Westerlundin aika alkaa

  • 44 345
  • 288

jasa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Montreal Canadiens, Ajax, Liverpool
The very last chance

Nyt ne tosipelit sitten alkaa ja viimeinen mahdollisuus Selänteellä, Nummisella, Koivulla, Lehtisellä etc.. voittaa arvokisoissa kultaa. Etenkin Selänteen ja Nummisen uskon pelaavan viimeisiä kisoja. Venäjä on paha vastus ja saattaa olla että uusi venäläinen kiekkodynastia on astumassa esiin. Toivon kuitenkin, että pappaosastomme kykenee pysäyttämään venäjän nuoret Malkin, Ovetshkin, Datsyuk, Kovalchuk jne.. Uskon, että Niittymäki tekee sen mihin Kipru ei World Cupissa kyennyt eli johdattaa Suomen historian ensimmäiseen todelliseen arvomitaliin. Selänteen on vihdoin aika poistaa otsastaan luuserin leima ja ratkaista seuraavat pelit.
 

manu 17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Canadiens, K-Vantaa, Arsenal
Anteeksi Erkka?

Olen anteeksi pyynnön velkaa kun olen haukkunut harjoittamaasi pelitapaa.Luojan kiitos olet unohtanut laidassa kiekon kuskaamisen.Jos olet Jokereiden seuraava valmentaja,jatka samalla pelityylillä.
 

scholl

Jäsen
manu 17 kirjoitti:
Olen anteeksi pyynnön velkaa kun olen haukkunut harjoittamaasi pelitapaa.Luojan kiitos olet unohtanut laidassa kiekon kuskaamisen.Jos olet Jokereiden seuraava valmentaja,jatka samalla pelityylillä.

Jos Suomi voittaa kultaa niin eiköhän Vierumäen urheiluopiston olisi syytä saada valtavan iso erkkapatsas (=suomeksi pystyssä oleva eristysnauharulla, vrt. Keskisen hevosenkenkää.)
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Karzan kirjoitti:
Kuka muuten tällä hetkellä kaipaa raatoa penkin taakse?

Minä ainakin. Suomen peli johtoasemassa USA:ta vastaan oli taas sitä samaa peruuttelua kuin ennenkin. Summanen vei joukkueensa WC turnauksessa finaaliin. Pahoin pelkään, ettei vastaavaa Torinossa nähdä.
 

lihaani

Jäsen
Hartza kirjoitti:
Minä ainakin. Suomen peli johtoasemassa USA:ta vastaan oli taas sitä samaa peruuttelua kuin ennenkin. Summanen vei joukkueensa WC turnauksessa finaaliin. Pahoin pelkään, ettei vastaavaa Torinossa nähdä.

Muistatko, millainen oli puoliväleräpeli WC-04:ssä Saksaa vastaan?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen kritisoinut Summasen potkuja koska minusta on outoa antaa potkut menestyvälle valmentajalla toisarvoisen arvovalta-kiistan takia, mutta jos Westerlundkin menestyy niin tilannehan on hyvä eikä muutoksiin ole tarvetta (toivottavasti ei siis hänkään astu Kummolan herkille varpaille). Turnaus on vielä kesken, mutta jo nyt jälki on ollut äärimmäisen hienoa.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
mjr kirjoitti:
Olen kritisoinut Summasen potkuja koska minusta on outoa antaa potkut menestyvälle valmentajalla toisarvoisen arvovalta-kiistan takia, mutta jos Westerlundkin menestyy niin tilannehan on hyvä eikä muutoksiin ole tarvetta (toivottavasti ei siis hänkään astu Kummolan herkille varpaille). Turnaus on vielä kesken, mutta jo nyt jälki on ollut äärimmäisen hienoa.

Olikohan siinä kyse vain "toisarvoisesta arvovaltakiistasta"? Minä en tiedä ja uskon erottamisen taustalla olleen vähän isomman mittakaavan asiat.

Onnittelut milnultakin Erkalle jo tämänastisesta saavurtuksesta, toivottavasti jatko on yhtä hyvää.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Artsi kirjoitti:
Olikohan siinä kyse vain "toisarvoisesta arvovaltakiistasta"? Minä en tiedä ja uskon erottamisen taustalla olleen vähän isomman mittakaavan asiat.

No, en ole pirullakaan mitään muuta järjellistä selitystä löytänyt - Summanen vaati asioita, jotka eivät ilmeisesti olleet järkeviä (koska Kummolan arvovalta on mikä on), mutta oli sitten jo aika vauhtia perääntymässä, kun kävi ilmi että lähtö olisi tulossa. Tässä vaiheessa viimeistään olisi minusta kannattanut sopia hienosti menestyneen valmentajan kanssa. Toki nyt kun odotellaan puhtaan pelin jälkeen Torinon välieriä, saattaa koko saaga päättyä joka tapauksessa erittäinkin hyvin.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Mielenkiintoinen persoona on Erkka Westerlund. Mahtaakohan oikein kukaan jääkiekkomaailmassa tuntea syvemmin tätä huipputeoreetikkoa, -valmentajaa ja -johtajaa? Torinon tämän hetkisen menestyksen jälkeen nuo luonnehdinnat eivät liene ylilyöntejä.
Pitkä valmentajaura SM-liigassa JYP:ssä ja Lukossa eivät vielä tuoneet mainittavaa menestystä tälle ulospäin tasaiselle ja hiljaiselle miehelle. Kiekkomaailmassa liikkuvien huhujen mukaan varsinkin Urpo Helkovaaran antamat potkut JYP:stä katkeroittivat Erkan mielen.
Työ Jääkiekkoliitossa antoi mahdollisuuden tutkia teoreettisesti jääkiekkoa pelinä. Syntyi kiekkoprofessori.
Minulle oli aikoinaan yllätys, että kaksi niin erilaista persoonaa Westerlund ja Summanen lyöttäytyivät yhteen ja nostivat ensin HIFK:n ja sitten Jokerit takaisin SM-liigan mestareiksi. Jokerit sai tosin mestaruutensa, kun Summanen jäi päävalmentajaksi ja Erkka siirtyi Vierumäelle tutkijankammioonsa.
Rauhallinen ja hillitty Westerlund ja varsinkin alkuaikoina 2-valmentajana tunteikkaasti vaihtoaitiossa esiintyvä Summanen oli epäsuhtaiselta vaikuttanut valmentajakaksikko. Hyvin eriskummallinen parivaljakko oli syntynyt kehittämään Suomen jääkiekkoa ja viemään sitä pelillisesti eteenpäin.
WC 2004 ja hopea sieltä oli parivaljakon, jossa roolit olivat nyt toisinpäin, siihen astisen yhteistyön suurin saavutus. Mielestäni se oli vielä koko Suomen jääkiekkoilun suurin menestys siihen asti. WC-hopea pelattiin vielä jääkiekon vahvimmalla alueella Pohjois-Amerikassa.
WC 2004 jälkeisistä tapahtumista on sitten kirjoitettu ehkä enemmän kuin mistään muusta suomalaiseen jääkiekkoon liittyvästä asiasta. Summanen päätyi kirjoittamaan kirjan. Westerlund ei ole vielä julkisuudessa moittinut Summasen toimintaa vaan on tasaisella, hiljaisella äänellä kertonut Ramin tehneen ison työn WC 2004 saavutuksen eteen.
Westerlund joutui äärimmäisiin paineisiin tultuaan valituksi pitkäaikaisen työtoverinsa työnjatkajaksi. Huonosti menneet ETH-turnaukset ja tappio rangaistuslaukauskisan jälkeen Venäjälle MM-kisojen puolivälierässä nostattivat kovan arvostelun Westerlundin valmentaja- ja johtajataitoja kohtaan. Mies lienee ollut henkisesti äärirajoilla, kun taustalla velloi koko ajan Summasen potkuista syntynyt kiivas keskustelu.
Westerlund otti johtajuuden käsiinsä viime hetkellä juuri ennen Torinon olympiakisoja. Westerlundille poikkeuksellisella tavalla hän antoi ymmärtää, ettei hyväksynyt NHL-pelaajien kieltäytymisiä ja samalla isoja peliminuutteja NHL-joukkueissaan. Tässä Kalervo Kummola tuki Westerlundin julkituloa.
Torinon stretegian Erkka kertoi taas ilmeettömästi: Hän on luonut pelisysteemin ja toimittanut aineistoa etukäteen Torinoon valituille pelaajille. Joukkueen sisäinen johtajuus ja henkinen lataus lähtee määrätyistä runkopelaajista käsin. Usko joukkueen pärjäämiselle oli vankkumaton.

Vielä yksi askel on ottamatta. Jatketaan Erkasta olympialaisten finaaliottelun jälkeen, mutta jo nyt hän on Suomen jääkiekkoilun yksi suurimmista vaikuttajista.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen anteeksipyynnön velkaa.

Kirjoitin että tiettyjen pelaajien viimeisen mahdollisuuden pilaa muovailuvahasta väsätty teoreetikko. Kävi finaalissa miten tahansa, olin väärässä. Ei Erkka edelleenkään aitiossa sätki eikä meuhkaa, mutta silti teoriat ovat siirtyneet kentälle ihailtavalla tavalla.

Pelaajiin luottaminen on osoittautunut olevan kullanarvoinen veto. Jos Suomi pelaa yhtä kurinalaisesti kuin eilen, Ruotsi on vailla mahdollisuuksia. Enpä olisi uskonut ennen turnausta että pääsen kirjoittamaan näin.

On muuten helvetin hienoa olla väärässä!
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ex kirjoitti:
Olen anteeksipyynnön velkaa.

Kirjoitin että tiettyjen pelaajien viimeisen mahdollisuuden pilaa muovailuvahasta väsätty teoreetikko. Kävi finaalissa miten tahansa, olin väärässä. Ei Erkka edelleenkään aitiossa sätki eikä meuhkaa, mutta silti teoriat ovat siirtyneet kentälle ihailtavalla tavalla.

Pelaajiin luottaminen on osoittautunut olevan kullanarvoinen veto. Jos Suomi pelaa yhtä kurinalaisesti kuin eilen, Ruotsi on vailla mahdollisuuksia. Enpä olisi uskonut ennen turnausta että pääsen kirjoittamaan näin.

On muuten helvetin hienoa olla väärässä!

Kyllä urheilussakin voi ja pitää siirtyä nykypäivään, missä hyvä johtaja johtaa ryhmäänsä luomalla oikeanlaisen strategian ja antamalla vastuuta alaisilleen. Tässäkin tapauksessa pitää nostaa Koskela-Lammio parivaljakko esiin Tuntemattomasta sotilaasta. Itse en ainakaan työssäni viitsisi katsella kovinkaan pitkään huutavaa ja vittuilevaa pomoa.

Tämän menestyksen myötä Erkan auktoriteetti kasvaa jälleen merkittävästi ja jatkossa hänen ohjeitaan kuunnellaan vieläkin tarkemmin korvin pelaajien keskuudessa. Hienoa Erkka ja hienoa koko Suomen joukkue.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Brett kirjoitti:
Hyvin on Westerlund Suomen peräsimessä ainakin näissä MM-kisoissa tuloksellisesti ja suurimmaksi osaksi pelillisestikin pärjännyt. Suomen heikolla materiaalilla on lähes kaadettu vahvat USA ja Kanada, se kertokoon jo jotakin. Heikompia maita vastaan on oltu tiukemmilla, mutta niin ne ovat muutkin olleet kun puutavaraa satelee ja sääntöjen rajamailla 6 kaverilla tukitaan maalinsuu.

Puolivälierässä tulee hyvin suurella todennäköisyydellä noutaja, mutta jos säkä kävisi ja jatkoon mentäisiin, Westerlund olisi kuningas ja huippuvalmentaja, kuten mm. eräät Kari etunimen omaat Heikkilä ja Jalonenkin, kun sattuivat oikeaan aikaan olemaan Suomen parhaan joukkueen penkin takana. Yhtä hyvin siellä olisi voinut olla kuka tahansa suomalainen valmentaja. Meinaan molemmat Karit olivat näissä samoissa tulosten ja parin pelin perusteella johtopäätöksiä tekevien joukoissa pilkankohteita ennen mestaruuksiaan.

Monesti on parista pelistä kiinni huippuvalmentajan ja entisen surkean valmentajan ero. Esimerkkinä mm. Aravirrasta on tullut kahden erän takia "entinen" valmentaja asiantuntijapiireissä. Toki hän HIFK:n ja A-Maajoukkueen entinen valmentaja onkin, mutta ei silti mitenkään sen "entisempi" kuin ennenkään.

Nonniin. Hannu Aravirta ja Erkka Westerlund ovat huippu/super-valmentajia jälleen ja Raimo Summanen sekä Kari Heikkilä ovat epäonnistunut täydellisesti Bluesissa. Summasen ja Heikkilän aika on siis ohi ja Erkka Westerlund on nyt parissa viikossa kehittynyt huippuvalmentajaksi. Eiks niin ? Ennen Torinon kisoja Erkka oli valmentaja, jonka ollessa Suomen peräsimessä menestystä ei voinut koskaan tulla. Kuinkas nyt kävikään ? Suomella edes paras joukkue kisoissa. Hah.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Westerlund jatkaa päävalmentajana

Juuri äsken kertoi Kalervo Kummola Jussi Saarisen haastattelussa, että Jäkiekkoliiton liittohallitus on kiinnostunut jatkamaan Erkka Westerlundin ja muun valmennustiimin sopimuksia tämän kevään jälkeen. Westerlundin kanssa on sovittu, että sopimusasiassa istutaan ensi viikolla alas.
Torinon vähintään hopeaa Kummola pitää Suomen jääkiekkoilun kovimpana saavutuksena ennen WC 2004:n hopeaa ja sitten tulee tärkeänä saavutuksena 1995 MM-kulta. Kummola piti eilistä Venäjä-peliä Suomen kaikkien aikojen tasapainoisimpana pelinä, josta hän antoi pelaajille ja valmennusjohdolle täyden tunnustuksen.
 

Patajukuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Perinteiset kilpaurheiluseurat
Jos, Westerlundin sopimusta, niin on kumma! Jos valmentajaa vaihdetaan vähän väliä joukkueen, kuin joukkueen on vaikea pelata. Itse uskoisin, sen näkyvän vielä helpommin maajoukkueessa. Westerlund ja muu valmennusjohto on tehny hyvää työtä, vaikka Kurrin sun muiden roolista on keskusteltu. Oma mielipiteeni asiaan on, valmennusjohdolle jatkopahvit ja hopeakahvit aina seuraaviin olympialaisiin asti.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös