Vedonlyönti

  • 3 966 147
  • 21 674

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on työkavereina monia, jotka on tosi hyviä tässä: eli jälkikäteen kerrotaan "minä tiesin että näin siinä käy". Kun kysyn, paljollako betsasit, vastaus on aina sama: "En harrasta vedonlyöntiä." Nyt tuli jo kuittailuviesti yhdeltä, joka eilen ja viime viikolla sanoi, että Trump voittaa. Ja sikälihän nuokaan rahat eivät menneet hukkaan, että aika moni työkaveri sai iloa siitä, että minä hävisin 850 euroa. Kun kerroin noista vedoista töissä, siellä alkoi aika moni toivoa Trumpin voittoa. Mä ikään kuin ostan vedoillani jännitystä muillekin kuin itselleni.

Tuollaisiahan suurin osa ihmisistä taitaa olla, meillä on käsittääkseni joku evoluution aikana kehittynyt taipumus käsitellä asioita varmuuksina. Esim. nyt etukäteen Clintonin voitto oli monille varma ja jos löit sen puolesta vetoa se tulkitaan mielestäsi varmaksi, kun taas sitten jälkikäteen jälkiviisausharhan avustuksella selitetään että "olisihan tämä pitänyt nähdä selvästi" ja saadaan taas maailmaan turvallinen varmuudentunne epämiellyttävän satunnaisuuden sijaan. Probabilistinen ajattelu ei oikein tule luonnostaan ja vähemmistöön sen taitavat jäävät.

Pahimmille idiooteille sitten toki on leimallista että lukuisista 90-10 arvioista kun tulee ihan ennusteen mukaisesti se kymmenesosa "kakkosia", niin tullaan sellaisen kohdalla vittuilemaan että paska ennuste ja eheheh, kun hävisit rahasi vaikka niin oli tietoa! Ja naurahdin mielikuvalle "työkaverista joka tietää etukäteen että Trump voittaa". Näitähän on täynnä niin baarit kuin Jatkoaikakin, ja tyypillistä on yleensä että tuo varmuus on käänteisesti verrannollinen tiedon määrään. Nytkin olisi pitänyt luottaa Jatkoajan nimimerkin perustelemattomaan höpötykseen todella lukuisien meritoituneiden ennusteentekijöiden sijaan. Olipas todella tyhmää sinulta kun et näin tehnyt, ja varmaan tosiaan otat tästä opiksesi ja jatkossa teet vedonlyöntipäätöksesi ko. viestien perusteella.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä sinun mielestäsi olisi kuulunut olla "oikea" kerroin Clintonille jos näit jossain 1,40 kertoimissa huigeaa valuee betsijätkänä ja panostit reippaasti?

Kysymys ei ollut minulle, enkä minä mitään oikeaa kerrointa osaa antaa, mutta kyllähän tuo ihan perusteltua oli nähdä ylikertoimena. Ainoastaan Fivethirtyeight antoi Trumpille sellaisia todennäköisyyksiä, että kerroin olisi lähennellyt 1,5:ttä, kun taas tuolloin esim. Predictwisesta saatiin arvio 1,2 ja jos on seurannut sitten Huffington Postin ym. Hillary-optimistien ennusteita on kerroin ollut vielä 1,2:ta huomattavasti pienempi. Toisaalta ennusteet erityisesti 538:lla olivat niin volatiileja ja hajonta eri ennusteiden välillä suurta, että olisi ollut perusteltua myös päätellä epävarmuuden olevan niin suuri etteivät ennusteet kykene tekemään työtään eli ennustamaan tulevaa tapahtumaa, ja päätyä jonnekin lähemmäs 50-50 arviota.
 
Mikä sinun mielestäsi olisi kuulunut olla "oikea" kerroin Clintonille jos näit jossain 1,40 kertoimissa

Ehkä joku 1,2. Eilen illalla kertoimet oli suunnilleen noissa luvuissa. Ja kolmen aikaan yöllä Suomen aikaa Shillaryn kerroin käväisi 1,06:ssa. Mikä omasta mielestäsi olisi ollut sopiva kerroin? Veikkasitko itse tulevaa pressaa?

Virhearvioon varmaan vaikutti paljon se, että valtamediassa ja näillä nettifoorumeilla Clinton on niin pirun suosittu. Kun lukee tuhansia rivejä siitä, miten ylivoimaisen hyvä ehdokas Shillary on Trumpiin verrattuna, siinä alkaa ajatella, että eihän se Donald vaan voi voittaa. Ihan viimeisen sysäyksen noin suuriin panostuksiin sain tosin siitä, kun alkoi vituttaa tuolla vaaliketjussa aika rankasti se, miten yhdenkin poikkipuolisen sanan sanominen Shillarysta poikii välittömästi vastauksen tyyliin "sinä olet idiootti, moukka ja Putinin huora, ja lisäksi sinulla on lukihäiriö, etkö tajua että Clinton on aivan huikean rehellinen ja pätevä ehdokas ja Trump suoraan saatanasta". Siinä nousi mieleen ajatus, että jos Trump voittaa, niin kyllä noiden Shillary-uskovaisten moraalisen närkästyksen seuraamisesta telkkarissa ja joka puolella voi vähän maksaakin.

Nyt täytyy sitten vain muutama kuukausi syödä nuudeleita ja kynsiään, ja koittaa ehkä sitten paremmalla onnella, jos joskus on vielä pankkitilillä rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Kaveri keväällä retosteli, että löi kympillä vetoa Trumpin puolesta kertoimella 500 jollakin amerikkalaisella betsisivustolla. Pitänee udella, puhuiko vain lämpimikseen paskaa vai tuliko oikeasti viistonnia pankkitilille.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ehkä joku 1,2. Eilen illalla ennen ensimmäisten tulosten tuloahan kertoimet oli suunnilleen noissa luvuissa. Mikä omasta mielestäsi olisi ollut sopiva kerroin. Veikkasitko itse tulevaa pressaa?

Sanoinko veikanneeni tai edes kiinnostuneeni koko höpötyksestä? Niin en. Koska en ole kirjoittanut viestiäkään tänne foorumille USA:n presidentinvaaleja koskien, niin siitä voi viisaammat vetää jo johtopäätöksensä. Eli ei yksinkertaisesti kiinnostanut ja en yksinkertaisesti tiennyt aiheesta tarpeeksi että olisin jonkun valuebetin pystynyt laittamaan sisään toisin kuin sinä, jolla se nyt valitettavasti jäi odotusarvon puolelle jälleen kerran. Mutta sitä ihmettelen kun joka aamu avaan teksti-tv.n vanhaan malliin tarkistaakseni änäri ja nba-tulokset, niin usein siellä luki että nämä ovat tasoissa tai hyvin lähellä. Mutta ilmeisesti asia ei näin ei ollut kun tiesit että noissa 1,40 kertoimissa oli niin huigee value sinun kaltaisellesi betsijätkälle. Ja alleviivataan vielä, että itse en siis lähtenyt lyömään teksti-tv:n etusivun arvion mukaan mitään vetoa, ihmettelin vain kun näin kertoimet jonkun vedonlyöntilafkan etusivulla tässä pari päivää sitten ja taisi olla 1,20 enää Hillarylle että miten tämä näin selvä peli on ja ajattelin että tuo nuo teksti-tv:n arviot ovat ihan tuubaa siis, koska doerit betsaavat ISOLLA Clintonia.

Ps. voisit lainata koko tekstin mitä laitoin etkä vain osaa siitä.
 
ajattelin että tuo nuo teksti-tv:n arviot ovat ihan tuubaa siis, koska doerit betsaavat ISOLLA Clintonia.

Kyllä, olet asian ytimessä. Vedonlyöntikertoimethan määrittyvät juuri sen mukaan, mitä doerit betsaavat.

Täytyy itsekin varmaan seurata sitten neljän vuoden päästä Ameriikan vaaleja Young Turksin, CNN:n, NBC:n ja Foxin sijasta teksti-TV:n etusivulta, niin pysyy paremmin kärryillä.
 

bart

Jäsen
Itse en juurikaan seurannut koko Clinton vs. Trump kisaa ennen viime viikon loppua. Luin sitten tämän Iltalehden jutun (linkki vie siis Iltalehteen) ja kurkkasin Trumpin kertoimia. Sillä hetkellä taisi toppi olla 3.75 ja iskin siihen muutaman roposen. Ihan pelkästään jo sen vuoksi, että alkukesästä oli "varma" arvaus Brexit äänestyksen tuloksesta enkä silloin tohtinut altavastaajaa betsata.
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Kyllä, olet asian ytimessä. Vedonlyöntikertoimethan määrittyvät juuri sen mukaan, mitä doerit betsaavat.

Niin etkös sinä juuri betsannut "isolla" Clintonia? Luulin että sen mukaan kertoimet liikkuivat mitä teikäläiset MOUKARI-miehet kohteeseen betsasitte.


[QUOTE="Kirjoittelija, post: 6738730, member: 50065"
Täytyy itsekin varmaan seurata sitten neljän vuoden päästä Ameriikan vaaleja Young Turksin, CNN:n, NBC:n ja Foxin sijasta teksti-TV:n etusivulta, niin pysyy paremmin kärryillä.[/QUOTE]

Niin enkös minä sanonut että en tiennyt asiasta tarpeeksi betsatakseni koska tietoni lähinnä perustuivat teksti-tv:n etusivuun? Eli en suosittele, jos haluat pysyä paremmin kärryillä. Mutta harmi että taas tuli vain odotusarvoa vaikka seurasitkin noita edellä mainitsemiasi, eikä sitä voita leivän päälle.
 
Viimeksi muokattu:

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Oma mielipiteeni tästä on, että aiemmin Brexit ja nyt tämä on osoittanut kuinka mahdotonta näistä minkäänlaisen arvion tekeminen on. Se nyt on aika selvä jo, että millään gallupeilla tai asiantuntijoiden mielipiteillä ei ole minkään sortin merkitystä.

Ylikertoimessa oli asiaa pohdittu eilen näin:

Jos gallupit ovat väärässä, se on todennäköisesti Trumpin etu, sillä hänen todellinen kannatuksensa ei välttämättä näy gallupeissa. Vastaavasti moni gallup-kyselyyn vastannut on saattanut sanoa äänestävänsä Clintonia, mutta ei sitten loppujen lopuksi vaivaudukaan äänestyspaikalle.

Samaten Hjallis oli kolumnissaan hyvin hajulla Brexit-ilmiö näytti, miten USA:n vaaleissa käy | Hjallis Harkimo | Blogit | Iltalehti.fi
 

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Joo oot varmaan @Saul Goodman oikeilla linjoilla, ja omaan nenään noi @Kirjoittelija n betsit haiskahtaa vähäsen, kun mieshän on tunnettu siitä että tykkää "lesoilla" milloin milläkin maailman matkailuillaan et on käyty vähe Cänädässä kattomassa World Cuppia ja milloin mitäkin änäri- ja valioliigareissua pukkaa vaikka onkin vain "duunari" omin sanoin. Alkaa olemaan vähän samoissa mitoissa noi miehen jutut kuin muilla doereilla ja Urheilujätkillä, sillä erotuksella vaan että Beskot postaa pelien jälkeen voittavan kilon moukarin lapun, ja Kirjoittelija kertoo etukäteen omista häviävistä moukareistaan. Toki nyt Kirjoittelija varmaan kutsuu minua kateelliseksi hanhinaamaksi (hymiö)
 
Viimeksi muokattu:
Kaveri keväällä retosteli, että löi kympillä vetoa Trumpin puolesta kertoimella 500 jollakin amerikkalaisella betsisivustolla. Pitänee udella, puhuiko vain lämpimikseen paskaa vai tuliko oikeasti viistonnia pankkitilille.
Esko oli yöllä twiitannut alkukerrointen olleen 250.
"Trumpin aivan ensimmäinen #USAvaalit-kerroin oli Vegasin mukaan 250. Se on 0,004%:n sauma voittoon. Sama kuin Lukko voittaisi Super Bowlin."

Onhan se kyllä voinut olla 500 jossain. Jossain vaiheessa Esko myös kirjoitti, että Betfairilla on lyöty 172 miljoonan edestä vetoja noista vaaleista, mikä on yhden kohteen ennätys.

En tiedä uskooko tätä kukaan, mutta en vaivautunut lyömään vetoa Clintonin voitosta missään vaiheessa. Kun parempiakin kohteita löytyy, ei kiinnostanut enkä tunne systeemiä enkä muistanutkaan.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Esko oli yöllä twiitannut alkukerrointen olleen 250.
"Trumpin aivan ensimmäinen #USAvaalit-kerroin oli Vegasin mukaan 250. Se on 0,004%:n sauma voittoon. Sama kuin Lukko voittaisi Super Bowlin."

Tässä sitä onkin melkoinen hauiksennäyttö ko. kaverin osaamisesta. Eihän tuo heitä kuin satakertaisesti, joten mitäpä pienistä. Ilman viimeistä lausetta tuon voisi vielä uskoa pelkäksi typoksi prosenteissa mutta tuo Lukko-vertaus osoittaa että kaveri vain on aivan käsittämättömän kujalla.
 
No ei Eskoa ainakaan matikkapäällä ole siunattu. Tosin taskulaskinpellejen juttujahan nämä taitavat olla.
Tässä sitä onkin melkoinen hauiksennäyttö ko. kaverin osaamisesta. Eihän tuo heitä kuin satakertaisesti, joten mitäpä pienistä. Ilman viimeistä lausetta tuon voisi vielä uskoa pelkäksi typoksi prosenteissa mutta tuo Lukko-vertaus osoittaa että kaveri vain on aivan käsittämättömän kujalla.
No eihän siinä käytännön tasolla ole juuri väliä, oliko se Trumpin mahdollisuus 0,4 vai 0,004. Eskon puolustukseksi sanottakoon.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No eihän siinä käytännön tasolla ole juuri väliä, oliko se Trumpin mahdollisuus 0,4 vai 0,004. Eskon puolustukseksi sanottakoon.

Käytännön tasolla vain satakertainen ero. Pikkujuttuja siis tosiaan. Väliäkös hällä esim. sairastuuko 100 000:n populaatiosta 4 vai 400 tai tuleeko tuhoisa maanjäristys 250 vai 25000:n vuoden välein. Nörttien höpötyksiä.
 
Juu eikä kai myös sillä onko mahdollisuus kerran sadasta vai sata kertaa sadasta, pikkujuttuja. Tekijät ovat parempia isojen hommien kanssa!
Käytännön tasolla vain satakertainen ero. Pikkujuttuja siis tosiaan. Väliäkös hällä esim. sairastuuko 100 000:n populaatiosta 4 vai 400 tai tuleeko tuhoisa maanjäristys 250 vai 25000:n vuoden välein. Nörttien höpötyksiä.
Nolla pilkku jotakin, se saa riittää.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Löytyyköhän mistään äänestysprosenttia, tänään googlannut sitä milloin milläkin hakusanalla mutta ei tunnu tärppäävän. Löin siis ainoan vaalibetsin tuosta, vetelin 50 - 53.99% haarukkaan 8.00 kertoimella ja tämän hetkisen oman arvion mukaan saattaa jopa osua. Jonkun lähteen mukaan 2014 oli 241M äänioikeutettua ja nyt on laskettu hiukan alle 120M ääntä kasaan ja 1-2% vielä laskematta. PAF varmaan toki mitätöi tämän jos sattuu osumaan;)

Viime vaaleissa löin oman isoimman kertabetsini ikinä (joka on kuitenkin melko vaatimaton) Obamalle jollakin 1.30 kertoimella ja silloinkin meinasi jo jännittää aamulla, nyt jätin kokonaan väliin vaikka sitä luuli että mistä helpommalla korkoa rahalle kuin Clintonin voitosta. Mitä nyt näitä juttuja lueskellut päivän mittaan niin aika saatanan kovaa on ollut pelivaihto pelifirmojen sisällä tämän vaalin osalta. Siellä on singaporelaiset ostaneet vaan voiton Obamalle:)
 
Joo oot varmaan @Saul Goodman oikeilla linjoilla, ja omaan nenään noi @Kirjoittelija n betsit haiskahtaa vähäsen, kun mieshän on tunnettu siitä että tykkää "lesoilla" milloin milläkin maailman matkailuillaan et on käyty vähe Cänädässä kattomassa World Cuppia ja milloin mitäkin änäri- ja valioliigareissua pukkaa vaikka onkin vain "duunari" omin sanoin. Alkaa olemaan vähän samoissa mitoissa noi miehen jutut kuin muilla doereilla ja Urheilujätkillä, sillä erotuksella vaan että Beskot postaa pelien jälkeen voittavan kilon moukarin lapun, ja Kirjoittelija kertoo etukäteen omista häviävistä moukareistaan. Toki nyt Kirjoittelija varmaan kutsuu minua kateelliseksi hanhinaamaksi (hymiö)

Minkä ihmeen takia sinä minulle olisit kateellinen, kun tienaat pelkästään vedonlyönnistä varmaan viisinumeroisen summan vuodessa? Ja päälle vielä työstä saamasi palkat. Kyllähän sinä pystyt halutessasi matkustelemaan paljon enemmän kuin minä.

Minä en reissaa vedonlyöntivoitoilla, koska en ole voittava pelaaja. Minä reissaan rahoilla, joita minulle maksetaan työnteosta. Tämä Suomi on siitä hieno maa, että paskaduunarillakin on varaa käydä ulkomailla. Jos USA olisi valinnut Bernie Sandersin, ehkä sielläkin päästäisiin joskus samaan tilanteeseen. Mutta Bernie ei demokraattien establishmentille kelvannut, kun piti saada firman nainen ehdolle.

Siellä World Cupissa mulla muuten jopa osui yksi veto. Ihme että sinä et silloin syyskuussa ollut täällä huutelemassa siitä vedosta.
 
Viimeksi muokattu:
Selittäkää joku mikä tämä juttu näiden lentopallokertoimien kanssa on? Aiemmin tuossa painoin jotain 6 pisteellä häviöllä olevaa joukkuetta kertoimeen 9 (5. Erässä). Ero kasvoi ja jossain vaiheessa oli yli 20 kerroin. Toki tämä häviöllä oleva joukkue lopulta voitti. Aivan kummallisia kertoimia, kun tuossa ei kuitenkaan mitään aikaa vastaan pelata, vaan jokainen erä pelataan siihen 25 pisteeseen asti. (?)

Lisäksi kertoimet heittelivät melko paljon. Heti kun tuo häviöllä oleva joukkue meni yhden pisteen johtoon, niin tuolle toiselle jengille sai jo yli 3 kerrointa. Melko hyvät seiftin mahdollisuudet.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Selittäkää joku mikä tämä juttu näiden lentopallokertoimien kanssa on? Aiemmin tuossa painoin jotain 6 pisteellä häviöllä olevaa joukkuetta kertoimeen 9 (5. Erässä). Ero kasvoi ja jossain vaiheessa oli yli 20 kerroin. Toki tämä häviöllä oleva joukkue lopulta voitti. Aivan kummallisia kertoimia, kun tuossa ei kuitenkaan mitään aikaa vastaan pelata, vaan jokainen erä pelataan siihen 25 pisteeseen asti. (?)
Heh. :D Viides erä pelataan 15 pisteeseen.

Paljonko oli tilanne, kun kerroin oli yli 20? Anna mä arvaan, 12-6?

No ei kai... oikeasti tuollainen kuuden pisteen ero erän loppuvaiheessa on todella vaikea kiriä.

Kelpasiko selitys vai haluatko tarkennusta?
 
Viimeksi muokattu:
Heh. :D Viides erä pelataan 15 pisteeseen.

Paljonko oli tilanne, kun kerroin oli yli 20? Anna mä arvaan, 12-6?

No ei kai... oikeasti tuollainen kuuden pisteen ero erän loppuvaiheessa on todella vaikea kiriä.
Dodii... Sehän selittääkin jo aika paljon. Ja mä ihan huoletta vaan katselin jossain 9-14 tms tilanteessa, että onhan tässä "aikaa". No sieltä ne tuli 14-14 ja peli tais lopulta päättyä 20-18 (NB:n seuranta katkes 19-18 tilanteessa).

Mutta joo, jossain vaiheessa tilanne oli 6-12. Se oli Irlannin liigaa Ballymun Patriots vs Dvc Bravo, jos haluat jostain kohteen kaivaa. Näin jälkeenpäin ajateltuna aika uskomatonta, että tuo osu. :-D

En muista paljon tilanne tuossa yli 20 kertoimen aikoihin oli, sanoisin tuon 9-14 tai 8-14.

Edit:

Kelpasiko selitys vai haluatko tarkennusta?
Kelpasi oikein hyvin. Johan tuossa katselinkin, että voiko näin helppoa rahaa oikeasti olla olemassa.
 
Viimeksi muokattu:

Captain K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
note to self: Älä betsaa IKINÄ voittajia saksan kendoliigassa, pelkkiä overeita niin kun betsijonnet ja doerit. Kun ei noi vaan osaa pulustaa, vaikka kuinka olis sarjan kärkijengi vastaan jumbo.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Tietääkö kukaan mikä on veikkauksen politiikka jos F1 auto ei lähdekään kisaan. Pistin supertriplaan Grosjeanin, mutta eipä tuo taida päästä kisaan, kun ajo just seinään.

E: panos palautettiin, kun ei startannut.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös