Viskin ystävät

  • 544 751
  • 2 043

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uskon, että on ajatuksia siitä, että jäitä ei saisi laittaa tai vettä ei saisi laittaa, mutta tästäkin on varmasti yhtä useita mielipiteitä kuin on ihmisiä. Itse en huomaa aromien katoamista vaan päinvastoin maistan asioita selkeämmin viileänä.

Yksi syy sille, miksi pidän tästä mainitsemastani viskikirjasta on se, että tässä ei tuomita mitään maistelutapaa. Vaikka kirjassa esitellään jopa nelinumeroisia summia maksavia viskejä, annetaan myös arvoa hyville ja edullisille lajitovereille. Jäistä tuo kertoo seuraavaa:

Jäät sopivat raikulimaisempaan otteeseen viskejä nautittaessa, ei sen aina niin vakavaa tule olla. Lämmin tai varsinkin kuuma ja pientä pihapuuhaa täynnä oleva päivä saa iloista vauhtia jäillä tai soodalla, miksei vaikka kokiksella jatketusta viskistä.

Arvostan tuollaista avarakatseisuutta.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Yksi syy sille, miksi pidän tästä mainitsemastani viskikirjasta on se, että tässä ei tuomita mitään maistelutapaa. Vaikka kirjassa esitellään jopa nelinumeroisia summia maksavia viskejä, annetaan myös arvoa hyville ja edullisille lajitovereille. Jäistä tuo kertoo seuraavaa:



Arvostan tuollaista avarakatseisuutta.

Joo, kun luin tätä ketjua niin tuo kirja rupesi kiinnostamaan kun kuvailit sitä. Täytyy yrittää kirjastosta bongata tai sitten ostaa pois kaupasta. Viskin historia (kuten historia yleensäkin) on tutustumisen arvoinen asia ja varsinkin jos on vähän vapaampaa tulkintaa sekä erilaisista kulmista lähestytty aihetta.

En voi sanoa olevani, kovin vahva viskin asiantuntija, mutta olen viskin suuri ystävä. Välillä tullut oltua liiankin läheinen suhde viskiin, joten maistokertoja on kyllä kasaantunut vuosien varrella.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

Katsonvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit LFC
Mitenkäs jengi tykkää lisätä vettä viskiin? Itse en ole ikinä asiasta innostunut, mutta paljon on eri suunnasta kuullut että parantaa makua, itse olen tapaa vieroksunut ja vähän jopa pelännyt "pilata" hyvää tavaraa. Itsellä löytyy kaapista pari yli 50 prosenttista pulloa ja tekisi mieli korkata jo useamman vuoden pölyttynyt japanilainen Nikka from the Barrel pullo, joka olisi samalla itselle ensimmäinen kosketus japanilaiseen viskiin.
Ensinnäkin se vesi pitää olla laadukasta. Suomessa onneksi yleensä saa vesijohdosta, mutta kannattaa vähän valuttaa, että tulee varmasti raikasta.
Tavallisiin hyviin singlemaltteihin yleensä tippa tai kaksi riittää. Kannattaa kokeilla ensin ihan raakana, jotta huomaa, mitä se pisara tekee.
Cask strenghteihin ja muihin elvistelyviskeihin kannattaa sitten lisätä vähän enemmänkin. Viski on parhaimmillaan about 40 volttisena, ei 55 volttisena. Kokeilemalla kyllä aika nopeasti löytää sen oikean suutuntuman. Hyvä viski ei saisi koskaan polttaa suussa. Siinä pehmeydessä onkin yksi jo aloittelevan maistelijan havaitsema ero blendien jahyvien singlemalttien välillä. Blendejä ei oikeastaan kannata sellaisenaan koskaan juoda, vaan nimenomaan runsailla jäillä tai jopa drinkkeinä. (tai teen sekaan nam)
Bowmore 0,375 saanee useimmista monopoleista. Se on aika hyvä kokeilupullo aloittelijalle. Se on erittäin hyvä single malt kohtuuhintaan. (koska pullo on pieni) Sen jälkeen tuskin enää chivasit ja muut blendit maistuu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Taison

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, KalPa
Mistä te juotte viskinne?
Onko viskitumbleri teidän mieleen, vai meneekö joku konjakkilaseilla?
Aihetta sivuten, itse olen tyytynyt aiemmin nautiskelemaan viskini lähinnä digestiivinä ravintolaillallisen päätteeksi, eikä kotoa löydy kuin lähinnä näitä halvempia tuliais- ja vetovoittopulloja, jotka ovat tähän asti mennet juuri konjakkilasista naukkaillen tai useimmiten kokisen sekaan lantrattuna. Satuin kuitenkin tupaantulijaislahjana saamaan käsiini pullon (ainakin omalla maistelu mittapuullani) hieman laadukkaampaa tavaraa ja siitä kimmokkeen saaneena olen tuota lasikysymystä vähän pyöritellyt.

Varmasti joku tumbleri on ykkösvaihtoehto juoman kaikkien viimeisimpienkin aromien nappaamisen kannalta. Toisaalta itse arvostan lasilta myös sen esteettisyyttä ja paremman termin puutteessa "käsituntumaa" tai "jämäkkyyttä", enkä ole jalallisten tai muuten vaan heppoisten lasien ystävä. Oluenikin nautin mieluumin kunnon kolpakosta kuin jostain maitolasista. Tämän vuoksi olenkin kallistunut siihen suuntaan, että joku allaolevan kuvan tyylinen tyylikäs grogilasi voisi lähteä ostoskoriin. Vaikka sitten myöhemmin toteaisikin viskin maistuvan paremmalta tulppaanista, tuskinpa nuo kokonaan käyttämättä kuitenkaan jäisivät.

Mutta kuten tuo vesikysymys, varmasti myös lasin suhteen kannattaa vetää sitä linjaa mikä omaan mieleen parhaalta tuntuu.
 

Liitteet

  • Iittala Gaissa.jpg
    Iittala Gaissa.jpg
    134,3 KB · kertaa luettu: 296

Katsonvaan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit LFC
Kyllä se paksupohjainen leveä "viskilasi" on useimmin ollut käytössä. Paras olisi kai joku konjakkilasi tai iso viinilasi. Luotan kuitenkin jykeviin tiesminkä (taxfree, paskaviski, hienot lasit) kylkiäisinä tulleisiin läskipohjiin. Mutta kieltämättä olen hieman alkanut epäilemään, ainakin uutta maistaessa. Saakelin hifistelijät! Miksi tästäkin piti tehdä vielä vaikeampaa?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aihetta sivuten, itse olen tyytynyt aiemmin nautiskelemaan viskini lähinnä digestiivinä ravintolaillallisen päätteeksi, eikä kotoa löydy kuin lähinnä näitä halvempia tuliais- ja vetovoittopulloja, jotka ovat tähän asti mennet juuri konjakkilasista naukkaillen tai useimmiten kokisen sekaan lantrattuna. Satuin kuitenkin tupaantulijaislahjana saamaan käsiini pullon (ainakin omalla maistelu mittapuullani) hieman laadukkaampaa tavaraa ja siitä kimmokkeen saaneena olen tuota lasikysymystä vähän pyöritellyt.

Varmasti joku tumbleri on ykkösvaihtoehto juoman kaikkien viimeisimpienkin aromien nappaamisen kannalta. Toisaalta itse arvostan lasilta myös sen esteettisyyttä ja paremman termin puutteessa "käsituntumaa" tai "jämäkkyyttä", enkä ole jalallisten tai muuten vaan heppoisten lasien ystävä. Oluenikin nautin mieluumin kunnon kolpakosta kuin jostain maitolasista. Tämän vuoksi olenkin kallistunut siihen suuntaan, että joku allaolevan kuvan tyylinen tyylikäs grogilasi voisi lähteä ostoskoriin. Vaikka sitten myöhemmin toteaisikin viskin maistuvan paremmalta tulppaanista, tuskinpa nuo kokonaan käyttämättä kuitenkaan jäisivät.

Mutta kuten tuo vesikysymys, varmasti myös lasin suhteen kannattaa vetää sitä linjaa mikä omaan mieleen parhaalta tuntuu.
Itsellänikin noi Iittalan Gaissat ja niissä on jollain tavalla hyvä tuntuma kun ovat itsessään jo niin raskaita laseja. Hyvä fiilis niistä juoda.

TOSIN ammattilaisethan suosivat maistelulaseja: The Glencairn Glass Viskilasi | 17 cl | Koti | Stockmann

Pari tuollaista Glencairniakin löytyy. Niistä kun savuista viskiä juo, niin kyllä ne aromit iskevät ihan eri tavalla tajuntaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mistä te juotte viskinne?
Onko viskitumbleri teidän mieleen, vai meneekö joku konjakkilaseilla?

Konjakkilaseilla olen mennyt toistaiseksi, mutta kyllä nuo Glencairnin viskilasit ovat hankintalistalla. Olen jopa kuullut väitteen, että konjakkilasit eivät olisi erityisen hyviä edes konjakin juontiin, vaan sekin maistuu paremmalta tuollaisesta viskilasista.

Miksi olen käyttänyt konjakkilasia? Sain niitä mummun jäämistöstä muutama vuosi takaperin, ja viski on maistunut niistäkin hyvältä, joten olen ollut tähänkin vaihtoehtoon tyytyväinen. Mutta kyllä luotan tässä asiantuntijoihin, joten se on riittävä syy vaihtaa parempaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olen jopa kuullut väitteen, että konjakkilasit eivät olisi erityisen hyviä edes konjakin juontiin, vaan sekin maistuu paremmalta tuollaisesta viskilasista.
Eikös tästä voida juontaa keskustelu juuri siihen että viskin ja konjakin voisi juoda samanlaisesta lasista? Juuri tuollaisesta mitä tuo edellä mainittu hahmo pyörittelee, joko jalallinen tasting lasi tai sitten tuo Glencaim, eikös näitä kutsuta myös aromilaseiksi eli silloin ei jäädä yhden juomatyypin vangiksi, vain viskilasi, vain konjakkilasi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erittäin hyvä viski! Suosittelen maistamaan myös Ardbeg Corryvreckania. Tynnyrivahvuudeltaan 57,1% ja erittäin tuhti savupommi. Pitääkin pitkästä aikaa ottaa illalla pieni siivu tuota herkkua .

No niin. Lankomiehen piikkiin tuli nautittua eilen tuollainen. Olihan tuokin erinomainen! Vaikea sanoa, että kumpi olisi parempi, Uigeadail vai tuo. Tuohon perään tuli otettua vielä 18-vuotias Highland Park. Tuoksultaan se oli ehkä parhain viski, mitä olen kokeillut. Makukin oli varsin kohtuullinen, muttei kyllä pärjännyt mitenkään Ardbegille.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Tuohon perään tuli otettua vielä 18-vuotias Highland Park. Tuoksultaan se oli ehkä parhain viski, mitä olen kokeillut.

Tuoksusta tulikin mieleen, että yksi ehdottomista suosikeista maun ja myös tuoksun suhteen on Laphroaig PX Cask. Viimeistelty Pedro Ximénez -sherrytynnyreissä, joka antaa todella upean säväyksen aisteille. Tullut vuosien aikana useampi pullo hamstrattua hyllyyn, milloin mistäkin on edullisesti saanut.
 

MegaForce

Jäsen
Tiedän että tämä saa muut täällä närkästymään, mutta Jack Daniel's on oikein hyvää. Sopii sekä herroille että rentuille, "on the rocks" tai ilman, ja sen kehtaa myös sekoittaa muuhun juomaan, esim. kolaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tiedän että tämä saa muut täällä närkästymään, mutta Jack Daniel's on oikein hyvää. Sopii sekä herroille että rentuille, "on the rocks" tai ilman, ja sen kehtaa myös sekoittaa muuhun juomaan, esim. kolaan.

Miksi tuosta närkästyä? Täällä muutamaan otteeseen siteeraamassani viskiasiantuntija Jarkko Nikkasen kirjassakin tuolle viskille annetaan arvoa, joskin cola neuvotaan unohtamaan ja ottamaan jäitä lasiin. Laadukas lajissaan ja hintaansa nähden.

Itse en ole niin noiden jenkkiviskien ystävä, mutta kun nurkistani löytyy yksi puteli tuota, ajattelin viedä sen mökille. Siellä sille varmasti on käyttöä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Esimerkiksi Alkon viskivalikoimissa Chivas Regal (laadukas blend) oli 1990-luvulle asti se kaikkein hienoin viski, oli ylivoimaisesti kalliimpaa kuin muut Alkon viskit.
Onhan se pehmeää, kevyttä ja helposti juotavaa; uppoaa varmasti kelle tahansa, joka väkeviä alkoholijuomia sellaisenaan haluaa juoda. Hard core -viskiharrastajalle Chivas Regal on vain yksi O.K. blend muitten joukossa.
Joku 18-vuotias single malt olisi ollut Alkon markkahinnoilla tähtitieteellisen kallista (Chivas Regalin tax free -hinnat nykyään n. 20 euron luokkaa (75 cl), kun samankokoiset "normaalit" 12 YO single maltit maksavat 40-60 euroa (erikoisuudet ja tosi vanhat jopa moninkertaisesti enemmän).
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Blend-allergia on kyllä pahimman luokan elitismiä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei nyt mitään omien kahvipapujen jauhamista vastaavaa kuitenkaan
Ostan vain papuja, mutta suurin osa juomastani kahvista on silti ihan bulkkia.

Ostamisesta puheen ollen, ostan itsekin vain single malteja. Mutta ei mulla ole pokkaa eikö kompetenssia dissata blendejä. Sokkotestissö tuskin edes erottaisin noita toisistaan. Ehkä pahimmat savupommit arvaisin singleiksi.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Nyt jos jätetään laadukkaat ja hintavat viskiä hetkeksi rauhaan, mikäs on palstalaisen suosikit halvemmissa viskeissä. Siis mitä nyt tarttuu Alkosta ihan viikonlopuksi joskus käteen puolen litran muovipullo 20-30€:n hintaluokassa.

Itselleni useimmin taitaa Jameson tarttua, Famous Grouse taitaa tulla hyvänä kakkosena.

Ei mikään. En ole tainnut käydä Alkossa kolmeen vuoteen ja viskiä en ole sieltä ostanut ainakaan kuuteen. Mutta kaapista löytyy tällä hetkellä Albertson, Teacher's Highland Cream ja Clan MacGregor jotka menee tummoiseen halvempaan kategoriaan ja käytän kolajuomaan sekoitteluun tarvittaessa. Kaikki hyviä sellaisenaankin. Mikään noista ei tosin ole muovipullossa eikä mitään hajua mitä nykyisellään maksaisivat Alkossa, jotain 10-20€/pullo kuitenkin sieltä mistä olen ostanut.


Kyllähän muistaakseni viski-tastingissäkin oikein pipetillä ammattilainen lisäsi vettä, en ymmärrä tämän päälle mitään. Perustuukohan karkeasti viski jäillä samaan asiaan, ehtii sulaa se muutama tippa siitä kun juo parilla huikalla.

Mistä te juotte viskinne?
Onko viskitumbleri teidän mieleen, vai meneekö joku konjakkilaseilla?

Itsellä pari ikivanhaa tumbleria ja sitten myös hätätapauksessa kun useampi juoja niin pienet iittala kartiot ajaa asian humalaisille.

Parissa tastingissä olen ollut ja siellä aina ne pienet jalalliset "tulppaanit". itsellä ei sellaisia kotona kun juon todella harvoin kotona yleensäkään alkoholia.

Tälläiset: Perfect Measure Whisky Glass in Gift Box : The Whisky Exchange


Kuten sanottua niin veden lisääminen muuttaa/avaa makua. Sopivan pienissä erissä kun lisää niin voi löytyä monta erilaista makua siinä laimentuessa.

Itseltäni löytyy Glencairn -laseja enkä ole muunlaisia maisteluvälineitä osannut kaivata. Tumblerissa, kuten missä tahansa "normaalissa" juomalasissa on ongelmana tuoksujen "karkaaminen". Itse ryystämiseenhan ne kyllä oikein hyvin soveltuvat.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kuten sanottua niin veden lisääminen muuttaa/avaa makua. Sopivan pienissä erissä kun lisää niin voi löytyä monta erilaista makua siinä laimentuessa.
Tähän meidän keskusteluun voidaan kevennyksenä sanoa että edesmennyt vaarini joi viskin aina vedellä, oikeasti siihen tuli vähintään 50-50 vettä, hän oli 1922 syntynyt. Eikä viskin tarvinnut olla kolmea leijonaa ihmeellisempää ja ymmärsin että moni vanhanliiton härmäläinen on näin juonut viskinsä. Tapoja on monia, mikä on kenellekin se mieluisin toteuttakoon sitä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kova jätkähän ostaa sivettikissakahvia papuina ja jotain vähintään 30-vuotiasta single malt -irkkuviskiä ja tekee niistä Irish Coffeet.
Mitä sä syötät sun sivetille? Oon huomannut, että toi ei enää innostu edes tonnikalasta. Oon hiukan huolissani.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä sä syötät sun sivetille? Oon huomannut, että toi ei enää innostu edes tonnikalasta. Oon hiukan huolissani.

Sillehän kannattaa juottaa hyvää viskiä, niin kahviinkin tulee parempi aromi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös