Breeze Harbour
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Vastasin tähän jo edellisessä viestissä jos jaksaisit lukea ajatuksen kanssa. Uskojen perusteet löytyy kulttuureista.On aivan eri asia keskustella uskon perusteista, kuin siitä mitä uskosta seuraa. Tuo on sama kuin ehdottaisit, että mitä jos keskittyisin uskon perustelujen sijaan keskustelemaan autoista. Voidaan me autoistakin keskustella, mutta tässä nimenomaan keskustelin uskon perusteista. Se on mulle paljon kiinnostavampaa.
Rinnastamalla uskonnot joulupukkeihin ja keijukaisiin annatte kuitenkin aika vahvan implikaation siitä, että kaikki uskoon liittyvä on teille yhden tekevää näiden satuolentojen kanssa. Koette ne siis käytännössä satuolentoina, koska teillä ei ole todisteita joiden perusteella uskoa toisin.Oikeasti on keskusteltu tai yritetty keskustella uskon perusteluista, ei uskon kohteena olevan väitteen todellisuudesta tai epätodellisuudesta.
On keskusteltu siitä, että minkälaisin syin on perusteellista uskoa jumalaan eli hyväksyä väite jumalan olemassaolosta edes jollain tasolla. On keskusteltu siitä, että kuinka arvokas todiste kokijalle on tai pitäisi olla subjektiivinen kokemus. On keskusteltu siitä, että miten pitäisi suhtautua toisen subjektiiviseen kokemukseen.
On todella vaikea vastata kysymykseen, minkälaisin syin on perusteellista hyväksyä väite jumalan olemassaolosta. Ymmärtänet itsekin että tuo ei ole todellakaan mikään helppo kysymys vastata. Väitettä Jumalan olemassaolosta en todennäköisesti osaisi sulle perustella todeksi vaikka kovasti haluaisinkin. Niin kauan kun ihmisen suhtautuminen Jumalan olemassaolon mahdollisuuteen on absoluuttisen skeptinen eikä vastaanottava, on tämän mahdoton kokea mitään uskoon liittyvää. Siispä sillä mitä yritän sinulle todistaa, ei tule olemaan mitään vaikutusta uskomuksiesi suhteen. Aivan kuten sillä mitä sä yrität mulle todistaa ateismin puolesta, ei ole mitään vaikutusta mun uskomuksiin.
Myös ateismi voi olla joillekin se sisäinen tunne oikeasta ja mä kunnioitan sitä vaikka uskossa olenkin. Eläkää elämäänne niin kuin parhaaksi koette. Joillekin usko on se oikea tapa elää, osa taas ei koe sitä millään muotoa tarpeelliseksi todisteiden valossa. Näkemyseroja kuten sekin, onko lasi puoliksi täysi vai puoliksi tyhjä.
Tollanen on oikeesti aika perseestä. Teoriassa verrattavissa puhelinmyyjien tapaan tyrkyttää tuotettaan asiakkaalle väkisin.No, tarkoitin lähinnä näitä vapaa-ajatteluhörhöjä. Pidän ateismia myös jonkin sortin lahkolaisuutena. Itse kun erosin kirkosta, aloin saada Facebookissa kutsuja jostain vapaa-haihattelukerhosta, jossa oli kovasti isänitrojen ja imaamien näköisiä ukkeleita pyöreine rilleineen ja pitkine partoineen. Piti tilata joku Vartiotorniin verrattavissa oleva lehti ja maksaa klubimaksu, niin sitten olisin saanut varmaan syntini anteeksi, että olen kirkkoon kuulunut.