Viskin ystävät

  • 544 781
  • 2 043

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Olen alkanut hieman juomaan viskiä, varsinkin kun molemmat veljet ovat hurahtaneet, isä alkanut tykkäämään myös, vaikkakin veljet pitävät vahvasti savuisista, isä taas ei niinkään.

Useaan kertaan vuoteen vietetään koko perheen kanssa iltaa porukoilla, joten ajattelin ostaa pullon ja jättää sinne, näin kaikki pääsevät siitä nauttimaan, itsellä menisi varmaan vuosikymmen tai kolme yhden viskipullon tyhjentämisessä. Molemmat veljet pitävät tosiaan vahvasta savusta, isä ei niin paljon mutta juo savuista viskiä kunhan se on laadukasta. Kerrankin on hieman enemmän rahaa tilillä kun myin ison määrän osakkeistani viime kuussa, joten räväytin ja ostin Alkon verkkokaupasta Octomoren 08.1 pullon. 59,3 % alkoholia ja 167 ppm savua, kypsytetty 1st fill ex-bourbon tynnyreissä.

Katsotaan miten menee itselläni alas, veljet varmaan tulevat rakastamaan tätä. Todennäköisesti tulee kuitenkin itselle olemaan viskivalintana tulevissa illanistujaissa isän ostama Glenmorangien Tusail, josta pidin itse kovasti näin totaalisena aloittelijana. Tai aloittelijana siinä mielessä että en juo kovin paljon viskiä, yllättävän paljon olen viimeisen vuoden aikana tutustunut viskiin lukemalla aiheesta, arvioiden lukemisesta ja katsomiesta jne.
Huoh. Kunnon viski on ainoa asia mitä alkoholissa kaipaan. Tuli jo vesi kielelle, tai siis viski.
Mutta kun ei voi, niin ei voi.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Viime viikonloppuna poistin paikallisesta Alkosta viimeisen pullon Tomatin Cask Strengthiä hintaan 67,50. Sitä tuli sitten makusteltua ajan kanssa.

Potkua tuosta löytyy 57,5% ja jokusen tipan vettä vaatii, jotta tuoksu ja maku lähtevät aukenemaan. Annoin juoman ilmaantua lasissa hetken aikaa ennen nautiskelun aloittamista. Tuoksusta ihan ensimmäisenä pelmahtaa rypäleinen ja auringonpaahtama fiilis. Sitten hedelmää ja mausteita, joita en ihan täysin osaa vielä yhden haistelu- ja maistelukerran perusteella yksilöidä. Bourbon-tynnyrin maissivivahde löytyy, mutta hyvin heikkona.

Sitten maku: ensimmäisenä kielen päälle hyökkää tumman suklaan aromi ja tuntuukin siltä, kuin olisi puraissut suun täydeltä 80%+ tummasuklaalevyä. Seuraavana iskee voimakas, mutta lyhytkestoinen alkoholin sivallus, minkä jälkeen alkaa varsinainen mausteiden ja makujen ilotulitus. Todella monivivahteinen maku, joka todellakin vaatii useamman testikerran tullakseen tutuksi.

Islay-viskien fanina tämän Highlanderin savuttomuus ja turpeettomuus on tavallaan ihan virkistävää ja tervetullutta vaihtelua. Piti kuitenkin kaivaa Tomatinin jälkeen vielä saunajuomaksi Lagavulin 16yo, kuten jokaiseen kunnolliseen viski-iltaan kuuluu.
 

Räpylätassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Avalanche
Onko jollakin suositeltavana jotakin hyvää bourbonia Alkon valikoimasta? Ostaisin Elijah Craigia (josta olen kuullut paljon hyvää) jos sitä olisi vain myynnissä.

Octomore 8.1 on hyvää, pidän kovasti. Yllättäen isäni muutaman maistelukerran jälkeen alkoi tykkäämään kysesisestä viskistä. Pitää myös kovasti Highland Parkin Valfatherista, että taitaa savuinen viski sittenkin maistua... Molemmille veljille tuli joululahjaksi ostettua samalta tislaamolta Port Charlotten 10-vuotiasta, joka myös oli erinomaista, vahva suositus. Kypsytys taisi olla sekoitus first fill ex-bourbon, second fill ex-bourbon ja second fill ex-ranskalaisia (valko)viini tynnyreitä. 50 % ABV ja 40 PPM savua.

Ostin myös itse Bowmoren 15-vuotiaan (aivan mahtava) ja Japanilaisen Nikka from the Barrel pullon, joka oli ihan pätevän makuinen... Muuttuu ehdottomasti paremmaksi vesitilkan kanssa. Hinta oli vain päälle joku 50 €, mutta pullokin on vain puoli litraa. Kuitenkin, jos haluaa maistaa Japanilaista viskiä niin taitaa olla paras mitä Alkosta on tällä hetkellä saatavilla.

Anyways, otan vastaan suosituksia hyvästä ja laadukkaasta bourbonista.
 

John Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pappy van Winklea ei taida saada Alkosta?

No silläkin uhalla; jos joskus tulee vastaan niin kannattaa ehdottomasti maistaa. Ei vastannut lainkaan (matalia) odotuksiani bourbonista.

Olen antanut itseni ymmärtää että vuotuinen tuotanto on hyvin vähäinen (ja hinta kylläkin korkea). Tukholman vanhassakaupungissa tähän törmäsin ensimmäisen ja toistaiseksi viimeisen kerran...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ostin kuukausi sitten itselleni 40-vuotislahjaksi Tallinnan laivalta pullollisen Ardbegin Uigeadailia. Alkossa näytti olevan miltei satasen, itse sain omani noin 60€:n hintaan. Mielestäni sopuhinta näin tärkeän miehen merkkipäivälahjaksi.

Kyllähän tämä mahtava viski on. Tynnyrivahvuinen, ja arvostettu sellainen.

Toinen viski-investointini oli Jarkko Nikkasen Viski!-niminen viskikirja. Laadukkaalta tuntuva opus. Yli 500 sivua asiaa viskin historiasta, valmistuksesta, tislaamoista ja maistelutekniikoista. Lisäksi kirjassa on todella runsaasti eri viskien esittelyjä. Tuo lähti joulun jälkeen kympillä alennusmyynneistä.

Kirja toki painottuu paljon laatuviskeihin, ja iso osa viskeistä on sellaisia, joiden saatavuus on heikko ja hinta tähtitieteellinen. Mutta on siellä myös bulkkiviskejäkin. Ja saa Jack Daniel’skin kehuja kirjailijalta, joten ihan jalat maassa kirjoitettu teos tuo on. Suosittelen kyllä kaikille viskin ystäville. Pakko toki tunnustaa, että en minä oikein näitä viskien makuprofiileita tunnista, vaikka olen kaapista löytyviä viskejäni kirjan seurassa maistellut.

Edit: korjattu virhe. Ardbeg on single malt, eikä sekoite. Hämäännyin, kun viskikirjassa mainitaan sen koostuvan sekä sherry- että bourbon-tynnyreissä kypsytetystä viskistä.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Single malt se Uigeadail on

Näin se on. Meikäläisen virhe. En katsonut, mitä pullossa kerrotaan, mutta tuossa Nikkasen viskikirjassa vain sanottiin tuon olevan sekoitus bourbon- ja sherrytynnyreissä kypsytettyä, eikä siinä otettu blended/single-asiaan kantaa. Tuo sekoitus hämäsi. Olisi pitänyt vakavassa asiassa tarkastaa tuo, mutta pullo on sen verran kaapin pohjalla, etten viitsinyt siihen ryhtyä.

Korjataan.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Ostin kuukausi sitten itselleni 40-vuotislahjaksi Tallinnan laivalta pullollisen Ardbegin Uigeadailia. Alkossa näytti olevan miltei satasen, itse sain omani noin 60€:n hintaan. Mielestäni sopuhinta näin tärkeän miehen merkkipäivälahjaksi.

Kyllähän tämä mahtava viski on. Tynnyrivahvuinen, ja arvostettu sellainen.
Erittäin hyvä viski! Suosittelen maistamaan myös Ardbeg Corryvreckania. Tynnyrivahvuudeltaan 57,1% ja erittäin tuhti savupommi. Pitääkin pitkästä aikaa ottaa illalla pieni siivu tuota herkkua .
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erittäin hyvä viski! Suosittelen maistamaan myös Ardbeg Corryvreckania. Tynnyrivahvuudeltaan 57,1% ja erittäin tuhti savupommi. Pitääkin pitkästä aikaa ottaa illalla pieni siivu tuota herkkua .

Kiitokset vinkistä! Täytyy tutkia, että olisiko tuota ensi lauantaina baarin valikoimissa. Viime kesänä tarjosin lankomiehelle 30-vuotislahjaksi Bunnahabhainin 18-vuotiasta (otin kyllä itsellenikin) ja nyt sitten olisi hänen vuoronsa tarjota minulle 40-vuotislahjaviskit.

Tuo olisi hyvä vaihtoehto siihen. Tuo Bunnahabhain oli myös loistava. Ja kuukausi sitten virallisena merkkipäivänäni eräs kaveri tarjosi minulle Taliskerin 25-vuotiasta. Ei pahaa sanottavaa siitäkään.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Nyt jos jätetään laadukkaat ja hintavat viskiä hetkeksi rauhaan, mikäs on palstalaisen suosikit halvemmissa viskeissä. Siis mitä nyt tarttuu Alkosta ihan viikonlopuksi joskus käteen puolen litran muovipullo 20-30€:n hintaluokassa.

Itselleni useimmin taitaa Jameson tarttua, Famous Grouse taitaa tulla hyvänä kakkosena.
 

LaiLaiLei

Jäsen
Nyt jos jätetään laadukkaat ja hintavat viskiä hetkeksi rauhaan, mikäs on palstalaisen suosikit halvemmissa viskeissä. Siis mitä nyt tarttuu Alkosta ihan viikonlopuksi joskus käteen puolen litran muovipullo 20-30€:n hintaluokassa.

Itselleni useimmin taitaa Jameson tarttua, Famous Grouse taitaa tulla hyvänä kakkosena.
Islay Mist Deluxe on se joka itselle ainakin käteen sattuu, jos tarkoituksena on hennosti humaltua, eikä siis vain maistella. En todellakaan mikään viskiasiantuntija ole, mutta jos savuinen maistuu halvemmasta hintaluokasta, niin suosittelen tuota.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Smokehead 18 yo Extra Black livahti synttärilahjuksena pakaasista. Komia pakkaus ja pullo, täytyy säästellä seuraavaan Penguinsin tai Ilveksen mestaruuteen.

Tästäkin alkaa olla 8,5 vuotta aikaa ja edelleen se on tuolla boksissaan avaamattomana. Asui tosin varastossa 2016-2018 kun käväistiin ulkomailla asustelemassa ja tuolla välillä Penguinsin mestaruuksia tuli kaksin kappalein sen lisäksi, että myös esikoinen syntyi 2016. Kaapista löytyy kasa muitakin viskejä, jotka pikku hiljaa kuluu yksi pullo kerrallaan availlen. Edellinen (Caol Ila Distiller’s Edition) tyhjeni vuodessa ja nyt työn alla on sangen mielenkiintoinen Mortlach 14. Mainittu Smokehead saa edelleen odotella vuoroaan, josko sitä Ipan mestaruutta nyt sit tänä keväänä...
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Islay Mist Deluxe on se joka itselle ainakin käteen sattuu, jos tarkoituksena on hennosti humaltua, eikä siis vain maistella. En todellakaan mikään viskiasiantuntija ole, mutta jos savuinen maistuu halvemmasta hintaluokasta, niin suosittelen tuota.
Tuo Islay Mist on ihan kelpoinen blendi kyllä. Itse en vain osaa juoda viskiä humaltumis mielessä, mutta jos näin tekisin, olisi valintani ehdottomasti tuo.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt jos jätetään laadukkaat ja hintavat viskiä hetkeksi rauhaan, mikäs on palstalaisen suosikit halvemmissa viskeissä. Siis mitä nyt tarttuu Alkosta ihan viikonlopuksi joskus käteen puolen litran muovipullo 20-30€:n hintaluokassa.

Itselleni useimmin taitaa Jameson tarttua, Famous Grouse taitaa tulla hyvänä kakkosena.

Itse en juo viskiä "juomalla", joten siksi en näitä halvempia viskejä edes ostele. Mutta joskus saatan näitä tilata baarissa, jos olen seurueen mukana päätynyt ravintolaan, jonka olutpuolelta ei löydy kiinnostavia juomia.

Jameson ja Tullamore Dew ovat hintaansa nähden hyviä irkkuviskejä. Skoteista Ballantines ja Famous Grouse ajavat mielestäni asiansa.

Jenkkiviskit eivät oikein ole se juttuni, mutta joskus lahjaksi saadun ja korkkaamattomana pysyneen Jack Daniel'sin ajattelin viedä mökille. Siellä sen voisi hitaasti vuosien saatossa tyhjentääkin. Eikä maailma kaatuisi, vaikka isäukko ja kummisetä sattuisivatkin "lainaamaan" muutaman hömpsyn.
 

Kyle

Jäsen
Nyt jos jätetään laadukkaat ja hintavat viskiä hetkeksi rauhaan, mikäs on palstalaisen suosikit halvemmissa viskeissä. Siis mitä nyt tarttuu Alkosta ihan viikonlopuksi joskus käteen puolen litran muovipullo 20-30€:n hintaluokassa.

60€ litrahintaan saa kyllä ihan laadukkaita viskejä Alkosta, joka menisi tuohon haarukkaan 30€ / 0,5l. Itse sanoisin että tuosta hintaluokasta Bowmore 12 on kelpo valinta perus viskeistä.

Toki asiantuntijat vieroksuu viskillä humalaan juomista, mutta jos meinaa tehdä esim juomasekoituksia kannattaa jättää savuiset viskit väliin. Nykyisin omatkin juomatavat on muuttuneet lähinnä maisteluksi, mutta aikanaan tuli kokeiltua melkeimpä kaikkea. Jack Daniels ja Bushmills ovat mielestäni varmimpia valintoja neutraaleista viskeistä, jotka todennäiköisesti käy tarkoittamaasi käyttötarkoitukseen sellaisenaan tai vaikka colan kanssa.

....

Mitenkäs jengi tykkää lisätä vettä viskiin? Itse en ole ikinä asiasta innostunut, mutta paljon on eri suunnasta kuullut että parantaa makua, itse olen tapaa vieroksunut ja vähän jopa pelännyt "pilata" hyvää tavaraa. Itsellä löytyy kaapista pari yli 50 prosenttista pulloa ja tekisi mieli korkata jo useamman vuoden pölyttynyt japanilainen Nikka from the Barrel pullo, joka olisi samalla itselle ensimmäinen kosketus japanilaiseen viskiin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitenkäs jengi tykkää lisätä vettä viskiin? Itse en ole ikinä asiasta innostunut, mutta paljon on eri suunnasta kuullut että parantaa makua, itse olen tapaa vieroksunut ja vähän jopa pelännyt "pilata" hyvää tavaraa.

Kyllähän muistaakseni viski-tastingissäkin oikein pipetillä ammattilainen lisäsi vettä, en ymmärrä tämän päälle mitään. Perustuukohan karkeasti viski jäillä samaan asiaan, ehtii sulaa se muutama tippa siitä kun juo parilla huikalla.

Mistä te juotte viskinne?
Onko viskitumbleri teidän mieleen, vai meneekö joku konjakkilaseilla?

Itsellä pari ikivanhaa tumbleria ja sitten myös hätätapauksessa kun useampi juoja niin pienet iittala kartiot ajaa asian humalaisille.

Parissa tastingissä olen ollut ja siellä aina ne pienet jalalliset "tulppaanit". itsellä ei sellaisia kotona kun juon todella harvoin kotona yleensäkään alkoholia.

Tälläiset: Perfect Measure Whisky Glass in Gift Box : The Whisky Exchange
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitenkäs jengi tykkää lisätä vettä viskiin? Itse en ole ikinä asiasta innostunut, mutta paljon on eri suunnasta kuullut että parantaa makua, itse olen tapaa vieroksunut ja vähän jopa pelännyt "pilata" hyvää tavaraa.
Itselläni on ollut periaate viskejä nauttiessa, että jos valmistaja suosittelee vesitilkkaa tai jääpalaa sekaan, on ok myös pistää niitä. Itse kyllä juon viskini ilman vesitilkkoja tai jääpaloja.

Rouva tykkää joskus rakentaa jälkiruokajuomiksi Irish coffeet minun Jameson viskiin. Niin kauan kun hän tekee niistä niin hemmetin hyvän makuisia, on sekin ok.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän vettä mukaan, jotta vahvuus on alle 40 % ja viskin maut tulevat paremmin esille.

Jää kylmettää viskin ja maut katoavat.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ainoa oikea tapa juoda viskiä on oma tapa. Mä lisään vettä vaihtelevia määriä. Joskus jopa ihan kunnon lorauksen. Riippuu ihan viskistä, paljon lisään. Pipettihommat on ihan nysväystä, pipetillininen ei yleensä riitä lähellekään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenkäs jengi tykkää lisätä vettä viskiin? Itse en ole ikinä asiasta innostunut, mutta paljon on eri suunnasta kuullut että parantaa makua, itse olen tapaa vieroksunut ja vähän jopa pelännyt "pilata" hyvää tavaraa. Itsellä löytyy kaapista pari yli 50 prosenttista pulloa ja tekisi mieli korkata jo useamman vuoden pölyttynyt japanilainen Nikka from the Barrel pullo, joka olisi samalla itselle ensimmäinen kosketus japanilaiseen viskiin.

Tuossa muutamaa viestiä aiempana mainitsemassani Nikkasen Viski!-kirjassa esitellään minusta hyvä tapa viskin juontiin. Tavalle on tuossa kirjassa antanut nimensä eräs viskimestari, ja siksi ainakin siellä siitä käytetään nimitystä "Hicks". En tiedä, että onko tuo termi kuinka vakiintunut yleiseen käyttöön.

Tuossa siis sekoitetaan pieni määrä viskiä ja vettä suussa. Joidenkin viskien kohdalla tuo "Hicks" avaa aivan toisenlaisen makumaailman, kuin mitä kuivana juonti. Monesti hyvässä, mutta joskus myös pahassa.

Hyvä keino etenkin silloin kun ei ole varma veden ja viskin liiton sopivuudesta. Ja toisaalta tuolla saa erilaisia makuelämyksiä kesken maistelun, kun välillä ottaa huikan raakana, välillä vedellä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Yksi tapa saada lisäulottuvuutta viskin juontiin on tumma suklaa; ensin imeskellään pala tummaa suklaata ja sen päälle otetaan viskihuikka.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Rouva tietää mitä tekee, sillä ei Irish coffeeta muuhun kuin irkkuviskiin pidä tehdäkään.
Kyllä, Jameson on kyllä erittäin käyttökelpoinen tuote. Sopii Irish coffeen, ja mulle sellaisenaan.

Mulla ollut jo suht kauan avaamaton pullo Kyrön Rye viskiä. Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus tehdä meillä kyläileville vieraille "Kyrön kaffia", Kyrön versiota "irishcoffeesta", vastavuoroisesti kun tarjoavat meille aina Napue GT:t meidän kyläillessä. Kokemuksia kellään Kyrön Rye viskistä tai Kyrön kaffista? Onko edes soveliasta keskustella ko. tuotteesta tai verrata Kyrön kaffia Irish coffeen tässä ketjussa? :)
 

444

Jäsen
Mitenkäs jengi tykkää lisätä vettä viskiin? Itse en ole ikinä asiasta innostunut, mutta paljon on eri suunnasta kuullut että parantaa makua, itse olen tapaa vieroksunut ja vähän jopa pelännyt "pilata" hyvää tavaraa. Itsellä löytyy kaapista pari yli 50 prosenttista pulloa ja tekisi mieli korkata jo useamman vuoden pölyttynyt japanilainen Nikka from the Barrel pullo, joka olisi samalla itselle ensimmäinen kosketus japanilaiseen viskiin.
Vähän mausta riippuen. Maistan aina ensin ilman vettä, ja jos maku mielestäni tarvitsee ”avaamista”, niin pudotan teelusikasta pienen määrän sekaan. Tosiaan vain sen verran, ettei maku vetisty, mutta aukeaa kuitenkin paremmin. Ulkomuistista sanoisin, että teen tätä enemmän Islay-viskien kanssa, joissa on enemmän vahvoja makuja.
Jääpaloilla en viitsi hyvää juomaa pilata; juon viskini sen verran hitaasti, että se kylmenisi aivan liikaa vettymisestä puhumattakaan. Jokainen toki tyylillään.

Omasta kaapista ei löydy tällä hetkellä kuin kolme pulloa, kun päätin tyhjentää ne lukuisat ”en raaski juoda viimeistä annosta pohjalta” -pullot pois. Siis juomalla tietenkin.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ainoa oikea tapa juoda viskiä on oma tapa. Mä lisään vettä vaihtelevia määriä. Joskus jopa ihan kunnon lorauksen. Riippuu ihan viskistä, paljon lisään. Pipettihommat on ihan nysväystä, pipetillininen ei yleensä riitä lähellekään.

Tästä olen samaa mieltä. Itse laitan viskiini yleensä jään tai kaksi. Omaan suuhun se paranee ja avaa sitä juuri kuten pitääkin. Muutenkin kaikki mitä turpaani laitan on yleensä kylmää tai kuumaa /lämmintä. Yleensä jo pelkkä ajatuskin taskulämpimästä on kuvottavaa. Kahvin juon lämpimänä, mutta kun olen maistanut kylmänä, niin hyvin maistuu sekin. Taskulämpimänä ei kahvikaan maistu.

Uskon, että on ajatuksia siitä, että jäitä ei saisi laittaa tai vettä ei saisi laittaa, mutta tästäkin on varmasti yhtä useita mielipiteitä kuin on ihmisiä. Itse en huomaa aromien katoamista vaan päinvastoin maistan asioita selkeämmin viileänä.

Jopa suuresti arvostamani, mutta jo edesmennyt Anthony Bourdain joi viskiä jäillä.

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Leon
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös