Uusi kännykkä

  • 1 248 087
  • 5 798
Pari viikkoa pohdiskelin, ostanko Lumia 800 vai en. Kuume nousi lopulta niin kovaksi, etten enää voinut vastustaa, vaan pari päivää sitten poistuin kaupasta 430euroa köyhempänä ja Lumia kädessä.

Onhan tämä aivan maaginen laite. Vuoden verran kitkuttelin ZTE Bladen kanssa, kun markkinoilta ei löytynyt sellaista luuria, jonka todella haluaisin. iPhonesta en ole koskaan tykännyt. Windows Phone herätti allekirjoittaneen kiinnostuksen, ja puhelimeksi valikoitui Lumia 800. Muita vaihtoehtoja en edes miettinyt.

Ainut miinus tulee akunkestosta. Tosin tämä pitäisi parantua päivityksellä lähitulevaisuudessa.

Jos pohdit laitteen ostoa, suosittelen lämpimästi.

Edit: Kuulokeääntä on luonnehdittu luokattomaksi, mutta omaan korvaan kuulostaa aivan hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun tuota Lumian kuulokeääntä on haukuttu luokattomaksi niin tyhmä kysymys. Eikö näissä laitteissa yleensä suurin äänenlaatuun vaikuttava tekijä ole juuri itse kuulokkeet. Eikö alkuperäisten kuulokkeiden tilalle voi ostaa laadultaan paremmat? Nappikuulokkeissa myös istuvuus korviin on tärkeä tekijä. Vai onko kuulokkeiden äänilähtö jo "luokaton"?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itselläni on N9 joka on varmasti monelta osalta yhtenevä Lumia 800:n kanssa, enkä voi sanoa huomaavani mitään heikkoa äänenlaatua 3,5mm stereoliitännässä. Käytän tuota kuitenkin varsin paljon niin kuulokkeiden, play 360 kaiuttimen sekä auton fm-lähettimen kanssa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Nyt kun tuota Lumian kuulokeääntä on haukuttu luokattomaksi niin tyhmä kysymys. Eikö näissä laitteissa yleensä suurin äänenlaatuun vaikuttava tekijä ole juuri itse kuulokkeet. Eikö alkuperäisten kuulokkeiden tilalle voi ostaa laadultaan paremmat? Nappikuulokkeissa myös istuvuus korviin on tärkeä tekijä. Vai onko kuulokkeiden äänilähtö jo "luokaton"?
Äänenlaatu on huono jollain tusinakuulokkeilla. Voit varmasti googlettaa jotain testejä, mutta jos hankit jotkut normaalikuulokkeet (tai vaikka puhelimen mukana tulevat) niin äänenlaatu on aivan hyvä. Tuo arvostelu on tullut siitä, kun laatua on testattu joidenkin ohjelmien kanssa eri kuulokkeilla ja on huomattu, että kaikilla kuulokkeilla ei kaikki olekaan aivan täydellistä. Eli lähinnä tuollaista testiarvostelua, ei mitään oikeaan elämään vaikuttavaa. Sellaista, jonka peruspertti lukee lehdestä ja miettii, että paska ääni, en osta.Mutta ei siis oikeasti mitään merkitystä esimerkiksi silloin, jos käyttää mukana tulevia kuulokkeita.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Itselläni on N9 joka on varmasti monelta osalta yhtenevä Lumia 800:n kanssa, enkä voi sanoa huomaavani mitään heikkoa äänenlaatua 3,5mm stereoliitännässä. Käytän tuota kuitenkin varsin paljon niin kuulokkeiden, play 360 kaiuttimen sekä auton fm-lähettimen kanssa.

Olet ilmeisesti ostanut jonkun ulkoisen fm-lähetin härpäkkeen. Kysymys kuuluu että kuinka hyvin nuo toimivat verrattuna vaikkapa Nokian aiemmissa puhelimissa vakiona olleisiin lähettimiin?

Ko. ominaisuuden puuttuminen 4kk:n käytön jälkeen ainoa häiritsevä puute N9:ssä. Olen miettinyt 3,5" -liittimen asentamista autooni, joka olisi tietysti samalla äänenlaadullisesti jotain ihan muuta kuin fm-lähetin, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi käydä tuumasta toimeen.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Olet ilmeisesti ostanut jonkun ulkoisen fm-lähetin härpäkkeen. Kysymys kuuluu että kuinka hyvin nuo toimivat verrattuna vaikkapa Nokian aiemmissa puhelimissa vakiona olleisiin lähettimiin?
Juu, parin yrityksen ja virheen jälkeen jopa löysin hyvälaatuisen ja ennen kaikkea helposti toimivan laitteen.

Milloinkohan markkinoille tulee NFC-autostereoita...
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Kysytään täältä. Puhelin Samsung Galaxy S. Eilisestä lähtien kun olen soittanut tai joku on soittanut minulle niin en kuule mitään mitä se toinen osapuoli sanoo. Puhelin ei ole tippunut tai kastunut. Musiikki ja youtubet kuuluu kyllä, mutta puhelut ei. Missähän vika? Asetuksia olen yrittänyt vilkuilla ja ne pitäisi olla kunnossa.
 

Fiiu

Jäsen
Kysytään täältä. Puhelin Samsung Galaxy S. Eilisestä lähtien kun olen soittanut tai joku on soittanut minulle niin en kuule mitään mitä se toinen osapuoli sanoo. Puhelin ei ole tippunut tai kastunut. Musiikki ja youtubet kuuluu kyllä, mutta puhelut ei. Missähän vika? Asetuksia olen yrittänyt vilkuilla ja ne pitäisi olla kunnossa.

Puhelimelle boottia, jos ei auta niin testaa SIM-korttia mahdollisesti toisessa luurissa ja jos sen toisen puhelimen kanssa toimii niin taitaa edessä olla huoltoreissu. Onko Samsungissa muuten erillinen volyymin säätö puhelun äänenvoimakkuudelle? Ettei se olisi jotenkin vahingossa pudonnut nollaan? Entä HF-kuuloke tms., toimiiko vain samalla tavoin?
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Kokeile nyt puhelun aikana ainakin näpytellä niitä sivussa olevia äänenvoimakkuusnappuloita (huomatkaa ammattitermit). Erikoiselta kuulostaa, jos tuo tai käynnistys ei auta, niin huoltoon vaan... Kokeile myös kuulokkeiden kanssa, toimiiko silloin..kokeile myös kaiutinta, jos se "sisäpuolinen" kaiutin on rikki
 

Beneway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Mario Lemieux, Jyp
No niin. Nyt on sitten tullut asiaa tähänkin ketjuun. Olisi nimittäin aika pikkuhiljaa päivitellä puhelinta tälle vuosituhannelle, sillä meneet vuodet on tullut kituutettua jos jonkinnäköisillä - ja toinen toistaan yksinkertaisemmilla - puhelinratkaisuilla. Ja kun nykyään saa kytkyn kautta melko hyvin hankittua uudemman puoleista luuria, olenkin ajatellut sitten samantien panostaa tuohon laatuun, vaikkei kokemuksia älypuhelimista vielä juuri olekaan.

Pikkuhiljaa on kiinnostuksen kohteikseni muodostunut uusin Nokia Lumia sekä iPhone 4S. Tulin sitten tänne kyselemään muilta tietäjiltä mielipiteitä noista puhelimista. Samsungkin on toki tehnyt varsin mukiinmenevää duunia älypuhelimien rintamalla, mutta jonkun takia nuo eivät malleina oikein iske. Vai pitäisikö niitäkin sitten harkita?

Muutamaan kymmeneen kyssäriin olisi kuitenkin mukavaa saada vastaus...

1. Onko tuo Lumian käyttis kuinka helppo näin alan amatöörille? iPhonen käyttöliittymä on sinällään jotenkin tuttu, sillä sitä olen päässyt ajoittain räpeltämään kavereiden puhelimia lainaillessa, mutta muuten on tuo osasto minulta aika pimennossa. Lumiaa olen sitten päässyt kokeilemaan vain hetken ja aika vieraalta tuo kieltämättä näytti.

2. Macia en omista vaan olen ihan perus PC-käyttäjä, joten saisinko tuosta iPhonesta sitten aivan kaikkea irti? Tietysti perus musiikin siirtelyt voi suorittaa iPhoneen niin PC:llä kuin Macilläkin, mutta synkkaako tuo iPhone sitten aivan 100-prosenttisesti ihan perusPC:n kanssa? Miten sitten iPhonea, kuin myös Lumiaa, voi "käyttää yhdessä" PC:n kanssa?

3. Olen lähdössä New Yorkiin reissuun ja siellä olisi varmasti tarvetta jos jonkinlaiselle karttapalvelulle älypuhelimessa. Lumiassa ja muissakin Nokian puhelimissa on ilmeisesti joku kartta-/navigointipalvelu, joka pelittää myös ilman internet yhteyttä? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin? Miten sitten tuo karttapalvelu käytännössä toimii - ja toimisiko se esim. juuri tuolla New Yorkin syövereissä? Entä onko iPhonessa jotain vastaavia ominaisuuksia?

Muutenkin mielelläni kuulisin molempien puhelimien erilaisista sovelluksista, mistä on hyötyä tai iloa ihan arkielämään. Itse kun en noista vielä niin tiedä, ja täytyisi tässä hakea hieman tukea omalle ostopäätökselle.
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Kokeile nyt puhelun aikana ainakin näpytellä niitä sivussa olevia äänenvoimakkuusnappuloita (huomatkaa ammattitermit). Erikoiselta kuulostaa, jos tuo tai käynnistys ei auta, niin huoltoon vaan... Kokeile myös kuulokkeiden kanssa, toimiiko silloin..kokeile myös kaiutinta, jos se "sisäpuolinen" kaiutin on rikki

Kokeiltu on kaikilla teidän neuvoilla kiitos vaan! Erikoinen juttu on kun he kuulevat minut mutta minä en heitä. Kaiutin päällä ihan sama lopputulos. Huomenna Giganttiin huoltoon..
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Pikkuhiljaa on kiinnostuksen kohteikseni muodostunut uusin Nokia Lumia sekä iPhone 4S. Tulin sitten tänne kyselemään muilta tietäjiltä mielipiteitä noista puhelimista. Samsungkin on toki tehnyt varsin mukiinmenevää duunia älypuhelimien rintamalla, mutta jonkun takia nuo eivät malleina oikein iske. Vai pitäisikö niitäkin sitten harkita?
Lumia ehdottomasti, iOS on vanhanaikainen ja ominaisuuksiltaan lähinnä feature phone. Paljon pikkuohjelmakkeita kyllä, mutta virikkeettömämpi käyttöliittymä joka vaatii aina ohjelman avaamisen, että saat mitään tietoa. Windows Phonen tiilet näyttävät itsessään infoa ja käyttöliittymä herää eloon kun annat sille sähköposti, facebook, twitter yms tietosi seurattavaksi. Samaan aikaan iOS näyttää ikonimatriisin.

1. Onko tuo Lumian käyttis kuinka helppo näin alan amatöörille? iPhonen käyttöliittymä on sinällään jotenkin tuttu, sillä sitä olen päässyt ajoittain räpeltämään kavereiden puhelimia lainaillessa, mutta muuten on tuo osasto minulta aika pimennossa. Lumiaa olen sitten päässyt kokeilemaan vain hetken ja aika vieraalta tuo kieltämättä näytti.
Hankin juuri Lumian uudelle työntekijälle joka on myös omien sanojensa mukaan ensikertalaisia älypuhelinkäytössä, ja hyvin näyttää pelaavan. Eihän siinä ole mitään hankalaa, metro liikkuu ylös ja alas, toisella ruudulla on asetus- ym hallintavalikot.

2. Macia en omista vaan olen ihan perus PC-käyttäjä, joten saisinko tuosta iPhonesta sitten aivan kaikkea irti? Tietysti perus musiikin siirtelyt voi suorittaa iPhoneen niin PC:llä kuin Macilläkin, mutta synkkaako tuo iPhone sitten aivan 100-prosenttisesti ihan perusPC:n kanssa? Miten sitten iPhonea, kuin myös Lumiaa, voi "käyttää yhdessä" PC:n kanssa?
iPhone vaatii aktiivisesti seurakseen iTuneksen, mikä on ylimääräinen mutka ja varsin pöhöttynyt ohjelmisto.

3. Olen lähdössä New Yorkiin reissuun ja siellä olisi varmasti tarvetta jos jonkinlaiselle karttapalvelulle älypuhelimessa. Lumiassa ja muissakin Nokian puhelimissa on ilmeisesti joku kartta-/navigointipalvelu, joka pelittää myös ilman internet yhteyttä? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin? Miten sitten tuo karttapalvelu käytännössä toimii - ja toimisiko se esim. juuri tuolla New Yorkin syövereissä? Entä onko iPhonessa jotain vastaavia ominaisuuksia?
Nokian kartta- ja navigointisovellukset ovat kehittyneet erinomaisiksi, itse pidän N9:ni mukana tullutta uusinta iteraatiota parhaana navigointikokemuksena, mukaan lukien kokemukseni erillisten varsinaisten autonavien kanssa. Ulkomaan karttojen nouto on helppoa, sille on valikko josta valitset haluamasi alueen kartan. Tuon jälkeen navigaattori opastaa suomeksi missä ikinä kuljetkin. Kartan haku kannattaa tietysti tehdä wlan-verkossa, ennen matkalle lähtöä. Niissä on kuitenkin kokoa varsin reippaasti. Itse olen hakenut jo ensi viikon Itävallan matkalleni kartat ja testannut, että reitti löytyy. Helppoa.

Appleen pitää ääniohjaava navigointi ostaa erikseen, maksaa muistaakseni jotain 50 euroa.

Muutenkin mielelläni kuulisin molempien puhelimien erilaisista sovelluksista, mistä on hyötyä tai iloa ihan arkielämään. Itse kun en noista vielä niin tiedä, ja täytyisi tässä hakea hieman tukea omalle ostopäätökselle.
Noksussa tulee kaikki perussoftat valmiina. Jopa mainio Sportstracker jolle saattaa hyvinkin löytyä käyttöä urheillessa.

Sports Tracker

Itse en miettisi hetkeäkään WP7.5 ja iOS välillä, Windows-puhelin on selvästi nykyaikaisempi ja näyttävämpi paketti. Noksun puhelimet näyttävät laadultaan ja tyyliltään huomattavasti paremmilta kuin kilpailijoiden, mutta on Sampalla ja HTC:lläkin kiinnostavia vaihtoehtoja.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lumia ehdottomasti, iOS on vanhanaikainen ja ominaisuuksiltaan lähinnä feature phone. Paljon pikkuohjelmakkeita kyllä, mutta virikkeettömämpi käyttöliittymä joka vaatii aina ohjelman avaamisen, että saat mitään tietoa. Windows Phonen tiilet näyttävät itsessään infoa ja käyttöliittymä herää eloon kun annat sille sähköposti, facebook, twitter yms tietosi seurattavaksi. Samaan aikaan iOS näyttää ikonimatriisin.
Kyllä iPhone näyttää ihan kivasti lukitusnäytöllä, sekä yläreunasta alas edettävässä ilmoituskeskuksessa kaiken oleellisen niin halutessasi. Myös ikoneihin ilmestyy numeromerkintä sovelluksen uusien viestien mukaan, sovellus pitää toki avata erikseen katsoaksesi viestit.


Hankin juuri Lumian uudelle työntekijälle joka on myös omien sanojensa mukaan ensikertalaisia älypuhelinkäytössä, ja hyvin näyttää pelaavan. Eihän siinä ole mitään hankalaa, metro liikkuu ylös ja alas, toisella ruudulla on asetus- ym hallintavalikot.

Väittäisin käytön olevan iOS:ssä ja WP:ssä aikalailla yhtä helppoa.

iPhone vaatii aktiivisesti seurakseen iTuneksen, mikä on ylimääräinen mutka ja varsin pöhöttynyt ohjelmisto.
iTunesia ei tarvita välttämättä yhtään mihinkään.


Nokian kartta- ja navigointisovellukset ovat kehittyneet erinomaisiksi, itse pidän N9:ni mukana tullutta uusinta iteraatiota parhaana navigointikokemuksena, mukaan lukien kokemukseni erillisten varsinaisten autonavien kanssa. Ulkomaan karttojen nouto on helppoa, sille on valikko josta valitset haluamasi alueen kartan. Tuon jälkeen navigaattori opastaa suomeksi missä ikinä kuljetkin. Kartan haku kannattaa tietysti tehdä wlan-verkossa, ennen matkalle lähtöä. Niissä on kuitenkin kokoa varsin reippaasti. Itse olen hakenut jo ensi viikon Itävallan matkalleni kartat ja testannut, että reitti löytyy. Helppoa.

Appleen pitää ääniohjaava navigointi ostaa erikseen, maksaa muistaakseni jotain 50 euroa.

Kartat on kyllä Nokian puhelimien suuri etu, mutta esimerkiksi hyvin toimiva Sygic navigointi maksaa iPhonelle 20 euroa. Toki se on taas 20 euroa lisää jo valmiiksi huomattavan kalliiseen puhelimeen.

Noksussa tulee kaikki perussoftat valmiina. Jopa mainio Sportstracker jolle saattaa hyvinkin löytyä käyttöä urheillessa.

Sports Tracker

Itse en miettisi hetkeäkään WP7.5 ja iOS välillä, Windows-puhelin on selvästi nykyaikaisempi ja näyttävämpi paketti. Noksun puhelimet näyttävät laadultaan ja tyyliltään huomattavasti paremmilta kuin kilpailijoiden, mutta on Sampalla ja HTC:lläkin kiinnostavia vaihtoehtoja.

iOS on kieltämättä vanhahkon oloinen, koska se tosiaan näyttää suuri piirtein samalta kuin ensimmäinen versionsa, mutta en ole ainakaan itse todennut sen olevan ongelma. Itselläni käytössä ensimmäinen iLaite.
Laatuasioissa iPhone vie saletisti Nokiaa ja tämänhetkistä WP-softaa. Ei heliseviä painikkeita, harottavia näyttöjä eikä ongelmia käyttiksen/ohjelmien toiminnassa. Tietenkään iPhone ei heittelyä kestä varmaankaan yhtä todennäköisesti kuin Lumia, mutta se nyt on sitten toinen juttu. Tyylikkään näköinen Lumia 800 kyllä on ehdottomasti.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Omistin Lumia 800:n muutaman viikon ja myin sen jo pois. Seuraava WP-puhelimeni on sitten harkinnassa, jos WP8 lunastaa odotukset. Lumia 800 on ok puhelin ja isänmaallinen valinta, enempää en sitä kommentoi, koska kyllä se on ihan hyvä ostos, mutta ei ollut vielä minun juttuni. IPadissa iOS toimii kyllä aika kivasti, ei valittamista, vaikka ohjelmat pitää avata napauttamalla, kuten kai myös iPhonessa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Makuasioista voi tietysti olla montaa mieltä, mutta mikään ei muuta sitä tosiasiaa, että iOS on about yhtä moderni kuin S60.

Hyvän tovin iPhonea käyttäneenä ja nykyään N9:n tyytyväisenä omistajana en vain voi millään suositella tuota iPhonea jollekin ihmiselle joka haluaa päivittää puhelimensa nykyaikaan.

Suosittelen tutustumaan ihan itse näpräämällä vaikka puhelinkaupassa puhelinten käytettävyyteen ja käyttökokemukseen, ero aktiivisten Androidin, Meegon ja WP:n välillä verrattuna passiiviseen iOSiin on hirmuinen.

Lumian saa tällä hetkellä Elisalta ainakin 15 eurolla kuussa kahden vuoden diilillä. Se tekee hintaa nopeasti laskettuna 360 euroa. Uusin iPhone on lähes tuplahintainen.
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Soneralta IPhone 4S 16G 17e kuussa eli 408e. Tekee siis 48e enemmän hintaa kuin sille Nokialle.

Mietin itsekkin tuota uutta nokiaa, mutta olen kuullut niin paljon negatiivista palautetta nokiasta etten halunnut. Broidilla oli joku Nokian älypuhelin, lagitti todella paljon, eikä voida puhua mistään nautinnosta käyttää. Sehän meni sit rikki, takuu sen korjasi, ei siinä mitään, mutta kun toimivuus oli mitä oli, niin myi pois, ja vaihtoi Samsungin Galaxyyn. Siihen ollut ilmeisen tyytyväinen, ainakaan kertaakaan kuullut et olis puhunu mitään pahaa.

Mitäs mun piti sanoa... No, ite nyt yritän päästä tästä Samsungistani eroon kun odotellaan että Sonera toimittaa IPhonen!
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Soneralta IPhone 4S 16G 17e kuussa eli 408e. Tekee siis 48e enemmän hintaa kuin sille Nokialle.

Mietin itsekkin tuota uutta nokiaa, mutta olen kuullut niin paljon negatiivista palautetta nokiasta etten halunnut. Broidilla oli joku Nokian älypuhelin, lagitti todella paljon, eikä voida puhua mistään nautinnosta käyttää. Sehän meni sit rikki, takuu sen korjasi, ei siinä mitään, mutta kun toimivuus oli mitä oli, niin myi pois, ja vaihtoi Samsungin Galaxyyn. Siihen ollut ilmeisen tyytyväinen, ainakaan kertaakaan kuullut et olis puhunu mitään pahaa.

Mitäs mun piti sanoa... No, ite nyt yritän päästä tästä Samsungistani eroon kun odotellaan että Sonera toimittaa IPhonen!
Oletko trolli? Vai miksi pitää ensin sata viestiä pommittaa siitä, että iphone on pian tulossa. Ja sen jälkeen verrata Lumiaa vanhoihin Nokian lagaaviin puhelimiin. Jopa vähiten alaa seuraava tietää, että näillä Lumioilla ei ole käytännössä mitään tekemistä edellisten nokialaisten kanssa. Paitsi erinomaiset kartat ja kestävä rakenne.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aika monella ymmärrys puhelimista on oikeasti tuota tasoa jolloin on ihan selvää että mielikuvat ohjaavat ostamaan vanhan iPhonen tai jonkun Samsungin. Nokia on viime vuosina maineensa luonut itse huonosti toimivilla puhelimilla, joten menee varmasti jonkin aikaa ennen kuin suuri yleisö hoksaa että Lumiat on oikeasti toimivia, tyylikkäitä ja sulavakäyttöisiä puhelimia. Reilussa vuodessa on kyllä tapahtunut Nokian osalta älyttömästi, eikä Symbianin hautaaminen mennyt ihan nappiin.

Itselläni on syksyllä 2010 ostettu Symbian s60v5-puhelin joka toimii edelleen todella hyvin kaikessa mihin puhelinta tarvitsen (navigaattorina, wlan-tukiasemana, nettiselailussa, Twitter ja Facebook, sähköposti), ja kun esim. Symbian^3-puhelimet ovat vielä tuota valovuoden parempia käyttöjärjestelmältään, niin ei se nyt niin paska alusta ollut että se piti käytännössä teloittaa siinä vaiheessa kun siirryttiin Windows Phoneen. Mutta kun Elopin strategiaan kuului haukkua Symbian pystyyn, niin niiden myynti pysähtyi kuin seinään. Tokihan Nokian uudet ovat erittäin mielenkiintoisia tuotteita eikä itsellä ole epäilystäkään etteikö seuraava puhelin olisi joku tulevista Lumia-malleista, mutta silti, ei se Symbiankaan ihan niin huono ollut mikä tuntuu nykyään olevan yleinen mielipide.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
On ehkä hieman harhaanjohtavaa sanoa, että symbian^3-puhelimien myynti on pysähtynyt kuin seinään. Sitä ei ole vielä tapahtunut ja itse pidän ainakin suuremman luokan ihmeenä suuria myyntimääriä kun ottaa huomioon sen, että lähes vuosi sitten jo ilmoitettiin, että tämä käyttöjärjestelmä tulee kuolemaan pian. Vielä Q4:lläkin niitä meni erittäin hyvin kaupaksi tilanteen huomioon ottaen.
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Käytän Nokian E7 ja olen ollut varsin tyytyväinen. Nettiselaus, ja tarvittavat lisäohjelmat löytyvät ja toimivat sulavasti. Näytöstä olen katsellut leffoja junamatkoilla. Varsin mainio vekotin ja yhä paranee kun Belle päivitys saapuu. Seuraavaksi sitten Lumia tai joku vastaava (parin vuoden päästä.)
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Makuasioista voi tietysti olla montaa mieltä, mutta mikään ei muuta sitä tosiasiaa, että iOS on about yhtä moderni kuin S60.

Tuo nyt ei kuitenkaan ole mikään fakta vaan täysin makuasia.

Hyvän tovin iPhonea käyttäneenä ja nykyään N9:n tyytyväisenä omistajana en vain voi millään suositella tuota iPhonea jollekin ihmiselle joka haluaa päivittää puhelimensa nykyaikaan.

Ja silti suosittelet WP:a, joka on lähes täysin kopioitu iOS:ta kaikkine kankeuksineen? N9 ja MeeGo on taas täysin eri periaatteilla toimiva paketti, joten sen perusteella voit samantien haukkua myös WP:n.

Suosittelen tutustumaan ihan itse näpräämällä vaikka puhelinkaupassa puhelinten käytettävyyteen ja käyttökokemukseen, ero aktiivisten Androidin, Meegon ja WP:n välillä verrattuna passiiviseen iOSiin on hirmuinen.

WP:n tiilet antavat loppupeleissä juuri saman infon kuin iPhonen ikonit, eli onpa aktiivisempi ja edelleen MeeGo:n ja Androidin vertailu näihin kahteen ei ole mielestäni kovin järkevää, koska periaatteet ovat aivan erilaiset. Jos haluaa helppokäyttöisen älypuhelimen, niin iPhone on ehdoton suositus. Jos taas haluaa säättää ja touhuta luurinsa kanssa, niin Android tai MeeGo. Jos sovelluksia pitää löytyä paljon, niin iPhone tai joku Android, WP:n sovelluskaupasta ei taida paljon ilmaisia softia löytyä.

Lumian saa tällä hetkellä Elisalta ainakin 15 eurolla kuussa kahden vuoden diilillä. Se tekee hintaa nopeasti laskettuna 360 euroa. Uusin iPhone on lähes tuplahintainen.

DNA ja Sonera tosiaan myyvät lukittuja iPhonejaan lähes samalla hinnalla, joten jos jompi kumpi noista operaattoreista on käytössä, niin hinnan puolesta lähes samoissa ollaan. Lukitsemattomat iPhonet ovatkin sitten huomattavasti kalliimpia.

Kannattaa tosiaan käydä kokeilemassa eri vaihtoehtoja kaupassa ja miettiä sen jälkeen tarkemmin.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Itse en suosittelisi muita kuin Nokian halpapuhelimia tällä hetkellä, jos asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Muutosta elävän Nokian puhelimet ovat poistuvia (Symbian), yksi hienon ainutlaatuinen insinööriltä insinöörille-puhelin (N9) tai vasta ensimmäisiä askelia ottavia (WP-puhelimet, kuten Lumia 800). Kyllä niilläkin pärjää ja suosikaa suomalaista, mutta se on osittain isänmaallinen, eikä järkiperäinen valinta, jos juuri nyt ostaa itselleen Nokian älypuhelimen, kaikista mahdollisista myynnissä olevista vastaavista puhelimista.

Oma suositus on edelleen Nokian C3-00 ja Applen iPad 2. Niillä mennään, satoi tai paistoi, heilutaan tai horjutaan, maalla, merellä ja ilmassa, koti-ja ulkomailla. Kaikki muu on turhaa hypetystä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Jos haluaa helppokäyttöisen älypuhelimen, niin iPhone on ehdoton suositus. Jos taas haluaa säättää ja touhuta luurinsa kanssa, niin Android tai MeeGo. Jos sovelluksia pitää löytyä paljon, niin iPhone tai joku Android, WP:n sovelluskaupasta ei taida paljon ilmaisia softia löytyä.
Jokaisesta viestistä tässä ketjussa näkee kyllä kiitettävästi, minkälaisen lipun kantaja kirjoittaja on. Mutta pari kysymystä tuohon lainaukseen:

Miksi iphone on ainoa vaihtoehto, jos haluaa helppokäyttöisen älypuhelimen? Ensin sanot, että Lumia on lähes täysin iphonen kopio, mutta nyt se ei ole edes vaihtoehto?

Sovellusten määrissä on toki eroja. Ainakin vielä. Tietysti kannattaa miettiä sitäkin, että applen storessa 99 % sovelluksista on täysin turhia, huonosti tehtyjä tai käyttökelvottomia. Itse olen ainakin jo nyt löytänyt kaikki tarpeelliset sovellukset wp:hen. Tietysti valikoima on suppea sellaiseen, että lataan jonkun random-sovelluksen, käytän 5 minuuttia ja poistan.

Itse en suosittelisi iphonea kenellekään. Vanhentunutta ja ylihintaista roskaa, jollainen löytyy joka toisen pissiksen taskusta kun iskä on ostanut.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tällä hetkellä WP:lle on saatavissa n. 65K appsia ja 100K:n raja menee rikki arvioiden mukaan huhtikuun alussa.

Appsien osalta en olisi huolissani ollenkaan.
 

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Jokaisesta viestistä tässä ketjussa näkee kyllä kiitettävästi, minkälaisen lipun kantaja kirjoittaja on. Mutta pari kysymystä tuohon lainaukseen:
...
Itse en suosittelisi iphonea kenellekään. Vanhentunutta ja ylihintaista roskaa, jollainen löytyy joka toisen pissiksen taskusta kun iskä on ostanut.
Eri merkkien "fanittaminen" näkyy Jatkoajassa turhan monen kirjoittajan tekstissä tosiaan aika helposti. Puhelimena teknisesti iPhone on varmasti keskinkertainen moniin Nokian laitteisiin verrattuna. Laajemmin ymmärrettynä eri sovellusten näkökulmasta ja erityisesti yhdessä Macin ja/tai iPadin kanssa käytettynä, hyöty näkyy selvästi paremmin. Toisaalta, kuten Johannes on ansiokkaasti tuonut esille, syö iPad myös aika paljon iPhonen etuja. iPadin rinnalla ihan peruspuhelin voi monesti olla oikein hyvä ratkaisu.

Kuten sanottua, nämä ovat hyvin pitkälti makuasioita. Itse pidän erittäin paljon iPhonen toimivuudesta ja laadusta. Paljon on toki myös asioita, joissa Nokia varmasti on parempi. Kaikesta huolimatta iPhone on käyttömukavuuden osalta erinomaisen hyvä valinta. En ole Lumiaa käyttänyt, mutta Androidia olen jonkin verran. Siihen verrattuna iPhone on selvästi laadukkaampi.

iPhonen sovelluksista todetaan usein, että niissä suurin osa on turhia. Tämä on varmasti totta, mutta 500 000 sovelluksesta löytyy myös erittäin paljon hyödyllisiä sovelluksia. Vuosi sitten ero Androidiin oli merkittävä, en tiedä mikä tilanne on nyt. Eli sovellusten absolluuttinen määrä ei toki kerro kaikkea, mutta kyllä se suuntaa antaa.

Oli Applesta ja sen tuotteista mitä mieltä hyvänsä, ei niitä missään nimessä ole syytä aliarvioida. Tähän miinaan astuivat Nokia ja Microsoft ja tulokset ovat kaikkien nähtävillä. Vaikka iOS on vanha, ei se tarkoita että se on huono. On melkein idiotismia väittää, että iOS olisi täysin sama kuin 2007. Ei hyvää tarvitse täysin muuttaa. Toisaalta, kyllähän muut järjestelmät, erityisesti Android, ovat pitkälti iOS:n kopioita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös