Yleinen F1-keskustelu

  • 340 975
  • 2 144

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Näin viime yönä painajaisen, saattoi se toki enneunikin olla..

Oli japanin gp ja radan varsilla oli sellaset isot pyöreät futuristisen näköiset kamerat ja joku valkoinen auto (jotenkin mieleni ajatteli Tsunodaksi) ajoi sellaisen päältä. Tämän jälkeen helvetin iso paniikki ja katsojat jonnekin isoon rakennukseen sisälle koska keskellä rataa ollut iso minigun tyylinen ase rupesi automaattisesti tulittamaan.

Oletettavasti kuolin unessa koska heräsin sitten. Mietin vaan että aivot on kyllä aika jännät kapistukset kun tuollaista keksii päähän.

Oishan siinä aika raju ratkaisu ratarajojen ylittämiseen :D

Hetken asiaa pohdittuani unessa yhdistyi varmaan ukrainan ja Israel/Palestiina sotatilanne, tuleva gp viikonloppu, the expanse sarjan katselu ja yleinen unettomuus tätä ennen.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Se Nürren paalu olikin Frentzenin viimeinen "oho"-näyttö, kisassahan mies keskeytti kärkipaikalta outoon käyttäjävian ja teknikaalin (vittu mikä sana) yhdistelmään, minkä jälkeen Jordan ei enää koskaan noussut samalle tasolle kuin se kaudella 99 oli.

Jordan oli kyllä hieno talli. Kasvatti liudan hyviä kuljettajia isompiin ympyröihin ja pisti pitkään hanttiin huomattavasti varakkaammille talleille. Aika vain ajoi 2000-luvun autotehtaiden maihinnousussa auttamatta ohi.
Frentzenhän ajoi tuolla kaudella vahvasti, ja jos tuossa Nürren sadekisassa olisi maalin saakka päässyt voittajana, niin olisi ollut vain pari pistettä Häkkisen perässä ennen kahta viimeistä kisaa.

99-kaudella oli kyllä Mclarenilla ennusmerkit vuosituhannen alkuun jo vahvasti ilmoilla. Auto oli pääasiassa sarjan nopein, mutta kalusto tuntui hajoavan alle turhan usein. Tuosta pääsi sitten "nauttimaan" myös Kimi muutaman vuoden päästä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Osin totta taktiikoissa tämäkin, mutta oli niitäkin kisoja kun mersu varmisteli voittoa ottamalla Hamiltonille sen todennäköisemmän taktiikan ja Bottakselle sen toisen vaihtoehdon jos Hamiltonin taktiikka onkin väärä. Ei kyllä tainnut koskaan olla. Mikäs kisa se olikaan kun mentiin pehmeeltä pehmeelle ja lopussa sitten piti vaan käydä ottamassa rengassääntö, ja toki samassa nopein kierros mikä tuskin paljoa lohdutti menetetyssä skabassa. Kun kaikki odotti yhden stopin kisaa jo valmiiksi.

Silverstonessa oli tuollainen kisa, olisiko ollut 2019. Pari kierrosta Bottaksen stopin jälkeen nähtiin vielä turva-auto, jonka aikana Hamilton teki stopin (ja täytti samalla rengassäännön).
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Silverstonessa oli tuollainen kisa, olisiko ollut 2019. Pari kierrosta Bottaksen stopin jälkeen nähtiin vielä turva-auto, jonka aikana Hamilton teki stopin (ja täytti samalla rengassäännön).
Muistaakseni ylipäätään taisi Bottaksen "haastajavuosina" olla useampi kisa, jolloin Hamilton selkeästi hyötyi turva-autosta varikkotaktiikan suhteen. En siis missään nimessä väitä, että Bottas olisi Hamilton tasoinen kuljettaja, mutta olihan noina vuosina kaikki sattumatkin täysin kaverin puolella. Klassikkona tämä Silverstonen kisa, jossa ensin Bottaksen rengas puhkesi ja hän jäi pisteiden ulkopuolelle, Hamilton vastaavasti nilkutti voittajana maaliin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Massiivinen uutinen. Se viimeinenkin iso poika on "oikeasti" tulossa formuloihin eikä vain nimisponsorina. Samalla GM:n ilmoitus lyö paljon painetta Andrettin perheen projektia vastustavien tiimien suuntaan; F1 haluaa kasvaa jenkeissä ja mikäpäs sitä kasvattaisi paremmin kuin Team 'Murica.

Toivottavasti ratkaisu löytyy ja Andretti saadaan gridille.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups

Massiivinen uutinen. Se viimeinenkin iso poika on "oikeasti" tulossa formuloihin eikä vain nimisponsorina. Samalla GM:n ilmoitus lyö paljon painetta Andrettin perheen projektia vastustavien tiimien suuntaan; F1 haluaa kasvaa jenkeissä ja mikäpäs sitä kasvattaisi paremmin kuin Team 'Murica.

Toivottavasti ratkaisu löytyy ja Andretti saadaan gridille.

Tämähän on kuin suoraan liigan pelikirjasta. Uusia tulokkaita ei hiekkalaatikkoon haluta mutta miljoonia kun tarpeeksi ladotaan pöydälle niin voidaan harkita
 
Onkohan tuolla kenelläkään muilla liian läheisiä "yhteyksiä" F1-tallin ja F1G:n välillä?

 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aika jännästi muut tallit ovat julkaisseet tiedotteen etteivät ole valittaneet FIA:lle Suzie Wolffista, ja saavat näin Red Bullin (ja Alpha Taurin, sekä Aston Martinin?) näyttämään vähän sovinisteilta mänttipäiltä?
Mitähän tässäkin takana.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Aika jännästi muut tallit ovat julkaisseet tiedotteen etteivät ole valittaneet FIA:lle Suzie Wolffista, ja saavat näin Red Bullin (ja Alpha Taurin, sekä Aston Martinin?) näyttämään vähän sovinisteilta mänttipäiltä?
Mitähän tässäkin takana.











 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Höhö, ei löydy instagramista noita. Entistä suuremmalla syyllä ihmettelen että mikä homma, jos kerran tallit eivät ole valittaneet.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
En tiedä oliko jo mainittu täällä, mutta laittakaapa Bernie Ecclestone -dokkarisarja "Lucky" Viaplayltä katseluun.

Aivan jäätävän hienoa settiä formuloiden historiasta Bernien silmin nähtynä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
McLarenin tallipäällikkö Andrea Stella ei näe Hamiltonia varteenotettavana haastajana Verstappenille. Hän nostaa Lando Norrisin ja Fernando Alonson Verstappenin haastajiksi. Toki tulokulma pitää huomioida.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
F1-kauden kolarikustannukset julki

Mikäli artikkelissa jotain perää on, niin ihan hyvää tekemistä Valtterilta romupuolen hommissa. Toki noin hitaalla autolla on enemmän aikaa välttää virheitä, mutta silti juuri pienille talleille ihan arvokasta saada kuljettaja, joka pääasiassa tuo auton ehjänä maaliin. Esimerkiksi pahimmista kilpakumppaneista Haasilla meni tuplasumma romuralliin kuin Alfalla ja Williamsilla yli kolminkertaisesti.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Ihan mielenkiintoinen F1-dokumenttisarja Ecclestonen näkökulmasta. Omasta näkökulmastani mies oli todella ylimielinen kusipää. Silti hyvin tehty dokkari Lucky! (TV Series 2022) ⭐ 8.4 | Documentary, Biography, History

Viaplay, torstaisin uudet jaksot. Ensiviikolla viimeinen jakso. Sarja kertoo F1 historian Ecclestonen näkökulmasta. Itse tykkään. Vaikka tyyppi oli/on vieläkin ahne kusipää, hän loi nykyisen Formulan.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Facessa tuli vastaan animaatio ensi kauden kisoista ympäri maailmaa... Onhan tuossa matkustamista ihan saatanasti...

linkki
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Oikeastihan matkustamista on vieläkin enemmän, kun tuo on tehty käytännössä sillä, että ei käydä yhdeksään kuukauteen kertaakaan kotona.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mietin että meneeköhän tuokin vielä formuloissa kohta samanlaiseksi kun rallissa että siellä esimerkiksi Alonso käy vetämässä Euroopan kisoja ja sitten joku nuorempi kuski vetää sitten loput.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Mietin että meneeköhän tuokin vielä formuloissa kohta samanlaiseksi kun rallissa että siellä esimerkiksi Alonso käy vetämässä Euroopan kisoja ja sitten joku nuorempi kuski vetää sitten loput.
Jotenkin hankala uskoa mutta sinällään kiinnostava idea jos meillä on esim kolme kisaa kolmeen viikkoon mallia öljyrahanpesu ihmisoikeuspoljenta ja muuten vaan roskavaltio kolmantena niin siinä esim keskimmäinen kisa menis jollekin varakuljettajalle. Jos siellä on kalenterissa joku tripla Saudi-Arabia Qatar UAE tai vastaavaa niin jollain kaverilla voi olla motivaation kanssa hankalaa
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mietin että meneeköhän tuokin vielä formuloissa kohta samanlaiseksi kun rallissa että siellä esimerkiksi Alonso käy vetämässä Euroopan kisoja ja sitten joku nuorempi kuski vetää sitten loput.
Rallissa taitaa mennä niin, että kokeneet konkarit vetää sora- tai asfalttirallit ja joku muu ajelee sitten toiset mitkä ei itseä niin kiinnosta. Formuloissa vastaavaa jaottelua ei ole, mutta tuo ihmisoikeusnäkökulma voisi toki olla yksi. Toki esim Lewis on käyttänyt nuo tilaisuudet hyödyksi ajamalla sateenkaarikypärällä, mutta onko se sitten parempi kuin boikotointi?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oikeastihan matkustamista on vieläkin enemmän, kun tuo on tehty käytännössä sillä, että ei käydä yhdeksään kuukauteen kertaakaan kotona.
Siis tuossahan mallinnetaan kaluston siirtämistä, ei ihmisten. Tietääkseni niitä ei juuri koskaan viedä välissä muualle, vaan menevät oikeasti suoraan kisapaikalta toiselle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Rallissa taitaa mennä niin, että kokeneet konkarit vetää sora- tai asfalttirallit ja joku muu ajelee sitten toiset mitkä ei itseä niin kiinnosta. Formuloissa vastaavaa jaottelua ei ole, mutta tuo ihmisoikeusnäkökulma voisi toki olla yksi. Toki esim Lewis on käyttänyt nuo tilaisuudet hyödyksi ajamalla sateenkaarikypärällä, mutta onko se sitten parempi kuin boikotointi?

Ei taida ainakaan sitten Lewiksellä riittää Maxia vastaan, jos alkaa kisoja jättään väliin, boikotoidakseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös