Viskin ystävät

  • 546 219
  • 2 043
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Voimakkaasti savuisten (Laphroaig, Lagavulin) ystäville suosittelen tutustumista viskiin nimeltä Ardbeg 10yo.

Taattua Islay laatua. Ne kanttaa kyllä kahlata kaikki läpi. Saman tyyppisiä ovat Laphroaig ja Lagavulin (kuin Ardbeg siis), eli ns. saaren eteläiset tislaamojen viskit. Pohjoisosan tislaamojen Bunnahabhain, Bowmore, Caol Ila ja Bruichladdich on hieman kevyemmän makusia.

Yhtäkaikki, yhdenkään näistä ostamalla ei voi mennä vikaan, jos vähääkään skottilaisesta pitää.
 

Jne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal FC, Florida Panthers
Itse en nuoren ikäni takia ole kauheasti ehtinyt maistella. Kesällä olin Espanjassa ja importasin sieltä Jack Daniel'sia. Kyllähän se kurkusta alas menee! En oikeestaan muita ole maistanut kuin tuota kyseistä Tennessee viskiä ja sitten Jim Beam-bourbonia joskus baarissa. Aloitinko ns. oikeasta päästä? Muiden mielipiteet kyseisistä viskeistä?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse en nuoren ikäni takia ole kauheasti ehtinyt maistella. Kesällä olin Espanjassa ja importasin sieltä Jack Daniel'sia. Kyllähän se kurkusta alas menee! En oikeestaan muita ole maistanut kuin tuota kyseistä Tennessee viskiä ja sitten Jim Beam-bourbonia joskus baarissa. Aloitinko ns. oikeasta päästä? Muiden mielipiteet kyseisistä viskeistä?

Nuohan ovat molemmat bourbonia ja näin ollen järkyttävää kuraa. Irkkuviskeillä on helppo harjoitella ja sen jälkeen kokeilla Speyjoen alueelta tulevia Single Malt viskejä. Saarelaisviskejä kannattaa koittaa sitten vasta myöhemmin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Itse en nuoren ikäni takia ole kauheasti ehtinyt maistella. Kesällä olin Espanjassa ja importasin sieltä Jack Daniel'sia. Kyllähän se kurkusta alas menee! En oikeestaan muita ole maistanut kuin tuota kyseistä Tennessee viskiä ja sitten Jim Beam-bourbonia joskus baarissa. Aloitinko ns. oikeasta päästä? Muiden mielipiteet kyseisistä viskeistä?

Ameriikkalaisia, eli makeahkoja. On oikeastaan aika eri ainetta kuin skottiviskit. "Koulukunta" ero josta sopii kiistellä ja loppujen lopuksi päädytään skoolamaan irkkuviskillä ;-)

eikös se yleensä näin mee, heh :-)
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nuohan ovat molemmat bourbonia ja näin ollen järkyttävää kuraa. Irkkuviskeillä on helppo harjoitella ja sen jälkeen kokeilla Speyjoen alueelta tulevia Single Malt viskejä. Saarelaisviskejä kannattaa koittaa sitten vasta myöhemmin.

Jack Daniels ei ole bourbonia, vaan juurikin Tennesee Whiskeyä kuten mainittiinkin.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Okei, suositelkaa viskiä hintaluokassa max 40 euroa.
Vaatimukset: "Helppo" juoda.
Irkuista Black Bush, Bushmillsin 10 vee ja Jameson on n. 30-35€ luokassa. Blendedeistä Chivas Regal ja Johnnie Walkerin mustaleima ovat kanssa mukiinmeneviä. Kunnon mallasviskejä tuolla hinnalla saa vaikka Glenfiddichiä, Laphroaigia tai Glenlivetiä. Itse pidän Glenfiddichistä, mutta persreikänsä kullakin.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Irkuista Black Bush, Bushmillsin 10 vee ja Jameson on n. 30-35€ luokassa. Blendedeistä Chivas Regal ja Johnnie Walkerin mustaleima ovat kanssa mukiinmeneviä. Kunnon mallasviskejä tuolla hinnalla saa vaikka Glenfiddichiä, Laphroaigia tai Glenlivetiä. Itse pidän Glenfiddichistä, mutta persreikänsä kullakin.

Kiitoksia. Eiköhän tuolla listalla pärjätä. Taidan taiputa tuohon persreikään.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ostin äskettäin pullon Bowmoren 12-vuotiasta. Ardbegia oli tarkoitus ostaa, mutta jostain syystä päädyin tuohon Bowmoreen. Ongelma on juoman pistävä maku, joka ainakin selvään päähän maistellessa häiritsee voimakkaasti. Jälkimaku on äärimmäisen mukavan savuinen, jostä pidän, mutta tuo pistävyys pitäisi saada jollain taitettua. Onko kellään foorumin viskisiepolla kokemuksia/ehdotuksia pistävyyden poistamiseksi? Vesi ei ainakaan toiminut. Vei hyvät savun maut pois, mutta pistävyys jäi. Tällä hetkellä vaikuttaa huonolta ostokselta.
 

J.Petke

Jäsen
Ostin äskettäin pullon Bowmoren 12-vuotiasta. Ardbegia oli tarkoitus ostaa, mutta jostain syystä päädyin tuohon Bowmoreen. Ongelma on juoman pistävä maku, joka ainakin selvään päähän maistellessa häiritsee voimakkaasti. Jälkimaku on äärimmäisen mukavan savuinen, jostä pidän, mutta tuo pistävyys pitäisi saada jollain taitettua. Onko kellään foorumin viskisiepolla kokemuksia/ehdotuksia pistävyyden poistamiseksi? Vesi ei ainakaan toiminut. Vei hyvät savun maut pois, mutta pistävyys jäi. Tällä hetkellä vaikuttaa huonolta ostokselta.

Ota kolmas.
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Mitä mieltä Speyburn 10y Single malt viskistä. Kävin alkossa ja otin pullollisen tuota nektaria "heräteostoksena". Mielestäni varsin maukasta tavaraa, jossa vähäsen savunmakuakin mukana, josta pidän. 0,7l pullo maksoi n. 25€, hintalaatusuhde on hyvinkin kohdillaan.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
...loppujen lopuksi päädytään skoolamaan irkkuviskillä ;-)

Niin kauan kun pysytään perustasolla, eli ei mennä single malteihin, niin irkut pääsääntöisesti pesee skotit, ja kaikki muutkin. Yksittäisiä poikkeuksia tietenkin aina löytyy, mutta tästä on hyvä lähteä.

Single malteihin siirryttäessä homma muuttuukin sitten makuasioista keskusteluksi ja makujahan on jokaisella omansa.
 
Tuli äsken korkattua laivalta ostettu Laphroaig Quarter Cask pullo ja eihän tuo missään nimessä huonoa ollut. Erittäin voimakas savun maku miellytti ja 48 prosenttisena tuo rupeaa humisemaan nopeasti päässäkin. Ei taida enempää viitsiä tänään ottaa ;-)
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Pikkujouluristeilyltä tarttui mukaan 0.7l Glenfiddich 18yo Ancient Reserve ja sen mukana 0.2l Glenfiddich 15 yo pikkupullo.

Nyt löytyy sitten hyllystä 12,15 ja 18 vuotiasta, joten vertailuiltoja pääsee pitämään. Olen tykästynyt tuohon Glenfiddichiin ja vaikka tarkoitus oli ostaa jotain muuta, niin sen kanssahan sitä sitten kaupasta ulos tultiin. Ensi kerralla siten jotain muuta.

Niin ja olihan se pakko alkumatkasta maistaa lasillinen paljon kehuttua J.W Blue Labelia. JA olihan se juurikin niin hyvää kun on kehuttu. Joskus joutuu kyllä itseään hemmottelemaan pullolla sinistä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Pikkujouluristeilyltä tarttui mukaan 0.7l Glenfiddich 18yo Ancient Reserve ja sen mukana 0.2l Glenfiddich 15 yo pikkupullo.

Nyt löytyy sitten hyllystä 12,15 ja 18 vuotiasta, joten vertailuiltoja pääsee pitämään. Olen tykästynyt tuohon Glenfiddichiin ja vaikka tarkoitus oli ostaa jotain muuta, niin sen kanssahan sitä sitten kaupasta ulos tultiin. Ensi kerralla siten jotain muuta.

Niin ja olihan se pakko alkumatkasta maistaa lasillinen paljon kehuttua J.W Blue Labelia. JA olihan se juurikin niin hyvää kun on kehuttu. Joskus joutuu kyllä itseään hemmottelemaan pullolla sinistä.

Kyllähän tuo Glenikin on kuin linnunmaitoa mutta jos suositella saapi niin Lagavulin on se mitä kannattaa kokeilla. Lähes samaan pääsee selvästi halvemmalla Laphroaigilla. Ja unohda nuo Johnnie Walkerit jos viskistä haluat nauttia.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Kyllähän tuo Glenikin on kuin linnunmaitoa mutta jos suositella saapi niin Lagavulin on se mitä kannattaa kokeilla. Lähes samaan pääsee selvästi halvemmalla Laphroaigilla.
Juu, itse asiassa pullo Lagavulinia oli jo hyppysissä, mutta näin tällä kertaa. Seuraavana sitten.

Ja unohda nuo Johnnie Walkerit jos viskistä haluat nauttia.
Juu, en juurikaan J.W:riin tutustunut, poislukien punainen. Mutta ihan mielenkiinnosta tuli sinistä maistettua ja täytyy myöntää että pidin.

Ja sen verran vähän olen vasta viskejä maistellut, että hienoja hetkiä on vielä paljon edessä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ja sen verran vähän olen vasta viskejä maistellut, että hienoja hetkiä on vielä paljon edessä.

Hienoja hetkiä (ja retkiä) on vielä edessäsi, ja kaikkea kannattaa toki kokeilla, se on selvää. Kyllä tällä(kin) rintamalla tutkittavaa riittää varmasti meille kaikille. Tällä alalla tuskin koskaan valmistuu...
 

J.Petke

Jäsen
Nyt löytyy sitten hyllystä 12,15 ja 18 vuotiasta, joten vertailuiltoja pääsee pitämään. Olen tykästynyt tuohon Glenfiddichiin ja vaikka tarkoitus oli ostaa jotain muuta, niin sen kanssahan sitä sitten kaupasta ulos tultiin. Ensi kerralla siten jotain muuta.

Seuraavaksi sitten Glenin 30v. Loistokamaa, pehmeämpää ei ole.

Kyllähän tuo Glenikin on kuin linnunmaitoa mutta jos suositella saapi niin Lagavulin on se mitä kannattaa kokeilla. Lähes samaan pääsee selvästi halvemmalla Laphroaigilla. Ja unohda nuo Johnnie Walkerit jos viskistä haluat nauttia.

Kyllä mielestäni Laphroigh ja Lagavulin on savuisissa viskeissä aika kaukana toisistaan. Lagavulinin tervaisuudelle ja pehmeydelle ei kyllä Laphroigh pärjää. Laphroigh on niin paljon "turveisempi" kuin Lagavulin ja jotenkin kitkerämpi. Maistoin laivalla ollessani myös Laphroighin Quarter Cask-viskiä ja se oli kyllä mielestäni paljon parempaa kuin tavallinen, tosin en tiedä johtuiko se humalan asteesta vai uutuuden viehätyksestä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Seuraavaksi sitten Glenin 30v. Loistokamaa, pehmeämpää ei ole.



Kyllä mielestäni Laphroigh ja Lagavulin on savuisissa viskeissä aika kaukana toisistaan. Lagavulinin tervaisuudelle ja pehmeydelle ei kyllä Laphroigh pärjää. Laphroigh on niin paljon "turveisempi" kuin Lagavulin ja jotenkin kitkerämpi. Maistoin laivalla ollessani myös Laphroighin Quarter Cask-viskiä ja se oli kyllä mielestäni paljon parempaa kuin tavallinen, tosin en tiedä johtuiko se humalan asteesta vai uutuuden viehätyksestä.

Olen aika pitkälti samaa mieltä kanssasi mutta kysymykseni kuuluukin, onko tämä makuero myös tuon hintaeron väärti? Ihmiselle, joka haluaa tutustua Island Malt -viskeihin suosittelisin molempien kokeilua. Sanottakoon vielä, että olen syntymästäni saakka kylpenyt savusaunassa joten ehkä tuo savun maku herättää jotakin primitiivisiä hyvänolontunteita :).
 

J.Petke

Jäsen
Olen aika pitkälti samaa mieltä kanssasi mutta kysymykseni kuuluukin, onko tämä makuero myös tuon hintaeron väärti? Ihmiselle, joka haluaa tutustua Island Malt -viskeihin suosittelisin molempien kokeilua. Sanottakoon vielä, että olen syntymästäni saakka kylpenyt savusaunassa joten ehkä tuo savun maku herättää jotakin primitiivisiä hyvänolontunteita :).

Jos haluaa tutustua Islayn viskeihin niin kyllä nämä kaksi on pakko olla kärkipäässä ostoslistalla. Ja mielestäni tuo hintaero on todella sen arvoinen mitä nyt n 13€:lla voi makua ja pehmeyttä saada.

Oma viskiurani lähti viattomasti ihan puhtaana heräteostoksena Black Velvet pullolla joka oli oikeasti aika kuraa. Sen jälkeen kuulin kun joku puhui savuisista viskeistä ja seuraavan pullon ostin n. viikon kuluttua ja se oli Kolme Leijonaa joka oli kyllä se pullo mikä vei minut mukanaan. Sen jälkeen on kertynyt jos jonkilaista pulloa kunnes tajusin koittaa single malt-viskejä. Ensimmäinen "kallis" viski minkä ostin, oli nimenomaan Lagavulin joka on säilynyt suosikkina tähän päivään asti. Ollessani laivalla satuin voittamaan ruletista n 200€ ja päätin että niillä rahoilla ostetaan viskipullo. Mietiskelin hetken, että mitäköhän sitä ostaisi kunnes silmiini osui Glenfiddichin 30yo (169€ laivalla 220€ alkossa). Mietin että tämä taitaa olla ainoa kerta elämässä kun on varaa pistää niin paljon viskipulloon joten sen otin mukaan ja marssin kassalle. Ostosta en ole katunut päivääkään. Olen aina ollut sillä kannalla että en osta pulloja koristeeksi vaan kaikki on ostettu juotavaksi. Mitä niitä turhia hyllyssä säilyttelemään kun niistä voi nauttiakin.
 

Waldemar

Jäsen
No niin, nyt se on sitten meikäläisestä "kypsynyt" viskin ystävä. Kyselesinkin arvon viskin ystäviltä että mihinkäs päin tästä nyt seuraavaksi uskaltaisi suunnistaa. Eli taustalla on enimmäkseen ryyppäys mielessä kumottua viskiä, kunnes muutama kuukausi sitten emäntä toi laivalta tuommosen Johnny Walkerin Green Labelin joka noin neljännellä lasilla alkoi todella pudota ja nyt etsitään seuraava pulloa. Johnnyn greenissä tykkäsin savun jälkimausta joka jotenkin todella kolahti, mutta tuo ensi puraisu tuntui jotenkin aika vaisulta. Silti minun makuuni green label oli parhaimmillaan ihan sentin kahden erissä jään kera, raakana ei miellyttänyt yhtään niin paljon. Oli todella hassua huomata että muutamassa kuukaudessa kerkesin tuon johnnyn kippaamaan pois, kun aikaisemmin viina on tupannut säilymään todella kauan kaapissa. ystävän luona on tullut tuota Black Bushia maisteltua joka tuntui ehkä hiukan jytkyltä mutta jälkimaku miellytti, mutta tuo Green Label maistui ainaskin vielä meikäläisen aloittelevassa suussa paremmalta. Mielellään lähtisin liikenteeseen halvasta päästä koska ekonomia on kohtuu tiukassa tällä hetkellä opiskeluiden myötä, joten hyviä hinta/laatusuhde viskejä Alkon valikoimasta etsiskelisin. Kaikkea olen valmis kokeilemaan, koska todella aloittelijana ollaan liikenteessä tässä puuhassa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin ja olihan se pakko alkumatkasta maistaa lasillinen paljon kehuttua J.W Blue Labelia. JA olihan se juurikin niin hyvää kun on kehuttu. Joskus joutuu kyllä itseään hemmottelemaan pullolla sinistä.

Kyllähän tuo Glenikin on kuin linnunmaitoa mutta jos suositella saapi niin Lagavulin on se mitä kannattaa kokeilla. Lähes samaan pääsee selvästi halvemmalla Laphroaigilla. Ja unohda nuo Johnnie Walkerit jos viskistä haluat nauttia.

Oletko sinä ikinä edes maistanut tuota Blue Labelia? Tämä viskin turpeisuuden ja savuisuuden ihannointi alkaa tässä ketjussa saada jo koomisia tai jopa naurettavia piirteitä. Mikä siinä nyt voi olla niin hankala ymmärtää, että viskissä voi olla muitakin makuja kuin kaksi edellä mainittua tekemättä siitä paskaa ihan niinkuin oluissa, viineissä ja ruuassakin.

Viskiharrastukseen kuuluu hakea uusia makuelämyksiä, eikä vaan turruttaa makunystyröitään yhdellä mahdollisimman savuisella ja turpeisella viskillä, vaikka siitä mausta nyt sattuisi pitämäänkin. Ei kukaan ihminen syö jatkuvasti savustettua ruokaakaan, vaan hakee vaihtelua ruokavalioonsa. Samaa vaihtelua voi hakea viskeissä ja Lagavullin on loistava valinta viskimaailman savuisuuden ja turpeisuuden esilletuotajana. Blue Label taas ilahduttaa maistajaansa monilla muilla makuelämyksillä joita ei ole pystynyt vielä yksikään Single Malt tarjoamaan. Se tuossa blendauksessa on kai tarkoituskin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Viskiharrastukseen kuuluu hakea uusia makuelämyksiä, eikä vaan turruttaa makunystyröitään yhdellä mahdollisimman savuisella ja turpeisella viskillä, vaikka siitä mausta nyt sattuisi pitämäänkin. Ei kukaan ihminen syö jatkuvasti savustettua ruokaakaan, vaan hakee vaihtelua ruokavalioonsa. Samaa vaihtelua voi hakea viskeissä ja Lagavullin on loistava valinta viskimaailman savuisuuden ja turpeisuuden esilletuotajana. Blue Label taas ilahduttaa maistajaansa monilla muilla makuelämyksillä joita ei ole pystynyt vielä yksikään Single Malt tarjoamaan. Se tuossa blendauksessa on kai tarkoituskin.

Ugh, hyvin puhuttu.

Eräs kokeilun arvoinen edullinen viski löytyy Alkosta (tosin hinta pompsahti juuri 17.95 ->19.95). Se on sekotettu viski, jossa on single maltin vivahde. Eli Upper Ten. Tuota itse käytän "perus kurana", sillä tuolla hinnalla sitä voi oikein ryypätäkkin. Tavallinen tapa on juoda pari Islay (niin tai jotain muuta kalliimpaa) maistelle, ja jatkaa tuosta Upper Tenillä. Kyse on siis Skotista.

Kaiken tyylin viskejä kannattaa kokeilla. Ei se että skotit ovat mielestäni parhaita, tarkoita etteikö irkut tai jenkit olisi hyviä.

Itse asiassa huomasin Alkossa uutuuden, eli Japsi viskin, onko kukaan koittanna?
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Oletko sinä ikinä edes maistanut tuota Blue Labelia? Tämä viskin turpeisuuden ja savuisuuden ihannointi alkaa tässä ketjussa saada jo koomisia tai jopa naurettavia piirteitä. Mikä siinä nyt voi olla niin hankala ymmärtää, että viskissä voi olla muitakin makuja kuin kaksi edellä mainittua tekemättä siitä paskaa ihan niinkuin oluissa, viineissä ja ruuassakin.

Viskiharrastukseen kuuluu hakea uusia makuelämyksiä, eikä vaan turruttaa makunystyröitään yhdellä mahdollisimman savuisella ja turpeisella viskillä, vaikka siitä mausta nyt sattuisi pitämäänkin. Ei kukaan ihminen syö jatkuvasti savustettua ruokaakaan, vaan hakee vaihtelua ruokavalioonsa. Samaa vaihtelua voi hakea viskeissä ja Lagavullin on loistava valinta viskimaailman savuisuuden ja turpeisuuden esilletuotajana. Blue Label taas ilahduttaa maistajaansa monilla muilla makuelämyksillä joita ei ole pystynyt vielä yksikään Single Malt tarjoamaan. Se tuossa blendauksessa on kai tarkoituskin.

Muutama sana tähän puolustuksena. Ensinnäkään minä en ole ollut tuomitsemassa kenenkään toisen yksittäisen kirjoittajan mielipiteitä makuasioista joista tässä epäilemättä on kyse. Olen tuonut julki oman mielipiteeni joka siis on se, että minä pidän enemmän single malt -viskeistä kuin blendatuista. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Syön kyllä poikkeuksellisen paljon savustettua ruokaakin ja kylven savusaunassa kuten mainitsin.

Mitä tulee tuohon makuelämyksien hakemiseen niin tunnen useampia kavereita jotka ovat nimenomaan juuttuneet joihinkin blended-viskeihin jotka ovat kalliita ja edustavat tunnettuja isoja viskimerkkejä. Eivätkä suostu kokeilemaan mitään muuta ettei vaan maine viskiasiantuntijana mene.

Minun puolestani kukin saa juoda vaikka 88-viskiä (jota tosin ei taida enää olla saatavilla) jos se omassa suussa tuottaa halutunlaisen makuelämyksen. Yritin vain kertoa omasta kokemuksestani joka on taatusti subjektiivinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös