Veikko Huovinen – humoristi

  • 21 958
  • 89
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Kukaan ei ole tohtinut avata moista, sehän uppoaisi kansaan kuin häkä.
Tässä olisi nyt tonttia jatkaa em. ketjun kohtalosta nasevin vertauskuvin, mutta herranpelosta siirrän vastuun palstan vähemmän rangotuille hanuille.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet

Liitteet

  • Adi_heruttaa.jpg
    Adi_heruttaa.jpg
    143,2 KB · kertaa luettu: 174

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen joskus funtsinut miten menisi tämä Veitikan huumori läpi Saksassa,
tosin en kyllä tiedä onko kirjaa käännetty sile kielelle vai ei.
Huovis-Veikko on yksi minun suosikkikirjailijoistani, mutta tietenkin tekstit on nähtävä oman aikansa kontekstissa.
En usko että esimerkiksi pystyyn marinoitu nainen menisi enää tämän päivän poliittisesti korrektissa ilmapiirissä läpi, tai ainakin aiheuttaisi kohtuupaljon porinaa somessa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Olen joskus funtsinut miten menisi tämä Veitikan huumori läpi Saksassa,
tosin en kyllä tiedä onko kirjaa käännetty sile kielelle vai ei.
Huovis-Veikko on yksi minun suosikkikirjailijoistani, mutta tietenkin tekstit on nähtävä oman aikansa kontekstissa.
En usko että esimerkiksi pystyyn marinoitu nainen menisi enää tämän päivän poliittisesti korrektissa ilmapiirissä läpi, tai ainakin aiheuttaisi kohtuupaljon porinaa somessa.
Veitikka on näköjään käännetty saksaksi muttei ole julkaistu. Puolaksi on käännetty ja julkaistu 1991.

Tässä kohdin kehtaisin suositella kirjaa jos Hitler Saksassa kiinnostaa, Timur Vermes: Täällä taas
Hitler tekee paluun nykyajan Saksaan ja aiheuttaa ymmärrettävästi hämmennystä, nuoriso ei tunne Adolfia muuten kuin nettimeemeistä.

Itse Kekkonen hermostui Huovisen Rasvamaksasta, ehkä Leopold Gilen puuhat ilskotti Urhoa tai muuten kirjan novellit nosti hiukset pystyyn.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos Veikko Huovinen eläisi, olisi hän tänä päivänä 96-vuotias. Huovinen kertoi viimeisinä vuosinaan, ettei hän enää tunnistanut aikaa, jota hän eli. Luonnollista. Vuoden 2023 ajasta Veikko tuskin ymmärtäisi senkään vertaa, ja sama kohtalo olisi edessä useimmilla meistä, jos joille ikävuosille joutuisimme elämään.

Olettakaamme, että keskuudessamme leijailee Huovishenki, olomuodosta ja ajasta vapaa vaeltaja, ehkä toisinaan sielunvaeltajakin. Mitä syvällistä, erikoista, koomista, älyllistä, typerää, tyhmänylpeää, ahnetta, inhimillistä, onnellista, koppavaa, suuruudenhullua, tuiki tärkeää, tyystin tarpeetonta ynnä monta muuta asiaa Huovishenki näkisi ajassamme?

Venäjässä ei ole mitään uutta auringon alla. Huovinen kirjoitti monen monta riviä kuvaamaan sitä, mitä Putin kaltainen kollo tai kollojen emäkollo saa aikaan, ja kuinka tällainen tyyppi murenee naurunalaiseksi joutuessaan. Mutta jos osaat ja tähän taivut, otapa hetkeksi Huovishengen rooli. Käy vaikkapa uuden ajan matikanopettajaksi! Mitä nykypäivän ilmiöitä nostaisit tikun nokkaan, mihin tämän päivän Huovisena tarttuisit?

@Ilmari Ahde @Palstalegenda @Uleåborgir @Jeesus @ms.qvist

Olisin linkannut tähän käyttäjän Leevi Sytky myös, mutta ei onnistu jostakin syystä. Leevi on varmaankin sielunvaelluksella jossakin tuntemattomassa paikassa, sirkuksen mukana veikkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Jos Veikko Huovinen eläisi, olisi hän tänä päivänä 96-vuotias. Huovinen kertoi viimeisinä vuosinaan, ettei hän enää tunnistanut aikaa, jota hän eli. Luonnollista. Vuoden 2023 ajasta Veikko tuskin ymmärtäisi senkään vertaa, ja sama kohtalo olisi edessä useimmilla meistä, jos joille ikävuosille joutuisimme elämään.

Olettakaamme, että keskuudessamme leijailee Huovishenki, olomuodosta ja ajasta vapaa vaeltaja, ehkä toisinaan sielunvaeltajakin. Mitä syvällistä, erikoista, koomista, älyllistä, typerää, tyhmänylpeää, ahnetta, inhimillistä, onnellista, koppavaa, suuruudenhullua, tuiki tärkeää, tyystin tarpeetonta ynnä monta muuta asiaa Huovishenki näkisi ajassamme?

Venäjässä ei ole mitään uutta auringon alla. Huovinen kirjoitti monen monta riviä kuvaamaan sitä, mitä Putin kaltainen kollo tai kollojen emäkollo saa aikaa, ja kuinka tällainen tyyppi murenee naurunalaiseksi joutuessaan. Mutta jos osaat ja tähän taivut, otapa hetkeksi Huovishengen rooli. Käy vaikkapa uuden ajan matikanopettajaksi! Mitä nykypäivän ilmiöitä nostaisit tikun nokkaan, mihin tämän päivän Huovisena tarttuisit?

@Ilmari Ahde @Palstalegenda @Uleåborgir @Jeesus @ms.qvist

Olisin linkannut tähän käyttäjän Leevi Sytky myös, mutta ei onnistu jostakin syystä. Leevi on varmaankin sielunvaelluksella jossakin tuntemattomassa paikassa, sirkuksen mukana veikkaan.
Väkevä kysymys ja yritetään vajavaisilla taidoilla saada ajatus kankeasti esiin. Huovishenkenä nostaisin isommankin heinäseipään nokkaan somevaikuttajakulttuurin, niitähän piisaa lukuisiin hikisiin yksiöihin ja moneen uljaampaankin savupirttiin. Descartesin ajatus: "Ajattelen, siis olen", voisi olla nykypäivänä "Olen somepersoona, siis olen".

No mutta, syyllisenä en voi heittää ensimmäistä kiveä mutta heitin silti, onhan tässä itse kukin jonkinlainen somepersoona vaikkakin nimimerkin suojissa kasvottomana toiminkin. Minäkin olen täällä aivan hulvattoman hauska ja puheliaskin, en yhtä viisas kuin @FASlapsi, vaikka oikeasti olen kaukana puheliaasta ja seurallisesta, hulvattoman hauska tietysti ainakin omasta mielestäni. Muualla somessa en ole, en Twitterissä, Facebookissa ja mitä muita ajatusten kloaakkeja on.

Mihin nuorempi Huovinen voisi terävällä kynällä tarttua? Oma arvaukseni olisi ahneus. Lisäksi ikuisesti pyörivä pyörä - diktaattorit ja despootit, saisi edelleen osansa Veikolta ja ohje olisi sama jonka Kääpiökin mainitsi. Diktaattoreille pitää nauraa, sitä ne pelkää.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mihin nuorempi Huovinen voisi terävällä kynällä tarttua? Oma arvaukseni olisi ahneus. Lisäksi ikuisesti pyörivä pyörä - diktaattorit ja despootit, saisi edelleen osansa Veikolta ja ohje olisi sama jonka Kääpiökin mainitsi. Diktaattoreille pitää nauraa, sitä ne pelkää.
Ach, ahneus. Tuo ikuisesti ihmiskuntaa mitä sairaimpiin pyrintöihin kirittävä läpeensä vittumainen voima. Loistava esimerkki uusiutuvasta lyriikan polttoaineesta, mitä tulevienkin päivien Huovishenget saavat ilon käydä tankkaamassa. Yhdistäisin tähän teemaan myös someaikakauden nopean voiton tavoittelijat, kuten onlyfans-pyllistäjät, saakelin sisällöttömät juutuubin sisälmystentuottajat, ynnä monenkirjavat klikkausten kerääjät vailla älyn kipenettä.

Ja naapurin Vova Putin on suoraviivainen arkkityyppi huovislaisesta diktaattorista, joka murenee sepeliksi kansan nauraessa.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olisi tässä maailmanajassa kyllä Huoviselle käyttöä. Lempeää ojennusta saisi somepersoonien lisäksi varmasti muiden puolesta loukkaantuminen.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Olisi tässä maailmanajassa kyllä Huoviselle käyttöä. Lempeää ojennusta saisi somepersoonien lisäksi varmasti muiden puolesta loukkaantuminen.
Samaa pohdin eilen, onhan kataloogissa Ammattimainen puolueenhaukkuja. Nälkäinen mies käy kylässä sopivasti ruoka-aikaan ja haukkuu isännälle vastenmielisiä puolueita, siinä sivussa saa hyvän aterian ja kotiinviemisiä - pysyy hyvin leivässä. Miksipä ei muuntuisi nykypäivänä Ammattimaiseksi puolestaloukkaantujaksi, se vako ei kyntämällä loppuisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös