Viskin ystävät

  • 545 120
  • 2 043

Pioneer

Jäsen
Baarikaappiketjun innoittamana päätin nostaa tämän mainion viestiketjun takaisin ihmisten ilmoille.

Itse taisin juoda ensimmäisen viskini tämän ketjun avaamisen aikoihin, joten olen verraten aloittelija tämän nektarin suhteen.

Siinäkin mielessä opittavaa piisaa, etten ole vielä päässyt maistelemaan ensimmäistäkään mallasviskiä. Kaikki tähän mennessä juomani tavara on ollut joko sekoiteviskiä taikka irlantilaisten muuten vaan moneen kertaan tislaamaa.

Köyhänä opiskelijana päätin jo viime kevättalvella, että ostan ensimmäisen mallasviskipulloni veronpalautusrahoilla joulukuun alussa. Omien mieltymysteni ja selvitysteni pohjalta olen alustavasti päättänyt, että ostan joulun alla pullon kymmenkesäistä Laproaighia, joka saa kunnian poistaa joutavat mielihaluni halpaan sekoiteviskiin.

Sen verran totisesta innostuksesta on kyse, että olen nähnyt unta Aberlourin maistelusta, heh.

Nyt tuo maaginen päivämäärä on lähestymässä ja sen kunniaksi pyydän Teitä, Jatkoajan viskitietäjät, käymään kamppailuun siitä, mitkä viskit ovat korkeinta laatuluokkaa.

Asiantuntemusta tuntuu tämän ketjun alkupuolen perusteella löytyvän.
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Pitkästä aikaa löysin baarikaapin uumenista vanhan ystäväni Irlannista eli 12 vuotiaan Jameson pullon. Maku on kyllä niin hellän pehmee, että melkein tuli tippa linssiin...
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Pioneer
Nyt tuo maaginen päivämäärä on lähestymässä ja sen kunniaksi pyydän Teitä, Jatkoajan viskitietäjät, käymään kamppailuun siitä, mitkä viskit ovat korkeinta laatuluokkaa.
Makuasioista puhutaan, mutta:

1) Lagavulin 16-years
2) Laphroaig 10-years
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Minäkin olisin viskin ystävä mutta...

saan siitä reaaliaikaisen migreenin. Olen juonut viskiä tasan neljä (4) kertaa. Noin joka 1,5:s vuosi. Joka saatanan kerralla on migreeni kehittynyt puolessa tunnissa. Viskin maku on hyvä, se on kuin terävää hiilihapotonta olutta. Ja oluen ystävähän minä olen kyllä. Ja niistä neljästä viskinjuontikerrasta paras oli helmikuussa 1997 penkkareissa. Merkki oli muistaakseni McLean tai MacLean.
 

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
Jos täältä löytyy mallasviskin ystäviä niin suosittelen lämpimästi Orkneyn saarella valmistettavaa Scapaa. Pelimieshän ei mitään sekoitussotkuja juokaan.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Jos ei ole juuri Viskejä maistellut ja haluaa aloittaa helpoti eikä välttämättä niin kalliisti, niin Irlantilaiset Jameson ja Tullamore Dew lienevät ne "helpot" vaihtoehdot. Yleensäkin ainakin omien kokemusten mukaan Iralatilaiset visit ovat helpommin juotavia ja niillä voisi olla hyvä aloittaa.

Sitten, kun makuun tottuu on hyvä lähteä voimakkaampiin makuihin. Laphroaigin 10 vuotias on mielestäni yksi parhaita viskejä joihin normaalilla tallaajalla on vielä varaa. Taliskeria suosittelen myös.

Karmalahden mainitsema Scapa on ihan ok tavaraa, mutta ei pärjää Laphroaigille tai Taliskerille. (ainakaan alkon myymä Scapan 12-vuotias - muita kyseisen tislaamon tuotteita en ole maistanut).

Tällä hetkellä itselläni on vaativammalle juojalle Laphroaigin 10 vuotiasta ja tottumattomammille juotetaan sitten Tullamore Dew:tä tai Glenfiddichin 12-vuotiasta.

-ipa rules
 

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
Viestin lähetti ipa rules

Karmalahden mainitsema Scapa on ihan ok tavaraa, mutta ei pärjää Laphroaigille tai Taliskerille. (ainakaan alkon myymä Scapan 12-vuotias - muita kyseisen tislaamon tuotteita en ole maistanut).

Puhutaankohan me nyt samasta asiasta? Viimeksi kun kesällä ko. tuotetta Alkosta kyselin niin sanottiin ettei sitä löydy valikoimista koko maasta. Scapasta vielä sen verran, että omasta mielestäni 12-vuotias hakkasi saman tislaamon 14-vuotiaan tekeleen aika selkeästi. Ihme juttu sinänsä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kysytäänpä nyt sitten kysymys, jolla osoitetaan oma tietämättömyys. Blue Label pullo odottaa edelleen korkkausta, mutta en viitsisi sitä perjantaipullona kitata naamaani, joten haluaisin tietää, kuinka kauan viskin aromit säilyvät alkuperäisinä korkatussa pullossa? Voiko kyseistä pullollista tissutella puoli vuotta, vuoden, kaksi vai kymmenen vuotta?
 

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
Viestin lähetti Ohmi
Kysytäänpä nyt sitten kysymys, jolla osoitetaan oma tietämättömyys. Blue Label pullo odottaa edelleen korkkausta, mutta en viitsisi sitä perjantaipullona kitata naamaani, joten haluaisin tietää, kuinka kauan viskin aromit säilyvät alkuperäisinä korkatussa pullossa? Voiko kyseistä pullollista tissutella puoli vuotta, vuoden, kaksi vai kymmenen vuotta?

Whisky storesta:

Open/started
Opened whisky does behave differently. It changes its taste. This happens however much slowly than wine does, which already becomes undrinkable within days. Started whisky bottles maintains for about 6 months. What happens in the bottle after this time?

First alcohol evaporates and the whisky becomes softer in taste. Besides that the air in the bottle contains active gases, which slowly react with the taste of the whiskies. It is not predictable how the taste changes. Sometimes it becomes better; often however worse.

Avoid these changes, by letting less air stand over the whisky. You achieve this by filling the whisky into a smaller half-sized bottle or the filling of the bottle with small crystal-glass balls (marbles). However please don’t use a decanter for the refilling. We are not aware of high-quality decanters, which really close over long time periods. The decanter must have a plastic sealing to be tight. If you pour whisky into a smaller bottle. Please do it slowly and carefully. Do not let the whisky mix with air. The aggressive Oxygen will affect the taste of the whisky.

It is however best if you don’t open that many bottles, and drink up those that you do open within a few months.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Karamahti
Started whisky bottles maintains for about 6 months.

Kiitos. Tässähän pitää tehdä jonkinlainen kalenteri tuon "litkun" nauttimiseen. Itsenäisyyspäivä saattaisi olla sopiva aloituspäivä, siitä sitten nimipäivään, jouluun ja lopuksi pullon voisi tyhjentää uudenvuoden aattona. Aikaa kuluisi vajaa kuukausi ja aromit olisivat vielä uudenvuoden aattona varmasti tallella.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minulla oli -97 hankittu Obanin Classic Malt -sarjan pullo kaapissa useita vuosia avattuna (korkki toki kiinni, pilkkuunsekaantujat). Viimeiset tilkkaset tuli nautittua tuossa kesällä, ja minusta maku oli parantunut vuosien varrella. Oban on tuoreeltaan hiukan liian terävää tai pistävää minun makuuni, mutta seitsemän vuoden "dekantointi" pehmensi makua kivasti.

Old Pulteney 18 year old'in avaamista odotellessa...
 

messier11

Jäsen
Suosikkijoukkue
new york rangers
viskin ystävä ilmoittutuu

täällä yksi viskin harrastaja ja keräilijä lisää! kolmisen vuotta on tullut single maltteja harrastettua eikä paluuta ole. Reilu 40 pulloa on tällä hetkellä hyllyssä ja mottoni onkin ettei määrä korvaa laatua. Olen maistanut reilua 100 viskiä ja epävirallinen top 5 voisi olla tämä:

1. ardbeg provenance
2. bowmore 30y
3. talisker 20y -81
4. port ellen 24y whisky shop
5. ardbeg uigeadail

eli kuten näkyy islayn tuotteet ovat lähinnä sydäntä ja bowmorea hyllystäni löytyy 14 erilaista ob pullotusta. viime huhtikuussa kävin skotlannissa ja sydän jäi sinne! ensi keväänä olisi tarkoitus lähteä uudestaan edinburghiin. Finnjewelillä näytti olevan kunnon kokelma ainakin määrällisesti eli olisi kiva tietää mitä sulla on ja jotain kiinnostaa voin luetteloida oman baarikaapin sisällön.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti Karamahti
Puhutaankohan me nyt samasta asiasta? Viimeksi kun kesällä ko. tuotetta Alkosta kyselin niin sanottiin ettei sitä löydy valikoimista koko maasta. Scapasta vielä sen verran, että omasta mielestäni 12-vuotias hakkasi saman tislaamon 14-vuotiaan tekeleen aika selkeästi. Ihme juttu sinänsä.

On päässy unohtumaan täällä käyminen, joten vastataan vasta nyt. Juuri pidän kädessäni tuon mainitsemani pullon pahvilaatikkoa (kyllä säästän sen aina uuden saadessani)

Orcadian Single Malt
Scapa Distillery, founded 1885
SCAPA
Single Orkney Malt Scotch Whisky
Aged 12 years

Ja laatikon alaosassa teksti:

A delicate, silky-smooth single malt with a honeyed perfume taste, Scapa comes from the distant Orkney Isles, ancient land of mystery & adeventure.

Uskoisin, että puhumme samasta asiasta? Kyseisen pullon listahinta 1.3 julkaistun uuden Alkon hinnaston mukaan 32,90 euroa.

-ipa rules
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viskin säilyttämisestä muistan joskus lukeneeni, että auringonvalolta ja isoilta lämpötilanvaihtelluita pullo pitäisi pyrkiä suojaamaan.

Kun pullo on puolessavälissä, niin sitten alkaa se varsinainen hetki, kun liika ilman kanssa tekenmisissä oleminen alkaa muuttamaan viskin makua. Siinä vaiheessa kun pullosta on jäljellä enää neljäsosa se pitäisikin sitten jo tyhjentää käytännössä ASAP.

-ipa rules
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Sniper.

Kuten tuolla aikaisemmin kirjoitin, niin Laphroaig on vahvan makunsa takia kyllä sellainen viski jota en ainakaan viskeihin perehtymättömälle tarjoaisi.

Irlantilaisilla on usein huomattavasti helpomaa aloittaa sillä, niiden maku on huomattavasti miedompi useiden hyvien skottiviskien ollessa jopa todella savuisia. Aikansa miedon makuisia ja helposti juotavia irkkuviskejä juotuaan on sitten helpompi lähteä tutustumaan syvemmälle turpeen ja savun maailmaan, :-)

Jos pidät miedommasta tavarasta, niin maista ihmeessä tuolla ylempänä mainitsemaani Irlantilaista Tullamore Dew:tä - ei ole edes sieltä kalliista päästä. 0,7l tuon maaliskuun hinnaston mukaan 22,4 euroa.

Mainitsemasi Black Bush on jonkin verran kalliimpaa ja väittäisin sen olevan hivenen vahvempi maultaan.

-ipa rules
 

julijussi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jack "matkalla" Kerouac
EDIT by Moderaattorit: Juu ei. Ei näin. Ei kuvia, kiitos.

Tuommonen puuhapaketti tarttui mukaan lentokoneesta taannoin. Komea on pakkaus jos ei muuta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Karamahti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Coyotes
easterhand

Viestin lähetti ipa rules

Uskoisin, että puhumme samasta asiasta? Kyseisen pullon listahinta 1.3 julkaistun uuden Alkon hinnaston mukaan 32,90 euroa.

Uskottava se on. Halvatun pääsiäiskäsi väitti tosiaan pokkana ettei löydy mistään ja vanhana typeryksenä kannoin sitä selkä vääränä ulkomailta leili kaupalla. Seitana!
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Re: easterhand

Viestin lähetti Karamahti
Uskottava se on. Halvatun pääsiäiskäsi väitti tosiaan pokkana ettei löydy mistään ja vanhana typeryksenä kannoin sitä selkä vääränä ulkomailta leili kaupalla. Seitana!

No voe perhana sentääs.

Ja tuota kyseistä pulloa olen ihan viimeaikoinakin nähnyt ainakin Tampereen Alkoissa, eli eiköhän se vieläkin listalta löydy.

-ipa rules
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Macallan 12v single malt?

Arvon viskien ystävät sekä asiantuntijat, joulu lähenee! Tähän johtopäätökseen olen päätynyt niin perustein, että duunin postiluukkuun kolahtelee tihenevästi korruptiolahjuksia, joissa mukana tuppaa killumaan joulupukkiaiheisia kortteja. Tällä kertaa mukaan on eksynyt litran viskileka, jonka etiketti kertoo kyseessä olevan Macallan –niminen 12v vanha single malt viski Skotlannista. Vas?

Alkon epävirallista hinnastosta en kyseistä viskiä löytänyt, joten vilkaisin tuolta http://www.whiskyshopusa.com. Kyseisten sivujen mukaan viskillä olisi hintaa lähes puolet enemmän kuin saman kokoisilla ja saman vuotuisilla Johnnie Walker tai Chivas pulloilla. Referenssiksi otin nuo puhtaasti sen takia, että tiedän suunnilleen mitä ne kustantavat kotoisessa alkossa. Tiedä sitten kuinka vertailukelpoisia jenkkihinnat ovat…

Kokemuksia viskistä, anyone? Itseni luokittelen viskien ystäväksi siinä määrin, että muutama sormenleveys saattaa pullosta hävitä ihan naatiskellessa tai kaljan kyytipoikana kosteampana viikonloppuna. Harvemmin tulee hankkiuduttua juhlakuntoon pelkällä viskillä, siitä kun tulee tukka pirun kipeäksi seuraavana päivänä. Asiantuntijaa minusta ei saa tekemälläkään, ja itse ostelen lähinnä Kanadalaisia viskejä, ne kun ovat minun makuuni pehmeitä. Lahjaviskin suuhun ei ole katsomista, eli ne tulee kyllä juotua merkkiin tai valmistusmaahan katsomatta. Lasiin laitan viskin seuraksi jääpalan.

Siis, millaista tavaraa olen saanut? Laitetaanko takariviin nautiskeltavaksi vai reilusti ryyppyviskien (Black Velvet, Moose Crown..) joukkoon..?
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Re: Macallan 12v single malt?

Viestin lähetti Borgie
Lasiin laitan viskin seuraksi jääpalan.

En ole maistanut ko. eliksiiriä, mutta jätä se jääpala pois single malt whiskeistä.
 

messier11

Jäsen
Suosikkijoukkue
new york rangers
Macallanin 12y on ihan juotavaa kamaa tosin itse en macallanista juurikaan pidä! Niille jotka haluavat hommata jouluksi pullon alkosta niin suosittelen ardbegin 10y ja tilausvalikoimasta bowmoren darkestia ja 17y.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Viestin lähetti Ossi
Minulla oli -97 hankittu Obanin Classic Malt -sarjan pullo kaapissa useita vuosia avattuna (korkki toki kiinni, pilkkuunsekaantujat). Viimeiset tilkkaset tuli nautittua tuossa kesällä, ja minusta maku oli parantunut vuosien varrella. Oban on tuoreeltaan hiukan liian terävää tai pistävää minun makuuni, mutta seitsemän vuoden "dekantointi" pehmensi makua kivasti.

Tulipa tuossa sattumoisin keväällä käytyä Obanin kaupungissa ja oli pakko tietenkin vierailla kaupungin maineikkaimmalla tehdaslaitoksellakin. Kyseinen merkki on varsin pieni. Kokonaisuotanto on muistaakseni 700 000 litraa vuodessa eli noin miljoona pulloa. Mielestäni viskissä on varsin pehmeä maku ja ainakin todella oma luonteensa. Osittain tietenkin vierailun vuoksi on kyseinen merkki noussut suosikkeiheni. Sen verran täytyy sanoa, että kun joimme tuttavan kanssa rinnakkain Obania ja Scapaa, oli mielipide selkeästi se, että Oban on parempaa.

Viskien ikäasioista täytyy sanoa sen verran mitä tehdaskierroksella kerrottiin. Viskejä vanhennetaan niin paljon, kuin sen luonteelle on sopivaa. Viskin maku ei muutu paljoa enää jonkin pitkän aikavälin kuluessa hyväksi todetun rajan jälkeen. Tämän jälkeen tynnyreistä tapahtuva haihtuminen nousee hyötysuhteen kannalta liian suureksi ja tämän vuoksi viskit laitetaan myyntiin tällöin. Sen vuoksi jotkut singlemaltit ovat 10, toiset 12, 14, 16 tai 18 vuotta vanhoja.

Double matured -viskit vanhennetaan tämän ajan jälkeen toisen kerran siten, että tynnyriin sekoitetaan kyseisen viskin luonteeseen sopivaa sherryä. Näin saadaan epäilemättä hyvän makuista mutta h...vetin kallista ainesta. Näitä minulla ei ole vielä ollut valitettavasti kunnia maistaa.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Omat suosikkini ovat Bushmills ja Black Bush. En mikään varsinainen viskisieppo ole, mutta aina silloin tällöin on mukava nautiskella muutama lasillinen hyvää juomaa. Yksi aivan hirveä kokemuskin on. Siitä on nyt jotain kolme vuotta, kun porukat toi tuliaisiksi Turkista viinapullon. Paperin revittyäni tuli esiin pullo Black & Sea viskiä. No siinä sitten silmät kiiluen odottelin hetkeä, jolloin pääsisin vähän maistamaan kyseistä nektaria. Viimein kun sain pullon auki ja ensimmäisen maistiaisen juomasta, niin oli järkytys suuri. Niin karmean makuista viskiä en ole ikinä maistanut. Sittemmin olen kokeillut sitä veden, jäiden, colan! ja soodan kanssa. Ei jumalauta, siitä ei saa millään juomakelpoista ainetta. Kavereillenikin olen tarjonnut, mutta ei ole ikinä pyydetty lisää. Litran potista on vieläkin kolme-neljä senttiä jäljellä.
 

messier11

Jäsen
Suosikkijoukkue
new york rangers
Viestin lähetti jake


Double matured -viskit vanhennetaan tämän ajan jälkeen toisen kerran siten, että tynnyriin sekoitetaan kyseisen viskin luonteeseen sopivaa sherryä. Näin saadaan epäilemättä hyvän makuista mutta h...vetin kallista ainesta. Näitä minulla ei ole vielä ollut valitettavasti kunnia maistaa.


Itse olen maistanut de versiot taliskerista ja lagavulinista ja pullotkin löytyvät ja oma mielipiteeni on että de versiot ovat much better than origal. Mut makuasioitahan ne ovat!
 

Boddington

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
...ja täältäkin ilmoittautuu yksi maistelija!

Näin opiskelijana ei ole ihmeemmin noita Blue Labeleita tullut maisteltua, mutta eiköhän sitä vielä ehdi, sitten kun on iso ja rahakas...

"Urani" aloitin JW:n Blackillä, mikä jätti lähtemättömän halun oppia viskeistä lisää. Sinänsä ehkä harmi, etteivät sen jälkeen nuo halvemman sortin tavarat ole oikein uponneet.

Matkallani tutusustuin sitten, niinkuin kai me kaikki, myös erinäisiin sinkkuihin, ja täytyy todeta, että Glenfiddichin tuotteet (12 yo) ovat jostain syystä kolahtaneet meikäläiselle. Ja viime viikonloppuna se löytyi: avasin laivalta ostetun 12- vuotiaan Glenfiddich Single malt Caoran Reserve- pullon. Maku oli hieman vahvempi ja tummempi kuin "tavallisessa", samoin väri. Jo pullo itsessään antoi odottaa hyvää; läpinäkymättömän musta pullo hopeisilla etiketeillä on tähän mennessä näkemistäni ehdottomasti tyylikkäin. Ulkopuolelta viskien Samuel L. Jackson, sisältä taas jotain Ronald Koemanin vapaapotkun, elokuun pimenevän, lämpimän yön ja Cameron Diaz'n nauravien silmien välistä.

Kaapista löytyy tällä hetkellä pullollinen Black Labelia ja sen seurana jo mainitsemani Glenfiddichin 12- vuotiaat, vaan ei identtiset sinkkuveljekset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös