Uskotko Jumalaan?

  • 1 337 076
  • 14 406

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pointtini oli siis se, että sellainen ihminen, joka pitää yliluonnollisia ilmiöitä aina mielen harhana
En minä esimerkiksi pidä niitä aina mielen harhoina. Vaihtoehtoja ovat mm. erilaiset huijaukset ja ihan silkka valehtelu. Jos ei osu noihin kolmeen, on enää vaikea keksiä, mikä voisi tulla kyseeseen. Eikun tulee vielä yksi. Ajan saatossa tarina saattaa muuttua ja ruveta elämään omaa elämäänsä. Jälkipolvet uskovat kuulemaansa, vaikka tarina on saattanut olla aiemmin täysin erilainen. Huom! En tarkoita tällä nyt Raamattua, vaan ihan mitä tahansa kaupunkitarinaa, folklorea jne. Ei mulla ole enää nykyään mitään motivaatiota mollata kenenkään pyhää kirjaa. Jutustelen siis ihan yleisellä tasolla. Nuorempana olin hiukan kärkkäämpi.
 

Stigu

Jäsen
En minä esimerkiksi pidä niitä aina mielen harhoina. Vaihtoehtoja ovat mm. erilaiset huijaukset ja ihan silkka valehtelu. Jos ei osu noihin kolmeen, on enää vaikea keksiä, mikä voisi tulla kyseeseen.
No ei tossa mitään, Maailma on täynnä ihmisiä, jotka eivät usko mihinkään muuhun kuin mitä tiede on tähän mennessä todistanut. Ja noista asioista mitä tiede on todistanut, keskiverto ihminen (joihin sinäkin luultavasti kuulut) ymmärtää ehkä max 10 prosenttia.

Itse koen tuon jonkinlaisena mielen köyhyytenä, että ajattelee kaikki tieteen todistamattomat asiat huuhaana. Tai ettei ajattele asiaa ollenkaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse koen tuon jonkinlaisena mielen köyhyytenä, että ajattelee kaikki tieteen todistamattomat asiat huuhaana. Tai ettei ajattele asiaa ollenkaan.
Onhan se hiukan masentavaa, kun selittämättömät ilmiöt saavat yksi kerrallaan luonnollisen ja luotettavan selityksen. On niin vähän pohdittavaa. Onneksi elämäni on muuten rikasta. Mutta voithan toki heittää minulle haasteen jostain selittämättömästä asiasta, kunhan se ei koske kvanttifysiikkaa. Se menee multa aika pahasti yli. Miten joku hötäle voi muka olla kahdessa paikassa yhtäaikaa?

Musta muuten tuntuu, että 10 prosenttia tieteen saavutuksista on aika helkkarin paljon yhden ihmisen ymmärrettäväksi. Eipä taida kovinkaan monta sellaista yleisneroa olla, joka pääsee edes lähelle tuota lukua. Omasta tieteenalastaan todelliset asiantuntijat varmaan tietävät paljon. Mutta sen ulkopuolella saattavat olla melkoisia tomppeleita: Sellaisen kuvan olen noista poikkeuslahjakkuuksista saanut.
 

Stigu

Jäsen
Onhan se hiukan masentavaa, kun selittämättömät ilmiöt saavat yksi kerrallaan luonnollisen ja luotettavan selityksen. On niin vähän pohdittavaa. .
Hetkinen, nyt tipahdin täysin. Siis ensin sanot, että kaikki yliluonnollinen on aistiharhaa, mutta sitten sanot että kaikki yliluonnollinen pikku hiljaa saa luotettavan selityksen.

Siis
a) onko kaikki ylilluonnollinen aistiharhaa,vai
b) saako kaikki yliluonnollinen ajan saatossa luonnollisen selityksen vai
c) sekä a että b?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hetkinen, nyt tipahdin täysin. Siis ensin sanot, että kaikki yliluonnollinen on aistiharhaa, mutta sitten sanot että kaikki yliluonnollinen pikku hiljaa saa luotettavan selityksen.

Siis
a) onko kaikki ylilluonnollinen aistiharhaa,vai
b) saako kaikki yliluonnollinen ajan saatossa luonnollisen selityksen vai
c) sekä a että b?
Kuule, sä oot lukenut mun tekstit niin huolimattomasti, että mä en vaan lähde tälle linjalle. Noi muut voi lähteä olkiukkoiluun, mutta mulle riitti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...Ajalla ennen Jeesusta ihminen ei osannut erottaa lainkaan oikeaa väärästä,....

Heh, tämä on kyllä ketjun ehdottomia helmiä. Hauskaa kun joku nimimerkki aina välillä tulee tänne ristiretkelle ja esiintyy aluksi rennon letkeänä keskustelijana "mä vähän tulen tänne keskustelemaan, enkä nyt niin uskovainen ole" niin hieman kun pintaa rapsuttaa, niin pohjalta löytyy täysin uskontofanaatikko, jonka käsitys maailmasta, ihmiskunnasta ja ihmisestä lajina on täysin harhainen. Annan nyt pari vinkkisanaa jos haluat googlettaa ihmisestä lajina "empatia" ja "laumaeläin". Kun olet tutustunut noihin aluksi, niin tule sitten kertomaan oikeasta ja väärästä. Niin, ja ihminen on eläin, varmistan vaan ettei ole epäselvää.

Edit. Niin, tuo väitehän sisältää myös oletuksen, että jos ei usko jeesukseen, niin ei myöskään voi tietää mitään oikeasta ja väärästä. Harmi, että suurin osa maailman ihmisiä on kykenemättömiä tuommoiseen ihan positiiviseen ajatteluun.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Peace and love kaikille, olkaa sitä mieltä elämästä kuin haluutte älkääkä kyrpiintykö toisten ihmisten eriävistä tuntemuksista maailmaa kohtaan. Tää keskustelu oli omalta osaltani tässä. Kohdelkaa muita ihmisinä, älkää olioina. Meikä kiittää ja kuittaa.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Peace and love kaikille, olkaa sitä mieltä elämästä kuin haluutte älkääkä kyrpiintykö toisten ihmisten eriävistä tuntemuksista maailmaa kohtaan. Tää keskustelu oli omalta osaltani tässä. Kohdelkaa muita ihmisinä, älkää olioina. Meikä kiittää ja kuittaa.
Jaaha, taas joku rippikouluteologi kävi hauskuuttamassa, toki pitkäveteisesti ja ennalta-arvattavasti - Jeesus, Oikea ja Väärä oli kyllä suoraan sieltä iltanuotiolta, kun nailonkielet ja Jaakko Löytty herkistävät. Heippa.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Jaaha, taas joku rippikouluteologi kävi hauskuuttamassa, toki pitkäveteisesti ja ennalta-arvattavasti - Jeesus, Oikea ja Väärä oli kyllä suoraan sieltä iltanuotiolta, kun nailonkielet ja Jaakko Löytty herkistävät. Heippa.
Loputtomiin ei ole järkeä riidellä elämän asioista. Etenkään kun en tullut tänne haastamaan riitaa.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Jaaha, näyttää siltä, että jäämme odottamaan seuraavan uskiksen ulostuloa. Saatiin tätä ketjua taas eteenpäin yli kymmenen sivua. En oikein ymmärrä, mikä järki on noissa cameoissa, keskustellaan viestin tai muutaman päivän tai ehkä viikon ajan kiivaasti, ja sitten sanotaan, että "kiitti mulle riitti" ja poistutaan takavasemmalle. Olisihan näissä asioissa keskusteltavaa enemmänkin, mutta mitä ihmiset täältä oikein hakevat? Minä ainakin haen parempaa ymmärrystä muiden mielipiteistä asiasta. Uskon, että ketjun läpilukeminen ja välillä osallistuminenkin on auttanut minua siinä. Toivottavasti muutkin ovat jotain hyödyllistä tästä ketjusta irti saaneet.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Jaaha, näyttää siltä, että jäämme odottamaan seuraavan uskiksen ulostuloa. Saatiin tätä ketjua taas eteenpäin yli kymmenen sivua. En oikein ymmärrä, mikä järki on noissa cameoissa, keskustellaan viestin tai muutaman päivän tai ehkä viikon ajan kiivaasti, ja sitten sanotaan, että "kiitti mulle riitti" ja poistutaan takavasemmalle.

Kyseessä nyt tässä tapauksessa oli uskovaisuutensa ja fyysisen ikänsä puolesta kovin nuori yksilö, joka vasta etsii vastauksia suuriin kysymyksiin. Siinä mielessä aika perusteeton lyttäys. Toki pitkitti turhaan syitä jotka tekivät hänestä alttiin täydelle tyrmäykselle, ja hyeenathan ovat saaliin kimpussa heti.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse koen tuon jonkinlaisena mielen köyhyytenä, että ajattelee kaikki tieteen todistamattomat asiat huuhaana.
Eikös ole myös mielenköyhyyttä uskoa johonkin raamatun jumalaan kun voisi sen sijaan uskoa vaikka seitsemäntoistajalkaiseen hämähäkkiin joka on luonut maan, auringon ja kuun. Ja kaiken muun.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Luonnontieteessä selitystä vailla oleva asia tai luonnonlakien ulkopuolella oleva asia, mielestäni määritelmä on ihan sama. Luonnonlaithan ovat ihmisen nykytiedon pohjalta kehitettyjä, ja muuttuvat ajan saatossa, eivätkä ole suinkaan mikään ikuinen totuus.
Wikipedia kirjoitti:
Fysiikan lait tai luonnonlait ovat luonnossa vallitsevasta säännönmukaisuudesta käytetty nimitys. Tieteelliset lait ovat tieteen vallitsevia hypoteeseja siitä, mitä luonnonlait ovat. Ne tieteelliset lait, jotka ovat tosia, ovat luonnonlakeja.
Luonnonlaki on luonnonlaki riippumatta siitä, mitä ihminen siitä tietää.

Jos ihminen keksii yliluonnolliselle ilmiölle selityksen, niin silloinhan se ei ole enää yliluonnollinen asia. Miten se voisi pysyä yliluonnollisena asiana? Eli kyllä se muuttuu luonnolliseksi.
Pointti oli, että yliluonnollinen ei muutu luonnolliseksi, vaan se oli jo alun alkaenkin luonnollista, vaikka emme sitä tienneetkään. Se myös pysyy luonnollisena, vaikka ihmiskunta kuolisi sukupuuttoon ja se tieto häviäisi.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Jaaha, näyttää siltä, että jäämme odottamaan seuraavan uskiksen ulostuloa. Saatiin tätä ketjua taas eteenpäin yli kymmenen sivua. En oikein ymmärrä, mikä järki on noissa cameoissa, keskustellaan viestin tai muutaman päivän tai ehkä viikon ajan kiivaasti, ja sitten sanotaan, että "kiitti mulle riitti" ja poistutaan takavasemmalle. .
Joissakin tilanteissa rauha on tärkeempi kuin koittaa todistaa olevansa oikeassa...

. Olisihan näissä asioissa keskusteltavaa enemmänkin, mutta mitä ihmiset täältä oikein hakevat? Minä ainakin haen parempaa ymmärrystä muiden mielipiteistä asiasta.
Mä henk.koht. hain sekä parempaa ymmärrystä muiden mielipiteistä että yritin parhaani mukaan tuoda esille ne omat syyni miksi uskon... Mitä enempää voisin enää tehdä tai sanoa?

Jos pidätte mua harhojen kuvittelijana, niin sitten pidätte. Mitä enemmän tämä keskustelu lähti kääntymään osaltani Jeesukseen niin sitä ennemmän mielipiteeni kyseenalaistettiin. Joten enempää puhumalla en voi ainakaan muuttaa mitään paremmaksi; erimielisyydet on yhä erimielisyyksiä ja Jeesusviha kukoistaa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Jos pidätte mua harhojen kuvittelijana, niin sitten pidätte. Mitä enemmän tämä keskustelu lähti kääntymään osaltani Jeesukseen niin sitä ennemmän mielipiteeni kyseenalaistettiin. Joten enempää puhumalla en voi ainakaan muuttaa mitään paremmaksi; erimielisyydet on yhä erimielisyyksiä ja Jeesusviha kukoistaa.

Jos alku on sama kuin lopputulema, on sitten uskovainen tai ei, niin miksi uskoa kun ei tarvitse?
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Kyseessä nyt tässä tapauksessa oli uskovaisuutensa ja fyysisen ikänsä puolesta kovin nuori yksilö, joka vasta etsii vastauksia suuriin kysymyksiin. Siinä mielessä aika perusteeton lyttäys. Toki pitkitti turhaan syitä jotka tekivät hänestä alttiin täydelle tyrmäykselle, ja hyeenathan ovat saaliin kimpussa heti.
Hyvä postaus. En minä ainakaan halunnut lytätä @Smitty#41:tä, jos sitä tarkoitit. Mutta olen nähnyt tässä ketjussa näitä tähdenlentoja useamman kerran ja ihmettelin vaan sitä. "Pysyviä" uskiksia ei juurikaan näy lisäkseni muita. Joten miksipä ei keskustella pidempijänteisesti? Mitä saavutetaan lyhyellä tähdenlennolla? Kaipaan myös näitä pidemmän linjan uskonnottomia keskustelijoita, kuten @Morgoth, joka aikoinaan kyseli minulta mm. sielusta, että mikä se oikein on. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on hänen mielipiteensä siihen, että sielu liittyy jotenkin tietoisuuteen. Tai ehkä tuo on itsestään selvä asia?

Smitty#41 kirjoitti:
Jos pidätte mua harhojen kuvittelijana, niin sitten pidätte.
En minä ainakaan pidä sinua harhojen kuvittelijana, mutta tuollainen selvä sisäinen kokemus puuttuu monelta, ja minultakin. Toivoisin, että voisin selvästi tuntea sen Jumalan äänen sisimmässäni, mutta en ole mitään näkyjä tai juuri uskonnollisia uniakaan nähnyt. Joten olen joutunut hakemaan perusteita uskoon muualta. Osan kasvatukseni kautta, ja sitten loput lukemalla kirjoista. Suurena apuna tässä ovat olleet Pyhien elämät, joista löytyy vaikka kuinka paljon näitä "yliluonnollisia" tapahtumia ja uskoa vahvistavia juttuja. Voihan aina tietenkin olla, että kaikki kirjoittajat kautta historian ovat osa samaa salaliittoa tai muuten vaan kirjoittaneet omia keksittyjä juttujaan niihin kirjoihin ja väittävät sitten, että näin on sellainen ja sellainen henkilö todistanut nähneensä tai kokeneensa. Tuntuu oudolta, että tuollainen kaikkien aikojen suurin vedätys jatkuisi vuosisatoja, koska ei siitä kenellekään mitään pysyvää iloa tai hauskuutta varmaan koidu, mutta onhan tuo aina mahdollista, en voi sitä mahdottomaksi todistaa.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Ateistit tässä ketjussa ovat osoittaneet ihan yhtä paljon jeesusvihaa kuin sinä olet osoittanut alienvihaa. Miksi vihaat avaruusolentoja?
En vihaa alieneita..? Miksi vihata jotain sellaista jonka kytkös ihmisyyteen on niin olematon että sitä kohtaan on vaikea kokea tunteita mihinkään suuntaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Suurena apuna tässä ovat olleet Pyhien elämät, joista löytyy vaikka kuinka paljon näitä "yliluonnollisia" tapahtumia ja uskoa vahvistavia juttuja. Voihan aina tietenkin olla, että kaikki kirjoittajat kautta historian ovat osa samaa salaliittoa tai muuten vaan kirjoittaneet omia keksittyjä juttujaan niihin kirjoihin ja väittävät sitten, että näin on sellainen ja sellainen henkilö todistanut nähneensä tai kokeneensa. Tuntuu oudolta, että tuollainen kaikkien aikojen suurin vedätys jatkuisi vuosisatoja, koska ei siitä kenellekään mitään pysyvää iloa tai hauskuutta varmaan koidu, mutta onhan tuo aina mahdollista, en voi sitä mahdottomaksi todistaa.

Millainen usko vaatii todisteita, ihmeitä, ihmetekoja, ilmestymisiä? Eikös tämä ole suoraa epäilemistä jumalaa kohtaan? Minulle on kerrottu että pelkkä usko riittää ja senhän pitää silloin kestää vaikka kaikki todisteet osoittavat selkeästi että olet väärässä. Tiedät olevasi täysin väärässä ja idiootti mutta silti jatkat uskomista. Se on oikeaa uskoa.

Ei uskon originaalien alullelaittajien tarvitse välttämättä olla huiputtajia, väärintekijöitä. Riittää kun ovat mieleltään sairaita tai ainakin epätasapainoisia.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen huomannut, että joillakin ateisteilla on rohkeutta kritisoida kristinuskoa kaikkine suuntauksineen, mutta ääni muuttuu kellossa, kun keskustelu vaihtuu islamiin. Onko kyse väkivallan vai rasistileiman pelosta? Onko islam parempi massojenhallintauskonto kuin tämä toinen massojenhallintauskonto? Eikö islamia koeta ongelmaksi?

Agnostikkokin saanee kommentoida?
Anonyyminä nettipersoonana niputan edelleenkin kaikki abrahamistit samaan saastaiseen ja häiriintyneeseen kasaan. Islam on barbaarinen, misogynistinen, vihapuheinen, sekava ja itsensä kanssa ristiriitainen pikkumaisuuksien kudelma jolla ei pitäisi olla mitään asemaan modernissa maailmassa. Vastaa siis täysin Vanhan testamentin kristinuskoa. Suhtaudun inhon ja säälin tuntein näihin oppeihin. Juutalaisuus mukaanluettuna. Jeesuskulttilaiset ovat näennäisesti vaarattomampaa sakkia; puudeliversio edellämainituista. Epä-älyllisiä, saappaisiinsa sekaantuvia isoja vauvoja. Mutta aatteensa herkän leviämisen ja houkuttavuuden vuoksi ehkä kaikkein vaarallisimpia ihmiskunnalle. Islamin epäeettisyyden ja vääryyden tajuaisi varmaan luolaihminenkin, joten se toimii itse itsensä varoittimena. Jeesuskulttilaiset pääsevät helposti ihon alle pehmoisilla puheillaan ja "hyväntekemisellään".

Julkisena ihmisenä en tule sanomaan tätä ääneen koska kyseisten uskontojen edustajat tuppaavat olemaan barbaarisia, aggressiivisia, kostonhimoisia, epäeettisiä ja vainoharhaisia niitä kohtaan jotka uskaltautuvat asettua poikkiteloin. Pidän itseni ja perheeni turvallisuutta arvossa. Passiivisesti tulen lyömään kapulaa heidän rattaisiinsa kaikissa niissä tilanteissa joissa tulee tilaisuus.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Vaikka en itse ole uskonnollinen, toivon kyllä, että Lohjan kuolonkolarissa menehtyneiden lasten vanhemmat sitä olisivat. Tästä saattaisi olla apua lohduttoman surun keskellä.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
En vihaa alieneita..? Miksi vihata jotain sellaista jonka kytkös ihmisyyteen on niin olematon että sitä kohtaan on vaikea kokea tunteita mihinkään suuntaan.
Niin, sinun mielestäsi täällä "jeesusviha kukoistaa", kun osa keskustelijoista kieltäytyi nielemästä Raamatun tarinoita ilman todisteita. Jos epäily on vihaa, olet sinäkin vihaaja kun epäilit ihmisten UFO-sieppauskokemuksia.

Vai onko epäily vihaa vain Jeesuksen kohdalla mutta ei yleistettävissä, ihan kuin todisteetta uskominen on perusteltua vain sinun määrittelemissäsi erikoistapauksissa?
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
En minä ainakaan pidä sinua harhojen kuvittelijana, mutta tuollainen selvä sisäinen kokemus puuttuu monelta, ja minultakin. Toivoisin, että voisin selvästi tuntea sen Jumalan äänen sisimmässäni, mutta en ole mitään näkyjä tai juuri uskonnollisia uniakaan nähnyt. Joten olen joutunut hakemaan perusteita uskoon muualta. Osan kasvatukseni kautta, ja sitten loput lukemalla kirjoista. Suurena apuna tässä ovat olleet Pyhien elämät, joista löytyy vaikka kuinka paljon näitä "yliluonnollisia" tapahtumia ja uskoa vahvistavia juttuja. Voihan aina tietenkin olla, että kaikki kirjoittajat kautta historian ovat osa samaa salaliittoa tai muuten vaan kirjoittaneet omia keksittyjä juttujaan niihin kirjoihin ja väittävät sitten, että näin on sellainen ja sellainen henkilö todistanut nähneensä tai kokeneensa. Tuntuu oudolta, että tuollainen kaikkien aikojen suurin vedätys jatkuisi vuosisatoja, koska ei siitä kenellekään mitään pysyvää iloa tai hauskuutta varmaan koidu, mutta onhan tuo aina mahdollista, en voi sitä mahdottomaksi todistaa.

En tiedä... Tiesin aina syntyneeni jotenkin "erilaisena" ajattelijana ja mulla on aina ollut taipumus nähdä ihmisistä pintaa syvemmälle, jonka olen perinyt äidiltäni. Mulla meni vuosia käsittää, miksi olen tällainen? Olenko epänormaali? Pitäisikö minun muuttua jotta voisin kokea olevani hyväksytty jossain muualla kuin perheeni sisällä? Sitten tajusin että on ok ajatella just näin koska se on mulle luontainen tapa ajatella ihmisistä, elämästä. Pyrin ajattelemaan kaikesta ja kaikista posin kautta näkemällä jokasessa jotain hyvää ja kuunnella, ennen ku alan kertomaan miten tämän kuuluisi itsestään tai muista ajatella.

Kerroin alusta alkaen vain millaiselta maailma näyttää mun silmin ja kun sitä aletaan vertaamaan alieneihin ja yksisarvisiin niin satuttaahan se helvetti. Mun kuuluu tuntea just näin maailmasta koska tää on mä eikä kukaan ulkopuolinen voi määritellä miten mun tulee ajatella maailmasta niin kauan ku en loukkaa uskomuksillani ketään. Siksi oon kelannu että miksi ihmiset satuttaa tarkoituksellaan toisinajattelijoita? Eikö se, että uskaltaa avoimesti ajatella toisin pilkkaamatta sillä toista kuuluisi olla ihmisyyden rikkaus? Antakaa tilaa erilaisuudelle. Älkää tuomitko ihmistä ensivaikutelman perusteella, antakaa mahdollisuus. Piste. Oon sanonut sanottavani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös