Viskin ystävät

  • 545 085
  • 2 043

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti ipa rules
Laphroaig Single MAlt 10 YO ennen 44,5 - nyt 36,9
Tätä tuli eilen ostettua ja maistettua sormenleveyden verran. Mitenhän sitä analysoisi silleen, että se näyttäisi tosi hienolta.. Maku ei ole kovin helposti lähestyttävä, mutta se on sangen palkitseva. Hieman turvetta ja tervaa. Jälkimaku on pitkä ja miellyttävä. Tuoksu on makuun verrattuna mieto. Väri on kaunis.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Crown Royalista

Tämä kanadalaisen Seagram's -yhtiön lippulaiva on viskiksi aika lempeää, makeahkon oloista ja helposti juotavaa. Litrahinnaltaan se on n. tuplasti kalliimpaa kuin valmistajan perustuote, Seagram's VO, eli jos sitä Alkossa myytäisiin, niin litrahinta asettuisi kai tuohon edullisten 10-12 YO single malttien tasolle tai vähän alle.

edit: hintaspekulointia
 
Viimeksi muokattu:

Svitek

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK juniorijääkiekko
Meikäläisen maito elikäs John Jameson (ihan se perusversio) näkyy pudonneen 29:stä 21,4:ään. Kolmen pullon kuukausivauhdilla vuodessa kertyy säästöä yli 300 euroa. Taidan ostaa säästyneillä rahoilla kausikortin tai sitten siirryn kalliimpiin aineisiin.
 

Ojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jameson

Kysymys tästä Jamesonin paremmasta eli vanhemmasta whiskystä. Saako sitä alkosta ja jos saa, niin mitä maksaa kyseinen tuote nyt tämän veroalen jälkeen?

Tuli käytyä viime viikonloppuna Tallinnassa ja vasta tulomatkalla heräsin tajuamaan että voisi katsoa moista pulloa laivalta, mutta eipä näkynyt hyllyissä tuotetta olevan.
 

Svitek

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK juniorijääkiekko
Viestin lähetti ipa rules
Jameson Irish Whiskey ennen 29 - nyt 21,4

Jameson 12 YO Irish Whiskey ennen 37,9 - nyt 30,30

-ipa rules

Nythän mä tiedänkin mihin mä ne säästyneet rahat käytän. Mä siirryn juomaan tota 12-vuotiasta. Hienoa!
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Jep. Tuo 12 y.o. on kyllä huikeasti parempaa.
Selkeästi. Perusviskinä tuo Jameson kyllä käy.
Esim. Irish Coffeeseen tai pikku huikkana työpäivän jälkeen.
Seuraavalla laivareissulla pitänee hankkia Jussi Kävelijää, Sinistä mallia.
Kaveri kävi laivalla ja sanoi, että on hyvää. Kun kuitenkin kahta eri makua on löytynyt. Valitettavasti. En voi uskoa, että laivalla oli aika järkyttävän makuista Sinistä. Kaverilla oli parempaa.
Mut piakkoin varmaan vois päästä hankkimaan pullon. Se varmaan kestää jokusen hetken, kun tuo 16 y.o. Lagavulin Distillers Editionkin on kestänyt pitkään tuolla hyllyssä.
Mut nää on niitä viskejä joita ei ryypätä. Näitä maistellaan.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuli kaverin tupareissa "hieman" maisteltua jotain erikois-Laphroaigia. Voltteja tais olla jotain 58% ja pullon kupeessa kehuttiin että oikein tynnyristä suoraan pullotettua. No, hyväähän tuo oli kuin piru, tosin jälkimaku oli krapulainen ja tuoksu leijui makuuhuoneessa vielä seuraavana päivänä. Tänään alkosta pullo laimeempaa tavaraa, maku sama kuin tuossa em. kamassa mutta "vetisempi". Mutta bueno silti, tuota ja Bushmillsin single malttia kaappiin niin tuskin tarvinnee hävetä.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Jep, tuo mainitsemasi viski on Laphroaig Cask Strenghtia.
57,7 % jos ollaan tarkkoja. Aikasta hyvää nektaria jos osaa arvostaa. Tynnyrivahvuista juotavaa.
Vie hengen, mutta jättää lämmön. Oikein mannaa.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Chivas Regal silloin harvoin, kun nykyään viskiä tulee juotua. Nuorempana JWBL oli kovemmassa huudossa. No, löytyy kokemusta Chivas Regalin 21 posliini pullostakin ja sametti pusseista. Kerran tuli hommattua ja todettua, että hyvää on muttei hintansa väärtiä.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Onko kenelläkään tietoa löytyykö Tallinnasta liikkeitä joissa olisi hyvä viski valikoima. Kaikista alkoholikaupoista löytyy tietenkin pakolliset J W Red ja Jim Beam. Vinkkejä kaivaittais...
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Itsekin tuota Laphroiagia pääsin eilen maistamaan kun kaveri toi wappujuhliin moisen putelin. Olihan se aika herkkua, melkoisen savuinen jälkimaku, aijai.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti Infamous
Olihan se aika herkkua, melkoisen savuinen jälkimaku, aijai.

Joo, tuo savu on siitä jännä juttu että juodessa voi puhallella renkaita ja enemmän nautittuna aamulla tuoksu leijailee vieläkin. Puhumattakaan krapularuokailun aiheuttamista röyhtäisyistä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Svitek
Nythän mä tiedänkin mihin mä ne säästyneet rahat käytän. Mä siirryn juomaan tota 12-vuotiasta. Hienoa!

Tässä on ongelma. Ainakin minulla henkilökohtaisesti on 12-vuotiaan whiskyn kanssa "drinking problem". Nimittäin en sitten MILLÄÄN haluaisi sitä arvokasta putelia pilata avaamalla ja rupeemalla juomaan. Prkl.
Meikäläisen baarikaapissa on esim. avaamattomina 12-vuotiaat Glennfiddich ja Bushmills (jos nyt tarkkoja ollaan, niin ne ovat tänä päivänä jo 27-vuotiaita) - enkä ole vielä keksinyt tarpeeksi pätevää syytä niiden avaamiseen. Juotavaksihan ne on tietenkin tarkoitettu, mutta en minä ilkeä aloittaa. Kaiken lisäksi kumpaankin puteliin liittyy vahva tunneside hankintakohdan ajasta johtuen. Kummatkin on tyypillisesti hankittu laivaristeilyltä - toinen on ostettu edesmenneeltä ja surullisen kuuluisalta Sally Albatrossilta, ja toinen vieläkin surulliseman kuuluisalta Estonialta. Jos minusta on kiinni, niin noita pulloja ei avata koskaan.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti Predator
Tässä on ongelma. Ainakin minulla henkilökohtaisesti on 12-vuotiaan whiskyn kanssa "drinking problem". Nimittäin en sitten MILLÄÄN haluaisi sitä arvokasta putelia pilata avaamalla ja rupeemalla juomaan. Prkl.
Meikäläisen baarikaapissa on esim. avaamattomina 12-vuotiaat Glennfiddich ja Bushmills (jos nyt tarkkoja ollaan, niin ne ovat tänä päivänä jo 27-vuotiaita) - enkä ole vielä keksinyt tarpeeksi pätevää syytä niiden avaamiseen. Juotavaksihan ne on tietenkin tarkoitettu, mutta en minä ilkeä aloittaa. Kaiken lisäksi kumpaankin puteliin liittyy vahva tunneside hankintakohdan ajasta johtuen. Kummatkin on tyypillisesti hankittu laivaristeilyltä - toinen on ostettu edesmenneeltä ja surullisen kuuluisalta Sally Albatrossilta, ja toinen vieläkin surulliseman kuuluisalta Estonialta. Jos minusta on kiinni, niin noita pulloja ei avata koskaan.

Noistahan sais hyvän boolin jaffan kanssa. Ei muuta kuin kesäkurpitsa pinnalle kellumaan. Eli Glennfiddich ja Bushmills pullot , 1,5 l jaffaa ja kesäkurpitsa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti L4E
Noistahan sais hyvän boolin jaffan kanssa. Ei muuta kuin kesäkurpitsa pinnalle kellumaan. Eli Glennfiddich ja Bushmills pullot , 1,5 l jaffaa ja kesäkurpitsa.

Raakaa pilaa. Ei jaffaa saa pilata tollai. Viski viskinä, vesi vetenä ja jaffa jaffana.

Niin ja tuohan on myös kesäkurpitsan rääkkäämistä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Laphroaigin Cask Sternghtiä en ole maistanut, mutta Bowmoren vastaavaa 58-volttista hyllyssä on ollut. Muutamia kovaprossaisia viskejä on tullut maistettua ja siihen lopputulokseen olen tullut, että viski menettää ison osan ominaisuuksistaan, kun prosentit nousevat yli 43:n. Itse juuri laivalta toin litran pullon 10 vuotiasta Laphroaigia ja hyvää syytä avaamiseen odotellaan.

Pidä pintasi Preda. Glenan 12-vuotias ei ole edes erityisen hyvää, eli avaamattomana parempi. Bushmills sen sijaan olisi ihan juotavaakin - kumpi mahtaa olla Estonialta? Itse toimisin, niin että jos Glena on Sallylta niin auki vaan, mutta muissa tapauksissa molemmat pullon säilytykseen, :-)

Epäilen kyllä, että kumpaakaan pulloa ei ole ostettu Estonialta vaan toinen Sallylta ja toinen Vikin Dianalta? :-)

-ipa rules
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kertaus on opintojen äiti. Siis: älkää nyt hyvät ihmiset juoko sitä cask strenghtiä cask strenghtinä, vaan lorauttakaa sopiva tilkka raikasta vettä sekaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti ipa rules


Epäilen kyllä, että kumpaakaan pulloa ei ole ostettu Estonialta vaan toinen Sallylta ja toinen Vikin Dianalta? :-)

[/QUOTE

Onpas ostettu Estonialta! En minä missään vaiheessa ole väittänyt ostaneeni sitä Estonian viimeisen reissun aikana - vaikka harrastankin sukeltamista.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti Ossi
Kertaus on opintojen äiti. Siis: älkää nyt hyvät ihmiset juoko sitä cask strenghtiä cask strenghtinä, vaan lorauttakaa sopiva tilkka raikasta vettä sekaan.

Näinhän tuossa Laphroaig-pullossa opastetaan. Tosin siinä taitaa olla optionaalisuus mukana, mutta muistaakseni paras lopputulos tulee tuolla vedellä. Ei testattu, vaan vääräoppisesti vedettiin raakana.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti Predator
Viestin lähetti ipa rules


Epäilen kyllä, että kumpaakaan pulloa ei ole ostettu Estonialta vaan toinen Sallylta ja toinen Vikin Dianalta? :-)

[/QUOTE

Onpas ostettu Estonialta! En minä missään vaiheessa ole väittänyt ostaneeni sitä Estonian viimeisen reissun aikana - vaikka harrastankin sukeltamista.

No ei siinä sitten mitään..olet sitten eksynyt vain vähän erikoisemmalle laivareitille näin suomen maalta ajatellen -pidä pullot korkkaamatta vain.

-ipa rules
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Viestin lähetti HABS #11
Onko kenelläkään tietoa löytyykö Tallinnasta liikkeitä joissa olisi hyvä viski valikoima. Kaikista alkoholikaupoista löytyy tietenkin pakolliset J W Red ja Jim Beam. Vinkkejä kaivaittais...
Laatu maksaa aina. Ainakin yhdessä vaiheessa laadukas viski oli kalliimpaa Virossa, kuin Suomessa.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti MS
Laatu maksaa aina. Ainakin yhdessä vaiheessa laadukas viski oli kalliimpaa Virossa, kuin Suomessa.

Joo en tarkoittanutkaan että laatu viskit olisivat hinnaltaan huomattavasti halvempia Virossa. Kselin vaan olisiko kenelläkään tietoa laadukkaasta ja runsaasta tarjonnasta...
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti MS
Laatu maksaa aina. Ainakin yhdessä vaiheessa laadukas viski oli kalliimpaa Virossa, kuin Suomessa.

Johtuneeko siitä, että neuvostovallan vuosina tuollaiset tuotteet olivat penkin alla ja jopa selkeitä lahjonnan välineitä korkean vaihtoarvonsa vuoksi?

"Defitsiit" -kategoriaan kuuluivat Neuvosto-Eestissä ainakin konjakki ja sampanja - miksei periaatteessa "elämän vesikin" olisi ollut samaa tavara-arsenaalia, jolla mm. lääkärijonossa eteneminen sai aivan uutta vauhtia?

Virosta noin ylipäänsä saa suht hyvin tietoa Viro-infosta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös