Uskomaton saituus!

  • 116 044
  • 274

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Aukeaa muuten eri näppärästi, kun pidät sellaista hotellin paksua kylpypyyhettä nelinkerroin taitettuna seinässä ja moukaroit punkkupullon pohjaa sitä vasten kunnes korkki on melkein irti. Sittenhän se lähtee jo vetämällä. (Tai simppelisti marssit hotellin respaan kysymään, olisiko heillä lainata korkkiruuvia, jos helpoimmalla haluat päästä.)

Tai työntää sen korkin sinne pulloon. Ja jos se sitten pyrii kaataessa tukkimaan viinin ulostuloväylää, niin sitten sohii jollain henkarilla.

Että silleen...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Opintolainan marginaali ...
Nyt haluankin kysyä jussi_j:ltä neuvoja ....

Vastataan tähänkin pienellä viiveellä. Katsoin pankista korot. Opintolaina 3,45% ja asuntolaina 1,199 %. Siis juuri tänään, opintolainen viite nordea prime ja asuntolainen euribor 12. Toki opintolainen saldo on alle satasen ja asuntolainan parituhatta kertaa enemmän. (pistin muuten samalla merkille, että opintolainahan tulee maksetuksi ihan kohta)

Alkuperäinen ihemettelyni on ollut siis se, että miksi asuntolaina, jossa vakuutena on suhdanteille jonkun verran herkkä asunto, on noin helvetin paljon halvempi kuin opintolaina. Opintolainan takaaja on viime aikoina saanut lainaa maailmalta negatiivisella korolla.

Ilmeisesti asiat ovat opintolainan osalta muuttuneet sitten 90-luvun.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ilmeisesti asiat ovat opintolainan osalta muuttuneet sitten 90-luvun.

Opiskelijan lainataakka hellitt | Taloussanomat

Tuon TS:n vanhan uutisen mukaan mikään pankki ei peri yli 1% marginaalia uudesta opintolainasta. Nopeasti tarkistettuna Nordealta check-in-asiakas saa 0,2% (norm. 0,5%) ja eri keskustelupalstojen mukaan muut tarjoavat hyvin pitkälti samassa hintaluokassa olevia marginaaleja. Mitä asuntolainakeskusteluja kävin läpi, niin nyt ei taideta enää myöntää samalla tavalla reilusti alle 1% marginaaleja kuin muutama vuosi takaperin.

Tosin se on todettava, että viitekoron valinnalla opintolainan saa kalliiksi. Tällä hetkellä esimerkiksi tuo Nordean 0,2% marginaali yhdistettynä Nordea Primeen (1,7%) on sen verran kallis, että 3kk euriboriin (0,222%) sidottu asuntolaina olisi vielä 1,6% marginaalilla halvempi. 12kk euriboriin sidottuna (0,684%) oltaisiin vielä 1,2% marginaalilla alle tuon 0,2%+Nordea Prime.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Laitetaan nyt vaikka tänne. Onhan se aina mukavaa olla enemmän tai vähemmän riidoissa hyvän ystävän kanssa.

Minulla oli kaverin kämpillä kirjekuori mikä sisälsi ottelulipun hinnaltaan 48 euroa. Se oli siellä, koska ajattelin sen olevan paremmassa turvassa kuin mukana baarissa.

No, kaveri onnistui jotenkin siivoamaan sen roskikseen. Hienoa, minun nimikin siinä päällä eli varmaankin minun tavara. Hän ei nyt suostu korvaamaan sitä, kehtasi tarjota kahtakymppiä ja syyttää minua siitä, että onhan tämä minunkin syy. Sanoi tulevansa "vähän vastaan" eikä tarjoa edes puolia.

Kysehän ei tietenkään ole rahasta itsessään vaan siitä, että miten tämä sama kaveri aina joutuu rahariitoihin pikkusummista, tämä ei todellakaan valitettavasti ole ensimmäinen kerta.

Miksi ei vain voi myöntää virhettään ja korvata, kun eihän tämä vain ole minun syy missään muodossa. Ja miksei edes kerran elämässään voisi olla vähän hövelimpi ja vaikka reissussa ollessa yhteistä laskua maksettaessa kaivaisi jonkun isomman setelin?

Jotkut vain eivät voi, vaikka omasta taloudesta se ei ole kiinni.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tämä lienee ehdottomasti ketjuun sopiva tapaus, eli Iltasanomat uutisoi hepusta, joka vei vaimonsa leffaan - ja noukki vaimolleen roskiksesta tyhjän popcorn-laatikon ja tyhjän juomamukin. Leffateatteri kun kuulemma antaa ilmaisia uudelleentäyttöjä laatikkoon ja mukeihin. Vähän mies sentään huuhtaisi boksia ja mukia yleisessä vessassa.

Mahtaa kyllä vaimokulta ilahtua, kun häntä näin muistetaan. Yleisessä vessassa huuhdeltu, ties minkä tarttuvaa sairautta kantavan ex-asiakkaan tyhjä jämäboksi vain kouraan ja poppareita vetämään.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tiedän yhden eläkeläisen varakkaan miehen, syntynyt ehkä 50-luvun alkupuolella, joka elää kuin pellossa. Osakesalkku on varmasti miljoonia euroja kaikkien perintöjen ja oman säästeliäisyyden jälkeen, mutta silti elää jossain mörskässä omissa oloissaan sinnitellen mahdollisimman vähällä. Innokas vedonlyöjä (toki pienellä panoksella aina) ja voittanut mm. parin raviporukan kanssa sievoisia summia. Muut kun kehuivat voittorahoillaan maksaneensa asuntolainoja pois, tai hankkineen uutta autoa, mies sanoi ostaneen koko rahalla osakkeita. Sijoitustoiminta myöskin sydäntä lähellä ja paljon juteltiin hänen kanssa aina osakkeista. Hän aina ajoi samaa vaatimatonta parin sadan euron autoa ja kulki samat työvaatteet päällä vuodesta toiseen. Mm. näin häntä kerran 2003 vuoden lopulla ja seuraavan kerran 2005 lopussa. Mies näytti täysin samalta samat työvaatteet päällä, liekö edes pessyt niitä siinä välissä. Kaikkiaan niin tosielämän roopeankka kuin olla ja voi. Varmasti mielenkiintoinen yllätys kun alkavat hänen omaisuuttaan jakamaan sitten kuoleman jälkeen.
Turderin tuttu on sitten kuulun Wall Streetin noidan, Hetty Greenin (engl. Wikipediasivu) hengenheimolainen. Roope Ankka olisi ollut Hettyyn verrattuna tuhlari. Hänet valittiin Guinnessin ennätysten kirjassa maailman suurimmaksi saituriksi tunnusluvulla henkilökohtaiset menot /käytettävissä olevat tulot. Kaikki omasta ja lastensa hyvinvoinnista säästyneet rahat laitettiin viisaasti poikimaan uutta rahaa. Ainut missä Hetty Green ei nuukaillut, oli velkojen periminen.

Perilliset pääsivät sitten nauttimaan rahoista, omaisuus ei juurikaan vähentynyt, vaikka poika törsäsi miljoonan vuodessa. Lapsettomien pojan ja tyttären jälkeen omaisuus päätyi lopulta hyväntekeväisyyteen ja säätiöille.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
mulla on lahjaksi saatu vedenkeitin, mutten käytä sitä. Se on ehkä typerin laite, mitä on ikinä keksitty. Se on hidas, pitää meteliä ja vedestä tulee liian kuumaa. Ainoa oikea tapa valmistaa aamulla tee on laittaa se kuppi mikroon. Lämpiää nopeasti ja aamiaisen voi syödä todella vauhdikkaasti ja lähteä liikenteeseen jo siinä vaiheessa, kun vedenkeitin vielä hurisisi.

Vähän vanha jo, mutta vedenkeitintä ei aina tarvitse täyttää kokonaan, pari-kolme desiä lämpenee hyvin nopeasti. Veden voi myös kaataa kuppiin jo ennen täyttä porinaa.

Aikoinaan ei voinut kaverin kanssa vuokrata kotimaisia uudehkoja elokuvia videovuokraamosta. Olisin kerran halunnut vuokrata Irwin-elokuvan, koska mitään muuta järkevää ei ollut sillä kertaa tarjolla. Sitä ei kuitenkaan voinut vuokrata, "koska se tulisi telkkarista". Niin tulisi, vuoden päästä suurin piirtein. Ei sitten katsottu mitään vaan kumpikin meni tahoilleen kämpille katsomaan tekstiruutua.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei sitten katsottu mitään vaan kumpikin meni tahoilleen kämpille katsomaan tekstiruutua.
Niin,mutta sullahan lämmittää nyt tilillä/taskussa 3€uroa. Älä unohda sitä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Niin,mutta sullahan lämmittää nyt tilillä/taskussa 3€uroa. Älä unohda sitä.

Kaverillani oli vuokraamon etukortti, joten säästö oli vain yksi euro. Se saattoi hyvinkin kadota vuokraamon peliautomaattiin, johon meni aina enemmän rahaa kuin vuokraamiseen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tämä lienee ehdottomasti ketjuun sopiva tapaus, eli Iltasanomat uutisoi hepusta, joka vei vaimonsa leffaan - ja noukki vaimolleen roskiksesta tyhjän popcorn-laatikon ja tyhjän juomamukin. Leffateatteri kun kuulemma antaa ilmaisia uudelleentäyttöjä laatikkoon ja mukeihin. Vähän mies sentään huuhtaisi boksia ja mukia yleisessä vessassa.

Mahtaa kyllä vaimokulta ilahtua, kun häntä näin muistetaan. Yleisessä vessassa huuhdeltu, ties minkä tarttuvaa sairautta kantavan ex-asiakkaan tyhjä jämäboksi vain kouraan ja poppareita vetämään.

Tämä ei ole saituutta, vaan varkautta ja mahdollisesti tuottamuksellinen pahoinpitely.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Piti ensin pistää tämä Romanit-ketjuun, jossa samalla asilla ollaan, mutta koska tässä tapauksessa asianomaiset eivät mitä ilmeisemmin olleet romaneja, menkööt tähän ketjuun:

Buffet-pöydän tyhjentämiseen voidaan lisätä myös yksi kulttuuri lisää - ruotsalaiset(*)

(*)Voi toki olla, että kyseinen pöytäseurue oli suomenruotsalaisia.

Viime kesänä oltiin lasten rankasti kärttämällä laivareissulla, eli risteiltiin Turusta Tukholmaan ja saman tien takaisin (aamulähtö Turusta). Varasimme ruokailuksi buffetin iltapäivälle (muuten mentiin tax-freen antimin sekä omin eväin).

Kuinka ollakaan, buffetissa oli varsin väljää, mutta naapuripöytään osui ruotsia puhuva, n. 50-60v pariskunta.

Jotenkin vain siinä ruokailua aloitellessamme huomasimme, että ko. pariskunnan nainen vinkkasi tarjoilijan paikalle ja ilmeisesti kertoi, että kaikki alkuruoka ei mahdu sisään, voiko loput ottaa mukaan? Tarjoilija nyökkäsi ja niinpä rouva leipoi ruoat paperien sisään ja työnsi kassiinsa.

Eikä tässä mitään, sattuuhan sitä, joskus ei vain maita. Mutta sen jälkeen huomasimme, että joka kerta, kun pariskunta kävi noutopöydässä, n. 90% lautasen sisällöstä siirtyi hygienisesti lautasliinojen suojassa rouvan käsilaukkuun. Kerta kerran jälkeen. Alkuruokia. Pääruokia. Ja etenkin jälkiruokia ja makeisia. Onhan se sinällään hienoa, että saa omasta rahallisesta panostuksestaan mahdollisimman hyvän hyödyn, mutta eipä siinä omasta ruokailustaan varmasti hirveästi nauti, kun koko ajan pitää miettiä koska pistää joka lautasesta se nyssykkä rouvan käsilaukkuun.

Kiitokset tälle pariskunnalle ruokailutuokion viihdepuolesta - ruoka sinällään ei niin kummoista ollutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Kaverillani oli vuokraamon etukortti, joten säästö oli vain yksi euro. Se saattoi hyvinkin kadota vuokraamon peliautomaattiin, johon meni aina enemmän rahaa kuin vuokraamiseen.

Tässä tuli nyt hyvä pointti esiin taas kerran. Tämän tästä saa kummastella kuinka on ihmisiä jotka kaupassa mylläävät rattaisiinsa vain kaikkea sitä, missä on -30% -lappu tuotteen kyljessä. Sitten kun on päästy kassalta niin rynnätään pelikoneiden kimppuun eikä 20, 40 tai jopa 100 euroa sinne hakattuna tunnu missään taikka sitten kun on se säästökierros tehty niin vaihtoehtoisesti mennään veikkauspisteelle ja otetaan kympillä tai kahdella jotain typerää kenoa ihan surutta.
Eihän nuo -30%-tuotteet toki käyttökelvottomia ole, mutta kyllä minä itse valitsen juurikin sellaisia elintarvikkeita joissa on parasta ennen-päiväys mahdollisimman pitkällä tulevaisuudessa. Ei kyllä yhtään houkuttele säästää mitätöntä summaa jos vastineeksi säästölleen saa muoveihinsa sulaneita viinereitä tai jauhelihapaketteja jotka ovat turvoksissa kuin potkupallo kun mikrobitoiminta on jo hyvässä vauhdissa.
Kun ostaa tuoretta ja jättää pelikoneet väliin niin voi olla niissä ostoksissa jotain kulinarististakin arvoa. Rahanpuute on tietysti asia erikseen, mutta kun näillä vatipäillä sitä riittää niihin peleihin loputtomasti niin siitä ei ole kyse.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei ehkä uskomatonta saituutta, mutta jotain perisuomalaisen hellyyttävää on jonottaa tuntitolkulla halpaa polttoainetta.

Se on niin perisuomalaista ja käsittämättömän hellyyttävää, että omalle työlle tai vapaa-ajalle ei lasketa mitään hintaa. Kunhan halvalla vaan saa.
 

inchino

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Muistan isäni joskus puhuneen entisestä työkaveristaan joka oli niin pihi, että hän ei suostunut tuhlaamaan rahaa silmälasien hankintaan vaikka sellaisia tarvitsikin. Tämä henkilö kuulemma kyseli sukulaisiltaan ja tuttaviltaan käytöstä poistuneita kakkuloita ja valitsi niistä itselleen mututuntumalla sopivimmalta vaikuttavat omaan käyttöönsä. Jonkinlaisessa esimiesasemassa hän taisi työskennellä, eli varmasti olisi ollut varaa ostaa vaikka sitten ne halvimmat tarjouskehykset juuri häntä varten hiotuilla linsseillä, mutta niin uskomattoman saitoja jotkut ihmiset ovat, että kärsivät mieluummin vaikka päänsärystä kuin tuhlaavat mihinkään "ylimääräiseen". Hittoakos sitä uusia ostelee kun ihan hyviä ja ehjiä saa ilmaiseksikin.
 
Kun ostaa tuoretta ja jättää pelikoneet väliin niin voi olla niissä ostoksissa jotain kulinarististakin arvoa.

Ei kai jossain suojakaasujauhelihassa koskaan kulinaristien mielestä mitään arvoa ole. Ja jos sen lihan samana päivänä syö, niin mitä se haittaa, jos viimeinen myyntipäivä on seuraavana päivänä. Ps. en pelaa RAY:n koneita enkä Kenoa.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ukkini menee heittämällä tähän ketjuun. Hän työskenteli koko työikänsä johtavassa asemassa ja lisäksi tienasi Nokian osakkeilla isohkon potin. En tiedä kuinka paljon, mutta käsittääkseni yli 1 MEUR.

Mies kävelee klesan polvensa kanssa joka paikkaan, koska sporalippu (2 euroa?) on liian kallis. Lääkäriin on matkaa 6km ja sporalla pääsisi ovelta ovelle, mutta ei raaski. Maidot hän hakee Munkkiniemen ostarilta, koska siellä se on 10snt halvempaa kuin Munkkivuoressa. Nyt kävin ostamassa hänelle uuden television ja se kuulemma pitää palauttaa, koska 400 euroa on aivan käsittämätön summa. Kaiken huipuksi ukko tarjosi minulle kellarissa homehtuneita porkkanoita, jotka olivat puoliksi rotan syömiä. "Ei tarvitse kuin vähän veistä näyttää". Lomamatkalla hän ei ole käynyt 30 vuoteen, koska "niitä rahoja ei takaisin saa".

No, sairauden puolellehan tuo taitaa mennä, joten täytyy yrittää ymmärtää.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Nostellaas tätä hienoa ketjua.

Olen itse pihi. Myönnän sen. En ole kuitenkaan pihi muille kuin itselleni, jos tarvitsee ostaa jotain yhteistä tai lahjaa toiselle, niin silloin en osta halvinta. Itse ruokaostoksia tehdessäni saatan ostaa Rainbowia, Pirkkaa tai Lidlin halpistuotteita (nehän ovat suurin osa tismalleen samaa tavaraa kuin merkkituote, logo paketissa on vain eri). Kuitenkin, kun taas ostan ruokaa esimerkiksi johonkin juhliin vietäviksi, niin ostan suosiolla jotain Atriaa.

Omassa lähipiirissäni on myös pari päinvastaista esimerkkiä. Kyllä kun olen kyläilemässä niin esitellään innoissaan mitä kaikkea kotiteatterisarjaa, 60" taulutelvisioita, älypuhelimia ja tabletteja on tullut osteltua ja miten on oikein pakottava tarve kehua että ei ole rahasta pulaa. Sitten kun taas samat henkilöt tuovat jotain yhteiseen tapahtumaan, esimerkiksi mökille tuliaisia niin silloin ne ovat aina hinnat alkaen mallia. Ja yleensä syödään sen verran että jäädään vierailusta ns voitolle.

Sama asia alkoholin ja tupakan kanssa. Nuorempana tuli tehtyä usein kuskin keikkoja. Ei siitä ikinä voitolle jäänyt, pitäähän kavereita nyt jeesiä. Mutta kieltämättä onhan se hauska kun baarireissulle lähdetään, ensin menee kymppi kun ostetaan pari askia tupakkaa, sitten maksetaan baariin sisään + narikka 5e. Sitten juodaan n. 10 tuoppia hintaan 5e/kpl. Sitten kun pitäisi kuskille maksaa, joka valvoo pilkkuun asti selvänä jotta kavereilla olisi kyyti, niin kuskille ei makseta mitään tai se on pari euroa, jolla ei kustanna edes polttoaineita. Todettakoon tähän että olen itse juonut baarissa viimeksi 19 vuotiaana. Tupakkaa en polta ja sen vähäisen määrän alkoholia minkä juon, tuon yleensä virosta mukanani.

Työpaikan taukotilaan tuon aktiivisesti n kerran kuussa kahvipaketin, koska kahvia kuitenkin töissä ryystän. Leivonnaisia yms en tuo koska keliakia, eli en ole niitä itsekään syömässä. En ymmärrä miksi joillekin on niin vaikeaa sijoittaa kerran kuussa se muutama euro siihen kahvipakettiin, vaikka kuitenkin juovat sitä kahvia surutta. Ärsyttävimpiä ovat ne henkilöt jotka vielä oikein kehuvat tällä asialla. "Hehe oon ollu tääl töissä 4 vuotta enkä ole vielä kahvipakettia kerennyt tuomaan."

Sen myönnän että itselle se pihiys on kyllä eräänlainen fetissi. Mikään ei maistu niin hyvältä kuin löydät -30% ruokaa kaupasta, tai kun tankkaat autosi tietäen että tällä asemalla säästät 3snt/litra. Olen pihi, myönnän sen ja olen itseasiassa melko ylpeä vielä siitä. Mutta pidän myös huolen siitä, ettei piheydestäni "kärsi" kukaan toinen. Sinkkumiehenä tämä on helppoa kun itse päätän mitä syön ja miten käytän vettä sekä sähköä. Kuitenkin kun asiaan liittyy joku ulkopuolinen, kaveri tai kaveriporukka niin olen paljon löysempi asian suhteen. Piheydellä voidaan saada aikaan helposti ihan turhaa kränää, ja kaverisuhteiden kanssa ei kannata pihistellä. Minä ainakin luotan siihen että pitkässä juoksussa kaikki tarjoamiset kavereiden kesken menevät aina jotain kautta tasan.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen itse pihi. Myönnän sen. En ole kuitenkaan pihi muille kuin itselleni, jos tarvitsee ostaa jotain yhteistä tai lahjaa toiselle, niin silloin en osta halvinta. Itse ruokaostoksia tehdessäni saatan ostaa Rainbowia, Pirkkaa tai Lidlin halpistuotteita (nehän ovat suurin osa tismalleen samaa tavaraa kuin merkkituote, logo paketissa on vain eri). Kuitenkin, kun taas ostan ruokaa esimerkiksi johonkin juhliin vietäviksi, niin ostan suosiolla jotain Atriaa.

Eikö Atria ole huonoin niistä "merkkituotteista", ainakin valmisruuissa, missä Lidlinkin tuotteet ovat paljon parempia.

Joo mä olen kanssa aika pihi. Mulla ei vaan tee mieli ostella mitään erityistä.
 

moxey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulipa tuosta edellisestä viestistä mieleen myös omasta tuttavapiiristä vastaavia. Ollaan korkeasti koulutettuja ja hyvissä työpaikoissa. Rahasta ei pulaa ole. Kuitenkin säästävät omissa menoissaan täysin häikäilemättä muitten kustannuksella.

Esim. nuorempana meillä oli tapana viettää isolla porukalla Juhannukset suhteellisen pienessä mökissä. (~15 henkeä pienessä parinkymmenen neliön mökissä). Oli jokavuotiset kolmen päivän Juhannusryyppäjäiset, joihin jokainen toi itselleen niin paljon juomaa, ettei varmasti lopu kesken sekä omat syömiset.

Kuitenkin kun joka vuosi mökin omistajan kanssa käytiin hakemassa ns. yhteisiä kamoja (wc-paperit, jätesäkkejä roskiksiksi, kertakäyttö ruokailuvälineitä jne) niin näitä paria sankaria ei ikinä näkynyt maksajien joukossa. Samoin kun kimppakyydeillä mentiin ja kollektiivisesti bensat maksettiin kuskeille niin nekin usein koitettiin millon milläkin syyllä kiertää. Jos jotain yhteistä tavaraa piti ennen reissua hakea niin "säähän asut siinä 15km päässä et hae sää" tai jos ite joutuivat 2km autollaan ajamaan niin pyydettiin sitten muilta bensarahoja korvaukseksi jne.

Yleensä kun noin paljon on porukkaa pienessä tilassa ja viinaa on mukana pakettiautollisen verran niin ei siellä kukaan omia juomiaan vahtinut. Tottakai jokainen kaljalavojaan jne piti "omassa" paikassa, mutta se nyt oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että jossain vaiheessa joku juo jonkun toisen paketista, eikä tuolla niin väliä kun kerta kaikilla sitä oli niin paljon, ettei lopu kesken.

Kuitenkin huvittava huomata, että siinä vaiheessa kun sunnuntaina siivoillaan rapuloissamme kolmen päivän jätöksiä niin nämä sankarit skippaavat myös siivoamisen ja alkavat pakkailemaan omia kamojaan. Melkein joka vuosi kantoivat ison osan omista juomistaan takaisin kun olivat "vahingossa" koko kolme päivää ryypänneet muitten paketeista.

Ovatten juuri perinteisiä tällaisia tyyppejä, jotka innolla ehottelevat, että "tarjoo sää eka niin mää tarjoon seuraavan". Ja kun tulee oma vuoro niin vähin äänin katoavat paikalta. Sitten tulevat myöhemmin takasin kun kuvittelevat, että muut ovat unohtaneet. (Eihän muut sitä oikeesti unoha, mutta kaveruuden nimissä annetaan vaan asian olla).

Eipä onneks oo alkanut vituttamaan nuo, lähinnä kollektiivisesti seuraillaan tuota touhua ja naureskellaan, sekä porukalla hieman kuittaillaan :) Tosin kuittailunkin nuo ohittaa selittelemällä (rahaa ei kuitenkaan irtoa, vaikka suoraan asiasta sanoiski).

Tuntuu olevan niin vahva luonteenpiirre, etteivät edes ite huomaa tai ainakaan ääneen myönnä sitä.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Itse olen aika höveli rahan suhteen kun lähdetään iltaa istumaan. Silloin kun baariin mennään tarjoan kavereillekin, baarista lähdettäessä maksan kuskille ja jos joku on nälissään ja pa, saatan jopa ostaa sapuskat hänellekin. Ne kerrat kun itse taas toimin kuskin roolissa en ole rahaa siitä pummaamassa, tokihan se pitäisi olla ihan itsestäänselvyys niille kuskattaville, että vähintään bensat+joku nimellinen korvaus menetetystä ajasta maksettaisiin. Tämä on muutamille kavereille ylitse pääsemätön paikka. Rahasta se ei heillä ole kiinni, mutta kun pakko ei ole maksaa niin ei makseta. Juurikin samat kaverit ovat näitä jotka jokaisella mökkireissulla yms. ovat kuitit ojossa laskemassa sentilleen omat saatavansa, mutta unohtavat aina maksaa kaikesta muiden hankkimasta jos tästä ei heitä erikseen muistuteta (ja useimmiten saa muistuttaa vielä useampaan otteeseen).

Paras tapaus on kuitenkin kun kertaalleen olin kuskina kaverin autolla kyseiselle kaverille+muutamalle muulle samassa seurueessa. Mitään korvausta en tuosta saanut, ei siinä sinällään mitään kun tätä osasin jo vähän ounastellakin siinä vaiheessa kun kaveri sanoi, että mennään vaan hänen autolla. Seuraavana aamuna meinasinkin sitten perseelleni pudota kun kaverin emäntä (joka oli edellis iltana ollut kuskattavien joukossa) rupesi vittuilemaan minulle kun palautin auton, että etpähän sitten ole tankannut. Siis mitä vittua! Minä uhrasin yhden illan/yön omaa aikaani jotta muut voivat ryypätä kaikessa rauhassa ja tämä eukko odotti minun vielä maksavan tästä lystistä heille. Tämä jos mikä on minusta pihiyden huippu.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset

Meillä on tehty yleensä niin, että ne juomat jotka ovat jääneet juomatta jaetaan tasaisesti kaikkien ryyppäjäisissä olleiden kanssa. Täten ei haittaa, vaikka ihmiset juovat toistensa juomia, koska loppujen lopuksi kaikki juomat lasketaan ja jaetaan tasaisesti. Miksi te ette vain laittaneet kaikkia juomia samaan paikkaan, josta niitä sitten juodaan yhteisesti, ja lopussa lasketaan ylijääneet juomat ja jaetaan ne kaikkien osallisten kesken.

Itse olen myös pihi itseäni kohtaan, mutta en kyllä kehtaisi kavereita kohtaan vetää tuollaista linjaa. Meillä on koko kesän läpi ollut yhden kaverin kanssa tapana käydä kerran viikossa pelaamassa tennistä ja tämän jälkeen mennä syömään. Kaveri tarjosi viime viikolla, minä tarjoan tällä viikolla, ei se sen vaikeampaa ole.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Eikö Atria ole huonoin niistä "merkkituotteista", ainakin valmisruuissa, missä Lidlinkin tuotteet ovat paljon parempia.

En tiedä mitä kaikkea valmisruoalla tarkoitetaan, mutta näin yleisesti ottaen olen tullut enemmän ja enemmän siihen tulokseen, että Lidl on ihan helvetin paljon parempi kauppa, kuin nämä Alepat, Valintatalot ynms. Oikeasti edullisempi, eikä tuotteet ainakaan huonompia ole. Lähinnä päin vastoin. Makuja on toki monia.

Meillä oli baarissa mukana monta kertaa ihan vastaavanlainen kaveri, joka lähti aina "kuselle", kun oli hänen vuoronsa tarjota. Tätä tapahtui monta kertaa. Eräänä iltana eräs toinen kaveri sanoi pöytään tullessaan, että jaha se oli sitten "pekan" kierros. Sä voit "Riku" alkaa katsomaan ettei vessassa ole kovat jonot se olis nimittäin sun vuoro seuraavaksi... Siinä se "Riku" helotti kuin hillomunkki, kun pokka ei pitänyt pöydästä kenelläkään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miksi te ette vain laittaneet kaikkia juomia samaan paikkaan, josta niitä sitten juodaan yhteisesti, ja lopussa lasketaan ylijääneet juomat ja jaetaan ne kaikkien osallisten kesken.

Itse olen myös pihi itseäni kohtaan, mutta en kyllä kehtaisi kavereita kohtaan vetää tuollaista linjaa.

Tuohan nyt ei varsinkaan toimi suomalaisessa kulttuurissa, koska kukaan ei toisi paljon mitään. Lopulta kymmenen hengen köörille olisi kahden tai kolmen ihmisen juomat. En päässyt paikalle edelliselle mökkireissulle, mutta voi helvetti, että nauratti, kun soittelin sinne yöllä ja tilanne oli juuri tuo. Kello taisi olla 02, seitsemän tai kahdeksan henkeä ja kymmenisen tölkkiä kaljaa. Ei todellakaan tapahtuisi itselleni tuolla tavalla.

Itselle pihinä oleminen on kyllä mielenkiintoista. Tulee harrastettua, miksi ihmeessä ei tulisi. Miksi ihmeessä ostaisin kaupasta yhdelle hengelle jotain kallista, kun saman tuotteen saa selvästi halvemmalla. Tai sitten sitä ei yksinkertaisesti tarvitse.
 

Veijari

Jäsen
Kesä ja kärpäset on tuoneet taas uusia piheyden merkkejä esiin eräässä lähisukulaisessani. Tällä tyypillä on uudehko kesämökki meren rannalla Turun saaristossa. Mökillä on mm. ilmalämpöpumppu mutta sitähän ei saa käyttää jäähdyttämiseen näillä helteillä kun se kuluttaa niin paljon sähköä. Pumppu on jäähdytyksellä noin tunnin illalla ennen nukkumaan menoa jotta tuskaisin kuumuus saadaan pois makuuhuoneesta.

Tää tyyppi tuli vaimonsa kanssa meillä kotona käymään ja kun meidän ilppi jäähdyttää 24/7 niin oli tän kaverin vaimon ilme näkemisen arvoinen! "täällä on niin ihanan viileetä!, ei toi meidän Pertti anna käyttää mökillä sitä ilppiä". Pertti siihen vaan että "ihan hyvin pystyy nukkumaan kun availee yön ajaksi tuuletusikkunan makuuhuoneesta!"

Sitten tää Pertti voi jopa tehdä sen että jos meiltä jää hetkeksi terassin ovi auki niin Pera kommentoi heti että "jaaha, sitä jäähdytellään ulkoilmaa" ja voi mennä tökkäämään ilpin pois päältä!

Toi sähkönkulutus on Pertille siinä määrin suurempi huoli että pimeään aikaan Pertti kulkee muiden perässä ja sammuttelee huoneista valoja mikäli huone jää tyhjäksi. Kesämökillä on kivat pihavalot mutta turha niitä on päällä pitää jos kukaan ei oleskele ulkona!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös