tiputuksen viittaa mielestäni paskaan tuotteeseen (lue: televisiointi, yleinen taloudellinen tilanne, kilpailu ihmisten vapaa-ajasta jne. tuubaa). Eräänlaisena "todellisena" laskuna katsojakeskiarvossa mä pitäisin noin pariasataa (4.932 vs 4.782).
Mitä tulee lipputuloihin, niin niiden laskua on todella hankala arvioida, mutta todennäköisesti lipputulot ovat laskeneet enemmän kuin yleisökeskiarvo. Erilaisia kampanjoita on ollut paljon ja ainakin KalPa on jo selkeästi ilmoittanutkin, että katsojat ovat suosineet aiempaa enemmän edullisempien kategorioiden lippuja.
Juu, luonnollisesti näissä ollaan täysin arvioiden varassa, mutta kyllähän niitä huolestuttavia (lehti-) juttuja on kuulunut useammaltakin paikkakunnalta. Taidettiinhan jossain vaiheessa ennen joulua asiasta avautua jopa SM-liigan toimistoltakin?
Mä kyllä ihmettelen näiden säälien epäsuosiota. Näissä peleissä ei yleensä hirveästi kyttäillä, jokainen maali on pirun tärkeä. Lähdetään suoraan "viidennestä pelistä". Säälien ensimmäinen matsi on huomattavasti jännittävämpi, kuin kvartsien ensimmäinen. Erikoista, ettei porukka löydä halliin. Onko se sitten sitä, että ei osteta playoff-kausaria, jos oma jengi aloittaa 1. kierrokselta?
Yksi mahdollinen syy voi hyvin olla ihan periaatekysymyskin!

En tiedä olenko mä sitten vain joku wanha jäärä vai mikä, mutta mua ei tulla koskaan näkemään missään säälipleijarimatsissa. Mä olen sen jo aikoja sitten sanonut (jo keväällä 2011?), että mä menisin koska tahansa katsomaan, jos TPS pelaisi karsintaotteluita. Vastaavasti säälipleijareita mä en mene katsomaan ikinä! Sama periaatekysymys mulla on jonkun pronssiottelun kanssa. En mene ikinä katsomaan sellaista, vaikka TPS ei olisi ollut mitaleilla puoleen vuosisataan. Mähän lähden kotiin myös samantien kun jatkoaika päättyy. Mulle se ottelu on silloin päättynyt tasapeliin.

Puolivälierät, välierät, loppuottelut sekä karsintamatsit - siinä on mun ahdasmielisen näkemykseni mukaan pudotuspelit tai siis "post-season". Runkosarjan ja puolivälierämatsien välissä mä katsoisin matseja vain yhdessä tapauksessa: kaikki jatkoonmenneet joukkueet pelaisivat saman kierroksen - eli kutsuttaisiinko sitä sitten neljännesvälieriksi. 16 joukkuetta, 8 ottelusarjaa ja voittajille pääsy puolivälieriin. Eikä tuo välttämättä ole enää edes kovin kaukaa haettua: äkkiäkös sitä SM-liiga laajenee 18-20 joukkueen sarjaksi (14 nykyistä + KooKoo + Hokki, Jukurit, TuTo), josta 16 joukkuetta pääsee pudotuspeleihin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nämä säälipoffit ovat vaan niin turhia mielestäni, siksi halusin tuoda nuo luvut julki.

Hyvä että toit julki, eilen oli tunnelmaa hallissa enemmän kuin kertaakaan runkosarjassa ja kun asiantuntevasti otat kantaa niin ymmärrät varmasti että IFK myy runkosarjaan sen noin 4000 kausaria, eli runkosarjan normipelissä on noin 2000-3000 irtolippua myytynä. Eilen kausareita oli myyty rohkealla arvolla 1000-2000 ja irtolipuilla 3000-4000 eli mahdollisesti eniten koko kauden aikana, se näkyi(tyhjinä paikkoina hallilla kalliilla "kausaripaikoilla") ja kuului(koska paljon irtolipun ostaneita jotka elävät enemmän mukana kuin "firmakausarit").

Lisää tätä ja mulle kelpaa että playoff-kausari myynti lahaa, paljon enemän irtolippuja tarjolla ja jo seuraavasta kierroksesta eteenpäin nekin loppuu kesken.

_
 

faro

Jäsen
Hyvä että toit julki, eilen oli tunnelmaa hallissa enemmän kuin kertaakaan runkosarjassa ja kun asiantuntevasti otat kantaa niin ymmärrät varmasti että IFK myy runkosarjaan sen noin 4000 kausaria, eli runkosarjan normipelissä on noin 2000-3000 irtolippua myytynä.
Tunnelma oli omastakin mielestä tv:n perusteella parasta, mitä Nordiksella on tällä kaudella nähty.

Tiedostan myös nuo kausikorttimäärien erot runkkarin ja poffien välillä. Samaa ongelmaa on näkynyt mm. Jokereilla tämän kauden playoffseissa.
Lisää tätä ja mulle kelpaa että playoff-kausari myynti lahaa, paljon enemän irtolippuja tarjolla ja jo seuraavasta kierroksesta eteenpäin nekin loppuu kesken.

_
Hyvä, jos kelpaa. Mä en vaan itse ole henkilökohtaisesti ikinä syttynyt sääleihin. Tokihan se voi johtua siitä, että sääleihin joutuminen on vaan aina ollut niin suuri pettymys. Kyllähän nuo yleisömäärät loppujen lopuksi myös kertovat, että säälit eivät ole kaikkein suurimmassa suosiossa. Toki siihen vaikuttavat muutkin asiat, joita tässä nyt onkin jo puitu, mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että jos ottelu on tarpeeksi kiinnostava, niin kyllä se yleisö sinne hallille löytää - em. tekijöistä huolimatta.

Nykysysteemillä säälit ovat kyllä ehdottomat, sitä en kiistä.
 

Lomppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Katselin eilettäin pitkästä aikaa nuita Liigan yleisömääriä, kun kiinnosti miten Sport on pärjännyt. Näytti olevan pienine halleineen siellä missä kuuluukin, eli viimeisenä. Sen sijaan miellyttävää oli havaita, että Sport kiinnosti kovasti vieraspaikkakunnilla. Vain Tapparalla oli parempi vieraskeskiarvo kuin Sportilla. Taakse jäivät niin HIFK kuin Kärpätkin. Saipat, hoopeekoot ja kalpat näyttivät edelleen olevan vähiten kiinnostavia joukkueita.
 

Wolves

Jäsen
Kai SaiPa nyt playoff-kortteja myi? Oli miten oli, kyllä sinne halliin sitä porukkaa raahautuu, jos tarpeaksi kiinnostusta ottelua kohtaan löytyy. Tuo reilu 2800 on ala-arvoinen luku playoff-otteluksi.

Tässä on vielä sekin takana, että SaiPa nosti irtolippujen hintoja keskimääräisesti 37% runkosarjaan verrattuna. Esim. Opiskelijoiden hinnat seisomakatsomoon nousi yhdessä yössä 62,5%. Rahassa mitattuna puhutaan vitosesta lisää, mutta sekin voi tuntua aika raskaalta korotukselta säälipleijarimatsiin.

Esim. Ässät piti lippujen hinnat samana ja Ilves nosti hintoja vajaan 2% (Laski kalleimpien lippujen hintoja, nosti halvempien)
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
SM-liigapomo ymmällään yleisömäärän romahduksesta – ”Tällaista ei kukaan osannut arvioida” - SM-liiga - uutiset, tulokset ja videot - Ilta-Sanomat

Ilta-Sanomatkin tarttui tähän yleisökatoon. Isot pisteet sinne, ettei ole vain tuijotettu kokonaiskeskiarvon muutosta ja huudeta isoon ääneen 600 katsojan kadosta, vaan Jokereiden poistuma on huomioitu. IS:n luvut eroavat hieman omistani, koska IS ei näköjään ole korjannut stadionotteluiden vaikutusta ja lisäksi vertaa tämän kauden kokonaisyleisökeskiarvoa viime kauden keskiarvoon ilman Jokereita, eli käytännössä verrataan tämän kauden 14 joukkueen lukuja viime kauden 13 joukkueen lukuihin. Sportin kotiotteluiden keskiarvo oli Liigan pienin, joten tuo vääristää hieman. Suurusluokka on silti sama, IS sai tulokseksi 259 katsojan kadon, kun mielestäni oikeampi tulos on n. 200 (182 tai 214, riippuen huomioidaanko Jokerit/Sport vaikutus vierailijana vai ei).
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
SM-liigapomo ymmällään yleisömäärän romahduksesta – ”Tällaista ei kukaan osannut arvioida” - SM-liiga - uutiset, tulokset ja videot - Ilta-Sanomat

Ilta-Sanomatkin tarttui tähän yleisökatoon. Isot pisteet sinne, ettei ole vain tuijotettu kokonaiskeskiarvon muutosta ja huudeta isoon ääneen 600 katsojan kadosta, vaan Jokereiden poistuma on huomioitu. IS:n luvut eroavat hieman omistani, koska IS ei näköjään ole korjannut stadionotteluiden vaikutusta ja lisäksi vertaa tämän kauden kokonaisyleisökeskiarvoa viime kauden keskiarvoon ilman Jokereita, eli käytännössä verrataan tämän kauden 14 joukkueen lukuja viime kauden 13 joukkueen lukuihin. Sportin kotiotteluiden keskiarvo oli Liigan pienin, joten tuo vääristää hieman. Suurusluokka on silti sama, IS sai tulokseksi 259 katsojan kadon, kun mielestäni oikeampi tulos on n. 200 (182 tai 214, riippuen huomioidaanko Jokerit/Sport vaikutus vierailijana vai ei).
Kokonaiskatsojamääriä merkittävämpi tekijä seurojen kannalta on kokonaiskatsojatulot, joiden suhteellinen lasku on todennäköisesti suurempi kuin kokonaiskatsojamäärien lasku. Seuroilla oli aikaisempia vuosia enemmän lippukampanjoita ja ilmaislippuja, jotka laskevat lipun keskihintaa. Toivottavasti molemmat lukemat lähtevät nousuun ensikaudella, muuten ei hyvä heilu.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kokonaiskatsojamääriä merkittävämpi tekijä seurojen kannalta on kokonaiskatsojatulot, joiden suhteellinen lasku on todennäköisesti suurempi kuin kokonaiskatsojamäärien lasku. Seuroilla oli aikaisempia vuosia enemmän lippukampanjoita ja ilmaislippuja, jotka laskevat lipun keskihintaa. Toivottavasti molemmat lukemat lähtevät nousuun ensikaudella, muuten ei hyvä heilu.
Ihan vain siltä varalta, että lainasit viestiäni luullen, etten tuota olisi ymmärtänyt: niin on. Kuten tässäkin ketjussa on varmaankin jokaisella sivulla pariin kertaan mainittu ja itsekin tuossa pari viestiä ylempänä...
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Miten tuosta katsojakadosta voi olla ymmällään? Senverran massiivisesti markkinoitiin TV-tuotantoja täksi kaudeksi ja ilmeisesti netti-tv:kin on eri tasolla kuin surullisenkuuluisan URHO-tv:n aikaan.
 

axe

Jäsen
Miten tuosta katsojakadosta voi olla ymmällään? Senverran massiivisesti markkinoitiin TV-tuotantoja täksi kaudeksi ja ilmeisesti netti-tv:kin on eri tasolla kuin surullisenkuuluisan URHO-tv:n aikaan.

Kyllähän se on huvittavaa, kun kaikissa jäähalleissa Liigan omilla mainoskatkoilla toitotetaan paikan päälle eksyneelle väelle mainosta, että helvettiäkö täällä istut kun näet nämä pelit kotonasikin ja paljon halvemmalla. Ei tietysti ihan noilla sanoilla, mutta viesti on sama.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Miten tuosta katsojakadosta voi olla ymmällään? Senverran massiivisesti markkinoitiin TV-tuotantoja täksi kaudeksi ja ilmeisesti netti-tv:kin on eri tasolla kuin surullisenkuuluisan URHO-tv:n aikaan.
Ainakin itse yllätyin siitä, kuinka jengi katsoo matsit ennemmin televisiosta kuin paikan päällä - ja vielä kehuskelee sillä!
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mielenkiintoista nähdä, käykö Suomessa sama, kuin mitä ilmeisesti kävi Ruotsissa muutama vuosi sitten, kun länsinaapurissa alkoi tällainen Nelosen Ruutu-palvelun kaltainen ohjelma, eli joka peli lähetettiin kotisohville. Ruotsissa kuulemma yleisömäärät ottivat vähän iskua pari vuotta, jonka jälkeen yleisömäärä lähti taas kohoamaan, kun äkkiä hallissa käyminen rupesikin pienen tauon jälkeen taas tuntumaan kiinnostavalta vaihtoehdolta.

Mielestäni hyvä houkutin olisi myydä vaikka sellaisia paketteja, jossa katsoja voi ostaa jokaisen liigajoukkueen osalta pelkät vieraspelit. Toki suurin osa ostaisi silti kaikki pelit, mutta ottaen huomioon, että tuo tuskin on teknisesti vaikeaa toteuttaa, niin näin kannattaisi toimia.
 
Itse olen Ruutu.fi asiakas ja katson oikeastaan vaan Tapparan pelit. (playoffit asia erikseen). Jos on kotipeli vaikka tammikuussa tiistaina esim. kalpaa vastaan ja lippu maksaa väh. 15e niin mietin pari kertaa meenkö halliin.

Suurin syy tähän on se, että Tapparan ottelutapahtuma on TODELLA huono. Musiikki on suunnattu lähinnä 5-15 vuotiaille ja mainoksia joka saatanan välissä. Jäässä. laidoissa, pelipaidoissa, videotaululla... (ymmärrän taloudellisen kannan, mutta joku raja kuitenkin..)
Lisäksi Tapparan sisääntulo "show" on luokaton. Tai toisinsanoen, sitä ei ole. Hallissa on kaikki valomainokset päällä ym. jotka varmasti tappavat tunnelman kun joukkue tulee jäälle. Lisäksi, vanha hyvä tunneli on poistettu käytöstä. Ja kauhea kiire joka kerta saada pelaajat jäälle.

En yhtään ihmettele ettei ihmiset käy hallissa kun voi katsoa matsin kotisohvalla ja raapia samalla munia. Ja ei tarvi maksaa oluesta 6-7e. Seurojen on tehtävä paljon enemmän hommia katsojien hyväksi.
 

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Suurin syy tähän on se, että Tapparan ottelutapahtuma on TODELLA huono. Musiikki on suunnattu lähinnä 5-15 vuotiaille ja mainoksia joka saatanan välissä. Jäässä. laidoissa, pelipaidoissa, videotaululla... (ymmärrän taloudellisen kannan, mutta joku raja kuitenkin..)
Lisäksi Tapparan sisääntulo "show" on luokaton. Tai toisinsanoen, sitä ei ole. Hallissa on kaikki valomainokset päällä ym. jotka varmasti tappavat tunnelman kun joukkue tulee jäälle. Lisäksi, vanha hyvä tunneli on poistettu käytöstä. Ja kauhea kiire joka kerta saada pelaajat jäälle.

No eihän se ottelutapahtuma kaksinen ole, mutta omasta mielestä se on periaatteessa aikas sama, mitä siellä touhutaan. Mulle itse peli on tärkeintä ja meen katsoon, kun Tappara pelaa. Kaikki muu oheispelleily on sitten se ja sama, kun kuitenkin erätauolla lähtee käytäville palloileen erilaisiin aktiviteetteihin. Sisääntulosta olen kyllä samaa mieltä, esim. viime kaudella se oli vielä luokkaa parempi. Toivottavasti pleijareihin saadaan taas pyro-showta yms.

Jotenkin tuntuu, että ihmiset ovat niin mukavuudenhaluisia/laiskoja nykyään, että mielummin jäädään sohvalle röhnöttään ja katsotaan bisse kädessä matseja. Ymmärrän sen, että satunnaiskatsoja saattaa haluta muutakin sirkushuvia kuin itse peli, mutta sellaisille katsojille jotka menee katsomaan itse peliä, en ymmärrä tätä ottelutapahtuman suurta funktiota.
 
No eihän se ottelutapahtuma kaksinen ole, mutta omasta mielestä se on periaatteessa aikas sama, mitä siellä touhutaan. Mulle itse peli on tärkeintä ja meen katsoon, kun Tappara pelaa. Kaikki muu oheispelleily on sitten se ja sama, kun kuitenkin erätauolla lähtee käytäville palloileen erilaisiin aktiviteetteihin. Sisääntulosta olen kyllä samaa mieltä, esim. viime kaudella se oli vielä luokkaa parempi. Toivottavasti pleijareihin saadaan taas pyro-showta yms.

Jotenkin tuntuu, että ihmiset ovat niin mukavuudenhaluisia/laiskoja nykyään, että mielummin jäädään sohvalle röhnöttään ja katsotaan bisse kädessä matseja. Ymmärrän sen, että satunnaiskatsoja saattaa haluta muutakin sirkushuvia kuin itse peli, mutta sellaisille katsojille jotka menee katsomaan itse peliä, en ymmärrä tätä ottelutapahtuman suurta funktiota.

Siis kyllä mullakin suurin syy on se itse peli ja Tappara, mutta olen vaan niin saatanan laiska. Vaikka asun hallin vieressä... Tosin usein on muutakin hommaa(reenejä ym.), että ei oikeen kerkiä halliin, ja sitten kun ottelutapahtuma ei tarjoa mitään kunnon houkutinta siihen kotisohvaan verrattuna, niin äkkiä huomaakin makaavan kotisohvalla bisse kädessä. Varsinkin kun en ui rahassa.
 

Nynoamous

Jäsen
Jotenkin tuntuu, että ihmiset ovat niin mukavuudenhaluisia/laiskoja nykyään, että mielummin jäädään sohvalle röhnöttään ja katsotaan bisse kädessä matseja. Ymmärrän sen, että satunnaiskatsoja saattaa haluta muutakin sirkushuvia kuin itse peli, mutta sellaisille katsojille jotka menee katsomaan itse peliä, en ymmärrä tätä ottelutapahtuman suurta funktiota.
?
En tajunnut tämän koko kappaleen funktiota ollenkaan.

Niille tosifaneille, joille itse pelit on tärkeintä, ei tarvitse mitään oheistoimintaa järjestää, se on itsestäänselvyys. Eiköhän Jatkoajankin kirjoittajista iso osa tätä sekmenttiä edusta. Mutta kun ne satunnaiset matsissakävijät (joko käyvät sen kerran kaudessa tai sitten jopa viitisen kertaa, parhaimmat ehkä jopa 10, mutta vastaavasti jättävät 20 kertaa käymättä ilman mitään äärimmäistä syytä) edustavat väkeä, joille lätkämatsi on vain yksi viihdemuoto muiden joukossa. He eivät ehkä osaa edes nimetä oman joukkueen neloskentän junnulaituria, hui!
Ja kun tarkastellaan sen jälkeen faktaa, että nämä satunnaiset kävijät muodostavat äärimmäisen suuren enemmistön katsojamäärästä, niin silloin katsojamäärät ja niiden laskut ovat luonnollisesti hyvin kriittisesti yhteydessä tähän ihmismassaan. Ja juuri siitä syystä paketti pitää saada kuntoon, jotta näitä randomikävijöitä saadaan houkuteltua useammin paikalle. Ottelutapahtumaa pitää kehittää ensisijaisesti heille. Niille tosifaneille sirkushuvin lisäys ei pakosti tuo mitään lisää, mutta tuskin siitä kenellekään haittaakaan on.

Ja tähän kun lisätään vielä se Jatkoajan foorumiteksteissä esiintynyt fakta, että jopa monet meistä kirjoittavista "tosifaneista" ovat alkaneet jäädä kotiin tv:n ääreen hallille raahautumisen sijaan, niin eihän se ottelutapahtuman houkuttelevuus ainakaan ihan täydellisessä kunnossa ole. On syynä sitten televisioinnin hyvä taso tai hyvä kilpailuhinta verrattuna hallilippuun, joukkueen menestymättömyys, pelin heikko taso, supertähtien puute, ihmisten laiskuus, lama-aika ja rahan tarkempi käyttöpolitiikka tai yhteiskunnan lisääntynyt hektisyys ja sitä kautta vähentynyt vapaa-aika, heikko ottelutapahtuma tai jokin vastaava, niin joku kuitenkin kallistaa näiden rajatapausihmisten harkintaa sille puolelle, ettei itse halliin paikan päälle kannata vaivautua. Ja jollakin tavoin nämä rajatapaukset pitäisi saada taas kallistumaan sen rajan paremmalle puolelle. Ja näiden ihmisten silmin sitä ottelutapahtumaa ja pakettia tulee tarkastella, koska nämä tuovat enemmän leipää pöytään kuin ne superhypertosifanit, jotka uskollisesti vaivautuvat hallille joka peliin, vaikka oma joukkue perseilisi kuten Tepsi tänä vuonna.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Turussa oli tänään A-nuorten välieräpelissä 3007 katsojaa. Tiistai ja maaliskuu. Millaisia lukuja mahdetaan nähdä finaalien viikonloppupeleissä? Aika kovia lukuja, arvaan. A-nuorten yleisöennätys menee rikki, näin uskoisin.

Ottelu kun vielä itsessään oli melkoisen huikea.
 

JoKP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinettiurheilua vastustavat joukkueet
Kannattaisikohan kabinettiurheilusta palata takaisin ihan oikeaan kilpaurheiluun, vaikka täällä on monen monia eri selityksiä syy/seurauksista, niin aidosti avoimet sarjat olisi varmaan yksi kiinnostusta lisäävä elementti. Onhan se omaan kenkään kusemista tuo joka vuotinen tyhjennysmyynti ja merkityksettömät ottelut. SM-Liigan pitäisi kunnioittaa brändiään ja palata urheilussa urheilun keskiöön, eli kaukalossa ne nousut ja tippumiset pitää ratkaista. Tv näkyvyys on varmasti yksi syy, mutta taloustilanteen(on se aikaisemminkin ollut joskus huono, mutta ei se tällä tavalla vaikuttanut) piikkiin en paljon pistäisi. Voidaanhan sitä jeesustella maailman epävaakalla tilanteella ja samaan aikaan menee rakas sinä olet pullukka sarja telkkarista jnd...Mutta pienistä palasista koostuu myös Liiga brändi ja keinotokoinen kabinettipuuhastelu talousajatteluun vielä nojaavana on todella harhaanjohtava perustelu. Markkinatalouden perusehtoja on vapaa kilpailu ja tässä systeemissä peli on raakaa, mutta rehellistä. Urheilullisesti vahvat omaavat yleensä vahvan talouden ja vastavuoroisesti urheilullisesti rypevät myös taloudellisestikin. Ainoa keino on antaa urheilu edellä markkinatalouden hoitaa mätämunat systeemistä alas tai ulos. Nykyinen malli antaa mahdollisuuden juuri taloudellisiin vääristymiin ja taas alasarjoissa kukaan ei voi kehittää toimintaansa tavoitteellisesti, koska se on käytännössä estetty. Juttelin tuossa erään todella kovan talous/kiekkomiehen kanssa, joka sanoi Liigassa olevan konseptin tuhoavan hitaasti, mutta varmasti omaa tuotettaan, joka on jo nyt nähtävissä. Jos Suomalaisen jääkiekon sarjasysteemiä ja bussinesrakennetta pitäisi jollain sanonnalla kuvata, mikä peilaisi markkinatalouden pelisääntöjä, niin se sanonta olisi: Hei me ihan itse keksittiin tää hieno systeemi, mutta unohdettiinkohan me se tärkein, eli kokonaisuus ihan muutkin sarjat huomioon ottaen olisi tullut ottaa huomioon, niin kaikki olisi pärjännyt!

Jos jääkiekko nimisestä pelistä viedään yksi kolmasosa pois, niin tuotteessa ei ole silloin nousujen/tippumisien tuomaa draamaa jota monet rakastavat jopa enemmän kuin pelaamisesta mestaruudesta. 30%:ttia kun otetaan pois tuotteesta ja lajista niin se on paljon. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos sarjat olisivat aidosti auki, niin vaikka peräkylän pikkupoika voisi haaveilla pelaavansa omassa kaupungissaan Liigaa, nyt kukaan ei haaveile yhtään mitään. Kannattaisi oikeasti miettiä mitä tälläinen helvetin kabinettipelleily on jo tähän asti tehnyt hallaa jääkiekolle koko maassa ja nyt kun se alkaa jo haitata kultapossukerhon omia intressejä, niin jotain varmasti tapahtuu. Seuraavan saa laittaa talteen, yleisökeskiarvojen lasku sen kuin jatkuu myös ensi ja sitä seuraavalla kaudella, kunnes on pakko palata aitoon tavoitteellisuuteen perustuvaan sarjajärjestelmään.
 
Viimeksi muokattu:

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
?
En tajunnut tämän koko kappaleen funktiota ollenkaan.

Viittasin lähinnä tähän uuteen tabletti-sukupolveen ja muutenkin ihmisten toimintatapoihin, kun kaikki saa hoidettua muutamalla klikkauksella. Ihmiset laiskistuu, pikkulapset on ylipainoisia jne. Mutta siis kyllähän tapahtumaa voi ja pitääkin pyrkiä parantamaan tässä tilanteessa, kun yleisömäärät ovat laskevassa trendissä - minä en vain ole ikinä kaivannut mitään ylimääräsiä hassutteluja, niin en ymmärrä niiden funktiota.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
No eihän se ottelutapahtuma kaksinen ole, mutta omasta mielestä se on periaatteessa aikas sama, mitä siellä touhutaan. Mulle itse peli on tärkeintä ja meen katsoon, kun Tappara pelaa. Kaikki muu oheispelleily on sitten se ja sama, kun kuitenkin erätauolla lähtee käytäville palloileen erilaisiin aktiviteetteihin.

Tässä kiteytyy suurelta osin se miksi kaikki 3000 maksanutta, tuulipukuista lippalakki-ihmistä ihmettelevät hallin väljyyttä. 70-80 -luvut ovat menneet. Nyt pitäisi saada kokonaisuus siihen kuosiin että sinne olisi tulossa kokonaisia perheitä = 4-5 lippua, pari fanituotetta, makkarat yms vs. vyölaukku-välikalja pystybaarissa.
Tuote pitää saada kuntoon. Ja se pitää sisällään kaiken saapumisesta kotiinlähtöön. Matsi itsessään on SE tapahtuma, mutta nykyään on tarjontaa ja kilpailua ihmisten vapaa-ajasta siihen malliin että 60-100€/ matsi (perhe) vatii muutakin kuin pelkkää jääkiekkoa.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Jotain pitäisi tehdä nopeasti, mutta mitä? Liian radikaaleja muutoskia ei kannta kerralla tehdä, ettei mennä ojasta allikkoon.

Liiga ei voi päättää nopealla aikataululla sarjan avaamisesta ja karsintojen palauttamisesta. Se oli niin julmetun kova arvovaltakolaus ja päitä putoaisi aivan varmasti. Oma selusta tullaa joka tapauksessa prio ykkösenä turvaamaan, eli on aihetta miettiä, mitä muuta olisi tehtävissä hyvin nopealla aikataululla.

Nykyinen vapaapudotus (olkoonkin, että osalla vain marginaalisia pudotuksia) ei voi jatkua. Osakeyhtiöiden on todella haastavaa budjetoida seuraavaan / seuraaviin kausiin tällaisessa tilanteessa. On luonnollisesti tällöin vähän tyhmemmänkin helppo laskea yhteenlaskuna, että budjetteja tullaan korjailemaan alaspäin -> taso heikkenee edelleen -> yleisökato lisääntyy -> mielenkiinto katoaa ja oravanpyörä on valmis.

En edes ala tarjoamaan mitään ratkaisuehdotusta, sillä turhanpäiväinen päteminen, ilman oikeaa ratkaisuehdotusta ei jalosta mitään. Jotain kyllä pitäisi tehdä todella nopeasti.

KooKoo ja Sport periaatteessa hyötyy tästä tilanteesta, kun omat pennoset on, mitä on, eikä juuri nyt parilla ekalla kaudella itse todennäköisesti menetetä yhtä paljon maksavia asiakkaita, kuin muut. Kiitos nousikiiman sekä sen, että ei ole vertailupohjaa kuten muilla heikkenevästä tuotteesta, eli laadukkaammista pelaajista, joita korvattu halvemmilla. Muut siis tulevat vastaan heikentämällä omaa toimintaansa, mutta onko tämäkään nyt mistään kotoisin ja pitkäaikaista? Eivät nämäkään jengit silti montaa vuotta tällä keppihevosella ratsasta.

Jotain siis todella tarvis tehdä ja vähä hätäseen. Mitä?!?
 

senilix

Jäsen
Lukon katsojakeskiarvo runkosarjassa kaudella 2013-14 oli 3762, tällä kaudella 3806. Eli ei merkittävää eroa.
Budjetti kummallakin kaudella 3850.
 

1000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara 2.0, Sasha & Patu
Tässä kiteytyy suurelta osin se miksi kaikki 3000 maksanutta, tuulipukuista lippalakki-ihmistä ihmettelevät hallin väljyyttä. 70-80 -luvut ovat menneet. Nyt pitäisi saada kokonaisuus siihen kuosiin että sinne olisi tulossa kokonaisia perheitä = 4-5 lippua, pari fanituotetta, makkarat yms vs. vyölaukku-välikalja pystybaarissa.
Tuote pitää saada kuntoon. Ja se pitää sisällään kaiken saapumisesta kotiinlähtöön. Matsi itsessään on SE tapahtuma, mutta nykyään on tarjontaa ja kilpailua ihmisten vapaa-ajasta siihen malliin että 60-100€/ matsi (perhe) vatii muutakin kuin pelkkää jääkiekkoa.

Mää en usko, että asia on ihan näin mustavalkoista. Kuitenkin kaudella 2012-2013 tehtiin yleisöennätys ja tästä on kulunut yksi kokonainen kausi ja jälkimmäinen on huipennuksessaan. Eiköhän nämä kaikki muuttujat: Jokerit, Ruutu.fi ja yleinen persaukisuus vaikuta tähän tämän kauden tilanteeseen. Toki voishan se olla toisin, jos siellä joku Jonne Aaron vetäisi erätauolla/ennen peliä keikkaa, katsomossa kiertäisi hodarimyyjät ja olisi läpsytyskilpailu, niin Hakametsäkin halkeis liitoksistaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös