Yleinen F1-keskustelu

  • 336 482
  • 2 123

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllähän tuo takavuosina on jo nähty, että isollakin budjetilla ja isoilla resursseilla mukaan tuleva talli ei saa rakennettua menestyvää tallia yhdessä, kahdessa eikä kolmessakaan vuodessa. Jos suunnitelma on se, että 2028 alkaisi Andrettin ja GM:n yhteistyö, niin kyllä he nyt olisivat siinä vaiheessa huomattavasti valmiimpia menestymään kun olisivat jo jokusen kauden ehtineet "harjoitella" vaikka siellä häntäjoukoissakin. Vaikka GM ihan varmasti mukaan lähtiessään laittaisi isosti paukkuja toimintaan, niin jos lähdetään liikkeelle ihan uudella tallilla ja ihan uudella voimayksiköllä, ensimmäiset kaudet mennee joka tapauksessa harjoitteluksi.

Ja ihan lähtökohtaisesti jo vierastan sitä ajatusta, että sarjasta on tullut tuollainen isojen ja rikkaiden salaseura, johon ei päästetä enää ketään mukaan jos ei ole riittävän kallis kello ranteessa ja mittatilauspuku päällä. F1:ssä on läpi sen koko historian ollut mukana pieniä talleja, osa on ollut ihan vitsejä, osa on ollut nopeita tähdenlentoja, osa on jäänyt pitkäksi aikaa häntäpäähän, osa onnistunut nousemaan sieltä huipulle. Kuten sanoit, niin jostakin pitää aloittaa ja jos se aloitus torpataan heti lähtökohtaisesti ajatuksella että et tuo riittävästi lisäarvoa, niin jotain on minusta pahasti pielessä. Peräjoukoissakin ajava talli tuo sillä tavalla lisäarvoa, että se saattaa tarjota jollekin kuljettajalle mahdollisuuden päästä ykkösiin ja näyttää kyntensä. Se tarjoaa kaksi kuljettajanpaikkaa, joita on jo nykyisellään minusta liian vähän. Ja se tarjoaa myös mahdollisuuksia yllätyksiin ja sitä kautta unohtumattomiin hetkiin, kun tuollainen häntäpään talli joskus yllättäen kokeekin jonkun menestyksen hetken. Muistan esim. takavuosina, miten tuntui aina hienolta kun joku Minardi pääsikin yllättäen pisteille ja koko tallin henkilökunta juhli raivokkaasti varikkosuoralla kuin olisivat voittaneet juuri mestaruuden.

Mutta eihän tuollaisia hetkiä enää tämän päivän F1:ssä arvosteta. Pääasia että ulkokuori kiiltää ja lompakot pullistelee rahaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Siinä mielessä Andrettin torppaaminen kismittää että antavat tuon Haasin keikkua tuolla "amerikkalaistallina" vaikka aika selvää on ettei Gene Haasilla ole enää innostusta lisätä paukkuja talliinsa.

Tietysti FOMille varmaankin olisi sopinut se että Andrettit olisivat ostaneet Haasin itselleen, koska tuo hylky tuli käytännössä siksi että tallit pelkäävät osuutensa palkintokakusta pienenevän uuden jakajan ilmestyessä osingoille.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mua kyllä jaksaa ihmetyttää miten tämä Andrettin sulkeminen pois toistaiseksi tulee jotenkin suurena yllätyksenä. Olivat siis tähtäämässä mukaan jo 2025 kaudelle ja vaikka auton kehitystyö olikin täydessä vauhdissa sekä henkilöstöä haalittu, niin takamatka muihin talleihin on silti todella iso. Mitä lisäarvoa joku peräjoukoissa ajeleva Andretti tuo sarjalle?

Jostainhan heidänkin toki pitää aloittaa ja ilmeisesti tuo toinen vuosi eli 2028 on täysin mahdollinen edelleen sarjaan liittymisen kannalta. Silloin olisivat kaiketi GM:n kanssa kimpassa, kun taas nyt joutuisivat vuokraamaan myllyn Renaultilta.
Itse ymmärrän kyllä periaatteessa muiden tallien näkökulman. Ovat laskeneet, että kun tulisi uusi talli jakamaan kakkua, pitäisi tuon tallin kyetä myös kasvattamaan sitä tarpeeksi, jotta tuo kompensoituisi. Ilmeisesti laskelmien mukaan tuo kompensoituminen tapahtuisi vasta siinä vaiheessa, kun GM olisi mukana.

Joka tapauksessa minun mielestäni päätös on silti väärä. Ensinnäkin formuloissa on nähty halki vuosien useita ajanjaksoja kun ruudukossa on ollut yli 20 autoa, eikä heikompi suorituskyky ole tähän asti määräänsä enempää haitannut. Lisäksi esimerkiksi sellaiset suurtallitkin kuten Super Aguri ja Minardi olivat kuitenkin talleja joiden autoilla on ajettu pisteille, mikä taas tuottaa hienoja tarinoita.

F1-historia tuntee totta kai myös vastakkaisia esimerkkejä uusista talleista, jotka ovat tulleet, olleet hännän huippuunsa, ja hävinneet. Tälläisten seulomisessa ei tietenkään ole mitään pahaa, mutta kovin moni asia ei tässä kohtaa viittaa tälläiseen Andrettin kohdalla. Lisäksi kulukatto ja tuulitunneli rajoitukset varmasti jossain vaiheessa auttamaan suorituskyvyn saavuttamisessa. Lisäksi jos puhutaan tallien suorituskyvystä, ja siitä tuoko se sarjalle mitään, tuleeko formuloihin myös joku pudotussysteemi? Mitähän esimerkiksi muutaman kauden takainen Venäjän lipun väreihin maalattu Haas-talli toi sarjalle ollessaan samalla ruudukon toiseksi huonoin auto? Wiliammsia voi sentään puolustaa perinteillä.

Ja ei en olisi itse potkimassa yhtään tallia pois sarjasta, vaan halusin kyseenalaistaa tuota perustetta. Jos itse saisin päättää, kaikille suhteellisen uskottaville talliprojekteille pitäisi minun mielestäni tarjota mahdollisuus kokeilla siipiään formuloissa, mutta toki osallistuminen voisi vaatia jonkinlaisen kynnysrahan, mikä karsisi kaikkein pahimmat helppoheikit pois. Joka tapauksessa nyt tämä näyttää, siltä kun kilpa-autoilun kuninkuusluokassa pelättäisiin kilpailua, tulee melkein mieleen näistä perusteluista eräs kotimainen jääkiekon ammattilaissarja
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
.

Ja ei en olisi itse potkimassa yhtään tallia pois sarjasta, vaan halusin kyseenalaistaa tuota perustetta. Jos itse saisin päättää, kaikille suhteellisen uskottaville talliprojekteille pitäisi minun mielestäni tarjota mahdollisuus kokeilla siipiään formuloissa, mutta toki osallistuminen voisi vaatia jonkinlaisen kynnysrahan, mikä karsisi kaikkein pahimmat helppoheikit pois. Joka tapauksessa nyt tämä näyttää, siltä kun kilpa-autoilun kuninkuusluokassa pelättäisiin kilpailua, tulee melkein mieleen näistä perusteluista eräs kotimainen jääkiekon ammattilaissarja

Olihan tuossa aiemmin esitetty että Andretti maksaa useamman sata miljoonaa(en muista oliko yksikkö euro vai dollari, rupla tuskin) muille talleille "kipurahaa" jos pääsee mukaan.

E: Toki tuossa on tietyllä tavalla myös taustalla Andrettien pelisilmän puute kun ovat valmistelleet talliaan. Michaelin väitetään käyttäytyneen "huonosti" kun pari vuotta takaperin kävi tapaamassa eri tallien johtohenkilöitä hakiessaan näiden tukea projektilleen. Lisäksi Marion ja Michaelin julkisuudessa viljelemät salaliittoteoriat siitä miksi Michaelin F1-ura tyssäsi: Bernie ja Ron Dennis halusivat Andrettien mukaan nolata Michaelin kaltaisen CART-tähden saadakseen juuri F1-mestari Mansellin kaapaneen CARTin näyttämään heikolta sarjalta. Tuokaan ei välttämättä ole sellaista julkisuutta mitä FOM-pomot haluavat.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olihan tuossa aiemmin esitetty että Andretti maksaa useamman sata miljoonaa(en muista oliko yksikkö euro vai dollari, rupla tuskin) muille talleille "kipurahaa" jos pääsee mukaan.
Onko heittää tälle jotain lähdettä? Siis ihan mielenkiinnosta, kun en muista asiasta lukeneeni. Onko siis niin, että Andretti on lupautunut maksamaan pyydetyt summat, vai oliko vain pyydetty tiettyjä rahoja, mihin Andretti ei ole välttämättä suostunut?
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko heittää tälle jotain lähdettä? Siis ihan mielenkiinnosta, kun en muista asiasta lukeneeni. Onko siis niin, että Andretti on lupautunut maksamaan pyydetyt summat, vai oliko vain pyydetty tiettyjä rahoja, mihin Andretti ei ole välttämättä suostunut?
Ilmeisesti ovat ihan tosi juttu. Ainakin tässä ESPN:nnän jutussa mainitaan nuo kipurahat
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ilmeisesti ovat ihan tosi juttu. Ainakin tässä ESPN:nnän jutussa mainitaan nuo kipurahat
Eli Andretti oli ilmeisesti lupautunut maksamaan sen 200 miljoonaa dollaria, mutta nykyisten tiimien mielestä summa on liian pieni.

Summahan kuulostaa maallikon näkökulmasta isolta, mutta tuossa kontekstissa se ei sitä välttämättä ole. Jossain määrin ymmärrän nykytiimien näkemyksen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Nyt on Skysportsilla jo varmana.
Äärimmäisen mielenkiintoinen siirto jos toteutuu. Vaikka nyt en Hamiltonista niin välitäkään, niin kyllähän tuo silti toisi valtavasti säpinää F1-maailmaan jos Hamilton menisi vielä lopettelemaan uransa Ferrarille, puhumattakaan sitten siitä että voittaisi vielä sen kahdeksannen mestaruutensa siellä. Jotenkin minulla on aina ollut sellainen tunne, että Hamilton jollain tasolla haluaisi uransa kruunuksi sen mestaruuden vielä Ferrarin nutussa ja mikäs sen maukkaampaa jos se olisi nimenomaan se kahdeksas mestaruus jolla noustaisiin Schumin ohi.

Onhan tämä Hamiltonin Ferrari-siirto ollut eräänlainen varikon kestohuhu jo ties miten kauan, mutta rehellisesti sanottuna en uskonut että se tulisi enää tässä vaiheessa toteutumaan. Miehellä on mittarissa nyt 39 vuotta, eli toki sinänsä tuossa voi olla vielä ihan hyviä kausia useampikin edessä vielä iän puolesta, esim. Fernando Alonso on 42-vuotias ja en näe että hänelläkään ikä on varsinaisesti mikään este. Pidän kuitenkin Hamiltonia vielä jollain tasolla lahjakkaampana kuskina, joten jos motivaatiota vaan löytyy ja italialaiset velttoperseet saadaan hommiin niin ihan hyvä yhdistelmä tässä voi olla. Hamilton saattaisi itse asiassa olla vaativana persoonana juuri se oikea täsmälääke mitä tuo talli kaipaa.

Olisihan se jollain tasolla ehkä vähän jopa turhankin elokuvamainen lopetus miehen uralle jos sieltä nyt kahdeksas pytty tulisi Ferrarilla, mutta toisaalta Hollywood tarvitsee esikuvia. Hamilton on muutenkin osannut aika hyvin haistella tulevaisuutta kun on tehnyt sopimuksia, joten saas nähdä miten tässä käy.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni erikoinen ajankohta tehdä ja julkistaa sopimus toiseen talliin, kun ei ole nähty vielä yhtään millainen Mersun iskukyky on tulevalla kaudella. Vai onko Lewis sitten nähnyt jotain, eikä usko Mersun parantavan?
 

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Vaikea uskoa, että Ferrari + Hamilton yhdistelmä tuottaisi menestymistä kuljettajien maailmanmestaruuteen asti. Ferrari ei ole näyttänyt mestaruustason tallilta siitä huolimatta että Vassuerin aikana suunta on näyttänyt parempaan päin. Hamiltonilla on sopimuksen alkaessa ikää 40 vuoden verran. Kaikista suurimpana tekijänä asiassa on kuitenkin tallien välinen kulttuuriero. Mercedes vaikuttaa olevan säntillisesti johdettu talli kun Ferrarilla sekoilu leimaa kaikkea toimintaa.
 

Puolueeton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Bull Racing
Eli Hamilton lähtee 40-vuotiaana omasta tallistaan joka on viimeisen kymmenen vuoden aikana rakentunut hänen ympärilleen toiseen talliin jossa tallikaverina olisi vastassa prime-leclerc? Arvostus se vaan nousee tätä lajin suurta legendaa kohtaan, ei ole kyllä uran aikana koskaan pelännyt haastetta, ihan ensimmäisestä kaudesta lähtien. Samaa ei voida sanoa kaikista mestareista.
 

Fresh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves


Sen verran tähän tartun että pitkäänhän on jo huhuttu Sainzin häippäisevän Alfa Romeolle/Sauberille/Stakelle/Audille tai mikä helvetti tuo nyt onkaan eli voi olla niinkin päin että Sainzin poistumisen myötä Ferrarille tullut tarve hankkia kuljettaja. Ferrarillahan sinänsä nyt hyvin pullat uunissa kun Hamilton skulaa tuossa pari vuotta ja sitten Bearmania kehiin.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Eli Hamilton lähtee 40-vuotiaana omasta tallistaan joka on viimeisen kymmenen vuoden aikana rakentunut hänen ympärilleen toiseen talliin jossa tallikaverina olisi vastassa prime-leclerc? Arvostus se vaan nousee tätä lajin suurta legendaa kohtaan, ei ole kyllä uran aikana koskaan pelännyt haastetta, ihan ensimmäisestä kaudesta lähtien. Samaa ei voida sanoa kaikista mestareista.

On tuossa varmaan taustalla sekin, että mies on kaiketi aina halunnut ajaa Ferrarilla, eli eräänlainen haaveen toteutuminen uran loppumetreillä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Eli Hamilton lähtee 40-vuotiaana omasta tallistaan joka on viimeisen kymmenen vuoden aikana rakentunut hänen ympärilleen toiseen talliin jossa tallikaverina olisi vastassa prime-leclerc? Arvostus se vaan nousee tätä lajin suurta legendaa kohtaan, ei ole kyllä uran aikana koskaan pelännyt haastetta, ihan ensimmäisestä kaudesta lähtien. Samaa ei voida sanoa kaikista mestareista.
Rehellisesti sanottuna en tuota "prime-Leclerciä" ihan hirmu suurena uhkana pidä.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Ohho! Päivällä kun luin ekaa kertaa asiasta, niin en meinannut uskoa tätä, mutta on se totta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös