Vantaa

  • 11 305
  • 88

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Espoo-threadin puolella keskustelu alkoi jo pahasti rönsyillä naapurikaupungin puolelle ja hakutoimintoa käytettyäni en löytänyt maamme neljänneksi suurimmalle kaupungille omistettua threadia, joten lienee parasta aloittaa keskustelu itse. :)

Vantaa. (Ruots. Vanda) Vuoteen 1972 Helsingin maalaiskunta (Ruots. Helsinge) on Espoon ohella kuluneen vuosisadan aikana käynyt muodonmuutoksen uinuvasta maaseudusta alati sykkiväksi kaupungiksi. Tai no, melko uinuvaa lähiötä Vantaa laajalti vuonna 2023 on edelleen, mutta kasvava kaupunki on luonut nahkansa jatkuvasti ja Suomen eräänlaisena risteyskohtana Vantaata voi hyvin pitää.

EVU, Kiekko-Vantaa, AC Allianssi, Tips, Häkkinen, Salo... Tiedekeskus Heureka, Aviapolis, Jumbo...

Ennen kaikkea Vantaata määrittävä faktori on kuitenkin Helsinki-Vantaan lentoasema. Useimmille maahamme saapuville ulkomaalaisille juuri Vantaa on ensikosketus Suomeen. Yhtä lailla Helsinki-Vantaa kokoaa Suomen Vantaalle, oli kyseessä lyhyt visiitti muualle Eurooppaan, tai kaukokaipuu.

Vantaa on allekirjoittaneelle ennen kaikkea rakas Vantaa. Kaikkea muuta kuin täydellinen, mutta kuitenkin hyvin toimiva ja kasvava kaupunki.
 
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo




Kyllähän tämä biisi tiivistää Vantaan aika hyvin. Kieli poskessa ja kaikella rakkaudella.

Oikeasti Vantaa on mainettaan parempi paikka. Siellä on ihan kivojakin seutuja, kuten Hiekkaharju, Ylästö tai Kartanonkoski. Noissa voisi jopa asua. Tikkurilakin on kokenut ison kasvojenkohotuksen. Myyrmäessä on taas kiva baaritella.

Niin ja tietysti Vaskipelto! Siellä on Czesckula.
 

mr hat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Pallo-Veikot
Vantaalla asuva opiskelukaveri piti Kalevauva.fi:n Vantaa-laulua oikein osuvana. Tuntuuko Vantaa kotoisalta, jos on kotoisin Kalpan ja Kärppien kotihallien väliseltä alueelta?
Vantaalaisiin kohdistuu kaikenlaisia ennakkoluuloja, kuten tässä ervatsalon viestin viimeisessä kappaleessa ja schollin vastauksessa.

Olin jo samaa kappaletta tulossa innokkaasti linkittämään mutta olihan se jo täällä onneksi heti aluksi.

Edessä saattaa hyvinkin olla tulevaisuudessa muutto päähesasta Vantaan puolelle. Puoliso sieltä kotoisin ja mahdollisesti omaa kämppää katsottaessa Tikkurilan suunnalta voisi löytyä kohtuulliseen hintaan sopivaa asuntoa, erityisesti jos rivariin päädytään. Keravalla kun käyn töissä niin senkin puolesta toimisi varsin hyvin. Näin ulkopuolisin silmin on tullut sellainen kuva, että kaupungin itäinen puoli lentoasemasta, erityisesti Tikkurilan seutu, on varsin hyvin kasvavaa ja kehittyvää aluetta, kun taas lännen puoli vähän näivettynyttä eikä samalla tavalla houkuttele kohteena.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Näin ulkopuolisin silmin on tullut sellainen kuva, että kaupungin itäinen puoli lentoasemasta, erityisesti Tikkurilan seutu, on varsin hyvin kasvavaa ja kehittyvää aluetta, kun taas lännen puoli vähän näivettynyttä eikä samalla tavalla houkuttele kohteena.
Kyllähän esimerkiksi Myyrmäkeä kehitetään paljonkin, siellä rakennetaan nytkin ahkerasti. Myyrmäen alue on kasvanut käytännössä Helsinkiin kiinni, ja siihen rajalle on tullut esimerkiksi Vaskipelto, joka on varsin tuore ja hyvä alue Vantaalla. Helsinkikin on rakentanut alueita ihan Myyrmäkeen kiinni (Honkasuo ja Kuninkaantammi), ja tästä rajantakaisesta Helsingistä käydään aika paljon asioilla Myyrmäessä, joten ei se näivettymään pääse. Myyrmäen naapuriin Martinlaaksoonkin on tullut asemalle uusi ostoskeskus ja tornitalo, joten jotain sielläkin tapahtuu.

Pitää myös muistaa, että Myyrmäki lähiseutuineen on Vantaan väkirikkain alue. Lännen puolella on myös Kivistö, jonne nyt vihdoinkin saadaan se kauan odotettu kauppakeskus. Alkuperäisiä suunnitelmia pienempänä, mutta varmasti se parantaa alueen vetovoimaa. Nämä Länsi-Vantaan alueet ovat myös aika mukavasti junaradan varrella.

Eli ihan en menisi sanomaan, että Länsi-Vantaa näivettyy. Suurin ero Itä-Vantaaseen taitaa olla se, että idässä on enemmän pientaloalueita, kun taas länsi on aika kerrostalovaltaista. Sinänsä alueiden paremmuudesta tämä ei silti vielä kerro. Ihan selkeästi kaksinapainen kaupunki Vantaa kuitenkin on.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Vantaa oli tällaiselle Helsingin kantakaupungista syntyjään olevalle pitkään yhtä kun
lentokenttä, siellä ei koskaan liikkunut muissa yhteyksissä, eikä tuntenut ketään
joka asui siellä, myöhemmin kävin joskus tutustumassa Tikkurilan yöelämään ,ja tunsin
jotenkin olevani vieraalla maaperällä.

Vantaa tuli sitten työelämän yhteydessä tutummaksi, olin nuorena pari vuotta töissä Tiksissä ,
ja sitten myöhemmin muutaman vuoden verran Petikossa, siinä Kehä 3:n reunamilla olevassa
työpaikkakeskittymässä jolloin sitä kaupunkia näki vähän enemmän, kerran taisin jopa eksyä
siellä Vantaan syrjäkylillä Seutulassa kun en tuntenut sitä aluetta niin hyvin.

Hienoja paikkoja Vantaalla on Vantaankoski, ja Helsingin pitäjän kirkonkylä, ne on molemmat
ihan tunnelmallisia, Ilmailumuseo Hevan kupeessa on mielenkiintoinen, Heurekassa en ole koskaan
käynyt, muuta nähtävää Vantaalla ei tule äkkiseltään mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nimi Vantaa tulee käsittääkseni Vantaanjoesta, jonka nimi puolestaan Hausjärvellä sijaitsevasta Vantaan kylästä, mistä Vantaanjoki saa alkunsa. Erkylänjärvestä siis.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muistan aika tiukkoja määräyksiä nähneeni muissakin uimahalleissa, mutta tästä menosta tulee hieman Muumien Vaarallisen juhannuksen kieltotaulut mieleen. Toki ilmeisesti ihmisten maalaisjärkeen ei ole enää luottamista.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen eläköityy ja uuden kaupunginjohtajan haku on käynnissä. Hakuaika meni umpeen ja hakijat ovat nyt selvillä. Vähän vaikea tuosta on mitään ehdotonta ennakkosuosikkia nostaa, mutta virkaa nyt kevään ja kesän sijaisena hoitava apulaiskaupunginjohtaja Kalske lienee vahvahko nimi ja varmasti hyviä hakijoita ovat myös Lahden kj. Timonen ja Porvoon kj. Ujula. Mitäs ajatuksia hakijalista muissa herättää: Vantaan kaupunginjohtajan haku sai omituisia käänteitä - Haku on nyt päättynyt
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vaikka hakemusten tehtailu jonkun mielestä "läppä" onkin, aika lapsellista kiusantekoa mielestäni. Kaiketi hakua ei voi laittaa tunnistautumisen taakse?
Tiina Keskimäki haki myös tuohon tehtävään. Ai että, miten kutkuttava ajatus olisikaan, jos Keskimäki valittaisiinkin kaupunginjohtajaksi. Vähän samanlainen farssi siitä tulisi kuin jos Ano valittaisiin puolustusministeriksi tai Jouko Piho presidentiksi.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen eläköityy ja uuden kaupunginjohtajan haku on käynnissä. Hakuaika meni umpeen ja hakijat ovat nyt selvillä. Vähän vaikea tuosta on mitään ehdotonta ennakkosuosikkia nostaa, mutta virkaa nyt kevään ja kesän sijaisena hoitava apulaiskaupunginjohtaja Kalske lienee vahvahko nimi ja varmasti hyviä hakijoita ovat myös Lahden kj. Timonen ja Porvoon kj. Ujula. Mitäs ajatuksia hakijalista muissa herättää: Vantaan kaupunginjohtajan haku sai omituisia käänteitä - Haku on nyt päättynyt
Ujulaa olen seurannut, kun on vanha tuttu nuoruusvuosilta Raumalta. On hakenut joitain pestejä ollessaan Porvoon kaupunginjohtajana. Kalske taas on siitä tuttu, että olen 25 vuotta ollut opettajana Vantaalla. Kumpikin varmasti olisi hyvä valinta, mutta varmaan jonkun muun valitsevat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vaikka hakemusten tehtailu jonkun mielestä "läppä" onkin, aika lapsellista kiusantekoa mielestäni. Kaiketi hakua ei voi laittaa tunnistautumisen taakse?

Sama ilmiö oli Joensuun kaupunginjohtajahaussa viikko-pari sitten. Aivan typerää touhua.

Jos nimilistasta pitäisi veikata, eiköhän Pekka Timonen voi myös aika vahva nimi olla taustaltaan Ujulan ja Kalskeen lisäksi. Ujulahan oli lähellä tulla valituksi jo viimeksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kieltämättä jonkinlaiset "Lahti The Business City"-vibat näistä. Oma ehdototukseni olisi ihan simppeli "Tikkurilan kampus", mikä tarvittaessa kääntyisi myös englanniksi.
Minusta lukion ja amiksen yhteydessä on outoa puhua kampuksesta. Tylsiä koulun nimiä Vantaalta löytyy kyllä muutenkin, esimerkiksi Korsossa Lumon lukio, joka siis tulee sanoista lukio-monitoimitalo. Lukio-monitoimitalon lukio.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta lukion ja amiksen yhteydessä on outoa puhua kampuksesta. Tylsiä koulun nimiä Vantaalta löytyy kyllä muutenkin, esimerkiksi Korsossa Lumon lukio, joka siis tulee sanoista lukio-monitoimitalo. Lukio-monitoimitalon lukio.

Vantaa on erikoistunut näihin.

Oma suosikki oli marja-Vantaa termi. Tuo marja tuli sanoista Martinlaakson radanjatke.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vantaalla ja koko Pääkaupunkiseudulla on tänään jännittävä päivä, valtuuston äänestäessä Mellunmäestä Helsinki-Vantaan lentoasemalle ulottuvasta pikaraitiotiestä.

Itse olen lukeutunut hankkeen kannattajiin alusta lähtien. Vaikka hintalappu onkin Iso, uskon hankkeen maksavan itsensä takaisin. Rohkeasti katse tulevaisuuteen!
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Vantaalla ja koko Pääkaupunkiseudulla on tänään jännittävä päivä, valtuuston äänestäessä Mellunmäestä Helsinki-Vantaan lentoasemalle ulottuvasta pikaraitiotiestä.

Itse olen lukeutunut hankkeen kannattajiin alusta lähtien. Vaikka hintalappu onkin Iso, uskon hankkeen maksavan itsensä takaisin. Rohkeasti katse tulevaisuuteen!
Taitaa olla vasta kaupunginhallituksen käsittely asiasta.
Lopullinen eli valtuuston päätös saadaan 19.6.

Olen myös hankkeen kannalla, vaikka se ei omaan kulkemiseen vantaalaisena vaikuta. Joukkoliikenteen tehostamiseen ja erityisesti hankalan poikittaisliikenteen parantamiseen tämä on ainoa oikea ratkaisu. Olen melkoisen vakuuttunut, että tämä tulee menemään läpi. Äänekkäät vastustajat ovat käsittääkseni selvästi vähemmistössä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vantaalla ja koko Pääkaupunkiseudulla on tänään jännittävä päivä, valtuuston äänestäessä Mellunmäestä Helsinki-Vantaan lentoasemalle ulottuvasta pikaraitiotiestä.

Itse olen lukeutunut hankkeen kannattajiin alusta lähtien. Vaikka hintalappu onkin Iso, uskon hankkeen maksavan itsensä takaisin. Rohkeasti katse tulevaisuuteen!

Joo ei tosiaan vielä tänään ratkea, kun vasta kaupunginhallitus käsittelee asiaa ja lopullinen ratkaisu sitten myöhemmin valtuustolta.

Nämä raidehankkeet ovatkin olleet siinä mielessä kiinnostavia viime vuosina, että ainakin Tampereen ratikka on ollut varsinainen succé ja vantaalaisista hankkeista myös kehäradan tuotto-odotukset ovat käsittääkseni ylittyneet roimasti. Turkuhan myös miettii omaa ratikkaansa lähinnä Tampereen innoittamana. Länsi-Vantaalla asuvana tämä spora ei minua suoranaisesti hetkauta, mutta kannatan kyllä noin muuten tällaisia infrahankkeita pääkaupunkiseudulle lähestulkoon kategorisesti.

Lisätään tähän sitten vielä tilannekatsaus kj-valintaan: odotettu kärkikolmikko Kalske, Ujula ja Timonen lähetettiin henkilöarviointeihin. Ja valtuusto sitten päättää tämänkin 19.6.: Kaupunginjohtajan rekrytointi jatkuu henkilöarvioinneilla
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Vantaalla ja koko Pääkaupunkiseudulla on tänään jännittävä päivä, valtuuston äänestäessä Mellunmäestä Helsinki-Vantaan lentoasemalle ulottuvasta pikaraitiotiestä.

Itse olen lukeutunut hankkeen kannattajiin alusta lähtien. Vaikka hintalappu onkin Iso, uskon hankkeen maksavan itsensä takaisin. Rohkeasti katse tulevaisuuteen!
Ja hallituksessa meni läpi ja 22.5. valtuuston kokouksessa äänestetään toteutuksesta.


Tosin valtiolta odotetaan n. 30% osuutta, joka saattaa vielä kaataa hankkeen.
 

Sonic Empire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin länsi-Vantaalaisena tuntuu välillä siltä, että itäpuolta kehitetään nyt valtavalla panostuksella. Ok, rakennetaanhan Myyrmäkeäkin isosti, mutta silti itäpuolelle tehdään nyt isoja panostuksia spåran osalta.

Samalla sitten lännessä kuristetaan joukkoliikenteestä koko ajan enemmän ja enemmän. Toki tämä ei niin paljoa itseä kosketa muutoin kuin jos palaa Helsingistä yömyöhään eikä tahdo oikein päästä perille kuin yhdellä yöbussilla (vaikka Espoon rajalle on vain 200 metriä)
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin länsi-Vantaalaisena tuntuu välillä siltä, että itäpuolta kehitetään nyt valtavalla panostuksella. Ok, rakennetaanhan Myyrmäkeäkin isosti, mutta silti itäpuolelle tehdään nyt isoja panostuksia spåran osalta.

Samalla sitten lännessä kuristetaan joukkoliikenteestä koko ajan enemmän ja enemmän. Toki tämä ei niin paljoa itseä kosketa muutoin kuin jos palaa Helsingistä yömyöhään eikä tahdo oikein päästä perille kuin yhdellä yöbussilla (vaikka Espoon rajalle on vain 200 metriä)

Minä taas länsivantaalaisena olen kokenut esimerkiksi uudet runkolinjat todella hyvinä ja toimivina. Kaikkialle pääsee 10 minuutin välein menevällä nopealla yhteydellä.

Tietysti näissä on sitten aina sekin puoli, että mitä palveluja itse kukin tarvitsee ja käyttää. Vaikka Vantaalla on sovittu investointikatto, niin kyllähän monenlaista infraa rakennetaan ihan älytöntä tahtia eri puolille kaupunkia, myös länteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös